Olen siis pian 14v tyttö. Pitkään olen jo kamppaillut ylipainon kanssa, viimeisen vuoden aikana sitä on kertynyt reilut 14kg. Pituutta on 169cm ja painan 74 kiloa ja se näkyy myös ulospäin. Ylipaino on kertynyt lähinnä takamuksen ja reisien alueelle, lantioni on lähemmäs 100cm ja vyötärölläkin ylimääräistä. Mikä olisi helpoin ja turvallisin tapa saada painoa pois? Ruokavaliota on mahdollista muuttaa, herkkuja olen vähentänyt ja annoskokoja pienentänyt. Lupasin itselleni olla hoikka viimeistään kasiluokan lopussa koska ulkomuotoni ahdistaa, mutta en tiedä ollenkaan mistä aloittaa. Tiedän, että laihdutus on nuorelle vaarallista mutta teen tämän myös terveyssyistä ja jo 5 kiloa olisi saavutus. Mikä neuvoksi? Millaista liikuntaa ja millaista ruokaa, kuinka usein? Auttakaa, en halua inhota vartaloani enää yhtään kauempaa.
ylipainoa pois 14v tytöltä?
1
90
Vastaukset
- äitiantaaneuvoja
Liikunta kehiin ja säännölliset ruokailut. Näillä saat sen 5 kiloa pois.
Ruokailuun lautasmalli eli puolet annoksesta kasviksia ja vihanneksia. Muista syödä säännöllisesti 3-4 tunnin välein, ettei nälkä pääse iskemään, jolloin napostelet ehkä herkemmin tai mätät suuhusti epäterveellistä välipalaa. Käytännössä tämä säännöllisyys tarkoittaa aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Ehkä aamupäivällä myös välipala.
Liikuntaa siten, että etsit itsellesi sopivan ja hauskan lajin. Käy rohkeasti kokeilemassa erilaisia lajeja. Nyt on kesä, se kävely/hölkkä on helppo tapa aloittaa. Liiku kuitenkin tarpeeksi ripeästi, jotta tulee hiki. Ei liian lujaa, rasvanpolttosyke on yllättävän matala. Mutta kun tulee lämmin, hiki pintaan, rasva palaa ja kuntokin nousee.
Hyvä, että kiinnität asiaan huomiota jo nyt, kun karistettavaa on vielä vähän. Älä ota liian isoja tavoitteita, tuon 5 kiloakin voi pilkkoa vaikka 3 ja 2 kiloon. Olet nuori, aineenvaihdunta pelaa, joten onnistut kyllä, kun vain päätät. Jos kiinnität huomiota, mitä suuhusi pistät, ja lisäät liikuntaa, homma pelittää.
Terveystiedon tunneilla ja kotitalouden tunneilla on ihan taatusti puhuttu lautasmallista ja terveellisestä ruokavaliosta.
Tsemppiä vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1494694Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1043944Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363559- 513340
- 553281
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest332678Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182559- 232266
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami201908Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361768