Melasma / pigmenttiläiskät & Arbutin & Pycnogenol?

Melasma

Olen 36v. ja minulle on tullut viimeisimmän neljän vuoden aikana keväisin ja kesäisin koko kasvoille pigmenttiläiskiä (melasma). Niiden sanotaan usein tulevan raskauden myötä tai hormoonilääkkeistä. En ole ollut raskaana enkä käyttänyt hormooneja yli 5 vuoteen Onko neuvoja millä noita läiskiä saisi ehkäistyä? Läiskät eivät ole tarkkarajaisia ja niitä on runsaasti otsassa, mutta myös muualla kasvoissa. Talvella niitä ei minulla ole, mutta tulevat heti keväällä, vaikka aloitan hyvissä ajoin suojakertoimellisen (50) päivävoiteen ja meikkivoiteen käytön ja yritän välttää aurinkoa. Onko kokemuksia auttaako Arbutin? Entä luontaistuote Pycnogenol? Onko tietoa saako ihotautilääkäri tai kosmetologi tutkitua voiko iho olla vaurioitunut tai vaarana esim. ihosyöpä?

25

7251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minullakin

      Hei,
      tämä olisi voinut olla kun minun kirjoittamani. Olen tasan saman ikäinen, ja melasma alkoi nelj vuotta sitten, acnehoidn jälkeen, mutta ei ole postunut vaikken kyseistä lääkettä ole enää käyttänyt ollenkaan. Hydroquinonilla olen saanut läiskät pois syksyisin, ja aurinkovoiteella koitan ennaltaehkäistä, mutta vain pieni hetki liian aurinkoisessa, niin läiskät ovat takaisin. Todella raivostuttavaa! Minullekin tulee otsaan, ja ylähuuleen. Pycnogenolia haluan testata seuraavaksi. Onkohan kenelläkään siitä kokemuksia? Vaivahan lienee aika yleinen, mutta minun ymmärtääkseni ei kuitenkaan vaarallinen.

      • Pycnogenol

        Minä olen syönyt vuoden verran pycnogenol kapseleita, ja lisäksi minulla on pycnogenol kasvovesi ja seerumi. Ei ole auttanut, lisää läiskiä tuli heti kun aurinko alkoi paistamaan talven jälkeen, eivätkä entiset ole edes vaalentuneet.


      • Melasma (alkuper.)

        Uskomatonta, myös minulla tämä melasma alkoi aknehoidon jälkeen! Mikä oli sinun aknehoito?

        Söin v. 2008 3kk kuurin Isotretinoin Actavis 20mg -lääkettä (vaikuttava aine isotretinoiini). Kuurin ajoittui "oikeaoppisesti" marraskuu-tammikuu väliseen aikaan (eli pimeimpään aikaan, ei ulkomaanmatkoja tms. missä olisi altistunut auringolle). Iho parani ja näpyt kasvoissa ja selässä vähenivät, MUTTA jo seuraavana keväänä ja siitä lähtien on ollut tämä melasma ongelma. Kyse ei ole yksittäisistä maksalaiskistä, vaan koko kasvoista. Lääkekuuria ennen siedin todella hyvin aurinkoa, en palanut kasvoista ja minulla oli ainoastaan kesäisin hieman pisamia nenän alueella. Itse mietinkin voiko tässä olla joku syy-yhteys. Aknelääkkeen määränneen ihotautien erikoislääkärin mukaan ei voi olla. Itse en kuitenkaan muuta syy-yhteyttä keksi. Olen käynyt asian tiimoilta myös toisella ihotautien erikoislääkärillä sekä useammalla kosmetologilla Suomessa ja Ruotsissa. Heidän mukaan maksaläiskät ovat usein ns. kertaluonteisia. Ainoastaan jos on ollut raskaana kun läiskät ovat tulleet -> läiskistä voi olla vaikeampaa / mahdotonta päästä eroon. Raskaus siis tuntuisi selittävän monella tätä ongelmaa, mutta minulla ei ole takana raskauksia, joten syy ei ole siinä.

        Ostin tänään Pycnogenolia sekä Arbutin seerumia. Lisäksi käytän suojavoiteena (päivisin) kahta erilaista sk 50 voidetta.

        Onko neuvoja mitä tälle voi tehdä?


    • Hei!

      Kokeile mikrohiontaa ja/tai kemiallista kuorintaa, esimerkiksi glykolihapolla. Kemiallisia kuorintoja voi tilata kotikäyttöön esim. ChemicalPeelShopista (www.chemicalpeelshop.mycashflow.fi) tai vaikkapa Ebayn kautta.

    • melasmaa täälläkin

      Pigmenttihäiriöt vaivaavat täälläkin, olen vasta 31v mutta tummia läiskiä esiintyi naamassa ekan kerran jo viitisen vuotta sitten. Rusketuin ennen hyvin ja tasaisesti, ongelma alkoi eräällä etelänreissulla. Yhtäkkiä oli pärstä täynnä likaisenruskeita laikkuja, ylähuulessa ja poskipäissä etenkin. Epäilen alkuperäiseksi aiheuttajaksi e-pillereitä, jotka olin tuolloin juuri aloittanut. Sittemmin lopetin pilsut mutta melasmaa on silti tullut hiukan joka kevät, on nyt vaihtanut paikkaa niin että otsalla ja ohimoilla vähän. Ei onneksi niin häiritsevää kuin ylähuulessa, mutta eroon siitä silti toivoisin pääseväni. Olen käynyt kemiallisissa kuorinnoissa arpien ja pigmenttimuutosten takia, hetkeksi auttaa mutta kevät aina palauttaa ongelman kasvoille. Olen nyt tilaamassa PABA (Para-Aminobenzoic Acid) -valmistetta iHerbistä, toivottavasti se auttaa koska mistään ulkoisista hoidoista, esim. hydrokinonista ja avitcidista, ei ole ollut kuin hetkellistä apua. Onko kukaan muu kokeillut tuota PABAa?

    • dalmis23

      Täällä yksi kohtalotoveri. Arbutiinit ja kaikenlaiset vaalentavat kosmetologin myymät aineet on vuosien mittaan kokeiltu. Mikään ei tunnu auttavan. Päädyinkin sitten kulkemaan paksu meikkikerros naamassa. Joe Blascoa menee purkkitolkulla. Ei läpäise aurinkoa, joten uusia läiskiä ei tule. Toivoisin pääseväni joskus siihen tilanteeseen, että voisin sutaista vain suojakertoimet, mutta näin kirjavan kukertavana en kehtaa mennä mihinkään ilman vahvaa meikkikerrosta.PABA:sta toivoisin myös kokemuksia.

      • 14

        Minulla auttoi ihotautilääkärin määräämä Avitcid-voide.
        Minulla oli läiskiä otsalla ja ohimoilla. Avitcid-hoito vaalensi ne pois eikä uusia ole tullut.
        Suojaan kuitenkin ihoni n. maaliskuun alusta syyskuun loppuun 50 suojakertoimen aurinkosuojalla.

        Avitcid-hoito kestää kuukausia mutta tuloksena oli ainakin minulla täysin läiskistä vapaa iho.
        Toki en siis uskalla enää olla ilman aurinkosuojaa aurinkoisena vuodenaikana ettei ongelma uusiutuisi.


    • toiveikas :)

      Alfa-arbutinin pitäisi olla tehokkaampaa kuin arbutinin. Minulla ei ole melasmaa vaan joitakin punaisia pigmentoituneita kohtia ihossa, mutta Isispharman Unitone vaalentaa niitä silmissä. Olen toiveikas, että ne lähtevät pysyvästi. Pyydä näyte apteekista!

    • 28

      Avitcidistä myös muutaman kk:n kokemus ja tuntuu vaikuttavan. Läiskät vaalentuneet. Mutta miten käy kesällä. Aurinkosuoja pitäisi olla naamassa ihan kokoajan.

      • Avitcid

        Saako tuo Avitcidiä käyttää kesäaikana? Jotkut voiteet voivat ilm. altistaa vielä ennemmän maksaläiskille, jos niitä käyttää kesäaikaan eli silloin kun altistuu auringonvalolle.


      • silonaama..
        Avitcid kirjoitti:

        Saako tuo Avitcidiä käyttää kesäaikana? Jotkut voiteet voivat ilm. altistaa vielä ennemmän maksaläiskille, jos niitä käyttää kesäaikaan eli silloin kun altistuu auringonvalolle.

        Avitcid altistaa ihoa auringolle joten aurinkoa pitää välttää..ja suojakerroin 50! Itse kärsin isoista ja syvistä maaksaläiskistä kasvoilla mutta Avitcid ei riittänyt..kävin ottamassa happokuorinnan ja johan läks..:)


      • alkuper.
        silonaama.. kirjoitti:

        Avitcid altistaa ihoa auringolle joten aurinkoa pitää välttää..ja suojakerroin 50! Itse kärsin isoista ja syvistä maaksaläiskistä kasvoilla mutta Avitcid ei riittänyt..kävin ottamassa happokuorinnan ja johan läks..:)

        Tuliko kuorinnasta pysyvät tulos? Eli onko siitä vähintään jo yksi kesä aikaa? Mikä kuorinta se tarkallen oli?

        Itse ehdin aina talven aikana jo maksaläoskät unohtaa, mutta heti keväällä palaavat vaikkakäyttäisi mitä suojakerrointa.


      • silonaama.
        alkuper. kirjoitti:

        Tuliko kuorinnasta pysyvät tulos? Eli onko siitä vähintään jo yksi kesä aikaa? Mikä kuorinta se tarkallen oli?

        Itse ehdin aina talven aikana jo maksaläoskät unohtaa, mutta heti keväällä palaavat vaikkakäyttäisi mitä suojakerrointa.

        Ihotautulääkärin tekemänä ja käytti yhdistelmähoitoa..Tca-kuorintaa ja maksaläiskille Jeunerin kuorintaa missä useita vaikuttavia aineita..Kirveli ja poltteli mutta sen kesti..yli vuosi aikaa ja ei maksaläiskiä ja iho liftasi itsensä hyvin :) Kotona kuorin sitten sarjahoitona glykolihapolla tuloksen pysymiseksi..ja käytän 50 suojakerrointa aurinkovoiteissa..En ota aurinkoa ja käytän leveälieristä hattua jos aurinkoinen päivä ja käyn uimassa..No uidessa en käytä...P


    • reira

      laser hoito ihotautilääkäriltä noin 200e kerta ja isis sarjan tuotteet apteekista tässä jotain apuja

    • ent.maksa

      ihan pakko laittaa myös kokemuksia tänne, kun nyt vihdoin löysin itselleni helpostusta läiskiin eli ns. "viiksiin". tietenkin kaikkihan on varmastikin yksilökohtaista, mutta tämä konsti ei ainkaan ole maailman kallein kokeilla ja voi auttaa :). minulle tuli läiskiä kulmien väliin, silmien alle ja pahimmat tietenkin ylähuuleen... ja näytti juuri ihan viiksiltä tai äitini kerran luuli että onko minulla nokea kasvoissa :(... aloitin jo keväällä ennen kevätaurinkoa käyttämään 50 suojakerointa, ja kyllä, ostin babae caracol voidetta (tai seerumiahan purkissa lukee), kun oli tarjouksessa (mutta niin on iho kirkkaampi eikä läiskiä näy mailla halmein!) kaiken lisäksi ostin kunnon vahvaa meikkivoidetta/pastaa (joe blasco), jota käytän vielä suojaamaan erityisesti kohtia, joihin läiskät voivat tulla. ja ihna huoletta meikkaan joka ikinen päivä, jos auringossa oleilen, silloin jos on pilvinen päivä en laita meikkiä kotona, mutta suojaan hyvin. samoin aurinkolaseja pitää käyttää myös, koska haitalliset säteet vaikuttavat myös silmien kalvojen kautta, ja silloinkin vaikka aurinko ei paistaisikaan. meikkipasta maksoi n. 60€ ja etanavoide n. 40€ ja suojakerroinvoide n. 20€. tietenkin olisin itsekin mennyt iholääkärille tms jos olisi oiekin pahaksi tullut, ja kaikki sympatiat niille joilla onglma on todellinen.

    • Pigmenttiviikset

      Hei, kaipaisin kokemuksia liittyen sitkeisiin pigmenttimuutoksiin kasvoilla, erityisesti ylähuulella.

      Minulla on ollut 3 vuotta melasma ylähuulessa eli pigmenttiviikset (olen 3-kymppinen). Olen käyttänyt koko ajan suojakerrointa 50, 70 tai 100 (kemiallista ja fysikaalista aurinkosuojaa vaihdellen) ja kokeillut useita vaalentavia voiteita. Mikään ei ole auttanut, päinvastoin, viikset ovat vuosi vuodelta suuremmat ja hieman tummemmat. Alan olla todella väsynyt tähän hirvittävän piinalliseen ja elämää rajoittavaan ongelmaan ja kaipaisin kokemuksia onnistuneista hoidoista (tai epäonnistuneista!). Onko joku uskaltanut kokeilla laser-hoitoa ylähuuleen? Entä valoimpulssia?

      Itse käyn nyt syksyllä maitohappokuorinnoissa (3 takana, ei vaikutusta vielä) ja sen jälkeen aloitan (taas) avitcid-hoidon. Ei raskauksia, e-pillerit lopetin vuosi sitten.

      • Läiskä

        Kalliossa plastiikkakirurgi tiina hoitaa vaivasi. Voide on tehokas ja 30 pv omahoito kontrollikäynti jotain 200€


      • Pigmenttiviikset
        Läiskä kirjoitti:

        Kalliossa plastiikkakirurgi tiina hoitaa vaivasi. Voide on tehokas ja 30 pv omahoito kontrollikäynti jotain 200€

        Hei kerrotko vielä kenestä Tiinasta on kyse ja missä lääkärikeskuksessa (tms) hän ottaa vastaan? Kiitos kaikesta avusta.


      • erikaleh

        Itsellä lähti huulen yläpuoleinen sekä poskessa oleva ruskea läntti tuolla Detrian Arbutinilla. Kannattaa testata jos ei oo kokeillut. Nämä hoidot ainakin oman kokemuksen mukaan vaihtelee tosi paljon henkilöstä riippuen, omassa kaveripiirissä suositetlu mm. Avitcidistä mutta itsellä ei toiminut. Kannattaa vain testailla eri tuotteita, niin löytyy se itselle parhaiten toimiva.


    • läiskänaama

      Pycnogenoli toimi itsellä jonkun aikaa, mutta teho loppui parin viikon jälkeen. Arbutinia pitäisi seuraavaksi kokeilla.

    • Rasvaineniho

      Minä sain omat maksaläiskäni pois kun Arbutin hoidon yhteydessä toimin seuraavasti. En tiedä varsinaisesti onko tälle mitään järkevää syytä mutta koin että rasvoittuneella iholla tuote toimi paremmin?
      1.En pessyt kasvojen ihoa kolmeen päivään (annoin sen palata luonnolliseen tilaan).
      2.Kävin saunassa n.40min
      3.Pyyhin pyyhkellä suurimmat epäpuhtaudet pois kasvoista vain vedellä.
      4. Levitin tuota arbutinin seerumia laajasti alueille jossa läiskiä.
      5. Yöksi (2h Arbutinin käytön jälkeen) laitoin kasvoille peruskasvo rasvaa yöksi.

      Tämän jälkeen käytin seerumia päivittäin ja pyriin pesemään kasvot vain 2-3 kertaa viikossa. Läiskät lähti kokonaan 1,5kk jälkeen. sen jälkeen olen käyttänyt tuota seerumia huomattavasti vähemmän, vain 1-2 kertaa viikossa tarkemmin niille alueille jossa läiskiä oli ennaltaehkäisyn takia kun alussa levitin laajemmalti kasvoille ainetta.

    • perushoitoa

      Kasvjoen säännöllinen hoito (rasvaus,kuorinta jne.) ja auringolta suojaus helpottaa paljon aina ton Arbutinin kanssa. Itse koin että pääsi silloin paremin vaikuttamaan kun naaman kuori säännöllisesti.

    • Roccutan

      Kaverille määrättiin maksaläiskiin roccutania, eikö se ole jokin aknelääke??

    • arjakkii

      Arbutinia suosittelen ja aurinkorasvaa. Lippalakkikin auttaa paljon.

    • Maryana87

      Hei! Meille pitäisi Facebookissa olla yhteinen ryhmä.taidan huomenna tehdä.vihdoin löydän kohtalon ystäviä.katsoin Facebookissa ni ainoastaan ulkomaalaisia ryhmiä.aion tehdä ryhmän melasma. Finland.tulkaa juttelemaan ja liittykää! Minulla on ollut nenässä,ylähuulesaa ja silmän vieressä nyt 5-6v.en ole ikinä vielä käyttänyt hoitoja tahtoisin neuvoa?! Olen vuoden käynyt terveyskeskuksessa 5eri lääkärillä,eivätkä suostu laittamaan lähetettä ihopolille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe