http://yle.fi/uutiset/ruben_stiller_aika_kutsua_pahaa_pahaksi/6137625
Hyvinkäällä ei tappanut kilpailuyhteskunta. Hyvinkäällä ei tappanut maskuliininen väkivallan kulttuuri.
Puhuuko Ruben asiaa?
Ruben jyrisee
37
59
Vastaukset
Täyttä asiaa. 50, 100, 150 vuotta sitten kys. yksilö olisi tarttunut puukkoon ja hippaillut parhaansa mukaan. Se, mikä on Suomen pelastus- tai tuho- on, että suomalaiset eivät ole poliittisesti aktiivista kansaa. Kuinka paljon parempia maalitauluja joidenkin tuttujen tai luokkakavereiden sijaan löytyiskään, jos suomalaiset hahmottaisivat todellisuuden poliittisesti?
Niin, että poliitikkojen nahkat olis vaarassa eikä luokkakavereiden? Luokkakavereihin on helpompaa purkaa vihaa ja katkeruutta, kun aina vartioituihin poliitikkoihin.
teevadit kirjoitti:
Niin, että poliitikkojen nahkat olis vaarassa eikä luokkakavereiden? Luokkakavereihin on helpompaa purkaa vihaa ja katkeruutta, kun aina vartioituihin poliitikkoihin.
No sitähän mä juuri sanoin.
Poliitikot eivät ole mitenkään vartioituja. Milloin missäkin kissanristiäisissä, moottooripyöräkerhon klubitiloissa, taxissa, kadulla, kotona...Sen kus valitset paikan.PlatosMorbidDust kirjoitti:
No sitähän mä juuri sanoin.
Poliitikot eivät ole mitenkään vartioituja. Milloin missäkin kissanristiäisissä, moottooripyöräkerhon klubitiloissa, taxissa, kadulla, kotona...Sen kus valitset paikan.Okka, mä vaan varmistin että käsitin sut oikein. Niin, ei kaikki. Osalla hiihtää joku men in black aina perässä. Varsinkin niillä jotka eniten tekee pahuuksia.
Yksilö teki päätäksensä, kuten aina. Mutta miksi yksilöillä on nykyään niin paljon paha olla? Mikä sen aiheuttaa? Huonot geenit vai?
"- Jos ei mies armeijassa kestä olla, niin ei hän sitten paljon muutakaan kestä."
Jos toi mentaliteetti alkaa pikkuhiljaa vituttaan? Hommaa akka, kersoja, kämppä, pankkilaina, paska duuni paskalla liksalla, rillaa saatana viikonloppuisin, kun et muuta voi, äänstä idolseissaeuroviisuissakunnallisvaaleissa, nuukahda lepokotiin nesteytys keskeytettynä.
Jos vaan niin että `kiitti, mut ei kiitti`?PlatosMorbidDust kirjoitti:
"- Jos ei mies armeijassa kestä olla, niin ei hän sitten paljon muutakaan kestä."
Jos toi mentaliteetti alkaa pikkuhiljaa vituttaan? Hommaa akka, kersoja, kämppä, pankkilaina, paska duuni paskalla liksalla, rillaa saatana viikonloppuisin, kun et muuta voi, äänstä idolseissaeuroviisuissakunnallisvaaleissa, nuukahda lepokotiin nesteytys keskeytettynä.
Jos vaan niin että `kiitti, mut ei kiitti`?Se voi olla, että toiset näkee kulissien taakse paremmin kun toiset. Mimmoista nukkeshowta tää ihmisten elämä useilla on. Verraten rusinapulla uskontoon.
Mää luulen, et ihmiset alkaa olla vittuuntuneita tietyissä muoteissa elämiseen. Pää ei kestä muotissa elämistä. Yhteiskunnassa on sen verran vikaa kuitenkin, että täällä pärjää ne jotka jaksaa olla muoteissa ja mennä liukuhihnaa pitkin itse juuri ajattelematta miksi. Tai ne jotka ei enää piittaa siitä mitä niiltä odotetaan.
Elämästä pitäs osata nauttia, mut sitten on ristiriitoja mitkä estää tietyiltä osin elämästä nauttimisen. Saat tehdä näin, et saa tehdä noin, sun pitää tehdä näin, mene noin tee näin älä ole tollainen ole tällainen. Hyppää, kumarra konttaa jne..ihmisellä on näennäistä itsemäärämisvaltaa enemmän kuin sitä aitoa. Jos ei muuten niin sosiaalinen paine ajaa matkimaan, vaikkei huvittais.
No toki ei ne asiat korjaannu ihmisiä katolta ampumalla.teevadit kirjoitti:
Se voi olla, että toiset näkee kulissien taakse paremmin kun toiset. Mimmoista nukkeshowta tää ihmisten elämä useilla on. Verraten rusinapulla uskontoon.
Mää luulen, et ihmiset alkaa olla vittuuntuneita tietyissä muoteissa elämiseen. Pää ei kestä muotissa elämistä. Yhteiskunnassa on sen verran vikaa kuitenkin, että täällä pärjää ne jotka jaksaa olla muoteissa ja mennä liukuhihnaa pitkin itse juuri ajattelematta miksi. Tai ne jotka ei enää piittaa siitä mitä niiltä odotetaan.
Elämästä pitäs osata nauttia, mut sitten on ristiriitoja mitkä estää tietyiltä osin elämästä nauttimisen. Saat tehdä näin, et saa tehdä noin, sun pitää tehdä näin, mene noin tee näin älä ole tollainen ole tällainen. Hyppää, kumarra konttaa jne..ihmisellä on näennäistä itsemäärämisvaltaa enemmän kuin sitä aitoa. Jos ei muuten niin sosiaalinen paine ajaa matkimaan, vaikkei huvittais.
No toki ei ne asiat korjaannu ihmisiä katolta ampumalla.No juurikin noin. Kaiken maailman ratikkauskeja maailma pullollaan ja sitten kun joku ottaa vaarin Ratikkakuskin ideoista ja ampuu työttömiä, niin ei sekään hyvä.
"No toki ei ne asiat korjaannu ihmisiä katolta ampumalla."
Loppupeleissä toi voikin olla hyvä kimmoke sille, että `yhteiskunta` oikeasti muuttuu. Mutta eihän se ole tehnyt aiemminkaan kaiken maailman kouluampumisten jälknee, niin miksi nytkään? Viittaan siis siihen "yhteiskunnalliseen keskusteluun", mitä tämäkin episodi sai aikaan. Samat naamathan ne toistavat samoja kaavoja ja kivakiva mutta toteutus kaatuu kokoomuslaiseen politiikkaan, eli mikään ei muutu. Eikä olekaan tarkoitus muuttua, koska se on `kilpailukyvyn kannalta` huono asia.PlatosMorbidDust kirjoitti:
No juurikin noin. Kaiken maailman ratikkauskeja maailma pullollaan ja sitten kun joku ottaa vaarin Ratikkakuskin ideoista ja ampuu työttömiä, niin ei sekään hyvä.
"No toki ei ne asiat korjaannu ihmisiä katolta ampumalla."
Loppupeleissä toi voikin olla hyvä kimmoke sille, että `yhteiskunta` oikeasti muuttuu. Mutta eihän se ole tehnyt aiemminkaan kaiken maailman kouluampumisten jälknee, niin miksi nytkään? Viittaan siis siihen "yhteiskunnalliseen keskusteluun", mitä tämäkin episodi sai aikaan. Samat naamathan ne toistavat samoja kaavoja ja kivakiva mutta toteutus kaatuu kokoomuslaiseen politiikkaan, eli mikään ei muutu. Eikä olekaan tarkoitus muuttua, koska se on `kilpailukyvyn kannalta` huono asia.Totta, ehkä noi surullisen kuuluisat episodit herättää ainakin keskustelua missä mättää. Kuten Ruben sanoo, yksilö teki päätöksen. Eri yksilöillä on mitä on kullakin siellä taustalla hiertämässä. Ei voi aina tietää mikä oli kelläkin se perimmäinen laukaisin teoillensa.
En siltikään purematta niele, etteikö yhteiskunnassa olisi suuresti syytä ja vikaa ihmisten pahoinvointiin. Minäkin koen voivani tietyllä tapaa pahoin tässä yhteiskunnassa, vaikken tartukkaan aseisiin ja ala lahtaamaan ihmisiä. Olen vaan käynyt entistäkin välinpitämättömämmäksi normeja kohtaan. Eristäytyneemmäksi yhteiskunnasta ja sen muotioikuista. Poliittisesti olen täysin kyllästynyt pelleihin. Uskoa ei ole mitä politiikkaan tulee.
Niin, joko se on kasvun paikka tai rivit harvenee. Sille se näyttää maailman meno. Kilpailu se ajoi ihmisen puusta ales ja ajaa takaisin puuhunkin.teevadit kirjoitti:
Totta, ehkä noi surullisen kuuluisat episodit herättää ainakin keskustelua missä mättää. Kuten Ruben sanoo, yksilö teki päätöksen. Eri yksilöillä on mitä on kullakin siellä taustalla hiertämässä. Ei voi aina tietää mikä oli kelläkin se perimmäinen laukaisin teoillensa.
En siltikään purematta niele, etteikö yhteiskunnassa olisi suuresti syytä ja vikaa ihmisten pahoinvointiin. Minäkin koen voivani tietyllä tapaa pahoin tässä yhteiskunnassa, vaikken tartukkaan aseisiin ja ala lahtaamaan ihmisiä. Olen vaan käynyt entistäkin välinpitämättömämmäksi normeja kohtaan. Eristäytyneemmäksi yhteiskunnasta ja sen muotioikuista. Poliittisesti olen täysin kyllästynyt pelleihin. Uskoa ei ole mitä politiikkaan tulee.
Niin, joko se on kasvun paikka tai rivit harvenee. Sille se näyttää maailman meno. Kilpailu se ajoi ihmisen puusta ales ja ajaa takaisin puuhunkin.Jos se kasvun paikka alkaisi siitä, että laitettaisiin tärkeyslistalla ykköseksi, se mikä oikeasti on tärkein?
http://www.tiede.fi/uutiset/4714/eriarvoisuus_alkoi_kivikaudella
Äehenminäjaksa. Olen tainnut täälläkin palstalla paasata jo vuosia samaa paskaa, mutta onhan se kiva huomata,. että pikkuhiljaa jotkut alkavat olemaan samoilla linjoilla.PlatosMorbidDust kirjoitti:
Jos se kasvun paikka alkaisi siitä, että laitettaisiin tärkeyslistalla ykköseksi, se mikä oikeasti on tärkein?
http://www.tiede.fi/uutiset/4714/eriarvoisuus_alkoi_kivikaudella
Äehenminäjaksa. Olen tainnut täälläkin palstalla paasata jo vuosia samaa paskaa, mutta onhan se kiva huomata,. että pikkuhiljaa jotkut alkavat olemaan samoilla linjoilla.No kyllä. Ethän sinä paskaa puhu aiheesta vaan asiaa. Ymmärrän ettei aina jaksa ja tuntuu että taas sitä samaa saa jankuttaa. Tuttu tunne.
Päivi Räsänen (hän?) syytti yhteisöllisyyden puutetta. Onneksi ML24:lla on hyvä yhteisö? :)
Se joku väitti, et nuoret on pakotettava osallistumaan.Olisiko se olis hyvä juttu? Vai että kuka sitä yhteisöihin pakostakaan, jos ne vastenmielisiksi koetaan.
Jännä idea. En ole ihan varma toimisiko, vai ettei ehkä ollenkaan.Pakottamallahan tää yhteiskunta on tähän jamaan ajettukin. En usko, että pakko on hyvä keino enää ajaa ihmisten asioita.
- Syy on
internetissä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012053015646977_uu.shtml- Tulisitte nyt
teevadit kirjoitti:
Kuka ne nettivehkeet niille muksuille hankkii?
jo joka iikka 2000-luvulle. Eletään vuotta 2012. Paljon asioita on toisin. Tieto kulkee vapaammin kuin koskaan aiemmin tietämämme historiassa. Virikkeitä mielellä on pilvin pimein. On typerää, suoranaisin pahuuteen verrattavaa typeryyttä kieltää niiden vaikutus nuoriin ja ihmisiin yleensä. Kaikki ne virikkeet mahdollistavat ja voivat myös ruokkia valmiiksi vinksallaan olevaa mieltä. Miksi niin? Siksi, koska niillä kaikilla on mahdollista nopeuttaa kehityksen luontaista kulkua. Ja kaikkea sitä ei seuraa yleensä mitään hyvää. Sen näkee kaikkialla. Koulunpenkiltä suoraan johtajaksi pääsevä ei todellakaan ole heti valmis hyvä johtaja, mutta se koulu ja koulutus voi helposti ruokkia sellaisen harhaluuloa, että hän sellainen on. Onhan hän nyt kuitenkin suorittanut sen koulun kiitettävin arvosanoin ja todistuskin siitä on. Mutta mikä on lopulta kuitenkin se todellisuus...?
Se mitä moni "viisas" ei näyttäisi ymmärtävän on se, että eletään ihmiskuntana murroskautta ja muutos ei ole koskaan kivutonta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yksikään asia yksittäin ei ole suurin syy mihinkään, vaan nimenomaan tämä meidän aikakausi.
Ruben on dinosaurus, joka ei todennäköisesti osaa asettua nykyajan nuorten asemaan ja miettiä minkälaista olisi kasvaa nyt. En itsekään viitsi kovinkaan syvästi paneutua siihen. Sen tietää ilmankin, että nykyisin on vaatimukset kaikkialla liian kovia. Mielestäni jopa minun nuoruudessani 80-luvulla meiltä vaadittiin liikaa. Lasten pitää antaa elää lapsuus, nuorten nuoruus. Kyllä sitä aikuisena sit ehtii elää sitä aikuisuutta. Ja taas kerran... Kaikki liittyy kaikkeen, eikä mikään tietty yksi asia erikseen... Tulisitte nyt kirjoitti:
jo joka iikka 2000-luvulle. Eletään vuotta 2012. Paljon asioita on toisin. Tieto kulkee vapaammin kuin koskaan aiemmin tietämämme historiassa. Virikkeitä mielellä on pilvin pimein. On typerää, suoranaisin pahuuteen verrattavaa typeryyttä kieltää niiden vaikutus nuoriin ja ihmisiin yleensä. Kaikki ne virikkeet mahdollistavat ja voivat myös ruokkia valmiiksi vinksallaan olevaa mieltä. Miksi niin? Siksi, koska niillä kaikilla on mahdollista nopeuttaa kehityksen luontaista kulkua. Ja kaikkea sitä ei seuraa yleensä mitään hyvää. Sen näkee kaikkialla. Koulunpenkiltä suoraan johtajaksi pääsevä ei todellakaan ole heti valmis hyvä johtaja, mutta se koulu ja koulutus voi helposti ruokkia sellaisen harhaluuloa, että hän sellainen on. Onhan hän nyt kuitenkin suorittanut sen koulun kiitettävin arvosanoin ja todistuskin siitä on. Mutta mikä on lopulta kuitenkin se todellisuus...?
Se mitä moni "viisas" ei näyttäisi ymmärtävän on se, että eletään ihmiskuntana murroskautta ja muutos ei ole koskaan kivutonta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yksikään asia yksittäin ei ole suurin syy mihinkään, vaan nimenomaan tämä meidän aikakausi.
Ruben on dinosaurus, joka ei todennäköisesti osaa asettua nykyajan nuorten asemaan ja miettiä minkälaista olisi kasvaa nyt. En itsekään viitsi kovinkaan syvästi paneutua siihen. Sen tietää ilmankin, että nykyisin on vaatimukset kaikkialla liian kovia. Mielestäni jopa minun nuoruudessani 80-luvulla meiltä vaadittiin liikaa. Lasten pitää antaa elää lapsuus, nuorten nuoruus. Kyllä sitä aikuisena sit ehtii elää sitä aikuisuutta. Ja taas kerran... Kaikki liittyy kaikkeen, eikä mikään tietty yksi asia erikseen...Niinno mä en ehtinyt vasta kun kysymään, kuka niille ne nettivehkeet hankkii. Sitä vois aina miettiä, kun aletaan syyttää nettiä.
Ei tarvi sanoa mitään muuta, tämä riittänee. Aikuiset edellä, lapset perässä.teevadit kirjoitti:
Niinno mä en ehtinyt vasta kun kysymään, kuka niille ne nettivehkeet hankkii. Sitä vois aina miettiä, kun aletaan syyttää nettiä.
Ei tarvi sanoa mitään muuta, tämä riittänee. Aikuiset edellä, lapset perässä.Nojaa tähän sanon sittenkin vielä.
"Se mitä moni "viisas" ei näyttäisi ymmärtävän on se, että eletään ihmiskuntana murroskautta ja muutos ei ole koskaan kivutonta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yksikään asia yksittäin ei ole suurin syy mihinkään, vaan nimenomaan tämä meidän aikakausi."
- Murroskautta joo, samaa mieltä. Ei ole kivutonta ei. Samaa mieltä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joo samaa mieltä. Aikakausi on sellainen kun millaiseksi ihmiset sen on tehneet. Aikakausi ei ole vapaa ja irrallinen ihmisen vaikutuksesta.teevadit kirjoitti:
Kuka ne nettivehkeet niille muksuille hankkii?
Musta on aika hyvä linja, mitä koulussa on annettu ohjeeksi. Ei omaa läppäriä lapselle ennen kuin on vähintään yläasteen käynyt. Netin käyttö valvottua. Pöytäkone keskeisellä, näkyvällä paikalla kodissa, joten netin käyttöä pystyy seuraamaan. Ettei mene yövalvimiseksi tai netissä olla missään oudommilla sivuilla.
- Nykyajassa on
teevadit kirjoitti:
Nojaa tähän sanon sittenkin vielä.
"Se mitä moni "viisas" ei näyttäisi ymmärtävän on se, että eletään ihmiskuntana murroskautta ja muutos ei ole koskaan kivutonta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yksikään asia yksittäin ei ole suurin syy mihinkään, vaan nimenomaan tämä meidän aikakausi."
- Murroskautta joo, samaa mieltä. Ei ole kivutonta ei. Samaa mieltä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joo samaa mieltä. Aikakausi on sellainen kun millaiseksi ihmiset sen on tehneet. Aikakausi ei ole vapaa ja irrallinen ihmisen vaikutuksesta.paljon valmiiksi pureskeltua ja analysoitua(?) tietoa kaikkien tai lähes kaikkien saatavilla. Lapset ja nuoret eivät ehdi oppia oppimaan itse kokemuksen kautta ja lopputulokset on monissa paikoissa nähtävissä. Tuskin oli viimeinen tapaus Suomessa...
Me ihmiset olemme mestareita kieltämään todellisuutta. Me ollaan mestareita pakenemaan todellisuutta silloin kun se meitä vähänkin koettelee. Yllätys onkin monelle usein suuri, kun sen joskus joutuu kohtaamaan ja vastuunsa valinnoistaan ottamaan. - no...
yybee kirjoitti:
Musta on aika hyvä linja, mitä koulussa on annettu ohjeeksi. Ei omaa läppäriä lapselle ennen kuin on vähintään yläasteen käynyt. Netin käyttö valvottua. Pöytäkone keskeisellä, näkyvällä paikalla kodissa, joten netin käyttöä pystyy seuraamaan. Ettei mene yövalvimiseksi tai netissä olla missään oudommilla sivuilla.
Läppärit läppäreiksi. Minun nuoruusaikoina tietokoneet teki vasta tuloaan. Mitä tässä nyt lähinnä yritin kertoa on se mitä lapsilta ja nuorilta nykyisin vaaditaan. Pitää osata liian paljon. Paljon enemmän, mitä kehittyvä ihminen on valmis sisäistämään.
Ei liikuntatunneillakaan kaikilta voi odottaa hyvää suoritusta. Kyllä varmaan moni itsensä aika huonoksi kokee, kun ei kykenekään samaan kuin muut. arvosanatkin puhuu omaa karua kieltänsä. no... kirjoitti:
Läppärit läppäreiksi. Minun nuoruusaikoina tietokoneet teki vasta tuloaan. Mitä tässä nyt lähinnä yritin kertoa on se mitä lapsilta ja nuorilta nykyisin vaaditaan. Pitää osata liian paljon. Paljon enemmän, mitä kehittyvä ihminen on valmis sisäistämään.
Ei liikuntatunneillakaan kaikilta voi odottaa hyvää suoritusta. Kyllä varmaan moni itsensä aika huonoksi kokee, kun ei kykenekään samaan kuin muut. arvosanatkin puhuu omaa karua kieltänsä.Teevadille totesin, mutta siis tämähän koskee juuri myös tätä sisäistämistä. Mitä enemmän suodattamatonta infoa mm. netistä lapsen vielä kehittymättömät aivot saavat pureskeltavaksi, sen pahempi yleensä.Sieltä voi tulla ihan vääränlaista ja väärään suuntaan vievää.
Joo ja kyllä koulussa vaaditaan nykyään paljon enemmän. Esim. numeroihin vaikuttaa paljon suullinen ilmaisu, esiintyminen, pitää olla aktiivinen.. Jne. Mun aikana numerot oli höllemmässä.Saati että olis tajunnut mitään kaikista nykypäivän opetettavista asioista :Pno... kirjoitti:
Ei liikuntatunneillakaan kaikilta voi odottaa hyvää suoritusta. Kyllä varmaan moni itsensä aika huonoksi kokee, kun ei kykenekään samaan kuin muut. arvosanatkin puhuu omaa karua kieltänsä.Tuossa olen samaa mieltä, vaatimukset vain kasvaa ja lapsilla ei ole aikaa enään edes leikkiä. Harrastuksiinkin vanhemmat vie väsyneitä ja kiukkuisia lapsia.
Ja internetin ainut haittapuoli on mainosbisnes, noi teinit katselee sieltä vaatemainoksia ja muuta. Olen niin paljon kättä vääntänyt että me ei nyt osteta tai tilata vaikka muut tilaa.- Olisiko
yybee kirjoitti:
Teevadille totesin, mutta siis tämähän koskee juuri myös tätä sisäistämistä. Mitä enemmän suodattamatonta infoa mm. netistä lapsen vielä kehittymättömät aivot saavat pureskeltavaksi, sen pahempi yleensä.Sieltä voi tulla ihan vääränlaista ja väärään suuntaan vievää.
Joo ja kyllä koulussa vaaditaan nykyään paljon enemmän. Esim. numeroihin vaikuttaa paljon suullinen ilmaisu, esiintyminen, pitää olla aktiivinen.. Jne. Mun aikana numerot oli höllemmässä.Saati että olis tajunnut mitään kaikista nykypäivän opetettavista asioista :Psysteemin tarkistamisen paikka?
Minua ärsytti koulussa esimerkiksi liikuntatunneilla juuri se, että kaikissa v*tun lajeissa piti olla hyvä. Eikö se riittänyt, että oli hyvä jossain ja toisissa vähän huonompi. Jotkut lajit eivät vaan kiinnostanut.
Ja nykyisin olen sitä mieltä, että liikuntatunneilta pitäisi ottaa arvosanat pois. Ei mitään normeja yms. Jos joku on heikompi jossain, pitäisi opettaa miten tulee paremmaksi, eikä vaatia jotain normien täyttämisiä. Jos joku pennuista ei jaksa juosta jotain tiettyä matkaa tai täytä tiettyä normia, niin näkeekö liikunnan opettaja missä pentu menee vikaan? Opettaako miten tekisi oikein, että tulokset paranisi? Jos kyseessä on vaikkapa pitempi matka ja joku ei jaksa koko matkaa, niin osaako opettaja neuvoa miten juosta se pitempi matka ja kannustaa edes yrittämään? Osaako opettaa oikeanlaista astuntaa ja juoksuaskelta? Osaako kertoa millä vauhdilla kannattaa lähteä liikkeelle ja miten sen jälkeen edetä? Osaa tietenkin, mutta tekeekö niin? Onko sellaisia opetusohjelmissa ja -suunnitelmissa? En tiedä. Kai täällä on opettajia, jotka tietää nämä asiat paremmin...
Sitten tämä suodattamaton tieto. Onko opettajien suodattama tieto turvallisempi, kuin netissä oleva vapaasti kulkeva? Sitä ei voi tietää. Opettaako opettajat pentuja suodattamaan tietoa? Opettaako ajattelemaan itsenäisesti? Rohkaiseeko siihen? Jostain syystä rohkenen epäillä, tosin siitäkään en tiedä sen enempää kuin edellisestäkään... Nykyajassa on kirjoitti:
paljon valmiiksi pureskeltua ja analysoitua(?) tietoa kaikkien tai lähes kaikkien saatavilla. Lapset ja nuoret eivät ehdi oppia oppimaan itse kokemuksen kautta ja lopputulokset on monissa paikoissa nähtävissä. Tuskin oli viimeinen tapaus Suomessa...
Me ihmiset olemme mestareita kieltämään todellisuutta. Me ollaan mestareita pakenemaan todellisuutta silloin kun se meitä vähänkin koettelee. Yllätys onkin monelle usein suuri, kun sen joskus joutuu kohtaamaan ja vastuunsa valinnoistaan ottamaan.No et sinä väärässäkään ole. Myönnän. :-)
Minun lapsuudessa silti tuntui, että lapset oli paljon lapsellisempia. Oikeasti tietämättömiä monista asioista, joista nykyään lapset puhuu jo ennen kouluikää. Oltiin lapsia ihan 24/7.yybee kirjoitti:
Juu, minustakin kontrollia koneiden käyttöön ja käytön määrään. Ihan pikkusten ei tarvi tonkia nettiä ominpäin ja lueskella asioita joihin ei vielä käsittelykyky ja kapasiteetti riitä täysin ymmärtämään.
Olisiko kirjoitti:
systeemin tarkistamisen paikka?
Minua ärsytti koulussa esimerkiksi liikuntatunneilla juuri se, että kaikissa v*tun lajeissa piti olla hyvä. Eikö se riittänyt, että oli hyvä jossain ja toisissa vähän huonompi. Jotkut lajit eivät vaan kiinnostanut.
Ja nykyisin olen sitä mieltä, että liikuntatunneilta pitäisi ottaa arvosanat pois. Ei mitään normeja yms. Jos joku on heikompi jossain, pitäisi opettaa miten tulee paremmaksi, eikä vaatia jotain normien täyttämisiä. Jos joku pennuista ei jaksa juosta jotain tiettyä matkaa tai täytä tiettyä normia, niin näkeekö liikunnan opettaja missä pentu menee vikaan? Opettaako miten tekisi oikein, että tulokset paranisi? Jos kyseessä on vaikkapa pitempi matka ja joku ei jaksa koko matkaa, niin osaako opettaja neuvoa miten juosta se pitempi matka ja kannustaa edes yrittämään? Osaako opettaa oikeanlaista astuntaa ja juoksuaskelta? Osaako kertoa millä vauhdilla kannattaa lähteä liikkeelle ja miten sen jälkeen edetä? Osaa tietenkin, mutta tekeekö niin? Onko sellaisia opetusohjelmissa ja -suunnitelmissa? En tiedä. Kai täällä on opettajia, jotka tietää nämä asiat paremmin...
Sitten tämä suodattamaton tieto. Onko opettajien suodattama tieto turvallisempi, kuin netissä oleva vapaasti kulkeva? Sitä ei voi tietää. Opettaako opettajat pentuja suodattamaan tietoa? Opettaako ajattelemaan itsenäisesti? Rohkaiseeko siihen? Jostain syystä rohkenen epäillä, tosin siitäkään en tiedä sen enempää kuin edellisestäkään...Mä en ole opettaja-opettaja, eli olen vain vetänyt aikuisille kursseja.
Mutta käsittääkseni liikunnassa (ainakin jossain koulussa, mulla on vaan lasteni kouluista kokemus)otetaan paremmin huomioon oppilaan taipumukset ja jopa ruumiinrakenne. Eli ei odoteta eikä velvoiteta luistelijatyypiltä välttämättä moukarinheittotaitoja jne. Ja numerointi on tältä osin höllempää kuin omassa nuoruudessa.
Medialukutaitoa (kaikki mediat!) opetetaan jo jonkun verran, mutta sitä pitäisi saada lisää. Vanhempainiltoja, avoimien ovien päiviä, ja wilma-keskusteluja, tiedotteita koulun opetussuunnitelmista, keskusteluja on enemmän vanhempien ja opettajan välillä. Eli kyllä vanhemmille enemmän pitäisi olla teoriassa tiedossa, mistä koulussa puhutaan ym. kuin "ennen vanhaan". Mutta siihen ei saa tyytyä, vaan vaatia vielä avoimempaa koulua.
Mut nyt on pakko mennä.. :) mielenkiintoinen keskustelu, harmi..
Mielenkiinnolla seuraan iltapäivälehtien lööpittelyä. IL laittoi herran x:n naaman heti, kun kuva löytyi. IS keskittyy uhrien ja omaisten suruun. IL otsikoi joku päivä: taksi-kuski kertoo, kun herra x oli kyydissä, millainen oli ja miltä matka tuntui, kun oli tällainen kyyditettävä.IS näyttää herran x:n vain naama peitettynä ja kertoo omaisten kirjeistä uhreille. IL haastattelee herran x:n kavereita ja nämä kertovat, kuinka herra x oli kovakuntoinen kaveri, paljon kovakuntoisempi kuin muut ja hyvä ampumaan...
Jne. Jne. Kumman lehdet ostaisit?Medialukutaito-ainetta enemmän vaan kouluihin. Että osataan kyseenalaistaa informaatio. Onko tämä tyyppi nyt "cool", kun siitä tehdään juttu lehteen? Miksi lehdet tekevät tällaisia otsikoita? Minkä sanoman tämä lehtijuttu oikeasti välittää?Minkä sen pitäisi mielestäsi välittää?
yybee kirjoitti:
Medialukutaito-ainetta enemmän vaan kouluihin. Että osataan kyseenalaistaa informaatio. Onko tämä tyyppi nyt "cool", kun siitä tehdään juttu lehteen? Miksi lehdet tekevät tällaisia otsikoita? Minkä sanoman tämä lehtijuttu oikeasti välittää?Minkä sen pitäisi mielestäsi välittää?
Miten niin `cool`? Se on vaan lukijan (sun) Mielessä. Toimittajien vastuuta ei kukaan kyseenalaista.
*jos se lukee lehdessä se on totta*
Ps. Metka huomata miten Henkilö alkoi elää omaa elämäänsä mediassa: keskeyttänyt koulun, normaali illan vietto, keskeyttänyt armeijan, ensimmäinen uhri kohde, harrastaa sotapeljä jne jne.PlatosMorbidDust kirjoitti:
Miten niin `cool`? Se on vaan lukijan (sun) Mielessä. Toimittajien vastuuta ei kukaan kyseenalaista.
*jos se lukee lehdessä se on totta*
Ps. Metka huomata miten Henkilö alkoi elää omaa elämäänsä mediassa: keskeyttänyt koulun, normaali illan vietto, keskeyttänyt armeijan, ensimmäinen uhri kohde, harrastaa sotapeljä jne jne.Niin. Sitä ajoin just takaa. Että pitää opettaa, että miten se saadaan median kautta sulle mielikuvaksi, että se on "cool" .(Ei ole mun mielestä, ei)
Sellainen aine kuin medialukutaito. Sitä joka päivä opetukseen :D
Mut nyt pois..yybee kirjoitti:
Niin. Sitä ajoin just takaa. Että pitää opettaa, että miten se saadaan median kautta sulle mielikuvaksi, että se on "cool" .(Ei ole mun mielestä, ei)
Sellainen aine kuin medialukutaito. Sitä joka päivä opetukseen :D
Mut nyt pois..Eli täytyy oppia erottamaan se `alhaisin yhteinen tekijä` ? Jos ne samaistuu siihen vahingossa niinkuin persupropagandassa on päässyt käymään?
Miten vihata terveellisesti?
- Jazuli (ei k.)
Ropagandaahan tämä on.
- wr
Ruben Rules! Se mies vain paranee iän myötä. En ole aina samaa mieltä hänen kanssaan, mutta kuuntelen ja luen silti mielelläni. Miehellä on näkökulmaa ja sana hallussa.
Autossa ei soi enää musakki, kuuntelen Yle Puhe kanavaa ja siellä (-kin) kuulee silloin tällöin Stillerin tiukkaa vääntöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17012945
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1545458Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454810Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493689Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392798Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1211969Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1121715Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3661638Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1081538Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361481