Otin tänään ekan napin venlafaxin 75 mg:tä, mulla oli aiemmin käytössä masiksen estolääkkeenä Escitalopram Actavis jonka ajoin alas 5 viikkoa sitten. On ollu lisääntyvää väsymystä ja ahdistuneisuutta joten lekurin mukaan tämä vois tehota paremmin kuin tuo escitalopram (joka vissiin ei juurikaan ahdistusta poista, ja josta ei sitten enää tuntunu olevan mitään merkittävää hyötyä).
Lekurin mukaan tästä pitäs jo ehkä viikossa tulla tehoja, onko totta ?
POSITIIVISIA KOKEMUKSIA, KIITOS;)
Venlafaxin aloitus - milloin olette huomanneet tehon ?
23
28177
Vastaukset
- wd
Sama 75 mg mullakin, noin kolme viikkoa siinä meni et vaikutus alkoi tuntua, Opamox oli tukena ahdistukseen siihen asti, nyt lisäksi levozin 10 mg nukkumiseen ja ahdistuksenpoistoon.
Venlafaxin otetaan aamulla kunnon aamupalan kanssa.
Se virkistää jonkin verran. - Telefax
Mulla pari ekaa viikkoa olivat todella tuskaisia, päätä särki, valonarkuus oli täysin käsittämätöntä, huimasi.
Oireiden mentyä ohi alkoi tuntua paljon paremmalta ja nyt annostani on tuosta 75mg nostettu portaittain henkilökohtaiseen maksimiini, 300mg:aan. Tämän ylemmäs ei ilmeisesti ikäni / kokoni vuoksi enää mennä, vaikka välillä kuuleekin juttuja useamman gramman päivässä saavista potilaista O.o
Itselläni lääke oli alkuun hyvä, eikä se ole aiheuttanut samanlaista tunteiden latistumista. Annoskoonkin nosto on ollut kerta kerralta helpompaa, viimeksi sivuoireita ei tullut lainkaan.
Iso miinus täytyy tosin antaa siitä, että venlafaksiinista on vaikea päästä eroon. Se täytyy lopettaa todella varoen, itse kun unohdan ottaa lääkkeeni saan muutaman tunnin kuluttua massiivisen päänsäryn, oksettaa, heikottaa, valo ärsyttää, pää suhisee niin, että silloin ei voi muuta kuin asettua pimeään huoneeseen pitkäkseen ja vuorokaudenajasta riippuen ottaa lääkkeen tai selvitä aamuun asti.
Nyt venlat eivät juuri tunnu vaikuttavan, mutta toisaalta masennukseni aallonpohjat ovat myös pysyneet poissa. Tämä on salakavala lääke, vaikutusta ei juuri huomaa! - effexor
hyvät vaikutukset voi alkaa vasta yli kuukaudenkin kuluttua käytöstä. Alussa mua jopa ahdisti enemmän kun otin sitä. Mulla vaan piti aina nostaa määrää kun tuntu et ei pidemällä aikavälillä enää vaikuttanut. Aina kun nostaa esim 150mg:sta 225:teen niin tuntuu kun ois uus lääke, mielialaparanee mutta tuntu että itellä vaan toleranssi kasvaa kun aikaa menee. Huonona puolena epätodellinen, tunteeton olo ja lopettaminen on melkein mahdotonta. cipralexia kokeiltu, ei tehonnut ahdistukseen ja masennukseen, heitin ne mäkeen
- vkosiivous
Kyllä siitä n. kuukauden sisällä pitäis apua olla, mutta sitten pitää olla annostus kohdallaan. Mulla alotettiin tolla 75 mg, mutta ei se oikein tehonnut, nyt ollut 150 mg vuosia. Syön näitä loppuelämäni, mulla ollut masennusta teinivuosista lähtien. Nyt olen 50. Olen todella tyytyväinen tähän lääkitykseen.
- Anonyymi
Hei. Aloitin Venlaflaksiinin ja annostani nostettiin. Olo on aivan järkyttävän ahdistunut. Onhan totta, että se menee ohi ja varsinainen masennus alkaa helpottamaan? Nim. Voi kauheeta!😯
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei. Aloitin Venlaflaksiinin ja annostani nostettiin. Olo on aivan järkyttävän ahdistunut. Onhan totta, että se menee ohi ja varsinainen masennus alkaa helpottamaan? Nim. Voi kauheeta!😯
jos ei mee parissa viikossa ohi, pihi lääkärin kanssa
- Venlisti
Muistakaahan sitten joskus kun lopettelette, että ne päässä kuuluvat suhaukset kuuluvat asiaan ja kestävät viikkoja.
- Suhsuhsuh
Entäs kun suhisee ihan normaalisti syödessäkin? O.o
Itselläni suhisee aina kun katson oikealle tietyllä tavalla, välillä muutenkin. Todella ärsyttävää. Enkä sitten suostu nostamaan annosta (eikä lääkärinikään
- >mä
Tän ketjun aloittaja ilmoittaa nyt syöneensä viikon sitä 75 mg ja siinä ajassa luulee että ainakin ne aloitusoireet on helpottaneet. Muuta iloa ei koe lääkkeestä saaneensa, tilanne siis suunnilleen normaaliolo (siis mulle, ei mikään hyvä olo), lääkityksen aloituksen triplaama väsymys ja ahdistus palanneet siis normaalille tasolleen.
- augustus90
ajattelin vaan kysyä että millasia oireita oli ku alotitte ton venlafaxinin ku mulla tuli aivan jumalattomat kylmät tärinät ja heikotti ja tuli tosi huono olo:/ en tiiä uskallanko syyä noita
- Rajatapauksellinen
Mulle määrättiin Venlaa viitisen päivää sitten keskivaikeaan masennukseen, ahdistukseen ja paniikkioireisiin. Todettiin myös tunne-elämän epävakaus joten tasaajaksi ailahteluunkin.
Enpä tiedä onko kyse ihan omasta päästä motivoitua ja palauttaa olemattomaksi kuihtunut toimintakyky, mutta olo on kyllä jokseenkin eri kuin ennen venlan aloittamista.
Huomaan yhtäkkiä nousevani ylös sängystä, suunnittelevani päivän tekemisiä, alan opiskella jo aamusta ja uloskin olen jo uskaltautunut ilman valtavaa ahdistusta. Siivouskin tuntuu yhtäkkiä jopa mukavalta puuhalta. Sosiaalisuus on myös nousussa. O_O
Mainittavia sivuoireita ei ole ollut, lukuunottamatta ruokahalun vähenemistä ja orgasmivaikeuksia (valitettavasti..*sigh*). Mutta esimerkiksi huomasin että bentsot eivät vaikuta enää yhtä tehokkaasti. Ne ovat melkein yhtä tyhjän kanssa, vaikka aiemmin rauhoittivat ja nukuttivat. 10mg diapam siis. Vireystaso on noussut jo tässä vaiheessa, ellen nyt ihan väärin tulkitse yllättävää toppeentumista. Maniasta ei luullakseni ole kyse, vaan alkaa vaikuttaa siltä että alan saada elämäniloni takaisin, tekeminen ja tekemättömyys ei tuota ahdistusta vaan leppoisin mielin puuhailen siten kun järkeväksi katson. :)
Venlan vaikutukset on kovin yksilöllisiä, mitä olen kokemuksista lueskellut. Joillain on pahankuuloisia oireita ja toisille lääke on se pelastus joka palauttaa elämisen ilon ja työkyvyn. Terapia on kuitenkin se tärkein reitti toipumiseen lääkityksen rinnalla.
Itse olen todella tyytyväinen venlaan! En malta odottaa annoksen tuplaantumista ja olon kehittymistä positiiviseen päin.^^ Katsellaan nyt sen kuukauden verran edistymistä niin jospa sängyn pohjalle piiloutuminen jää muistoksi vain. - Anonyymi
mulle tuli oksettava olo joka kerta ku annosta nostettiin mutta se hävis päivässä parissa , hyvä lääke , poistaa ahdistuksen ja lievittää masennusta , mutta lopettamisen suhteen kuulemma vaikea
- Anonyymi
Unohdin äsken kirjoittaa tuonne kommenttiini, että parin päivän unohduksen takia on huono olo vieläkin, mutta syön tätä lääkettä lopun elämääni ja olen siihen tyytyväinen. Tsemppiä uudelleen!
- Anonyymi
Mulla vaikutus alkoi jossain määrin jo viikossa. Tuolla 75mg annoksella aloitettiin ja alkuun ekan viikon, ehkä toisenkin oli tosi huono olo, sellainen tasainen kuvotus ja lisäksi todella paha ummetus. Kuukauden kuluttua lääkäri olisi halunnut tuplata annoksen mutta olin siinä kohtaa lueskellut (liikaa) käyttäjien kokemuksia enkä halunnut nostaa annosta. Hetki jatkettiin vielä ja sitten halusin lopettaa kokonaan kun aloin niin huolestua kaikista sivuvaikutuksista ja etenkin sitten kauhutarinoista lopettamiseen liittyen. En montaa kuukautta yhteensä syönyt, vaan halusin kuitenkin yrittää ”luomusti” selvitä elämästä ja ongelmista. Eihän tämä aina helppoa ole, olen luonteeltani alakuloisuuteen taipuvainen mutta toisaalta, voiko luonnetta lääkitä vai pitäisikö opetella hyväksymään itsensä ja löytää sellaisia rakentavia selviytymiskeinoja joiden kanssa omia tunnetilaja ja -tasoja voi hieman hallita. Itselläni toimii liikunta.
- Anonyymi
Kieltäytykää näistä lumelääkkeistä jo. Lääkärin pitäisi kyllä aina kertoa määrätessään pillereitä onko niistä oikeasti hyötyä vai onko niillä vain lumevaikutus. Näissä SSRI/SNRI lääkkeissä ei ole tutkimuksissa havaittu hyötyjä ollenkaan lumelääkkeisiin verrattuna. Ja näitä tutkimuksia löytää ihan googlettamallakin joka paikasta nykyään jopa Suomeksikin käännettynä.
- Anonyymi
Eipä itellä ollut lumelääke! Otin eilen ekaa kertaa 37.5mg venlafaksiinin n. klo 19:00 aikoihin.. heräsin klo 02:00 sairaaseen ahdistukseen nousin ylös, päässä pyöri, oli helvetin kylmä ja silti hikinen olo. Tuntui ku olis ollu jonkun muun vartalossa. Menin röökille ja koitin vakuuttaa itselle , että tämä on ohi menevää. Menin takaisin sänkyyn ja aloin katsomaan telkkaria sitten joku pari tuntia siitä otin propralin ja puolentunnin päästä siitä nukahdin. Heräsin parintunnin päästä duuniin vieläkin epätodellinen olo päällä, mutta päätin silti purra hammasta ja lähteä. Soitin lääkärille ja katkaisin samantien tuon lääkityksen, mikä aiheutti minulle jonkinlaisen myrkytys tilan. Pääsin duunista ni lääkkeet meni samantien apteekin lääkehävitykseen makso ihan vitusti, mutta ei paljon haitannu loppupeleissä, kunhan en enää koskaan koske mielialalääkkeisiin. Kärsin tilannekohtaisista jännitys/ahdistus/paniikki oireista, masennusta ei lainkaan ja elämä rullaa muuten paremmin kun koskaan.
- Anonyymi
Nämä lääkkeet on lääketieteellisesti osoitettu toimiviksi hoidoiksi. Mielialalääkkeillä pelastetaan monta ihmiselämää. Ei kannta kommentoida että on lumevaikutus jos asioista ei mitään kokemusta/koulutusta ja apuna ainoastaan google.
- Anonyymi
10 päivää meni ja huomasin masennuksen vähentyneen selvästi
- Anonyymi
https://madinfinland.org/masentuneesta-laakeriippuvaiseksi/
”Kaikkien lääkäreiden täytyy käydä täydennyskoulutuksissa. Suomessa täydennyskoulutuksen maksavat ja tuottavat lääkefirmat. Niinpä lääkäreiden perustieto lääkkeiden vaikutuksista on lääkefirmojen tilaisuuksista. Eivätkä lääkefirmat niitä tilaisuuksia sen takia tee, että ne kertoisivat objektiivista tietoa, vaan se on heidän markkinointiaan. - Anonyymi
Aloitin fenlafaxin 75 mg käytön n. 8 vkoa sitten. Käytän samaan aikaan codea ja caprioni selän hermovaurioon.
Nuppi koko ajan seksi. Autolla aamusta kaupassa/asioilla. Kotia ja lääkkeet naamaan. Olen 50v. ilmeisesti en elä noilla lääkkeillä pitkään. - Anonyymi
Vanha ketju, mutta aina ajankohtainen. Söin aiemmin venlafaksiinia 375 mg kaksi vuotta ja välillä oli hyviä kausia, ja välillä romahtelin. Halusin vaihtaa siksi lääkettä ja aloitettiin essitalopraami. Virhe. Vieroitus venlasta romahdutti vointini ja puoli vuotta söin tuskaisessa olossa essitalopraamia 20 mg, mutta ei auttanut. Halusin palata venlafaksiiniin, kun tässä välissä oli selvinnyt kaksikin eri fyysistä diagnoosia, jotka aiheuttavat väsymystä ja uupuneisuutta. Nyt olen kuudetta päivää ilman essitalopraamia ja syön kuudetta päivää 75 mg venlafaksiinia. Entisen lääkkeen vähennys sujui tosi hyvin ja olo helpottui joka vähennyksellä. Mutta nyt on sitten aivan järkyttävä ahdistus ja tuskaisuus, ja mietin, johtuuko venlan aloitusoireista vai romahdinko taas. Edellisen viikon söin essitalopraamia 5 mg ja venlaa 37,5 mg. Siihen asti kaikki sujui hyvin. Muistan aiemmasta, etten saanut aloituksessa näin rajua ahdistusta. Tosin oireiluni on myös raju ahdistuneisuus, jota on jatkunut nyt yhtäjaksoisesti pari vuotta. Vointini romahtaa aina kuormituksesta, esim. lumitöistä tai työnteosta puhumattakaan. Taustalla työuupumus. Terapiat käyty, mutta en parantunut. Joku tässä mättää.
Olisi kiva kuulla kokemuksia, onko tullut venlasta ahdistuksen pahenemista alkuun ja koska helpotti. Opamox menee rinnalla, mutta eipä paljoa auta. Lääkäri on ehdottanut lisäksi Lyricaa, mutta en tiedä, miksi sitä vierastan. Alkaa voimat loppua tähän päivästä toiseen selviytymiseen. - Anonyymi
Mä vaihdoin venlafaxiin käytettyäni 10v essitalopraamia. Ihmeen hyvin meni vaihto keskellä uupumusta (johon ei liity paljoakaan ahdistusta tai masennusoireita). Ensin vähensin essitalopraamista 20mg -> 15mg, neljä päivää tuota pienempää annostusta. En huomannut mitään. Viidentenä päivänä jätin pois essitalopraamin ja alotin venlafaxinin 75mg. Jo seuraavana päivänä aloituksesta toimintakyky parani vähä vähältä. Nyt on neljäs viikko takana. Oon erittäin tyytyväinen vaihtoon, vaikka työkykyyn on vielä vähän matkaa.
- Anonyymi
Mulla rupes toimimaan n. viikon päästä ja kunnolla vasta kolmen viikon päästä, kun annos oli oli kahden viikon kohdalla nostettu 150 mg. Nyt se toimii melko hyvin ahdistukseen ja etenkin masennukseen. Paniikkikohtaukset ovat helpottaneet melko paljon ja osaan rauhoittaa ne suht koht nopeasti. Nyt vaan unohdin kolmena päivänä ottaa kapselit (2x 75 mg) ja olo on vieläkin ihan hirveä, voin pahoin ja maha on sekaisin, sekä ahdistaa. Täytyy vaan kärsivällisesti odottaa, että olo paranee. Ehkä jo muutaman tunnin kuluttua olo on parempi. Kannattaa olla tarkka, että muistaa ottaa ne ajoissa joka päivä, sillä unohtamisesta tulee ihan kauhea olo. Muista ottaa niitä matkoille tarpeeksi mukaan ja että reseptit on uusittu varmasti. Tsemppiä sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458670Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472479Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282297- 382182
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811757Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221550Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik71050Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni51034