Huoneenlämmössä ensin???

paistajaukko.

Hei selittäkääs minulle, että miksi lihoja pitäisi mukamas ensin pitää puolisen tuntia huoneenlämmössä ennen paistoa?

Itse otan aina suoraan jääkaapista levylle ja kuumaan uuniin. Pannulla ei myöskään ole mitään järkeä paistaa, kun rasvatkin roiskuu ympäriinsä. Hyvää tulee ja vaivatta.

16

7032

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siksi kun

      Kypsyy nopeammin sisältä ja kuivaa/palaa pinnalta vähemmän.

    • paistaja-akka

      Jos lätkäset kylmän lihan pannulle, tottakai pannu jäähtyy. Kun se pikkuhiljaa lämpenee, liha ei ruskistu vaan harmaantuu ja sisältä tuleva lihaneste tulee vaahtona pinnalle.
      Ethän sinä grillatessakaan laita kylmään grilliin kylmää lihaa tai jos laitat oot täysin pönttö.
      Ruskistamisen ja huoneenlämpöisyyden tarkoitus on sulkea lihas-syyt , näin liha säilyy mehvänä sisältä ja saa kauniin ruskean pinnan.
      Yköttävä on ajatus harmaista lihanpalasista vaahdon keskellä.

      • paistaja-ukko

        Ruskistamisen tarkoitus on aiheuttaa lihassa ns. Maillardin reaktio, jossa lihan aminohapot ja sokerit tuottavat ruskean pintavärin lisäksi uusia aromaattisia yhdisteitä lihaan ja saavat lihan maistumaan paremmalta.

        Kylmä liha jäähdyttää pannun ja liha keittyy pikemminkin kuin paistuu alussaa. Tällöin ei Maillardin reaktiota eikä sokerien karamellisoitumista tapahdu.

        Tuolla myytillä "lihassyiden sulkemisesta" ei ole mitään tekemistä lihan mehevyyden ylläpidossa. Ja se ruskea pinta, jota tavoitellaan ei ole suinkaan vain kaunis vaan sillä haetaan erityisesti makua lihaan.


      • kokki kokki
        paistaja-ukko kirjoitti:

        Ruskistamisen tarkoitus on aiheuttaa lihassa ns. Maillardin reaktio, jossa lihan aminohapot ja sokerit tuottavat ruskean pintavärin lisäksi uusia aromaattisia yhdisteitä lihaan ja saavat lihan maistumaan paremmalta.

        Kylmä liha jäähdyttää pannun ja liha keittyy pikemminkin kuin paistuu alussaa. Tällöin ei Maillardin reaktiota eikä sokerien karamellisoitumista tapahdu.

        Tuolla myytillä "lihassyiden sulkemisesta" ei ole mitään tekemistä lihan mehevyyden ylläpidossa. Ja se ruskea pinta, jota tavoitellaan ei ole suinkaan vain kaunis vaan sillä haetaan erityisesti makua lihaan.

        "Tuolla myytillä "lihassyiden sulkemisesta" ei ole mitään tekemistä lihan mehevyyden ylläpidossa. Ja se ruskea pinta, jota tavoitellaan ei ole suinkaan vain kaunis vaan sillä haetaan erityisesti makua lihaan. "

        Tästä voidaan olla tasan kahta mieltä ja minä ole kanssasi täysin eri mieltä.
        Kun tarkastelet paistettua lihaa tarkemmin ymmärrät mitä tarkoitan.
        Itse olen ollut alalla vuodesta 1978 ja muutaman lihapala on tullut paistettua ja maistettua. Moni luulee tietävänsä - valitettavasti vain luulee.
        Pintapaistolla nimenomaan "suljetaan liha" tämän jälkeen lihan voi kypsentää haluttuun kypsyyteen eikä tarvitse pelätä lihan kuivuvan tarpeettomasti.


      • paistaja-ukko
        kokki kokki kirjoitti:

        "Tuolla myytillä "lihassyiden sulkemisesta" ei ole mitään tekemistä lihan mehevyyden ylläpidossa. Ja se ruskea pinta, jota tavoitellaan ei ole suinkaan vain kaunis vaan sillä haetaan erityisesti makua lihaan. "

        Tästä voidaan olla tasan kahta mieltä ja minä ole kanssasi täysin eri mieltä.
        Kun tarkastelet paistettua lihaa tarkemmin ymmärrät mitä tarkoitan.
        Itse olen ollut alalla vuodesta 1978 ja muutaman lihapala on tullut paistettua ja maistettua. Moni luulee tietävänsä - valitettavasti vain luulee.
        Pintapaistolla nimenomaan "suljetaan liha" tämän jälkeen lihan voi kypsentää haluttuun kypsyyteen eikä tarvitse pelätä lihan kuivuvan tarpeettomasti.

        "Moni luulee tietävänsä - valitettavasti vain luulee"

        Onhan tästä tehty kokeitakin, ettei vain luulla. Nojailenpa pariinkin auktoriteettiin, Alton Browniin, joka tv-ohjelmassaan kokeellisesti todisti, että "lihassyiden sulkeminen" ei vaikuta tirintaria lihan paistohäviöön. Toinen asiaa tutkinut on Harold McGee.

        Tuosta juttu löytyy seuraavalta sivulta:

        http://www.cookthink.com/reference/7/Does_searing_meat_really_seal_in_moisture

        Ja tuollakin vähän suuremman auktoriteetin juttua asiasta

        http://www.wisegeek.com/what-is-searing.htm

        Kyllä minä sanoisin: "Myth busted".


      • kokki kokki
        paistaja-ukko kirjoitti:

        "Moni luulee tietävänsä - valitettavasti vain luulee"

        Onhan tästä tehty kokeitakin, ettei vain luulla. Nojailenpa pariinkin auktoriteettiin, Alton Browniin, joka tv-ohjelmassaan kokeellisesti todisti, että "lihassyiden sulkeminen" ei vaikuta tirintaria lihan paistohäviöön. Toinen asiaa tutkinut on Harold McGee.

        Tuosta juttu löytyy seuraavalta sivulta:

        http://www.cookthink.com/reference/7/Does_searing_meat_really_seal_in_moisture

        Ja tuollakin vähän suuremman auktoriteetin juttua asiasta

        http://www.wisegeek.com/what-is-searing.htm

        Kyllä minä sanoisin: "Myth busted".

        Kyse ei ole siitä mitä joku muu on tutkinut vaan kyse on siitä mitä itse olet tutkinut.

        Jos ymmärrät tutkimiseksi sen, että referoit muiden epämääräisiä juttuja - siitä vaan, itse antaisin tämän tason tutkimiselle tasan nollan - ei mitään merkitystä.
        Kun asiaa on työkseen tehnyt ja saanut kokeilla sekä tutkia miten lihaa pitää käsitellä jotta siitä saadaan hyvän makuista ja näköistä - siitä myös tulee sellaista.

        Nämä auktoriteetit eivät valitettavasti paista ja maista lihaa joka minä tarjoan asiakkaille. Toivottavasti et ole ravintola-alalla - enkä todellakaan usko, että olet kokki ammatiltasi.

        Lihan keittäminen, paahtaminen ja paistaminen ovat aivan eri asioita. Pahinta on keittää lihaa paistinpannulla omassa liemessään. Tulee sitkeätä, kuivaa, harmaata ja mautonta sekä sanomista - ei kiitos.
        Tämä tästä ja lisää jostain toisesta asiasta.


      • paistaja-ukko
        kokki kokki kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä mitä joku muu on tutkinut vaan kyse on siitä mitä itse olet tutkinut.

        Jos ymmärrät tutkimiseksi sen, että referoit muiden epämääräisiä juttuja - siitä vaan, itse antaisin tämän tason tutkimiselle tasan nollan - ei mitään merkitystä.
        Kun asiaa on työkseen tehnyt ja saanut kokeilla sekä tutkia miten lihaa pitää käsitellä jotta siitä saadaan hyvän makuista ja näköistä - siitä myös tulee sellaista.

        Nämä auktoriteetit eivät valitettavasti paista ja maista lihaa joka minä tarjoan asiakkaille. Toivottavasti et ole ravintola-alalla - enkä todellakaan usko, että olet kokki ammatiltasi.

        Lihan keittäminen, paahtaminen ja paistaminen ovat aivan eri asioita. Pahinta on keittää lihaa paistinpannulla omassa liemessään. Tulee sitkeätä, kuivaa, harmaata ja mautonta sekä sanomista - ei kiitos.
        Tämä tästä ja lisää jostain toisesta asiasta.

        Aivan, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, vaikka vääräänkin.

        Nämä auktorityeetit, joihin viittasin ovat kaikki ruoka-alan ammattilaisia kuten ilmeisesti sinäkin. Ero teissä lienee siinä, että sinä perustat luulosi jokapäiväiseen kokemukseen ja nämä altonbrownit sekä kokemukseen että tutkimiseen. Tehden jopa näistä "keittiömyyteistä" kirjoja ja tv-ohjelmia.

        Että siinä mielessä ovat kyllä ammattilaisia ja luottamuksen arvoisia. Eivät kuitenkaan liene eksyneet sinun keittiösi antimien pariin, koska pysyvät näin tiukasti kiinni tässäkin väitteessä.

        Ruoanlaittohan on täynnä tällaisia samanlaisia myyttejä, jotka perustuvat sen ja tuon auktoriteetin omakohtaiseen "totuuteen" kauhan varressa.

        Ja sitten on näitä hölmöjä, jotka ampuvat niitä yksi toisensa alas.

        Viimeinen kappale kirjoituksessasi on muuten aivan oikein. Sen verran olen minäkin alasta aikanaan oppinut.


      • kokki kokki
        paistaja-ukko kirjoitti:

        Aivan, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, vaikka vääräänkin.

        Nämä auktorityeetit, joihin viittasin ovat kaikki ruoka-alan ammattilaisia kuten ilmeisesti sinäkin. Ero teissä lienee siinä, että sinä perustat luulosi jokapäiväiseen kokemukseen ja nämä altonbrownit sekä kokemukseen että tutkimiseen. Tehden jopa näistä "keittiömyyteistä" kirjoja ja tv-ohjelmia.

        Että siinä mielessä ovat kyllä ammattilaisia ja luottamuksen arvoisia. Eivät kuitenkaan liene eksyneet sinun keittiösi antimien pariin, koska pysyvät näin tiukasti kiinni tässäkin väitteessä.

        Ruoanlaittohan on täynnä tällaisia samanlaisia myyttejä, jotka perustuvat sen ja tuon auktoriteetin omakohtaiseen "totuuteen" kauhan varressa.

        Ja sitten on näitä hölmöjä, jotka ampuvat niitä yksi toisensa alas.

        Viimeinen kappale kirjoituksessasi on muuten aivan oikein. Sen verran olen minäkin alasta aikanaan oppinut.

        En todellakaan perusta luuloon vaan siihen mitä näen ja teen itse. Mihin sinä perustat tietosi - muiden kertomiin juttuihin. Maailmassa on tuhansia kirjoja asiasta - ja tuhansia mielipiteitä miten ruokaa pitää laittaa tai lihaa paistaa. Yksikään näistä ei korvaa sitä tietoa ja taitoa jonka opit kun teet asiaa päivästä toiseen ja yrität saada parasta mahdollista pöperöä asiakkaille eteen niin, että asiakkaat, ravintola ja tekijät ovat tyytyväisiä.

        Asiaa voi lähestyä aivan miten tahansa - mutta suosittelen kokeilemaan ITSE ensin ja sitten voi kertoa miten asia OMASTA mielestä on.

        En viitsi enkä näe mitään tarvetta jatkaa tätä keskustelua, koska se ei johda yhtään mihinkään. Jatkan kokkausta ja jos jotain voi asiakkaiden määrästä ja siitä mitä palautetta keittiöön tulee - en ole aivan väärässä ammatissa.


      • kokki kokki kirjoitti:

        En todellakaan perusta luuloon vaan siihen mitä näen ja teen itse. Mihin sinä perustat tietosi - muiden kertomiin juttuihin. Maailmassa on tuhansia kirjoja asiasta - ja tuhansia mielipiteitä miten ruokaa pitää laittaa tai lihaa paistaa. Yksikään näistä ei korvaa sitä tietoa ja taitoa jonka opit kun teet asiaa päivästä toiseen ja yrität saada parasta mahdollista pöperöä asiakkaille eteen niin, että asiakkaat, ravintola ja tekijät ovat tyytyväisiä.

        Asiaa voi lähestyä aivan miten tahansa - mutta suosittelen kokeilemaan ITSE ensin ja sitten voi kertoa miten asia OMASTA mielestä on.

        En viitsi enkä näe mitään tarvetta jatkaa tätä keskustelua, koska se ei johda yhtään mihinkään. Jatkan kokkausta ja jos jotain voi asiakkaiden määrästä ja siitä mitä palautetta keittiöön tulee - en ole aivan väärässä ammatissa.

        Se nyt on kuitenkin aivan päivänselvä fysikaalinen fakta, että lihan ruskistaminen ei "sulje pintoja" eikä vaikuta mihinkään nestehäviöihin millään tapaa. Tai no vaikuttaahan se, nimittäin mitä suurempi lämpötilaero lihan ja paistopinnan välillä, sen suurempi on myös nestehukka. Ruskistaminen, tai "pintojen sulkeminen", kuten sinä virheellisesti sanot, poistaa siis enemmän nestettä kuin matalassa lämmössä kypsentäminen.

        Suosittelen tosiaan kokeilemaan itse, metodi käy ilmi noista yllä olevista linkeistä.

        Ruskistaminen tehdään nimenomaan tuon Maillardin reaktion vuoksi jotta lihastaa saadaan maistuvaa.

        Sinä teet kyllä aivan oikein, mutta vääristä syistä. No, eipä sillä niin väliä, mutta jos otat järjen (ja fysiikan kirjan) käteen, niin ymmärtänet aika pian miksi asia on juuri niin kuin sinulle on tässä keskustelussa kerrottu.


      • paistaja-ukko
        salainen__agentti kirjoitti:

        Se nyt on kuitenkin aivan päivänselvä fysikaalinen fakta, että lihan ruskistaminen ei "sulje pintoja" eikä vaikuta mihinkään nestehäviöihin millään tapaa. Tai no vaikuttaahan se, nimittäin mitä suurempi lämpötilaero lihan ja paistopinnan välillä, sen suurempi on myös nestehukka. Ruskistaminen, tai "pintojen sulkeminen", kuten sinä virheellisesti sanot, poistaa siis enemmän nestettä kuin matalassa lämmössä kypsentäminen.

        Suosittelen tosiaan kokeilemaan itse, metodi käy ilmi noista yllä olevista linkeistä.

        Ruskistaminen tehdään nimenomaan tuon Maillardin reaktion vuoksi jotta lihastaa saadaan maistuvaa.

        Sinä teet kyllä aivan oikein, mutta vääristä syistä. No, eipä sillä niin väliä, mutta jos otat järjen (ja fysiikan kirjan) käteen, niin ymmärtänet aika pian miksi asia on juuri niin kuin sinulle on tässä keskustelussa kerrottu.

        Taisi olla Adrian Ferran, joka otti motokseen "tuottaa odottamattomia maun, lämpötilan ja rakenteen muotoja. Mikään ei ole sitä, miltä se näyttää. Tarkoituksena on haastaa, miellyttää ja yllättää asiakas."

        No, tuloksena oli El Bulli, joka valittiin muutaman kerran maailman parhaaksi ruokalaksi.

        Tuo titteli ei tullut muulla tavalla kuin arvioimalla ja kyseenalaistamalla oma keittotaito kerta toisensa jälkeen ja parantamalla sitä. Ferran lisäsi ruoanlaittoon tieteellisen aspektin tutkimalla valmistuksen eri reaktioita raaka-aineeseen ja hakemalla aina uusia tapoja yllättää asiakas.

        Hän ei tietääkseni koskaan puhunut "pintojen sulkemisesta" kuumalla pannulla, jotta raaka-aine pysyisi mehukkaana. Lienee hänelläkin jotain tutkimusta takanaan ollut.

        Sitävastoin hän puhui keittotaidon parantamisesta ja uusista suunnista tavoitteena tuottaa asiakkaalle "ei vain syötävää vaan miellyttävä kokemus".

        Joo, olen minä jokusen pihvinkin paistanut ja katson siinä mielestä puhuvani jostain koklmuksestani myös. Nöyränä poikana tunnustan kuitenkin olevani pelkkä noviisi näiden elämää suurempien asioitten edessä. Toisin kuin eräät.


    • paistajaukko.

      Mutta kun aina on tullut hyvää eikä mitään vaahtoja. Uunissa kylmänä paistettu oli ihan saman makuista kuin samaan aikaan valmistettu lämmin liha pannulla.

    • Kulinäärikokki

      Paras paistotulos saadaan, kun liha on huoneenlämpöistä eli liha voi olla 2-3 tuntia pois jääkaapista ennen paistamista. Hyvä liha ei vielä tuossa ajassa lähde "kävelemään".

      Jos heität kylmän lihan pannulle, se alkaa kiehua - ei ruskistua. Tämän tietää lapsikin. :D

    • mk

      Kylmä liha e iruskistu vaan jää harmaaksi ja itse josku otan lihat pöydälle puolenpäivän aikaan ja illalla grillaan koska huoneenlämpöinen liha ei paistu kunnolla että silleen ja jos hyvän pihvin haluaa pitää sitä marinoida 1-3 päivää jääkääpissa niin hyvä tulee.

      • Niiku milleen????

        Jaa, että silleen?


    • Ajkyngas

      Ihan omasta kokemuksesta olen kyllä huomannut, että mitä kuumempi on ruskistuslämpötila ero sitä vähemmän nestettä muodistuu. Pintojen ruskistamisen lälkeen sitten pudotan lämpöjä paripykälää. Lopuksi haudutan 30-45 min 80-90 astetta. On murakkaa ja hyvää lihaa. Aluksi olen nostanut lihat huoneen lämpöön puoleksi tunti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      459
      3369
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      451
      3277
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      135
      2918
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2242
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2110
    6. 187
      1460
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1367
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1232
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1060
    Aihe