vasenkätiset

onko se mitään???

millaisia ovat tuntemanne? kiinnitättekö huomiota? onko jotenkin erikoista muuten kuin kätisyyden kautta?

13

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs erikoista siinä nyt on? En mä vaan huomaa kun itsekin olen. Kirjoitan vaan vasemmalla kädellä ei sitä muuten erota. Muuten käytän oikeaa kättä hiireen ja juon oikeella kädellä lasista jne.

      • nhl

        Silloin tällöin lukee lehdissä niitä erityispiirteelliset niin ja näin. Ajattelin että olisko sellaisia joita kiehtoo tai inhottaa tämä poikkeama?

        Miten osaat kirjoittaa ja käyttää hiirtä eri käsillä!


      • OikeetKädet

        Inhottaa kyllä.
        En tiedä miksi. En ottaisi koskaan vasenkätistä kumppania itselleni.


    • nyterfvd

      Ettekö te jo ymmärrä, että vakiovastaus täällä on riippuu monenko käyttämä se on, onko hoikka ja onko lapsia. ;D

    • Vasenkätisiä ei yleisesti enää nykyaikana ihmetellä joten lopetapa aloittajakin se.

      Vielä 80-luvulla eräs vanha opettaja yritti pakottaa erästä oppilastaan oikeakätiseksi.

      Kyseinen maikka sai siitä hyvästä potkut ja hyvä niin.

    • Olen vasenkätinen siinä mielessä että kirjoitan sillä.

      Oikea on kuitenkin jostakin syystä mulla vahvempi käsi, ja esim. kädenväännössä pärjään sillä useimmille oikeakätisille helpommin kuin vasemmalla kädellä. Myös pistooliammunnassa käytän oikeaa kättä, mutta se johtuu kyllä enemmän silmistäni eli olen ns. "oikeasilmäinen".

      • Minä ammun pistoolia oikealla kädellä mutta kiväärillä tähtään vasemmalta puolelta.

        Aika erikoista.


      • A.Palstamäki
        hullu_ukko kirjoitti:

        Minä ammun pistoolia oikealla kädellä mutta kiväärillä tähtään vasemmalta puolelta.

        Aika erikoista.

        Kummalla kädellä kirjoitat?


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Kummalla kädellä kirjoitat?

        Nykyisin kirjoitan vasemmalla kädellä mutta monia toimintoja teen molempikätisesti.

        Kirjoittaminen ei kuitenkaan onnistu kuin vasemmalla kädellä.

        Itse en muista mutta kummitätini kertoi minun joskus alle 10-vuotiaana kirjoittaneen molemmilla käsillä.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Nykyisin kirjoitan vasemmalla kädellä mutta monia toimintoja teen molempikätisesti.

        Kirjoittaminen ei kuitenkaan onnistu kuin vasemmalla kädellä.

        Itse en muista mutta kummitätini kertoi minun joskus alle 10-vuotiaana kirjoittaneen molemmilla käsillä.

        Sulla lienee samaa kuin minullakin. Teen oikealla kädellä monia asioita yhtä hyvin kuin vasemmalla kädellä, mutta jostakin syystä kirjoittaminen ja kivääriammunta sujuvat vain vasemmalta.

        Törmäsin joskus aikoinaan sellaiseen väitteeseen että joillakin ihmisillä toinen silmä voi olla dominoivampi. Kun me katsomme kohdetta, niin se kuva siirtyy aivoihimme molempien silmien erikseen tuottamasta datasta, ja tuo data yhdistyy aivoissa ja sen perusteella pystymme hahmottamaan esim. perspektiivin.

        Mulla on vasen silmä heikompi, ja sen vuoksi kivääriammunta jota en pysty tekemään kuin vasemmalta puolelta, on minulle heikkous. En kyennyt armeijassa ampumaan valioita yhdessäkään ammunnassa.

        Pistooliammunta sopii mulle paremmin koska pystyn ampumaan yhtä hyvin oikealla kädellä, ja siinä tähtääminen on luontevampaa tuon oikeasilmäisyyteni tähden. Tähtään toki silmät auki, mutta silti oikealta tähtääminen on vain parempi.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Sulla lienee samaa kuin minullakin. Teen oikealla kädellä monia asioita yhtä hyvin kuin vasemmalla kädellä, mutta jostakin syystä kirjoittaminen ja kivääriammunta sujuvat vain vasemmalta.

        Törmäsin joskus aikoinaan sellaiseen väitteeseen että joillakin ihmisillä toinen silmä voi olla dominoivampi. Kun me katsomme kohdetta, niin se kuva siirtyy aivoihimme molempien silmien erikseen tuottamasta datasta, ja tuo data yhdistyy aivoissa ja sen perusteella pystymme hahmottamaan esim. perspektiivin.

        Mulla on vasen silmä heikompi, ja sen vuoksi kivääriammunta jota en pysty tekemään kuin vasemmalta puolelta, on minulle heikkous. En kyennyt armeijassa ampumaan valioita yhdessäkään ammunnassa.

        Pistooliammunta sopii mulle paremmin koska pystyn ampumaan yhtä hyvin oikealla kädellä, ja siinä tähtääminen on luontevampaa tuon oikeasilmäisyyteni tähden. Tähtään toki silmät auki, mutta silti oikealta tähtääminen on vain parempi.

        Minulla on vasen silmä huomattavasti vahvempi kuin oikea. Jos molemmat silmäni olisivat yhtä heikkoja kuin oikea joutuisin käyttämään silmälaseja.

        Tästä syystä muunmuassa ammuinkin kiväärillä vasemmalta puolelta, oikealta tähdätessä tähtäimet näkyisivät kahtena.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Minulla on vasen silmä huomattavasti vahvempi kuin oikea. Jos molemmat silmäni olisivat yhtä heikkoja kuin oikea joutuisin käyttämään silmälaseja.

        Tästä syystä muunmuassa ammuinkin kiväärillä vasemmalta puolelta, oikealta tähdätessä tähtäimet näkyisivät kahtena.

        Oikea- tai vasensilmäisyys ei tarkoita sitä että esim. oikeasilmäinen näkisi oikealla silmällä paremmin (terävämmin). Termi kuvaa sitä, että jomman kumman silmän tuottama data välittää aivoihin oikein sijainnin sivusuunnassa.

        Voit testata sitä niin, että nostat sormesi eteesi kuten pistoolin, ja tähtäät molemmat silmät avoinna kohteeseen 2-3 metrin päähän. Kun olet saanut kohteen "tähtäimeesi", sulje vuorotellen vasen ja oikea silmäsi. Periaatteessa kummankaan silmän ei pitäisi yksinään osoittaa täsmälleen kohteeseen, vaan molempien kuuluisi näyttää erikseen aavistuksen ohitse.

        Kun minä suljen vasemman silmäni ja katson oikealla silmälläni, niin sormi osoittaa täsmälleen samaan pisteeseen. Kun vastaavasti suljen oikean silmäni ja katson vasemmalla silmälläni, niin sormeni osoittaa reilusti liian oikealle.

        PS: Mulla on kuitenkin vasemman silmän näkö heikompi, ja se voi olla se perimmäinen syy sille että oikea silmä on tullut ns. "vahvemmaksi". Pitäisi ehkä hommata ne silmälasit.


    • Ei ihmeellisempiä. npä kiinnitä huomiota. Mä olen kaksikätinen, voin kirjoittaa kummalla vaan ja vasemmalla monesti teen asioita, mitä oikeakätisenä oikealla luulis. Kirjoitan vähän paremmin oikealla kädellä. Mihin olen opetellut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe