Kissan, koiran tai jotain muuta.
Voiko vanhainkotiin viedä lemmikkieläimen?
12
3005
Vastaukset
- Miksei, mutta...
Takoitatko käymään vai vanhuksen kanssa asumaan hänen oma lemmikkinsä? Käymään toki voi viedä, ainakin omasa työpaikassani moni hoitaja on käyttänyt omaa koiraansa vanhusten luona. Entisessä työpaikassani yhdellä mummolla oli oma kissa huoneessaan, mutta vanhuksen kuoltua se oli kuin tuuliajolle joutunut; se etsi emäntäänsä kauan ja joka paikasta, mikä oli aika surullista katseltavaa. Sille ei meinannut oikein löytyä paikkaa, ja muut dementoituneet vanhukset kiusasivat eläinparkaa, eikä henkilökunnastakaan kaikki oikein tykänneet siitä. Yksi hoitaja sitten otti sen itselleen "sijoitukseen". Mutta kannatta silti kysyä, mitä mieltä siellä kyseisessä vanhainkodisa ollaan asiasta.
- sitroen.
Ei sitten kukaan kertonut tälle kissalle, että se mummo kuoli? Vähänkin vanhempi kotikissa täysin ymmärtää puheen, vaikka ei itse puhua osaakaan. Olen minä niin monta kertaa tämän nähnyt, että tiedän mistä kirjoitan. Ja ymmärtää ne koiratkin aika paljon.
- Miksei, mutta...
sitroen. kirjoitti:
Ei sitten kukaan kertonut tälle kissalle, että se mummo kuoli? Vähänkin vanhempi kotikissa täysin ymmärtää puheen, vaikka ei itse puhua osaakaan. Olen minä niin monta kertaa tämän nähnyt, että tiedän mistä kirjoitan. Ja ymmärtää ne koiratkin aika paljon.
Juu, kyllä sille kerrottiin, mutta siitä huolimatta se ikävöi ja etsi...
- Ulla-muori
Itse aion ottaa vanhainkotiin läppärini, konjakkipulloni, viinilaatikon ja postimerkkikokoelmani. Pelaan älypään tietovisoja ja pasiansseja sekä mesetän sukulaisten ja ystävien kanssa. Lisäksi aion ottaa kamerani, että saan kuvattua jokaisen ruoka-annokseni ja pitää blogia elämäni viimeisistä ajoista.
Luultavasti joudun alle viiden vuoden sisällä vähintäin palvelutaloon, koska en liikuntavammani kanssa oikein enää pärjää asunnossani. Mutta en minä silti aio vielä sänkyyn kellistyä kuolemaa odottamaan, vaikka kremppaa onkin ja kohta ei toimi kuin pää jotenkuten.- Miksei mutta...
Toki saat kaiken tuon mukaasi ottaakin, ei mikään sitä estä :) Vain se, että harvoin vanhainkotiin pääsee asumaan niin hyväkuntoinen, joka pystyy vielä läppäriäkin käyttämmään tai valokuvaamaan, mutta palvelutaloon kyllä pääset varmasti jo aiemmin...
- totuutta kehiin
Miksei mutta... kirjoitti:
Toki saat kaiken tuon mukaasi ottaakin, ei mikään sitä estä :) Vain se, että harvoin vanhainkotiin pääsee asumaan niin hyväkuntoinen, joka pystyy vielä läppäriäkin käyttämmään tai valokuvaamaan, mutta palvelutaloon kyllä pääset varmasti jo aiemmin...
Et kyllä pääse palvelutaloonkaan ennenkuin olet kärvistellyt kotihoidon varassa muutamien päivittäisien käyntien varassa. Eikä auta vaikka kuinka olisit liikuntavammainen, siellähän olet hyvässä säilössä etkä pääse karkailemaan niinkuin dementikot.
Sitten kun joskus vanhainkotiin pääset, olet jo niin vanha ja raihnainen ettet mitään ymmärrä tietokoneista, viineistä, sukulaisten tunnistamisesta puhumattakaan. - Ulla-muori
totuutta kehiin kirjoitti:
Et kyllä pääse palvelutaloonkaan ennenkuin olet kärvistellyt kotihoidon varassa muutamien päivittäisien käyntien varassa. Eikä auta vaikka kuinka olisit liikuntavammainen, siellähän olet hyvässä säilössä etkä pääse karkailemaan niinkuin dementikot.
Sitten kun joskus vanhainkotiin pääset, olet jo niin vanha ja raihnainen ettet mitään ymmärrä tietokoneista, viineistä, sukulaisten tunnistamisesta puhumattakaan.Kovinpa maalailet synkeitä kuvia viimeisille vuosilleni! En mitenkään usko, että kaikkien vanhainkodissa asuvien ymmärrys ja opitut taidot mihinkään katoavat, vaikka keho rapistuukin.
- Miksei, mutta...
Ulla-muori kirjoitti:
Kovinpa maalailet synkeitä kuvia viimeisille vuosilleni! En mitenkään usko, että kaikkien vanhainkodissa asuvien ymmärrys ja opitut taidot mihinkään katoavat, vaikka keho rapistuukin.
Ikävä kyllä nykyisin ei vanhainkotiin pääse ennenkuin on "tarpeeksi" huonossa kunnossa. Itse olen osastolla, jossa on 32 asukasta, ja vain yksi kiinni tässä päivässä...ainakin jotenkuten... Kukaan ei liiku omin avuin, ei edes yhden auttamana. Suurin osa on syötettäviä, eikä yksikään pärjää ilman vaippoja. Suurimmalla osalla on perussairautena alzheimer, jossa on menossa viimeinen vaihe. Mutta jos sattuisitkin pääsemään noinkin "hyvä" kuntoisena vanhainkotiin, olet todella onnekas. Ja totta totisesti tulet kaipaamaan sukulaisiasi, jotta saat juttuseuraa, sitäkään kun ei liiemmälti muuten ole. Muuta kun hoitajat, jotka juttelevat huoneessa ollessaan. Heilläkin menee aika huonokuntoisten perushoitoon, etteivät kovin ennätä seurustella.
- APUA inhimillisyytee
Miksei, mutta... kirjoitti:
Ikävä kyllä nykyisin ei vanhainkotiin pääse ennenkuin on "tarpeeksi" huonossa kunnossa. Itse olen osastolla, jossa on 32 asukasta, ja vain yksi kiinni tässä päivässä...ainakin jotenkuten... Kukaan ei liiku omin avuin, ei edes yhden auttamana. Suurin osa on syötettäviä, eikä yksikään pärjää ilman vaippoja. Suurimmalla osalla on perussairautena alzheimer, jossa on menossa viimeinen vaihe. Mutta jos sattuisitkin pääsemään noinkin "hyvä" kuntoisena vanhainkotiin, olet todella onnekas. Ja totta totisesti tulet kaipaamaan sukulaisiasi, jotta saat juttuseuraa, sitäkään kun ei liiemmälti muuten ole. Muuta kun hoitajat, jotka juttelevat huoneessa ollessaan. Heilläkin menee aika huonokuntoisten perushoitoon, etteivät kovin ennätä seurustella.
totta puhut mutta jos minä voisin päättää palkkaisin yhden ihmisen vain seurustelemaan niiden kanssa jotka vielä siihen kykenevät, niitä ei ole monia,työttömiä kyllä on.Kaupunki tai kunta auttakaa vanhusta,monen omaiset asuvat kaukana ja ovat työelämässä.Ellei suomalaisille työ kelpää muumaalaisille kelpaa varmasti...esim virolaisia on paljon ja taitavat meidän kielen.
- höhs
Ulla-muori kirjoitti:
Kovinpa maalailet synkeitä kuvia viimeisille vuosilleni! En mitenkään usko, että kaikkien vanhainkodissa asuvien ymmärrys ja opitut taidot mihinkään katoavat, vaikka keho rapistuukin.
u-m käyppä katsomassa ihan vain missä tahansa vanhainkodissa ja kerro vaikka täällä niistä opeista ja taidoista, itse käyn viikottain ja itken kun palaan ja toivon etten ikinä joutuisi vastaavaan paikkaan,ulkoisesti kaikki tilat esim.on aivan uskomattoman kauniit mutta siitähän ei ole kysymys
- höhs
soitto vanhainkotiin niin oikea vastaus löytyy sieltä
- jk
kyllä voi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329