Liian fiksu nainen?

RobertFord

Minulla on tässä parisuhteen aikana alkanut ärsyttämään sellainen asia naisessani, että hän vaikuttaa minua fiksummalta. Hän on valmistunut huippulukiosta todella hyvin arvosanoin ja opiskelee yliopistossa. Minä opiskelen ammattikorkeassa. Tiedän että hän on keskivertoa älykkäämpi ihminen. ÄO varmaan jossain 120 kieppeillä.

Minusta tuntuu myös, että hän pitää itseään paljon fiksumpana ja tärkeämpänä sekä ei arvosta asioita minussa. Aina saa kuulla ns. "viisastelua" kun tekee jonkin asian väärin.

Tiedän että itsekkin olen joissakin asioissa parempi, mutta niitä on vain muutaman.
Olen huomannut että minulle on kehittynyt alemmuuskompleksi kun nainen on fiksumpi.

Kuuluuko teidän mielestänne miehen olla parisuhteessa fiksumpi osapuoli?Pitäisikö minun etsiä minua tyhmempi nainen vai kehittää itsetuntoa/ älyä ?

15

1873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertailu

Ei kummankaan tarvitse tai pidä olla fiksumpi. Paras on, jos molemmat ovat suunnilleen yhtä älykkäitä. Kompetenssien ei sen sijaan tarvitse olla samat. Toinen voi olla vaikka matemaatikko ja toinen juristi, silloin kumpikin voi ihailla toistensa taitoja niissä asioissa, joita ei itse osaa. Kyllä muakin häiritsee, jos huomaan miehen olevan merkittävästi itseäni tyhmempi. Alkaa tuntua siltä, kuin toist joutuisi raahaamaan perässä.

• Pidävakanallakynttil

En tiedä, kuuluisiko miehen olla fiksumpi. Lähes kaikissa tuntemissani parisuhteissa nainen kuitenkin ON se fiksumpi osapuoli, joka on pärjännyt ainakin koulussa miestään paremmin. Fiksut naiset antavat vain miehensä ymmärtää, että hän on se fiksumpi. ;)

Itse asiassa tuttavapiirissäni on vain yksi pariskunta, jossa mies on selvästi vaimoaan älykkäämpi.

Puolisosi ei ehkä kuitenkaan ole kovin älykäs, jos nälvii ja viisastelee tai hänellä on vain hyvin heikko itsetunto. Ei puolison arvostus saa olla älykkyydestä kiinni. Meissä jokaisessa on vahvuuksia ja heikkouksia.

• Ei älykkyys sanele parisuhteen toimivuutta, jos ollaan suunnilleen normaalin ÄOn rajoissa. Enemmän on kyse henkilökemiasta, persoonallisuudesta ja rakkauden määrästä. Onkohan daamilla erityinen pätemisen tarve, jos jaksaa sinulle huomautella väärin tehdyistä asioista. Mietin tässä mitä mukamas teet väärin. Taittelet pyykit eritavalla kuin hänen mielestään on oikein? No sehän on sinun tapasi :) Imuroit huonosti? No neiti voi sitten imuroida ihan itse, jos ei "huonoa" jälkeä siedä. Olet huono kokki? Lyö kärventynyt ateria pöytään ja sano että kyseessä on uusi reseptikokeilu ja vihjaa että pizzan voi tilata pelastukseksi :) Voit yrittää kehittää itseäsi / opetella paremmaksi niissä asioissa, jotka koet erityisen tärkeiksi. Rohkeutta! Yrittämällä oppii ainakin mitkä tavat eivät toimi ja ehkä lopulta myös ne jotka toimii.

• kjköö

Ei tuo ÄO 120 ole kovinkaan kummoinen tulos - ja kaukana nerosta. Ei kannata rehvastella tuolla määrällä. Joutuu vielä naurunalaiseksi.

• jaha jahas

Jep. Omani oli mensan testien mukaan 146 enkä silti pidä itseäni mitenkään erityisen fiksuna. Ulkoaopeteltu viisaus ei ole viisautta ollenkaan. Viittaan siis kouluarvosanoihin.

• sfdffsfdf
        jaha jahas kirjoitti:

Jep. Omani oli mensan testien mukaan 146 enkä silti pidä itseäni mitenkään erityisen fiksuna. Ulkoaopeteltu viisaus ei ole viisautta ollenkaan. Viittaan siis kouluarvosanoihin.

Netissä tehtävän testin mukaan kuka tahansa saa 130 tuloksia.

• pepper

En ikinä seurstelisi kenenkään kanssa joka kohtelisi minua tyhmänä tai vähempiarvoisena. Olet arvokas ja hieno ihminen juuri sellaisena kuin olet ja jos nykyinen naisesi ei sitä näe, niin vaihda naista. Ei parisuhteessa pitäisi joutua miettimään tämmösiä asioita.

• ei liene fiksu lainkaan

Naiseksi vaikuttaa nirppanokkaiselta hikipinkolta, joka luulee, että äo on sama asia kuin fiksuus. Ei muuten ole. Fiksuutta on mm. hyvät käytöstavat, tilannetaju, ystävällisyys ja yleissivistys sekä toisten kunnioittaminen. Toivottavasti tajuaa nuo asiat ennen kuin karkottaa sut lopullisesti.

• Miesmaan

Naiset viisastelevat aina, oli se ÄO 120 tai 20, joten siitä ei kannata ottaa nokkiinsa. Itse pidän naisista, joille ei tarvitse selittää yksinkertaisia asioita rautalankaa vääntämällä, etenkin, kun töissäkin tulee käytettyä päivittäin plasmagrammia jne. Ei sitten tarvitse alkaa selittelemään sen kummempia, jos on laitteesa ollut vikaa ja kun sitä on sitte korjailtu ja huollettu, vaan KESKUSTELEMALLA saatu kjerrottua, mitä oli taas töissä.

• Kiska

Jos aletaan katsoa kouluarvosanoja / kouluttautumista / opiskeluintoa etc. niin meillä myös minä (nainen) olen se älykkäämpi osapuoli. Silti en ainakaan omasta mielestäni sitä ole, enkä kyllä yritäkään korostaa olevani mitenkään viisaampi, vaikka mieheni joskus kaveriporukalla ulkona ollessaan naureskeleekin, että ei ymmärrä, miksi olen niin tyhmän miehen kanssa.

Jos toinen on parisuhteessa olevinaan se viisaampi osapuoli, niin viisaampi osapuoli osaa myös olla korostamatta itseään. Maalaisjärki ja kirjaviisaus on sitten täysin eri asioita, kirjaviisas ei välttämättä osaa nähdä kokonaisuutta tai elämää ylipäätänsäkään muiden kuin kirjojen ja valmiiksi annettujen tietojen perusteella.

• RobertFord

Todella hyvia vastauksia olen saanut !!!

Viisaus ei ole sama asia kuin älykkyys. Viisaus on enemmän elämänkokemuksista tulevaa älykkyyttä. Tuo ÄO oli lähinnä mun oma heitto. Tiedän että häntä kehutaan usein fiksuksi, ja musta tuntuu että se on noussut hänellä vähän päähän, kun hän joskus hokee "että mä olen fiksu", kun tekee jonkun asian oikein. Ehkä mun pitäis etsiä sellainen nainen itselleni, joka ei tee asioita aina täydellisyyteen pyrkien.

Ongelmanahan on se, että teen siitä niin ison numeron, että hän on monessa asiassa minua parempi. Olen myös huomannut sen, että jos hän ei osaa jotain asiaa tai on huono siinä, hän ei myöskään näytä sitä minulle. Eli hän ilmeisesti haluaa kilpailla.

Voiko se, että hän ei kaipaa läheskään niin paljon läheisyyttä kuin minä, johtua siitä että hän on älykäs? Vai siitä että on vaan erilainen persoona?

• Älä nyt...

Et kai oikeasti kuvittele, ettei älykäs ihminen haluaisi läheisyyttä?

• ....

Välttämättä hän ei tahdo korostaa fiksuuttaan. Tunteiden ilmaisu on vain estynyt.
      Olen senverran vanhanaikainen, ei miehen ja naisen pidäkään kilpailla, koska he ovat erilaisia.
      Kamppailun pitäisi olla leikkimielistä.
      Exäni vaati joka tilanteessa täydellisyyttä, raskaana oleva nainen ei voi vaatia erikoisetuja, on hirveää jos esiinnytään epäsiistissä olemuksessa. Jne.
      Naisen on jaksettava valvoa yhtä kauan kuin hänen.
      Vieläkin näen painajaisia, jos en onnistu, hän on vihainen.
      Kotiin soitettiin ja kysyttiin neuvoa jostain työhön liittyvästä asiasta, hän oli äärettömän vaivautunut, koska yleensä kysyttiin vain häntä.

Voithan suutahtaa, kunhan varmistat sovinnonkin mahdollisuuden. Sitten keskustelette mitä tämä oikeasti oli.

• starfish11

Me olemme avomieheni kanssa todella erilaisia. Minä olen se "fiksumpi": olen kirjoittanut pari ällää ja valmistunut yliopistosta maisteriksi. Olen töissä opettajana.

Mies taas on valmistunut ammattikoulusta, toimii yrittäjänä ja on todella taitava käsistään: osaa remontoida, korjata autoa, ym, ym. Keittiössä olemme suunnilleen yhtä hyvät... (lue: ei kovin hyvät).

Suoraan sanoen minä olen aina ollut surkea kaikissa käytännön hommissa, hyvä vain kirjojen kanssa. En todellakaan koe minkäänlaista ylemmyydentunnetta!

Naisellasi on typerä asenne, mutta niin on ehkä sullakin (missä oma itseluottamuksesi?)

• kumpi vai kampi

Ei oo merkitystä. Tärkeintä että kumpikin arvostaa, rakastaa ja kunnioittaa toista ja hyväksyy hänet sellaisena kuin se toinen on, eikä aseta itseään ylä- eikä alapuolelle. Niin että homma toimii.

Veikkaan että mun mies on paljonkin mua viisaampi. Se vaan on ottanut sellasen tyhmän miehen roolin. Heittäytyy uunoksi ja onnettomaksi aina silloin kun laiskottaa. Se on jotenkin herttaista. Joskus vaadin siltä kuitenkin ja silloin sitä pitää kehua kuinka se oikeasti osaa asiat paljon paremmin. Sitten se luovuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      122
      6292
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      4020
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3335
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2839
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      277
      1838
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1516
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1426
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1366
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      169
      1348
    10. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1293
    Aihe