Tuntuu hullulta kirjoittaa asiasta mutta haluaisin mielipiteitänne kuulla anonyymisti kun en ole tämäntyyppisen juttuun ikinä törmönnyt... eli äitini ja isäni erosivat ollessani 6 vuotias, äidilläni oli isäni sukunimi joka on hyvin harvinainen Suomessa ja kaikki tämännnimiset ovat sukua keskenään.
Eron jälkeen äitini halusi pitää sukunimen sen harvinaisuuden takia. Hän tapasi uuden miehen, isäpuoleni, ja he saivat uuden lapsen, jolle tuli äitini sukunimi (eli minun isäni nimi vaikka lapsi ei ole sukuun liitoksissa mitenkään), isäpuoleni ja äitini eivät menneet naimisiin eli siis velipuolellani on aina ollut äitini sukunimi joka on minun isäni sukunimi.
Nyt tämä velipuoleni on menossa naimisiin, ja hänen uuden vaimonsa etunimi on sattumoisin sama kuin minulla! He miettivät, minkä sukunimen ottavat, velipuoleni sanoi että on mahdollista että hänen vaimostaan tulee samanniminen kanssani eli tuleva vaimo ottaa miehensä nimen. Tuntuu vähän oudolta, sillä siitä voi tulla sekaannuksia tms sillä tämän sukunimisiä on Suomessa tosiaan alle 20 ja hullua että meitä olisi yhtäkkiä kaksi samannimistä naista samassa "perheessä".
Lisäksi vielä jotenkin ärsyttää se kun velipuoleni ei mitenkään liity isäni sukuun, mielestäni minulla on suurempi "oikeus"omaan nimeeni kuin velipuoleni tulevalla vaimolla. Velipuoleni mielestä minä voisin muuttaa nimeni, mutta miksi, onhan minulla isäni sukunimi!Tuntuu ikävältä että he eivät ole nimiasiaa miettiessään kysyneet asiaa minulta ollenkaan... muutenkin tähän kuvioon liittyy se että sukunimeni on ainut "side" joka minut yhdistää isäni sukuun sillä hän on kuollut, ja välit sukulaisiin katkesivat jo ollessani lapsi eli olen ollut aina jotenkin "puolikas" vain nimi on liittänyt minut isääni ja hänen sukuunsa. Velipuoleni isä sen sijaan on elossa ja hänellä on runsaasti sukulaisia joihin äitini ja isäpuoleni ovat pitäneet yhteyttä.
Mitä mieletä olette asiasta, olenko lapsellinen vai mistä johtuu että tämä tuntuu ikävältä?
Sukunimiasiaa
8
234
Vastaukset
- treptur
Et ole lapsellinen ja oma nimi on tärkeä osa identiteettiä. Et kuitenkaan voi kieltää tulevan vaimon ottamasta miehensä nimeä, mutta sinun ei kyllä tarvitse sitä varten omaasi vaihtaa. Onko teillä millaiset toiset nimet eli voisitko ruveta lisäämään toisen nimen alkukirjaimen nimesi yhteyteen? Näin toimivat monet joilla on esim. yleinen sukunimi ja haluavat erottua kokonimikaimoistaa.
- kiriasti
Minun mielestäni koska aloittaja on kumminkin alkuperäinen nimen kantaja ja jos veljen vaimo ottaa saman nimen itselleen niin hän saisi ottaa sen toinen nimi- käytännön. Ja veljesi varmaankin ajatteleee että kun sinun aikasi koittaa ja löydät kivan miehen jonka kanssa haluatkin naimisiin, että sinä muuttaisit sukunimesi. (Ja itse olisin varmaankin niin kyynisyyttäni että tekisin selväksi monelle jos sattuisi tilanne jossa teidät sotketaan että sinä olet aina ollut se ja sen niminen ja olet aito ja oikea.)
Ja eikös se sukunimihierviöiden tekeminen ole jo niin yleistä että ehdota sitä tulevaa vaimoa ottamaan tyttönimensä perään se uusi sukunimi niin jokin roti säilyisi ja sitten kun sinä menet naimisiin (jos menet) ja vaihdat sukunimen (jos vaihdat) hän saa sitten nimen käyttöönsä (jos sallit sen).
"Velipuoleni mielestä minä voisin muuttaa nimeni, mutta miksi, onhan minulla isäni sukunimi!"
Kysypä veljeltä että miksei se uusi naikkonen sitten voisi vaihtaa etunimeään?
Sinulla on oikeus omaan nimeesi etkä sitä ole toisten mieleksi vaihtamassa, tämä on minun kantani tähän.Pidät ylpeänä oman nimesi ja uusi nainen tekee miten tekee. Älä vaihda mitään tai lisää mitään. Pidä pääsi pystyssä, mutta älä tee mitään!!!! Et mitään!!!
- Totuus on toinen
Sinunhan nimesi vaihtuu jos menet naimisiin ja miehesi haluaa sinun ottavan hänen nimensä :) eli ongalma katoaa kummasti.Toisaalta isäsi antoi nimensä äidillesi ja sitä myötä myös veljellesi, joka ei siis sinänsä kuulu sukuun, johon muut nimen omistajat ehkä kuuluvat, joten todellisuudessa kaikki samaa sukunimeä kantavat eivät enää nytkään ole sukua toisilleen. Näin ollen olet ihan samassa tilanteessa kuten esimerkiksi Ville Virtaset, joilla varmaan löytyy. Kannattaa siis olla rehellinen itselleen ja todeta, että sukunimi ei ole enää vain yhden suvun jäsenten sukunimi.
- kshecc
Millä vuosisadalla ja missä maassa elät? Aloittajan nimi vaihtuu, jos hän haluaa vaihtaa nimensä. Harvinaista nimeä tuskin vaihdetaan ihan helposti.
- kjutxvn
Ymmärrän, että tuo haittaa sua erityisesti siksi, ettet itsekään ole identiteetiltäsi ehjä mitä nimeen tulee. Veljesi on kuitenkin kantanut tuota nimeä koko ikänsä eikä ole syypää äitisi päätökseen nimen suhteen. Älä sure, jos saat perheeseen uuden jäsenen! Vieläpä nimikaiman! Ton voisi ottaa positiivisestikin ja ajatella, että harvinainen sukunimi saa jatkuvuutta ja te muodostatte uuden haaran nimelle.
Mä erosin miehestä, jolle jäi mun hieno sukunimi. Jos se menee naimisiin uudelleen niin uusi nainen saattaa ottaa tuon nimen. Mitä sitten? - Huhhuijaa----
Uusi nainen ei saa ottaa "kjutxbvn" nimeäsi, koska se on tullut miehellesi sinun kautta. Näin sanoo nimilaki.
Mutta muutoin ap:lle: et voi vaikuttaa asiaan. Itse teet mitkä ratkaisut parhaaksi näet, mutta veljesi vaimo saa myös tehdä aivan mitä haluaa. Siihen sinulla ei ole sanomista. Huolehdi omasta nimestäsi ja toimi, kuten tahdot, mutta muun miettiminen mikä nimi kenelläkin on, on turhaa. - rtahta
Ei siitä välttämättä juuri sekaannuksia tule. Oma äitini ja isäni veljen vaimo olivat samannimisiä, eikä koskaan mitään sekaannuksia tullut, vaikka asuivat samalla pienellä paikkakunnallakin. Toisella oli lempinimi, jota hänestä meidän perheessä käytettiin, muu suku käytti molemmista eri lempinimiä. Ei asioista välttämättä tarvitse tehdä sen vaikeampia kuin ovat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724657
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h714449Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112977Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv732873Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p222186Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.582008Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151699- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1121389- 1851298