Taitaa tästä maasta loppua autokuskit tulevaisuudessa, kun tulee 2014 tuo uusi ammatti-ajolupa voimaan ! 5 päivän kurssi 5 vuoden välein, edellyttäen että ajokortti hankittu ennen vuotta 2009, muuten 135 tuntia lisää tuon 5 päivän päälle, kustannus n.7000 euroa !!! Itse suorittanut 3 kurssipäivää, joten kaksi jäljellä. Otetaan esimerkkinä, jos omistat/ajat kevyt kuorma-autoksi rekisteröityä "paketti-autoa" ja käyt sillä kaupassa, jos syöt itse ostamasi ruoat et tarvitse lupaa, mutta jos joku muu niitä syö, esim. perhe, tarvitset luvan ! Upeeta, mahtavaa !!!! Taitaa autokuskien ihonväri muuttua !!!
KUORMA-AUTON AJOLUPA
67
6459
Vastaukset
- Sprintterikuski
Niin, tämähän koskee MYÖS yksityiskäyttöisiä kuorma-autoja ! Valvonta tosin tulee hankalaksi, saatta tulla vääriä tulkintoja mutta eiköhän se mene siihen, että AINA kun ajat kuorma-autoksi rekisteröityä autoa lupa täytyy olla !
- 87K
TÄLLÄ HETKELLÄ ON NOIN 23 KUSKIA YHTÄ VAPAATA TYÖPAIKKAA KOHDEN.
ELI PULAA KUSKEISTA EI TULE OLEMAAN "IKINÄ"
JA TOSIAAN YKSI AMMATTIPÄTEVYYSKOULUTUSPÄIVÄ MAKSAA POMOLLE NOIN 100€ JA TIETENKIN PALKKA TUOLTA KOULUTUSPÄIVÄLTÄ ELI 8H*12,49€
JA EDELLEEN, ILMAN AMMATTIPÄTEVYYTTÄ VOIT AJAA AIVAN RAUHASSA OMAA KUORMA-AUTOA TAI FIRMAN KUORMA-AUTOA ELI SAAT AJAA KUORMA-AUTOA TÖISSÄ, MUTTA ET SAA AJAA TYÖKSESI SITÄ AUTOA.
ELI MITÄÄN "ISOJA" MUUTOKSIA EI TULE....
JA EDELLEEN "PELKÄN C:N" SAA 20 AJOTUNNILLA AIVAN KUTEN ENNENKIN.
MUTTA TAITAA NÄIDEN 3510/3550 KILOSTEN "VERONKIERTOAUTOJEN" MYYNTI VÄHENTYÄ AIKA RAJUSTI, JA TAASEN IIISOJEN KOPPAPAKUJEN MYYNTI LISÄÄNTYÄ- ëpthghijt¨qepgjer
>>TÄLLÄ HETKELLÄ ON NOIN 23 KUSKIA YHTÄ VAPAATA TYÖPAIKKAA KOHDEN.
ELI PULAA KUSKEISTA EI TULE OLEMAAN "IKINÄ">>
Tämän väitteesi voisit perustella hieman paremmin. Kuljetusalalla(raskasliikenne, taksi, bussi) on jo vuosien ajan ollut kuljettajien markkinat ja jatkossa pahenee.
>>JA EDELLEEN, ILMAN AMMATTIPÄTEVYYTTÄ VOIT AJAA AIVAN RAUHASSA OMAA KUORMA-AUTOA TAI FIRMAN KUORMA-AUTOA ELI SAAT AJAA KUORMA-AUTOA TÖISSÄ, MUTTA ET SAA AJAA TYÖKSESI SITÄ AUTOA.>>
Tämä väite ei pidä paikkaansa. Varmistin itse asian AKE:ta. Jokainen joka ajaa kuorma-autoa työssään tarvitsee ammattipätevyyden. Ei siis pelkästään ammattiliikenne vaan kaikki jotka työssään ajaa kuorma-autoa. Esikerkkinä mainittiin mm. putkiurakoitsija jolla on kuorma-autoksi rekisteröity LT sekä autokauppias joka esimerkiksi ajaa myymänsä auton asiakkaalle.
Sitten vielä yksi kysymys, miksi huudat koko ajan? Luuletko että emme ymmärrä pieniä kirjaimia? - 87k
ëpthghijt¨qepgjer kirjoitti:
>>TÄLLÄ HETKELLÄ ON NOIN 23 KUSKIA YHTÄ VAPAATA TYÖPAIKKAA KOHDEN.
ELI PULAA KUSKEISTA EI TULE OLEMAAN "IKINÄ">>
Tämän väitteesi voisit perustella hieman paremmin. Kuljetusalalla(raskasliikenne, taksi, bussi) on jo vuosien ajan ollut kuljettajien markkinat ja jatkossa pahenee.
>>JA EDELLEEN, ILMAN AMMATTIPÄTEVYYTTÄ VOIT AJAA AIVAN RAUHASSA OMAA KUORMA-AUTOA TAI FIRMAN KUORMA-AUTOA ELI SAAT AJAA KUORMA-AUTOA TÖISSÄ, MUTTA ET SAA AJAA TYÖKSESI SITÄ AUTOA.>>
Tämä väite ei pidä paikkaansa. Varmistin itse asian AKE:ta. Jokainen joka ajaa kuorma-autoa työssään tarvitsee ammattipätevyyden. Ei siis pelkästään ammattiliikenne vaan kaikki jotka työssään ajaa kuorma-autoa. Esikerkkinä mainittiin mm. putkiurakoitsija jolla on kuorma-autoksi rekisteröity LT sekä autokauppias joka esimerkiksi ajaa myymänsä auton asiakkaalle.
Sitten vielä yksi kysymys, miksi huudat koko ajan? Luuletko että emme ymmärrä pieniä kirjaimia?Kuule kuljettajista ei ole OIKESTI pulaa vaikka niin huhutaankin kokoajan.
Tai missä on sitten ne kaikki avoimet paikat.
Ja ei toi ammattipätevyysjuttu ole sen kummempi kuin henkilöautonkaan ammattipätevyys (taksilupa) eli saat ajaa henkilöautolla omaa ajoa, ja ajaa töissäsi henkilöautoa, mutta et saa ajaa henkilöautoa työksesi.
Myös kuorma-autossa saat ajaa omaa ajoa, ja ajaa autoa töissä ilman ammattipätevyyttä, en näe siis mitään ongelmaa.
Eli LVI liikkeet, sähköasennusliikkeet, siivousfirmat, rakennusfirmat yms. ei heidän autoissaan mitään ammattipätevyyksiä tai liikennelupia tartte.
Sun logiikalla jos jollain huoneistokeskuksella on oma henkilöauto, pitää sen ajajalla olla taksilupa koska se saa palkkaa siitä kun ajaa sitä autoa xD - kysyn vaan
87k kirjoitti:
Kuule kuljettajista ei ole OIKESTI pulaa vaikka niin huhutaankin kokoajan.
Tai missä on sitten ne kaikki avoimet paikat.
Ja ei toi ammattipätevyysjuttu ole sen kummempi kuin henkilöautonkaan ammattipätevyys (taksilupa) eli saat ajaa henkilöautolla omaa ajoa, ja ajaa töissäsi henkilöautoa, mutta et saa ajaa henkilöautoa työksesi.
Myös kuorma-autossa saat ajaa omaa ajoa, ja ajaa autoa töissä ilman ammattipätevyyttä, en näe siis mitään ongelmaa.
Eli LVI liikkeet, sähköasennusliikkeet, siivousfirmat, rakennusfirmat yms. ei heidän autoissaan mitään ammattipätevyyksiä tai liikennelupia tartte.
Sun logiikalla jos jollain huoneistokeskuksella on oma henkilöauto, pitää sen ajajalla olla taksilupa koska se saa palkkaa siitä kun ajaa sitä autoa xDMol.fi sivuilla on jatkuvasti kymmeniä avoimia kuljettajapaikkoja, jos kuljettajista ei ole pulaa, niin miksi nuo paikat eivät täyty?
- 87k
kysyn vaan kirjoitti:
Mol.fi sivuilla on jatkuvasti kymmeniä avoimia kuljettajapaikkoja, jos kuljettajista ei ole pulaa, niin miksi nuo paikat eivät täyty?
Katotaas vähän paikkoja turun seudulta.
Joo, siellähän pyörii ne samat ilmoitukset kaudesta toisiin "iltapäiväpainotteinen työaika (eli siis 3:45-18:00)" ja tohon tyyliin.
Mutta eipä noita "paskapaikkojakaan" näytä siellä kaikille riittävän - Sprintterikuski
87k kirjoitti:
Kuule kuljettajista ei ole OIKESTI pulaa vaikka niin huhutaankin kokoajan.
Tai missä on sitten ne kaikki avoimet paikat.
Ja ei toi ammattipätevyysjuttu ole sen kummempi kuin henkilöautonkaan ammattipätevyys (taksilupa) eli saat ajaa henkilöautolla omaa ajoa, ja ajaa töissäsi henkilöautoa, mutta et saa ajaa henkilöautoa työksesi.
Myös kuorma-autossa saat ajaa omaa ajoa, ja ajaa autoa töissä ilman ammattipätevyyttä, en näe siis mitään ongelmaa.
Eli LVI liikkeet, sähköasennusliikkeet, siivousfirmat, rakennusfirmat yms. ei heidän autoissaan mitään ammattipätevyyksiä tai liikennelupia tartte.
Sun logiikalla jos jollain huoneistokeskuksella on oma henkilöauto, pitää sen ajajalla olla taksilupa koska se saa palkkaa siitä kun ajaa sitä autoa xDTällä asialla EI TOSIAANKAAN OLE mitään tekemistä taksiluvan kanssa !! Tämä ammattipätevyys koskee KAIKKIA kuorma-autoksi rekisteröityjä ajoneuvoja, riippumatta siitä onko omistaja yritys vai yksityinen ja ajetaanko töissä vai työkseen !!!! Lvi, siivous, rakennus yms. liikkeen kuljettajat TARVITSEVAT ammattipätevyyden, koska niillä autoilla kuljetetaan tavaraa asiakkaalle, sekä asiakkaan tilaaman työn suorittamiseen tarvittavia "varusteita" !!
- 87k
Sprintterikuski kirjoitti:
Tällä asialla EI TOSIAANKAAN OLE mitään tekemistä taksiluvan kanssa !! Tämä ammattipätevyys koskee KAIKKIA kuorma-autoksi rekisteröityjä ajoneuvoja, riippumatta siitä onko omistaja yritys vai yksityinen ja ajetaanko töissä vai työkseen !!!! Lvi, siivous, rakennus yms. liikkeen kuljettajat TARVITSEVAT ammattipätevyyden, koska niillä autoilla kuljetetaan tavaraa asiakkaalle, sekä asiakkaan tilaaman työn suorittamiseen tarvittavia "varusteita" !!
Niin, henkilöautoa saat ajaa töissäsi ilman taksilupaa mutta et työksesi
Kuorma-autoa saat ajaa töissäsi ilman ammattipätevyyttä, mutta et työksesi
Voiko tätä yksinkertiasemmin selittää???
Esim isälläni on ollut ajokortti yli 30 vuotta, ja hän on taatusti ajanut autoa enemmän kuin minä (itse olen ajanut neljä vuotta työkseni kuorma- ja pakettiautoja) mutta ei ole koskaan ajanut työksensä henkilö tai edes pakettiautoa.
Eli usko pois, ammattipätevyys vaaditaan vain jos aikaa toimia autonkuljettajan.
sen "pelkän c:n" saa edelleen 20 tunnin ajokoulutuksella kuten ennenkin....
Mutta muista, liikennelupa tarvitaan myös pakettiautoon, eli sun logiikalla ei sähköfirman pakuakaan saa ajaa ellei siinä ole liikennelupaa ;) - wqertyuiolpöäåooöilu
87k kirjoitti:
Kuule kuljettajista ei ole OIKESTI pulaa vaikka niin huhutaankin kokoajan.
Tai missä on sitten ne kaikki avoimet paikat.
Ja ei toi ammattipätevyysjuttu ole sen kummempi kuin henkilöautonkaan ammattipätevyys (taksilupa) eli saat ajaa henkilöautolla omaa ajoa, ja ajaa töissäsi henkilöautoa, mutta et saa ajaa henkilöautoa työksesi.
Myös kuorma-autossa saat ajaa omaa ajoa, ja ajaa autoa töissä ilman ammattipätevyyttä, en näe siis mitään ongelmaa.
Eli LVI liikkeet, sähköasennusliikkeet, siivousfirmat, rakennusfirmat yms. ei heidän autoissaan mitään ammattipätevyyksiä tai liikennelupia tartte.
Sun logiikalla jos jollain huoneistokeskuksella on oma henkilöauto, pitää sen ajajalla olla taksilupa koska se saa palkkaa siitä kun ajaa sitä autoa xDKuljettajista on PK seudulla ollut krooninen pula jo vuosien ajan. Bussifirmat on onnistuneesti saanut omaa vajettaan paikattua maahanmuuttajilla joita kuljettajista tätä nykyä taitaa olla jo 20-25%.
Takseilla tilanne on toisinaan ollut niin ikään toivoton, mutta ne ei ole voineet maahanmuuttajia samalla tavoin hyödyntää. Taksissa kun pitää jo lainkin mukaan olla riittävä suomen kielen taito eikä paikallistuntemukseksi riitä muutama reitti.
Tavara ja maanajossa kuljettajat on myös erittäin liikkuvaa ja vaihtavat työpaikkaa jopa muutaman kuukauden välein sen mukaan keneltä isännältä sattuvat saamaan jotain ylimääräistä puristettua. Tähän kuljettajilla on varaa, koska tällä alalla saa aina töitä.
Päivääkään ei tarvitse koskaan olla työtön jos on kortissa riittävästi kirjaimia ja taksin ammattiajolupa taskussa.
Ja mitä tulee ammattipätevyysvaatimukseen niin ota ihmeessä selvää asioista. - 87k
wqertyuiolpöäåooöilu kirjoitti:
Kuljettajista on PK seudulla ollut krooninen pula jo vuosien ajan. Bussifirmat on onnistuneesti saanut omaa vajettaan paikattua maahanmuuttajilla joita kuljettajista tätä nykyä taitaa olla jo 20-25%.
Takseilla tilanne on toisinaan ollut niin ikään toivoton, mutta ne ei ole voineet maahanmuuttajia samalla tavoin hyödyntää. Taksissa kun pitää jo lainkin mukaan olla riittävä suomen kielen taito eikä paikallistuntemukseksi riitä muutama reitti.
Tavara ja maanajossa kuljettajat on myös erittäin liikkuvaa ja vaihtavat työpaikkaa jopa muutaman kuukauden välein sen mukaan keneltä isännältä sattuvat saamaan jotain ylimääräistä puristettua. Tähän kuljettajilla on varaa, koska tällä alalla saa aina töitä.
Päivääkään ei tarvitse koskaan olla työtön jos on kortissa riittävästi kirjaimia ja taksin ammattiajolupa taskussa.
Ja mitä tulee ammattipätevyysvaatimukseen niin ota ihmeessä selvää asioista.Kerro sitten missä on noi kaikki vapaat kuorma-auton, linja-auton ja taksinkuljettajien paikat.
On turha itkeä pulasta, jos ei paikkoja ilmoiteta missään ja kuskeja haeta - dsfghjklökjhgtf
87k kirjoitti:
Kerro sitten missä on noi kaikki vapaat kuorma-auton, linja-auton ja taksinkuljettajien paikat.
On turha itkeä pulasta, jos ei paikkoja ilmoiteta missään ja kuskeja haetaItselläni on kalustoa niin henkilö kuin tavaraliikenteen puolella ja sen lisäksi olen toiminut kuljettajakouluttajana, eli ala on melko tuttu. Jos itse alalla toimit niin varmasti tiedät kuinka sisäsiittoinen kuljetusala on. Kun jossain paikka auteaa niin sen tietää sata varmasti parin päivän sisällä koko lääni.
Samoin jos kuullaan että pystyvä hyvä kuljettaja on vapautumassa niin kymmenen autoilijaa roikkuu jo äijän puntissa kiinni ennen kuin irtisanomisaika on edeltäjältä mennyt umpeen.
PK seudulla mm bussifirmat rekrytoi D kortittomia ja lähettää ne Rajamäen koulutuskeskukseen D korttia ajamaan. En tiedä yhtään joka olisi työttömäksi jäänyt kun on kurssin suorittanut. Enkä tarkoita nyt pelkästään Helsingin sisäistä liikennettä vaan kehyskuntien alueella toimivat Korsisaari ja Savonlinjat tuntuu myöskin rekrytoivan vähän väliä.
Kortistossa ei esimerkiksi voi PK seudulla olla yhtään työtöntä jolla on henkilöauton ammattiajolupa. Se on mahdotonta. Olen itse ollut järjestämässä taksiliikenteen kuljettajakursseja. Kävin aina ennen kurssin alkua henkilökohtaisesti haastattelemassa potentiaalisia kuljettajia työttömien työnhakijoiden joukosta yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa. Nämä työttömät venkulat vain keksivät jos jonkinlaisia verukkeita ettei vaat joutuisi lähtemään aamulla töihin.
Mutta huom, maahanmuuttajista on löytynyt monta hyvää kuljettajaa kurssituksen jälkeen. Ne ei nirsoile niin paljon kuin alkuperäisväestö, joille aikaiset aamut ja myöhäiset illat tuntuu olevan työn suurin este.
Kuljetusalalla työt vain tuppaa alkamaan melko aikaisin joka tietysti haittaa merkittävästi edellisen illan seuraelämää. - 87k
dsfghjklökjhgtf kirjoitti:
Itselläni on kalustoa niin henkilö kuin tavaraliikenteen puolella ja sen lisäksi olen toiminut kuljettajakouluttajana, eli ala on melko tuttu. Jos itse alalla toimit niin varmasti tiedät kuinka sisäsiittoinen kuljetusala on. Kun jossain paikka auteaa niin sen tietää sata varmasti parin päivän sisällä koko lääni.
Samoin jos kuullaan että pystyvä hyvä kuljettaja on vapautumassa niin kymmenen autoilijaa roikkuu jo äijän puntissa kiinni ennen kuin irtisanomisaika on edeltäjältä mennyt umpeen.
PK seudulla mm bussifirmat rekrytoi D kortittomia ja lähettää ne Rajamäen koulutuskeskukseen D korttia ajamaan. En tiedä yhtään joka olisi työttömäksi jäänyt kun on kurssin suorittanut. Enkä tarkoita nyt pelkästään Helsingin sisäistä liikennettä vaan kehyskuntien alueella toimivat Korsisaari ja Savonlinjat tuntuu myöskin rekrytoivan vähän väliä.
Kortistossa ei esimerkiksi voi PK seudulla olla yhtään työtöntä jolla on henkilöauton ammattiajolupa. Se on mahdotonta. Olen itse ollut järjestämässä taksiliikenteen kuljettajakursseja. Kävin aina ennen kurssin alkua henkilökohtaisesti haastattelemassa potentiaalisia kuljettajia työttömien työnhakijoiden joukosta yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa. Nämä työttömät venkulat vain keksivät jos jonkinlaisia verukkeita ettei vaat joutuisi lähtemään aamulla töihin.
Mutta huom, maahanmuuttajista on löytynyt monta hyvää kuljettajaa kurssituksen jälkeen. Ne ei nirsoile niin paljon kuin alkuperäisväestö, joille aikaiset aamut ja myöhäiset illat tuntuu olevan työn suurin este.
Kuljetusalalla työt vain tuppaa alkamaan melko aikaisin joka tietysti haittaa merkittävästi edellisen illan seuraelämää.Niin, mutta sitten voidaan puhua kuljettajapulasta, kun työntekijöitä ei löydy vaikka niitä haettaisiin, nyt ei näin ole.
JA työt tuppaa monessa paikkaa alkamaan aikaisin (esim 3:45) ja loppumaan myöhään (18:00) joten silloin on turha ihmetellä kun ei kuskeja löydy hommii - dsfghjklöäewrtyuio
87k kirjoitti:
Niin, mutta sitten voidaan puhua kuljettajapulasta, kun työntekijöitä ei löydy vaikka niitä haettaisiin, nyt ei näin ole.
JA työt tuppaa monessa paikkaa alkamaan aikaisin (esim 3:45) ja loppumaan myöhään (18:00) joten silloin on turha ihmetellä kun ei kuskeja löydy hommii>joten silloin on turha ihmetellä kun ei kuskeja löydy hommii >
Eli nyt sinäkin myönnät että työt ei maistu vaikka niitä on tarjolla? Aiemmin ketjussa sanoin että yhtä työpaikkaa kohden on 23 työtöntä kuljettajaa, mihin perustit tämän väitteen?
Kuljetusala nyt vain sattuu olemaan sellainen ala että tavaran on liikuttava muulloinkin kuin virka-aikana, muuten ei ole maitoa hyllyssä kun kaupat aukeaa. Jos alalla on niin kova työttömyys mitä väitit niin luulisi jo aamuvuorojenkin kelpaavan.
Mutta vielä ketjun varsinaiseen aiheeseen, eli ajokorttiuudistuksen mukanaan tuomaan kuljettajavajeeseen tulevaisuudessa. Vielä -80 luvulla ja ysärinkin alussa käytännössä melkein joka poika ajoi kuorma-autokortin vaikka ei alalle sillä hetkellä olisi aikonutkaan. B kortin ajajia pidettiin vähän "neiteinä", C oli itsestään selvyys.
Koska C kortti oli käytännössä joka ukolla, oli alalle tulon kynnys myöhemmin huomattavasti matalampi. Kuljetus ala sai kuljettajia alanvaihtajista ja niistä jotka mahdollisesti kiinnostui alasta vasta myöhemmin.
Nyt C kortin ajaa vain ani harva huvikseen. Alalle tulee uusia kuljettajia vain oppilaitosten ja armeijan kautta. Armeija taitaa olla tänä päivänä suurin raskaan liikenteen kuljettajakouluttaja.
Tulevaisuudessa rameijankin kuljettajakoulutus joutuu murrokseen koska enää ei kuljetusjoukkoihin hakeudu sellaisia varusmiehiä joilla olisi edes C kortti valmiina armeijaan tullessaan. Aikaisemmin kuljetusjoukkoihin pääsylle oli pääsyvaatimuksena siviili C. Jtkossa sitä tuskin enää voidaan vaatia koska armeijaltakin loppuu silloin kuljettajat.
Armeijan autokoulun käyneet onkin tänä päivänä kovaa valuuttaa siviilin kuljettajamarkkinoilla. - alalle.com
87k kirjoitti:
Niin, mutta sitten voidaan puhua kuljettajapulasta, kun työntekijöitä ei löydy vaikka niitä haettaisiin, nyt ei näin ole.
JA työt tuppaa monessa paikkaa alkamaan aikaisin (esim 3:45) ja loppumaan myöhään (18:00) joten silloin on turha ihmetellä kun ei kuskeja löydy hommiiRahaahan tuosta vain tulee, paljon ylitöitä ! Itse painan kokoajan 14-16 tunnin päiviä "kahella pakalla", laskeppa tuosta, perustunti 16,43 e 50 % ja 100% päälle ja vielä päivärahat !! Ryydy juttuihis 87k !!
- 87k
dsfghjklöäewrtyuio kirjoitti:
>joten silloin on turha ihmetellä kun ei kuskeja löydy hommii >
Eli nyt sinäkin myönnät että työt ei maistu vaikka niitä on tarjolla? Aiemmin ketjussa sanoin että yhtä työpaikkaa kohden on 23 työtöntä kuljettajaa, mihin perustit tämän väitteen?
Kuljetusala nyt vain sattuu olemaan sellainen ala että tavaran on liikuttava muulloinkin kuin virka-aikana, muuten ei ole maitoa hyllyssä kun kaupat aukeaa. Jos alalla on niin kova työttömyys mitä väitit niin luulisi jo aamuvuorojenkin kelpaavan.
Mutta vielä ketjun varsinaiseen aiheeseen, eli ajokorttiuudistuksen mukanaan tuomaan kuljettajavajeeseen tulevaisuudessa. Vielä -80 luvulla ja ysärinkin alussa käytännössä melkein joka poika ajoi kuorma-autokortin vaikka ei alalle sillä hetkellä olisi aikonutkaan. B kortin ajajia pidettiin vähän "neiteinä", C oli itsestään selvyys.
Koska C kortti oli käytännössä joka ukolla, oli alalle tulon kynnys myöhemmin huomattavasti matalampi. Kuljetus ala sai kuljettajia alanvaihtajista ja niistä jotka mahdollisesti kiinnostui alasta vasta myöhemmin.
Nyt C kortin ajaa vain ani harva huvikseen. Alalle tulee uusia kuljettajia vain oppilaitosten ja armeijan kautta. Armeija taitaa olla tänä päivänä suurin raskaan liikenteen kuljettajakouluttaja.
Tulevaisuudessa rameijankin kuljettajakoulutus joutuu murrokseen koska enää ei kuljetusjoukkoihin hakeudu sellaisia varusmiehiä joilla olisi edes C kortti valmiina armeijaan tullessaan. Aikaisemmin kuljetusjoukkoihin pääsylle oli pääsyvaatimuksena siviili C. Jtkossa sitä tuskin enää voidaan vaatia koska armeijaltakin loppuu silloin kuljettajat.
Armeijan autokoulun käyneet onkin tänä päivänä kovaa valuuttaa siviilin kuljettajamarkkinoilla.Niin, itse en haluaisi olla töissä 8:00-16:00
Nykyinen työaika on 22:15-5:00/6:00 kerran on mennyt 8:00 asti, koska aina voi koneet tai laitteet hajota
Itselleni käivi möy esim 8:00-12:00 työaika, ei ne tunnit ole kaikki kaikessa.
Ja tosiaan, jatkossa tuskin KUKAAN ajaa C-korttia enää huivn vuoksi, kuten ennen....
Mutta itse ottaisit mieluiten vastaan tuon työn missä ajetaan postia/pullaa uudenkarhealla iveco eurocrgolla 3:45-18:00 no lauantaisin ei ajeta postia, silloin pääsisi kotiin jo 12:00 jos joutuisi lauantaina hommiin ;) ja tossa esimerkkifirmassa maksetaan palkka tavalla perustuntipalkka (12,49€) * tunnit eli kahta viikkoa kohden saisi 1781€ vaikka kuuluisi saada 2766€ kahteen viikkoon.
No ei siinä mitään, kyllä noi puuttuvat palkat jälkikäten saa, mutta itse haluan palkan silloin kun sen aika on.
Minua ei myöskään haittaa jos palkka maksettaisi kerran tai kaksi kuukaudessa tai kuten edellisessä firmassa, siellä ei ollut lainkaan tilipäivää erikseen.
Töitä on, noin yksi paikka 23 kuskia kohden, ja paikosita noin 33% on "järkeviä" paikkoja - 87k
alalle.com kirjoitti:
Rahaahan tuosta vain tulee, paljon ylitöitä ! Itse painan kokoajan 14-16 tunnin päiviä "kahella pakalla", laskeppa tuosta, perustunti 16,43 e 50 % ja 100% päälle ja vielä päivärahat !! Ryydy juttuihis 87k !!
Toiset arvostaa vapaa-aikaa toiset ei.
Toiset ajaa 90km/h ja lähtee kotiin tunnin ajemmin.
Toiset ajaa 80km/h pitää vähän matkan päästä firmasta tauon ja lähtee kotiin tunnin myöhemmin...
Se on vähän että raha tai vapaa-aika toiset arvostaa toista toiset toista.
Ja itse olisin ihan oikesti valmis tekemään taulukkopalkalla (12,49€) päivää vaikkapa vain 8:00-12:00 se riittäisi minulle oikein hyvin - wderftgyhujikolp
87k kirjoitti:
Niin, itse en haluaisi olla töissä 8:00-16:00
Nykyinen työaika on 22:15-5:00/6:00 kerran on mennyt 8:00 asti, koska aina voi koneet tai laitteet hajota
Itselleni käivi möy esim 8:00-12:00 työaika, ei ne tunnit ole kaikki kaikessa.
Ja tosiaan, jatkossa tuskin KUKAAN ajaa C-korttia enää huivn vuoksi, kuten ennen....
Mutta itse ottaisit mieluiten vastaan tuon työn missä ajetaan postia/pullaa uudenkarhealla iveco eurocrgolla 3:45-18:00 no lauantaisin ei ajeta postia, silloin pääsisi kotiin jo 12:00 jos joutuisi lauantaina hommiin ;) ja tossa esimerkkifirmassa maksetaan palkka tavalla perustuntipalkka (12,49€) * tunnit eli kahta viikkoa kohden saisi 1781€ vaikka kuuluisi saada 2766€ kahteen viikkoon.
No ei siinä mitään, kyllä noi puuttuvat palkat jälkikäten saa, mutta itse haluan palkan silloin kun sen aika on.
Minua ei myöskään haittaa jos palkka maksettaisi kerran tai kaksi kuukaudessa tai kuten edellisessä firmassa, siellä ei ollut lainkaan tilipäivää erikseen.
Töitä on, noin yksi paikka 23 kuskia kohden, ja paikosita noin 33% on "järkeviä" paikkojaAhaa, nyt siis siirryttiinkin jo sujuvasti palkkoihin. Ehkä se on jonkun toisen ketjun aihe.
Jos paikoista 33% on järkeviä niin ei siellä kuljettajapuolella se prosentti juurikaan tuota parempi ole.
Et kuitenkaan vielä vastannut kysymykseen, eli mihin perustat väitteesi siitä että yhtä työpaikkaa kohden on 23 potentiaalista kuljettajaa jonossa?
Itse kun olen kuljettajia hakenut niin edes yhteyden ottoja ei tule tuota määrää. Joskus ei ole tullut ensimmäistäkään. - ukko 42v
"TÄLLÄ HETKELLÄ ON NOIN 23 KUSKIA YHTÄ VAPAATA TYÖPAIKKAA KOHDEN"
Minulla on ABEC kortti ja olen koulutukseltani sähköinsinööri ja ihan kivassa alan duunissa. Aika paljon saa kuskien palkat nousta tai oman alan homat vähentyä, ennen kuin alkaisin ajaa jakeluautoa työkseni.
Sen sijaan sitä olen kyllä miettinyt että pitäisikö luopua C-kortista, kun se tuntuu tulevan niin hankalaksi. Periaatteesssa voisin harrastusten ja työn puolesta tarvia kuorma-auto korttia tulevaisuudessakin, mutta ehkä ilmankin voisi pärjätä. - tiet suomalaisille
niin työntekijälle maksetaan 12,49 MUTTA TYÖNANATAJA MAKSAA 12,49X1,95 PER TUNTI
ETTÄ PIDETÄÄN MIELESSÄ RAHTIPEKAT NUO TYÖNANTAJAKULUT!!!!!
- Sprintterikuski
Laki KOSKEE MYÖS YKSITYISKÄYTTÖISIÄ kuorma-autoja !! Jos itsellä on yksityiskäyttöinen ka, kuljetat sillä aivan mitä tahansa, jonkun muun kuin ITSESI käyttöön, lupa vaaditaan !! Jos esim. viet lapion oman talosi rakennustyömaalle ja joku muu kuin SINÄ ITSE sitä käyttää, lupa VAADITAAN !! Jos haet ALKOSTA kossupullon, jos juot sen itse lupaa EI vaadita, jos annat huikankin kaverille lupa VAADITAAN !! Tuo kuljettaja pula tulee kyllä, yksikään työnantaja EI ALA kurssittamaan uusia, entuudestaan tuntemattomia työntekiöitä !! Nuorilla EI OLE varaa kouluttaa itseään alalle itse maksettavassa koulutuksessa, erilaiset kurssikeskukset hoitavat tämän koulutuksen maahanmuuttajille, eli valkoiset rahtarit häviävät "katukuvasta" !! SILLÄ EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ KUKA KUORMA-AUTON OMISTAA TAI AJETAANKO SITÄ TÖISSÄ VAI VAPAA-AJALLA !!! (asia varmistettu kouluttajalta, itse käynyt jo 3 päivää ja omistan kevyt ka:n) Ja c-kortin saa kyllä, mutta se ei sisällä AMMATTIPÄTEVYYTTÄ eli sillä ei semmoisenaan TEE YHTÄÄN MITÄÄN !!!!
- 87k
Liikennelupa vaaditaan kaikilta yli 1700 kiloisilta autoilta jos sillä harjoitetaan ammatillista liikennettä.
Eli usko pois, voit ajaa sillä kuorma-autolla niin paljon omia ajoja ja firman ajoja kuin vain jaksat, mutta et saa ajaa autoa työksesi.
Ja kuljettajista ei ole pulaa eikä tule olemaankaan, ei nyt eikä tulevaisuudessa
Eli lyhyesti sanottuna, saat ajaa autoa töissä mutta et työksesi.
Voiko sitä paremmin sanoa? - Sprintterikuski
87k kirjoitti:
Liikennelupa vaaditaan kaikilta yli 1700 kiloisilta autoilta jos sillä harjoitetaan ammatillista liikennettä.
Eli usko pois, voit ajaa sillä kuorma-autolla niin paljon omia ajoja ja firman ajoja kuin vain jaksat, mutta et saa ajaa autoa työksesi.
Ja kuljettajista ei ole pulaa eikä tule olemaankaan, ei nyt eikä tulevaisuudessa
Eli lyhyesti sanottuna, saat ajaa autoa töissä mutta et työksesi.
Voiko sitä paremmin sanoa?Tällä asialla EI MYÖSKÄÄN ole mitään tekemistä liikenneluvan, eikä luvanvaraisen liikenteen kanssa !! ET TODELLAKAAN saa ajaa EDES OMALLA, yksityisrekisterissä olevalla kuorma-autolla mitä tahansa ajoja, et omia etkä firman !! AMMATTITAITOISISTA kuljettajista jo nyt kysyntää, kun vuosi 2014 koittaa AMMATTITAITOISIA kuskeja EI SAA ENNÄÄN MISTÄÄN, vain jotain MAMUJA !!!
- kedtuykr7ilrtuilriry
87k kirjoitti:
Liikennelupa vaaditaan kaikilta yli 1700 kiloisilta autoilta jos sillä harjoitetaan ammatillista liikennettä.
Eli usko pois, voit ajaa sillä kuorma-autolla niin paljon omia ajoja ja firman ajoja kuin vain jaksat, mutta et saa ajaa autoa työksesi.
Ja kuljettajista ei ole pulaa eikä tule olemaankaan, ei nyt eikä tulevaisuudessa
Eli lyhyesti sanottuna, saat ajaa autoa töissä mutta et työksesi.
Voiko sitä paremmin sanoa?Olet väärässä.
Käy tutustumassa www.trafi.fi, sieltä löytyy kyllä tietoa ketä uudistus koskee. Jos luetun ymmärryksessä on vaikeuksia, voit soittaa trafin asiakaspalveluun ja kysyä. - Sprintterikuski
kedtuykr7ilrtuilriry kirjoitti:
Olet väärässä.
Käy tutustumassa www.trafi.fi, sieltä löytyy kyllä tietoa ketä uudistus koskee. Jos luetun ymmärryksessä on vaikeuksia, voit soittaa trafin asiakaspalveluun ja kysyä.Ei tarvitse tutustua, olen jo 3 kurssipäivää suorittanut ja saanut kaiken haluamani oikean tiedon kouluttajalta !!
- 87k
kedtuykr7ilrtuilriry kirjoitti:
Olet väärässä.
Käy tutustumassa www.trafi.fi, sieltä löytyy kyllä tietoa ketä uudistus koskee. Jos luetun ymmärryksessä on vaikeuksia, voit soittaa trafin asiakaspalveluun ja kysyä.Siis mikä tässä lauseessa on vaikea ymmärtää
saat ajaa autoa töissä, mutta et työksesi.
Eli on ok ajaa sähköfirma, putkifirman, rakennusfirman, lasitysliikkeen yms kuorma-autoja.
Mutta et saa ajaa leipomon pientä kevytkuorma-autoa pelkällä C:llä
Samaten jos sulla on pelkkä B-kortti voit ajaa siivousfirman, edustusfirman, mainosfirman, tietokonekorjaamon yms henkilöautoa, mutta et saa ajaa työksesi henkilöautoa (taksia)
Eli ei toi kuorma-autokortti ole niin kummallinen asia kuitenkaan - kedtuykr7ilrtuilriry
Sprintterikuski kirjoitti:
Ei tarvitse tutustua, olen jo 3 kurssipäivää suorittanut ja saanut kaiken haluamani oikean tiedon kouluttajalta !!
Jos seuraat ketjua niin huomaat että en vastannut sinulle -Sprintterikuski. Minä olen kanssasi samaa mieltä. Vastasin tuolle 87k jolla on vaikeuksia ymmärtämisen kanssa. Kuulokin taitaa äijällä olla huonossa hapessa kun tuntuu huutavan koko ajan.
- erthyjukiloöpäöilu
87k kirjoitti:
Siis mikä tässä lauseessa on vaikea ymmärtää
saat ajaa autoa töissä, mutta et työksesi.
Eli on ok ajaa sähköfirma, putkifirman, rakennusfirman, lasitysliikkeen yms kuorma-autoja.
Mutta et saa ajaa leipomon pientä kevytkuorma-autoa pelkällä C:llä
Samaten jos sulla on pelkkä B-kortti voit ajaa siivousfirman, edustusfirman, mainosfirman, tietokonekorjaamon yms henkilöautoa, mutta et saa ajaa työksesi henkilöautoa (taksia)
Eli ei toi kuorma-autokortti ole niin kummallinen asia kuitenkaan>Siis mikä tässä lauseessa on vaikea ymmärtää>
Huokaus, sitä minäkin ihmettelen, mutta ei se tunnu sinulle perille menevän. - ei koske...
Sprintterikuski kirjoitti:
Tällä asialla EI MYÖSKÄÄN ole mitään tekemistä liikenneluvan, eikä luvanvaraisen liikenteen kanssa !! ET TODELLAKAAN saa ajaa EDES OMALLA, yksityisrekisterissä olevalla kuorma-autolla mitä tahansa ajoja, et omia etkä firman !! AMMATTITAITOISISTA kuljettajista jo nyt kysyntää, kun vuosi 2014 koittaa AMMATTITAITOISIA kuskeja EI SAA ENNÄÄN MISTÄÄN, vain jotain MAMUJA !!!
" liikenneluvan, eikä luvanvaraisen "
Tuohan koskee vain kuljetusalaa... Ei omaa yksityisajoa, eikä myöskään esimerkiksi nosturiautoja tai lumiauroja tms. - Sprintterikuski17
ei koske... kirjoitti:
" liikenneluvan, eikä luvanvaraisen "
Tuohan koskee vain kuljetusalaa... Ei omaa yksityisajoa, eikä myöskään esimerkiksi nosturiautoja tai lumiauroja tms.Tuo todellakin koskee MYÖS yksityisajoja, jos esim omistat kevyt ka:n niinkuin minä ja käyt esim kaupassa ja niitä ruokia syö joku muu kuin sinä, TARVITSET luvan !! Asia selvitetty kouluttajalta !!
- Liikennelupaaa
Sprintterikuski17 kirjoitti:
Tuo todellakin koskee MYÖS yksityisajoja, jos esim omistat kevyt ka:n niinkuin minä ja käyt esim kaupassa ja niitä ruokia syö joku muu kuin sinä, TARVITSET luvan !! Asia selvitetty kouluttajalta !!
Höpön löpöä. Meillä just kuski kävi keskustelun poliisin kanssa ratsiassa. Aikansa kun konstaapelit selvitteli asiaa, niin kuski pääs jatkamaan matkaa. Eli oli viemässä firman tuotteita firman kuormirilla työmaalle.
Sit jos se olis ollu viemässä jonkun toisen firman tavaroita maksua vastaan, niin sit ois pitäny olla liikennelupa.
Tuota asiaa selvitellessä oli menny melkein tunti, mutta lopputulema oli niinkuin tiedossa jo olikin. Eiköhän kuitenkin näillä jepeillä ollut saatavilla parhain tieto. - ammattipätevyys!
Liikennelupaaa kirjoitti:
Höpön löpöä. Meillä just kuski kävi keskustelun poliisin kanssa ratsiassa. Aikansa kun konstaapelit selvitteli asiaa, niin kuski pääs jatkamaan matkaa. Eli oli viemässä firman tuotteita firman kuormirilla työmaalle.
Sit jos se olis ollu viemässä jonkun toisen firman tavaroita maksua vastaan, niin sit ois pitäny olla liikennelupa.
Tuota asiaa selvitellessä oli menny melkein tunti, mutta lopputulema oli niinkuin tiedossa jo olikin. Eiköhän kuitenkin näillä jepeillä ollut saatavilla parhain tieto.höpön löpöä itelles!
nyt oli kyse ammattipätevyydestä eikä liikenneluvasta. lisäksi perustason ammattipätevyyden omaavat voivat ajella vielä ihan huoletta vaikka yhtään kurssipäivää ei olisi vielä käytynä.
- Sprintterikuski
Tähän kun vielä lisätään kaavailtu käyttövero kevyt kuorma-autoille, jos esitys menee läpi täysimääräisenä n. 1200 e/v !!! Saa kaikki kevyt ka:t viedä PAALAAMOON, kun ei huhtikuun jälkeen voi enään muuttaa edes "retkeilyautoiksi) !!
- hesu.
Jos olet kurssilla ollessasi saanut tuon käsityksen asiasta olisi ehkä syytä käydä uudestaan koko kurssi. Voin tietysti olla väärässä mutta minun käsitykseni mukaan noin nyrkkisääntönä on ammattipätevyystodistus pakollinen silloin kun ajotyöstä maksetaan palkkaa, ei muuten.
- Sprintterikuski
Asia EI TODELLAKAAN ole noin kuin luulet, AMMATTIPÄTEVYYS vaaditaan AINA kun ajat muita kuin henkilökohtaisia ajoja !! Viet ka:lla vaikka jonkun muun henkilön kirjeen postilaatikkoon, silloin vaaditaan !! Palkanmaksulla, omistussuhteilla eikä työllä tai vapaa-ajalla ole mitään tekemistä asian kanssa !!
- 87k
Maksetaanhan siitäkin palkkaa kun ajat siivous/variointifirman Ford Mondeota, mutta et silti tarvitse taksilupaa.
miksikö et, no siksi koska et aja autoa työkssesi ajat sitä vain töissäsi, sama juttu kuorma-autopuolella - 87k
Sprintterikuski kirjoitti:
Asia EI TODELLAKAAN ole noin kuin luulet, AMMATTIPÄTEVYYS vaaditaan AINA kun ajat muita kuin henkilökohtaisia ajoja !! Viet ka:lla vaikka jonkun muun henkilön kirjeen postilaatikkoon, silloin vaaditaan !! Palkanmaksulla, omistussuhteilla eikä työllä tai vapaa-ajalla ole mitään tekemistä asian kanssa !!
Pitääkin olla tarkkana koska mun Volvo V40 painaa 1740 kiloa, ja ford Focus joku 1600 kiloa.
Kummassakaan ei ole liikennelupaa.
Eli sun mielestä saan hakea Fordilla kaljat koko perheelle mutta en Volvolla - Poliisisetä...
87k kirjoitti:
Pitääkin olla tarkkana koska mun Volvo V40 painaa 1740 kiloa, ja ford Focus joku 1600 kiloa.
Kummassakaan ei ole liikennelupaa.
Eli sun mielestä saan hakea Fordilla kaljat koko perheelle mutta en VolvollaKyllä juurikin näin
Liikennelupa vaaditaan yli 1700 kilosista autoista.
Aivan taatusti olet joskus tuonut esim kaupasta maitoa äidillesi nimenomaan tuon Volvon kanssa.
Ja varmana olet myös kuljettanut Vovlolla joskus jotain kaveriasi.
Eli olet harjoittanut tavaraliikennettä ilman liikennelupaa ja taksiliikennettä ilman taksilupaa.
Odottele siis haastetta oikeuteen ;)
No asiaan, jos toimitaan autonkuljettajan tarvitaan ammattipätevyys oli sitten liikennelupa tai ei, mutta jos ajetaan autoa niin ei tarvita.
Eli esim lvi liikkeen oma asentaja joka kuljettaa ja asentaa tavaroita ei tarvitse ammattipätevyyttä, mutta toinen henkilö joka vain kuljettaa tavaroita työmailla tarvii, vaikka ei tarvitakaan liikennelupaa, koska kuljetettava tavara on omaa.
Samaten eikös yleensä sähköasentajat myös tee asennustöitä, harvoin ne pelkästään vie tavaroita asiakkaille - muumi kuorkki
87k kirjoitti:
Pitääkin olla tarkkana koska mun Volvo V40 painaa 1740 kiloa, ja ford Focus joku 1600 kiloa.
Kummassakaan ei ole liikennelupaa.
Eli sun mielestä saan hakea Fordilla kaljat koko perheelle mutta en VolvollaMistä lähtien v40:n tai focuksen on pystynyt rekisteröimään kuorma-autoksi ??? Ei taida olla kaikki muumit laaksossa sinullakaan 87k !!
- 87k
muumi kuorkki kirjoitti:
Mistä lähtien v40:n tai focuksen on pystynyt rekisteröimään kuorma-autoksi ??? Ei taida olla kaikki muumit laaksossa sinullakaan 87k !!
KÄYTIN vertausta B-kortti -taksilupa / C-kortti -ammattiajolupa
Eli B-kortilla saat ajaa firman autoa, eikö vain? samaten saat kuljettaa kavereitasi, eikö vain? voit myös kuljettaa tavaraa itselle tai muille, eikö vain? mutta et saa ajaa työksesi Ford Focusta, eikö vain?
C-korilla saa ajaa firma autoa, eikö vain, mutta et saa ajaa työksesi.
Tuntuu olevan monelle termi "ajaa töissä" "ajaa työkseen" omituisen kuuloisia.... - olet melko tyhmä
87k kirjoitti:
KÄYTIN vertausta B-kortti -taksilupa / C-kortti -ammattiajolupa
Eli B-kortilla saat ajaa firman autoa, eikö vain? samaten saat kuljettaa kavereitasi, eikö vain? voit myös kuljettaa tavaraa itselle tai muille, eikö vain? mutta et saa ajaa työksesi Ford Focusta, eikö vain?
C-korilla saa ajaa firma autoa, eikö vain, mutta et saa ajaa työksesi.
Tuntuu olevan monelle termi "ajaa töissä" "ajaa työkseen" omituisen kuuloisia....Sinulle on kaikki termit oudon kuuloisia, eikö vain, usko pois.
Kyllä jonkun voortin ajaminen työstä käy ja vielä raskaasta sellaisesta, joten otahan hiukan selvää asioista ennenkuin täällä alat pullistelemaan, idiootti. - 87k
olet melko tyhmä kirjoitti:
Sinulle on kaikki termit oudon kuuloisia, eikö vain, usko pois.
Kyllä jonkun voortin ajaminen työstä käy ja vielä raskaasta sellaisesta, joten otahan hiukan selvää asioista ennenkuin täällä alat pullistelemaan, idiootti.Kyllä, jos ajat työksesi Ford Focusta tai vaikkapa Ivecoa, tarvitset ammattiluvat, mutta jos ajat vain töissäsi Ford Focusta tai Ivecoa et tartte ammattilupia, ällistyttävää eikö.
Itselläni oli muuten lainassa muuttoauto, jossa oli digipiirturi, en käyttänyt kuljettajakorttia lainkaan.
Kerro vielä miten minun olisi kuulunut käyttää digikorttia VAPAA-AJALLANI ajamassani ajossa, ja miten tohonkin ajoon olisi tarvittu ammattipätevyys, koska kuljetin muuttokuormaa.... - oletpas sinä tyhmä
87k kirjoitti:
Kyllä, jos ajat työksesi Ford Focusta tai vaikkapa Ivecoa, tarvitset ammattiluvat, mutta jos ajat vain töissäsi Ford Focusta tai Ivecoa et tartte ammattilupia, ällistyttävää eikö.
Itselläni oli muuten lainassa muuttoauto, jossa oli digipiirturi, en käyttänyt kuljettajakorttia lainkaan.
Kerro vielä miten minun olisi kuulunut käyttää digikorttia VAPAA-AJALLANI ajamassani ajossa, ja miten tohonkin ajoon olisi tarvittu ammattipätevyys, koska kuljetin muuttokuormaa....Aina vaan sairaammaksi sepityksesi käy, eikö sinulla todellakaan ole mitään tajua mistään.
- Mitenkäs nyt
87k kirjoitti:
Kyllä, jos ajat työksesi Ford Focusta tai vaikkapa Ivecoa, tarvitset ammattiluvat, mutta jos ajat vain töissäsi Ford Focusta tai Ivecoa et tartte ammattilupia, ällistyttävää eikö.
Itselläni oli muuten lainassa muuttoauto, jossa oli digipiirturi, en käyttänyt kuljettajakorttia lainkaan.
Kerro vielä miten minun olisi kuulunut käyttää digikorttia VAPAA-AJALLANI ajamassani ajossa, ja miten tohonkin ajoon olisi tarvittu ammattipätevyys, koska kuljetin muuttokuormaa....Entäpä jos kuljetankin ihmisiä korvausta vastaan VW pololla tar
- swderftyuio
87k kirjoitti:
Kyllä, jos ajat työksesi Ford Focusta tai vaikkapa Ivecoa, tarvitset ammattiluvat, mutta jos ajat vain töissäsi Ford Focusta tai Ivecoa et tartte ammattilupia, ällistyttävää eikö.
Itselläni oli muuten lainassa muuttoauto, jossa oli digipiirturi, en käyttänyt kuljettajakorttia lainkaan.
Kerro vielä miten minun olisi kuulunut käyttää digikorttia VAPAA-AJALLANI ajamassani ajossa, ja miten tohonkin ajoon olisi tarvittu ammattipätevyys, koska kuljetin muuttokuormaa....Focus ei ole kuorma-auto. Siinä on se vinha ero.
Miksi et varmista tätä asiaa vaan intät vai koko ajan? - 87k
swderftyuio kirjoitti:
Focus ei ole kuorma-auto. Siinä on se vinha ero.
Miksi et varmista tätä asiaa vaan intät vai koko ajan?Ei niin.
Focus on henkilöauto
Iveco on kuorma-auto
Molempia saa ajaa töissä ilman ammattipätevyyttä, mutta kumpaakaan ei saa ajaa työkseen ilamn ammattipätevyyttä.
Etkö huomaa mitään eroa? - asdfghjklhöjäk
87k kirjoitti:
Ei niin.
Focus on henkilöauto
Iveco on kuorma-auto
Molempia saa ajaa töissä ilman ammattipätevyyttä, mutta kumpaakaan ei saa ajaa työkseen ilamn ammattipätevyyttä.
Etkö huomaa mitään eroa?>Molempia saa ajaa töissä ilman ammattipätevyyttä, mutta kumpaakaan ei saa ajaa työkseen ilamn ammattipätevyyttä.>
Kuorma-auton osalta on tulossa tähän väitteeseen muutos. Laki astuu voimaan muistaakseni 31.12.2014. - dfghjklöäölikujyhtgr
87k kirjoitti:
Maksetaanhan siitäkin palkkaa kun ajat siivous/variointifirman Ford Mondeota, mutta et silti tarvitse taksilupaa.
miksikö et, no siksi koska et aja autoa työkssesi ajat sitä vain töissäsi, sama juttu kuorma-autopuolellaÄlä nyt koko ajan sotke henkilöautoa tähän keskusteluun. Kyse on kuorma-auton kuljettamisesta.
Kuorma-auton kuljettamisesta tässä keskustelussa on kyse ja siihen on tulossa muutos. Ota nyt hyvä mies selvää asioista. - 87k
asdfghjklhöjäk kirjoitti:
>Molempia saa ajaa töissä ilman ammattipätevyyttä, mutta kumpaakaan ei saa ajaa työkseen ilamn ammattipätevyyttä.>
Kuorma-auton osalta on tulossa tähän väitteeseen muutos. Laki astuu voimaan muistaakseni 31.12.2014.Niin, sen jälkeen saat ajaa kuorma-autolla töissä mutta et saa ajaa sitä työksesi, jännää tää suomen kieli, eikö :)
- 87k
dfghjklöäölikujyhtgr kirjoitti:
Älä nyt koko ajan sotke henkilöautoa tähän keskusteluun. Kyse on kuorma-auton kuljettamisesta.
Kuorma-auton kuljettamisesta tässä keskustelussa on kyse ja siihen on tulossa muutos. Ota nyt hyvä mies selvää asioista.Niin, ja henkilöautoissa tuo muutos on ollut AINA ettei saa ajaa työkseen ilman ammattipätevyyttä.
Eli vertaus on vähintäänkin hyvä :) - hohhoijakkaa....
Sprintterikuski kirjoitti:
Asia EI TODELLAKAAN ole noin kuin luulet, AMMATTIPÄTEVYYS vaaditaan AINA kun ajat muita kuin henkilökohtaisia ajoja !! Viet ka:lla vaikka jonkun muun henkilön kirjeen postilaatikkoon, silloin vaaditaan !! Palkanmaksulla, omistussuhteilla eikä työllä tai vapaa-ajalla ole mitään tekemistä asian kanssa !!
Mun henkilöauton kokonaispaino on 2160kg....
Lueppa uudestaan niitä pykäliä, olet väärässä. - Meduuli
87k kirjoitti:
Niin, ja henkilöautoissa tuo muutos on ollut AINA ettei saa ajaa työkseen ilman ammattipätevyyttä.
Eli vertaus on vähintäänkin hyvä :)Entäs sittten nämä suuryhtiöitten henkilöautonkuljettajat jotka kuljettavat isoja dirikoita mustalla Mersulla? Eikö tuo ole työkseen ajamista kun nimikkeenä on autonkuljettaja, mutta ei tarvitse taksilupaa?
- Sprintterikuski
Mikä noista sinun romuista tekee KUORMA-AUTON ???? Vieläkin tämä asia koskee VAIN kuorma-autoja !! VIELÄKÄÄN tällä asialla EI OLE mitään tekemistä liikenneluvan kanssa !! Sähköfirma, putkifirma, rakennusliike ja lasitusliike ei tarvitse lupaa JOS KULJETETAAN PELKKIÄ TYÖKALUJA, mutta jos ja kun autossa on asikkaalle sähköjohtoa, putkia, rakennustarvikkeita tai lasi, LUPA VAADITAAN !! Taidat olla joku SAVOLAINEN, kun noin vaikea ymmärtää ja olet vielä ukkomies siellä metsässä, joten EI ole pelkoa että muiden tavaroita kuljettaisit, sitäpaitsi tuskin koskaan olet "ajokunnossa" !!
- Väärin.
Trafin sivuilla lukee:
Putkifirman, sähköfirman, yms. työntekijä ei tarvitse ammattilupaa, kun henkilö kuljettaa MATERIAALIA ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa. Tällöin kyydissä voi kulkea myös muita samalla työmaalla kulkevia.
Eli asiakkaalle saa viedä myös sähköjohtoja, putkia ja rakennustarvikkeita, jos kuski myös asentaa niitä. - 87k
Väärin. kirjoitti:
Trafin sivuilla lukee:
Putkifirman, sähköfirman, yms. työntekijä ei tarvitse ammattilupaa, kun henkilö kuljettaa MATERIAALIA ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa. Tällöin kyydissä voi kulkea myös muita samalla työmaalla kulkevia.
Eli asiakkaalle saa viedä myös sähköjohtoja, putkia ja rakennustarvikkeita, jos kuski myös asentaa niitä.Niin, ja et tarvitse taksilupaa jos kuljetat työkaluja ja apumiehiäsi henkilöautolla.
Mutta jos toimit henkilöautolla autonkuljettajana, tarviit taksiluvan.
Sama juttu kuormureissa, saat kuljettaa autoa töissä, mutta et ajaa työksesi.
Eli jos esim LVI-PEPE omistaa oman kuorma-auton jossa ei ole liikennelupaa, niin asentaja saa ajaa sen kanssa ilman pätevyyksiä ja kuljettaa käyttämiään tavaroita, mutta taasen töissä ei saa olla ketään "autonkuljettajana" joka vain kuljettaa tavaroita.
Ja se on päivänselvää että liikenneluvallaiseen ajoon tarvitaan aina ammattipätevyys - Scroll Lock
87k kirjoitti:
Niin, ja et tarvitse taksilupaa jos kuljetat työkaluja ja apumiehiäsi henkilöautolla.
Mutta jos toimit henkilöautolla autonkuljettajana, tarviit taksiluvan.
Sama juttu kuormureissa, saat kuljettaa autoa töissä, mutta et ajaa työksesi.
Eli jos esim LVI-PEPE omistaa oman kuorma-auton jossa ei ole liikennelupaa, niin asentaja saa ajaa sen kanssa ilman pätevyyksiä ja kuljettaa käyttämiään tavaroita, mutta taasen töissä ei saa olla ketään "autonkuljettajana" joka vain kuljettaa tavaroita.
Ja se on päivänselvää että liikenneluvallaiseen ajoon tarvitaan aina ammattipätevyysMihin hävisi caps-lock? Vai löytyikö lääkkeet?
- huhhuh sentään
87k, oletko huomannut itse ollenkaan kuinka typerä ja tyhmä sinä olet. Siis taivaanvallat että joku voi olla ihan oikeasti idiootti, nimittäin sinä, 87k.
- 87k
Kuka oli oikeassa tässä asiassa, kuka erottaa termit "ajaa töissä kuorma-autoa" ja "ajaa työkseen kuorma-autoa"
Entä kuka oli oikeassa siinä että iiiisolla kuorma-autolla tai pakulla saa ajaa 120km/h maksamalla vähän "lisämaxua" valtiolle
Entä kuka oli oikeassa siinä että autoissa saa käyttää polttoöljyä NYKYJÄÄN täysin laillisesti, maxamalla vähän "lisämaxua" valtiolle - oletpas sinä tyhmä
87k kirjoitti:
Kuka oli oikeassa tässä asiassa, kuka erottaa termit "ajaa töissä kuorma-autoa" ja "ajaa työkseen kuorma-autoa"
Entä kuka oli oikeassa siinä että iiiisolla kuorma-autolla tai pakulla saa ajaa 120km/h maksamalla vähän "lisämaxua" valtiolle
Entä kuka oli oikeassa siinä että autoissa saa käyttää polttoöljyä NYKYJÄÄN täysin laillisesti, maxamalla vähän "lisämaxua" valtiolleNo taas kävi niin että et ollut oikeassa missään asiassa, sinun vertauksesi ovat aivan perseestä kuten olet itsekin, senkin idiootti.
- kuorma auto kuskiksi
Terve. haluaisin päästä kuorma autoa ajelemaan työkseni. mikähän olisi paras vaihtoehto sen oppimismahdollisuus/koulutus menetelmä. haluan lyhyen kurssin ja mitä pikimiten ajamaan työkseni. onko ala kuinka työllistävä ja haastava.
ja onko sellaisia paikkoja jossa saa ajaa 12 tuntisia päiviä?
olen katsonu näitä
http://www.mol.fi/koulutukset/browseCourses.html?locale=fi_FI&searchType=direct&courseId=645589&sortBy=profession&professionId=54120&pageIndex=0
ja
http://www.mol.fi/koulutukset/browseCourses.html?locale=fi_FI&searchType=direct&courseId=646449&sortBy=profession&professionId=54120&pageIndex=0
sori, että poikkesin kiistasta. :D- 87k
Työntele ihan rauhassa sitä Plasto-Volvoasi vielä muutama vuosi.
- pakko jatkaa
Pakko jatkaa että silloin tarvitsee ammatipätevyyden kun ajaa AMMATTILIIKENTEESSÄ olevaa kuorma-autoa. Eli vaikka ajaisit vapaa ajallasi kuorma-autoa joka on normaalisti vaikka rahdin ajossa tarvitset ammattipätevyyden. Ja liikenneluvan tarvitsee kun kuljettaa tavaraa ja saa maksun tavaran kuljetuksesta. Jos vain viet naapurille vaikka salaoja putkea mutta et saa siitä kuljetuksesta maksua et tarvitse liikennelupaa. Ja polttoöljyä saa muistaakseni käyttää vain työkoneissa ja traktoreissa ja niissäkin vähän riippuu hommasta tarviiko maksaa lisämaksu vai ei.
- 87k
Kuulin huhua notta elävä huuhkaja pitää olla sidottuna ylösalaisin päälakeen, että saa ajaa työkseen raskasta kalustoa.
- 87k
LÄÄKKEET LÄÄKKEET LÄÄKKEET. PITÄSKÖHÄN OTTAA LÄÄKKEET. NOOM NOOM PALJON PALJON LÄÄKKEITÄ NE HYVÄLTÄ MAISTUUPI TILULILLIIIII. ON SINISIÄ PUNASIA KELTASIA JA VAIKKA MINKÄ VÄRISIÄ KOURA KAUPALLA NOOM NOOM. TEILLÄPÄ EI OOKKAAN NÄIN HYVIÄ LÄÄKKEITÄ. JA HUUHKAJAT PIERESKELEE JA LENTELEE YMPÄRIINSÄ PITKIN POIKIN RASKAAN KALUSTON KUSKIEN YMPÄRILLÄ. HUUHKAJAAAT!!!! KANDEE TOSIAAN TEIPATA PÄÄLAKEEN JESARILLA KIINNI ETTEI HUUHKAJA AJOLUPA KARKAA KATOAA NÄET AJO-OIKEUS JOS HUUHKAJA PÄÄSEE KARKAAMAAN!!!
- 87k
PS. PITÄÄ MUISTAA SITTE RUOKKIA SE HUUHKAJA JOS SE O KUOLLU NIIN EI KELPAA. POLIISISEDÄT TARKASTAA HUUHKAJAN PULSSIN (KUSKIN PULSSISTA EI NIIN VÄLII) MUT HUUHKAJALLA PITÄÄ PULSSI OLLA! ISOT SAKOT JOS SE PÄÄSEE KUOLEUTUUN!!
Näkyy olevan pipipäitten osasto... tämä EI muuta lisättävää
- Loololoo
Kyllä jämpi on Näin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781