Muutimme joku aika sitten saman katon alle hieman vajaan vuoden seurustelun jälkeen. Rakastan miestäni todella, hän on ihanin ja kultaisin tapaamani mies, mutta minua hieman vaivaa hänen huono itsetuntonsa. Se, että joudun kuuntelemaan turhan usein kommentteja "saisit varmasti paremman" tai "mä en ymmärrä miten oon saanu sun kaltaisen naisen". Huono itsetunto aiheuttaa joskus mustasukkaisuutta, esim. jos ollessamme baarissa kaveripoikani tulevat juttelemaan minulle, hän saattaa murjottaa koko loppuillan ja lähteä baarista sanomatta mitään.
Kehun kyllä hänen ulkonäköään (hän on todella komea ja muutenkin upea pakkaus ja tiedän monien naisten olevan kateellisia), taitojaan makuuhuoneessa ja kuinka kiltti ja huomioiva hän on. En kuitenkaan vedä kehumista yli, ettei niistä mene uskottavuus; sellaisia pieniä toteamuksia kuin "näytät hyvältä" tai "oot ihana kun *teet jotain*". Mitä vielä voisin tehdä, että hän pikku hiljaa alkaisi uskoa, että pidän hänestä ja vain hänestä, juuri sellaisena kuin hän on? Joskus loukkaa, kun hän saattaa makuuhuonehetken päätteeksi todeta, ettei mun tartte näytellä tai valehdella, kyllä hän tietää, ettei oo paras mitä mulla on ollu... Mutta kun on.
Neuvoja?
Miten kohottaa miehen itsetuntoa?
22
3254
Vastaukset
- A tip for today
Miehes kannattaa selvittää ja puhua sinulle siitä esim. onko hänellä ollut vähättelevät vanhemmat tai onko häntä kiusattu. Yleensä tuo itsensä mitätöiminen saa juurensa lapsuuden kodista.
Tietysti nämä ovat arkoja asioita jotka voi tarvita ammattiauttajan apua, jos yleensä tällaisesta on kyse.- apua kaipaava nainen
Miehellä on kieltämättä vaikea lapsuus/nuoruus, mikä varmasti vaikuttaa tuohon asiaan... Tässä tapauksessa ei taida kuin aika auttaa, on vain välissä surullista kuulla, kun toinen ei usko itseensä. :/
- mystic meggie
Et voi korjata miehesi vikinää aiheuttavaa vikaa. Ainoastaan miehesi kykenee siihen. Sinun tulee joko hyväksyä miehesi vikisijänä tai jättää hänet. Mikäli päätät pitää miehen neuvon sinua ostamaan korvatulpat ja pyytämään lääkäriltä diapam-reseptiä. Siitä, että teet miehesi ongelmasta oman ongelmasi ei ole iloa tai hyötyä yhtään kenellekään.
- mies minäkin
Luulen, että kaverisi on äärettömän mustasukkista tyyppiä. Oman itsensä vähättely on peiteltyä omistamisenhalua.
Ole oma itsesi äläkä suostu kaventamaan omaa mailmaasi vain toisen eduksi. Muutoin saatat joutua joskus myöhemmin todella huonoon asemaan.
Kyllä kaverin pitäisi vähitellen tajuta, että välität vain hänestä.- apua kaipaava nainen
Tein alusta asti selväksi, että omista kavereistani en tule luopumaan hänen takiaan, se on pakko hyväksyä. Olen aiemmin ollut narsistin ja mustasukkaisen miehen kanssa parisuhteessa, sitä virhettä en enää tee, koska siinä romahtaa oma itsetunto nolliin.
Omistushaluinen ja mustasukkainen hän on, ei sairaalloisesti, että pyrkisi elämääni rajoittamaan. Luulen tämän oleva enemmänkin seurausta epävarmuudesta ja huonosta itsetunnosta, joita hälventämällä myös mustasukkaisuus varmasti vähenee. Toivottavasti ajan kanssa... apua kaipaava nainen kirjoitti:
Tein alusta asti selväksi, että omista kavereistani en tule luopumaan hänen takiaan, se on pakko hyväksyä. Olen aiemmin ollut narsistin ja mustasukkaisen miehen kanssa parisuhteessa, sitä virhettä en enää tee, koska siinä romahtaa oma itsetunto nolliin.
Omistushaluinen ja mustasukkainen hän on, ei sairaalloisesti, että pyrkisi elämääni rajoittamaan. Luulen tämän oleva enemmänkin seurausta epävarmuudesta ja huonosta itsetunnosta, joita hälventämällä myös mustasukkaisuus varmasti vähenee. Toivottavasti ajan kanssa...Vaikka en uskokaan, että "joka toinen" kirjoittaja olisi elämässään ehtinyt olla narsistin kanssa, sen verran harvinainen persoonallisuushäiriö on kyseessä, niin herää kysymys mikä sinua vetää suhteisiin tällaisten miesten kanssa. Toistat nyt itse jotain kuviota hakemalla tavalla tai toisella ongelmallisia partnereita.
Tuossa alla oli myös hyvä neuvo liittyen marinaan: älä palkitse sitä, käske lopettaa se.
mystic meggie ja mies minäkin antoivat hyviä ohjeita. Sinä et voi tehdä mitään ja pahinta mitä voit tehdä on alkaa esimerkiksi luopua omista ystävistäsi ja omista menoistasi, jotta mies ei "pahoittaisi mieltään".
Jos mies haluaa muuttua, hänen kannattaa hakea ammattiapua. Jos hän haluaa tuolla käyttäytymisellään vain käyttää valtaa suhteessanne ja rajoittaa sinun menemisiäsi niin sinun on pidettävä puolesi. Jos hän lähtee baarista mököttämään niin anna mennä.
Ihmiset, joilla on huono itsetunto, ovat alttiita pettämään. He haluvat pönkitystä egolleen hankkimalla kehuja muiltakin, ja toisaalta he ovat varmoja että heitä itseään ennen pitkää petetään, joten heidän mielestään on ihan oikein että hekin pettävät.
Oliko yhteenmuutto noin nopeasti hänen ajatuksensa?- 14 + 3
Itsetehostusta. Vaikka hän olisi ajatuksineen oikeassa, hänen pitäisi älytä pitää ne sisällään ja hyväksyä itsensä heikkouksineen. Älä palkitse hänen marinaansa imarteluin vaan toru häntä ystävällisesti ("älä nyt taas ala..."), koska se ei ole kivaa kuultavaa.
- woorldlander
Sano suoraan, että sua alkaa todella ahdistaa toi narina. Ja kun ei asiat sillä narinalla miksikään muutu.
- Alma toinen
Oletteko kovin nuoria vielä? Kaksikymppisiä? Jos jo aikuinen yli 40 v. mies kuulustaa huonolta.
- 34v......
Jos on hyvännäköinen oikeasti, niin ajattelisi että itsetunto ihan siitäkin syystä ei pohjalta löytyisi ja sitä kautta voi parantaa itsetuntoa.
--
Onko minkäikäisestä ihmisestä kyse?
...- 34v kääpä..
Jatkan vielä, itselläkin on todella huono itsetunto ja luottamus itseeni ja omiin kykyihini.
On todella vaikea uskoa että kukaan nainen ikinä voisi kiinnostua minusta, ja jos voisi niin se ei kovinkaan ihmeellinen ihminen sitten ole.
-
Itsellä tämä huonoitsetunto on lapsuuden peruja, paljon osaan nähdä syitä miksi minusta on tälläinen tullut.Päälle vielä koulukiusaaminen ja muut ongelmat niin ei ole ollut oikein mahdollisuuttakaan parantaa sitä..
Tarkoitus ei ollut vetää mitään itku-litanniaa tähän mutta, tulipa nyt kirjoitettua.
---
Vaikka kuinka pönkität/kehut miestäsi, niin paraneminen lähtee hänestä itsestään,
Nauttiiko hän esimerkiki itsesäälissä rypemisestä?
Hänen täytyy itse tajuta että on hyvä ja hän pärjää on ihan yhtä hyvä kuin muutkin ja kaikenlainen itsesäälissä kiehnääminen ei vie asioita eteenpäin...
- yhtälö7+17
Olen eri mieltä niiden kommentoijien kanssa, jotka vetävät esille narsisti-kortin. Huono itsetunto ja tarve tuntea itsensä hyväksytyksi ja halutuksi ovat aivan eri asia kuin narsismi!
Ikävä kyllä vedämme mukanamme elämän varrelle sattuneita huonoja kokemuksia. Tiedän itsestäni, että hyvin etäiseksi jäänyt isäsuhteeni on tehnyt sen, etten ole kunnolliseen parisuhteeseen kyennyt, vaan minulla on ollut taipumus "mahdottomiin yhtälöihin".
Aloittajan mies on epävarma itsestään ja "kelpuustaan", vaikka vakkarisuhteessa onkin. Eipä tuohon ole muuta reseptiä kuin kärsivällisyys... Se, että saat miehen tuntemaan, että haluat juuri hänet. Nykyinen mieheni oli melkoisen "tumpelo" samaan tyyliin kuin omasi eli alkuajat koki kaikki miespuoliset tuttavani hivenen uhkaksi itselleen eikä voinut käsittää, että olin aivan hulluna häneen... Ajan myötä hän alkoi uskoa itseensä ja meihin... Ei muuten tapahtunut ihan vuodessa eikä kahdessakaan, mutta kärsivällisyyteni palkittiin :-) - Jenefer
Vertaistukiryhmä miehille, jossa mies voi jakaa omia ajatuksiaan ja tuntojaan turvallisessa ympäristössä. Todellakin itsetunnon kohennus lähtee itsestään ja omasta työstämisestä itsensä kanssa.
Lapsuus yleensä syypää näihin ihmisten rikkinäisyyteen, kun ollaan vajaavaisten vanhempien keskeneräisiä lapsia. Isäsuhde vaikuttaa paljon pojasta mieheksi kehitykseen kuten myös tytöstä naiseksi. Googleta kiintymyssuhde, tunnelukot, isäsuhte, äitisuhde. Itse et voi mitään muuta, kun antaa miehen valittaa, jos pystyt niin elä omaa elämää hänen rinnallaan, mutta älä ota hänen kipuilujaan itsellesi. Toimit vaan peilina hänen rikkinäisyydelleen, kun läheinen suhde nostattaa käsittelemättömiä tunteita pintaan. - epävarmanainen
Sama ongelma tässä parisuhteessa, mutta mä oon se epävarma..
vähättelen aina itteäni, ja en usko että hän voi pitää minusta. Jos hän juttelee jonkun kaveri naisen kanssa esim facebookissa heti olen sanomassa että ai oot etsimäs parempaa jo..
en haluaisi olla silleen, ja yritän hllitä itteäni, mutkun mun on pakko sanottava kun koen ne uhkana, ja tekee aina mieli vaa lähteä pois tilanteesta, miten lapselliselta kuulostaakin, mutta semmoiset pikkujutut saa mut itkemään mustasukkasuudesta ja koen kaikki naiset uhkana (pelkään eniten että hän löytäisi toisen muun, ja jättäisi minut) ja se jää kai mun kohtaloks, kun pilaan tän kaiken kauniin mitä meillä on tällä luonteenpiirteel mut mitä mä voisin tehä tälle..
toinen juttu on että vähättelen aina ulkonäköäni ja tulen huonolle tuulelle kun nään hyvännäköisen naisen ja alan häpeemään itteäni, en ala raivota tai meuhkata, suljeudun vaan ja mietin että tossa nyt olis poikaystävälle sen arvonen nainen.. ja voisin vaikka vajota maanrakoon, se on tosi kuluttavaa myös, koska en haluaisi tuntea niin, haluaisin tuntea itseni hyväksi juurinäin, mutta se vaan tuntuu vaikealta,vaikka poikaystäväni kehuu että olen kaunein nainen hänen mielestään (muka)..
oon aikonu jättää sen tän epävarmuuden takia, ja sanonut että en taho pitää sitä missää remmissä ja tää on tosi kuluttavaa tälle suhteelle..
ja et sen pitäs löytää itsevarmempi nainen, mutta ei se halua mua pois mistään hinnasta, ja haluaa auttaa itsevarmuuden kanssa.. mutta mistäs sitä alottais.. en tiedä miten itsevarmuutta voi saada, eikä miehenikään..
tästä viestistä tuli nyt tosi sekava..Auttaisiko jos kerrot suoraan mitä pelkäät? Kerrot hänelle kun tuntuu pahalta ja miksi tuntuu pahalta. Puhumalla kannattaa yrittää rakentaa luottamusta ja pohjaa sille että on tärkeä ja arvokas. Vaikea tie, mutta kannattaa yrittää.
- offtopic ;D
Hihii aloittaja sanoi sen "mä en ymmärrä miten oon saanu sun kaltaisen naisen".
Toistin tota samaa mantraa varmaan neljä kertaa yks viikonloppu kun oli uuden tyttöystäväni kanssa baarissa :DDD seuraavana aamuna tytsy huomautti asiasta ja kyllä oli vähän nolo olo :/ Noihin vähätteleviin kommentteihin ainoa vastaus on totuus; et halua ketään toista vain hänet! Ajan myötä ehkä luottamus saadaan rakennettua. Teet jo paljon kehumalla ja kannustamalla.
Tietty voit ehkä heittää pikkuisen leikkiä (riippuen kuinka hyvin jo tunnette toisenne) seuraavaan "mä en tajuu" ruikutukseen, jotain "joo mä olin vissiin ottanut vääriä lääkkeitä" (ja näitä lääkkeitä haluan lopun ikääni) "en kyllä ymmärrä minäkään, mulla oli varmaan joku mielenhäiriö"(enkä halua vieläkään toipua kohtauksesta). Ja ettei ole paras mitä sulla on ollut? Vastaat: Joo mutta harjoitus tekee mestarin, joten miten olis lisätreenit? =)
Vajaa vuosi yhdessäoloa on vasta alkuhuumaa, joten aikaa myöden uskoisin että tuo epävarmuus häviää.- 4+15
Mun miehellä on ollut samanlaisia puheita, mutta kun kerran (ei itsensä vähättelyn yhteydessä) sanoin, että lakkaa mollaamasta itseäsi tai alan uskoa puheitasi, hän ymmärsi lopettaa asiasta jauhamisen. Sanoin, että on mulle loukkaavaa kuulla miten huono hän on; en mä idiootin kanssa jaksaisi olla. Tästä on aikaa muutamia kuukausia, eikä ole enää kuulunut marinaa omasta huonoudesta. Jos kuuluu, sanon asiasta taas suoraan ja kerron, että on sitten viimeinen kerta kun asiasta sanon, sit on homma selvä. Kyllä se hajottaa itseäkin kun joutuu kuuntelemaan toisen puheita miten huono ihminen yms. on.
- apua kaipaava nainen
Kiitos kaikille neuvoja antaneille!
Otin asian tuossa yksi ilta puheeksi toteamalla, että tuollainen itsensä vähättely tekee minut surulliseksi, kun en ajattele ollenkaan samoin. Juttelimme asiasta pitkät tovit ja hän sanoi, ettei ollut ymmärtänyt tuollaisella käytöksellä voivan pahoittaa mieleni ja oli pahoillaan. Eihän tuo miehen itsetuntoa täysin korjaa, mutta parempaan suuntaan tässä ainakin nyt mennään, kun keskustelemalla pystyi kasvattamaan luottamusta ja ymmärrystä toista kohtaan.
Hieman hölmö olo tässä on, kun en aiemmin osannut ottaa asiaa puheeksi, muuten kyllä pystymme puhumaan kaikesta.- jdkhfsd
Ei se aina ole helppoa löytää jutun juurta. Sen vuoksi toisten apu on tärkeää. Siihen nämä sivustot ovat mitä parhain apu :)
- ratkaisu_aina
Hanki sille joku kannustava kännykänkuori www.designskins.fi tuolta. vaik joku mis te ootte yhessä tms ::)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065467Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453653Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503235Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512544Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611600- 881335
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321253- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1471180