Sota on poliitikan jatketta kuten Clausewitz taisi aikoinaan mainita. Israelin ja arabimaiden välillä käydyn vuoden 1973 Jom Kippur-sodan taustojen tutkijat ovat nyt paljastaneet että sota oli alunperinkin USA:n ja hyvin pitkällä Henry Kissingerin käsialaa. Sodan tarkoituksena oli luoda Lähi-Itään uusi tilanne jossa
1. Anwar Sadatista tulee USA:n liittolainen
2. Syyria jätetään Israelin pieksettäväksi
3. Neuvostoliitto pelataan ulos arabimaailmasta
4. Nasserin luoma ns. arabisosialismi eliminoidaan
5. Voima-akselin luo USA ja siihen kuuluvat Israel, Egypti, Saudi-Arabia ja Turkki.
Kissingerin asettamat tavoitteet saavutettiin. Neuvostoliitolle paljastui hieman myöhemmin koko USA:n operaatio - mutta silloin se oli jo myöhäistä. Anwar Sadat heitti Neuvostoliiton ulos Egyptin poliittisesta keskiöstä. Vuonna 1977 arvioitiin sotilaspiireissä että Israelin sotilaallinen ylivoima on kasvanut entisestään suorastaan ekspansiaalisesti.
Vuonna 1985, 12 vuotta Jom Kippur sodan jälkeen Mihael Gorbatsov käytännössä allekirjoitti Reyjavikissa Neuvostoliiton luokkasodan antautumisasiakirjan Ronald Reaganin taputtaessa vieressä.
Suuri Isänmaallinen Sota oli päättynyt Neuvostoliiton täydelliseen tappioon.
Jom Kippur-sota (1973) oli huijausta!
9
557
Vastaukset
- 151. ääni
Jätäppä sotiminen palstan korkkaripojille ja keskity äänestämään Kekkosta...
- hersalo
minä en ole löytänyt korkkareistani ainuttakaan kippurahäntäsotaa?
- USA verinen politiik
Syysian terrorisointi tänään on jatkoa ja saman toistoa. Obama ja Clinton määräsivät suurlähettiläänsä paikallisten terroristien kokouksessa lupaamaan USA:n tuen. Israel varusti terroristit aseilla. Al Qaida on suoraan Washingtonin komennossa oleva USA-Saudi -akselin työkalu.
- LaD
Salaliittoteorioille on oma palstansa
- kijrpaä carmle moore
Ei kyllä ne Scud-ohjukset oli ihan tosissaan osoitettu Israeliin ja pisti nössöt itkemään Kissingeriltä että jos Egypti käyttää Scudeja niin USA vastaa ydinaseilla.
- Sala-neuvostoliitto
P(T)ervon Penna-poju, ei olisi kannattanut suoraan siteerata vanhaa kirjoitusta jo 35 vuoden takaa. (Jo silloin avaruusoliot olivat laatimassa salaliittoja).
Muuten olen sitä mieltä, että samaan salaliittoon neuvosto- ja arabisosialismia vastaan osallistui myös muita henkilöitä.
Olen varmoista lähteistä saanut tietää,että jo ennen aikaansa mm.joku B.Jeltsin oli kovasti jom-kippurassa mukana. Myöhemmin hän jo kippuroi votkun kanssa ja oli sosialistiton venäläispressa- - tulisipa taas
Kippurointi, niin voitaisiin kreikkaan palauttaa armeijan diktatuuri.
- niiimpäniiin
Noihan oli sodan seurauksia, ei se tavoitteita.
Egypti oli vähällä voittaa sodan, sillä Israel päästiin yllättämään suezilla, mutta muut arabimaat eli Syyria ei pystyneet ihan samaan.
No Egypti sai kumminkin siedettävän aselevon, Syyria menetti Golanin.
Se että Egypti päätti jättää aseostonsa neukuille maksamatta, oli varsin loogista, velkaa oli perkeleesti eikä noilla neukkuaseilla sitten sodassa teheny mitään.
Arabien voima-akseli, jos semmosta termiä haluaa käyttää, on ensisijaisesti suunnattu Irania ja Turkkia vastaan, tällä hetkellä se on hajalla, kun Irak meni munimaan omat sotansa.- Grammar?
Etkö voisi muuttaa nimimerkkisi kieliopillisesti oikeaan asuun? Sen pitäisi olla 'niinpäniin'.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706654
- 594512
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283218- 613017
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271586- 151574
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401523- 341379
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471313