Työharjoittelu ja työmarkkinatuen määrä, hjelppiä!

hagres

Eli olen nyt keväällä valmistunut ylioppilaaksi, ja pääsin työmarkkinatuella työharjoittelijaksi päiväkotiin, koska haluaisin lastentarhaopettajaksi (pääsykokeissa en kuitenkaan onnistunut, ensi vuonna uudelleen!). Päiväkodin johtajan kanssa ollaan sovittu työajat jne, hommat on lähtenyt käyntiin hyvin, olen ollut nyt kolme päivää töissä. Työkkäristä sain jonkun lomakkeen joka pitäisi kuulemma täytyyää ja lähettää Kelalle. No lueskelin tätä lappua sitten, ja huomasin että siinä kysytään vanhempien tuloja, jos asuu vielä kotona (ja asun kotona).

Kelan sivuilla sanotaan näin: "Myös vanhempiesi tulot otetaan huomioon, jos et ole täyttänyt työssäoloehtoa ja asut vanhempiesi kanssa samassa taloudessa" en tietenkään täytä työssäoloehtoa, koska olen ollut lukiossa opiskelemassa kokoajan peruskoulun jälk. ja olen korkeintaan kestätöitä tehnyt kolmena kesänä. Työkkärissä mulle ei sanottu mitään, että vanhempien tulot vaikuttaisi asiaan! Voiko tässä olu joku sivujuttu, esim että hakeudun alalle ja tarvitsen kyseisen harjoittelupaikan tai että olen ylioppilas tai muuta vastaavaa niin ettei siitä vähennetäkään mitään? Se työkkärin maksama työmarkkinatukihan on ihan naurettavan pieni jo ennestään!! Ja nyt jos siitä vielä vähennetän vanhempien tulojen takia, jäljelle jää varmaan 4e päivä.

Menin tuonne päikkäriin sillä työmarkkinatuella, koska en saanut mistään muualta kesätöitä vaikka hain. Nyt mietin, onko järkevää painaa 6,5h duunia 5 krt viikossa koko kesän jollain muutaman euron päiväpalkalla. Osaiskohan joku neuvoa tässä, onko teiltä vähennetty työmarkkinatukea vanhempien tulojen perusteella ja jos on, niin kuinka paljon?

6

626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hagres

Niin ja kun enhän minä näistä tiedä, oon ihan untuvikko ja vierailin työkkkärissä ensimmäisen kerran ylioppilaana kun menin täyttämään sopimuspapruja. Virkailija kysyi, asunko vanhempien kanssa ja vastasin että kyllä. No tämä sanoi vaan että jaa, kyllä se semmoset vajaat 600e saat. Ei siis maininnut MITÄÄN tästä että porukoitten tulot vaikuttaa, uskomatonta.

• Asiallinen vastaaja

Ei ne vaikuta harjoittelussa ollessa, silloin saa täyden tuen. Mutta jos asuu kotona, niin sitten vanhempien tulot vaikuttavat. Kelan sivuilta saat oikeaa tietoa:

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608122314ML

Eli tuolla ihan lopussa on näin:
      "Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta työmarkkinatuki maksetaan täysimääräisenä myös vanhempiensa taloudessa asuvalle."

tuossa sitten linkki mikä on noita työllistämistä edistäviä palveluja, eli työharjoittelu löytyy listalta. Ole huoletta, mutta muista katsoa täyttöohjeet ja palautussysteemi tarkasti.

• Asiallinen vastaaja

No hitsi, pyysin vahingossa osan pois, se on tää läppärin hiiri..siis piti kirjoittaa että jos asuu kotona eikä ole missään toimenpiteissä, eli on täystyötön, niin silloin vanhempien tulot vaikuttaa, mutta silloinkin saa vähintään puolet täydestä.

• Asiallinen vastaaja
        Asiallinen vastaaja kirjoitti:

No hitsi, pyysin vahingossa osan pois, se on tää läppärin hiiri..siis piti kirjoittaa että jos asuu kotona eikä ole missään toimenpiteissä, eli on täystyötön, niin silloin vanhempien tulot vaikuttaa, mutta silloinkin saa vähintään puolet täydestä.

Ja se toinen linkkikin putosi pois:'

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202105623EH?OpenDocument

• hagres

Kiitos paljon vastauksesta! Pelastit mun vklp kyllä ihan täysin :). onkohan tää nyt varmasti sitten totta ja oikein....

Työllistymistä edistävät palvelut

Työttömänä työnhakijana sinulla on erilaisia vaihtoehtoja parantaa työllistymismahdollisuuksiasi. Työllistymistä edistäviin palveluihin osallistumisesta sovitaan työllistymissuunnitelmassa työ- ja elinkeinotoimiston kanssa. Työllistymistä edistäviä palveluita ovat

työvoimapoliittinen aikuiskoulutus

omaehtoinen opiskelu

työkokeilu

työelämävalmennus

työharjoittelu

työ- ja koulutuskokeilu

maahanmuuttajan omaehtoinen opiskelu ja

kuntouttava työtoiminta.

• Asiallinen vastaaja

Jos olet ensimmäistä tukea hakemassa, kannattaa toimittaa ne kaikki pyydetyt liitteet. Tulet saamaan luultavasti kaksi lausuntoa, toisen työmarkkinatuesta, jossa on huomioitu vanhempien tulot, sekä heti sen perään toisen, jossa ilmoitetaan koulutustuen maksamisesta.

Kyllä tuo ihan totta on :). Itse en puolison tukien takia saanut valmistumisen jälkeen mitään, mutta lähdin työkkärin kurssille ja sain työmarkkinatuen täysimääräisenä ylläpitokorvauksen. Ylläpitokorvausta ei kuitenkaan sinun tapauksessasi taida valitettavasti saada, sillä ymmärsin tuolta kelan sivuilta, että harjoittelussa sitä saavat vain pitkäaikaistyöttömät, eli nuoret eivät saisi. Tämän olen kyllä kuullut aiemminkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5558
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    8. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      24
      1262
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe