VW / Seat / Skoda ?

Auto kuume on?!

Mietinnässä nämä merkit ja mallit:



Merkki VW
Malli Golf
m3 1,2
hv 105
rpm 4800
Nm 175
rpm 1550-4100
l/100km kaupunki 6,5
Kiihtyvyys 0-100 10,5
Kiihtyvyys 80-120 13
Vakuutus 937

Merkki Seat
Malli Leon
m3 1,2
hv 105
rpm 5000
Nm 175
rpm 1550-4100
l/100km kaupunki 7,1
Kiihtyvyys 0-100 10,9
Kiihtyvyys 80-120 13,6
Vakuutus 1216

Merkki Skoda
Malli Fabia
m3 1,2
hv 105
rpm 5000
Nm 175
rpm 1500-4100
l/100km kaupunki 6,8
Kiihtyvyys 0-100 10,1
Kiihtyvyys 80-120
Vakuutus 1000,2

Siksi katson tuota kaupunkiajon kulutusta, koska on huonoja kokemuksia siitä, mikä on todellinen kulutus verrattuna siihen, mitä valmistaja ilmoittaa.

22

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelijaz

      Suosittelen vw koska se on luotettava ja vastaa valmistajan ilmoittavia lukuja toki huollot voivat olla kalliimpia seatilla mutta seat käyttää vw:n vanhaa tekniikkaa ja vw on luotettavampi. Suosittelen vw tai skodaa luotettavuuden takia.

    • Kaupunkikulutus

      Pidä niitä vain suuntaa antavina. Autoissa on sama moottori, jolloin todellinen kulutusero johtuu pääasiassa kuljettajasta ja jonkin verran myös todellisesta auton painosta.

    • Omamassa:

      VW 1234
      Seat 1275
      Skoda 1130

      Nykyisen autoni kaupunkikulutus on valmistajan mukaan 7,9l/100km - viimeksi tankattu 8,0l/100km. Ajona pääasiassa moottoritietä - noh, ei se 120km/h tietysti autolle kevyttä ajoa ole.

      Sitä ennen tankkaus 8,2l/100km. Ajona pääasiassa lyhyttä 3-10km/kerta. Kova kulutus huomoiden, että ei ole enää talvipakkaset!

    • vain 2 vuoden takuu?

      Eikö Fabia ole pienempi kuin Golf?

      Seat on sporttisena meluisa, mutta se selviää koeajolla.

      Renaultit (joissa on 1,2 tce 115 hv /190 nm) olisivat ehkä ajomukavuudeltaan kokeilun arvoisia ja niissä on neljän vuoden takuu, mutta ei niistä sen enempää.

      Oma ajotapa vaikuttaa merkittävästi kulutukseen, kiihdyttäminen käyttää polttoainetta joten turhat jarrutukset lisäävät kulutusta.

    • UUSI vai "uusi"?

      Onko kyse täysin uuden auton hankinnasta, vaiko käytettyä katselet?
      On nimittäin hankintahinnoissa sitten eroa ajomäärän, varusteiden ym. osalta aikalailla paljon...

      Uutena ostaisin noista vähiten arvostetun Seat Leonin, ehkä Fabian. Käytettynä (riippuu iästä ja km määrästä suhteessa hintaan) ehkä jo suurimman yliarvostuksensa menettäneen VW:n. Miksi ei halvaksi hinnan pudottaneen Skodan tai Seatinkin.

      Saman konsernin tuotteita jokatapauksessa. VW:ssä uusinta tekniikkaa, Skodassa suht sama tekniikka halvemmilla osilla, Seat pikkuisen jälkijunassa hieman vanhemmalla konsernin tekniikalla.

    • VW:lle ääni täältä, itsellä Golf 4, öljyä syö mutta toimii muuten kuin junan vessa, ajettu puoleen vuoteen 15tkm

    • Eipä tullut mainittua noita ajattelemiani vuosimalleja / ajettuja kilometrejä / hintoja...

      vm km hinta
      VW Golf 2011 alle 25tkm 19900
      Seat Leon 2011 alle 10tkm 18900
      Skoda Fabia 2011 alle 6tkm 19900

      Niin, ja naisen silmälle tämä olisi aika "kiva":
      http://www.nettiauto.com/skoda/fabia/4789713

      Mutta onko liian erikoinen joskus myytäväksi.


      Kulutuksesta - vaikea uskoa itsestä, että olisi painava kaasujalka, ainakaan niin, että jopa talvella menisi 9l/100km...
      Piätisi joskus lainata miehelle autoa viikoksi, ja katsoa, onnistuuko paremmin.
      Tosin hänkin sanoi, että nyt kun joutuu ajamaan työmatkaa ruuhkassa, on kulutus lisääntynyt 1l/100km.

      • 2miljoonaa km

        Täältä varsinaisen Euroopan puolelta ja samalla Suomea seuranneena uskaltaisin väittää, että Skoda on tänä päivänä tavallisista käyttöautoista laadukkain. Ainakin sitä arvostetaan käytettyjen markkinoilla ja se säilyttää hintansa VW osista kasatuista merkeistä parhaiten.
        Mikäli ajat paljon sekalaista ajoa, on 1,4 diesel kulutuksen pienuudessa voittamaton.
        Minä itse ostaisin Skoda Fabia SDIdieselin. 1.9 SDI on erittäin varma peli, koska siinä ei ole turboa ja vikaherkkää säätötekniikkaa, kuten muissa. LIsäksi iskutilavuudeltaan suurempi turboton moottori ei rasitu ja vääntää hyvin, joten sen koosta huolimatta kulutus pysyy erittäin alhaisena. Käyttäjät ovat ilmoittaneet käytännön todelliseksi kulutukseksi 3,5-5l/100km. Käyntiääni on hieman ronksuttavan karhea, mutta korva tottuu siihen äkkiä. Maantiajossa sitä ei edes huomaa dieseliksi.
        Täällä ulkomailla on dieselien käyttö edullistakin edullisempaa, koska ei ole Suomen hölmöjä veroja.


    • vain 2 vuoden takuu?

      Kurkkasin Fabian hinnastoa ja heräsi kysymys paljonko uusi samanlainen maksaisi? Kannattaako ostaa käytettynä?

      Kulutus on kiinni sekä ajotavasta, ajonopeudesta että autosta.

      Kaupunkikulutus mitataan siten että lämpötila on 20 astetta eikä ajo ole ruuhkassa seisomista. Keskinopeus on 19 km/h, maksimi 50 km/h ja esimerkiksi ilmastointi ja ajovalot on sammutettuina.

      (Uuden Clion saisit halvemmalla :) ja siihen neljän vuoden takuun.)

      • Uusi Fabia 22.700 lohkolämppärin ja sisätilan pistokkeen asennus (400-600e?) = 23.100-23.300e.

        Eli ei paljoa enempää...

        Mutta jos on ajettu 6tkm, niin sehän on vasta sisäänajettu.
        Ja säästöä se on 3.400 euroakin!

        Renault ei vain kiinnosta...


      • vain 2 vuoden takuu?
        RipsaK kirjoitti:

        Uusi Fabia 22.700 lohkolämppärin ja sisätilan pistokkeen asennus (400-600e?) = 23.100-23.300e.

        Eli ei paljoa enempää...

        Mutta jos on ajettu 6tkm, niin sehän on vasta sisäänajettu.
        Ja säästöä se on 3.400 euroakin!

        Renault ei vain kiinnosta...

        Se olikin jokin erikoisen kallis Fabiamalli, ja kallis pikkuautoksi. Yleensä listahinnasta saa tarjouksen, eli kokeile edes sitäkin vaihtoehtoa.

        3400 euroa on minun mielestäni paljon. Ja jos polttoaineenkulutus kiinnostaa, niin onko se rahan vuoksi vaiko päästöjen?

        ----
        Cliosta on tulossa uusi sukupolvi, eli vanhaa versiota ei välttämättä kannata ostaa.

        Koska nämä brändijutut kiinnostavat niin kysynpä oletko kokeillut Renaultia?
        Itse olin nuorempana turhan merkkiuskollinen, ja jälkeenpäin harmittaa.
        Saksalaiset ovat yleensä kovin meluisia verrattuna ranskalaisiin, mutta mutkatiellä saksalaiset ovat parempia.


      • Uutta vastaava
        RipsaK kirjoitti:

        Uusi Fabia 22.700 lohkolämppärin ja sisätilan pistokkeen asennus (400-600e?) = 23.100-23.300e.

        Eli ei paljoa enempää...

        Mutta jos on ajettu 6tkm, niin sehän on vasta sisäänajettu.
        Ja säästöä se on 3.400 euroakin!

        Renault ei vain kiinnosta...

        lisäksi uuteen toiset renkaat ja vanteet n. 800€, eli 4200€ säästöä kun valitsee 6tkm ajetun.


    • Renaultista:

      Hakiessani autoja, mitkä voisivat kiinnostaa:

      max 20te
      max 25tkm
      min 100hv
      kaupunkikulutus min 7l/100km
      hatchback

      ...ei listoille tule yhtään Reunaltia.

      Osan listoille tulleista autoista olen hylännyt huonon kiihtyvyyden vuoksi.

      Uusissa siis olisi varaan valita:
      TCe 100 moottorilla voisi olla ok
      kaupunkiajon kulutus 7.0
      samankokoinenkin näyttää olevan noiden muiden kanssa mitoiltaan
      Uutena vajaa 18te ilmaistointi 800 lohko sisätilan pistoke = tuleehan sitä hintaa siitäkin...

      Polttoaineen kulutusluvut kiinnostavat rahan vuoksi = bensa on kallista...

      En ole mitenkään merkkiuskollinen, halunkin vaihtaa johonkin toiseen merkkiin, mitä olen jo kokeillut (elämä on lyhyt :-)
      Mutta tietysti meillä kaikilla on jotain mielipiteitä tai mielikuvia automerkeistä tai ne eivät vain kiinnosta.

      • vain 2 vuoden takuu?

        Meganesta on tulossa päivänä minä hyvänsä 1,2 tce 115 hv, eli niitä ei ehkä löydy vielä.

        0-100 km/h kiihtyvyys on usein harhaanjohtava lukema. Lisäksi se edellyttää kierrättämistä punarajalle saakka (epätaloudellista!), ja siihen voi vaikuttaa jopa vaihtamisajankohta kakkoselta kolmoselle 100:seen. Normaaliajossa ns. sitkeys merkitsee enemmän. Esimerkkinä vanhat bensamoottorit pärjäävät vertailussa 0-100, mutta häviävät dieseleille ohituskiihtyvyydessä.

        Bensaturbo on hyvä valinta, mutta jopa dieseliäkin voi harkita jos ajomäärä on 10 tkm vuodessa.

        >>halunkin vaihtaa johonkin toiseen merkkiin, mitä olen jo kokeillut

        Yleensä silloin voi jäädä jokin hyvä juttu kokematta. Itse vaihdoin merkkiä enemmän tai vähemmän vahingossa, mutta tiesin kyllä toista vaihtoehtoa hakiessani että Renaultin brändiin kuuluu talous ja ajomukavuus. Testeissä on pärjännyt hyvin, mutta ei sillä naapureiden ihailua hankita.

        Ja Volkkari tai Skoda pärjäävät hyvin jälleenmyyntiarvossa, eli jos autoa vaihtaa usein ovat ne erinomainen valinta.


      • vain 2 vuoden takuu?

        Cliossa 1,2 tce ja 1,5 dci:ssä on ilmastointi vakiona.
        Automaattisena sadetunnistin on lisävaruste hintaan 280 euroa.

        Ainoastaan kolmeovinen hinnat alkaen malli on ilman vakioilmastointia.


      • vain 2 vuoden takuu? kirjoitti:

        Meganesta on tulossa päivänä minä hyvänsä 1,2 tce 115 hv, eli niitä ei ehkä löydy vielä.

        0-100 km/h kiihtyvyys on usein harhaanjohtava lukema. Lisäksi se edellyttää kierrättämistä punarajalle saakka (epätaloudellista!), ja siihen voi vaikuttaa jopa vaihtamisajankohta kakkoselta kolmoselle 100:seen. Normaaliajossa ns. sitkeys merkitsee enemmän. Esimerkkinä vanhat bensamoottorit pärjäävät vertailussa 0-100, mutta häviävät dieseleille ohituskiihtyvyydessä.

        Bensaturbo on hyvä valinta, mutta jopa dieseliäkin voi harkita jos ajomäärä on 10 tkm vuodessa.

        >>halunkin vaihtaa johonkin toiseen merkkiin, mitä olen jo kokeillut

        Yleensä silloin voi jäädä jokin hyvä juttu kokematta. Itse vaihdoin merkkiä enemmän tai vähemmän vahingossa, mutta tiesin kyllä toista vaihtoehtoa hakiessani että Renaultin brändiin kuuluu talous ja ajomukavuus. Testeissä on pärjännyt hyvin, mutta ei sillä naapureiden ihailua hankita.

        Ja Volkkari tai Skoda pärjäävät hyvin jälleenmyyntiarvossa, eli jos autoa vaihtaa usein ovat ne erinomainen valinta.

        Mikäs on sitten hyvä luku kuvaamaan SITKEYTTÄ?

        Väännön noissa otin huomioon, ettei ihan mopo ole (noh, jonkun mielestä varmaan on, jos on alle 200hv..).


      • vain 2 vuoden takuu?
        RipsaK kirjoitti:

        Mikäs on sitten hyvä luku kuvaamaan SITKEYTTÄ?

        Väännön noissa otin huomioon, ettei ihan mopo ole (noh, jonkun mielestä varmaan on, jos on alle 200hv..).

        Sitkeyden voi arvioida vääntölukemasta, ja siitä millä kierrosluvuilla se esiintyy.
        Turboissa se on hyvä, ja se esiintyy niillä kierroksilla jota oikeasti käytetään.
        175 nm oli aiemmin hyvä lukema 1,8 litraiselle kierroksilla 3500.

        Kiihtyvyys 80-120 on periaatteessa hyvä lukema, mutta sitä täytyy verrata eri vaihteilla. 6-vaihteisella se voi numerona olla 5-vaihteisesta huonompi, mutta moottoritiellä se on hiljaisempi ja kuluttaa vähemmän.

        Renaultin uudessa 1,2 tce:ssä teho/vääntö on 115 hv /190 nm. Näillä(kin) lukemilla ajaminen on vaivatonta kunhan ei aja aivan alakierroksilla joilla turbo ei vielä ole kunnolla toiminnassa. Ja kevyellä kaasunkäytöllä kulutus on alhaista, kovalla kaasunkäytöllä se on vauhdikasta.

        Meganen kaupunkikulutus on 6,4 litraa, kiihtyvyys 0-100 on 10,9 sek.(renault.se)


      • 2 miljoonaa km

        Ihmettelen, mihin ihmiset sitä nopeaa kiihtyvyyttä tarvitsevat! Itselläni on ollut tosinopeita superautoja, lötköjä isomoottorisia amerikkalaisia ja kaikenlaisia eurooppalaisia, yli 20 merkkiä ja yli 60 eri autoa. Nyt on muuton ja remontin vuoksi 30 v vanha Transit pakettiauto, missä on 46 kw.
        LIsäksi olen ajanut mm rekkaa. Kaikilla olen pärjännyt liikenteessä ja perille päässyt. Superautojen kihhtyvyysongelma toi sen, että, vaikka ajoi sääntöjen mukaan, niin ohituksissa lipsahti usein aivan vahingossa ylinopeuden puolelle ja puskapoliisi muistutti siitä mojovalla maksulla. Pienitehoisemmilla ei edes lähde ohittelemaan kuin pakottavissa tilanteissa, kun on varmasti riittävästi vapaata tilaa. Harvoin se pieni nopeuden lisä mitä ohituksen jälkeen saa vaikuttaa kovinkaan paljon matkan kokonaisaikaan. Miksi siis pikkuautossa pitäisi olla yli 100hv tehoa - ei ymmärrä!


      • vain 2 vuoden takuu? kirjoitti:

        Sitkeyden voi arvioida vääntölukemasta, ja siitä millä kierrosluvuilla se esiintyy.
        Turboissa se on hyvä, ja se esiintyy niillä kierroksilla jota oikeasti käytetään.
        175 nm oli aiemmin hyvä lukema 1,8 litraiselle kierroksilla 3500.

        Kiihtyvyys 80-120 on periaatteessa hyvä lukema, mutta sitä täytyy verrata eri vaihteilla. 6-vaihteisella se voi numerona olla 5-vaihteisesta huonompi, mutta moottoritiellä se on hiljaisempi ja kuluttaa vähemmän.

        Renaultin uudessa 1,2 tce:ssä teho/vääntö on 115 hv /190 nm. Näillä(kin) lukemilla ajaminen on vaivatonta kunhan ei aja aivan alakierroksilla joilla turbo ei vielä ole kunnolla toiminnassa. Ja kevyellä kaasunkäytöllä kulutus on alhaista, kovalla kaasunkäytöllä se on vauhdikasta.

        Meganen kaupunkikulutus on 6,4 litraa, kiihtyvyys 0-100 on 10,9 sek.(renault.se)

        Sitkeydestä / väännöstä...

        Eipä noiden merkkien välillä ole eroja, kun kaikki ilmoittavat samalla tavalla:

        175 Nm / 1550-4100 rpm

        Jälleenmyyntiarvo on yksi mietittävä asia, siksi olen ehkä kallistumassa Golf'n suuntaan, vaikka sen saa käytettynä kaikkein eniten ajettuna samalla hinnalla.

        Eli kuten kirjoitin:

        vm km hinta
        VW Golf 2011 alle 25tkm 19900
        Seat Leon 2011 alle 10tkm 18900
        Skoda Fabia 2011 alle 6tkm 19900


      • 2 miljoonaa km kirjoitti:

        Ihmettelen, mihin ihmiset sitä nopeaa kiihtyvyyttä tarvitsevat! Itselläni on ollut tosinopeita superautoja, lötköjä isomoottorisia amerikkalaisia ja kaikenlaisia eurooppalaisia, yli 20 merkkiä ja yli 60 eri autoa. Nyt on muuton ja remontin vuoksi 30 v vanha Transit pakettiauto, missä on 46 kw.
        LIsäksi olen ajanut mm rekkaa. Kaikilla olen pärjännyt liikenteessä ja perille päässyt. Superautojen kihhtyvyysongelma toi sen, että, vaikka ajoi sääntöjen mukaan, niin ohituksissa lipsahti usein aivan vahingossa ylinopeuden puolelle ja puskapoliisi muistutti siitä mojovalla maksulla. Pienitehoisemmilla ei edes lähde ohittelemaan kuin pakottavissa tilanteissa, kun on varmasti riittävästi vapaata tilaa. Harvoin se pieni nopeuden lisä mitä ohituksen jälkeen saa vaikuttaa kovinkaan paljon matkan kokonaisaikaan. Miksi siis pikkuautossa pitäisi olla yli 100hv tehoa - ei ymmärrä!

        Nim. "2 miljoonaa km"

        Eihan varmasti pienemmillä tehoilla ja ei niin hyvillä kiihtyvyyksillä ehtii, siitä ei ole kyse.

        Nykyisessä autossani kiihtyvyys on (valmistajan ilmoituksen mukaan...) 12,3s 0-100.
        Aina se ei mielestäni " riitä" tai ole miellyttävää.
        Oikein lyhyt ramppi, josta tulisi nopeasti päästää liikenteen sekaan, ei tahdo päästä pois alta.
        Ja etenkin, kun yrittää kiihdyttää sieltä 60-80km/h -> 80-120km/h - ei lähde, ei...

        Ylinopeus sakon olen viimeksi saanut yli 5v sitten - eikä se johdu autosta, kylä syy ylinopeuteen on aina penkin ja ratin välissä :-)


      • vain 2 vuoden takuu?
        RipsaK kirjoitti:

        Sitkeydestä / väännöstä...

        Eipä noiden merkkien välillä ole eroja, kun kaikki ilmoittavat samalla tavalla:

        175 Nm / 1550-4100 rpm

        Jälleenmyyntiarvo on yksi mietittävä asia, siksi olen ehkä kallistumassa Golf'n suuntaan, vaikka sen saa käytettynä kaikkein eniten ajettuna samalla hinnalla.

        Eli kuten kirjoitin:

        vm km hinta
        VW Golf 2011 alle 25tkm 19900
        Seat Leon 2011 alle 10tkm 18900
        Skoda Fabia 2011 alle 6tkm 19900

        Golf on noista ehdottamasti paras valinta vaikka siinä onkin reilun vuoden ajokilometrit ajettuna. Se on isompi auto kuin Fabia, ja Seat on maineeltaan sporttisen meluisa, eikä käytettynä ole ensimmäisenä hakusanana mielessä (vähemmän kysyntää).

        Merkeissä jotka luettelit on sama moottori. Paino ja vaihteisto tekee eroja kiihtyvyyslukemiin.

        Ja jos nykyinen autosi on ilman turboa on tuleva ramppikiihdytys iloinen yllätys.

        Takuu noissa on vain 2 vuotta, eli se on edelleen se suurin kysymysmerkki koska TSI-moottoreissa on ollut ongelmia.


    • siis hakuehdot

      EI: kaupunkikulutus min 7l/100km
      vaan kaupunkikulutus MAX 7l/100km

      höh....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      323
      8479
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      105
      6702
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      178
      3850
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      86
      3679
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      170
      3077
    6. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      43
      2979
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      48
      2972
    8. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      41
      2889
    9. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2496
    10. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2094
    Aihe