Moro,
lisäänkö -88 corollaani jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön vai jäähdyttimeen, vai onko tällä väliä?
Mihin jäähdytysneste lisätään?
9
17451
Vastaukset
- Normitapauksessa
Yleensä lisätään paisuntasäiliöön. (norm. 50% pakkasneste/vesiseos).
Jos lisäät "raakaa" pakkasnestettä sen vuoksi että jäähdytinnesteen pakkaskesto on liian huono, niin senkin voi laittaa nyt paisuntasäiliöön, niin se ehtii sekoittua ennen talvea... - coolant fluid
Itse jos olen joutunut lisäämään niin lisään ensin jäähdyttimen täyteen ja sitten paisuntasäiliön noin puoleenväliin kun moottori on kylmä.
- jaska jokunen
Kiitokset vastauksista!
Molempiin jos molempiin pystyy lisäämään. Toisissa merkeissä, eurooppalaisissa, ruvettiin 80-luvulla jo siihen ettei ollut korkkia jäähdyttimessä, joten vain paisuntasäiliöön pystyy lisäämään.
Pidän kuitenkin jäähdyttimen täyttöä tärkeämpänä. Siellä se neste on oikeassa paikassa. Vanhoissa autoissa ei edes ollut paisuntasäiliötä.
Joissain autoissa se paisuntasäiliö on sellainen, että syntyy epäilys, meneekö se ollenkaan oikeaan osoitteeseen sieltä, vai valuuko vain maahan....omassa japanilaisessa olen lisännyt jäähdyttimeen, paisuntasäiliö on ollut tyhjänäkin. Käsittääkseni koko paisuntasäiliö on kuumia olosuhteita varten.- hockeyhoki
Yks suht tunnettu jääkiekkoilija laittoi ekassa autossaan suoraan siitä moottorin päällä olevasta täyttöaukkosta.
- rxm
laita sitä sinne takakyljessä olevaan holeen.
- jjfkdldöööö
Mullakin pitäis lisätä jäähdytysnestettä riittääkö että lisää,sen vaa pelkästään siihen säiliöön? Siitä säiliöstä menee letku jäähsyttimeen
- rsgsrgsr
Noissa vanhoissa autoissa se kyllä imee sen nesteen paisuntasäiliöstä kun moottori jäähtyy ja syntyy alipainetta järjestelmään. Toki jäähdyttimenkin voi täyttää kunhan ei kone lämpimänä aukaise jäähdyttimen korkkia. Jos esim vuotanut ja neste vähentynyt selvästi niin silloin kannattaa myös jäähdyttimen täyttää. Toki vuodon kannattaa ekaksi korjata.
- vm41
Paisuntasäiliön idea perustuu nesteen tilantarpeen muuttumiseen lämmetessään.
Nesteen laajentuessa lämmetessään, tapahtui vanhoissa autoissa ylivuotoa "hukkaputken" kautta ja jäähdytin-neste häipyi maastoon.
Tällöin useamman ylivuodon johdosta jäähdyttimessä oleva neste väheni, aiheuttaen vajauksen seurauksena ylilämpenemisen vaaran.
Nyt, kun "hukkaputken" päähän joku keksi laittaa säiliön, mihin liika laajentuma pääsi siirtymään ja jäähtyessään palamaan takaisin "syyläriin" tehtäväänsä suorittamaan.
Näin ollen yksinkertainen idea varmistaa nesteen säilymisen kauemmin järjestelmässä varmistaen tehokkaan jäähdytyksen.
Lisäksi säiliö varmistaa varoitusanturin asentamisen ilmoittamaan vajauksen, sekä myös "silmämääräisen" tarkastamisen konepellin alla käydessä säiliön läpinäkymisen avulla.
Samalla nähdään nesteen oikea värisyys joka on tarkoitettu kyseiselle autolle, sillä punaisen ja vihreän nesteen sekoittaminen ei välttämättä ole hyvä asia.
Sempä vuoksi jos nestettä on pakko lisätä jostain syystä eikä oikeaa väriä ole saatavissa on turvallisinta lisätä puhdasta vettä siksi aikaa, kunnes oikeaa ainetta on saatavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214