Ihmisen Poika

body

Jeesus sanoi usein itsestään. " Ihmisen Poika"

ja tuo pane kysymään. mitä siellä taustalla on ?? mitä
oliko hänellä sittenkin maallinen isä, mutta jumalallinen luonne ja taivaallinen tehtävä.

18

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • von bulke

Pyrkimyksesi jumalattomana ihmisenä on tässäkin tapauksessa vain rienata Jumalaa ja hänen pyhiään. Ylläpito poistanee tämänkin aloituksen.

• body

"von bulke "

Kyllä asioista täytyy pystyä objektiivisesti keskustelemaan, muutoin ollaan tekemisissä taikauskon kanssa ja minne se johtaa. SE JOHTAA TYPERYYKSIIN.

Miksi muuten Jeesus sitten sen niin usein sanoi, miksi.?

• Tuskinpa tuo aloitus poistettaviin kuuluu, von bulke.

Rienauksena se on varsin vaatimatonta tasoa.

Palstalla on jokaisella oikeus ottaa esille aiheita.

'Ihmisen Poika' saattaa herättää oikeasti kysymyksiä.

Minun uskoani Jumalan Poikaan ei kysymällä horjuteta.

PS.
        Miksi muuten et vastannut SINULLE tehtyyn kysymykseen:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10670156#comment-55356941-view

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Tuskinpa tuo aloitus poistettaviin kuuluu, von bulke.

Rienauksena se on varsin vaatimatonta tasoa.

Palstalla on jokaisella oikeus ottaa esille aiheita.

'Ihmisen Poika' saattaa herättää oikeasti kysymyksiä.

Minun uskoani Jumalan Poikaan ei kysymällä horjuteta.

PS.
        Miksi muuten et vastannut SINULLE tehtyyn kysymykseen:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10670156#comment-55356941-view

Tiedän tämän nimimerkki "bodyn" olevan Jumalan ja hänen pyhiensä herjaaja. On aivan samantekevää, miten "vaatimatonta tasoa" herjaus tai rienaus on.

Tämän kaiketi luulisi ainakin uudestisyntyneen ymmärtävän ilmankin. Tällaiset aloitukset eivät toki vaikuta uskovan vakaumukseen millään tavalla. Minä en siinä mielessä keskity itseeni, vaan ajattelen uskossaan heiveröisiä ja uskosta osattomia.

Vastauksena tuohon kysymykseesi. Lainasin siis tekstiä, enkä ole sen ansioitunut kirjoittaja.

Joka tapauksessa nämä asiathan löytyvät ainakin Raamatusta.

ef. 5.
        9. - sillä kaikkinainen hyvyys ja VANURSKAUS ja TOTUSUS on valkeuden hedelmä -

Jaak. 3.
        18. VANHURSKAUDEN hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille

• body
        vonbulke kirjoitti:

Tiedän tämän nimimerkki "bodyn" olevan Jumalan ja hänen pyhiensä herjaaja. On aivan samantekevää, miten "vaatimatonta tasoa" herjaus tai rienaus on.

Tämän kaiketi luulisi ainakin uudestisyntyneen ymmärtävän ilmankin. Tällaiset aloitukset eivät toki vaikuta uskovan vakaumukseen millään tavalla. Minä en siinä mielessä keskity itseeni, vaan ajattelen uskossaan heiveröisiä ja uskosta osattomia.

Vastauksena tuohon kysymykseesi. Lainasin siis tekstiä, enkä ole sen ansioitunut kirjoittaja.

Joka tapauksessa nämä asiathan löytyvät ainakin Raamatusta.

ef. 5.
        9. - sillä kaikkinainen hyvyys ja VANURSKAUS ja TOTUSUS on valkeuden hedelmä -

Jaak. 3.
        18. VANHURSKAUDEN hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille

"von bulke"
        Muuten mikä sinä olet minua tuomitsemaan.? Mikä, sillä minä en ole klooni, en kenenkään jatke, vaan elän ja toimin tällä mahtavalla koneella jonka olen syntymälahjana saanut.

Olen sellainen analyyttinen asioitten tulkitsija ja tästä on herjaus kaukana.

Muuten Paavali mainitsee myös, "vaimosta syntyneen.."

• Feikki?

Niin, olikohan hänellä maallinen isä?
      Jos ei niin häneltä puuttui Y-kromosomi.
      Jos taas Y-kromosomi puuttui niin Jeesus ei ollut mies, vaan jotain muuta.... transu?

• teapot

Näen ilmauksessa kaksi merkitystä. 1. Jeesuksen SAMAISTUMINEN IHMISEEN. Jeesus samaistui ihmiseen, tulemalla samojen kiusojen ja kärsimysten alaiseksi, mutta ennen kaIkkea Jumalan karitsana, ottaen päälleen ihmisten synnit. Hänellä on syvä myötätunto kärsiviä ja syntien rasittamia kohtaan. 2. Messiaan odotukseen liittyvä eskatologinen terminologia, jolla Jeesus ilmaisee asemansa MESSIAANISTEN ODOTUSTEN täyttymyksenä.

Ainoastaan tämä Jeesus, pyhä Jumala, voi vapauttaa ihmiset syntitottumuksistaan ja tuoda heidän kärsimyksiinsä, kiusauksiinsa ja kilvoitteluunsa jumalallisen lohdutuksen.

Jeesus on IHMISEN POIKA (täysin ihminen, ihmissuvusta osalliseksi tullut välimies) ja JUMALAN POIKA (täysin Jumala, yhtä olemusta Isän ja Pojan kanssa, kuitenkin oma persoonansa). Ainoastaan tällainen Jeesus voi olla MESSIAS.

UT:n mukaan Jeesus ihmiseksitulossaan (kristillisessä teologiassa määritelty inkarnaatio eli Jumalan ihmiseksituleminen = lihaksi tuleminen) "riisuutui" kirkkaudestaan. Taivaassa Isän ja Pyhän Hengen kanssa oleva Jumalan Poika jätti valta-asemansa ja "tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti", Filippiläiskirje toinen luku.

Jeesuksen ihmiseksi tulemisesta - että Jumalan Poika tuli ihmisille Jeesukseksi, JESHUAKSI = pelastajaksi ja pelastukseksi, joka on Immanuel, koska ainoastaan hänessä Jumala on uskoontulon eli uudestisyntymän kautta "meidän kanssamme" - ja hänen vaelluksestaan ihmisenä on UT:ssa useita kohtia, jotka ilmaisevat inkarnaation välttämättömyyttä:

JUMALA SOVITTAA MAAILMAN ITSENSÄ KANSSA.

Syntiseen ihmissukuun samaistumalla Jeesus (Jumala ja ihminen) otti päälleen ihmiskunnan synnit ja toi maailmaan sovituksen, anteeksiantamuksen tien, armon ja vapautuksen "synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta".

Ihmisenä Jeesuksen tuli "täyttää laki" (kymmenen käskyä), joka vaati ehdotonta kuuliaisuutta. Näin hän ilmaisi Jumalan tahdon, että se on pyhä ja velvoittava, osoituksena Hänen luonteestaan, joka on vanhurskas, pyhä ja että Hänen sanansa on kokonaan totuus.

Vuorisaarnassa Jeesus täsmentää lain sisällistä luonnettata eli henkeä, osoittaen farisealaisuuden ja legalismin (lakihenkisyyden) erehdykset.

Syntinen ihminen ei voi tulla vanhurskaaksi lakia täyttämällä, koska hän ei siihen KYKENE. Ihminen on jo peruslähtökohdiltaan eli OLEMUKSELTAAN syntinen. Vain Jeesus Kristus on synnitön jo perusolemukseltaan. Hänen ei tarvinnut sovittaa omia syntejään, koska oli synnitön sekä olemuksensa että tekojensa puolesta.

Käsitykseni on että Jeesuksen ihmisenä ollessaan täytyi saada kaikki Isältä aivan kuten me uskovina saamme, antautuneen rukouksen ja kuuliaisuuden tietä. Hänen koko elämänsä ilmaisi ehyttä antautumista - ihmisen ehdotonta antautumista Isälle.

Jeesukselle synnittömänä tämä oli mahdollista itsessään mutta me tarvitsemme niin antautumiseen kuin kuuliaisuuteen Jeesuksen sovitustyön sekä Hänen lähettämänsä Pyhän Hengen.

Jeesus on esimerkki johon katsoen näemme kuinka meidän uskovina tulee vaeltaa. Rukouksen kautta hän sai Isältä voiman vaeltaa kuuliaisuuden tie loppuun saakka.

Mekin saamme voiman rukoillessamme ja antautuessamme Jumalalle, mutta emme suoraan kuten Jeesus, vaan välimiehen eli Jeesuksen kautta. Olemme loppuun saakka riippuvaisia Jeshuasta, sovittajasta, joka on pelastus.!

Tarvitsemme joka päivä ja hetki Jumalan anteeksiantamusta Jeesuksen veressä joka avaa taivaan valtakunnan rikkaudet. PYHÄ HENKI toimii ihmisen elämässä ainoastaan JEESUKSEN SOVINTOVEREN kautta.

Jeesus on viinipuu ja me olemme oksat, Joh.15:5: oksa on itsessään aivan köyhä ja avuton, mutta puun yhteydessä rikas ja hedelmää tekevä, sisällisesti osallinen puun elämästä. Niin mekin olemme Pyhässä Hengessä liitetyt Jumalaan JEESUKSEN VEREN ANSIOSTA JA UUDESTISYNTYMISEN PERUSTEELLA ja osalliset HÄNEN ylösnousemuselämästään.

Vain tässä yhteydessä ja riippuvaisuussuhteessa virtaa jumalallinen elämä, ylösnousemusvoima, yltäkylläinen elämä.

Ihmisenä Jeesus oli esimerkki, mutta enemmän kuin esimerkki. Hän on paitsi esimerkki siitä, kuinka tulisi elää, myös voiman lähde, että voimme elää.!

Jeesus sanoi "oppikaa minusta". Oppiminen ei voi olla ainoastaan ulkokohtaista: opiskella Jeesusta ulkonaisena esimerkkinä, lukea Raamatusta hänen elämänarvoistaan ja käyttäytymisestään ja pyrkiä käyttäytymään samalla tavalla, jäljitellä häntä lähimmäisen rakastamisessa, oikeudenmukaisuudessa jne. Oppimisen tulee olla myös ja lähtökohtaisesti sisällistä.

Ainoastaan ne jotka ovat uudestisyntyneet ja lähteneet pyhityksen tielle, niin että tahtovat rakastaa Jeesusta ja kasvaa Hänen tuntemisessaan, saavat oppia Jeesusta, koska ammentavat Hänen olemustaan sisäisen elämänyhteyden kautta. Tämän seurauksena syntyvät hyvät teot.

Pyhityselämä ei ole uudestisyntymisen edellytys vaan sen seuraus.

• * Ensinnäkin, Ihmisen poika viittaa Danielin kirjan kertomukseen, kun Daniel ja hänen kaksi muuta kaveriaan heitettiin tuliseen pätsiin. Ja kun sitten todettiin, että he eivät kärventyneetkään, ja sen lisäksi siellä oli NEJÄSKIN henkilö, IHMISEN POJAN kaltainen. Jeesus, Ihmisen Poika oli jo tuolloin olemassa, ja todistaa Jeesusken Jumaluutta.

* Jeesus ei koskaan sano itsestään, " Minä olen Ihmisen Poika, vaan ainoastaan Hän puhuu Ihmisen Pojasta, siksi opetuslapsetkin joutuivat kysymään, " Kuka on Ihmisen Poika"? (Joh.12:34. ) Puhuiko Hän itsestään, vai jostain toisesta?

* "< Tämä nimitys oli kansan silissä salaperäinen, ja Jeesus itse käytti sitä oudolla tavalla. Siksi Hän saattoi käyttää sitä, ilman , että Hänen tarvitsi paljastaa "messiaanista salaisuuttaan" ennenaikaisesti.
      * Mutta Jeesus ei ainoastaan tunnustanut olevansa Danielin kirjan apokalytinen Ihmisen poika, vaan Hän liitti siihen itselleen yhtä tärkeän Ebed JHVH-käsitteen. Jeesusken todistus itsestään Ihmisen Poikana tulee näin äärettömän paradoksaaliseksi järjen vastaiseksi. Ihmisen Poika on kaikkea muita korkeampi arvonimi, mutta tämä sama Ihmisen Poika elää maanpäällä Herran palvelijana mitä syvimmässä alennustilassa.

* Jeesuksen Ihmisen Poika -nimen käyttö liittyy Danielin kirjan 7. lukuun. Daniel näkee ilmestyksessä neljän pedon (neljän kuninkaan, ts. neljän perättäisen maailmanvallan ja niiden hallitsijoiden) esiintymisen. Sen jälkeen hän näkee lopun ajan ja maailmantuomion eri vaiheita, ja tällöin »Ihmisen Pojan kaltainen» saatetaan »Vanhaikäisen tykö», joka asettaa Hänet iankaikkisen messiaanisen maailmanvallan hallitsijaksi, jj. 13,14. Ihmisen Poikaa ei vielä tässä käytetä selvästi Messiaan nimenä, vaan kuvaannollisesti (viimeisten aikojen kuningas on neljän pedon vastakohta, ja hänellä on inhimillisiä piirteitä, joita aikaisemmilta peto-hallitsijoilla ei ole.) Vaikka näyttääkin siltä, että jakeissa 22 ja 27 tämä hahmo on ymmärrettävä kollektiivisesti (»Korkeimman pyhät», »pyhien kansa», ts. lopun ajan seurakunta), ei se tee tyhjäksi hahmon yksilöllisyyttä. Hänhän on neljän aikaisemman kuninkaan seuraaja, j. 17. Raamatussa - kuten itämaisissa kuningasideologioissa yleensäkin - voidaan kuningas kansan edustajana samastaa siihen yhteisöön, jonka pää hän on. (Herran palvelijan lauluissa on havaittavissa samanlainen ajatus: Herran palvelija on toisaalta yksilö, pelastajakuningas, toisaalta Israel.) >"!

Lähde: IRT: osa 2. Ihmisen Poika: Sivu 142,147. Tieto on siis parasta mahdollista! Hanki sinäkin IRT:10 osaa kartat, saat valtavan tiedon jättiläisen kotiisi. Myös Digiversiona. Aikamedia, IsoKirja.

• teapot

>Siksi Hän saattoi käyttää sitä, ilman että Hänen tarvitsi paljastaa "messiaanista salaisuuttaan" ennenaikaisesti<

Hyvä että otit esiin tämän. Ajattelin itse samaa. Kun "ihmisen poika" saattaa viitata myös ihmiseen, ihmislapsi, ilmauksen käyttö ei ole selkeästi Jumalan vertaiseksi tai välttämättä edes Messiaaksi asettumista, vaikka termin yhteys messiasodotukseen varmasti oli tuttu ainakin osalle kuulijakuntaa.

Jeesusta syytettiin Jumalan pilkasta että Hän teki itsensä Jumalan vertaiseksi, mutta tuntien ihmisten sydämet ja ajatukset Hän ei halunnut saattaa itseään tähän konfliktiin ennen aikaa, vaan täytti palvelutehtävän mikä Hänellä ennen ristille menemistä oli, saarnaten Jumalan valtakuntaa ja parantaen sairaita.

Jeesuksen viittaukset omaan alkuperään ja asemaan olivat kyllä kyllin selkeitä, niille jotka halusivat ottaa vastaan ja kuulla. Selkeimmin MINÄ OLEN
        -ilmauksen käyttö.

Ihmisenä ollessaan Jeesus ei korostanut jumaluuttaan ja Hänellä oli tähän varmasti omat syynsä. Helpostihan olisi muodostunut esim. Jeesus yksin -kultti, niin kuin myöhemmin muodostuikin jossain mittasuhteessa, harhaoppi jonka mukaan on ainoastaan yksi Jumalan persoona, ts. Jeesus ilmentää itseään myös Isänä ja Pyhänä Henkenä.

Ristin Voitossa oli hiljattain maininta helluntailaisesta Jeesus yksin -liikkeestä että se on aivan oma ryhmänsä jonka kanssa maailmanlaajuisella helluntailiikkeellä ei ole yhteistyötä. Helluntailaisuudessa siis uskotaan kolmiyhteiseen Jumalaan kuten perinteinen kristinuskon kristologia sisältää, että Jeesus Kristus on yksi jumaluuden kolmesta persoonasta.

Jeesus on Jumala, mutta myös Isä on Jumala ja samoin Pyhä Henki. Jokainen Jumalan persoona on Jumala erikseen ja yhdessä. Kolme Jumalan persoonaa ja kuitenkin vain yksi Jumala. :)

Kolmiyhteinen Isä, Poika ja Pyhä Henki... Kolminaisuuden selitystapoja ja painotuksia voi olla erilaisia mutta asia on sama... Jeesuksen selittäminen pelkäksi ihmiseksi tai Hänen pitämisensä ainoana Jumalan persoonana ovat kumpikin harhaoppeja.

Kun ajatellaan Jeesuksen maan päällistä vaellusta, oli aivan ensiarvoisen tärkeää tehdä ihmisille selväksi että se Jumala, jota Jeesus palveli ja jonka tahtoa hän toteutti, on Israelin pyhä. Hän uskoi Jumalan lakiin ja profeettoihin ja tunnusti että VT on Jumalan pyhää sanaa.

Vasta tämän jälkeen Jeesus voi tehdä selväksi, että hän ei ole ainoastaan TEKEMÄSSÄ pyhän Jumalan tahtoa, vaan itse asiassa HÄN ON JUMALAN TAHTO. Hän on VT:n profetioiden TÄYTTYMYS. Hän on osa Israelin Pyhän Kaikkivaltiaan Jumalan olemusta - "minä ja Isä olemme yhtä".

Jeesus on Jumalasta lähtöisin aivan eri tavalla kuin kukaan muu ihminen. Hän on AINA ollut yhtä Isän kanssa. Halleluja!

Jeesus ilmaisee jumaluutensa kyllin selvästi mm. Joh.17 niin sanotussa ylimmäispapillisessa rukouksessaan, esim. jakeet 3-5.

"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan."

Jaetta 3 on joskus yritetty käyttää todisteena Jeesuksen jumaluutta vastaan, että tässä erotetaan Jumala ja sitten Jeesus jonka Jumala on lähettänyt. Todistelu on keinotekoinen. Jeesus on yhtä totisen Jumalan kanssa, joka on Hänet lähettänyt. Ylimmäispapillista rukousta rukoillessaan Hän vaelsi vielä ihmisenä, ei siinä kirkkaudessa mikä Hänellä ennen inkarnaatiota oli ja ylösnousemuksen jälkeen jälleen on.

>Ihmisen Poika on kaikkea muita korkeampi arvonimi, mutta tämä sama Ihmisen Poika elää maanpäällä Herran palvelijana mitä syvimmässä alennustilassa.<

Juuri näin... Ottaessaan syntitaakkamme päälleen hän suostui ihmisten, minun ja sinun, herjattavaksi ja häväistäväksi, sanomattomassa rakkaudessaan meitä kohtaan.

Jeesuksessa Kristuksessa - jota mekin ennen uskoontuloamme olemme syntielämällämme kiusanneet - on täysi anteeksiantamus ja armo. Hänen ansiostaan ja tuntemisessaan saamme elää uutta elämää.

Kiitos Jeesukselle.

• teapot kirjoitti:

>Siksi Hän saattoi käyttää sitä, ilman että Hänen tarvitsi paljastaa "messiaanista salaisuuttaan" ennenaikaisesti<

Hyvä että otit esiin tämän. Ajattelin itse samaa. Kun "ihmisen poika" saattaa viitata myös ihmiseen, ihmislapsi, ilmauksen käyttö ei ole selkeästi Jumalan vertaiseksi tai välttämättä edes Messiaaksi asettumista, vaikka termin yhteys messiasodotukseen varmasti oli tuttu ainakin osalle kuulijakuntaa.

Jeesusta syytettiin Jumalan pilkasta että Hän teki itsensä Jumalan vertaiseksi, mutta tuntien ihmisten sydämet ja ajatukset Hän ei halunnut saattaa itseään tähän konfliktiin ennen aikaa, vaan täytti palvelutehtävän mikä Hänellä ennen ristille menemistä oli, saarnaten Jumalan valtakuntaa ja parantaen sairaita.

Jeesuksen viittaukset omaan alkuperään ja asemaan olivat kyllä kyllin selkeitä, niille jotka halusivat ottaa vastaan ja kuulla. Selkeimmin MINÄ OLEN
        -ilmauksen käyttö.

Ihmisenä ollessaan Jeesus ei korostanut jumaluuttaan ja Hänellä oli tähän varmasti omat syynsä. Helpostihan olisi muodostunut esim. Jeesus yksin -kultti, niin kuin myöhemmin muodostuikin jossain mittasuhteessa, harhaoppi jonka mukaan on ainoastaan yksi Jumalan persoona, ts. Jeesus ilmentää itseään myös Isänä ja Pyhänä Henkenä.

Ristin Voitossa oli hiljattain maininta helluntailaisesta Jeesus yksin -liikkeestä että se on aivan oma ryhmänsä jonka kanssa maailmanlaajuisella helluntailiikkeellä ei ole yhteistyötä. Helluntailaisuudessa siis uskotaan kolmiyhteiseen Jumalaan kuten perinteinen kristinuskon kristologia sisältää, että Jeesus Kristus on yksi jumaluuden kolmesta persoonasta.

Jeesus on Jumala, mutta myös Isä on Jumala ja samoin Pyhä Henki. Jokainen Jumalan persoona on Jumala erikseen ja yhdessä. Kolme Jumalan persoonaa ja kuitenkin vain yksi Jumala. :)

Kolmiyhteinen Isä, Poika ja Pyhä Henki... Kolminaisuuden selitystapoja ja painotuksia voi olla erilaisia mutta asia on sama... Jeesuksen selittäminen pelkäksi ihmiseksi tai Hänen pitämisensä ainoana Jumalan persoonana ovat kumpikin harhaoppeja.

Kun ajatellaan Jeesuksen maan päällistä vaellusta, oli aivan ensiarvoisen tärkeää tehdä ihmisille selväksi että se Jumala, jota Jeesus palveli ja jonka tahtoa hän toteutti, on Israelin pyhä. Hän uskoi Jumalan lakiin ja profeettoihin ja tunnusti että VT on Jumalan pyhää sanaa.

Vasta tämän jälkeen Jeesus voi tehdä selväksi, että hän ei ole ainoastaan TEKEMÄSSÄ pyhän Jumalan tahtoa, vaan itse asiassa HÄN ON JUMALAN TAHTO. Hän on VT:n profetioiden TÄYTTYMYS. Hän on osa Israelin Pyhän Kaikkivaltiaan Jumalan olemusta - "minä ja Isä olemme yhtä".

Jeesus on Jumalasta lähtöisin aivan eri tavalla kuin kukaan muu ihminen. Hän on AINA ollut yhtä Isän kanssa. Halleluja!

Jeesus ilmaisee jumaluutensa kyllin selvästi mm. Joh.17 niin sanotussa ylimmäispapillisessa rukouksessaan, esim. jakeet 3-5.

"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan."

Jaetta 3 on joskus yritetty käyttää todisteena Jeesuksen jumaluutta vastaan, että tässä erotetaan Jumala ja sitten Jeesus jonka Jumala on lähettänyt. Todistelu on keinotekoinen. Jeesus on yhtä totisen Jumalan kanssa, joka on Hänet lähettänyt. Ylimmäispapillista rukousta rukoillessaan Hän vaelsi vielä ihmisenä, ei siinä kirkkaudessa mikä Hänellä ennen inkarnaatiota oli ja ylösnousemuksen jälkeen jälleen on.

>Ihmisen Poika on kaikkea muita korkeampi arvonimi, mutta tämä sama Ihmisen Poika elää maanpäällä Herran palvelijana mitä syvimmässä alennustilassa.<

Juuri näin... Ottaessaan syntitaakkamme päälleen hän suostui ihmisten, minun ja sinun, herjattavaksi ja häväistäväksi, sanomattomassa rakkaudessaan meitä kohtaan.

Jeesuksessa Kristuksessa - jota mekin ennen uskoontuloamme olemme syntielämällämme kiusanneet - on täysi anteeksiantamus ja armo. Hänen ansiostaan ja tuntemisessaan saamme elää uutta elämää.

Kiitos Jeesukselle.

* Kyllä, Jeesus usein sanoi Minä olen, ja Minä sanon teille, joka ilmaisee Jumalan ominaisuutta, kun Jumala sanoi Moosekselle, itsensä MINÄ OLEN nimisenä.

* Mutta Ihmisen Poikana Hän ei kosostanut tätä ilmaisua sanomalla, " Minä olen Ihmisen Poila, ei kertaakaan. vaan aina, ainoastaan Hän puhui Ihmsen Pojasta. Siksi kaikki ei tahunneet, puhuiko Hän itsestään, vaiko jostain toisesta. Hän oli salaperäinen todelliseen jumaluuteensa nähden. Hän ei voint sillä itseään "mainostaa", jos tätä sanaa voidaan käyttää, Hänen tuli olla ihminen ihmisten rinnalla, määrättyyn aikaan asti. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Hän teki itsensä tunnetuksi Jumalana.

• teapot
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Kyllä, Jeesus usein sanoi Minä olen, ja Minä sanon teille, joka ilmaisee Jumalan ominaisuutta, kun Jumala sanoi Moosekselle, itsensä MINÄ OLEN nimisenä.

* Mutta Ihmisen Poikana Hän ei kosostanut tätä ilmaisua sanomalla, " Minä olen Ihmisen Poila, ei kertaakaan. vaan aina, ainoastaan Hän puhui Ihmsen Pojasta. Siksi kaikki ei tahunneet, puhuiko Hän itsestään, vaiko jostain toisesta. Hän oli salaperäinen todelliseen jumaluuteensa nähden. Hän ei voint sillä itseään "mainostaa", jos tätä sanaa voidaan käyttää, Hänen tuli olla ihminen ihmisten rinnalla, määrättyyn aikaan asti. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Hän teki itsensä tunnetuksi Jumalana.

Aivan... Siis nekään, joille "ihmisen poika" -ilmauksen yhteys Messiaan tulemiseen ja messiaaniseen eskatologiaan oli tuttu, eivät voineet olla varmoja puhuuko Jeesus tässä itsestään... Kuten tänäkin päivänä on.

Jumala ei tule ihmisen elämään valmiina tietona, ilman sisäistä prosessia jossa ihminen joutuu tutkimaan omaa sisintään, laittamaan itsensä alttiiksi totuuden edessä. Jos totuus on tämä... jos tämä Jeesus todella on Messias... mitä se merkitsee minulle?

Mitä se tarkoittaa minun elämässäni?

Toisin sanoen. Pyhä Henki ilmaisi Jeesuksen todellisuuden niiden sisimmälle, jotka suostuivat kuulemaan, olemaan rehellisiä totuuden edessä. Näin on tänäkin päivänä. Emme uskovina voi TODISTAA Jeesuksen jumaluutta ja sovitustyötä kenellekään joka tivaa todisteita MEILTÄ eli uskovilta. Jeesus itse todistaa itsensä niille jotka suostuvat Pyhän Hengen puhutteluun ja nöyrtyvät haluamaan totuutta Jeesuksesta.

Tämä on sekä velvoittavaa että vapauttavaa. Velvoittavaa sikäli että meidän tulee pyrkiä julistamaan evankeliumia totuudessa ja itse sisimmältämme puhtaina niin, että siihen tulee Jumalan voitelu ja voima, mutta kaikesta huolimatta työ on Jumalan, saamme jättää tulokset Hänen käsiinsä, koska ainoastaan Hän voi ihmisen vakuuttaa elävästä todellisuudestaan ja uudestisynnyttää hänet.

Johannes Kastajallakin oli oma epäilyksen vaiheensa... ehkä hän oli vaarassa masentua ja menettää toivonsa, kun Jumalan todistajana toimiminen vei hänet vankeuteen ja hän tiesi maallisen vaelluksen päättyvän... onko Jeesus, jonka vuoksi olen nyt vankeudessa, todellinen Messias? Pyhä Henki oli todistanut Johannekselle että Jeesus on Messias... taivaasta tullut Jumalan Poika... mutta sittenkin. Epäuskon ääni alkoi hämmentää Johannes Kastajan ajatuksia.

Pyhän Hengen synnyttämästä tietoisuudesta huolimatta hän oli määrätyssä mielessä oman aikansa lapsi, niin kuin mekin kaikki olemme inhimillisesti kulttuurimme (niin maailmallisen kuin seurakunnallisen tapakulttuurin ja ajatustottumusten) vaikutuspiirissä, ja siksi tarvitsemme alituisesti Jumalan valoa.

Ehkä Johannes Kastajaan vaikutti toive Messiaan ilmestymisestä hallitsevana Kuninkaana, niin vahvana, että toivottomuuden hetkellä - kun Jeesus ei ollutkaan murskannut roomalaista miehitysvaltaa, jne. - hän mietti:

- Onko tämä Jeesus sittenkään totuus, vai onko uskoni ollut aivan turhaa?

Olennaista on ettei Johannes käpertynyt itseensä vaan kääntyi oikean henkilön, nimittäin Jeesuksen puoleen, ja esitti kysymyksensä hänelle.
        "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?" Matt.11:3.

Jeesuksen vastaus on mielenkiintoinen, Matt. 11:5, "sokeat saavat näkönsä, ja rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, ja kuurot kuulevat, ja kuolleet herätetään, ja köyhille julistetaan evankeliumia".

"Ja autuas se, joka ei loukkaanu minuun". Matt. 11:6

• teapot
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Matteus 11:1 - 6 (vrt. Luuk.7:19 - 23) tuo mieleeni Joh.14:11.

"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet." Joh.14:6,7.

"Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme." Filippuksen kysymys Joh.14:8.

"Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden." 14:11.

Miksi Jeesus sanoi USKOKAA ITSE TEKOJEN TÄHDEN? Teot sinällään eivät todista mitään - jos ne ovat pelkkiä tekoja. Uskovan ei kuulu juosta ihmetekojen perässä.

Jeesuksen teoilla on raamatullinen konteksti, koska ne ilmaisevat VT:n profetioiden täyttymystä. Jeesuksen teot yhdistettynä siihen mitä Hän puhui mm. "ihmisen pojasta" kertoivat jokaiselle rehelliselle kuulijalle, että juuri Hän on Messias. Ei mikä tahansa "ihmislapsi" vaan nimenomaan se Ihmisen Poika, josta hän kertoo mm. Matt.24:30 - 34. Jeesuksen sanat ja teot olivat yhdenmukaiset ja ennen kaikkea RAAMATUN MUKAISET.

Tästä seuraa, Joh.14:12: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö..."

Tänä päivänä maailmassa ei ole MUUTA JEESUSTA kuin JUMALA, joka asuu OMISSAAN eli meissä, jotka olemme HÄNET VASTAANOTTANEET. Kristityt ovat tämän maailman AINOA valo ja suola. Olemme maailmassa valona koska Hän, ainoa todellinen valkeus, asuu omissaan ja toimii heidän kauttaan, heidän välityksellään. Eräs uskova sanoi minulle hiljattain, että hänen ainoa tarkoituksensa ja elämän mielekkyys tässä maailmassa, on olla kirkon palvelija ja sen kautta palvella Jumalaa. Hän koki saaneensa Jumalalta tällaisen rohkaisun. En voinut mennä siihen mukaan vaan minun täytyi sanoa, etten usko tuohon.

Jumala tekee meistä aina ensisijaisesti rakkaita lapsiaan, ja sen luonnollisena seurauksena mutta toissisijaisesti palvelijoitaan. Elämämme tarkoitus ja mielekkyys on tulla osalliseksi pelastuksesta ja olla Hänen rakkautensa kohteita.

Jumalan lapsen arvo ei ole siinä mitä hän tekee Jumalalle, vaan siinä että Jumala on armollinen ja rakastaa. Olet arvokas itsesi tähden koska Jumala näkee sinut arvokkaana. Vaikka et tekisi mitään Jumalan valtakunnan hyväksi - olet sittenkin arvokas. Jeesuksen lunastustyö todistaa arvosi. Tältä pohjalta syntyy terve palvelustyö jossa on voitelu. Jumalan rakkauden kohteina ja siitä ammentaen voimme rakastaa - sanan totuudessa. Se on toimivaa rakkautta yhteydessä rakkauden lähteeseen eli Kristukseen.

Muussa tapauksessa ihminen pyrkii suorittamaan arvoaan, jolloin palvelustyöstä tulee epäjumala. Voidaan kysyä onko hän koskaan tullutkaan uskoon vai onko uskonto hänelle tapa kokea itsensä arvokkaaksi sen kautta mitä ja miten uskoo Jumalasta ja toteuttaa tai kuvittelee toteuttavansa Jumalan tarkoituksia? Vaikka uskomme olisi aitoakin, tämä vaara on aina olemassa, että Jumalan korvaa kirkko, herätysliike, tämä tai tuo oppi, rituaali ja toimintamuoto, jopa sairaiden puolesta rukoileminen.

Sellainen kristitty ei pääse todella TUNTEMAAN Kristusta, koska ei suostu hyväksymään HÄNTÄ ITSEÄÄN elämänsä lähtökohdaksi. Tämä on perusta johon tulee yhä uudelleen palata.

Jeesus on edelleen sama elävä ja tekevä Jumalan Poika kuin lihansa päivinä, vielä voimallisemmin, koska Hän on YLÖSNOUSSUT ja elää omissaan, yhdistäen meidät yhdeksi PYHÄKSI seurakunnaksi, jossa Pyhä Henki liikkuu ja toimii.

"Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa." 1.Joh.4:9.

Jumalan sanaa noudattaen ja pyhityselämää eläen, Jeesuksen tähden, koska Hän rakastaa ja koska Hänen rakkautensa vuoksi tahdomme mekin rakastaa, saamme yhä nähdä Jumalan väkeviä tekoja. Uskovien ei tule seurata ihmeitä ja merkkejä, mutta: ihmeet ja merkit seuraavat niitä, jotka uskovat. Uskovat mihin? Ihmeisiin ja merkkeihin? Ei, vaan JESHUAAN -

Jumalaan, joka on pelastus Jeesuksessa Kristuksessa, hänen kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan, josta olemme osallisiksi tulleet uskon kautta, uudestisyntymisessä. Hän on uskollinen.

"Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan." Jes.46:4.

Kiitos hyvästä ja rakentavasta kirjoituksesta Mohis. Itselläni myös on Novum ja IRT kirjahyllyssä, mutta olen ystäväpariskunnan luona koiraa hoitamassa koska he ovat matkoilla ja tuskin muutenkaan olisin nyt ryhtynyt pläräämään kirjoja. Tietoa on saatavissa - ja mikä parasta: kun tunnemme tiedon todellisen lähteen eli Jeesuksen, osaamme sitä myös soveltaa, ei pään tietona vaan elävässä elämässä. Sellainen tieto ei paisuta vaan tahtoo rakentaa rakkaudessa.

• teapot
        Mohikaani_27 kirjoitti:

>Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Hän teki itsensä tunnetuksi Jumalana.<

Näin on. Jokainen joka on tullut TUNTEMAAN Jeesusta TIETÄÄ että Hän on elävä Jumala.

Kun Jeesus uskonratkaisun tehdessäni tuli sisimpääni elävänä rakkautena ja pyhyytenä, armon todellisuutena, ei sisimpääni tullut IHMINEN, vaan JUMALAN HENKI.

Tältäkin pohjalta on käsittämätöntä että jotkut, jotka sanovat uskovansa Raamatun Jeesukseen, uskovat hänet vain ihmiseksi. He eivät ymmärrä lukemaansa koska Pyhä Henki ei saa sitä avata. Sydämessä on silloin jokin este.

Jeesus ei ole ainoastaan oppi vaan elävää todellisuutta ja todellisuuden tunteminen vaatii nöyrtymistä, sisimmän suostumista valkeuteen.

Jeesuksen kautta ihmisellä on yhteys koko kolmiyhteiseen Jumalaan eli Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Isään uskominen ei tuo pelastusta. Pyhään Henkeen uskominen ei tuo pelastusta. Jumalaan uskominen ei tuo pelastusta.

Ainoastaan JEESUKSEN KRISTUKSEN HENKILÖKOHTAINEN VASTAANOTTAMINEN uskonratkaisun kautta, joka on sisimmän antautuminen Jumalan totuuteen, tuo ihmisen elämään JUMALAN PYHYYDEN.

Sitä ennen Jumalaan uskominen on vain uskomista käsitteeseen "Jumala" ja käsitteeseen "Jeesus". Sellainen kristinuskon opinkappaleiden ulkokohtainen totenapitäminen (ja niistä tehdyt yleiset tai yksittäiset tulkinnat) ei yksinkertaisesti riitä. Elävässä uskossa on aina vastaanottamisen ulottuvuus, koska ainoastaan ylösnousseessa Jeesuksessa on pelastus.

Evankeliumi Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen mukaan kertoo kuinka evankeliumi tuli maailmaan, mutta mitä evankeliumi todella on ja merkitsee löytyy selkeimmin roomalaiskirjeestä.

SHALOM, JUMALAN KAIKKEA RAUHAA JA ARMOA ELÄMÄÄSI MOHIS. Siunattua alkanutta kesää.!

-pot.

• teapot

Kristillisyys säilyttää tuoreutensa ja elinvoimaisuutensa ainoastaan siellä missä lahjojen antaja Jeesus saa olla tärkeämpi ja rakkaampi kuin lahjat. Yhtä totta sitten on, että Jumala on tarkoittanut kansansa elämään Hänen lahjoissaan ja niiden kautta ilmentävän Jumalan tahtoa ja tarkoituksia maailmassa.

Tie armolahjojen raittiiseen toteutumiseen on rakkaus, ja rakkauden lähde on Jeesus, ylösnoussut ja elävä Kristus. Ilman Jeesusta uskovalla ei ole mitään. Hänessä kaikki.

Jeesus Kristus "on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: 'Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra.'" 1.Kor.1:30,31.

ooo ooo ooo

IHMISEN POIKA, wikipedia:

"Ihmisen Poika on Raamatussa esiintyvä ilmaus, jota Jeesus käytti puhuessaan itsestään. Hänen juutalaisille kuulijoilleen ilmaus liittyi messiaan tulemiseen aikojen lopulla.

Perusmerkityksessään ilmaus tarkoittaa yleisesti ihmistä, ja suomennetaan "ihmislapsi" esimerkiksi Psalmin 8 jakeessa 4.

Jo ennen Jeesuksen aikaa oli juutalaisten apokalyptisessä kirjallisuudessa muodostunut näkemys "Ihmisen Pojasta" (määrätyssä muodossa), eskatologisena hahmona, jonka oli määrä toimia välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä lopun aikoina. Näkemyksen raamatullisena perustana pidetään yleisimmin Danielin kirjan kuvausta siitä, kuinka ihmisen poika asetetaan valtaistuimelle ja kuinka hänelle annetaan ikuinen kuninkuus.

Näin Jeesus julisti olevansa juutalaisten odottama Pelastaja, Messias. Jeesus sanoi muun muassa että Ihmisen Pojalla on valta antaa syntejä anteeksi (Mark 2:10), Ihmisen Poika on sapatinkin herra (Mark 2:28) ja että Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan kadonneita (Luuk 19:10), sekä ettei Ihmisen Pojalla ole mihin päänsä kallistaisi. (Luuk 9:58). Jeesus sanoo myös Ihmisen Pojasta lopun aikoihin viitaten, että "silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut (Matteus 24:30–34)."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_Poika

• tämä on totuus

Jeesus oli ihmisen ja Jumalan inkarnaatio.

Eli Jumala hedelmöitti naisen neitsyt Marian munasolun josta syntyi AINUTKERTAINEN ihminen/Jumala kantasolu.

Onneton se ihminen jota eivät paina hänen omat syntinsä eikä sen vuoksi ole tarvetta parannukseen.

• jaikal.se

Vastaa ensin minulle tähän; Miksi sinä et koskaan kutsu itseäsi ihmisen pojaksi tai ihmisen tyttäreksi?

• teapot

Hyvä huomio... Odotellaan vastausta.

1.Kor. 15:21,22. :)

• "ihmisen poika"

Jeesuksella näyttäisi olevan jakaantunut persoona? välillä hän kutsui itseään ihmisen pojaksi ja välillä hän nimitti Jumalaa isäkseen.

""Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille."

ja jatkaa sitten ettei tiedä kuka on...

"Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Ei kukaan muu kuin Isä tiedä, kuka Poika on. Eikä sitä, kuka Isä on, tiedä kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe