Olen sporttinen, koulussa menestyvä ja normaali kohta parikymppinen tyttö. Koko lapsuuden minua on kritisoitu eikä omia päätöksiäni ole tuettu. Samalla eritoten äitini on aina sanonu " älä kysy meiltä, tee itse omat päätöksesi", sillä itselläni on tapana kysyä muiden mielipiteitä, koska välintä niistä vähän liikaakin.
Kritisointi alkoi ylä-asteella kun pelasin joukkuelajia SM-tasolla, mutta en ollut joukkueeni parhaimpia, sitä keskitasoa. En myöskään päässyt A-maajoukkueeseen, josta sain jälkeinpäin kuulla, että en treenaa tarpeeksi. Lukiossa lähdin vaihto-oppilaaksi, joka oli kuulema huono päätös (elämäni paras vuos!!!), sillä halusin mukamas "välivuoden" opiskelusta. Nyt lukion jälkeen hain opiskelemaan Tampereen lääkikseen, enkä tule pääsemään ekalla, niin sekin on kuulema osoitukseni laiskuudesta. Nyt haen ensi vuonna uudestaan ja jos pääsen sisään olen ajatellut lykätä opiskelua vuodella ja lähteä au pairiksi. Sekin on kuulema vain "turha kokemus" enkä tule hyötymään siitä millään tavalla.
Itse haluaisin saada kokemuksia ja tehdä kaikkea erilaista, kun vielä on mahdollisuus. Vanhempien mielestä pitää kulkea saman kaavan mukaan : lukio --> opiskelu--> työelämä--> perhe.
Minua on aina myös kritisoitu mitä ikinä teen. Kun otan lisää ruokaa tai syön herkkuja: "ootko varma, että kannattaa?". Kun taas sanon, että ei ole nälkä : "taas tota anoreksikon alkua".
En pääse vielä tänä vuonna muuttamaan, koska tosiaan sitä opiskelupaikkaa ei ole. Vanhemmat v*ttuilevat joka päivä, että "olisit nyt hakenut jonnekkin muualle et olisit päässyt opiskelemaan edes ja muuttamaan pois" ja kun sanon, että kyllähän voin muutta vois jos hankin koko päiväisen työn niin he sanovat " ei susta ole siihen."
Hohhoijaa tulipas vuodatus.
Äiti ei anna hyväksyntää
9
454
Vastaukset
- Hesa-Esa
Todella ikävää, että sun vanhemmat kohtelee sua huonosti. He ei ole hyviä vanhempia. Toivottavasti sulla on muita, hyviä ihmissuhteita. Olisi hyvä, jos pääsisit pois kotoa.
- 33
Muuta pois, voithan lähteä jonnekin kauas sisäoppilaitokseen opiskelemaan vaikka kukkien asettelua tai ihan-mitä-vaan.
Hienoa että olet ottanut etäisyyttä ja ymmärrät sairaan, negatiivisen asennemaailman huonouden. Äitisi on jostain syystä katkera vanheneva vaihdevuotinen naiseläjä, ja sinulle kateellinen nuoruudesta, kauneudesta ja menestyksestä. Kun pääset lääkikseen, taas löytyy nälvimistä sinusta, jos haluat kuunnella heitä. Sinuna en viipyisi päiv'ääkään pidempään kuin on pakko kotona, ja koskapa olet täysikäinen ja työkykyinen pakko ei ole kotona kykkiä masennettavana. Mieluummin vaikka hampurilaisia tekemään tai siivoamaan omaan pikku vuokra-asuntoon. Voisitko juuri nyt lähteä au-pairiksi, tai siis syksyllä? Kannattaa lähteä kesällä vaikka kibbutsille tai kansainvälisille työleireille, nähdä maailmaa ja erilaisia ihmisiä. Menestystä sinulle! - iiina3456
Äitisi on kateellinen sinulle. Ehkä hän kokee, ettei ole itse saavuttanut tarpeeksi elämässä. Vuodatuksesi kuulostaa tutulta, mun perheessä homma on mennyt niin että veljeni on äidin silmissä Mr. Täydellinen ja minä olen kaikesta koulutuksestani yms. huolimatta joku yhdentekevä häviäjä, jonka asioista ei tarvitse olla kiinnostunut. Veljeni on myös saanut paljon enemmän rahallista avustusta (mm. oma auto 18-vuotislahjaksi), mä sen sijaan en tietenkään tarvitse tai ansaitse mitään. Kannattais ehkä harkita muuttoa omaan kotiin, voi tehdä tosi hyvää itsetunnolle. Kyllä omaan kämppään voi muuttaa vaikkei opiskelupaikkaa olisikaan.
- tziisussssss
Tsemppiä sulle. Oot ihailtava ja ahkera naisenalku!!
- JK
NIINKÖ
- tällaista tänään
Otan osaa... Minullekin tuo vähättely ja dissaaminen on ollut tuttua, nyt tosin on helpottanut, kun pari vuotta sitten muutin useamman sadan kilometrin päähän opiskelemaan enkä kotoa tuleviin puheluihin vastaa kuin korkeintaan kerran kuukaudessa. Suosittelen lämpimästi sen kokopäivätyön hankkimista, vaikka alipalkattuna siivoojana, kunhan vain pääset muuttamaan pois kotoa.
En tarkalleen tiedä mistä tuo vähättely on alkanut, mutta alusta asti olen tuntenut olevani vanhemmilleni pettymys. Koulukiusattu olin koko peruskoulun ajan ja tuntui todella pahalta, kun kotonakin vielä joutui kuulemaan vähättelyä ja luokkakavereiden (ts. koulukiusaajien) kehumista, kuinka se on niin ja niin mukava ja herttainen ihminen ja pärjää kaikessa. Olen aina ollut hoikka, mutta joutunut kuulemaan äidiltä sellaisia kommentteja, että "kyllä niitä kiloja sullekin kertyy" ja "olet tainnut lihoa". Lisäksi koko koulu- ja opiskeluajan olen saanut kuulla "kyllä ne numerot laskee"- ja "hae ihan suosiolla ammattikouluun, niin saisit edes ammatin" -kommentteja. Lukio aikana päädyin huonoon parisuhteeseen narsistin kanssa ja kun siitä viimein pääsin eroamaan, suhteen päättyminen oli ilman muuta minun vikani. "Ei kannattaisi jakaa jokaiselle vastaantulijalle", kivaltahan tuo kuulostaa, kun yksi mies oli siinä vaiheessa elämässäni vain ollut. Tuota enemmän tai vähemmän suoraa huorittelua ja lihavaksi vihjailua on nyt viime vuodet saanut kuulla jo molempien vanhempien puolelta, onneksi tosiaankin asun melkein toisella puolella Suomea.
Ai niin, näiden kouluampumistapausten jälkeen melko välittömästi äitini ehdotti, että menisin puhumaan kouluajan traumoistani terapeutille. Kiitos vaan, että pidätte minua sen verran pipipäänä, että menisin satuttamaan viattomia omien traumojeni tähden.
Minulla on kaksi nuorempaa sisarusta, jotka eivät ole onneksi joutuneet tuollaista kuuntelemaan. E-hei, heitä on kohdeltu silkkihansikkain, rahaa on annettu aina kun ovat pyytäneet ja vaikkeivät olisikaan ja kaikki on hankittu. Ne ovat ne onnistuneet ihmiset. Rahaa en kyllä vanhemmiltani kaipaisikaan, siinä joutuisi olemaan koko loppuelämänsä velkaa "kun silloin kerran autettiin vuokran kanssa"...
Itsetunnollehan tuo ei hyvää tee, joten onnea töiden ja asunnon hakuun! Kannattaa myös hakea opiskelemaan mahdollisimman kauas, ettei tarvitse olla vanhempien kanssa tekemisissä kovin usein, sillä on positiivisia mielenterveydellisiä vaikutuksia.- ou mai gaad!
"Ei kannattaisi jakaa jokaiselle vastaantulijalle", kivaltahan tuo kuulostaa, kun yksi mies oli siinä vaiheessa elämässäni vain ollut.
Himputti, että pisti vihaksi kirjoittajan puolesta.
Hattua nostan kirjoittajalle, että oli niin viisas ja omanarvontuntoinen että jätti tommosen p***aläjä"perheen".
Toivon että elät poikkeuksellisen onnellisen elämän!
- Korppinen
Älä lykkäää opiskelua liiaksi välivuosilla, se ei kannata. MUTTA mene opiskelemaan ja mene sitten vaihtoon, saat olla ulkomailla ja hoidettua opiskelua. Muistaakseni vielä valtio jopa hyvin tukee vaihtoon lähteneitä opiskelijoita ulkomailla. Ulkomailla käymisen voi aina ottaa kokemuksen kannalta mutta jos se kokemus on opiskellessa omaan tulevaan työhön jotenkin liittyvää kokemusta nii se on PALJON arvokkaampaa.
Nimimerkillä itse en koulun vaihdon takia olisi päässyt vaihtoon vaikka 3. (4.) vuonna olis jonkin verran napannukin. - ....................
Minä en osaa sanoa tuohon muuta, kuin että olisin hyvin onnellinen jos minulla olisi noin reipas, fiksu ja ajattelevainen tytär kuin sinä. Vanhempasi ovat hakoteillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2905489- 705056
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484156- 513850
- 423483
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo893133Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv723006- 412178
- 492128
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272078