ELÄKELÄISET JA ALKOHOLI

monica

Tässä jokupäivä oli lehdessä että eläkeläisillä on ongelma alkoholin kanssa, aiheesta on ennenkin kirjoiteltu täällä 70 palstalla mutta kun sitä niin väitetään niin ollaan rehellisiä ja puhutan totuus, omasta alkoholin käytöstä, onko se hälyyttävä,,,,, onko se jo ongelma itsellesi,,, ja viekö liian ison osan rahoista, käytätkö joka päivä, otatko humalahakuisesti.

Jos vastaat niin annetaan ihan rehellinen vastaus, ja nyt saa rekatutkin hypätä puskaan jos haluaa olla tuntematon,
saatais jonkimmoinen kuva tilanteesta.

Saatan olla väärä henkilö avaamaan tällaista ketjua, kun en käytä alkoholia, mutta näin teen kumminkin.

Toivotavasti ei kukaan loukkaannu aloituksesta, onhan vastaus vapaaehtoinen.

51

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katselin palstatarjontaa mihin voisi osallistua.
      Mikäpä ettei voi kertoa suhteestaan alkoholiin. Pidän normaalina suhdettani alkoholiin, käsittäen hyvän viinin kuuluvan silloin tällöin ruuan yhteyteen

Oluesta en pidä, vahvat juomat eivät myöskään kuulu käyttämiini, päivittäin ei mikään alkopitoinen, mutta jos olen ostanut hanaviiniä isomalle määrälle ruokailijoita, saatan nauttia saunan jälkeen pari lasillista punaviiniä juuston kanssa.

Sydänlääkkeen käyttäjänä ei ole tullut mieleeni humalahakuisesti käyttää, kun en sitä nuorempanakaan ole tehnyt.

Se alkoholista, sain ison urakan tehtyä tänään:)

Pakastin piti sulattaa, sen ollessa nyt tyhjimmillään, samoin jääkaapin kunnollinen pesu, ihan tylsää työtä,-- mutta tehty on.

Uudet ruots. perunat keitin, hyviähän nekin ja nukahdin ruuan jälkeen

makoisasti.
      Kissan päästin saunasta, kun se pyöri jaloissani jääkaappia pestessä, se kun on sille signaali ruuasta. Meinasin hermostua koko otukseen kun se mourusi jaloissa koko ajan, ja nyt vasta muistin sen arestin:D

Tuli tällainen rönsylisäke, mutta tällainen päivä.

• Hillitty herra.

Kun jäin eläkkeelle, oli alkon käyttö
      melko runsasta. Nyt käyttö on ta-
      saista ja hillitympää. Jo vuosia se
      on ollut pullo ja päivä.

• kurkkutorvi

Arvostan suuresti Hillityn herran rehellisyyttä.
        Ottakaa oppia hänestä palstalaiset.

• Hillitty herra, katsoha ku ootkii rehelline, silviisi se pittääkkii, mie voin sannoo kyl sen,,,, et miul oli appiukko joka joi joka päivä Campiina pullolisen ( en tiijä kirjotinks mie oikein nimen), enkä tiijä oliks se viinii vai viinaa, kun en ole maistanu ja hää eli yli 70.

Ootsie suurkuluttaja vai alkoholisti, kumpana piät itseesi , vai onkos siulla jokkuu oma nimi

• tutkiskelija

Palstalla monica tivaa palstalaisten alkoholin käyttöä. Muistaakseni täällä kirjoitteli aikoinaan Alvar K sittemmin myös maalaismienä tunnettu. Hän keroi alkoholimista joka oli kiusannut häntä koko aikuis iän.

Varsinaosoa juppoja tuskin palstalaiset ovat. Onhan monessa yhteydessä käynyt ilmi, että eläkeistä ei paljon jää tuhlattavaksi .
      Seitsenkymppiseksi harva todellinen alkoholisti elää. Maksa poksahtaa sitä ennen.

• Tuulia II

Alkoholia runsaasti käyttävien muisti rapistuu myös ennen aikojaan.

• Tuulia II kirjoitti:

Alkoholia runsaasti käyttävien muisti rapistuu myös ennen aikojaan.

Tuulia ll,,,,, mikä olikaan vastauksesi,,, aloitukseen.... eli suhteesi alkoholiin, käytätkö vai et?

• *Kukkahame*

Juomatapani ovat hyvin 'nuukia'
      Kaapissa on n 20 l juomia, itse tuotuja reissuisra ja toisten tuomia jonkin merkkipäivän lahjaksi.
      Käytän hyvin vähän joskus ruuan kanssa mutta vain valkoviiniä, en ikinä ole tottunut punaviiniin,
      Talvella suullinen tai pari konjakkia nukkumaan mennessä.

• Siideripelle.

Suomalaismiehelle on yleistä tuo
        joskus pari punaviiniä ruoan kanssa,
        vaikka ei Suomi-poika punaviiniä juo-
        kaan.

• Tutkistelijalle, niihä mie tiuvvaankkii, katsoha ku meijä päivälehessä oli oikei suur ilmotus et mite eläkeläisillä on alkoholiongelmia et siint alkaa olemaa huolissaa yhteiskuntakkii, ku alkaa tulemaa alkoholin tuomii sairauksi paljo ja se taas tietää sitä et myö vanhat rasitetaa yhteiskunnan rahoja taas vaa lissää.

oon mie kuult silviisiiki et moni on jättänt ruuan vähemmälle ku on rahat männy vaik kossupulloo. jaa ettei eläkkeet riitä kossu paukuihin, miusta vaa tuntuu et se on järjestely kysymys mihi ensi rahansa pannoo, toiset sietää enemmän kossun tuomaa sairauksii ja toiset sit taas vähemmä.

Mut et kertonu yhelläkkää sanalla mite siun laitais on ???

• Mitähän tuohon sanoisi, olen ollut juovuksissa, mutta koskaan en ollut työstä pois viinan takia. Ikinä en rapularyyppyä ole ottanut. Kyllä minulla aina on viinaa kotona, jostain tuotua tai lahjaksi saatua, ja lopuksi nyt näin ikäloppuna, jouluna otin vähän konjakkia ja vappuna samppanijaa ja nyt lakkijuhlissa yhden pikarillisen
        Vauhti on hiljentynyt, Late

• LateVaan kirjoitti:

Mitähän tuohon sanoisi, olen ollut juovuksissa, mutta koskaan en ollut työstä pois viinan takia. Ikinä en rapularyyppyä ole ottanut. Kyllä minulla aina on viinaa kotona, jostain tuotua tai lahjaksi saatua, ja lopuksi nyt näin ikäloppuna, jouluna otin vähän konjakkia ja vappuna samppanijaa ja nyt lakkijuhlissa yhden pikarillisen
        Vauhti on hiljentynyt, Late

Latelle, koska nyt on kysymys eläkeläiten ryypäämisestä, niin annoit selventävän vastauksen, joka riitti, lopussa voi kaikki katsoa kuinka me olemme alkoholisoituneet, kun niin kirjoitetaan.

Täytyy nyt odotaa vielä, että kuinka muut käyttää vielä alkoholia ja jos kirjoittaisivat tiedoksi meille, että saatais jonkimoinen kuva koko jutusta.

• kaljat päälle?

ihmettelen kovasti sillä olen huomannut et jotkin juo ja ihan liikaa, miten terveys kestää

jos juo litran viiniä tuosta vaan, on jo ongelma, siis 12%, mutta niinhän sitä sanotaan, itse pitää huomata, muutoin ei kulutus vähene..

• Sitä on vaikea sanoa kuinkapaljon eläkeläiset juo, minun tuttava piirissäni ei ainakaan kukaan liikoja ryyppää, olen ollut eläkeläis kerhossa ja olemme tehneet retkiä ja käyneet syömässä harva jonkun kajan tai ryypyn ottaa. Kun tulee minunkin ikään luulen sellaisten jotka aiemmin ovat paljonkin ryypänneet ovat nyt vähentäneet.
        Sellaiset jotka ovat paljon juoneet, eivät saavuta minunkaan ikääni.
        Oliskohan noin Late

• lähellä alkohoistua

Aloin käyttää alkoholia univaikeuksiin ja nyt on vaikea mennä Alkon ohitse koska aloin himota erilaisia makuja, kuten salmiakkia, kermalikööriä ja sherryä.

Nyt olen ollut kolme päivää ilman ja yritän lopettaa käytön koska ei se alkoholi minulle sovi. Tulee masentunut olo vaikka puoli pulloa kyllä auttaa saamaan unesta kiinni mutta sitten kumminkin herää liian aikaisin ja aamulla on kurja olo.

Nyt kun ajattelin sitä niin kyllä tuo kermalikööri maistuisi.

• marja-liisa...

Onneksi ei ole sitä ongelmaa! Kaksi ehtoollisryyppyä olen eläissäni ottanut, ensimmäisen, kun olin itse ripillä, ja toisen, kun poika oli ripillä. Siinä ne on viinat, ei edes yhtään ykköskaljapulloa, koko elämän aikana. Ei tartte kantaa saunakaljoja selkä vääränä, ihan vesi riittää mainiosti.
        Ja mitäkö olen hävinnyt, en yhtään mitään. Olen aina sen verran selvinpäin, kun muut humalassa!

• aika ja kuolema...

Muita lukematta, otan mutta en sitten ja se riippuu kuinka paljon olen ottanut, kaikessa on aika ja ajalla täytyy olla järki.

• EP

Ketä tämä tutkimus hyödyttää?
      Onko terveyskeskuksien ja muiden vastaavien tekemä tilasto harhauttava?

• EP:lle ei tämä ole ainankaan mikään tutkimus, että luota vaan oikeisiin tutkimuksiin, ja omiin huomioihin.

Tämä on mielipide tiedustelu.

• juoppolalli..

kysyt suoraan miten paljon juot, oletko humala hakuinen ja meneekö rahaa liikaa viinaan. Ei se ole mikän MIELIPIDE tiedustelu vaan röyhkeää uteliaisuutta. Piruako se sinulle kuuluu ???

• Juoppolallille,,,, Hyvää huomenta ja mukavaa suvi aamua.

• EP

Vaikuttaa kyllä kovasti painostukselta.
      Siksi tuon kysymyksen tein, uteliaisuus ja vertaus omaan mittariin taitaa olla takana, kuka juo kuka ei, sama pätee syömisen kanssa.

• EP - olet kahdesti vastannut, mutta et aloitukseen, miksi kirjoitat ?

• EP

Vastaaminen ei muuta minun eikä sinun maailmaa, ihan siksi jää jotain arvauksen varaan.

Pitäisikö kysyä lupa että voi kirjoittaa, mielestäni sivu ja ketjut siinä ovat täysin avoimia ja kirjoittajan harkinnassa, ottaen huomioon että uteliaisuus ei ole kirjoittamisen arvoista avauksen otsikkoon.

En vastaa enää tyhjyyttä ammottavaan kysymykseesi.

• R.Helenius

Samaa törkeää uteliaisuutta ne ruokavalion tivaamiset ja laihdutusneuvot ilman asiantuntemusta täyttä huuhaata.
      Rautanyrkistä tulee, jos frouvalle huomauttaa ihan asiasta.
      Mahtaako olla moista kovanaamaa edes mieskirjoittajissa ?

• EP - parasta ollakkin vastaamatta, näyttäis vähän siltä, että sinun kirjoituksistasi puuttuu asia mielipiteet aloituksiin.

• nyt kaikki hyvin

minä olen vähentäny juomista, kun huomasin, et tulen kiukkuseksi, se ilman alkoholia olo oli kuin ei olis normaali, vaikka pitäs olla päinvastoin..

• joutavoinen

Saahan tähän kirjoittaa näin vapaaehtoisesti. Tunnustan että minlla on alkoholin suhteen sellainen suhde, että olen myöntänyt, herra sinä olet; enkä pidä muita herroja hänen rinnallaan.Tähän ikään käsittäisin, kuka on elänyt, hän on ymmärtänyt tämän voiman vähyyden ikäihmisellä, voima, joka vähenee yhä alkoholin käytön yhteydessä. Niinpä alkoholi ei enää ole edes satunnaisesti mikään fiilistä parantava aine, noo, kaksi isoa tuoppia kumosin eräänä iltana kun seurasin musiikki esitystä, sen toisen tuopin olisin voinut ottaa alkoholittomana, kun ei enää oikein maistunut.

• sydän sen sanoo...

Olen nuorempana käyttänyt alkoholia enemmän kuin nyt. Nykyään on lääkityksiä niin, että taitaa jäädä vähempikin käyttö vielä vähemmälle.
      En kiellä, etteikö kylmä olut maistuisi hyvälle, vaan on pidettävä rajaa näissä asioissa.

• Tulenlieskat.

Totuus on vain nuorempien tohinaa, pätemisen tarvetta olla olevinaan oikeassa.
      Enpä usko ongelmaan, ainakaan yleisesti. Aina on poikkeuksia, mutta heitä on koko ikägaalassa. Joku ryhmä pitää nostaa näytille, jotta saa puhetta ja arvostelua aikaan. Harvoin näkee kännäilevää vanhempaa kylilläkään palloilevan. Eikä taida kovin montakaan kaappijuoppoa kotoa löytyä. Aikansa paremminkin kulumaan.

En usko eläkeläisten isosti ryypiskelevän, ei ainakaan minun tuttavapiirissäni. Me tulemme hyvin ilman, ihan vain kahvikupposen kanssa. Konjakki on joskus ihan tarpeellinen verenkierronkin edistäjä. Eihän sitä pullo tolkulla juoda, sehän olis itsensä heitteelle jättämistä. Kyllä riittää kun nuoremmat niin tekevät. He ovatkin kärkkäitä puhumaan eläkeläisten juomisista siirtääkseen huomion pois itsestään, niin luulen. Jos ei muuta keksitä, niinyritetään vanhempaa ikäpolvea syyllistää oman kuvan parantamiseksi. Näin uskon.

• miten jalomielistä

saa rekatutkin monican luvalla hypätä puskaan. DDDDD
      Täältä nyt ei muutenkaan saa kuvaa normaalista 70 ikäisistä. Ikinä en missään ole tavannut näin omahyväisiä ja toisilleen kateellisia olevia tyyppejä.

• mite jalomielistä

Älä kuule tuu lärväilemmää tänne ketjulle, mie annoinkii luvan vaik ei sitä tarvittakkaa, et saap huutaa puskast, jos ei muute kehtaa,

Ja mitä hittoi miu asiain kuuluu siulle ja mis niitä katteellisii on ?

• joutavoinen

Saat vapaaehtoisesti olla mitä mieltä haluat. Tämä on 70 palsta muualla ei tarvitse tälläisiä tyyppejä ollakaan. Nyt joudun käyttämään vakinimmaria suojellakseni näitä toisia tyyppejä väärinkäsityksiltä joissa olet kunnostautunut tavantakaa.

• *Kukkahame*

En pääse käsitykseen kuka kenelle kateellisia?
      Laittakaa nyt te osaavat selvemmin nuo kateet ja kadehdittavat, hyvä olisi jo tässä vaiheessa päivää saada kunnon naurut.

• Luin ja ihmettelin .
        Kun en ole nuorena käyttänyt --- niin nyt sitten olen huomannut että se onkin kiva kun on hyvää viiniä ruuan kanssa ..on aina kaapissa sellanen hana purkki , kumpaakin punasta ja valkosta .
        En ihmettelekkään jos moni ei ota tippaakaan -- tässäiässä kun monella on jo josjonkinlaisia pillereitä . Einiidenkanssa alkoholi sovikkaan.
        Minä olen ollut terve ikäni --kohta 80v .ja otanpa joskus kun sillepäälle sattuu , konjakki ryypynkin .
        Mutta älkää nut kuitenkaan ruvetko kadehtimaan ja neuvomaan .
        Meillä on suvussa ollut aina tapana että kun kutsutaan syömään on myös juomat kunnolliset .

• ullamirjami kirjoitti:

Luin ja ihmettelin .
        Kun en ole nuorena käyttänyt --- niin nyt sitten olen huomannut että se onkin kiva kun on hyvää viiniä ruuan kanssa ..on aina kaapissa sellanen hana purkki , kumpaakin punasta ja valkosta .
        En ihmettelekkään jos moni ei ota tippaakaan -- tässäiässä kun monella on jo josjonkinlaisia pillereitä . Einiidenkanssa alkoholi sovikkaan.
        Minä olen ollut terve ikäni --kohta 80v .ja otanpa joskus kun sillepäälle sattuu , konjakki ryypynkin .
        Mutta älkää nut kuitenkaan ruvetko kadehtimaan ja neuvomaan .
        Meillä on suvussa ollut aina tapana että kun kutsutaan syömään on myös juomat kunnolliset .

Niin piti sanomani -- minä en ota minkäänlaisia pillereitä .
        Ja se siitä sitten --onko nyt hyvä.

• sasse,

kuka kenelle ja miksi, jostain syystä vaan eräät aina kun arvostelee, vastaa että kateus puhuu.
      Ainakaan näille päivystäjille ei kait kukaan kateellinen ole.

• *Kukkahame*

Ei tulis mieleenkään!

• texsanell ek

Mä taas en tajua ketä tarkoitetaan päivystävillä? Usein niihin viitataan, mutta ei kai koko päivää kukaan ole paikalla?

Itsekin tulin vasta.

• Jopelkuneiviitinyt

Oho, olenko minä taas viimeinen?

Ennen olin kaikkijuomainen, mutta noin 5v sitten pälkähti päähän, että voisihan sitä olla ilmankin ja siitä lähtien olen ollutkin.

Miltä tuntuu, ei miltään ja hetkeäkään en ole katunut.

Luulin, että kaverit vähän nauraa ja tyrkyttää kurillaan, muuta kävi toisin, ne pitivät jopa huolen, etten langennut.

Joskus kyllä ihmettelin seurassa, että tuollainenko sönkkääjä minäkin slilloin ennen olin

• myös nainen

Enpä tiedä minkä ikäisiä nämä Ympyrätalon asiakkaat ovat Hakaniemessä, mutta monet naiset mielestäni näyttävät yli 60 vuotiailta kun siellä silloin tällöin punaviiniä käyn hakemassa päiväsaikaan.

• Wiskysieppo

Minulle ei muu alkoholi maistu, kuin viski. Ja sen täytyy olla joko Jamesonia tai jotain muuta parempaa merkkiä. Litran pullo kestää 2 -3 kuukautta. Monet tuttavani ottavat brändy-tilkkasen nukkumaan mennessä, minulle ei brandy kuitenkaan maistu, vaikken kyllä lasiin sylje, kun sitä tarjotaan.
        Toivottvasti täti Monica on vastaukseeni tyytyväinen, en ole alkoholisti, ainakaan omasta mielestäni. Skol på den saken!

• Wiskysieppo kirjoitti:

Minulle ei muu alkoholi maistu, kuin viski. Ja sen täytyy olla joko Jamesonia tai jotain muuta parempaa merkkiä. Litran pullo kestää 2 -3 kuukautta. Monet tuttavani ottavat brändy-tilkkasen nukkumaan mennessä, minulle ei brandy kuitenkaan maistu, vaikken kyllä lasiin sylje, kun sitä tarjotaan.
        Toivottvasti täti Monica on vastaukseeni tyytyväinen, en ole alkoholisti, ainakaan omasta mielestäni. Skol på den saken!

Wiskysieppo

Kiitos kohteliaasta vastauksestasi.

• Alla Trudilutzkaja

Itse viihdyn pikkukännissä. Nautin päivittäin 4-8 ravintola-annosta alkoholia. En rasita veronmaksajien kukkaroita tietoisesti.

Ainoa pelkoni on, että alkoholi jollain tavalla vaikuttaa terveyteeni. Silloin hoitooni kuluisi veronmaksajien euroja.

Kuitenkaan en haluaisi luopua pienistä iloistani. Pitäisikö ottaa itsensä hengiltä sen takia, että olemassaoloni on lajin säilymisen kannalta tässä vaiheessa tarpeetonta. Itselleni se sopisi hyvin. Mitään ei osaltani ole jäämässä kesken.

• Alla Trudilutzkaja, ensin sinulle, on ihme jos ei alkoholin päivittäinen käyttö jätä jälkiään sinuun, kun se sen tekee muillekkin.

Sitten toiseen asiaan, lueskelin vielä aamullakin näitä vastauksia, ja omasta puolestani, tuntu että vastaajat alussa olivat ongelmattomia alkoholin suhteen, ja siksi olikin helppo vastailla,,,,, sitten oli 4 - 5 jotka rehellisesti kerto suhteesta alkoholiin ja käyttävänsä sitä,,,,,, ja sitten se osa porukasta joka on vaiennut, oisko sittenkin totta, että alkoholilla on osuutta jokapäiväiseen elämään eläkeläisillä, jos vastaajista 4 - 5 :llä on totuus tarjottavana alkon käytöstä niin, loput ovat piilojuoppoja eli ongelma käyttäjiä jotka vaikenee, ja tuntee ehkä piston sydämmessään,

Täysin raittiitakin on mukana, mutta luulisin että vähemmistönä.

Minä tulkitsin näin, mitenkä te muut ???

• Sanon vielä että ,alkoholin nauttimista pidetään jotenkin sopimattomana nauttii sitä sitten vaikka vaan Fingerporillisen ,
      Eihän me olla ollenkaan samanlaisia
      Niinkun sanoin , hän joka ennen osas ottaa kohtuudella ei sairautensa vuoksi nyt voikkaan enään nauttia siittä , voi olla pikkusen katkerakin.

Onhan alkoholi monellekkin rentouttava , jos on kovin ressaava työ.

Monethan vaativissa ammateissa olevat, koittavat rentoutua alkoholilla .
      . Silloin on vaara että antaa liian suuren vallan ajanmittaan sille , ja liukuu suurkuluttajaksi.

Mutta alkoholistia ei paljoa voi sivullinen auttaa ,jos ei ole itsellä siihen tahtoa.

Tykkään kuitenkin että Me jo ikääntyneet osataan käyttää nautintoaineita kohtuudella.
      --- VAARALLISEMPINA pidän niitä lääkemääriä mitä vanhuksille syötetään , että heistä saadaan näin helpompi hoitoisia henkilökunnalle. jos ovat jo avuntarpeessa..

• Aune Suhonen
    • mitä tuollain uhoominen auttaa , jos ihminen on turhautunut elämäänsä , varsinkin kun työelämä loppu .
      Olis avattava näissä keskuksissa mäille mummuille ja vaarille .viihtyisiä kokoontumispaikkoja , jossa vois harrastaa yhdessäoloa .

Muttakun se onki nuoriso joka tarvitsee nämä pelihallit jotka maksaa "maltaita" . satsattais pikkusen ikäinmistenkin vapaa aikaan
      . Että olis jokin muu paikka kun se pupi ja anniskeluravintolat .

Stockmannin kahvilassahan on jo ukot tapailleet ...
      Mutta missä olis se kiva ja viihtyisä paikka naisille --niin kirjastot ovat ilmaisia tiloja --mutta sellainen joka ei ole sen ovea ennenkään avannut tuskin menee sinne aikaansa kuluttanaan nytkään.

• Ullamirjamille

Minä ajattelisin näin, että se joukko joka on vallan kotosalla on varmaankin jonkun sairauden saaneita, ja ovat alistuneet kohtaloonsa, vaikka vain olisi vähäpätöinenkin sairaus kysymyksesä.

Masentuvat yksin ollesa ja kuuntelevat sairauttaan, niin tätä porukaa ei saa liikeelle. Voi olla että juuri tämä porukka sortuu ryyppäämään.

Pitäisi olla jonkimmoista tekemistä eläkkkeelä olijoille, niin varmaan saisi liikkeelle huonompiakin, esim, kutomista pienessä piirissä tai porukalla pieni lenkki, " saa vaihtaa samalla ajatuksia, "

Näitä voi toteuttaa ihan pienissä 10 hengen ryhmissä ja ihan kokoontua jonkun kotiin vuoron perään. siellä voi toteuttaa jonkimmoista en sanoisi jumppaa, vaan liikkeiden venytyksiä niin ei kaiki paikat ole ihan jumissa ja säryt loppuu.

mutta ehtona täytyy olla, että ei mitään kahvikekkereitä saa tulla, silloin itse asia menee pieleen.

Tässä minun suositukseni!

Mutta tämä vaatii jonkun reippaan ihmisen vetäjäkseen,
        tällainen toiminta pitää pirteänä ja liikunnallisena kun valitsee mitä haluaa harrastaa.

• Varsinkin me naisihmiset , jotka ollaan oltu työelämässä ja eikä olla " pruukattu" harrastaa muuta kun kotiaskareita ja lastenlapsia.

Niin sitten jäädään yksin , lapset kasvaa ja unohtaa sen kultaisen mummun , joka aina oli paikalla kun tarvittiin .

Ei ole ihme sitten että masentuu, tulee sairauksiakin jotka rajoittaa , eikä ole ystäviäkään tullut hankittua ,niinä aktiiviaikoina.

Sellaista se vaan on elämä.

• Ilman nimmaria

Kukaan ei pysty keskustelemaan näin arasta aiheesta. Joko se on henkilökohtaonen tai liittyy lähiomaiseen, eikä kummastakaan haluta puhua yleisellä keskustelupalstalla.

Alkoholistin pitää ensin myöntää olevansa alkoholisti. Luulen, että se on niin vaikea paikka, että raittiimmat ihmiset eivät jaksa sitä ymmärtää.
      Alkoholistin perheelle ei tällainen myöntäminen edes riitä, vaan on osoitettava raittiuteen pyrkiminen rehellisesti. Kauanko vie, ennen kuin perhe sen uskoo?

Perheenjäsenten vaikeutena on asiasta puhuminen. Jokainen heistä tietää, että lähiomaisen alkoholismi on kaikkien tiedossa, silti siitä ei jakseta puhua ystäville tai sukulaisille.
      Alkoholistin perhe syyllistetään useinkin, ja "ymmärretään" miksi Jeppe juo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      2033
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      186
      1569
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      154
      1404
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      99
      1317
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1198
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      938
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      902
    8. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      134
      844
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      817
    10. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      813
    Aihe