Moi, sellainen asia itseäni mietityttää, kun aina ihmiset puhuvat että ajan tämän auton loppuun.
Mitä tämä auton loppuun ajaminen tarkoittaa?
Onko joku tietty osa, joka on kulunut tai laite oikeutus sanoa, että auto on loppuun ajettu?
Kiitos vastauksista, ja hyvää kesän alkua!
Auton ajaminen loppuun
65
6475
Vastaukset
- tietäjä92
Eiköhän tuo loppuun ajaminen tarkoita kaikilla sitä, että ajetaan autolla normaalihuoltojen puitteissa niin kauan, kunnes se (esimerkiksi kori) on niin kulunut että vaatisi lähes uudelleenrakentamisen. Auto on loppujen lopuksi todella kestävä ajokki, ja tuo loppuun ajaminen kestää useita vuosikymmeniä ja monia satoja tuhansia kilometrejä. Tämä tietysti edellyttää, että autoa ylläpidetään huolto-ohjeiden mukaisesti, mikä monilta unohtuu auton vanhetessa, ja siksi käyttöikä lyhenee. Kaikenhan voi korjata, joten siltä kantilta "loppuun ajamista" ei ole olemassa.
Muuten, tuo loppuun ajaminen on parasta ekotekoa, mitä auton kanssa voi tehdä. Auton valmistaminen tuottaa paljon päästöjä, ja jos autoja käytettäisiin säästeliäästi, ei syntyisi turhaa jätettä keskeneräisesti liikenteestä poistetuista autoista.
Ja luultavasti tässä tullaan puhumaan siitä, miten epäturvallista on ajaa vanhalla autolla, kun uudessa on niitä ja näitä turvavarusteita. Mikään turvavaruste ei loppujen lopuksi pelasta onnettomuudelta. Turvallisuus on kuljettajan korvien välissä, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Turvallista ajokesää sinulle!- älä vaihda usein
Jonkinlaisena takarajana voi pitää sitä, kun korjauskustannukset ylittävät auton arvon. Siinä vaiheessa ei enää kannata viedä edes autoliikkeeseen vaihtoon, paitsi jos ne lupaa hyvittää mistä tahansa katsastetusta 2000 €. Oikea osoite on Kuusakoski tai vastaava, mitkä nielee kaikki romut kitaansa. Se on ekoteko.
Auton ajaminen loppuun on tavattoman halpaa. Kunnostelin kolariauton 1991 ja remontteineen se maksoi alle 60.000 mk (10.000 €) Ajelin sillä 15 vuotta eli reilusti alle tonni vuodessa ja liike hyvitti vielä 500 todella loppuun ajetusta. - kiikun kaakun
Kyllähän vanhallakin voi körötellä ihan loputtomiin jos vaikka korjaa itse niin ei kustannuksetkaan ole esteenä. Jossakin vaiheessa tulee se raja vanhallakin autolla ajamisessa tulee vastaan, vaikka autoa voisi "tekohengittää" korjaamalla niin kiinnotus ei yksinkertaisesti riirä koska aika on ajanut autosta ohi eikä se kulutukseltaan, varustelultaan, ominaisuuksiltaan yms. vastaa tätä päivää. Mutta makuja on monia. Itse näkisin auton olevan loppuun ajettu silloin, kun korjauksen arvo ylittää sek'ä auton rahallisen arvon että käyttöarvon. Eli ajoneuvo on yleiskunnoltaan sellainen, ettei sitä ole taloudellista korjata elinkaarensa jatkoa ajatellen.
- pongaaja
Näin Auton jossa oli takana tarra että ajettu 3,1 miljoonaa kilometriä. Merkki oli tietysti Saksalainen laatutuote.
- MersuMiekkonen
pongaaja kirjoitti:
Näin Auton jossa oli takana tarra että ajettu 3,1 miljoonaa kilometriä. Merkki oli tietysti Saksalainen laatutuote.
"Näin Auton jossa oli takana tarra että ajettu 3,1 miljoonaa kilometriä. Merkki oli tietysti Saksalainen laatutuote. "
Juu. Ratin ympäriltä vain oli kaikki vaihdettu vähintään viisi kertaa. - Loppuun ajaja
MersuMiekkonen kirjoitti:
"Näin Auton jossa oli takana tarra että ajettu 3,1 miljoonaa kilometriä. Merkki oli tietysti Saksalainen laatutuote. "
Juu. Ratin ympäriltä vain oli kaikki vaihdettu vähintään viisi kertaa.Luulen että rattikaan ei ollut enää sama
- ei tuo ole peruste
älä vaihda usein kirjoitti:
Jonkinlaisena takarajana voi pitää sitä, kun korjauskustannukset ylittävät auton arvon. Siinä vaiheessa ei enää kannata viedä edes autoliikkeeseen vaihtoon, paitsi jos ne lupaa hyvittää mistä tahansa katsastetusta 2000 €. Oikea osoite on Kuusakoski tai vastaava, mitkä nielee kaikki romut kitaansa. Se on ekoteko.
Auton ajaminen loppuun on tavattoman halpaa. Kunnostelin kolariauton 1991 ja remontteineen se maksoi alle 60.000 mk (10.000 €) Ajelin sillä 15 vuotta eli reilusti alle tonni vuodessa ja liike hyvitti vielä 500 todella loppuun ajetusta." korjauskustannukset ylittävät auton arvon"
Ja pyh, ei tuo ole vielä mikään peruste.
Ajattele nyt jos joudut tekemään 100€:n arvoiseen autoon 200€:n korjauksen, niin sehän voi olla vielä erittäin kannattavaa, jos autolla voi sen jälkeen ajaa vielä vaikka vuoden.
Itse määrittelisin enneminkin niin että jos vanhan auton korjauskulut ylittää uudemman auton hankinnan kustannukset, niin sitten autoa ei kannata enää korjata. Mutta jos tonnin autoon joutuu tekemään neljän tonnin korjauksen, niin uudemman kolmen tonnin auton ostaminen on luultavasti parempi ratkaisu.
Loppuun ajamisella siis tarkoitetaan sitä että autoa pidetään niin pitkään että se lopulta hylätään korjauskulujen vuoksi, eikä vaihdon perusteena ole siis mikään mukavuus tms. syy.
- ghghghghghghghghghj
se tarkoittaa sitä että kuski aikoo ajaa auton lunastuskuntoon, mikä tapahtuu 1-1000 000 ajokm aikana
- MERSUU...MERSUU....
Ainakin mersumiehet ajavat autonsa loppuun, kun näilläkin palstoilla roikkuu miljoona kilometriä ajaneita mersumiehiä.
- mbmbmbmbmbmbmbmbmbmb
aja sinä jollain muulla merkillä miljoona kilsaa!
tule ja todista sitten kestikö yhtä hyvin kuin mersu??
tä
tä - yuikrfuyjr
mbmbmbmbmbmbmbmbmbmb kirjoitti:
aja sinä jollain muulla merkillä miljoona kilsaa!
tule ja todista sitten kestikö yhtä hyvin kuin mersu??
tä
täNo mulla on jokapäiväsenä käyttöautona 1 100 000 ajettu land cruiser hj60, ja hyvin pelaa. Koria ja runkoa tosin jouduttu hitsaamaan muutamaan otteeseen.
- Retkuilija
Riittääkö että autosta putoaa penkki läpi lattian, kaikki laakerit rohisevat, koneessa ei ole puristuksen ujettakaan ja kaikki nesteet lentävät pihalle? C-kadetti mallia -75.
- Hitsaajan unelma
Siinähän on hyvä museoauton aihio. Älä ainakaan romuta. Minä ajoin B-Asconan 27-vuotiaaksi ja myin sen sitten jääratamiehille, kun varaosien saanti alkoi olla liian vaikeaa arkikäyttöä ajatellen.
- Retkuilija
Hitsaajan unelma kirjoitti:
Siinähän on hyvä museoauton aihio. Älä ainakaan romuta. Minä ajoin B-Asconan 27-vuotiaaksi ja myin sen sitten jääratamiehille, kun varaosien saanti alkoi olla liian vaikeaa arkikäyttöä ajatellen.
paaliin meni. Ei ollut peltiä enää jäljellä mitä paikata.
- Anonyymi
Pyörän laakerit menee vagissa 300 t km välein vaihtoon. Nykyään ei ole edes kallista vaihtaa.
- Anonyymi
C-mallin Kadetissa tuo onnistui jo 6-7 vuoden iässä. Elämäni huonoin ostos.
- vanhat autot kunniaa
Omasta mielestä loppuun ajaminen on sitä, että autoon tulee suuri tekninen vika, joka ei ole laskettavissa luonnolliseksi kulumaksi. Esimerkiksi totaalinen moottorivaurio, vaihdelaattikovika, tms kallis remontti jonka korjauttaminen maksaisi aivan tuhottomasti. Itse tekemällä mikään ei tosin ole este, mutta kädettömälle yleensä korjauskustannukset muodostuvat kohtuuttomiksi.
Näihin osiin ja vaurioihin en laske tavanomaisia kulutusosia kuten jarruja, iskunvaimentimia, syylärin uusimista, koko pakoputken uusimista, kytkintä enkä muita vastaavia osia, joiden uusiminen on aivan normaalia 200-300 tkm ajettuun autoon.
Korin ruostuminen ei ole suuri ongelma tänä päivänä ja edes kerran pohjan massauttamalla sekä silloin tällöin auton huolellisella putsaamisella voi pitää korin kauniina pitkään. Säännölinen mudan poisto kaarista, vahaus, ovien saumojen putsaus yms toimenpiteet estävät ruostumista hyvin.
Omassa lähipiirissä oli ilmeisesti esimerkki tästä "loppuun ajamisesta". Tuttavan 15 vuotiaasta autosta meni kytkin, ja päätti työntää sen paalin sillä perusteella että "ei sitä kannattanu enää korjata ku se oli vanha". Kyseessä oli ihan siistin näköinen hieman reilu 200tkm ajettu perheauto.
Tämän jälkeen tuttava osti uudemman parin tonnin kulkineen, johon joutui sittemin teettämään kytkinremontin melko pian oston jälkeen.
Omassa pitkäikäisessä kumppanissa on se hyvä, että tiedät tarkalleen siitä mitä sille on tehty ja mitä todennäköisesti joudut tulevaisuudessa tekemään.- Anonyymi
Kyl 300 t km ja parinkymmenen suolatalven jälkeen monet autot alkaa olemaan koriltaan loppu.
- C5
Kaveri ajoi just -94 Sunnyn loppuun. ~ 420.000 km ja vissiin rapiat. Kori oli ainakin - Rapia!
- Ventoilija
Minulle auton loppuunajaminen alkaa kun auto ei mene enää katsastuksesta läpi inhimillisin kustannuksin.
Ajoin parhaimmillaan 4 vuotta katsastamattomalla autolla, ennenkuin hylkäsin sen Myrphyn lakiin vedoten.- Vento 4v
Tälläisiä autoja ja autoilijoita liikenteessä! Ei kait ne huvin vuoksi hylkää autoa?
- Ventoilija
Vento 4v kirjoitti:
Tälläisiä autoja ja autoilijoita liikenteessä! Ei kait ne huvin vuoksi hylkää autoa?
Kyllä ne hylkää ihan saadakseen hylkäysprosentin täyttymään, juuri tällaisesta alkoi minun "ajeluni".
Edelleen tallessa etupään jarruletkun kumiosa joka määrättiin vaihdettavaksi ja josta, kun olin sen irroittanut, ja näyttänyt toiselle katsastusmiehelle ei siitä löytynyt minkäänlaista vikaa, vaikka kuinka väänneltiin ja verrattiin uuteen. - KatiAnnikaKallio
minulla on nissan micra joka ei 3 vuotta sitten mennyt katsastuksesta läpi,mutta silti se toimii ihan hyvin edelleenkin ja on ihan jokapäiväisessä ajossa.
Laskinkin että kun katsastus maksaa noin 65€ kerta,niin parin vuoden päästä olen säästänyt micran hinnan takaisin ja voin ostaa toisen auton.
- 2.4 STW
Loppuun ajaminen on etoteko kyllä mutta se ei tarkoita että jokaisen pitäisi ajaa autonsa loppuun. Kyllä sen loppuun ajon huolehtii sitten joku muu.
Ei siinä ole mitään pahaa ekologisesti että vaihtaa vaikka 4-vuotiaan uuteen. Jonkun pitää vaihtaa auto uuteen ilman loppuun ajamista jotta käytettyjäkin olisi saatavana.
JOkainen auto ajetaan loppuun tai sitten ne romuttuu kolarissa liian pahasti. Tuolloinkin osa autosta jatkaa matkaansa muiden autojen varaosina. - keski-ikä 18-20 v
Siinä vaiheessa kun sen myynti ei enää onnistu helposti voi olla kätevämpää päästä autosta ja sen kustannuksista eroon viemällä se romutettavaksi.
- nollatitkimusta
niinpä, yhteenvetona voidaan olla mieltä, että auton loppuunajaminen tarkoittaa ihan mitä kukin asiasta päättä ja provot päälle.
Todella tärkeä ja kirjoittelun arvoinen asia kuitenkin, eiks je. noll - heh....
loppuunajetut autot päätyvät romikselle jossa ne hajotetaan, ja käyttökelpoiset osat myydään. Eli ajat auton niin loppuun ettet enää viitsi ruveta myymään jäljelle jäänyttä raatoa.
- Retkuilija
Jokkis on myös oiva ratkaisu auton loppuhyödynnykseen.
http://www.youtube.com/watch?v=eiyJt4PgcXc
Näyttävä lopetus ainakin. - Saapi happani käsiin
Mulla pystykeula-900 jäi kevättalveksi pihaan kun ostin uuden auton. Kun rupesin myymään sitä toikokuussa, niin mokoma oli homehtunut sisältä. Siis tekstiilit, matot. katto,ratti ja jopa muoviosat olivat homeessa. Ilmeiseti kevään lämpötilavaihtelu oli imenyt kosteutta sisään jä kevätpäivän lämpö toimi hyvänä kasvun kiihdyttäjänä. Romikselle meni.
Moi, mukava lukea näitä vastauksia, useimpien mielestä tuo auton korin paha ruostuminen on tärkeä syy sanoa että auto on loppu, näin ymmärsin?
Mikä sitten on kun romuttamolle menee nykyään aika hyvä korisiakin autoja?- C5
Esim. tomaatti hajoaa. Uusi loota maksaa enempi kuin auton reaaliarvo. Kannattaako rivarissa tai kerrostalossa asuvan korjata, jos ei ole taitoja/mestaa missä laittaa. Ja korjauttaminen maksaa hunajaa.
Vaihtoehtoja joita tulee mieleen:
- Näkee hieman vaivaa ja myy auton alan harrastajalle muutamalla satasella
- Työntää paaliin (soittaa Kuusakoskelle ja tilaa noudon)
- rapee meinaan
Seevitoselle vois tilata paalauksen heti.
- että tota...
Ai Corvetelle?
- BMW320dA -09
loppuun ajettu = auton arvo alle 2000 euroa.Auto voi sanoa päivänä kuin päivänä sopimuksen irti.Ei tuon hintaista kannata enään kauheasti lähteä laittamaan.
Mutta,eri asia on sitten että onko se taloudellisesti kannattavaa jos auton lhinta on ostettaessa jossain 20t - 30t euron välistä.Itseni pidän tuon hinta välin autoa ja sopiva vaihtoväli 2-3 vuotta.- mutterikasa
No hopihopi vaihtamaan siittä!
- BMW 320dA -09
mutterikasa kirjoitti:
No hopihopi vaihtamaan siittä!
"No hopihopi vaihtamaan siitä!"
Tänään lähti sitten tilaus uudesta F10 530dA m-sportista.
- Brummbär
Loppuun ajaminen tarkoittaa mielestäni sitä, että siinä vaiheessa kun auton korjaaminen ja osien uusiminen tulee kalliimmaksi kuin mitä auton rahallinen arvo on, niin se on ns. "loppuun ajettu". Tunnearvot ovat sitten täysin oma asiansa.
- untitles drivers
Nyt mä puhun osin omasta kokemuksesta. Viisi sormea osoittaa itseen.
Kun joku ostaa auton tai siis kalliin auton ja ei ole rahaa sen maksamiseen saatika huoltoon, niin jollain kohti tulee se piste, että on pakko sanoa ajavansa se loppuun.
Se piste tuilee siinä, että auton arvo alkaa laskemaan kun se auto on jo mennyt sen parhaan vaihtoiän ohi ja tosiaan ne huolllot ja korjaukset on vähän niin ja näin.... se kolme vuotias auto onkin yllättäen ja yli viisi vuotta ja sitten välirahat kasvaa ja elämä muuttuuu eikä se rahoituksen saaminen olekaan niinkuin strömsöössä
Ja mikä on muuten mielenkiintoista. Ihmiset elää velaksi..... eikä se enää haittaa vaikka on 10 000e ylimääräistä vastuuta, kun vastuuta on moninverroinmuutoikin liikaa..... Kyllä tää autojen loppuunajaminen kertoo siitä miksi suomessa on niin pirun vanhat autot
Jos virallinen valvoja sois tarvittavan budjetin ja pääsit ostaan auton, niin en kyllä lähtis sille uralle, että tavoittelisin sitä ostaisin ajautoa ajatuksella viidestätoistavuodesta.
Sen joulun pitää tulla aiemmin kuin se nyt tulee... viimeistään pyhäinpäivänä - Loppuun ajaja
Se on se kulminaatiopiste jossa vanhan korjaaminen pitkässä juoksussa tulee kalliimmaksi kun uudemman osto ja lainojen lyhentely.
- lopun alku
kun poliisi vie kilvet silloin loppuu ajo. haetaan uusi 200e arvoinen matolaatikko ja ajetaan taas kunnes poliisi vie kilvet... ne on silloin loppuun ajettuja.
- omat asiat kunnossa
paljos tosta tulee muuten sakonkia?
Periaatteessa jollain paskoilla voi suomessa ajaa varmaan vuosia helposti ettei hommasta jää kiinni. Kunhan huolehtii ja pitää auton suht siistin näköisenä, ettei kiinnitä mitenkään huomiota, kaikki polttimot toimii jne.
Eikä kannata paljon lähtee isoille teille, jos joutuu pahaan onnettomuuteen ja joku kuolee, voi olla kovat seuraamukset. Paitsi Sasille.
- ROMUAUTOJEN KUS-
KIT pitäisi hirttää lähimpään mäntyyn
- tienpää
Loppuunajaminen tarkoittaa sitä, että on tullut "tiensä" päähän.
Moi, hyviä vastauksia, mutta onko sellainen auto loppu, mikä toimii hyvin, on siisti ja hyvännäköinen, ja mukava, mutta rahallisesti aika arvoton?
Eli voiko kaikkia autoja ajaa loppuun?- The Köle
-kyllä voi, joko ajat autolla itse tai -maltat luopua siitä vain eli myydä auto lähes "ilmaiseksi" jollekin, jolle riittää, että auto on "mikä toimii hyvin".
-tselläkin on juuri sellainen auto. -se on ollut jo pari vuotta täysin arvoton, mutta kun se toimii hyvin. -nuo jälkimmäiset kriteerisi tosin alkavat harkitsemaan uuden ostoa.
-eli summarum.
-ajan auton LÄHES loppuun ja myyn raadon jollekin, joka ostaa auton vielä käyttöön tai sitten KOKONAAN loppuun, jos se menee varaosiksi. - The Köle
The Köle kirjoitti:
-kyllä voi, joko ajat autolla itse tai -maltat luopua siitä vain eli myydä auto lähes "ilmaiseksi" jollekin, jolle riittää, että auto on "mikä toimii hyvin".
-tselläkin on juuri sellainen auto. -se on ollut jo pari vuotta täysin arvoton, mutta kun se toimii hyvin. -nuo jälkimmäiset kriteerisi tosin alkavat harkitsemaan uuden ostoa.
-eli summarum.
-ajan auton LÄHES loppuun ja myyn raadon jollekin, joka ostaa auton vielä käyttöön tai sitten KOKONAAN loppuun, jos se menee varaosiksi.Lisäys: -niin kauan, kun auton saa katsastuksesta läpi se ei ole loppu.
- Anonyymi
Ei ole loppu, vaan tuo on minusta se lähtötilanne, jossa voidaan päätyä ajamaan auto "loppuun" sen sijaan että se laitettaisiin vaihtoon. Tosin joku voi haluta sen vaihtaa tuoreempaan siitä huolimatta, jolloin siitä tulee seuraavalle omistajalle ns. "löytö", halpa auto joka toimii hyvin, on siisti ja hyvännäköinen, ja mukava. Sillä ajelee tyytyväisenä vielä vuosia.
- jaa-a...
Mahdollisesti jäätietä pitkin.
- Eka ja viime Audi
Moro
Audi on helppo ajaa loppuun, vähän yli 100tkm ja korjauskulut ylittää sen mitä menee vaihdossa toiseen koslaan, jossa automaattilaatikko pelittää ja joka ei kuluta suunnilleen litraa melko arvokasta Audi LongLife öljyä tankillisella. - Kyllä voi..
Kyllä auton voi ajaa "loppuu". Olen korjaillut kaksi -ja nelitahtimoottoreita ja suuremmalta osin moottorin voi korjata kuntoon mutta on tapauksia että korjaaminen on ns. kannattamatonta. Aina ei osia ole saatavana jos etenkin osien valmistus on lopetettu ja eikä muitakaan vaihto-osia ole saatavana. Jokaisen pitää miettiä onko se esim. järkevää, turvallista ja taloudellista. Kolikolla on kaksi puolta ja jokainen punnitsee ne itse mikä on kullekin paras.
- kuka ostaa tämän?
Minulla on Nissan Sunny -87, ajettu noin 260.000 km ja korjauttelen sitä kuin "Iisakin kirkkoa", siis pikkuhiljaa kerran vuodessa, mitä katsastuksessa määrätään.
Suurimman vahingon teki viimesyksyinen varas, joka ajeli sillä savisella pellolla, jossa hajoitti kytkimen ja pelteja, niitä jo hieman ruostuneita, mutta nyt on taas uudet! Lasku oli tosin 1.000,-€.
Olin vain hyvilläni, kun autoa ei oltu poltettu, joka täälläpäin on tapana, mutta ilmeisesti se olisi tapahtunut sitten, kun varas olisi saanut siirrettyä poltetut kuparit, jotka olivatkin viellä takakontissa, kun poliisit löysivät autoni.
Tuokin on lievä ilmaisu, sillä täälläpäin poliisit tietävät mistä varastetut autot löytyvät, sillä ainakin hinausauton kuljettajalle ei tarvinnut selitellä paljon, mistä auto pitää hakea.
Tämä meni sitten taas "asiasta viidenteen", mutta sain juuri ilmoituksen, että ko. oikeudenkäyntiä on siirretty elokuulle. Kaverille kyllä "häkki heilahtaa" aivan muista rötöksistään, kuin mummon auton varastamisesta.....siis luvatta käyttöön otetusta.
Hyvä olisi pitää tuota vanhaa autoa, mutta jo toisen kerran se on häipynyt, siis luvatta otettu. On minulla jo sen ekakerran jälkeen ollut se "keppi" rattilukko, mutta voi, voi, voi, kun päätinkin, että en viitsi sitä aina laittaa ja se olikin se ainoa kerta, joten tuntuu, että olivatko aivan odottamassa?
Mutta minähän korjautan niinkauan kuin rahani riittävät. Uutta, siis toista en halua, koska minun varoillani saisi vain samanlaisen vanhan rotiskon, mutta minullahan on pian uusi, sillä uskoisin, että pian on kaikki osat vaihdettu.
- M51
mitsubishi lancer kesti minulla 350 000 km, sitten meni vaihdossa toiseen.
Lada 1200l kesti ainakin 300 000, matkamittari taisi loppuaikoina olla rikki.
Ei tietysti missään merkkihuollossa huollettu, vaan halvemmalla - merrssumies.
No olipa miten oli,mulla vm89 190e2.0bensa mersu,mittarissa 560000km,alkuperäsessä värissään ja korissa ei viellä yhtään paikkaa,ja jokavuosi saan kehut katastuskonttorilla,ei sillä ettenkö sais uudempaa ostettua,mut miks???Voin sanoo et pistämpähän nekin rahat parempaantarkotukseen kuten tähän omaankotiin,,,et ennemmin omakoti ja auto kun vuokrakämppä ja velkaauto.
- neeneebunen11
täällä juuri luulutavasti loppuun ajossa hitsauslaitteiden puuttumisen vuoksi volvo 850 vm 95 automaatti bensavehkeellä pärräilty 530 000 jos löytys edullinen paikka hitsauttaa niin leimalle menis vielä muuta isompaa ei oo mutta tosiaan kuten aiemmin todettu korin viat hitsauksen vuoksi yleensä ovat syy tuohon loppuun ajamiseen sitten.. joko ei osaa hitsata tai laitteita ei löydy itseltä eikä lähimaastosta. Täytynee miettiä kokonais valtaisesti tilanne jos kahden tonnin autoon joutuu tekemään 600e remontin kannattaa se tehdä ehdottomasti jos ei kaikki muukin tiettävästi ole jonossa heti perään.. eli jos tuolla 600e ajaleepi vielä pienellä lisä fiksillä vuoden parikin niin ilman muuta!!
Vanhemmat autot saastuttaa mutta niin uusienkin tekeminen sekö rahtaaminen ympäri maailmaa ensin osat tehtaille sitten valmiit autot ostajille yhtä laajalti. Vanhoistahan ei juuri jätettä jää kun asianmukaisesti kierrättää mutta pötyä on että uuteen kannattaisi vaihtaa se ei päästöjä vähennä ja lisäksi uusia ei juuri itse korjaile vaikka vähän taitoakin löytyisi joka ikisen lampunkin saapi liikkeessä vaihdatttaa että tuo autokannan uusiminen ei kannata kuin kauppiaita!- Olennainen ero
Korjauksissa on järkyttävä ero. Olimpa pikku kolarissa, missä lamppua rikkoutui ja peltiä meni vähän kasaan. Liikkeessä tehden olisi osien irroitus, oikaisu, maalaus, uudet osat = 680€. Mutta itse tehden romiksen ja varaosaliikkeen kautta tulos syntyi kuitenkin ihan taviksen käsissä. Ammattityökaluina oli puupalikka, vasara,ruuvari ja poksipihdit. Pellit taputellen varovasti suoriksi ja peltilirpukat pihdeillä kohdalleen. Parin sovituksen jälkeen jo valaisin istui siististi paikalleen.
Omaa työtä pari tuntia sekä polttimot ja valaisin olivat yht. 40 euroa. Sitten vaan hiontavahalla vieraat maalit pois ja homma bueno.
Näin menetellen pystyy vanhaakin autoa hyödyntämään vielä vuosia. Vieraalla teettäen pitää jo 2-3 t€:n auto romuttaa tai vaihtaa uudempaan/toiseen. - niiiin,tuota...
Jaaaa-a,enpä lähtisi kyseistä 850:ta volvoa enään korjailemaan 600 eurolla.Sen arvo kun on suunnilleen se.
http://www.nettiauto.com/volvo/850/?id_vehicle_type=1&yfrom=1995
- Yualle
Korin täydellisen happamoitumisen lisäksi luen loppuunajon kriteereiksi moottorin tai vaihteiston totaalisen hajoamisen, jotka siis vaatisivat isoja remppoja (esim. moottorin kiinnileikkuu).
- metso.com
tossa ostin 2v sit ford sierra 1.8td oli kuulema loppuunajettu ku 400tkm mittarissa,no maksoin 500e siitä,nyt vieläkin posottelen sillä,öljyt moottoriin 7000tkm välein...hieman syö mut niin se pitääkin.nyt ajettu 520tkm,oho,,,vieläkin raksuttaa,mitään isompaa en ole tehnyt siihen,mu katsastukseen parit nivelet,alapallot,vetarit, no perä huutaa hieman kuin transetissa,mut ei haittaa menoa...nyt on kaveri ostamassa 600e..niin ei tuo nyt niin huonosti ole...sitä ennen oli volvo v40 1.9td...möin niin oli ajettu 540tkm...mut senkin ostin muutamalla satasella ja möin voitolla...samoja vikoja..eli tästä opimme...ei rahalla välttämättä saa parasta mutta kun ei ole sormi keskelllä kämmentä niin voi pärjätä pienellä rahallakin....ps.voisit talvella matkustella pitempiäkin aikoja ulkomailla kun ei mee löysä raha auton osariloihin koko ajan...näin TOIMII OSUUSKAUPPA VÄI...vaik en olekkaan kaupan alalla...
- 29
eiautoa voiloppuunajaa,olennähdyt minkälaisista raadoista amerikan autoja tehdään liikenteeseen
- Retkuilija
Trianglemotorille ei mikään ole liian loppuunajettu:
http://www.trianglemotor.com/fi/jaguar.htm
http://www.trianglemotor.com/fi/rolls.htm
Moi, aika hyviä juttuja tulee, se vaikuttaa olevan ihan auton omistajasta kiinni, milloin pitää autoaan loppuun ajettuna, ja milloin sitä voi vielä korjata.
Eli ottavatko ihmiset auton pienenkin korjauksen liian raskaasti, ja pitävät että auto on loppu?- The Köle
-en usko, että kovin moni ihmisistä vaihtaessaan autoaan pitävät sitä loppuunajettuna.
-vaikka täällä purnataan, todellisuudessa suurin osa kansalaisista on niin hyvätuloisia, että eivät edes halua ajaa autoansa loppuun, vaan pitää saada alle uudempaa ja parempaa.
-toinen Myytti, johon olen tavannut on se, että luullaan auton ensimmäisen omaan piikkiin menevän vian (ei siis takuuta enää jäljelllä) johtavan siihen, että uusia vikoja tulee jatkuvasti ja ne maksavat enemmän, kuin uuden uuden auton hankinta......
-näiden vanhempien autojen kohdalla asiaan vaikuuttavat pääasiassa seuraavat olosuhteet:
a) taloudellinen tilanne ja motivaatio korjata/huoltaa autoa
b) käden taito ja autotekniikan osaaminen
c) käytettävissä olevat tilat ja työkalut.
- neeneebunenn11
mikäli ei oo mahdollisuutta kertakaikkiaan kalliimpaan (parempaanko??) autoon vaan ostelee aina niitä muutaman satasen kauppakasseja muutaman kuun leimalla niin todellakin kannattaa tehä siihen volvoon? se 600 remppa kuten jo sanoin _jos_ tietää ettei muuta sen suurempia ole ihan heti tulossa mieluummin kuin ostaa 3kkn välein se 300e kottero jolla kulkea ja mistä ei ees mtn tiedä..
- Anonyymi
Loppu tulee siinä vaiheessa, kun omistaja katsoo, että korjaukset maksavat liikaa. Tämä on yksi määritelmä.
- Anonyymi
Kun riisikippoja korjauttaa niin aina puhutaan vaan satasista ja sen vielä sietää.
Mutta germaanien kanssa pitää totutella siihen että korjaus maksaa tuhansia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512852
- 562658
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692078
- 452072