Jumala katseli holokaustia passiivisena

rakkauden jumala?

Ilmeisesti Jumala ei puuttuisi mihinkään ihmisen tekemään tekoon vaikka sivullisia kuolisi täysin käsittämättömiä määriä. Muutaman ihmisen ideoima holokausti tuotti miljoonia uhreja ja suunnattoman määrän inhimillistä kärsimystä. Kaikkivoipaisuudessaan Jumala olisi voinut viheltää pelin poikki.

Moni menetti holokaustissa uskonsa Jumalaan. Rankaiseeko kristittyjen mielestä Jumala vielä kadotuksella ihmistä joka menetti uskonsa kauheaakin kauheemmassa kärsimyksessä? Missä on kohtuus?

Miksi yhdenkään ihmisen pitäisi palvoa Jumalaa joka ei estänyt holokaustia? Jos poliisi olisi yhtä passiivinen ja tyytyisi seuraamaan sivusta rikoksia vaikka olisi resurssit mennä väliin ja lopettaa se, niin me syyttäisimme poliisia passiivisuudesta. Miksi emme syytä Jumalaa passiivisuudesta?

Ihminen saa elää kuin pellossa eikä Jumalaa kiinnosta. Eihän siinä mitään jos ihminen haluaa tehdä niin ja vahingoittaa itseään, mutta kun yleensä siinä menee samalla täysin syyttömiä joilla ei ole osaa eikä arpaa pahantekoon. Holokaustinkaan uhrit eivät olleet tehneet mitään ansaitakseen kohtalonsa.

On pyhäin hävistystä ja julkeaa väittää Jumalaa rakastavaksi ja kertoa jollekin läheiselle että Jumala voi auttaa ja Jumala rakastaa. Auttoiko ja oliko se läsnä holokaustissa?

Ajatteliko Jumala jokaisen holokaustissa rukoilevan ihmisen kohdelle että rakastan sinua lapsoseni mutta en vain voi tehdä asialle mitään, tai voisin kun olen Jumala, mutta en halua. Yritä vain kärsiä nyt sitä hel-vettiäsi siellä leirillä ja kuole sitten kaasuun. En voi sinua auttaa koska arvostan Hitlerin ja kumppanien vapaata tahtoa enemmän kuin teidän leirillä olevien kohtaloa. Näinkö Jumala tuumasi?

80

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysy Jumalalta.

• M@k3

Miksi sinä et kysy?

• niihnii

"Kysy Jumalalta."

Kysy sinä kun suhteenkin häneen omaat.

Miten ja millä tasolla luulet Jumalan vastaavan? Ääneen. kirjeitse vai vain omassa mielikuvituksessa?

Miksihän Jumala minulle vastaisi kun tähän mennessä ei ole vielä saatu Jumalalta vastausta tuohon kysymykseen. En ole aivan ensimmäinen joka tuota asiaa pohtii. Jokainen kristitty kyllä osaa antaa "vastauksia" omien käsityksiensä mukaan. ja melkein aina nekin vastaukset on erilaisia ja höpöhöpöä.

Kerro muuten kun saat sen vastauksen. Liitä mukaan jokin todiste että tiedän että nimenomaan Jumala vastasi sinulle.

• daavid€

villi veikkaukseni sanoo että miljoonat immeiset on asiaa kysyneet. vuan vastaustapa emme tiedä vieläkään.

• M@k3
        niihnii kirjoitti:

"Kysy Jumalalta."

Kysy sinä kun suhteenkin häneen omaat.

Miten ja millä tasolla luulet Jumalan vastaavan? Ääneen. kirjeitse vai vain omassa mielikuvituksessa?

Miksihän Jumala minulle vastaisi kun tähän mennessä ei ole vielä saatu Jumalalta vastausta tuohon kysymykseen. En ole aivan ensimmäinen joka tuota asiaa pohtii. Jokainen kristitty kyllä osaa antaa "vastauksia" omien käsityksiensä mukaan. ja melkein aina nekin vastaukset on erilaisia ja höpöhöpöä.

Kerro muuten kun saat sen vastauksen. Liitä mukaan jokin todiste että tiedän että nimenomaan Jumala vastasi sinulle.

Tvim nimiperkki on muistaakseni kunnon hihhuli ja vetää usein pitkiäkin saarnoja, mutta ilmeisesti on usko kärsinyt kun nyt jaksoi heittää enää tuollaisen kysy seinältä trolli vastauksen.

• uskotieto
        M@k3 kirjoitti:

Tvim nimiperkki on muistaakseni kunnon hihhuli ja vetää usein pitkiäkin saarnoja, mutta ilmeisesti on usko kärsinyt kun nyt jaksoi heittää enää tuollaisen kysy seinältä trolli vastauksen.

uskon pitääkin joskus olla heikompaa. muuten se olisi jo tietoa. tosin uskossa nää asiat hämärtyy kun oppia sanotaan totuudeksi mutta silti siihen pitäisi vain uskoa, eikä tietää.

• uskotieto kirjoitti:

uskon pitääkin joskus olla heikompaa. muuten se olisi jo tietoa. tosin uskossa nää asiat hämärtyy kun oppia sanotaan totuudeksi mutta silti siihen pitäisi vain uskoa, eikä tietää.

"uskotieto" Minua hiukan huvittaa. Siis uskotaan siihen, mistä ei ole tietoa. Ei voisi enää uskoa, jos olisi tietoa. Näin menisi logiikkasi mukaan? No, vaikea käsite, kun sitä tietoa ei todellakaan ole.

Mutta oli mitä katasrofia vaan, niin Jumalaa ei näy. Onneksi on sentään ihmisiä. että saadaan edes joitakin aina pelastettua. Jos olisi Jumalasta parempaa TIETOA, niin ehkä paremmin hoituisi ne pelastamisetkin?

• M@k3
        uskotieto kirjoitti:

En ymmärrä uskon erinomaisuutta, minusta tieto, vaikka kuinkakin ikävä, voittaa aina uskon.
        Laitetaan nyt vaikka tulivuoren hengen lepyttäminen neitsytuhreilla esimerkiksi.

• 47474757
        M@k3 kirjoitti:

En ymmärrä uskon erinomaisuutta, minusta tieto, vaikka kuinkakin ikävä, voittaa aina uskon.
        Laitetaan nyt vaikka tulivuoren hengen lepyttäminen neitsytuhreilla esimerkiksi.

Minustakin ikäväkin tieto on aina parempi kuin usko.

Kuka vaikkapa lähettäisi sellaisella seudulla lapsen kävellen kouluun jossa tiedettäisiin olevan liikkeellä satamäärin karhuja tai sieppaajia. Kyllä siinä olisi vastuutonta vain uskoa että lapsi selviää perille, niin hienoa kuin olisikin uskoa sellaista. Tieto lisää tuskaa sanotaan.

Uskossa tietoa pyritään syrjäyttämään tai ohittamaan jotta usko voisi säilyä. Kun oikeasti sen pitäisi mennä niinpäin että tiedolla syrjäytetään uskomuksia.

• vastausta odottava t

"Kysy Jumalalta."

Ok. Kysytään Jumalalta. Hän näkee kaikkinäkevänä tämänkin kirjoituksen joten hän vastannee suoraan tänne.

Jumala, miksi olit passiivinen holokaustin suhteen?

p.s. älä suotta viivyttele vastauksesi kanssa

• tietosuss
        M@k3 kirjoitti:

voittaahan tieto aina uskon. aina tulisi pyrkiä tietoon uskon sijaan. tiedon pohjalta voi tehdä valintojakin ja päätöksiä, ei uskon.

• vastausta odottava t kirjoitti:

"Kysy Jumalalta."

Ok. Kysytään Jumalalta. Hän näkee kaikkinäkevänä tämänkin kirjoituksen joten hän vastannee suoraan tänne.

Jumala, miksi olit passiivinen holokaustin suhteen?

p.s. älä suotta viivyttele vastauksesi kanssa

Niin, Raamatussa Jumala osasi kyllä kirjoittaa sormella. Mutta ei näköjään osaa kirjoittaa tietokoneella. Vai eikö sillä ole enää mitään asiaa ihmisille?

• mieti tätä(se aito)

Mirka... 15.5.2012 06:11
      0 Eilen tuli TV:stä ohjelma yhdestä raaimmista natsien keskitys leiristä. Ohjelmassa tuli hyvin esille että kristityt uskovaiset, vatikaani auttoi natsirikollisia pakenemaan.
      Keskitysleireilla kuoli yli 2300 000 ihmistä. Siellä meni kaikki, lapset, naiset ja miehet. Leirien tarkoitus oli hävittää kaikki jotka tuotiin sinne.

Hitler oli myös itse kristitty uskis. Kävi myös säännöllisesti kirkossa palvomassa jumalaa.

Missä se hyvä jumalanne oli kun salli tälläiset teot? Miksi jumalanne ei auttanut? Leireiltä selvinneet menettivät kaiken uskonsa jumalaan jos he siihen aikaisemmin uskoivat.
      mieti tätä(se aito)15.5.2012 10:08
      1 Avaa
      Sulje Mirka... 15.5.2012 06:11

vatikaani auttoi natsirikollisia pakenemaan.

Olet oikeassa, Vatikaanilla on suuri syntitaakka. Se käytti natsismia omien etujensa ajamiseen. Monet luostarit ja nunna/munkki/ uskovaiset halusivat auttaa juutalaislapsia ottamalla heidät suojaansa. Kuulosti tosi hyvältä, ellei suoja olisi merkinnyt lasten katoamista katolisuuteen. Heistä kasvatettiin katolisia ja monesti heidän identiteettinsä häivytettiin kokonaan. Sodan jälkeen katoliset auttoivat sotarikollisia pakenemaan mm Etelä-Amerikkaan.

"Missä se hyvä jumalanne oli kun salli tälläiset teot? Miksi jumalanne ei auttanut? Leireiltä selvinneet menettivät kaiken uskonsa jumalaan jos he siihen aikaisemmin uskoivat."

Eräs nikki esitti jokin aika sitten, että Jumala käytti Hitleriä rangaistaakseen juutalaisia koska he tappoivat Jeesuksen. Kysäistessäni asiaa päivystävältä papilta, hän sanoi ettei kirkko opeta noin. Sain ohjeen olla nostamatta asiaa erikseen esille ( =irrotin tekstin keskustelulinjasta omaksi otsakkeekseen). Kuitenkin historiaa tunteva muistaa kuinka viime sodan aikan jopa pappeja Suomessa esitti että Hitler jne..

On väärin olla tunnustamatta tapahtuneita. Samalla on väärin olla antamasta anteeksi silloin kun sitä pyydetään. Suomessa ilmestyvä kirkollinen lehti Kotimaa oli aikanaan helmat hampaissa mukana antisemiittisessä valehtelussa ja myöhemmin on pyytänyt anteeksi. Siksi olisi väärin nyt alkaa kaivaa esiin sen osuutta asioihin. Sanoin tuon vain koska lehden rooli kuvaa antisemitismin laajuutta papistossa Suomessa yleisemminkin.

Missä Jumalanne oli? Vastatkaa te joiden Jumala tapettiin juutalaisten toimesta ja jotka sanotte ,että
      " juutalaiset huusi Jeesuksen veren päälleen" .

Voin jatkaa jois haluatte...
      Ps.Ohjelma oli aika kauheaa katseltavaa.

Mirka heitti hyvä huomion keskitysleireistä ja vastuusta. Laitan sen tähän, siinä on hyviä pointteja keskusteluun...laitan vastineensi jatkoksi:

mieti tätä(se aito)15.5.2012 10:08
      1 Avaa
      Sulje Mirka... 15.5.2012 06:11

vatikaani auttoi natsirikollisia pakenemaan.

Olet oikeassa, Vatikaanilla on suuri syntitaakka. Se käytti natsismia omien etujensa ajamiseen. Monet luostarit ja nunna/munkki/ uskovaiset halusivat auttaa juutalaislapsia ottamalla heidät suojaansa. Kuulosti tosi hyvältä, ellei suoja olisi merkinnyt lasten katoamista katolisuuteen. Heistä kasvatettiin katolisia ja monesti heidän identiteettinsä häivytettiin kokonaan. Sodan jälkeen katoliset auttoivat sotarikollisia pakenemaan mm Etelä-Amerikkaan.

"Missä se hyvä jumalanne oli kun salli tälläiset teot? Miksi jumalanne ei auttanut? Leireiltä selvinneet menettivät kaiken uskonsa jumalaan jos he siihen aikaisemmin uskoivat."

Eräs nikki esitti jokin aika sitten, että Jumala käytti Hitleriä rangaistaakseen juutalaisia koska he tappoivat Jeesuksen. Kysäistessäni asiaa päivystävältä papilta, hän sanoi ettei kirkko opeta noin. Sain ohjeen olla nostamatta asiaa erikseen esille ( =irrotin tekstin keskustelulinjasta omaksi otsakkeekseen). Kuitenkin historiaa tunteva muistaa kuinka viime sodan aikan jopa pappeja Suomessa esitti että Hitler jne..

On väärin olla tunnustamatta tapahtuneita. Samalla on väärin olla antamasta anteeksi silloin kun sitä pyydetään. Suomessa ilmestyvä kirkollinen lehti Kotimaa oli aikanaan helmat hampaissa mukana antisemiittisessä valehtelussa ja myöhemmin on pyytänyt anteeksi. Siksi olisi väärin nyt alkaa kaivaa esiin sen osuutta asioihin. Sanoin tuon vain koska lehden rooli kuvaa antisemitismin laajuutta papistossa Suomessa yleisemminkin.

Missä Jumalanne oli? Vastatkaa te joiden Jumala tapettiin juutalaisten toimesta ja jotka sanotte ,että
      " juutalaiset huusi Jeesuksen veren päälleen" .

• EL:a .K:IM

mieti tätä(se aito)

Korostat jatkuvasti, että kristityillä on eri Jumala kuin Juutalaisilla. Jos asia olisi niin. Niin eikö validi kysymys olisi, että miksi Juutalaisten Jumala ei reagoinut siihen kansanmurhaan. Miksi pyydät kristittyjä vastaamaan siihen, kun et pidä edes Jumalaamme samana. Etkö itse olisi siinä tapauksessa parempi vastaamaan Jumalasi passiivisuuteen.

• EL.a .K:IM
        EL:a .K:IM kirjoitti:

mieti tätä(se aito)

Korostat jatkuvasti, että kristityillä on eri Jumala kuin Juutalaisilla. Jos asia olisi niin. Niin eikö validi kysymys olisi, että miksi Juutalaisten Jumala ei reagoinut siihen kansanmurhaan. Miksi pyydät kristittyjä vastaamaan siihen, kun et pidä edes Jumalaamme samana. Etkö itse olisi siinä tapauksessa parempi vastaamaan Jumalasi passiivisuuteen.

Siis ketjun aihehan oli Jumalan passiivisuus. Ei ne hirmuteot, mitä silloin tapahtui.

• mieti tätä(se aito)
        EL:a .K:IM kirjoitti:

mieti tätä(se aito)

EL:a .K:IM27.5.2012 19:35
        Kannattaako minun vastata mitään koska sinä tiedät juutalaisuuden ja sen tekstit paremmin kuin minä.

• mieti tätä(se aito)
        EL.a .K:IM kirjoitti:

Siis ketjun aihehan oli Jumalan passiivisuus. Ei ne hirmuteot, mitä silloin tapahtui.

EL.a .K:IM27.5.2012 19:43

Aiheena oli kysymys, miksi Jumala ei reagoinut holokoustiin. Laittamassani keskustelussa tuli esiin muutama mielenkiintoinen näköäkulma.

mieti tätä(se aito) kirjoitti:

EL:a .K:IM27.5.2012 19:35
        Kannattaako minun vastata mitään koska sinä tiedät juutalaisuuden ja sen tekstit paremmin kuin minä.

mieti tätä(se aito)

Toi nyt oli tarpeetonta. En ole väittänyt tietäväni Juutalaisuudesta paljoakaan. Tietoni siitä on parhaimmillankin huonot. Ei se tarkoita etten voi kyseenalaistaa siihen liittyviä asioita. Teen ihan samaa suhteessa kristinuskoon. Tai mihin tahansa asiaan, joka mietityttää. Tyylini tehdä se on aika suorasukainen. Ei se meinaa, että olisin vakuuttunut erinomaisuudestani. Töksähtelevä vaikutelma on enemmänkin perua siitä, että koitan pitää asiani lyhyenä. En käytä paljonkaan pohdiskelevaa kirjoittelua. Kunhan töksäytän asiani.

• mieti tätä(se aito)

mieti tätä(se aito)

Toi nyt oli tarpeetonta. En ole väittänyt tietäväni Juutalaisuudesta paljoakaan. Tietoni siitä on parhaimmillankin huonot. Ei se tarkoita etten voi kyseenalaistaa siihen liittyviä asioita. Teen ihan samaa suhteessa kristinuskoon. Tai mihin tahansa asiaan, joka mietityttää. Tyylini tehdä se on aika suorasukainen. Ei se meinaa, että olisin vakuuttunut erinomaisuudestani. Töksähtelevä vaikutelma on enemmänkin perua siitä, että koitan pitää asiani lyhyenä. En käytä paljonkaan pohdiskelevaa kirjoittelua. Kunhan töksäytän asiani.

EL.a .K:IM27.5.2012 21:13

Kukas se olikaan joka sanoi että juutalaiset eivät ymmärrä omia tekstejään?

EL.a .K:IM27.5.2012 21:13

Kukas se olikaan joka sanoi että juutalaiset eivät ymmärrä omia tekstejään?

mieti tätä(se aito)

Joku muu. Mä sanoin, ettette usko omiin teksteihin. Ei puhe ollut niiden ymmärtämisestä.

• mieti tätä(se aito)

mieti tätä(se aito)

Joku muu. Mä sanoin, ettette usko omiin teksteihin. Ei puhe ollut niiden ymmärtämisestä.

EL.a .K:IM27.5.2012 22:05

Sama asia uskoa/ ymmärtää.

Pointti tässä on, että oletat voivasi arvioida mihin ja miten uskomme teksteihimme. Tuolta pohjalta keskustelu on mahdotonta.

EL.a .K:IM27.5.2012 22:05

Sama asia uskoa/ ymmärtää.

Pointti tässä on, että oletat voivasi arvioida mihin ja miten uskomme teksteihimme. Tuolta pohjalta keskustelu on mahdotonta.

mieti tätä(se aito)

En ala siitä kinaamaan. Johan sekin kertoo sen tosiasian väitteelleni, ettei mielestäsi Moosesta tarvitse uskoa. En mä ala arvioimaan pitäisikö uskoa. Totesin vain sen tosiasian, että et usko. Niinkuin itsekkin sanoit.

• mieti tätä(se aito)

mieti tätä(se aito)

En ala siitä kinaamaan. Johan sekin kertoo sen tosiasian väitteelleni, ettei mielestäsi Moosesta tarvitse uskoa. En mä ala arvioimaan pitäisikö uskoa. Totesin vain sen tosiasian, että et usko. Niinkuin itsekkin sanoit.

EL.a .K:IM27.5.2012 22:27

Hyvä ettemme ala kinaamaan. Pidä mielipiteesi minusta ja siitä, mitä uskon. Koskaan ei meidän keskustelumme pääty yhteisymmärrykseen joten siirrytään suoraan lopputulokseen.

EL.a .K:IM27.5.2012 22:27

Hyvä ettemme ala kinaamaan. Pidä mielipiteesi minusta ja siitä, mitä uskon. Koskaan ei meidän keskustelumme pääty yhteisymmärrykseen joten siirrytään suoraan lopputulokseen.

mieti tätä(se aito)

Ei keskustelun avaus aiheesta ollut mun käsialaa. Kirjoitin ihan eri aiheesta. Itse käänsit sen liitymään siihen samaan vanhaan aiheeseen. Ei mulla olisi siihen asiaan ollut mitään lisättävää, mitä sanoin jo aikaisemmin. Vastaan kuitenkin luonnollisesti kommentteihin. Varsinkin jos ajatustani, tai motiivejani vääristellään.

• mieti tätä(se aito)

mieti tätä(se aito)

Ei keskustelun avaus aiheesta ollut mun käsialaa. Kirjoitin ihan eri aiheesta. Itse käänsit sen liitymään siihen samaan vanhaan aiheeseen. Ei mulla olisi siihen asiaan ollut mitään lisättävää, mitä sanoin jo aikaisemmin. Vastaan kuitenkin luonnollisesti kommentteihin. Varsinkin jos ajatustani, tai motiivejani vääristellään.

EL.a .K:IM28.5.2012 00:05

Otetaan pari askelta taaksepäin, kumpikin.
        Kysyit, miksi teen eron kahden Jumalan välille? Siihen on helppo vastata: ne ovat eri jumalia. Koska ihmisillä on keskustelussa tapana sekoittaa kaiken tekstejä (UTY ja VT) myöden, niin olen ottanut tavakseni vetää selvän eron. Siihen ei liity parempi/ huononpi-arvostelua.

Kysyt myös,
        - miksi Juutalaisten Jumala ei reagoinut siihen kansanmurhaan. Miksi pyydät kristittyjä vastaamaan siihen, kun et pidä edes Jumalaamme samana. Etkö itse olisi siinä tapauksessa parempi vastaamaan Jumalasi passiivisuuteen.

Vastaan siihen etten tiedä miksi Jla ei reagoinut. Toisaalta uskon että maan päällä ihmisten velvollisuus on tehdä ne asiat, joita täällä voi tehdä. Emme voi muuttaa Jlan tahtoa, voimme vain elää niinkuin ihmisten tulee elää.

Miksikö kysyn krsistittyjen Jumalan vastausta?
        Siksi että kristityt sanovat
        A) että Jumalanne vastaa niin että voitte kertoa hänen vastauksensa kuultuanne sen
        B) Olette sanoneet, että tapahtumat olivan Jumalan tahto ( tulkoon hänen verensä..) Tänään kirkko ei noin opeta, mutta vieläkin moni uskoo noin. Juutalaiset tekivät jotain jumalatonta ja saivat maksaa siitä.
        C) ihmettelen kristtityjen juutalaisvihaa joka sai heidät myötäjuoksemaan natsien rinnalla.

En halua hiertää tätä sillä ajatuksella, että olisi ikuinen viha kansojen välillä. Hyvin moni on pyytänyt anteeksi ja toiminut korjatakseen minkä voi. Elämä ei suju jos ei toisaalta tunnusta ja toisaalta anna anteeksi. Olen miettinyt tätä lähinnä kysyen: miten kaikki pystyi tapahtumaan, en jotta saisin lyödä ketään. Jokainen ajatteleva ihminen kysyy väkivallan syytä, jotta voisi kitkeä sitä pois.
        Samaa väkivaltaa on nykyisinkin, eri muodossa vain ja eri kohteille. Vaikka viha ei katoa koskaan, se vain muuttaa muotoa, niin silti kannattaa yrittää estää sitä.

• uskovainennn

Sen verran tuohon aloitukseen voisi kommentoida, että Jumala itse asteli Golgatan ristille runneltuna ja koki itse saman kohtalon.

Ihminen jossain vaiheessa kuolee ja Jumala on kuoleman ja elämän Herra.

Tätä asiaa voi käsitellä paremmin ne ihmiset, jotka ovat pitkään olleet uskossa ja paljon lukeneet Raamattua.

• M@k3

Jumala kävi kokeilemassa kuolemista ja tuli siihen tulokseen että se on ihan bueno juttu?

Mitä sitä suotta ihmisiä pelastaa joukkosurmista, kun ne kuitenkin kuolevat ennemmin tai myöhemmin. Ihan ymmärrettävä asenne Jumalalla, mutta miksi häntä niin kovin mainostetaan rakkaudeksi, kun hän voisi hyvinkin pienillä jutuilla parantaa ihmisten elämänlaatua huomattavasti.

• Mitä TapahtuuTodella

Jumala on itse julmista julmin, kun tapatti oman poikansa voidakseen antaa ihmisille anteeksiannon!

Jos hän on kaikkivoipa, ei siinä olisi julmaa ja veristä kidustusnäytelmää tietenkän tarvittu.

• 47u

"Sen verran tuohon aloitukseen voisi kommentoida, että Jumala itse asteli Golgatan ristille runneltuna ja koki itse saman kohtalon."

Sekö oli jumalan passiivisuuden syy että hän koki "saman" "kohtalon"? Jumala ei kokenut kyllä samaa tuskaa ristillä kuin holokaustin miljoonat ihmiset. Jeesuksen tuskat ajoittui hyvin lyhyelle ajalle. Toiseksi kukaan ei pakottanut Jumalaa siihen, hän teki sen vapaaehtoisesti omasta hulluudestaan että uhrasi itsensä hetkeksi ihmisille.

"Ihminen jossain vaiheessa kuolee ja Jumala on kuoleman ja elämän Herra."

Jumalako holokaustissa ihmisiä tappoi?

• tutkimattomat tiet

Historiaa katsoessa kristinuskon Jumala on ollut välinpitämätön jo paljon pitempään kuin vasta holokaustista lähtien. Käännän vapaasti C. Hitchensiä:

"Konsensus on, että Homo Sapiens on ollut lajina olemassa 100 000 vuotta, ehkä enemmänkin. Kristityn on uskottava, että 98 000 vuoden ajan lajimme on kärsinyt ja kuollut, suurin osa sen lapsista jo syntyessään, joka toisen odotettu elinikä on ollut 25 vuotta, ja ihmiset ovat kuolleet sellaisiin asioihin kuten hammasongelmiin. Nälänhätää, vaikeuksia, katkeruutta, sotaa, kärsimystä, kaikkea tätä 98 000 vuotta. Taivas katsoo tätä välinpitämättömänä. Ja viimein 2000 vuotta sitten, päättää että "nyt riittää, on aika tehdä interventio" ja paras tapa sen tekemiseen on suorittaa ihmisuhri jossain Keski-Idän lukutaidottomassa osassa. Ei tehdä interventiota vaikka Kiinassa, jossa ihmiset osaavat lukea ja tutkita todisteita ja jossa on korkeakulttuuria. Mennään aavikolle ja tehdään taas yksi ihme siellä. Tämä on järjetöntä. Yksikään ajatteleva ihminen ei voi uskoa tätä."

http://i.imgur.com/n4KCF.jpg

Kärsimyksen ongelma ei kosketa ainoastaan homo sapiensia, vaan jo meitä edeltäneitä kädellislajeja. Jumala - jos on olemassa - ei siis ole ollut passiivinen vain 100 000 vuotta, vaan satojatuhansia, ellei jopa miljoonia vuosia.

• j56h

Yhdyn täysin Hitckensiin! Järjetöntä hullutusta. Liian järjetöntä jotta siihen voisi uskoa ajatteleva yksilö.

• dikduk

Eläimet kärsivät myös, luonnossahan tapahtuu jakuvasti asoita jotka tuotavat eläimille kärsimystä , sitä ei voi selittää aatamilla tai eevalla, eikä kapinalla taivaassa tai sillä mitä Jeesukselle tapahtui.

• Mietin, mitä tässä tarkoittaa se, että Jumala ei tehnyt mitään? Onko Jumalalle ainoa hyväksyttävä tapa toimia tehdä ihmeitä ja laittaa jumalallisella kädellä asiat kuntoon Monty Pythonin tapaan?

Holokaustin yhteydessä ihmiset myös suojelivat ja pelastivat juutalaisia. Jotkut auttoivat yhtä tai muutamaa, toiset pelastivat tuhansia. Voiko ajatella, että Jumala toimi näiden ihmisten kautta?

Vilppu H.
      pappi

• ihmisjru

"Voiko ajatella, että Jumala toimi näiden ihmisten kautta?"

Kun katsot holokaustin tilastoja ja uhrimääriä ja kuvamateriaalia niin tuleeko sinulle rehellisesti ensinnän mieleen että Jumala toimi kauheasti joidenkin ihmisten kautta?

Hassua että Jumala ei viheltänyt peliä poikki tai suuttunut holokaustin ja maailmansotien aikana ihmisen syntisyyteen, mutta aikoja sitten kuulemma hukutti vedellä ihmiset syntien takia.

• Voi ajatella, että Jumala on Aika joka tuhoaa kaikki natsit, juutalaiset, kristityt, homot, heterot, papit, lehmät, hyttyset, dinosaurukset, Jeesukset, kirkot, ateistit, planeetat, tähdet, galaksit, universumit, Saatanan ja Anti-Kristuksen. Voi ajatella, että Jumala on Tuhoaja ja siksi Armelias koska Ajan myötä kaikki saavat vapautuksen.

• Kerrohan Vilppu

Entä Lutherin kautta, jonka ohjeita noudattaen aloitettiin juutalaisten tuhoaminen, Kristalliyönä, juhlistaen näin Saksalaisen esivallan toimesta: ohjeiden antajan syntymäpäivää, polttaen synagogia kuten hän oli kehoittanut tekemään, "ettei Saksan kansa vain näitä tuhotoimia laiminlyöden tulisi itse vikapääksi Kristuksen vereen"?

• Provo-Jorma

"Holokaustin yhteydessä ihmiset myös suojelivat ja pelastivat juutalaisia. Jotkut auttoivat yhtä tai muutamaa, toiset pelastivat tuhansia. Voiko ajatella, että Jumala toimi näiden ihmisten kautta?"

Toki voi näin ajatella, mutta asian voi nähdä kanssa niin, että jumala toimi niiden ihmisten kautta, jotka tuhoamiseen ottivat osaa. Jos miljoonia tuhottiin ja tuhon kohteena olleista vain osa pelastui, niin eikö ole jopa validimpaa nähdä jumala holokaustin edesauttajana?

• 47474747

"Mietin, mitä tässä tarkoittaa se, että Jumala ei tehnyt mitään? Onko Jumalalle ainoa hyväksyttävä tapa toimia tehdä ihmeitä ja laittaa jumalallisella kädellä asiat kuntoon Monty Pythonin tapaan? "

Se riippuu täysin siitä millaiseksi Jumalaa väitetään. Jos sitä väitetään rakastavaksi ja välittäväksi niin passiivisuutta ei tässä asiassa voi hyväksyä koska pitää muistaa että Jumala on kaikkivoipa jolla on keinoja suojella syyttömiä uhreja. Sinäkään et sanoisi poliisia välittäväksi joka on passiivinen ja seuraa rikoksia sivusta.

"Holokaustin yhteydessä ihmiset myös suojelivat ja pelastivat juutalaisia. Jotkut auttoivat yhtä tai muutamaa, toiset pelastivat tuhansia. Voiko ajatella, että Jumala toimi näiden ihmisten kautta?"

Uhreja oli miljoonia ja pelastuneita pieni osa. Jos Jumala olisi toiminut joidenkin ihmisten kautta niin alkaa mennä selittelyksi. Silloinhan Jumalalla olisi ollut halu auttaa. Jos on halu auttaa niin miksi ei tee työtään samalla kertaa hyvin siten että kaikki pelastuvat? On sekin väärin että pelastaisi muutaman vaikka kykenisi pelastamaan kaikki.

• Herran nimi avuksi

Missä Jumala oli kun Estonia upposi ?

Piispa Huovinen ei osannut vastata, mutta minäpä osaan ... :))

Jumala oli siellä heidän kanssaan, jotka Herran nimeä avuksi huusivat !

Samoin Jumala toimi holokaustin aikaan. Hän oli siellä heidän kanssaan, jotka Herran nimeä avuksi huusivat. Tästä johtuu ne tuhannet ja taas tuhannet ihmekertomukset holokaustin tapahtumien syövereistä. Tuhannet ja taas tuhannet ihmiset auttoivat juutalaisia ja Jumala oli heidän kanssaan. Aina kun pahuuden voimat jyllää täysillä, niin siellä on myös Jumala apureineen mukana auttamassa ihan jokaista joille Jumalan apu kelpaa. Muut ovat noin pääsääntöisesti omillaan, mutta ei kaikki uskomattomatkaan kuolleet vaan Jumala tuli apuun. Miksi ? Koska heillä oli joku sukulainen ystävä, tuttu, ... esirukoilemassa. Ja näin tämä ateistikin koko ihmeen, jonka ymmärsi Jumalan väliintuloksi ja se muutti lopullisesti hänen elämänsä ja suhtautumisensa Jumalaan ja kristinuskooon.

• Jumala on rakkaus

Holokausti oli siitä poikkeava tapaus että se tuotti paljon jumalalle mieleisiä hajuja. Jumala oli käytännössä täysin lamaantunut.

• freewillzone

"This is a free-will zone and a free-will universe, and that means all is allowed. In this particular experiment, all things are Prime Creator. "

Elämme vapaan tahdon alueella jossa kaikki elämänmuodot ovat sallittuja..
      Jopa tyrannia on sallittua..

http://pleiadians.com/earth.html

• Matteus :
      27:24 Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne."
      27:25 Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "TULKOON HÄNEN VERENSÄ MEIDÄN PÄÄLLEMME ja MEIDÄN LASTEMME PÄÄLLE."
      27:26 Silloin hän päästi heille Barabbaan, mutta Jeesuksen hän ruoskitti ja luovutti ristiinnaulittavaksi.

• mieti tätä(se aito)

pertsa201228.5.2012 08:40

Väitätkö että juutalaiset saivat Jeesuksen tappamisesta rangaistuksen holokoustissa? Siitähän voisi vetää johtopäätöksen, että Hitler teki vain Jumalanne määräämän teon.

• mieti tätä(se aito) kirjoitti:

pertsa201228.5.2012 08:40

Väitätkö että juutalaiset saivat Jeesuksen tappamisesta rangaistuksen holokoustissa? Siitähän voisi vetää johtopäätöksen, että Hitler teki vain Jumalanne määräämän teon.

mieti tätä(se aito) sanoi :

Tuossa alla on sinulle pureskeltavaa Profeetta Jesajan suulla :

Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää. 2. Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki: 3. hänen ilonsa on totella Herraa. Hän ei tuomitse silmämitalla eikä jaa oikeutta korvakuulolta 4. vaan antaa heikoille oikean tuomion ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa. Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän. 5. Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan. 6. Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena. 7. Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella, yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja pennut, ja leijona syö heinää kuin härkä. 8. Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä, vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään kohti myrkkykäärmeen luolaa. 9. Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota minun pyhällä vuorellani, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan. 10. Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde. ( Jes. 11:1-10 )

• mieti tätä(se aito)
        pertsa2012 kirjoitti:

mieti tätä(se aito) sanoi :

Tuossa alla on sinulle pureskeltavaa Profeetta Jesajan suulla :

Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää. 2. Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki: 3. hänen ilonsa on totella Herraa. Hän ei tuomitse silmämitalla eikä jaa oikeutta korvakuulolta 4. vaan antaa heikoille oikean tuomion ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa. Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän. 5. Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan. 6. Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena. 7. Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella, yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja pennut, ja leijona syö heinää kuin härkä. 8. Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä, vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään kohti myrkkykäärmeen luolaa. 9. Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota minun pyhällä vuorellani, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan. 10. Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde. ( Jes. 11:1-10 )

pertsa201228.5.2012 10:27 0 Avaa
        Sulje mieti tätä(se aito) sanoi :

Täsmennän vielä, etten käsitä väärin:
        totesit siis, että Jeesuksen veri tuli juutalaisten päälle holokoustissa? Jumalanne siis rankaisi juutalaisia holokoustilla?

• dikduk

Jos jätetään tapahtumakuvauksen historialliset mahdottomuudet käsittelemättä niin teksti kertoo yhden oleellisimman asian kristinuskosta: se on alusta alkaen ollut koston uskonto.
        Mikä ero on sillä että kristityt tappavat ja pahoinpitelevät kuoliaaksi yhden juutalaisen lapsen tai miljoonan? Kuitenkaan kirkot ja niiden teologia eiväi kiiruhda yhden murhaajan avuksi selittämällä että lapsi oli syypää Jeesuksen kuolemaan, joten hänet sai murhata, mutta pogromit ja kansanmurhan se on selittänyt teologisesti oikeutetuksi koska ilmeisesti kristinuskon ihmiseksi inkarnoituneen Jumalan olisi pitänyt kuolla vanhuuteen ja kun ei kuollut, se on juutalaisten kollektiivinen vika maailman tappiin.

Täsmennän vielä, etten käsitä väärin:
        totesit siis, että Jeesuksen veri tuli juutalaisten päälle holokoustissa? Jumalanne siis rankaisi juutalaisia holokoustilla?

mieti tätä(se aito)

Voitte sen valossa miettiä keitä olette ja mitä haluatte.

• Eli myös UT:n Jumala on kiivas ja kostonhimoinen? Vai mitä yritit kertoa?

• logoksen mukana
        dikduk kirjoitti:

Jos jätetään tapahtumakuvauksen historialliset mahdottomuudet käsittelemättä niin teksti kertoo yhden oleellisimman asian kristinuskosta: se on alusta alkaen ollut koston uskonto.
        Mikä ero on sillä että kristityt tappavat ja pahoinpitelevät kuoliaaksi yhden juutalaisen lapsen tai miljoonan? Kuitenkaan kirkot ja niiden teologia eiväi kiiruhda yhden murhaajan avuksi selittämällä että lapsi oli syypää Jeesuksen kuolemaan, joten hänet sai murhata, mutta pogromit ja kansanmurhan se on selittänyt teologisesti oikeutetuksi koska ilmeisesti kristinuskon ihmiseksi inkarnoituneen Jumalan olisi pitänyt kuolla vanhuuteen ja kun ei kuollut, se on juutalaisten kollektiivinen vika maailman tappiin.

Ristinusko ei ole koston uskonto eikä Jumala koston Jumala, lopultakaan, vaan meidän on valinta alusta asti. Kaikki alkaa ensimmäisestä ihmisparista, jotka eivät totelleet.
        Jos Pilatus ( pelkuri), Hitler,Stalin ja lukemattomat muut hirmut olisivat katsoneet Jeesukseen ja seuranneet esimerkkiä tehden hänen tekojaan, pelkkää hyvää, ei olisi ollut holokaustia eikä hirmuhallituksia. Tässä maailmassa ei nimittäin tapahdu Jumalan tahto , vaan syntiinlangenneen ihmisen tahto. Saatana on paha , julma ja kostaa ihmiselle, joka on luotu Jumalan kuvaksi, kun ei voi Jumalalle yhtikäs mitään!
        Ja lopuksi, juutalaiset ovat yhä valittu kansa, Jumala ei kutsumistaan eikä valintaansa kadu. He ovat Jumalan silmäterä,ja se on arka paikka. Siihen on parasta olla koskematta,ja sen Hitlerkin kump. saa aikanaan tietää!
        Joten :älä syytä Jumalaa syntisen ihmisen teoista. Hän olisi voinut (voi) estää kaiken pahan,mutta samalla tekisi omaa sanaansa vastaan:meidän on valittava itse ketä seuraamme.
        Sinun on opittava erottamaan kulttuurikristityt ja Jeesukseen uskovat kristityt.
        Mitäs ajattelet siitä, että juutalaiset ovat palanneet Luvattuun maahan?

• nappulakulttuuri

Ehkäpä Hän kurmootti omaisuuskansaansa, siksi pelin poikki viheltäminen ennen määräaikaa oli mahdottomuus? Ja tuo ihmisen vapaastatahdosta höpiseminen on kyllä turhanaikaista jaarittelua.

• Tämä on nyt vain oma näkemys. Vapauteen kuuluu myös mahdollisuus erehtyä ja tehdä virheitä. Ei aina auta se, että tiedetään, kuinka pitäisi menetellä. Me ihmiset ryhmänä ja kansoina sorrumme liian usein virheisiin, koska emme muuten opi, kuin rankkojen vastoinkäymisten kautta.

Kristityt ja juutalaiset olivat napit vastakkain aina tuohon toiseen maailmansotaan saakka. Vasta sen jälkeen kristityt heräsivät ja alkoivat puolustaa juutalaisia. Tarvittiin siis henkilö, joka vei asian äärimmäisyyteen, ennen kuin herättiin totuuteen?

Nyt kristityt taitavat maksaa kollektiivista huonon omantunnon velkaa. Samalla kertaa he menevät äärimmäisyydestä toiseen, kuten meillä ihmisillä tapana on.

Eiköhän ole niin että me ihmiset olemme päättäneet ja tehneet? Emme sittenkään ole kuunnelleet sitä, mitä Jeesus opettaa?

Se, että Jumala ei puutu tekemisiimme, johtuu kai siitä, että meidän on ensin näytettävä, että edes yritämme elää Hänen ohjeiden mukaan. Muistaen sen, että Jumala ei meitä hylkää kuolemankaan jälkeen. Meille ihmisille kuolema on kova paikka, Jumalan silmissä se on ehkä vain siirtymä?

• mieti tätä(se aito)

mummomuori28.5.2012 16:31

Minä en ole vielä saanut pappien reaktiota kysymykseeni, kuinka pitkälle täällä voi mennä.
        Lainasin (tässä tivistelmä) Pertsa/ minä -keskustelua:
        Alussa hän toteaa juutalaisten huutaneen veren päälleen ja saaneen sen.
        Suuttuneena kysyn:

Pertsa vastaa:

Jokainen tietää, että tuo "eri juutalaisten päälle" on tulkittu niin että heitä rangaistiin ( ja oli oikeutettu rangaista) Jeesuksen tappajina. Nykyisin sivistyneemmän sentään ymmärtää että tuolainen on puhdasta natsismia. Natsismia koska tiedämme miten kristityt ovat tappaneet miljoonittain jeesuksentappajia. Kysyin että miten täällä voi tuollaisia aatteita esitellä..ja mietin että onko todella niin..hiljaa korvaan kuiskatuna, kristillisyys antisemiittistä. Kirkon jäsenistä moni, pappien johtamina liittyivät IKL:n ja sitä kautta marssivat luo lippujen..

Onko tänään ja nytkin joukossamme ihmisiä, ainakin yksi, joka kiilloittaa innokkaasti saappaitaan?

mummomuori28.5.2012 16:31

Minä en ole vielä saanut pappien reaktiota kysymykseeni, kuinka pitkälle täällä voi mennä.
        Lainasin (tässä tivistelmä) Pertsa/ minä -keskustelua:
        Alussa hän toteaa juutalaisten huutaneen veren päälleen ja saaneen sen.
        Suuttuneena kysyn:

Pertsa vastaa:

Jokainen tietää, että tuo "eri juutalaisten päälle" on tulkittu niin että heitä rangaistiin ( ja oli oikeutettu rangaista) Jeesuksen tappajina. Nykyisin sivistyneemmän sentään ymmärtää että tuolainen on puhdasta natsismia. Natsismia koska tiedämme miten kristityt ovat tappaneet miljoonittain jeesuksentappajia. Kysyin että miten täällä voi tuollaisia aatteita esitellä..ja mietin että onko todella niin..hiljaa korvaan kuiskatuna, kristillisyys antisemiittistä. Kirkon jäsenistä moni, pappien johtamina liittyivät IKL:n ja sitä kautta marssivat luo lippujen..

Onko tänään ja nytkin joukossamme ihmisiä, ainakin yksi, joka kiilloittaa innokkaasti saappaitaan?

En pidä mitenkään mahdottomana, etteikö noita ”saappaiden kiillottajia” jo olisi. natsismi sisältää sellaista sillisalaattia että se tai joku uusi muoto siitä, tulee ”innoittamaan” vielä monia. Näin pelkään!
        ”Natsismiin on liitetty kollektivismi, totalitarismi, pangermanismi, rasismi, eugeniikka, antisemitismi antikommunismi, sekä vapaan markkinatalouden ja liberalismin vastustaminen…”
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansallissosialismi

Ihmiset kaipaavat johtajia. Tyyppejä jotka selkeästi kertovat, mitä tulee tehdä. Näin pääsee ahdistavasta vapaudesta sekä vastuusta eroon. Voi olla että monet alkavat juosta jokaisen sellaisen perässä, joka tätä ”ilosanomaa” tulee julistamaan?

Historia ei ole kovin mairittelevaa, ei edes kristityille. Totuutta vain ei pidä unohtaa, siitä tulisi edes yrittää oppia jotain. Ei vain hyvältä näytä, sillä nyt ei enää juutalaisia uskalleta syytellä, joten on etsitty muita sijaiskärsijöitä.

• mieti tätä(se aito)
        mummomuori kirjoitti:

En pidä mitenkään mahdottomana, etteikö noita ”saappaiden kiillottajia” jo olisi. natsismi sisältää sellaista sillisalaattia että se tai joku uusi muoto siitä, tulee ”innoittamaan” vielä monia. Näin pelkään!
        ”Natsismiin on liitetty kollektivismi, totalitarismi, pangermanismi, rasismi, eugeniikka, antisemitismi antikommunismi, sekä vapaan markkinatalouden ja liberalismin vastustaminen…”
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansallissosialismi

Ihmiset kaipaavat johtajia. Tyyppejä jotka selkeästi kertovat, mitä tulee tehdä. Näin pääsee ahdistavasta vapaudesta sekä vastuusta eroon. Voi olla että monet alkavat juosta jokaisen sellaisen perässä, joka tätä ”ilosanomaa” tulee julistamaan?

Historia ei ole kovin mairittelevaa, ei edes kristityille. Totuutta vain ei pidä unohtaa, siitä tulisi edes yrittää oppia jotain. Ei vain hyvältä näytä, sillä nyt ei enää juutalaisia uskalleta syytellä, joten on etsitty muita sijaiskärsijöitä.

mummomuori28.5.2012 17:05
        Totta puihut. Natsismi kiehtoo monia kristittyjäökin kun he voivat vihata juutalaisia ( jotka eivät usko kuten he itse)
        Jotta ei tarvitsisi hävetä, niin on mukava peittää nasisminsa uskovaisuuten jossa on sama rakenne:
        1) vain kyseinen ihminen aatetoverit ovat oikeassa
        2) maailma on paha ja sitä pitää korjata radikaalisti
        3) eri meiltä olevat ovat ( homoja? juuutalaisia? kommunisteja? rikollisia? huumeidenmyyjiä? ) kaikkea mikä heidän mielestää tuhoaa yhteiskunnan.
        4) he ovat kapeakatseisia ja haluavat yhtesiskunnan jossa on vain yksi totuus ja sitä kautta kuri ja järjestys
        5) he eivät sitoudu lakiin jos se heistä ei ole oikein. Tälläisiä ovat mm rikoslaki. "voisin hukuttaa huumeidenmyyjät jos siihen olisi tilaisuus"

Loppuksi heidän kaltaisensa näkevät märkiä unia siitä, että tulee Johtaja joka johdattaa heidät Totuuteen. Totuus sisältää vihaa vähemistöjä ja kaikkia muita kuin heidän laumaansa kuuluvia kohtaan

Minusta tuo on niin vaaralinnen ja sairas oppi että se pitäisi julkisesti ruotia auki ja tuomita enenkuin pahempaa tapahtuu

mummomuori28.5.2012 17:05
        Totta puihut. Natsismi kiehtoo monia kristittyjäökin kun he voivat vihata juutalaisia ( jotka eivät usko kuten he itse)
        Jotta ei tarvitsisi hävetä, niin on mukava peittää nasisminsa uskovaisuuten jossa on sama rakenne:
        1) vain kyseinen ihminen aatetoverit ovat oikeassa
        2) maailma on paha ja sitä pitää korjata radikaalisti
        3) eri meiltä olevat ovat ( homoja? juuutalaisia? kommunisteja? rikollisia? huumeidenmyyjiä? ) kaikkea mikä heidän mielestää tuhoaa yhteiskunnan.
        4) he ovat kapeakatseisia ja haluavat yhtesiskunnan jossa on vain yksi totuus ja sitä kautta kuri ja järjestys
        5) he eivät sitoudu lakiin jos se heistä ei ole oikein. Tälläisiä ovat mm rikoslaki. "voisin hukuttaa huumeidenmyyjät jos siihen olisi tilaisuus"

Loppuksi heidän kaltaisensa näkevät märkiä unia siitä, että tulee Johtaja joka johdattaa heidät Totuuteen. Totuus sisältää vihaa vähemistöjä ja kaikkia muita kuin heidän laumaansa kuuluvia kohtaan

Minusta tuo on niin vaaralinnen ja sairas oppi että se pitäisi julkisesti ruotia auki ja tuomita enenkuin pahempaa tapahtuu

En ihan noin rankasti ilmaisisi, mutta tuohon suuntaan.

Yhä on vankka se uskomus, että kunhan toisinajattelijat kuolevat, niin maailma pelastuu. Se on vaarallinen oppi, koska silloin rikomme käskyjä ja aika rankasti.

• mieti tätä(se aito)
        mummomuori kirjoitti:

En ihan noin rankasti ilmaisisi, mutta tuohon suuntaan.

Yhä on vankka se uskomus, että kunhan toisinajattelijat kuolevat, niin maailma pelastuu. Se on vaarallinen oppi, koska silloin rikomme käskyjä ja aika rankasti.

mummomuori28.5.2012 17:29

Sovitaan että minä ilmaisen ajatuksen noin rankasti koska olen ollut tuon myrskyn silmässä muutamankin kerran.

Suunnasta olemme samaa mieltä. Palsta ei ole yhteiskunta, se on vesilasi jossa kokeillaan kuohuttaa asioita. Kun ihmiset harjaantuu ja saa tottumusta, niin sitten voidaan vetäytyä kerhohuomeeseen ja vaihtaa kokemuksia mm kirkosta ja sen pahuudesta. Onhan siihen törmätty täällä ja saatu muutama mustelma. Ennemmän itselleen vaikeuksia hankkinut nostetaan esille ja heidän riidanhaluaan käytetään hyväksi.

Lyön vetoa, muori, muutaman vuoden päästä Suomessa on kummallinen tilanne:

-muslimit hakevat paikkaansa ja samalla herättävät huomiota
        -kirkko palvelee kansaa ja joutuu hyökäilyjen kohteeksi, "tuo pahuuden pesä"
        -uskonnolliset pienryhmät liiittoutuu ja tulevat entistä jyrkemmiksi
        -ateistit viittaavat kintaalla uskonnollisuudelle niinkuin Tanskassa ja luovat vapaanpaa ja moniarvoista kulttuuria
        -jotkut krisitityt haluavat rakentaa saarekken itselleen ja tulevat Suomeen, mm siksi että voivat luoda kotikoulusysteemin
        -antisemitismi lisääntyy ja sen apuna käytetään ns sivistystä. Nyt on aloitettu ympärileikkauskeskusteluilla. Seuraava aihe on jo suunnitelmissa.

• ajat muuttuvat

Juutalaiset ovat vääräuskoisia, he kun eivät usko Jeesuksen jumaluuten. Aivan kuten jehovan todistajat. Edellisiä tosin kumartavat nykyisin useimmat äärikristitytkin, jälkimmäisiä pilkkaavat harhaoppisuudesta ja jakavat kadotustuomioita.

Syynä on tietenkin Raamatun tekstit juutalaisista Jumalan valittuna kansana. Tämä tosin huomattiin vasta holokaustin jälkeen, ennen sitä oli kristinuskovat pääasiallisin juutalaisten vainoaja.

• hmmf

Eli juutalaiset ovat rahakkaina ihmisinä väärentäneet raamatut omaa asemaansa tukemaan?

Milläs rahalla raamattujakin keskiaikana painettiin..

• mieti tätä(se aito)

Miksi Jumala oli passiivinen?

Tuo kysymys näyttää olevan koko holokoust-kärsimyksen ydin kirjoittajan mielestä.
      Siirretään hiukan lähemmäs tapahtumia.
      Kuka tappoi miljoonia juutalaisia, romaneja, homoja? Jumalako? Vai oliko siinä ihmisiä mukana? Miettikääpäs pikkuisen, hyvät rasistit, antisemiitit ja seksuaalivähemmistöjä vihaavat. Te tasapainoiset, teidän ei kannata ottaa itseenne suuttumustani. Minua vain harmittaa joidenkin tekopyhyys ja kun sellaista näkyy, näppikset rapisee tiukemmin.

Palataan asiaan:
      Kuka siis oli syyllinen? Jumalako; ei vain ihmisiä vihjaavat ihmiset jotka eri syistä pitävät itseään oikeuttetuina tuhoaman muita. En vaadi yksin Lutherin päätä vadille. Kenekään ei kannata hiipiä hänen taakseen. Vaadin niiden päätä vadille, jotka taputtivat mielessään kun " juutaiset saivat vastata huutoonsa "tulkoon Jeesuksen veri päällemme"". Tuo opetus on kantanut aikojen kuluessa hyvää tulosta. Monet, kuten IKL Suomessa oli mukana vihankylvössä. Toiset, esim Saksassa katseli kiinnostuneena vapautuvia professorinpaikkoja. Jotkut hieroivat kämmeniään saadessaan tuhottujen ihmisten koteja ja omaisuutta. Jotkut tasoittivat tilejään, vihattuja homoja raahattiin tapettavaksi, romaneja kärrättiin kuolemaan.

Minusta tapahtumien ydin on se, että samaa vihaa on yhä olemassa. Se vain kiedotaan Raamatun lehtiin ja esitetään silmät "viattomuudesta" pyöreinä. Nämä ihmiset, jotka yhä vihaa toisiaan, ovat niiden veljiä joiden kädet oli muutama kymmenvuosi sitten veressä. Rasismi on samaa myrkkyä jota se oli natsien aikana. Toimitaan nyt yhdessä että kaikki ihmiset voisivat elää ihmisarvoisen elämän. olipa se sitten kuinka vähän tuottava tai epäonnistunut.

• iiihmetteliä

Joh.Ilm. 2:9 Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.

Mitäköhän mahtavat olla nämä ns. "väärät juutalaiset" joista ilmestyskirjassa puhutaan.

• Mirka ...

"""Ilmeisesti Jumala ei puuttuisi mihinkään ihmisen tekemään tekoon vaikka sivullisia kuolisi täysin käsittämättömiä määriä."""

Rukousfoorumilla jumala hoivaa uskisten pienimmätkin haavat ja ongelmat .... PUAAAAHHHHHH ... HEH HEH HEH .... Totuus on se ettei uskikset hallitse mielikuvitustaan.

• Tärkeysjärjestys

Ei se jouda tollasiin pikkuasioihin puuttumaan. Se on johtamassa piruntorjunta porukoita homosotaan, onhan se nyt paljon tärkeämpää, ettei Matti&Marttia vihitä avioliittoon kirkossa kuin estää vaikkapa joku sota :O

• Tee hyvää

Huomaamme holokaustista yms.kelvottomuuksista ihmisen kelvottomuuden joista teoista ihmisen tulusi tehdä parannus.Jos sattuu ymmärtämään raamattua niin tänä päivänä maapallolla hallitsee sielun vihollinen joka osaa olla todella viisas ja kiero hän ohjaa ihmistä pahuuteen kaikkeen siihen pahuuteen jota Jumala ei hyväksy.Ihmisen osa on pyhänhengen johdatuksessa torjua pahuutta ,tehdä parannusta synneistään uskon avulla saadaksen pelastuksen viimeisenä päivänä.Ihan hyvältä kuulostaa tuo pelastus.Muistettava on ei Jumala ole ihmiselle velkaa vaan ihminen Jumalalle.Ihmiseltä vaaditaan parannusta.Muuten onko tälläisestä uskosta jollekin haittaa mieluummin näkisen toisen uskosta olevan maallista hyötyä että henkistä.Tukekaamme siis lähimmäisiämme mieluimmin kuin halveksimme.

• fff888

Holokausti ei ole sen kummempi asia kuin muutkaan ihmisen asiat. Ei se ole hyvä eikä paha. Ihmisellä on valinnan vapaus, eikä jumala siihen puutu, jos jumalaa nyt yleensä on olemassa.

• selityksiä???

No kokajanhan hirveitä väkivallantekoja tapahtuu. MIKSI holocaust tapahtui? SIKSI ettei juutalaisilla ollut omaa puolustusarmeijaa, ei oma maata, rajoja, ei omaa sotilaallista vastaiskua,jolla olisivat voineet puolustautua. kukaan ei aluksi välittänyt heistä, eivätkä he itsekkään ollet tajunneet varautua kansakuntana tällaiseen sotaan. Hehän elivät ympäri kristittyä Eurooppaa hajaantuneena, kuitenkin erillisenä kansana ja uskonheimona. Ei muuta selitystä ole. Teoriassa heidän olisi HETI vainojen alettua tullut paeta jonnekkin muualle, usaan, miksei Israeliin(?) tai sellaieen maahan jossa ei ole saksalaisia. Tämän takia on oma maa, valtio ja armeija oltava. Nyt heillä on, he olivat silloin täysin kristittyjen maiden armoilla. Samalla tavalla kurdeja tapettiin, ja muita etnisiä heimoja, jotka ovat osa jotain valtiota, mutta kuitenkin erillään. Sen mitä olen lukenut noita kertomuksia, juutalaiset eivät aluksi millään uskoneet että heidät tapetaan, se tuntui liian uskomattomalta. He ikäänkuin itse sallivat sen tapahtua.

• osa jäi eloon

ja muista että kuitenkin loppupeleissä länsivaltiot TULIVAT apuun ja vapauttivat monet juutalaiset. Aluksi länsimaissa ei tiedetty kait että miten vakavaa tapahtuu. Sota on sotaa, ei sinne saksaan noin vain kävelty. Jos olet nähnyt elokuvia länsirannan maihinnoususta, niin AJATTELEPPA KUINKA MONTA NUORTA MIESTÄ KUOLI SILLE RANNALLE? EIKÖ muka kukaan tullut auttamaan? Kyllä tuli ja moni äiti menetti Usassa poikansa sotaan. Ehkäpä jopa satoja tuhansia kuoli sodassa saksaa vastaan.

• mieti tätä(se aito)

selityksiä???30.5.2012 21:31
        Vastaan sinulle:

-MIKSI holocaust tapahtui? SIKSI ettei juutalaisilla ollut omaa puolustusarmeijaa, ei oma maata, rajoja, ei omaa sotilaallista vastaiskua,jolla olisivat voineet puolustautua

Ei tietenkään ollut koska he asuivat hajallaan kristityjen Euroopassa jossa kaikki tapahtui, kristittyjen toimesta.

-kukaan ei aluksi välittänyt heistä, eivätkä he itsekkään ollet tajunneet varautua kansakuntana tällaiseen sotaan

Eivät varautuneet. totta. He eivät osaneet ottaa todesta sitä vihankylvöä jota natsit teki.
        Tässä päästään asiaan, jota aina täälläkin jauhan: kannattaa ottaa vakavasti se viha jota kaikki näkee olevan olemassa (=antisemititismi, rasismi ja seksuaalivähemmistöihin suunnattu viha)
        Pieni määrä ymmärsi muuttaa pois Saksasta, Hollantiin, Ruotsiin, Amerikaan, mutta kun tilanne paheni, maat sulkivat ovet tulijoilta.

- Teoriassa heidän olisi HETI vainojen alettua tullut paeta jonnekkin muualle, usaan, miksei Israeliin(?) tai sellaieen maahan jossa ei ole saksalaisia

"Israeliin" ei päässyt koska se oli Englannin mandaatti eikä Englanti päästänyt juutalaisia sinne. Israel valtiona syntyi vasta toisen maailmansodan jälkeen.

-Tämän takia on oma maa, valtio ja armeija oltava. Nyt heillä on, he olivat silloin täysin kristittyjen maiden armoilla. Samalla tavalla kurdeja tapettiin, ja muita etnisiä heimoja, jotka ovat osa jotain valtiota, mutta kuitenkin erillään. Sen mitä olen lukenut noita kertomuksia, juutalaiset eivät aluksi millään uskoneet että heidät tapetaan, se tuntui liian uskomattomalta. He ikäänkuin itse sallivat sen tapahtua.

OLet oikeassa siinä, että Israelin merkitys näkyy nyt. Kansa tarvitsee oman valtion koska muuten se on täysin suojaton...ja kissa vie... juutalaiset kuuluu Israeliin, omaan maahansa.
        Olet esittänyt fiksuja huomioita!

Mitä tulee tuhon hyväksymiseen, niin sinä et huomaa, että ihmiset olivat suojattomia: maasta ei päässyt pois , kukaan ei ottanut vastaan ja Saksa miehitti lopulta koko Euroopan ja pitkälle myös Neuvostoliittoa, Puolaa,,.
        Lisäksi ihmiset innolla tukivat natsien tekoja, jopa Vatikaani, joka olisi tuomiollaan voinut vaikuttaa saksan katolisiin, oli hiljaa.

• mieti tätä(se aito)
        osa jäi eloon kirjoitti:

ja muista että kuitenkin loppupeleissä länsivaltiot TULIVAT apuun ja vapauttivat monet juutalaiset. Aluksi länsimaissa ei tiedetty kait että miten vakavaa tapahtuu. Sota on sotaa, ei sinne saksaan noin vain kävelty. Jos olet nähnyt elokuvia länsirannan maihinnoususta, niin AJATTELEPPA KUINKA MONTA NUORTA MIESTÄ KUOLI SILLE RANNALLE? EIKÖ muka kukaan tullut auttamaan? Kyllä tuli ja moni äiti menetti Usassa poikansa sotaan. Ehkäpä jopa satoja tuhansia kuoli sodassa saksaa vastaan.

osa jäi eloon30.5.2012 21:38 0 Avaa
        Sulje ja muista että kuitenkin loppupeleissä länsivaltiot TULIVAT apuun ja vapauttivat monet juutalaiset. Aluksi länsimaissa ei tiedetty kait että miten vakavaa tapahtuu. Sota on sotaa, ei sinne saksaan noin vain kävelty. Jos olet nähnyt elokuvia länsirannan maihinnoususta, niin AJATTELEPPA KUINKA MONTA NUORTA MIESTÄ KUOLI SILLE RANNALLE? EIKÖ muka kukaan tullut auttamaan? Kyllä tuli ja moni äiti menetti Usassa poikansa sotaan. Ehkäpä jopa satoja tuhansia kuoli sodassa saksaa vastaan.

Anteeekasi mutta minun on pakko vastata sinullekin.

Kyllä länsimaat tiesi mitä tapahtui! Jopa Suomessa tiedettiin tuhoosta. Täällä laskettiin ,että Saksan yhteistyön takia ollaan hiljaa.

Länsimaat käänsivät selkänsä koska oli "muutakin tekemistä", eikä juutalaiset muutenkaan olleet oikein suosittuja. Kun liittoutuneita pyydettiin pommittamaan rautatielinjoja, joiilla rahdattiin juutalaisia tapettaviksi, niin vastattiin: ei voi, on muuta tärkeämpää tekemistä.

Lisäksi ovet suljettiin pakolaisislta ja jätettiin heität tuhon omiksi! Suomeenkin tullut pakolaislaiva käännytettiin takasin ja ihmiset tuhottiin.

• Miksi niin paljon pahaa tapahtuu, miksi Jumala sallii pahuuden tapahtua, miksi Jumala ei tehnyt mitään kun pahaa tapahtui?

Tekisi mieli vain sanoa, miten minä tällaisen asian selitän, ei minulla ole sanoja tai tietoa! Kysymys on käsittämätön ja yhtä käsittämätön on vastaus, jos sellainen löytyisi. On vain pakko sanoa en tiedä ja samalla haluaisi niin kovasti selittää ja löytää vastaus. Ja vaikka tiedän kysymykset sellaisiksi, ettei niihin ole oikeaa vastausta, minun on pakko ne jotenkin selittää. Näin tekee varmaan moni muukin meistä.

Minä ainakin haluan uskoa, että Jumala on hyvä ja rakastava Jumala. Sellainen, joka ei halua pahaa kenellekkään luomalleen ihmiselle. Hän tuli itse meidän keskellemme, että meillä olisi iankaikkinen elämä.

Pahuus on meidän keskellämme ja jokainen meistä kykenee pahaan. Tässä maailmassa pahan olemassa olo on yhtä selvä kuin hyvänkin. Hyvyyyttä on meidän ympärillämme ja meistä jokainen kykenee hyvään.

Jos ajatellaan juutalaisten kärsimystä, niin kuka sen aiheutti? Toinen ihminen? Miksi, sitä en osaa selittää? Tuntuu käsittämättömältä ymmärtää miksi Hitler pääsi oppeineen valtaan, eiväkö ihmiset tajunneet mitä tapahtuu?

Helppoa on jälkikäteen sanoa, että en minä ainakaan olisi alistunut noihin kauheuksiin, mutta samalla tajuan, että onkohan niin? Jos omaa tai läheisteni henkeä uhataan, jos en suotu tekemään pahaa niin pystyisinkö olemaan tekemättä pahaa, en tiedä.

Juutalaisten vainot olivat hirveä teko, mutta samanlaista raakuutta ja pahuutta on myös tänä päivänä jossakin päin maailmaa kaiken aikaa. Se joka on vallassa ja käyttää valtaa vääriin tarkoitusperiin saa muut mukaansa tekemään pahuutta ja julmuutta.

Kristittyinä me emme ole mitenkään parempia kuin kukaan muukaan, me kykenemme pahaan. Meidän pahuutemme tähden Jumala lähetti Jeesuksen sovittamaan syntimme. Jokapäivä meidän on turvauduttava siihen, että yritän tehdä hyvää ja rakastaa lähimmäistäni, mutta silti teen väärin.

Meidän on joakisen tehtävä hyvää edes pieniä arjen tekoja ja luotettava, että pahan valta on voitettu ristillä ja kerran Jumala voittaa pahuuden lopullisesti.

Merja Lampila, pappi

• mieti tätä(se aito)

kuunteleva_kirkko30.5.2012 22:39
        Merja Lampila, pappi

Hyvä Merja-pappi

Saanko hiukan keskustella kanssasi esittämistäsi ajatuksista? Ymmärrän, että voit kirjoittaa haluamatta jatkaa enenpää, mutta jos...?

Jos ajatellaan juutalaisten kärsimystä, niin kuka sen aiheutti? Toinen ihminen? Miksi, sitä en osaa selittää?
        Tuntuu käsittämättömältä ymmärtää miksi Hitler pääsi oppeineen valtaan, eiväkö ihmiset tajunneet mitä tapahtuu

Kyllä Hitlerin valtaanpääsy ja teot ja niiden taustat on hyvinkin tiedossa..kiinnostaako keskustella asiasta? Minusta olisi haastavaa vaihtaa ajatuksia kanssasi.

• juutas.

"Tekisi mieli vain sanoa, miten minä tällaisen asian selitän, ei minulla ole sanoja tai tietoa! Kysymys on käsittämätön ja yhtä käsittämätön on vastaus, jos sellainen löytyisi. On vain pakko sanoa en tiedä ja samalla haluaisi niin kovasti selittää ja löytää vastaus. Ja vaikka tiedän kysymykset sellaisiksi, ettei niihin ole oikeaa vastausta, minun on pakko ne jotenkin selittää. Näin tekee varmaan moni muukin meistä."

Parahin Merja,

Tosin sanoen siis et tiedä Jumalan tekemisistä tai tahtomisista tai ylipäätään olemassaolosta oikeasti yhtään mitään. Se ei kuitenkaan estä sinua totena asiaa saarnaamasta ja levittämästä väittäite, joihn tehtyihin kysymyksiin sinulla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia vastauksia.

"Minä ainakin haluan uskoa, että Jumala on hyvä ja rakastava Jumala. Sellainen, joka ei halua pahaa kenellekkään luomalleen ihmiselle."

- Niin, sinä haluat kuvitella Jumalan sellaiseksi. Mutta onko niin, siitäpä sinulla ei ole mitään oikeaa tietoa, vain omat kuvitelmasi, millaisen haluaisit Jumalan olevan.

• selityksiä??

Koko saksan kansa on vastuussa noista juutalaisten joukkomurhista, ja jokainen yksittäinen sotilas joka vaikkapa ampui pikku lapsen. Eivät he pääse tekoaan pakoon, viimeisenä tuomiopäivänä he saavat sen mitä ansaitsevat.
      Mutta, jokainen ihminen on myös teoriassa itse vastuussa siitä miten hänen ja perheensä käy. miksi juutalaiset kävelivät juniin jotka menivät kaasukammioihin? He uskoivat valheen, että he menevät työleirille. Lian myöhään tajusivat. Muista että vainot alkoivat pikkuhiljaa, ensin hihamerkki, kaupat otetttiin valtiolle, tehtiin ghetot, omaisuus takavarikoitiin. Tuossa vaiheessa olisi pitänyt hälytyskellot soida niin että pakko paeta. Moni jäi, otti hiljaa vastaan kaiken. Ja, älä ikinä unohda että länsivallat ja Venäjä kuitenkin tuli ja pelasti sen mitä pelastettavissa oli. jos joku lyö minua, minullakin on vastuu paeta.

• mieti tätä(se aito)

selityksiä??30.5.2012 23:22

Haluat jatkaa. Hyvä. Sopii minulle.

-Koko saksan kansa on vastuussa noista juutalaisten joukkomurhista, ja jokainen yksittäinen sotilas joka vaikkapa ampui pikku lapsen. Eivät he pääse tekoaan pakoon, viimeisenä tuomiopäivänä he saavat sen mitä ansaitsevat.

Viimeisestä tuomiopäivästä en tiedä, mutta maanpäällisestä tuomiosta voimme puhua asiantuntevasti.

Koko Saksan kansa, miehet, naiset ja lapset olivat vastuussa tapahtuneesta. Viiltävän totta oli kysymys: "Haluatteko totaalisen sodan?" " "Haluamme", huusivat ihmiset.
        Voit miettiä, että miksi syytän myös naisia, äitejä, noita kodin lieden vaalijoita. Ei kai tarvitse vastata itsestänselvää.

Ei saa myöskään unohtaa tuhansia vapaaehtoisia ihmisiä, jotka ottivat osaa juutalaisten ja muiden tappamiseen. Monet puolalaiset, unkarilaiset ym tulivat vapaaehtoisesti muodostamaan joukkoja jotka
        ampuivat joukkohautoihin ihmisiä.

-Mutta, jokainen ihminen on myös teoriassa itse vastuussa siitä miten hänen ja perheensä käy. miksi juutalaiset kävelivät juniin jotka menivät kaasukammioihin?

Tuossa voin täydentää tietoaukkoasi. Eivät he vapaaehtoisesti kävelleet vapaaehtoisesti juniin. Heidät houkiteltiin ensin "työvelvollisiksi" ja sitä kautta he katosivat yöhön ja usvaan. Heitä myös koottiin piirittämällä talot ja rahtaamalla sitten autolla odottamaan siirtoa juniin. Kun vähitellin saatiin selville, mitä oli tekeillä, asiaa oli mahdoton uskoa. Kuka olisi voimut kuvitella että kokonainen kansa tapetaan teollisesti. Ensin ammutaan joukkohautoihin ja sitten kehitetään kaasukanmmiot.
        Toisaalta. kukaa ei auttanut, vaan päivastoin auttoi hakemalla piiloista ihmsiä ja kertomalla nistä sotilaille.

-Muista että vainot alkoivat pikkuhiljaa, ensin hihamerkki, kaupat otetttiin valtiolle, tehtiin ghetot, omaisuus takavarikoitiin.

Totta, asiat alkoi vyöryä hiljaa. Hitler huusi vihaansa ja kuulosti niin idioottimaiselta, että fiksut juutalaiset eivät voineet uskoa järjettömien syytösten purevan saksalaisiin. Se puri, tai paremmin siitä saatiin syy tuhoon.
        Kun omaisuutta alettiin takavarikoida, ja työstä potkittiin pois ja alettiin ihmisiä köyhdyttää. moni viimein havahtui ja yritti poistua maasta. Muut maat sulkivat ovensa ja niin ihmiset jäivät Hitletrin kynsiin.

-Ja, älä ikinä unohda että länsivallat ja Venäjä kuitenkin tuli ja pelasti sen mitä pelastettavissa oli. jos joku lyö minua, minullakin on vastuu paeta.

Hyvä kirjoittaja: sinulla on hiukan huonot tiedot tapahtuneesta. Kuten aikaisemmin sanoin, näet nyt väärin historian lopun. Jos haluat jatkaa, voimme naputtaa lisää.

• adrs

Ensinnäkään Hitler ei ollut kristitty, Jeesuksen ja hänen opetustensa seuraaja. Jeesus sanoi, että kristitty tunnetaan teoistaan.
      On mieletöntä syyttää Jumalaa holokaustista, joka oli Jumalan ankarasti kieltämän ihmisen pahuuden aikaansaannos. Sama kuin jos me tekisimme tahallisen myymälävarkauden ja syyttäisimme siitä Jumalaa.
      Jumalan kieltämään pahuuteen liittyi kuitenkin siunaus, joka oli profetoitu etukäteen.
      YK-maiden enemmistö antoi vainotuille juutalaisille itsenäisen valtion (alueelle joka oli aikaisemmin ollut, ei palestiinalaisten vaan Turkin omistuksessa).
      Ateistien ja islamistien harjoittama vaino kuitenkin jatkuu.

• mieti tätä(se aito)

adrs31.5.2012 00:17

Wikipedia
        Lapsuus ja nuoruus
        Braunau am Innin sijainti Itävallan kartalla.Adolf Hitler syntyi 20. huhtikuuta 1889 Braunau am Innissä Itävalta-Unkarissa, Salzburger Vorstadt-kadun varrella olevan talon toisessa kerroksessa. Hänet kastettiin katolisen kirkon jäseneksi nimellä Adolfus Hitler.[6][2] Pariskunta pelkäsi, ettei heidän neljäskään lapsensa sisarustensa tapaan selviäisi kovin vanhaksi; pariskunnan kuudesta lapsesta vain Adolf ja hänen nuorempi sisarensa Paula elivät aikuisikään asti.

Minä pidän ihmistä sen uskontokunnan jäsenenä, johon hän on (uskontokunnan mukaan) liittynyt. En hae teologista mittaa ja tutki, onko joku todella jotakin.

• adrs

adrs31.5.2012 00:17

Wikipedia
        Lapsuus ja nuoruus
        Braunau am Innin sijainti Itävallan kartalla.Adolf Hitler syntyi 20. huhtikuuta 1889 Braunau am Innissä Itävalta-Unkarissa, Salzburger Vorstadt-kadun varrella olevan talon toisessa kerroksessa. Hänet kastettiin katolisen kirkon jäseneksi nimellä Adolfus Hitler.[6][2] Pariskunta pelkäsi, ettei heidän neljäskään lapsensa sisarustensa tapaan selviäisi kovin vanhaksi; pariskunnan kuudesta lapsesta vain Adolf ja hänen nuorempi sisarensa Paula elivät aikuisikään asti.

Minä pidän ihmistä sen uskontokunnan jäsenenä, johon hän on (uskontokunnan mukaan) liittynyt. En hae teologista mittaa ja tutki, onko joku todella jotakin.

"Minä pidän ihmistä sen uskontokunnan jäsenenä, johon hän on (uskontokunnan mukaan) liittynyt. En hae teologista mittaa ja tutki, onko joku todella jotakin."

Tämä menetelmä antaakin mahdollisuuden syyttää uskovia nimikristittyjen teoista, jotka ovat Jeesuksen opetuksen vastaisia.

• adrs
        adrs kirjoitti:

"Minä pidän ihmistä sen uskontokunnan jäsenenä, johon hän on (uskontokunnan mukaan) liittynyt. En hae teologista mittaa ja tutki, onko joku todella jotakin."

Tämä menetelmä antaakin mahdollisuuden syyttää uskovia nimikristittyjen teoista, jotka ovat Jeesuksen opetuksen vastaisia.

Ei edes ev lut kirkko, johon kuulun, opeta että kaste yksin pelastaa, vaan kaste ja usko.

• mieti tätä(se aito)
        adrs kirjoitti:

adrs31.5.2012 12:19

Syytän Hitleriä hänen teoistaan, koska hän tekonsa teki. Jeesuksesta ei tässä ole ollut puhetta.

• Stalinin veriteot, Hitlerin suorittama juutalaisten tuhoaminen (shoah), Pol potin ateistis-kommunistisen Kamputsean kansanmurha, nämä kaikki tapahtuivat 1900-luvulla, jolloin tieteen ja ihmisen edistyksen sanottiin syrjäyttäneen uskonnot ja esimerkiksi kristinuskon metafysiikan.

Tieteen ja edistyksen myytit ja metafysiikka idässä ja lännessä paljastuivatkin ihmiskunnan historian julmimmiksi.

Tiettyyn rajaan saakka ihminen on saanut vapauden tehdä myös pahaa.

Kyllä juutalaisiakin silti autettiin. Itsekin tunnen miehen, jonka hollantilaiset kristityt kätkivät nuorena poikana kotiinsa. Miehestä tuli Jerusalemin heprealaisen yliopiston professori, tunnettu raamatuntutkija.

Maailman pahuus ei silti tee tyhjäksi hyvyyttä, eikä Jumalan hyvyyttä.

Parhain terveisin
      Pentti pastori

• mieti tätä(se aito)

kuunteleva_kirkko31.5.2012 02:22
        Pentti pastori

Näyt ajattelevan että:
        Tieteen ja edistyksen myytit ja metafysiikka idässä ja lännessä paljastuivatkin ihmiskunnan historian julmimmiksi.

En ymmärrä, mitä tarkoitat, mutta jos suomennnan sen itselleni, niin tarkoittanet, että tiede on luonut ateistisen maailmankatsomuksen. Oikaise, jos olen väärässä. Jos olen oikeassa, niin sinä olet kreationmisti ja se selittäisi tämän kohdan.

-Tiettyyn rajaan saakka ihminen on saanut vapauden tehdä myös pahaa

Ihminen voi tehdä hyvää, pahaa ja kaikkea siltä väliltä. Ei sen ole ollut pakko kysyä keneltäkään lupaa, niiin että ilman lupaa ei pahan tekeminen onnistuisi.

-Kyllä juutalaisiakin silti autettiin. Itsekin tunnen miehen, jonka hollantilaiset kristityt kätkivät nuorena poikana kotiinsa. Miehestä tuli Jerusalemin heprealaisen yliopiston professori, tunnettu raamatuntutkija.

Kyllähän heitä jotkut auttoivatkin, monellakin tapaa. Katoliset nunnat piilottivat lapsia ja kasvattivat heistä sitten katolisia. Joissakin tapauksissa lapsia ei vanhemmat ( tai jotkut sukulaiset vanhempien kuoltua) saanut lapsia lainkaan takaisin. Joidenkin yksilöiden teot auttoivat juutalaisia mutta kun verrataan sitä ihmismäärää joka käänsi välinpitämättömänä selkänsä tai aktiivisesti auttoivat tuhoamisessa (shoassa), niin " yhden pelastaminen on kuin tuhat pelastuisi" ei paljon lohduta.
        Paremminkin voisi sanoa , että jos yhden on voinut pelastaa, niin samalla vaivalla olisi voinut ( jos olisi ollut tahtoa) pelastaa kaikki.

Ihmiskunnan osittama pahuus jota nykyäänkin on, kertoo, että ihminen voi tehdä mitä vain. Todellisia estoja ei ole jos ei niitä haluta noudattaa. Muistutan tämän ajan antisemitismista, rasismista ja " toisintuntevien" syrjinnästä. Jokaisella on vielä paljon tekemistä ettei viha ala roihuamaan, sitä lietsotaan kovasti joka puolella tänäänkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      87
      5946
    2. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3547
    3. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      160
      2079
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      231
      2002
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      174
      1751
    6. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      284
      1513
    7. Voiko olla, onko se tosiaan niin että

Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵
      Ikävä
      57
      1031
    8. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

Minä en tiedä.
      Ikävä
      67
      1021
    9. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      21
      1000
    10. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      110
      946
    Aihe