Ikävä narsistia

confused+

Erosin narsistimiesystävästäni neljä kuukautta sitten lähes kolmen vuoden seurustelun jälkeen.

Mies sai poljettua itsetuntoni suohon, aina siihen pisteeseen asti, että aloitin terapian vuosi sitten. Sain kokea ihanuutta ja ilkeyttä. Kylmää tunteettomuutta, eristämistä, syyllistämistä, hulluksi haukkumista. Henkisen väkivallan lisäksi hän löi minut kerran tajuttomaksi.

Olen lukenut narsismista kaiken, mitä olen käsiini saanut, sekä netistä että kirjallisuudesta. Ymmärrän vaurion syntyneen jo varhaisessa lapsuudessa ja narsistin muuttumisen mahdottomuuden. Myös sen, ettei hän tiedosta kaikkea tekemäänsä ja aiheuttamaansa pahaa. Ymmärrän, mutta en hyväksy sellaista enää elämääni.

Järkiminäni sanoo, että olen mennyt elämässä eteenpäin kun olen päässyt hänestä eroon (l. en enää palannut suhteeseen, kuten tein lukemattomia kertoja aiemmin) ja saanut takaisin entistä minääni ja elämääni, jossa pärjään, on ystäviä ja olen oma itseni.

Kuitenkin ikävöin häntä, ikävä kaihertaa suuresti sisintäni ja saman aikaisesti en halua ottaa puhelinta käteeni ja soittaa hänelle loukkauksia, kylmyyttä ja ilkeyttä välttääkseni. Kaipaan niin paljon hyviä ja kauniita hetkiä hänen kanssaan ja samalla haluan suojella itseäni loukkaamiselta.

Elämäni narsistin kanssa oli oma maailmansa, niin hyvässä kuin pahassakin. Tuntui kuin rajoja ei olisi ollut missään. Ei myöskään totuutta, sillä asioiden laita, totuus, muuttui tilanteen mukaan. Tämän päivän valkoinen saattoi olla huomenna mustaa.

Vieläkin syyllistän itseäni siitä, kuinka ja miksi annoin hänen kohdella itseäni tavalla, jota en ollut tai olisi keneltäkään muulta hyväksynyt. Mikä minussa oli/on vikana kun annoin sen kaiken tapahtua. Rakkaus ei enää riitä syyksi itsellenikään. Ja miksi ikävöin ihmistä, jolle minun hyvinvointini ei ollut tärkeää, vain hänen oma elämänsä, intressinsä ja omat ongelmansa saivat tilaa suhteessamme. En ollut tyytyväinen, keskustelin ja valitin vastavuorottomuudesta, itsekkyydestä ja rakkaudettomuudesta lukemattomat kerrat. Sillä seurauksella, että loppujen lopuksi syy oli minun kun minulle ei mikään riittänyt ja jos en ymmärtänyt tätä totuutta ottaa omakseni, seurasi mykkäkoulu ja eristäminen yksinäisyyteen suhteesta.

Lopullisen eron suhteesta tein minä, hän olisi vielä halunnut jatkaa suhdettamme, mutta ilmoitti ettei tulisi muuttumaan, eikä usko muutenkaan ihmisten muuttumiseen. Halusin varmistaa eromme loukkaamalla häntä pahimmalla tietämälläni tavalla; kertomalla, että minulla oli ollut toinen mies yhden lyhyen eromme aikana, jolloin hän oli jättänyt minut taas yksinäisyyteen. Eron tehdessäni koin itseni vapaaksi ja kevyeksi. Hymyilin ajaessani pois hänen luotaan. Olin vapaa ja olin uskaltanut asettautua häntä vastaan yhtä julmasti kuin hän oli minua kohdellut. En tuntenut riemua hänen loukkaamisestaan, vaan omasta rohkeudestani lähteä, lopettaa epäterve suhde, joka oli suistanut elämäni raiteiltaan monissa asioissa.

Eromme jälkeen keskustelimme muutaman kerran puhelimessa ja (odotetusti) hän oli katkera ja vihainen. Hän ei koskaan voisi antaa minulle anteeksi loukkaavia sanojani (ei puhettakaan toisesta miehestä),eikä koskaan haluaisi enää olla tekemisissä kanssani. Sain siis haluamani. Ja elämäni on muuttunut paremmaksi kun en ole ollut suhteessa hänen kanssaan.

Ja silti, vielä mietin häntä. Ikävöin yhdessä vietettyjä hetkiä, niitä hyviä aikoja, kun teimme sovinnon ja tulevaisuus näytti hyvältä. Vaikka loppuaikoina en enää voinut uskoa tulevaisuuteen, tein sovinnon itseni vuoksi, ettei enää olisi ollut niin suurta riitaa ja ahdistusta, jotta saisin tilanteen jokseenkin tasapainoon. Riidat ja mykkäkoulut musersivat mielenrauhani ja elämänhaluni. Mielummin laiha sopu kuin lihava riita, ajattelin, kunnes en enää jaksanut, halunnut.

Ja taas kuitenkin mietin häntä. Olenko lopullisesti traumatisoitunut suhteesta? Enkö enää pysty normaaliin ihmissuhteeseen? Mikä on normalia? Tein eroa vuoden ennen kuin pystyin lopullisesti lähtemään, kuinka helposti vajoaisin taas takaisin syövereihin? Onko vahvuuteni näennäistä, valehtelenko itselleni?

15

3771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummastelin tässä että miksiköhän ihmisen pitää kokea syyllisyyttä tunteistaan?

      Tunteethan ovat kuitenkin osa itseämme. Ja toisaalta keino vapautua niistä ahdistusta aiheuttavista tunteista, jotka sokeuttavat meitä näkemään asioita niin kuin ne todellisuudessa ovat.

      Aloittajalle:

      päästäksesi ikävästä sinusta on annettava anteeksi itsellesi. Ja kohdattava ikävä, se osa kaipauksesta, joka aiheuttaa kipua. Niin kamalalta kuin se tuntuukin. Se on kaivettava esille sieltä syvyyksistä, kunnes todella Tunnet, itket ja suret. Ja kun olet rauhoittanut, kirjoita asioita ylös mitä oivalluksia olet tehnyt. Ehkä saat vastauksia kysymyksiisi. Pidä puhelin kaukana. Jatka kirjoittamista niin kauan kuin mitä tunnet asioista. Rentoudu, meditoi. Laula. Maalaa. Luo.

      Vastapainoksi hanki iloisia ja positiivisia kokemuksia. Opettele nauramaan. Elä.

      Ja eräs asia; ole kiitollinen siitä että sinulla on tunteesi.

      Olet varmaan jo lukenutkin Banderas_ ikävä narsistia.. jne.. -ketjun? Aiheethan koskettavat toisiaan. Ehkä saat lisäksi sieltä oman ketjusi lisäksi.

    • LK

      "Olen lukenut narsismista kaiken, mitä olen käsiini saanut, sekä netistä että kirjallisuudesta. Ymmärrän vaurion syntyneen jo varhaisessa lapsuudessa ja narsistin muuttumisen mahdottomuuden. Myös sen, ettei hän tiedosta kaikkea tekemäänsä ja aiheuttamaansa pahaa. Ymmärrän, mutta en hyväksy sellaista enää elämääni."

      Ymmärtäminen ja hyväksyminen on eri asioita ja tuohan on ihan järkevää.

      Tosin kannattaa myös muistaa että ratkaisua sinun ongelmiisi tai oloosi ei löydä sitä toisen persoonaa tai ongelmaa tutkimalla. Kannattaa nyt muistaa kiinnittää huomiota siihen omaankin hyvinvointiin toisen asioiden vatvomisen sijaan, tai vähintään ohessa.

    • dfffd5

      "En tuntenut riemua hänen loukkaamisestaan, vaan omasta rohkeudestani lähteä, lopettaa epäterve suhde, joka oli suistanut elämäni raiteiltaan monissa asioissa."

      Hyvä tyttö! Olet ollut rohkea ja vahva lähtiessäsi pois epäterveestä suhteesta. Muista, että nyt sinulla on mahdollisuus onneen ja tasapainoiseen elämään.

      "Ja taas kuitenkin mietin häntä. Olenko lopullisesti traumatisoitunut suhteesta. Enkö enää pysty normaaliin ihmissuhteeseen? "

      Ei eroa käydä läpi hetkessä, eri ihmisillä se vie eri ajan. Kuulostat fiksulta ja erittelet asioita selvästi. Traumoista en osaa sanoa, ehkä aika näyttää, mutta uskon, että halutessasi pääset suhteesta lopullisesti yli.

      "Mikä on normalia?"

      Heh, sen kun tietäisi:) MTasapainoinen ja tyytyväinen olo suhteessa olisi ainakin tavoiteltavan arvoisia asioita.

      "Tein eroa vuoden ennen kuin pystyin lopullisesti lähtemään, kuinka helposti vajoaisin taas takaisin syövereihin? Onko vahvuuteni näennäistä, valehtelenko itselleni? "

      Narsistista eroon pääseminen ei ole helppoa, ja sinä olet tehnyt sen. Palaatko suhteeseen ja jos palaat, niin jäätkö siihen ovat sinun itsesi päätettävissä.

    • kiira200000

      Oli kuin itse olisin kirjoittanut.. Ehkä sitä joskus pääsee ja tuntee taas normaalin elämän...

    • dfffd5
    • FENIX LINTU

      HYVÄ KUN EROSIT. ITSE EROSIN NARSISTISTSA NOIN KUUKAUSI SITTEN. HÄN OLI JUURI TUOLLAINEN KUVAAMASI TYYPPI. MITÄÄN EN SAANUT KOSKAAN SANOA VASTAAN,MUUTEN SYNTYI TÄYS SOTA JA MINUT AJETTIIN ULOS. LÄHDIN KAHDESTI POIS ,MUTTA PALASIN HÄNEN LUOKSEEN. VIIMEINEN PISARA OLI, KUN KÄVI KIINNI MINUUN. SILLOIN TAJUSIN , ETTÄ NYT ON PAKKO LÄHTEE. SAMA VIKA MINULLA IKÄVÖIN HÄNTÄ KUITENKIN VIELÄ, KOSKA MEILLÄ OLI TOSI IHANIA AIKOJA MYÖS. MUTTA ELÄMÄ VOITTAA. OLEN MYÖS TERAPIAN TARPEESSA ,NIIN ALAS HÄN MINUT SAI. SE OLI HIRVEIMMÄT 4 VUOTTA ELÄMASSÄNI. MINUT ERISTETTIIN TÄYSIN YSTÄVISTÄ, SUKULAISISTANI. JOS MENIN JONNEKKIN ,OLI HAUKUT HUORAAMISESTA HETI TULTUANI KOTIIN. HUI,IHAN PUISTATTAA KUN AJATTELEN NIITÄ AIKOJA. ITKIN AAMUISIN,ITKIN ILTAISIN,AINA PAHAMIELI. JA TODELLA KYLMÄ TYYPPI,EI SEXIÄ,KUN SILLOIN KUN HERRA HALUSI,NOIN KERTA PARI KK.HYI HELVETTI MITEN SITÄ IHMINEN ALISTUU.NYT, ASUN OMASSA KODISSANI, EIKÄ KUKAAN IKINÄ HUUDA MULLE,EI SANO MITÄ PITÄÄ TEHDÄ. ELÄMÄ OIKEASTI ON IHANAA,KUNSAA ELÄÄ...! VOIMIA SULLE ALOITTAJA,KYLLÄ SINÄ SELVIÄT. IHANAA KESÄÄ

    • Banderas__

      Tuo ikävä on vaarallinen tunne..itse tosiaan kirjoitin siitä joitain kuukausia sitten tänne samalle palstalle ja siihen tulikin paljon vastauksia.

      Painiskelin ja valitettavasti painiskelen edelleenkin samojen asioiden kanssa, eli ikävää on vieläkin jäljellä. Toisaalta on myös elämäniloa ja jotain positiivistakin.

      Narsisti silti seuraa kuin haamu, en ole häntä pystynyt kohtaamaan tai ottamaan mitään yhteyttä jyrkän eromme jälkeen. Kerran näin hänet etäältä ja meinasin kaatua siihen paikkaan.

      Olen pohdiskellut koko kevään samoja ajatuksia kuin sinäkin, toisaalta kaivannut niin paljon hyviä hetkiä että se on saanut minut harkitsemaan yhteydenottoa (tai ainakin toivomaan yhteydenottoa häneltä), toisaalta taas pelännyt niin paljon kylmyyttä, halveksuntaa ja empatian puutetta mikä hänestä huokuu.

      Tuntuu välillä että toivoa paremmasta tulevaisuudesta on, pitää vain yrittää välttää jäämästä narsistin ansaan ajattelemalla häntä joka päivä...tuntuu että hän on vieläkin läsnä elämässäni vaikka edellisestä kohtaamisesta on jo pitkä aika.

    • Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Minäkin tällä hetkellä yritän selviytyä erosta narsistisesta miesystävästä. Hän veti ja vetää minua vieläkin kuin magnetti, minun pitää pysyä lujana. Onnen hetket hänen kanssa olivat niin ihania. Ja huonot hetket olivat kamalia, lyöntejä ja haukumisia ihan kaikista mikä liittyi sinun, sinun koti, lapset ja perheesi jne. Sain syvän haavan sieluni tästä suhteesta, aika parantaa haavat sitä. Yritän jaksaa päivä kerrallaan.
      Voimia sinulle eheytymisessä

      • 8+12=20

        "Hän veti ja vetää minua vieläkin kuin magnetti, minun pitää pysyä lujana."

        Niin jäin miettimään...mitä sitten oikein jää ikävöimään...
        Sitä ihmistäkö joka kohteli huonosti vaiko niitä hyviä hetkiä...

        ajattelisin, että auttaisko asiaa/ikävään se konkreettinen teko, että kirjoittaisi vaikkapa paperille...sen kaiken negatiivisen miinus merkin alle minkä suhteessa/toisessa koki olevan...

        Samoin kirjoittaisi kaiken sen hyvän ...plus merkin alle...mitä suhteesta koki saavansa...

        kun ne plussat ja miinukset olisi siinä silmien edessä näkösällä...niin ehkä osaisi paremmin hahmottaa...onko ne plussat niin merkittäviä...mitä toisessa/suhteessa oli niin hyvää että sitä jää kaipaamaan...

        Joskus mietin niinkin, että ikävän taustalla voi olla jotain sellaistakin...että itse toivoisi olevansa sille toiselle/edes jollekkin niin rakastettava/arvokas ihminen...että se toinen minun vuokseni muuttuisi/tekisi mitä tahansa, ettei vain menettäisi minua...

        Että mitä sitä sitten ikävöi...ei välttämättä sitä ihmistä...vaan ihmistä, joka rakastaisi minua siten, että tekisi mitä tahansa/muuttuisi toisenlaiseksi minun vuokseni...

        Mutta rakastaako sitä silloin itsekään sitä ikävänsä kohdetta...jos toivoisi hänen radikaalisti muuttuvan toisenlaiseksi...

        Mitä silloin on ikävän taustalla...toisen rakastamistako/ikävöimistä sellaisena kuin hän on...vaiko pyytämistä itsellemme...rakkauden kerjäämistä itsellemme..


    • yourdestiny

      Narsistisen luonnehäiriön kanssa eläminen jättää jälkensä.

      kun tuskan, ikävän ja valheellisen kaipauksen jälkeen pääsee edes vähän omilleen, joko vanhaan tai uuteen elämään, missä ei ole mitätöintiä, syyllistämistä tai kiristämistä, sitä saa alkuvaiheen ymm
      ärryksen onnellisesta elämästä ja vapaudestaa. Siitä, mitä narsistin kanssa ei koskaa voi olla. Niin silloin alkaa pollku pois vankilasta. Nopea tai pitkä....mutta suunta kohti kaunista vapautta.

      Ei enää ahdistuta, syyllisyytä, pelkoa, korvaamista, miellyttämistä, ylemääräistä sopeutuneisuutta, itsesä mitätöintiä, rajoituksia jne...

      Ja silti kaipaat....ymmärrä että kaipaat sitä hyväksyntää ja rakkautta mitä et koskaan saanut vaikka annoit kaikkesi...ja enemmänkin.

      Narsistille sille ei ole väliä. Revi vaan sielusi rikki ja lahjoita se hänelle, mutta älä odota mitään vastavuoroisuuta. Hän ei luvannut mitään, antoi vain ymmärtää vaatimuksensa. Sinulla ei ole oikeutta hänellä on...

    • yourdestiny..

      ...siis ymmärrä, että narstin tunteet ja odotukset ovat sinun realiteettiesi yläpuolella. Sinä olet syyllinen kaikkeen tuskaan ... ja hyväksyt sen...yrität olla entistäkin parempi, täydellisempi, suostuvaisempi. nöyrempi.

      Älä huuda, älä vaikeoi, pidä tunteesi oikeudesta ja rakkaudesta sisälläsi. Sillä hän on oikutettu ja tietää, mitä rakkaus on. Ole hiljaa, sillä muuten sinut ja tunteesi paikan valtaa joku muu. Pidä kiinni valheesta, siitä mitä näit, ja jota lannoitit sisimälläsi. Et voi laskea irti, vaikka tiedät totuuden. Se on liian julma kohdattavaksi vaikka se seisoo ovellasi.

      Jokainen loppuva ihmissuhde on pieni kuolema, sanotaan. Sinulle se on iso kuolema, lopullinen. Ei ole elämää after life. Hän imi kaiken, ja se vähä, mitä jäi on hänen omaisuuttaan. Lanka sinun ja hänen välillään. Kukaan sitä ei voisi katkaista, vaikka täyttäisi tilan. Sinussa on aina hänen leimansa, se ei kulu, haalistu. Uusi aamu, sama jälki.

    • Kahju1

      Onpas tuttuja tarinoita.. "kiva" huomata ettei ole yksin tällaisessa elämässä.
      Itse olen ollut yli 10 vuotta parisuhteessa narsistin kanssa. Sairastan MS-tautia. Minulla on poika.Ostimme miehen kanssa yksikerroksisen talon n.kahdeksan vuotta sitten,silloin narsismi ikäänkuin puhkesi.. Talo on molempien nimissä. Tuntuu tosi pahalta,kun olen antanut tämän jatkua,ja jatkua. Ja tässä kirjoittaessani tulee tippa silmään,koen itseni niin huonoksi. Olen pitkään halunnut miehestä eroon. On pitänyt pojan kanssa muuttakin,mutta aina tulee paha mieli siitä,että poika joutuu lähtemään kodista (oli kahden,kun muutimme tänne)ja aina vaan mies osaa taas olla niin mukava.. Hän lisäksi käyttää runsaasti alkoholia,mikä pahentaa "oireitaan". Olen aina ollut reipas ja aikaansaapa,rohkeakin. Itsevarmuus on muisto vain! Pelottaa ja jännittää "ihan hölmöissä" paikoissa..esim.hissi,.Tuntuu siltä,että talon myynti voisi olla osa ratkaisua,mutta toisi tullessaan ikävän taloa kohtaan. Toisaalta. Koti on siellä missä sydänkin. Olipas hienoa,kun sai purkaa olojaan!

    • Anonyymi

      Otsikko kuva hyvin tilannettani yöllä 3 .Jos toimisin heti siitä ei seuraisi mitään hyvää,pitäisikö ottaa yhteyttä? Haluaisin tavallaa.

      • Anonyymi

        Älä ota yhteyttä! Ongelmana on tunteiden katkaiseminen ja se voi olla pitkä prosessi. Itsekin tunnen yhä ikävää narsua kohtaan, vaikka otin eron ja vaikka laitoin linjat totaalisesti poikki. Joka kerta kun olen yhteyttä häneen ottanut, hän syytää päälleni hirveän kasan solvauksia ja syytöksiä, vaikka itse oli väkivaltainen alkoholisti. Hän jatkaa musertamista, enkä tarvitse sitä todellakaan. Olkoon hovissaan muiden palvottavana. Ihmiset eivät tiedä mikä hän on, mutta se ei ole enää minun ongelmani. Jos katson sinne päin, laiminlyön muserrettua minuuttani.

        Tämä on sinulla vastassa, jos otat yhteyttä. Et tarvitse sitä enää. Rupea hoitamaan omia haavojasi. Mene terapiaan, jos traumaside ei muuten katkea. Pidä itsestäsi huolta, hoivaa itseäsi. Olet rakkauden arvoinen. Et ole se, miksi narsisti sinua solvaa.


    • Anonyymi

      Narsismin rikkoma minuus, se on tuskainen olotila. Se tosin on myös mahdollisuus rakentaa itsestään jotain parempaa ja terveempää itseä ja muita kohden. Narsismia sairastavat osaavat löytää sellaisia ns. sokeita pisteitä tai vastaavia, joihin tietoisesti iskevät toisessa. Se on yksi syy, miksi suhteen jälkeen on paha olo. Sen takia narsismia sairastava rikkookin kohteensa minuuden, jotta saa muokattua kohteestaan sellaisen kuin haluaa. Mielisairas ihminen saa jopa toisen muuttumaan pahimmillaan narsistiseksi, kun toinen "hädissään" alkaa kopioimaan toisen käyttäytymismallia. Ajatuksella, että sitten saa aitoa rakkautta, kun onkin samanlainen.

      Jos on mahdollisuus hieman tutkia itseään, niin löytää itsestään myös käsittelemättömiä asioita, joita voi työstää yksin, hyvän ystävän kanssa tai vaikka terapiassa. Itse löysin vihdoista viimein vahvuuden itsestäni, vahvuuden, jossa osaan pitää rajani ja tarpeeni tiedossa ja niiden systemaattinen rikkominen tulee jatkossa olevaan tulipunainen red flag samantien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe