Koulukiusatut tytöt

sillitrooli

Tai siis naiset tietenkin, näin aikuisena.

Sanoisin, että pojista suurempi osa joutuu kiusatuksi kuin tytöistä. Yhteiskunta (ja varsinkin naiset) pitää sitä jollain tavalla oikeutettuna, että osa pojista joutuu kiusatuksi. Kaikesta tasa-arvosta ja muusta kauniista pintakoristelusta huolimatta, meidän nykyaikaisessa yhteiskunnassakin enemmistö kannattaa osan ihmisistä "uhraamista jumalien lepyttelemiseksi". Kiusatut ja syrjäytetyt ovat näitä uhrattuja, joiden kohtalo saa muille ihmisille hyvän mielen. Ja kun asiaa vähänkään miettii, niin kyllä enemmistö kiusatuista ja syrjäytetyistä on poikia/ miehiä. Se miten naiset nauttivat, kun osa miehistä uhrataan, todistaa mielestäni sen kuinka naiset ovat aidosti fasistisia. (vrt. ATM-Panun legendaarinen hokema "nuorten naisten fasistinen pahuus")

Joskus kuitenkin sattuu silmiin, siis lähinnä iltapäivälehtien sivuilla, sellaisiakin kohtaloita, joissa huomaa naisen joutuneen sillä tavalla kiusatuksi tai syrjäytetyksi, jonka yleensä joutuu kokemaan vain se miesten paarialuokka. Esimerkiksi kevään aikana on ollut iltapäivälehdissä muutamia artikkeleita kiusatusta tytöstä, joka päätyi itsemurhaan. Tyttöä oli kiusattu ja eristetty jatkuvasti, ja sosiaalisessa mediassa kehotettu mm. useampaan kertaan tappamaan itsensä. Tapaus on ollut esillä, koska tytön isä julkaisee tapahtumista kirjan (tosin ilmeisesti nimet, paikkakunnat yms yksityiskohdat muutettuina). Täällä oli joku aika sitten kysely milloin miehet tuntevat suojelunhalua naisiin. Itse en useimpiin naisiin tunne mitään suojelunhalua, sillä suurin osa naisista on ilkeitä narttuja, jotka tuovat itse enemmän pahaa tähän maailmaan kuin hyvää. Mutta lukiessani tuosta itsensä tappaneesta kiusatusta tytöstä, tulee olo, että antakaa niiden kiusaajien nimet, niin käyn kumauttamassa pesäpallomailalla.

Anyways... Kuten sanottu, suurin osa kiusatuista ja syrjäytetyistä on miehiä. Ja suurin osa niistä, jotka eniten nauttivat kun osa porukasta tuhotaan muiden huviksi, on naisia. Nyt kuitenkin olisin kiinnostunut siitä pienen pienestä porukasta naisia, jotka ovat joutuneet koulukiusatuiksi. Miten se on vaikuttanut elämäänne? Miten se on vaikuttanut miessuhteisiin? Miten olette käsitelleet vihaa? ( ette ilmeisesti ainakaan sillä tavalla kuin esim. Saari ja Auvinen :D )

36

773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realismus

Minä olin koulukiusattu. En tuntenut vihaa vaan halveksuntaa ja ylimielisyyttä. Varsinkin kaksi tyttöä, jotka olivat kansakoulussa haukkuneet apinanenäksi. Nähtyäni heidän parin vuoden jälkeen oppikoulussa olin räjähtää nauruun. Jengiliiveineen he olivat kuin Apinoiden planeetalta. Rumia ja rujoja, itse olin siro ja kaunis. Silloin myös kristallisoitui kiusaamisen syy ;)

Minun aikanani kiusaaminen oli "viatonta" nykypäivään verrattuna. Vakavaa fyysistä väkivaltaa ei käytetty, ei ollut FBia tms. Sen verran inhottavaa kuitenkin, että usein olin mielummin mahataudissa kuin menin kouluun, pikkuveljeni vielä useammin.

Kerran jouduin fyysiseen tapeluun, kansakoulussa, koulun pahimman kovisjätkän kanssa. En suostunut olemaan nöyrä ja kipittämään pois tieltä kuten muut tytöt. Isäni oli opettanut, ettei kannella saa vaan tapella takaisin. Niinpä siinä sitten koulun hienohelma (olin sitä jo 10 v) ja pahis nyrkkitappelivat kaikkien suureksi hämmästykseksi. Todennäköisesti olisin saanut kunnolla selkääni ellei opettaja olisi tullut paikalle...

En usko sen vaikuttaneen miessuhteisiini, olisin joka tapauksesa ollut kiinnostuneempi ikäistäni vanhemmista miehistä, ikäiseni hemmot eivät olleet kiinnostavia. Eniten järkyttää se, millaista todellista julmuutta nykyisin koulukiusaaminen on, lapsia on hakattu sairaalakuntoon ja tämän Elisan tarinan tunevat kaikki :(

• sillitrooli

Kyllä se kiusaaminen ainakin poikien kohdalla on fyysisesti ollut varmaan aina yhtä kovaa. Itse sain esimerkiksi nyrkistä, avainketjusta sekä lätkämailasta sellaisia osumia, että aikuisena olisi rapsahtanut pahoinpitelysyyte useampaan otteeseen. Lisäksi muistan lukeneeni lehdestä ihmisten koulukiusausmuistoja, ja joku mies kirjoitti 50-60 luvun kansakoulusta, että häntä oli hakattu luokan perällä päätä patteriin niin että oli joutunut sairaalaan.

Sen sijaan henkinen kidutus, ihmisen leimaaminen koko koulun kiusattavaksi, sekä viime vuosina kiusaaminen sosiaalisessa mediassa, ovat varmasti kaikki lisääntyneet ja pahentuneet vuosikymmenestä toiseen. Olisi varmaan ihan järkyttävää olla koulukiusattu tänä päivänä, kun yhteiskunta hyväksyy kiusaamisen paljon selkeämmin kuin vaikka 30 vuotta sitten. Kiusaaminen on yksi nykyisen kilpailuyhteiskunnan pääperiaatteista. Ei sitä kukaan kutsu sillä nimellä, kun meillä on tämä newspeak, eli sarasvuo-kieli, jolla kaikki asiat voidaan väännellä muuksi kuin mitä ne reaalisesti ovat. Jos asiaa tarkastelee kuitenkin tekojen ja seurausten tasolla, eikä vain pinnallisten newspeak-sanojen kautta, niin kiusaaminen on tänäpäivänä arvostettu harrastus, eikä siitä todellakaan toruta tai rangaista. Siitä palkitaan bonuksilla työelämässä.

• realismus
        sillitrooli kirjoitti:

Kyllä se kiusaaminen ainakin poikien kohdalla on fyysisesti ollut varmaan aina yhtä kovaa. Itse sain esimerkiksi nyrkistä, avainketjusta sekä lätkämailasta sellaisia osumia, että aikuisena olisi rapsahtanut pahoinpitelysyyte useampaan otteeseen. Lisäksi muistan lukeneeni lehdestä ihmisten koulukiusausmuistoja, ja joku mies kirjoitti 50-60 luvun kansakoulusta, että häntä oli hakattu luokan perällä päätä patteriin niin että oli joutunut sairaalaan.

Sen sijaan henkinen kidutus, ihmisen leimaaminen koko koulun kiusattavaksi, sekä viime vuosina kiusaaminen sosiaalisessa mediassa, ovat varmasti kaikki lisääntyneet ja pahentuneet vuosikymmenestä toiseen. Olisi varmaan ihan järkyttävää olla koulukiusattu tänä päivänä, kun yhteiskunta hyväksyy kiusaamisen paljon selkeämmin kuin vaikka 30 vuotta sitten. Kiusaaminen on yksi nykyisen kilpailuyhteiskunnan pääperiaatteista. Ei sitä kukaan kutsu sillä nimellä, kun meillä on tämä newspeak, eli sarasvuo-kieli, jolla kaikki asiat voidaan väännellä muuksi kuin mitä ne reaalisesti ovat. Jos asiaa tarkastelee kuitenkin tekojen ja seurausten tasolla, eikä vain pinnallisten newspeak-sanojen kautta, niin kiusaaminen on tänäpäivänä arvostettu harrastus, eikä siitä todellakaan toruta tai rangaista. Siitä palkitaan bonuksilla työelämässä.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/koulusurmat-lauri-on-mahdollinen-joukkomurhaaja

• Gabel-operator

• jhbdr

Juttelin kerran netissä yhden koulukiusatun 14-vuotiaan tytön kanssa. Hän oli hyvin saman tapainen kuin tuo tyttö jonka AP mainitsi. En ihmettelisi vaikka tappaisi itsensä jonain päivänä.
      Hän olisi halunnut rakkautta ja läheisyyttä. Olisin muuten voinut tarjota sitä hänelle jopa tositarkoituksellakin, mutta kun se on laitonta. :(

• katkera ämmä

Ei ole laitonta tarjota rakkautta ja läheisyyttä jos sillä ei tarkoita seksiä. Sitä kutsutaan hyväksikäytöksi jos aikuinen mies käyttää nuoren tytön haavoittuvuutta hyväkseen ja tyttö maksaa siitä sitten kovia velkoja myöhemmin kun rakkautta ja läheisyyttä hakeneena tuli ajautuneeksi maailmaan johon ei ollut vielä valmis, kaikesta huolimatta. Jos oikeasti olet kiinnostunut tarjoamaan parisuuhteen jopa, niin odota seksin ja liian "aikuisten" asioiden kanssa. Jos olet aidosti kiinnostunut ei pitäisi olla mahdotonta tarjota aitoa välittämistä, läheisyyttä, tukea. Kaikkia niitä asioita joita tyttö oikeasti tarvitsee. Muunlaisella toiminnalla saa hyvin aikaiseksi naisen joka ei luota kehenkään mieheen ja jolla on takana hyväksikäyttöjen sarja joita suhteiksikin kutsutaan.

• Pah!

Luojan kiitos ettei tyttöparka ottanut mitään yhteyttä sinunkaltaiseen sairaaseen perverssiin. Eiköhän se tyttö saa rakkautta vanhemmiltaan, sinua ei tarvita eikä kyllä muitakaan ukkoja jotka ovat nuorien tyttöjen perään.

• jhbdr
        Pah! kirjoitti:

Luojan kiitos ettei tyttöparka ottanut mitään yhteyttä sinunkaltaiseen sairaaseen perverssiin. Eiköhän se tyttö saa rakkautta vanhemmiltaan, sinua ei tarvita eikä kyllä muitakaan ukkoja jotka ovat nuorien tyttöjen perään.

Miten niin tyttöparka ei ottanut yhteyttä? Hänhän se nimenomaan otti yhteyttä. Minä kieltäydyin, koska se on vastoin lakia.
        No ei kai periaatteessa pelkkä läheisyys ja rakkaus ole laitonta, mutta kaikki kuitenkin tulkitsisi sen muulla tavalla, ja pian minut olisikin jo tuomittu sairaaksi perverssiksi vaikka en olisi mitään muuta hänelle halunnut kuin pelkkää hyvää.

• Hmmm...
        jhbdr kirjoitti:

Miten niin tyttöparka ei ottanut yhteyttä? Hänhän se nimenomaan otti yhteyttä. Minä kieltäydyin, koska se on vastoin lakia.
        No ei kai periaatteessa pelkkä läheisyys ja rakkaus ole laitonta, mutta kaikki kuitenkin tulkitsisi sen muulla tavalla, ja pian minut olisikin jo tuomittu sairaaksi perverssiksi vaikka en olisi mitään muuta hänelle halunnut kuin pelkkää hyvää.

Mitä se läheisyys ja rakkaus olisi käytännössä ollut?

• jhbdr
        Hmmm... kirjoitti:

Mitä se läheisyys ja rakkaus olisi käytännössä ollut?

Niin, hyvä kysymys. Olisiko esim. lähekkäin nukkuminen ilman seksiä tällaisessa tapauksessa perverssiä ja laitonta?
        Juuri siksi en hommaan ryhtynyt, koska se olisi mennyt niin vaikeaksi. Missä menee se väärän rakkauden raja?

• melkein tapahtu
        jhbdr kirjoitti:

Niin, hyvä kysymys. Olisiko esim. lähekkäin nukkuminen ilman seksiä tällaisessa tapauksessa perverssiä ja laitonta?
        Juuri siksi en hommaan ryhtynyt, koska se olisi mennyt niin vaikeaksi. Missä menee se väärän rakkauden raja?

Olisi ollut laitonta....Herää pahvi!

• jhbdr
        melkein tapahtu kirjoitti:

Olisi ollut laitonta....Herää pahvi!

Kuinka monta sekunttia tällaisessa tapauksessa halaus saisi kestää, ennen kuin se muuttuu laittomaksi?

• kiusattu tyttö

Olen eristäytynyt kokonaan miehistä. En päästä heitä lähelleni ja varon koko ajan sanomasta tai tekemästä mitään mikä herättäisi minkäänlaista mielenkiintoa mihinkään suuntaan. Suljen miehet pois maailmastani.

• katkera ämmä

No huh huh... aika sairaita juttuja sulla. Naiset on pahoja joo-o... Tutkimusten mukaan kyllä väkivallasta nauttiminen lisääntyy pojilla iän myötä, ala-asteen ylemmillä luokilla. Mun kavereista, joita oon lukiosta alkaen saanut, suurin osa on ollut koulukiusattuja ja suurinta osaa kaikista tytöistä on jossain vaiheessa nimitelty tai muuten kiusattu. Varsinkin ulkonäöstä on saanut kuulla, huoriteltu ja muuta sellaista. Luokkien pahiten kiusatut ovat yleensä tyttöjä mun kokemuksen mukaan. Usein hyviä koulussa, anorektikkoja ja vaikuttavat jopa itsevarmoilta, kylmiltä ihmisiltä myös myöhemmin elämässään.

Mun kiusaajat oli enimmäkseen poikia, tytöt lähinnä sulkivat ulkopuolle, kiusaamista sekin mutta mieluummin niin kuin rankempaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa, tavaroiden hajottelua ja varastelua yms mitä sitten muuten oli. Kouluun meneminen oli yhtä helvettiä ala- ja yläasteen mutta olin hyvä koulussa ja pidin kaiken sisälläni.

Oon nyt yli kolmikymmpinen ja suurin osa mun aikuisuudesta on mennyt selviämiseen. Viha maailmaa ja ihmisiä kohtaan muuntautui aina ja edelleenkin vihaksi itseä kohtaan, vahingoitan itseäni (vartaloani) sen sijaan että kohtelisin muita huonosti (kuten miehet tekee). Syömishäiriöt, viiltelyt, hiusten repiminen ynnä muut. Elämä ei ole kovin helppoa ollut, itsemurha on ollut mielessä ja yrityksiäkin on takana. Tällä hetkellä olen mielenterveyspotilaana kun masennuin täydellisesti, pelkään ihmisiä liikaa pystyäkseni normaaliin työntekoon tai opiskeluun.

En vihaa (kaikkia) miehiä mutta en ole pystynyt pysyvään parisuhteeseen. Olen herkkä kaikelle negatiiviselle, joten useinmiten miesten normaali käytös (holhova käytös, negatiivisuus naiseutta kohtaan, kovat äänenpainot, nopeat liikkeet, agressiivisuus) tuntuu pahalta. Naisten tekemänä samat asiat eivät ole yhtä pahoja, mutta en pidä siitäkään. Miesten osoittama seksuaalinen huomio on aina ollut myös vaikea asia, varsinkin lapsena ja varhaisteininä mutta myöhemmin eri tavalla. Mun hyväksikäyttö on ollut helppoakin. Miehet usein jättävät kunnioittamatta mun henkilökohtaisia rajoja, ihan myös parisuhteessa. Sen mukaan mitään olen puhunut muittenkin naisten kanssa, tämä on ihan normaalia, mutta tuntuu että me jotka ollaan haavoittuvia ja tavallaan "parempia" kohteita, me kohdataan sitä enemmän kuin sellaiset joilla itsetunto ja kaikki on suurinpiirtein kohdallaan.

Ihan eniten vihaan nykyisin sitä, että sun kaltaiset ylimieliset miehet jotka kuvittelevat olevansa niin hyviä ja aina oikeassa saastuttavat nettiympäristöäni ja saavat mut aina muistamaan että maailma on täynnä tyyppejä joita pitää varoa.

• sillitrooli

Haluan heti huomauttaa yhden jutun. En minä hauku naiseutta sinänsä, vaan niitä naiseuden negatiivisia puolia, jotka ovat erittäin hyvin näkyvillä sanotaanko vaikka noin kahdessa kolmasosassa naisia. Haukun niitä naiseuden pahoja puolia, joiden takia sinuakin on kiusattu. Voisin veikata, että tyttöjen kiusaamisessa on sellainen kuvio, että queen bee -tytöt valikoivat ne tytöt, joita kiusataan. Sitten nämä queen beet myös usuttavat pahispojat kiusaamaan niitä valikoituja tyttöjä. Ja pahispojathan tekevät työtä käskettyä, koska haluavat tyttöjen suosiota. Huom! Usuttamisen ei tarvitse olla suorasanaisia ohjeita. Ihmissuhteilla pelaava naistyyppi osaa kyllä erilaisin tempuin jo teini-ikäisenä saada pojat toimimaan mielensä mukaan.

Ja olen pahoillani siitä millaista olet kokenut kiusaajien takia. Juuri siksi asiaa kysyin, että haluan kuulla mitä naisille on käynyt, miten he ovat tai eivät ole selviytyneet.

• katkera ämmä
        sillitrooli kirjoitti:

Haluan heti huomauttaa yhden jutun. En minä hauku naiseutta sinänsä, vaan niitä naiseuden negatiivisia puolia, jotka ovat erittäin hyvin näkyvillä sanotaanko vaikka noin kahdessa kolmasosassa naisia. Haukun niitä naiseuden pahoja puolia, joiden takia sinuakin on kiusattu. Voisin veikata, että tyttöjen kiusaamisessa on sellainen kuvio, että queen bee -tytöt valikoivat ne tytöt, joita kiusataan. Sitten nämä queen beet myös usuttavat pahispojat kiusaamaan niitä valikoituja tyttöjä. Ja pahispojathan tekevät työtä käskettyä, koska haluavat tyttöjen suosiota. Huom! Usuttamisen ei tarvitse olla suorasanaisia ohjeita. Ihmissuhteilla pelaava naistyyppi osaa kyllä erilaisin tempuin jo teini-ikäisenä saada pojat toimimaan mielensä mukaan.

Ja olen pahoillani siitä millaista olet kokenut kiusaajien takia. Juuri siksi asiaa kysyin, että haluan kuulla mitä naisille on käynyt, miten he ovat tai eivät ole selviytyneet.

Ei mun kohdalla ainakaan ollut tuollaista queen bee ilmiötä mistä puhut, vaikka tunnistan sen, mutta se pätee myös poikiin ihan samalla tavalla. Niitä yllyttäjiä on tytöissä että pojissa. Mun kohdalla pahimmat kiusaajat olivat naapuruston poikia, eivät niinkään suosittuja tai mitään vaan "hyvä jengi" jotka yllyttivät muita omalla käytöksellään. Yksikään kiusaajistani ei ollut pahispoika. Jokainen tuli hyvästä kodista, oli ihan hyvin tai ainakin kohtalaisesti koulussa menestyvä, varsinaisia ihannepoikia vanhemmilleen ja opettajille.

Musta ois rakentavampaa keskustella naisten ETTÄ miesten tai naiseuden ja mieheyden negatiivisista puolista sen sijaan että syytettäisiin kaikesta vain toista sukupuolta. Peiliin voisi vilkaista välillä itse kukin.

• sillitrooli
        katkera ämmä kirjoitti:

Ei mun kohdalla ainakaan ollut tuollaista queen bee ilmiötä mistä puhut, vaikka tunnistan sen, mutta se pätee myös poikiin ihan samalla tavalla. Niitä yllyttäjiä on tytöissä että pojissa. Mun kohdalla pahimmat kiusaajat olivat naapuruston poikia, eivät niinkään suosittuja tai mitään vaan "hyvä jengi" jotka yllyttivät muita omalla käytöksellään. Yksikään kiusaajistani ei ollut pahispoika. Jokainen tuli hyvästä kodista, oli ihan hyvin tai ainakin kohtalaisesti koulussa menestyvä, varsinaisia ihannepoikia vanhemmilleen ja opettajille.

Musta ois rakentavampaa keskustella naisten ETTÄ miesten tai naiseuden ja mieheyden negatiivisista puolista sen sijaan että syytettäisiin kaikesta vain toista sukupuolta. Peiliin voisi vilkaista välillä itse kukin.

En yhtään yritäkään kiistää negatiivisia puolia kummallakin sukupuolella. Miesten negatiivisimpana puolena pitäisin jonkinlaista tyhmyyttä. Tai miksikä sitä sanoisi, kun ihan älykkäätkin miehet siihen sortuvat, että aivotoiminta lakkaa kun halutaan naisen suosiota. Uskon siihen, että suurin osa maailman väkivaltaisuuksistakin syntyy sillä mekanismilla, että naisen nöyryyttämät/ naisen edessä nöyryytetyt miehet päättävät näyttää maailmalle.

Mun kiusaamisessa oli kyse tästä queen bee -ilmiöstä. Tytöt päättivät, että olen ällöttävä, ja alkoivat antaa suosiota kaikille pojille, jotka kiusasivat "oksetusta".

• katkera ämmä
        sillitrooli kirjoitti:

En yhtään yritäkään kiistää negatiivisia puolia kummallakin sukupuolella. Miesten negatiivisimpana puolena pitäisin jonkinlaista tyhmyyttä. Tai miksikä sitä sanoisi, kun ihan älykkäätkin miehet siihen sortuvat, että aivotoiminta lakkaa kun halutaan naisen suosiota. Uskon siihen, että suurin osa maailman väkivaltaisuuksistakin syntyy sillä mekanismilla, että naisen nöyryyttämät/ naisen edessä nöyryytetyt miehet päättävät näyttää maailmalle.

Mun kiusaamisessa oli kyse tästä queen bee -ilmiöstä. Tytöt päättivät, että olen ällöttävä, ja alkoivat antaa suosiota kaikille pojille, jotka kiusasivat "oksetusta".

Ei mun mielestä pidä ollenkaan paikkaansa. Ei miehet näytä naisille vaan toisille miehille [maailmalle]. Tekojen avulla pyritään vertaisiksi toisten miesten kanssa eikä siihen riitä se, että tuntee vihaa sisällään vaan se pitää näyttää ulospäin. Olla "mies" ja ottaa tilanne haltuun. Musta siinä on se ero minkä vuoksi nuo joukkomurhaajat ovat miehiä eivätkä naisia. Tuohon kuuluu se naisten halveksunta jota pelkään sinunkin puheessasi.

Naisten syytähän kaikki tosiaan tässä maailmassa on... kun ollaan miten se onkaan, seksuaalisesti miehiä hallitsevia oltiin lapsia tai aikuisia. Miksi et kyseenalaista ollenkaan sitä kulttuuria mikä "pakottaa" näyttämään "maailmalle", syytät vain ihmisiä jotka eivät välttämättä ole edes tietoisia että olisivat nöyryyttäneet toista (esimerkiksi torjumalla heidän lähestymisyrityksensä) tai jotka eivät voi mitään sille että toiset miehet nöyryyttävät jotakuta heidän edessään? Tai vaikka osallistuisivatkin nöyryytykseen, miksi he ovat syypäitä toisten tekemisiin? Kyllä jokainen ihminen tekee omat tekonsa, älä lähde syyttelemään toisia niistä.

Tuo kuulostaa tosi ikävältä. Minäkin kuulin olevani järkyttävän ruma, kuvottava tikku, milloin mitäkin, mutta asetelma oli päinvastainen.

• kovanpäivänaamu
        katkera ämmä kirjoitti:

Ei mun mielestä pidä ollenkaan paikkaansa. Ei miehet näytä naisille vaan toisille miehille [maailmalle]. Tekojen avulla pyritään vertaisiksi toisten miesten kanssa eikä siihen riitä se, että tuntee vihaa sisällään vaan se pitää näyttää ulospäin. Olla "mies" ja ottaa tilanne haltuun. Musta siinä on se ero minkä vuoksi nuo joukkomurhaajat ovat miehiä eivätkä naisia. Tuohon kuuluu se naisten halveksunta jota pelkään sinunkin puheessasi.

Naisten syytähän kaikki tosiaan tässä maailmassa on... kun ollaan miten se onkaan, seksuaalisesti miehiä hallitsevia oltiin lapsia tai aikuisia. Miksi et kyseenalaista ollenkaan sitä kulttuuria mikä "pakottaa" näyttämään "maailmalle", syytät vain ihmisiä jotka eivät välttämättä ole edes tietoisia että olisivat nöyryyttäneet toista (esimerkiksi torjumalla heidän lähestymisyrityksensä) tai jotka eivät voi mitään sille että toiset miehet nöyryyttävät jotakuta heidän edessään? Tai vaikka osallistuisivatkin nöyryytykseen, miksi he ovat syypäitä toisten tekemisiin? Kyllä jokainen ihminen tekee omat tekonsa, älä lähde syyttelemään toisia niistä.

Tuo kuulostaa tosi ikävältä. Minäkin kuulin olevani järkyttävän ruma, kuvottava tikku, milloin mitäkin, mutta asetelma oli päinvastainen.

Väittäisin, että miehet näyttävät noissa tilanteissa sekä toisille miehille että naisille. Miehiltä, tai pojilta siis, haetaan jonkinlaista kunnioitusta, ja sosiaalisen statuksen nousua porukassa, ja naisilta haetaan seksuaalista huomiota tai ainakin huomiota.

• Evemin

Tämä aloitus seuraa palstan yleisesti hyväksyttyä Oikeaa Totuutta - että naisilla on aina kaikki hyvin ja miehillä hiton vaikeaa, ja että miesten kokeman vääryyden aiheuttajina ovat aina pahat ilkeät pillua ja ihailua pihtaavat naiset, vaikka sen toteuttajina olisivatkin tosiasiassa muut miehet.

Lisäksi aloittaja puhuu tasan omasta subjektiivisesta näkökulmastaan. Se, että hän ei tyttöjen kiusaamista ole itse huomannut (kukapa peruskouluikäinen poika tajuaa tyttöjen sosiaalisista piirileikeistä tuon taivaallista), ei tarkoita, etteikö se olisi ollut todellista.

Itse nämä tyttöjen ympyrät nähneenä ja nuorten kanssa paljon töitä tehneenä voin ihan nyt vain ilmoittaa, että aloittaja on väärässä. Tyttöjen kesken tapahtuva kiusaaminen on runsasta ja raakaa. Se vain ei ole fyysistä. Samaan eristämiseen, alistamiseen ja solvaamiseen toki osallistuvat usein pojatkin.

• sillitrooli

Kiusaamisesta puhuttaessa empatiani ovat täysin kiusattujen tyttöjen puolella. En yhtään yritä väittää, etteikö se olisi kamala kohtalo; oikeastaan uskon, että kiusatuksi joutuminen tyttönä on vielä kamalampaa ja totaalisempaa kuin pojille, juuri joillekin naisille tyypillisen naispahuuden takia. Mutta... Samalla uskon, tai ei en usko, vaan tiedän, että paljon suurempi osa pojista joutuu vakavasti kiusatuksi kuin tytöistä. Se nyt vaan on niin. Se elää ihmisten biologiassa, ja sanoisin että suoamalaisessa kultturissakin, että tietty osa miehiä uhrataan. Kiusatut ja syrjäytetut miehet ovat syntipukkeja, joiden kuollessa oman käden kautta, tai ajautuessa katuojaan, muu yhteiskunta kokee katharsiksen ja vapautuu synneistä.

• Alkeet
        sillitrooli kirjoitti:

Kiusaamisesta puhuttaessa empatiani ovat täysin kiusattujen tyttöjen puolella. En yhtään yritä väittää, etteikö se olisi kamala kohtalo; oikeastaan uskon, että kiusatuksi joutuminen tyttönä on vielä kamalampaa ja totaalisempaa kuin pojille, juuri joillekin naisille tyypillisen naispahuuden takia. Mutta... Samalla uskon, tai ei en usko, vaan tiedän, että paljon suurempi osa pojista joutuu vakavasti kiusatuksi kuin tytöistä. Se nyt vaan on niin. Se elää ihmisten biologiassa, ja sanoisin että suoamalaisessa kultturissakin, että tietty osa miehiä uhrataan. Kiusatut ja syrjäytetut miehet ovat syntipukkeja, joiden kuollessa oman käden kautta, tai ajautuessa katuojaan, muu yhteiskunta kokee katharsiksen ja vapautuu synneistä.

• hip hei hurraa

Kyllä sitä kiusaamista on ihan yhtä paljon molemmissa ryhmissä, tytöillä ja pojilla. Niinkuin joku jo sanoikin vain se toteutettu tapa poikkeaa. Itse en joutunut kiusatuksi vaikka kaikkihan jotain tölväisyjä koulussa saa. Minua on aina kiinnostanut tarkkailla muita ihmisiä ja käytöstä. Pojilla se tosiaan oli enemmän sitä tönimistä ja haukkumista, tytöillä taas sitä pahan puhumista selän takana ja eristämistä. Harvoin mitään fyysistä. Silti se jotenkin näytti ja tuntui pahemmalta koska nuorena miehenä en tajunnut miksi jotkut tytöt olivat näennäisesti kavereita mutta kun joku tytöistä poistui seurasta alkoivat muut välittömästi haukkua tätä. Se tuntui pahalta ja kiitin onneani että synnyin mieheksi, noin karrikoidusti sanottuna.

Pojan on ehkä helpompi nousta kiusatun asemasta pois. Muistan tapauksen jossa kiusattu poika pieksi kiusaajansa. Ei hänestä nyt mitään koulun kingiä tullut mutta saipa olla loppuajan rauhassa. Tosin kyllä häntä silti vältetltiin ja pidettiin vähän outona. Uskoisin että tytön on vaikeampi nousta kiusaajiaan vastaan kun se on enemmän sellaista henkistä ja mielestäni jopa julmempaa kuin poikien tekemä kiusa.

• Mjaa, no en ainakaan minä nauti sen enempää poikien/miesten, kuin tyttöjen/naistenkaan kiusaamisesta. Siis että se olis oikein kumpaakaan sukupuolta kohtaan. Molemmat on tuntevia otuksia ja kärsii kiusaamisesta.

Mä olen sitäkin usein ihmetellyt, että kun aina laitetaan ensimmäisenä lapset ja naiset suojaan. Miehet jää viimeiseksi vaikka kuolemaan hätätilanteessa. Miksi ihmisen elämä on arvoitettu niin, että miehen tulee jäädä kuolemaan?

Mä en henkilökohtaisesti edes antais oma mieheni mennä mun vuoksi kuolemaan mihinkään. Jos joku kävis mun kimppuun, hän varmasti puolustaisi mutta en minäkään sivuun menisi ihmettelemään kuinka hän ottaa kipeää mun puolesta. Menisin päälle ja puolustaisin miestäni siinä missä hänkin mua.

En natais itselleni anteeksi, jos vaan katsoisin vierestä kuinka miestä satutetaan tai mies uhrataan mun takia. Ei ei ei, ei käy mun oikeustajuun se.

• miehen mielipide

heikkona naisena tapattaisit itsesi?

• miehen mielipide kirjoitti:

heikkona naisena tapattaisit itsesi?

No ensinnäkin kuka sanoo, että mä olen heikko nainen? Ja jos minä miestäni puolustaessa kuolen, niin enpähän kuole huonon asian vuoksi sitten, joten antaa mennä sitten vaan. :-)

Jos se sen maksaa, niin se sen maksaa. Naisen täytyy tehdä, mitä naisen täytyy tehdä. Omiansa täytyy suojella ja puolustaa viimeiseen hengenvetoon asti.

• teevadit

Mä olen kertonut joskus aikaisemmin koulukiusaamisestani täälläkin. Se on ollut tietysti aika rankka kokemus. Ei se nyt enää vaikuta, kun arvetkin on parantuneet. Mä olen opetellut antamaan anteeksi ihmisille vajavaisuutensa.

Yksi on toisessa asiassa heikompi toista jne. Jotenkin kaiksta kiusaamisesta koulussa, työpaikalla, parisuhteessa on selvitty. Halu päästä ihmisen pahuuden ja ilkeyden yläpuolelle varmaan yhtenä syynä? Ettei anna sen viedä mukanaan.

• Minuakin kiusattiin pienenä. Ja nimenomaan pojat veivät kiusaukset fyysiselle osastolle kun taas tyttöjen kiusaaminen oli paljon miedompaa ja lähinnä ainoastaan ulossulkemista.

Kiusaamiseni ei ollut siitä järkyttävimmästä päästä mutta heikompi olisi voinut murtua. Minun elämääni asia vaikutta suurimmaksi osaksi positiivisesti, sillä se pakotti herkistymään laumakäyttäytymiselle. Olisin varmasti paljon tavanomaisempi ihminen ilman kiusatuksi joutumista.

Ja tuohon lopun juttuusi, niin minulla oli koulutappofantasioita kun meno oli pahimmillaan ja samoihin aikoihin koin äkillisiä raivokohtauksia.
      Kun olin muutamaan otteeseen lyönyt kiusaajat kanveesiin, jouduin erityisluokalle mutta kiusaaminen helpottui ja lopulta lakkasi.

Edelleen, kuten olette ehkä huomanneet, minulta menee hermot kiusaamisesta.

• Reipas Mies

Kiusaaminen tapahtuu lähes aina siten että sosiaalinen ryhmä sallii jonkun tai joidenkin kellokkaiden väärin toiminnan heikompaa yksilöä kohtaan. Tämä heikompi yksilö harvoin omaa puolustus mekanismia reaaliaikaisesti, vaan alistuu ja kokee vääryyden kohtalona joka patoutuu myöhemmässä elämässä kohtalokkainkin seurauksin, mikä on hyvin valitettavaa.

En ole tippaakaan katkera kiusaajilleni, koska en ole sama persoona enää jota he kiusasivat.

Jos näkisin heitä silmistä silmään voin nyt sanoa etteivät he voi saada minkään laista henkistä yliotetta nykyisestä minästä.

Tunnistan jo lyhyellä ajan välillä uusista ihmisistä aktiiviset, passiiviset ja minulle negatiiviset persoonat.

• Iltalehdessä oli juttua, että Suomi on maailman kakkosena nuorten naisten itsemurhatilastossa. Hyvät naiset eivät elä 30-vuotiaaksi, vaan ristävät itseltään hengen. Narsistit voittavat ja lisääntyvät.

• Tuo on höpöä. Tunnen useita hyviä naisia. Lähes kaikkia kiusattiin koulussa.

• katkera ämmä

Korjaisin tuota sanomaasi "Monet hyvät naiset eivät elä 30-vuotiaaksi." Multa on kuollut hirveän monta kaveria joille apu tuli liian myöhään tai ei ollenkaan. Elämäntahdon on löydyttävä itsestä ja mitä syvemmälle siihen mustuuteen vajoaa sen vaikeampaa on löytää mitään minkä vuoksi enää elää. Sen takia avun tulisi tulla mahdollisimman varhain. Kouluissa pitäisi olla paljon parempi verkosto aikuisia joille voisi puhua ilman kynnystä, yksi koulukuraattori jolle on harvakseltaan aikoja ei paljon auta.

Elämä on tosi epäreilua siinä, että ne kiusaajat menestyvät myöhemminkin, tekevät lapsia ja varmaan siirtävät ominaisuuteensa ja maailmankatsomuksensa eteenpäin uudelle potentiaaliselle kiusaajien sukupolvelle. Minun kohdallani kiusaajien vanhemmat olivat selkästi osasyyllisiä, osa heistäkin osallistui kiusaamiseen halveksimalla perhettäni ja minua (emme olleet varakkaita). Tekivät esimerkiksi aiheettomia kanteluita minun hygieeniastani kouluun. Ilmeisesti saastutin ilmaa olemalla heidän lastensa lähellä. Voin vain kuvitella miten heidän lapsensa, minun kiusaajani, kohtelevat omia ja toisten lapsia samalla tavalla, jakamalla heidät hyviin ja pahoihin ja polkevat "pahoja" lastensa apuna. Elämä ei valitettavasti tunnista reilua tai epäreilua, joten yhdyn tuohon lauseeseen että narsistit voittavat ja lisääntyvät. Ellei sitten päiväkodeissa ja kouluissa oikeasti tehdä jotain, se vaan vaatisi sitä rahaa jota ainakaan nykyinen hallitus ei halua antaa. Isot ryhmät joissa ohjaajilla/opetttajilla ei ole mahdollisuuttakaan puuttua mihinkään saatikka oppia tuntemaan ryhmän dynamiikkaa pitäisi kieltää lailla.

• Monta kertaa

on yritetty vaan täältä paukkuu niin että oksat pois!!!!! Turha yrittää v.ttuilla mulle! Takasin saa korkojen kera ja ovatpa älykääpiöt älynneetkin jättää rauhaan. Puolustan myös kiusattuja! Vihaan apinan tasoisia sosiopaatteja, jotka kuvittelee itsestään liikoja mutta eivät näe eläimellisyyttään.
      Sen huomaa että kiusaajat eivät menesty elämässään paskan häävisti, vaan päätyvät avioeroihin, alkoholismiin, katkeruuteen jne. Kiusatut usein ymmärtävät hyvien ihmissuhteiden päälle ja osaavat rakentaa mieluisan elämän, jos eivät anna kiusaamisten kummitella mielessään loputtomasti eivätkä jaksa aina tekeytyä uhreiksi.... Joskus voi käydä niin että kiusatusta tulee myöhemmin myös kiusaaja, eli yhtä tyhmä.
      Kuitenkin, vanhempien tehtävä olisi puuttua lastosten riitoihin!!!!

• 14

Mielenkiintoiseksi asian tekee se että hyvin usein nämä koulukiusatut tytöt päätyvät seurustelusuhteeseen tupakkipaikkojen kingien kanssa.

Saavat leiman otsaansa ja päätyvät vuokralähiöiden yh:si, korkeintaan epätoivoinen ATM voi heidän enää pelastaa alkoholismin tieltä.

• irish coffee

Olin itse kiusattu ala-asteelta aina lukioon alkuun saakka, kiusaajina sekä tyttöjä että poikia. Tyttöjen kohdalla kyse oli syrjimisestä, nauramisestä ja selän takana puhumisesta, kun taas poikien kiusaaminen kohdistui luonteeseen (hiljaisuus ja arkuus) ja ulkonäköön. Kiusaaminen päättyi kun vaihdoin paikkakuntaa ja muutamassa vuodessa olin jo antanut tytöille anteeksi - he eivät kiusanneet minua persoonani takia, vaan vain koska purkivat pahaa oloaan ja olin se heikoin ja "helpoin". Pojat taas.. En vain voi unohtaa. Heidän vuokseen itseluottamukseni oli olematon, tiesin olevani sekä ruma että kamala ja mietin itsemurhaa lähes päivittäin kolmen vuoden ajan (näistä 2v. sairastin anoreksiaa). En kuitenkaan uskaltanut, ja vihasin itseäni entistä enemmän koska olin pelkuri.

Ollessani 17v. aloin saamaan huomiota miehiltä (pojilta). Vuoden aikana minua alettiin iskemään lähes viikottain kaduilla, bussipysäkeillä ja koulussa. Aluksi kuvittelin heidän vain ajattelevan minun olevan niin ruma että antaisin helposti, mutta pikkuhiljaa huomasin vain seisovani peilin edessä tuijottamassa kasvojani. Eli melko klassinen tarina muuttumisesta ankasta joutseneksi.

Vaikka itsevarmuuteni onkin nykyisin jo normaalilla tasolla, jäljet kiusaamisesta jäi. En vain pysty luottamaan miehiin ja omalla tavallani vertailen heitä kiusaajiin - joka hetki odotan milloin he vain kääntävät selkänsä, valehtelevat, huijaavat tai haukkuvan. Tämä taas tekee minusta itsestäni todella viileän ja välinpitämättömän heitä kohtaan, sillä en halua kokea mitään tunteita ja sen jälkeen pettyä. Joten kaikki "suhteet" päättyvät jo parin tapaamisen jälkeen, sillä en vain pysty olemaan kenenkään kanssa, pelko hyväksikäytöstä ahdistaa liikaa. Joten neitsyt olen ja tulen pysymään, mieluiten hautaan asti.

• .......

Minkä ikäinen olet nyt?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6074
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4792
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      97
      3049
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2853
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2115
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      970
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe