pomo kytännyt työtäni turvakameranauhoista!

eieääkoskaan><

Niin eli olin eräällä huoltoasemalla töissä, tein eräänä päivänä iltavuoroa. Kiire oli kova, asiakkaita hirveästi, työntekijöitä ihan liian vähän... Iltavuorolaisen vastuulle kuuluu siis putiikin puunaus illalla ennen sulkemista... Luuttusin lattiat ja pesin tiskin kahvikoneet jne. mutta vessojen lattiat unohdin luututa viimeisenä (vessat luututaan kolmesti päivässä). Meitä siis oli kolme iltavuorossa.
Seuraavana päivänä tulin aamuvuoroon ERITTÄIN huonosti nukutun yön jälkeen (oli niin kiire ollut iltavuorossa että kroppa kävi ylikierroksilla vielä kahdelta aamuyöllä eikiä nukkumisesta tullut mitään... Kuudelta soi herätyskello). Pomo oli NIIIIN silmittömän vihainen mulle ettei edes tervehtinyt kuten yleensä. Käski vain tylysti takahuoneeseen ja voihan jehna ku siellä pääs piru irti: hän kyyn silmässä ja naama punaisena karjui kuinka on NIIIN PETTYNYT minuun, kuinka olen NIIN VASTUUTON, kuinka hänen KOKO PÄIVÄNSÄ meni PILALLE kun aamulla ensimmäisenä töihin tullessaan oli nähnyt että vessojen lattiat oli illalla jääneet luuttuamatta. Hän oli piruuttaan jopa katsonut turvakameroiden nauhat eilisen työpäivän ajalta nähdäkseen olinko minä edes tehnyt töitä ja voi kun hän pettyikään!! Koko päivän olin ollut kassalla vaikka toinen työntekijä oli jo siellä (vaikka jonot oli ovesta ulos asti pitkät niin en ilmeisesti saanut mennä kassalle apuun???), hän on tarkkaan katsonut että jokaisella työntekijällä on oma tehtävänsä ja kahta ei samaan työhön tarvita!! Olin jopa aloittanut siivoamisen LIIAN AIKAISIN kun kerran oli ruokasalin lattiat siivottu jo ennen työvuoron päättymistä!! Olin jopa kehdannut kysyä toiselta työntekijältä (pomo oli ihan piruuttaan soittanut vaikka ko. henkilöllä oli vapaapäivä seuraavana päivänä) että mihin aikaan olin lähtenyt ja vastaus oli kuulunut että siinä kymmentä yli oli sitten poistunut... Pomo karjui sylki roiskuen että hän vähentää palkastani sen viisminuuttisen. Työaikani on merkitty päättymään klo 22:15 ja se tarkoittaa sitä että minuuttiakaan sitä ennen ei työpaikalta saa poistua. Piste.
Otin loparit kyseisen keskustelun päätteeksi. :) Mietin vain oliko tuo turvakameranauhojen kelaaminen nimenomaan työntekijän "kyttäämiseksi" edes laillista? :O

78

5879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap

Siis olin kehdannut kysyä toiselta työntekijältä saanko lähteä aikasemmin koska työt oli tehty (ja tosiaan olin unohtanu ne vessat) ja olin aivan kuitti. 22:10 kutakuinkin lopulta siis lähdin sen toisen työntekijän luvalla. 22:15 oli merkattu työaika päättymään.

• oot laiska

Kyllä pomolla on oikeus katsoa turvakameran nauhoja jälkikäteen, ei siinä ole mitään laitonta.

• KYSY LIITOSTA

Jos kuulut liittoon niin voit soittaa sinne ja saada asiantuntija-apua ilmaiseksi ja tarvittaessa myös ilmaisen lakimiehen. Ensin kysy asiaa vaikka työsuojelu valtuutetulta työpaikaltasi.

Pomot kuriin!

• hikeä enemmän

Virallisesti ja laki sanoo,työntekijä on työnantajan vastuun ja valvonnan alainen.

Opiskelijat ovat suurimmaksi osaksi laiskureita,eivätkä he edes häpeä
        työpaikalla tehdään sovitut työt.

• juomari-tuomari

Liiton lakimies joutuu valitettavasti kumartelemaan pomolle ja pyllistelemään työntekijälle, koska laki on useimmiten pomojen puolella ja duunareita vastaan.

• pysy nahoissasi

Muista kuitenkin että ilman pomoja ei sinunkaan työpanostasi tarvita.

• tilastot puhuvat

Pitää myös muistaa se, että koneistumisen takia hyötysuhde työstä on kasvanut viimeisen sadan vuoden aikana n. 30%. Tämä tarkoittaa sitä, että 30%:n ihmisistä työpanosta ei enää nykypäivänä tarvita!
        Joo, eli ei laiskotella työaikana, niin saadaan joka kolmas vuosi vapaata kaikki :)

• toistenperi myös

"Muista kuitenkin että ilman pomoja ei sinunkaan työpanostasi tarvita"

Ja muista sinä että,ilman työtekijän panosta ei tarvita pomojakaan.

• toistenperi myös

• Poli-trukkikuski
        toistenperi myös kirjoitti:

Pomoja on kiva seurata piilosta , kun ne nussii keskenään :)

• KAAAKKKKAAAA
        toistenperi myös kirjoitti:

OLETTE TYPERIÄ,SUMMA SUM MAARUM ON

ILMAN ASIAKKAITA EI OLE POMOJA EIKÄ TYÖPAIKKAA

ASIAKKAAT MAKSAVAT KAIKKI KULUT MYÖS PALKAT.

• PL
        KAAAKKKKAAAA kirjoitti:

OLETTE TYPERIÄ,SUMMA SUM MAARUM ON

ILMAN ASIAKKAITA EI OLE POMOJA EIKÄ TYÖPAIKKAA

ASIAKKAAT MAKSAVAT KAIKKI KULUT MYÖS PALKAT.

Ja ehkä haluavat käydä kuitenkin siellä siistissä wc:ssäkin, ehkä eivät enää toiste tule ja hakevat sen huoltsikan, jossa vessat ON luututtu. Ikävää, jos tulee liian kiire, ettei ehtinyt sitä viimeistä viittä minuuttia vaikka luuttuamaan vessan lattioita.

Työntekijänä en pidä kyttäämisestä, en vaikka se olisi juridisesti sallittua (eipä taida olla, valvontakamerat on rikosepäilyjä varten).

Ja esimiehenä en pidä siitä, että sovitut palkanalaiset työt jää tekemättä (ja sitä minä edellytän ilman kyttäämistä... ja sen luottamuksen arvoisia alaiseni ovat).

Ja asiakkaana odotan, että liikkeet ovat siistejä ja miellyttäviä (valitettavasti niin ei aina ole, onko vika siis firman vai pomon).

Tavoitteena on kai win-win-win-win, firma voittaa-pomo voittaa-minä voitan-asiakas voittaa... kaikilla on hyvä olla... luutulle se mitä luutulle kuuluu ja kuninkaalle se mitä kuninkaalle kuuluu.

• ihminen ei robotti
        PL kirjoitti:

Ja ehkä haluavat käydä kuitenkin siellä siistissä wc:ssäkin, ehkä eivät enää toiste tule ja hakevat sen huoltsikan, jossa vessat ON luututtu. Ikävää, jos tulee liian kiire, ettei ehtinyt sitä viimeistä viittä minuuttia vaikka luuttuamaan vessan lattioita.

Työntekijänä en pidä kyttäämisestä, en vaikka se olisi juridisesti sallittua (eipä taida olla, valvontakamerat on rikosepäilyjä varten).

Ja esimiehenä en pidä siitä, että sovitut palkanalaiset työt jää tekemättä (ja sitä minä edellytän ilman kyttäämistä... ja sen luottamuksen arvoisia alaiseni ovat).

Ja asiakkaana odotan, että liikkeet ovat siistejä ja miellyttäviä (valitettavasti niin ei aina ole, onko vika siis firman vai pomon).

Tavoitteena on kai win-win-win-win, firma voittaa-pomo voittaa-minä voitan-asiakas voittaa... kaikilla on hyvä olla... luutulle se mitä luutulle kuuluu ja kuninkaalle se mitä kuninkaalle kuuluu.

Asiahan on juuri noin,MUTTA pitää muistaa että olemme ihmisiä ja ihminen ei ole täydellinen ja tekee virheitä väkisinkin,mutta täydellisyyteen pyritään.
        Pomona olisin tehnyt vain pienen muistutuksen jossain vaiheessa päivää enkä kiikuttanut takahuoneeseen ensimmäisenä! Ja veikkaanpa niin aamulla varmaan joskus 6-7 aikaan ei ole paljon asiakkaita käynyt niin ne olisi kereennyt silloin pestä niin ei olisi tullut minkään sortin vahinkoa kenellekkään. Ja kun pomo nyt oli aamulla tarkistanut vessat niin olisi vain maininnut asiasta että miksi ne ovat jääneet pesemättä ja pyytänyt pesemään ne...
        pomosi oli varmaan joku perfektionisti vaikka kylläkin molemmat siinä pettyivätkin kun olit unohtanut

• heh....
        tilastot puhuvat kirjoitti:

Pitää myös muistaa se, että koneistumisen takia hyötysuhde työstä on kasvanut viimeisen sadan vuoden aikana n. 30%. Tämä tarkoittaa sitä, että 30%:n ihmisistä työpanosta ei enää nykypäivänä tarvita!
        Joo, eli ei laiskotella työaikana, niin saadaan joka kolmas vuosi vapaata kaikki :)

huomaa, että samaan aikaan pomojen määrä on lisääntynyt yli 30% ;D Ehkä se lähin esimiehesi on lämmitetyllä paikalla, ja työ sujuisi itseorganisoituna kollegoiden kesken halvemmalla ja tehokkaammin ja vähemmillä sairaslomapäivillä. Riippuu tietenkin täysin työpaikan kulttuurista ja työilmapiiristä.

• Kuopala Inc
        heh.... kirjoitti:

huomaa, että samaan aikaan pomojen määrä on lisääntynyt yli 30% ;D Ehkä se lähin esimiehesi on lämmitetyllä paikalla, ja työ sujuisi itseorganisoituna kollegoiden kesken halvemmalla ja tehokkaammin ja vähemmillä sairaslomapäivillä. Riippuu tietenkin täysin työpaikan kulttuurista ja työilmapiiristä.

Pomoja tarvitaan jotta aloittajan kaltaiset työnsä huonosti hoitavat saadaan kiinni. Lähtee vielä liian aikaisin töistä vaikka ei ole töitä edes tehty loppuun. Merkillistä nillitystä. En palkkais tuota omaan firmaan edes ilmatteeksi

• ~cis~
        ihminen ei robotti kirjoitti:

Asiahan on juuri noin,MUTTA pitää muistaa että olemme ihmisiä ja ihminen ei ole täydellinen ja tekee virheitä väkisinkin,mutta täydellisyyteen pyritään.
        Pomona olisin tehnyt vain pienen muistutuksen jossain vaiheessa päivää enkä kiikuttanut takahuoneeseen ensimmäisenä! Ja veikkaanpa niin aamulla varmaan joskus 6-7 aikaan ei ole paljon asiakkaita käynyt niin ne olisi kereennyt silloin pestä niin ei olisi tullut minkään sortin vahinkoa kenellekkään. Ja kun pomo nyt oli aamulla tarkistanut vessat niin olisi vain maininnut asiasta että miksi ne ovat jääneet pesemättä ja pyytänyt pesemään ne...
        pomosi oli varmaan joku perfektionisti vaikka kylläkin molemmat siinä pettyivätkin kun olit unohtanut

Eikö pomo ole ihminen joka saa myös tehdä virheitä? Kummasti työntekijän virheet sattuu aina noin päin, että lähdetään liian aikaisin (tai töihin tullaan liian myöhään). Eikö joskus inhimilliset erehdykset voisi tapahtua niin, että vahingossa tein homman joka ei edes ollut mun töitäni, kun aikaa sattui olemaan..

• gjhyghj
        ~cis~ kirjoitti:

Eikö pomo ole ihminen joka saa myös tehdä virheitä? Kummasti työntekijän virheet sattuu aina noin päin, että lähdetään liian aikaisin (tai töihin tullaan liian myöhään). Eikö joskus inhimilliset erehdykset voisi tapahtua niin, että vahingossa tein homman joka ei edes ollut mun töitäni, kun aikaa sattui olemaan..

Vai että tosiaan sattuu noin päin työntekijällä ne virheet, eritoten jossain huoltsikalla tai kahvilassa yms. En kyllä todellakaan itse ole huomannut ja lisäksi kaikki yleensä tekee jotain ihan kokoajan koska edessä ne on kuitenkin ja se asiakasryntäys tai joku ongelma voi tulla koska tahansa. Siis olet tällä tai vastaavalla alalla ja teillä iltavuorolainen ei pääse ollenkaan tauolle koska aamuvuoro ei suostu tekemään itselle kuulumattomia töitä ja hiljaisena aamuna on omansa ehtinyt jo tehdä. Hengailee ja pyörittelee peukaloita? Vai mitä tarkoitit että teilläpäin ne virheet menevät aina just noin päin eikä muiden hommia koskaan tehdä? Mä haluaisin kyllä tulla kattomaan sitä teidän huoltoasemaa/kahvilaa, olis vähän niinku nähtävyys alalla sellainen jossa kaikki myöhästelee mutta vastaavasti lähtevät sitten aikaisemmin aina kotiinkin.

Alta lainattua aloittajan työpaikasta:

"30min ruokataukoa ei saanut kerralla pitää, vaan se oli jaettava max 5min pituisiin taukoihin niinä aikoina kun ruuhkaa ei ollut. Varsinkin päivävuorot (klo 11-19) oli tuskaa kun ei tauolle yksinkertaisesti jäänyt aikaa ja sitten otsa hiessa ja jalat rääkyen painettiin vain koko työpäivä putkeen."

• ap

Siis tämä tapaus on sinänsä "vanha", viime kesältä. Olin tehny joka kesä 15-vuotiaasta asti ko. huoltoasemalla kesätöitä aina yhtä tunnollisesti ja tosiaan osasin hommani. Olin 22-vuotias (eli mitä tässä laskin, 6-7 kesää jo takana) kun tämä episodi tapahtui..
      Pomo oli aina ollut hyvin "narsistinen" henkilö, mm. 30min ruokataukoa ei saanut kerralla pitää, vaan se oli jaettava max 5min pituisiin taukoihin niinä aikoina kun ruuhkaa ei ollut. Varsinkin päivävuorot (klo 11-19) oli tuskaa kun ei tauolle yksinkertaisesti jäänyt aikaa ja sitten otsa hiessa ja jalat rääkyen painettiin vain koko työpäivä putkeen. :(
      Myös yksi epäreiluhko esimerkkitapaus oli kun vanhempi siskoni sai vauvan erään kesätyöpätkäni alussa, pyysin 3 viikkoa ennen ristiäisiä vapaata ko. päivälle (ristiäiset järjesettiin vanhempiemme luona) ja pomo lupasi päivän vapaaksi. Kuitenkin työvuorolistaan mulle oli merkitty päivävuoro (klo 11-19) ja pomoltani kysyin onnistuisiko että tulisin jo klo 9 (pahin ruuhka-aika alkaa) ja pyhittäisin ristiäisille ajan klo 12-14 ja tulisin sitten jatkamaan työvuoron loppuun klo 14-19. Pomo sanoi että käy loistavasti, hän merkitsee listaan ko. poikkeusvuoron minulle. Sitten kyseisenä päivänä kun tulin töihin klo 8:50, pomoni oli vuorossa ja sanoikin unohtaneensa mainita minulle että olikin jo palkannut sijaisen sille päivälle, eli minua ei tarvita ollenkaan. Ei se sen enempää harmittanut, lähdin valmistelemaan ristiäisiä. :)
      Palkkani oli 15-17-vuotiaana 6,74€/h ja 18-22-vuotiaana 7,02€/h. Myöhemmin kuulin ulkopuoliselta (suht luotettavalta taholta) että kaupanalan TES on 10€/h josta opiskelijavähennys on -15% eli palkkani olisi kuulunut olla se 8,5€, ja sitten useamman kesän tehneenä jo se 10€. Katsoin vaan suu auki ammottaen tätä henkilö että olisiko muka voinut mennä noin, en ole ikinä osannut vaatia sen parempaa palkkaa mikä sopparissa oli mainittu. Henkilön mukaan palkkani on ollut laittoman pieni. Onko kyseessä jo vanha asia vai vieläkö voisin hakea menetettyjä rahoja korvauksena näin jälkikäteen takaisin? :D

• yks luottamusmies

Lakisääteiset tauot on pakko saada pitää (laitonta tuo 5 minuutin jaksotkin minun mielestäni). Kyllä suosittelen ottamaan yhteyttä liittoon tuon palkankin suhteen. Ja muutenkin tarkistuttaisin tuon työsopimuksen liiton ihmisiltä.

• 20+6
        yks luottamusmies kirjoitti:

Lakisääteiset tauot on pakko saada pitää (laitonta tuo 5 minuutin jaksotkin minun mielestäni). Kyllä suosittelen ottamaan yhteyttä liittoon tuon palkankin suhteen. Ja muutenkin tarkistuttaisin tuon työsopimuksen liiton ihmisiltä.

jooo,ei muuta kuin tosiaan liittoon yhteys.Jolleii muuta niin ainakin on tehty ilmoitus väärin käytöksestä.Tälläiset kusipäät pitää saada liekaan.

• telde

Muistaakseni 6 vuotta taaksepäin on oikeus periä omia palkkojaan. Liitton yhteys jos palkka ei ole ollut lainmukainen

• Minä ite.

Riippuu siitä onko kyseinen TES yleissitova. Luultavasti on. Voit hakea takautuvasti puuttuvaa palkan osaa 5-vuoden ajalta. Jos kuulut liittoon, niin liitto avustaa lakimiehen kanssa. Ellet kuulu (ja TES on yleissitova), niin työnantaja maksaa mahdolliset oikeudenkäyntikulut sitten jälkikäteen.

En lukenut muiden raapustuksia, mutta tämä vastaus on hyvä :D

• ~cis~
        Minä ite. kirjoitti:

Riippuu siitä onko kyseinen TES yleissitova. Luultavasti on. Voit hakea takautuvasti puuttuvaa palkan osaa 5-vuoden ajalta. Jos kuulut liittoon, niin liitto avustaa lakimiehen kanssa. Ellet kuulu (ja TES on yleissitova), niin työnantaja maksaa mahdolliset oikeudenkäyntikulut sitten jälkikäteen.

En lukenut muiden raapustuksia, mutta tämä vastaus on hyvä :D

Työsuhteen päätyttyä palkkasaatavia on haettava kahden vuoden kuluessa päättymisestä. Liitto ei välttämättä kustanna juristia ihan kaikenlaisiin juttuihin. Työnantaja maksaa mahdolliset oikeudenkäyntikulut jälkikäteen vain siinä tapauksessa, että se tuomitaan ne maksamaan. Tuskin maksaa, ellei tuomita :) Työntekijä voi joutua maksamaan ne itsekin.

• sattuu ja tapahtuu

unohda koko juttu. palkka on ollut ihan oikein. se on huoltamotyöntekijöiden tessin mukaan. sellasta se työelämä vaan on, ja ihmiset.

• Kylmät kädet

Masennuspalstalla oli puhetta tunteesta, että joku tarkkailee!

• juu joo tyhjiä pihal

Kyttiä on ollut aina, nykytekniikka on vaan tehtny hommaan halvaksi ja helpoksi.

PS: Seurakaa Herra Monkia, ei kannata antaa nimmareita ihan kaikille.

• Hohhoijaaa

Tottakai joku tarkkailee. Tai ainakin nauhalle menet jossain vaiheessa kun kodista astut pihalle isommassa kaupungissa.

• Kylmät kädet
        Hohhoijaaa kirjoitti:

Tottakai joku tarkkailee. Tai ainakin nauhalle menet jossain vaiheessa kun kodista astut pihalle isommassa kaupungissa.

Ei kyllä tämä oli paljon syvempää tunnetta ja vakavemmasta asiasta kysymys.

• sdfghllll

So

• 3+12

Firman omistaja saa katella kameroitaan ihan vapaasti mikäli ne on asetettu valvomaan yleisiä firman tiloja poislukien toiletit ja pukukopit yms. Ja lisäksi pomolla on oikeus puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin. Onko sillä väliä seisooko pomo vieressä katsomassa vaiko etänä? Ja muistapa, että ne kamerat saattavat kenties joku päivä pelastaa päiväsi...

• jkjkjkjkjknjmnjumnkj

ei saa...

• kamerat

Olet väärässä ei ole oikeutta valvoa kamerasta työtekoa.

• jkjkjkjkjkjmnmnmnmnj

ei saa!!! se on lainvastaista...

• kamerat

Olen samaa mieltä laki kieltää piste

• edillaan

Salakuvausta ei saa harrastaa,muuten työntekijä on työnantajan valvonnan alainen
        Työ sopimuksiin kannattaa laittaa ehto,tieto että työntekijä on kameravalvonnan alainen.
        Ja kuvamateriaalia käytetään koulutustarkoituksiin

• Ihan helppoa

EI SAA!

Kannattaa muistaa se Stockmannin tapaus....

• ............

Saa tarkkailla jos on kertonut asiasta etukäteen työntekijöille. "salaa" ei saa, vaan kameratarkkailusta pitää kertoa.

• wip

Juuri näin asia on ja sama koskee muutakin valvontaa työpaikalla, siitä pitää antaa infoa työntekijöille etukäteen.

Ei työsuhde tarkoita sitä, että työntekijä on rikollinen ja työnantajalla olisi oikeus salapoliisin keinoin kytätä työntekijän jokaista liikettä kokoajan.

• moi
      pomosi teki ihan oikein, ja on vain hyvä, että työpaikoilla ON valvontakamerat käy-
      tössä ! mutta eikö olisi helpompaa luututa lattiat vasta sen jälkeen, kun se paikka on kiinni, ja eikö sillä pomolla ollut varaa mukamas palkata siivoojaa tekeen sen ?
      Olisi kiva, jos mun työpaikallani olisi valvontakamerat ! näkisivät ne akat, vahtaajat,
      et kuka EI siivoa vessoja kunnolla, usein, kun itse joudun sen tekeen, siellä ON kau
      -hean paljon likaa, muuta roskaa ja pölyä ! itse siivoan mielelläni vessan yksin, on-
      han siellä 2 vessaa, toinen saa siivota yksin toisen......joka jää kummiskin likaiseksi
      sen jäljiltä.........eli olisin ikionnellinen, jos siellä olisi valvontakamerat ! mut menisi-
      vät sitten pois päältä, kun joku käy tarpeillaan.....ja aukeaisivat taas sitten, kun se on valmis, ja poistuu.....ne akat kun ei valvo mitään.......luottavat liikaa muihin.....

• isot tissit

Haista PASKA, vitun lässyttäjä.

• palkat tarkistukseen

Tuollaista se työelämä (valitettavasti) on liian usein. Erityisesti nuoria työntekijöitä pompotellaan ja unohdetaan, että he ovat tulevaisuudessa myös asiakkaita ja muistavat huonon kohtelun.
      itse vältän nyt aikuisena tiettyä huonekaluketjua, josta sain todella törkeän huonoa kohtelua ja palvelua nuorena. Samoin en edes ku****e samaan suuntaan, kun lähikauppa, jossa olin töissä opiskeluaikoina. Ihan yhtä sairasta menoa, jatkuvaa kyttäämistä ja haukkumista, liian vähällä henkilökunnalla.
      Paras teko oli se, että irtisanouduin. Hyvä, että myös sinä teit niin, etsikööt tuollaiset pomot ne uudet orjuutettavat muualta.

Tuosta työasiasta vielä, että kannattaa laittaa vanhat palkkakuitit tarkastukseen, saatavat vanhenee kolmessa vuodessa, voi olla, että joitakin euroja on jäänyt maksamatta. Itse sain eräästä siivousfirmasta jälkikäteen yli 700e maksamatta jätettyjä palkkoja. Niin oli vahinko kuulemma :)))

• exrestel

Kuulostaa ihan Restellin (vai kuka ne nykyään omistaakaan) huoltikselta..

• 13

Eipä kannata tuollaisen "pomon" tekemisiin enempää aikaa kuluttaa. Jatka kuule elälmääsi ja ota tuosta opiksi. Nauti tulevasta uudesta pomosta, joka osaa olla esimiehenä asiallinen.

• ei saa

Vastaus: Työnantaja ei lain mukaan saa käyttää kameravalvontaa yksittäisen työntekijän tarkoitukselliseen tarkkailuun. Mikäli työnantaja näin tekee, hän syllistyy rikokseen. Sitä vastoin yksittäistä työpistettä - ei siis työntekijää - saa tarkkailla kameralla, jos työpiste on vaarallinen tai siinä käsitellään arvokasta omaisuutta. Olennaista on se, että yksittäistä työntekijää ei saa tahallaan kameroilla seurata.

Ote laista:

Laki yksityisyyden suojasta työelämässä 13.8.2004/759
      5 luku
      Kameravalvonta työpaikalla
      16 §
      Kameravalvonnan edellytykset
      Työnantaja saa toteuttaa jatkuvasti kuvaa välittävän tai kuvaa tallentavan teknisen laitteen käyttöön perustuvaa valvontaa (kameravalvonta) käytössään olevissa tiloissa työntekijöiden ja muiden tiloissa oleskelevien henkilökohtaisen turvallisuuden varmistamiseksi, omaisuuden suojaamiseksi tai tuotantoprosessien asianmukaisen toiminnan valvomiseksi sekä turvallisuutta, omaisuutta tai tuotantoprosessia vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäisemiseksi tai selvittämiseksi. Kameravalvontaa ei kuitenkaan saa käyttää tietyn työntekijän tai tiettyjen työntekijöiden tarkkailuun työpaikalla. Käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa tai muissa henkilöstötiloissa taikka työntekijöiden henkilökohtaiseen käyttöön osoitetussa työhuoneessa ei myöskään saa olla kameravalvontaa.

Työnantaja voi kuitenkin 1 momentin estämättä kohdentaa kameravalvonnan tiettyyn työpisteeseen, jossa työntekijöitä työskentelee, jos tarkkailu on välttämätöntä:

1) työntekijän työhön liittyvän ilmeisen väkivallan uhkan tai hänen turvallisuudelleen tai terveydelleen ilmeisen haitan tai vaaran ehkäisemiseksi;

2) omaisuuteen kohdistuvien rikosten estämiseksi ja selvittämiseksi, jos työntekijän tehtävän olennaisena osana on käsitellä arvoltaan tai laadultaan merkittävää omaisuutta, kuten rahaa, arvopapereita tai arvoesineitä; tai

3) työntekijän etujen ja oikeuksien varmistamiseksi, jos kameravalvonta perustuu tarkkailun kohteeksi tulevan työntekijän pyyntöön ja asiasta on sovittu työnantajan ja työntekijän välillä.

24 § (18.7.2008/511)
      Rangaistussäännös
      Työnantaja tai tämän edustaja, joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
      9) vastoin 16 §:n säännöksiä toteuttaa kameravalvontaa,
      on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain rikkomisesta sakkoon.

• tgftyert

Eli käytännössä pomo saa kytätä työtä valvontakameroiden kautta, kunhan ei asenna niitä kameroita henkilökunnan sosiaalitiloihin.

"Työnantaja ei lain mukaan saa käyttää kameravalvontaa yksittäisen työntekijän tarkoitukselliseen tarkkailuun. Mikäli työnantaja näin tekee, hän syllistyy rikokseen." -Lienee käytännössä täysin mahdotonta mitenkään todistaa toimitun tällä tavalla lain vastaisesti.

• linssin alla

Laki on laki,mut käytäntö on toista!

• ÄLLITÄLLI

Oli laillista tai ei, niin olisin tehnyt saman. Olin aikoinani myöskin yhdessä mätäpaiseessa töissä, ja se työsuhde päättyi siihen että otin loparit ja läksin. Pomo (t) kaikki keskenään sukulaisia oli SUURIA MÄTÄPAISETA, ja se paikka ei ollut kun ORJATYÖPAIKKA. Olin silloin niin nuori, etten uskaltanut kyseenalaistaa mitään, mutta ne loparit oli minun onneni ja löysin (viikon päästä) paikan, jossa onkin sitten jokunen vuosikymmen ehtinyt vierähtää. No tänä päivänä on toisin, ja työpaikat on kiven alla, ja siksi voin sanoa että minun ei tarvitse enää lotota.

• n45vee

Soita liittoosi ja pyydä heitä hoitamaan asia. Tuo pomo sietää saada opetuksen.

Palkkaus on laiton, samoin tuo taukojen jaksottaminen ja myös kameravalvonta.

• Työntekijät antaa liikaa periksi pomoille. Kukaan ei koskaan valita mistään, niin jatkavat samaan malliin. Jos et pysty todistamaan, turha kitistä.

Luulen, että monissa asioissa on kyse väärinkäsityksistä ja asioiden muotoilemisen vaikeudesta. Olisi ihan hyvä, jos pomo osaa rakentavan palautteen eikä pura kiukkuaan toiseen ihmiseen. Tässäkin "aikaisessa aloituksessa" oli varmaankin kyse siitä, että jos asiakkaita sielä vielä pyöri, kun siivouksen aloitti, niin kerkeäisivät vielä sotkemaan paikkoja. Eli periaatteessa turhaan tehtyä työtä. Tiedän työntekijänä, että haluaisi antaa itsestään mielummin tehokkaan kuvan ja jos tekeminen loppuu, alkaa mielummin siivoamaan kuin lorvimaan sen 5min, kunnes paikat suljetaan.

Toiseksi, tällaisilta jutuilta vältyttäisiin varmasti pitkälle myös sillä, että annettaisiin asioihin kunnon perehdytys. Ja kolmanneksi - perusteltaisiin ne "syytökset" ja vihat. Ihminenhän voi varmasti parantaa suoritustaan jos hänelle räyhätään ja kerrotaan mitä hän tekee väärin? ;) Niin mitä piti tehä ja miten?? Ja miksi niin?

Usein varmasti molemmilla on oma käsityksensä työnteosta. Tässä ehkä se tehokkuus ja se, ettei ala lorvia sitä 5 minuuttia (esimerkiksi) työntekijän puolelta, pomon puolelta luultavasti "turha työ" ja edelleen mahdolliset asiakkaat.

Asiakkaana en niin välitä, vaikka toinen odottaisi sulkemista ja "lorvailisi", mutta en välitä liian aikaisin aloitetusta siivouksestakaan, jossei se häiritse omaa asioimistani (kassalle menemistä tai hyllystä ottamista?). Tietysti liukkaat lattiat ovat yksi asia, mutta ainakin eräällä työpaikallani siinäkin käytettiin kylttiä.

Sellainen kaunis ironia tuli mieleen, että työntekijöiltä odotetaan käytöstapoja ja ammattilaisuutta, mutta pomoilla se usein unohtuu - niin mitkä käytöstavat, minä tiedän kaiken!

Mutta antaa sen olla niin, tärkeintä on kuitenkin pitää myös huoli siitä, että voi itse perustella omat tekemisensä.

• Cristoffer

Ok tämä on aika selkeä. Eli käyt hakemassa puolisen kiloa sisäpaistia ja mehua joka saa olla vaikkapa päärynämehua.

• PZ

Työntekijöitä on laillista tarkkailla kameroista, mikäli siitä on ilmoitettu etukäteen. Tosin jos kamerat on hankittu liikekiinteistön tarkkailua varten, et täten voi osoittaa että sinua on kytätty varsinaisesti. Mutta suora vastaus kysymykseen on, että kyllä on laillista katsella mitä alaiset tekevät. Kertoo kyllä pomon luottamuksesta siinä vaiheessa.

• Kyltti riittää?

"kameratarkkailusta pitää kertoa"

Riittääkö "kertomiseen" kyltti : Alueella tallentava valvontakamera ?

• Ei riitä

Ei kyltti pelkästään riitä. Täytyy myös soittaa virallinen puhelinsoitto verotoimistoon ja lähettää kirje työntekijän vanhemmille jossa kerrotaan asiasta.

• Estää ryöstöjä

"Työnantaja ei lain mukaan saa käyttää kameravalvontaa yksittäisen työntekijän tarkoitukselliseen tarkkailuun. Mikäli työnantaja näin tekee, hän syllistyy rikokseen." -Lienee käytännössä täysin mahdotonta mitenkään todistaa toimitun tällä tavalla lain vastaisesti.

Riittää että sanoo kameravalvonnan olevan työntekijöiden turvallisuutta parantava asia.

Varsinkin huoltoasemiahan ryöstetään tämän tästä, joten selitys menee kevyesti läpi.

• pomopomopomopomo

Jos sinun kuuluu siivota lattiat nin teet sen.Et sinä saa jättää tekemättä asioita jotka palkkaasi kuuluu.Mitäs jos työnantajasi sanoo yks päivä että en jaksakaan laskea palkkaasi.Ole onnellinen kun on työtä vaikka se menisikin yliajaksi,niin sano sitten se yliajanmeno ja sen syy pomollesi,niin hän tietää jäejestää lisää auttajia sulle jos on kiire ja et ehdi tehdä töitäsi.Näin se on sitä yhteistyötä ja keskustelua jota vain harva taitaa .Heti ollaan napit vastakkain ja työtä antava on ihan p....

• 43435543

Minkä takia työnantaja ei saisi tarkistaa onko työt tehty? En ymmärrä.

• kaikkea sitä

onpas ollut tarkka pomo! Tai voiko tuota pomoksi sanoa.!Ei ole ehkä kouluja käynyt..!Ihan oikein teit kun jätit firman.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ap

Niin siis kuten tässä yritin kertoa että tein siellä monia, monia kesiä töitä aina tunnollisesti. Nyt yhden (!!!) kerran unohdin (!!!) vessat luututa ja siitä alkoi hirveä syyttelyä ja raivoaminen. Kuten sanoin, meitä oli kolme työntekijää iltavuorossa, ja yleisenä ohjeena vain kerrotaan että iltapuunaus kuuluu iltavuorolaisille. "Loukkaannuin" nimenomaan siksi että minä sain syyt niskoilleni likaisesta vessasta (miksi kaksi muuta eivät saaneet? Koska heillä oli vapaata seuraavana päivänä!?) ja nimenomaan MINUN työntekoani oli sitten seurannut nauhoilta ko. päivän aikana ja haukut tuli siitäkin.
      Myönään että olin osasyyllinen tähän törkeään laiminlyöntiin jättää vessojen lattiat luuttuamatta (huom. roskikset oli tyhjennetty jne), mutta mielestäni kärpäsestä tehtiin mieletön härkänen..

• niin.

Hänen pitää palkata erikseen siivooja. Ja erikseen asiakaspalvelija. Ei voi kaikkea sysätä yhdelle ihmiselle. Karjuminen on törkeää käytöstä. Kameroista katselu on outoa, ja varsinkin jos ei ilmoita etukäteen asiasta. Ei minusta sopivaa..

• Laillistaon

Lähtökohtaisesti työnantaja voi ihan vapaasti asentaa turvakameroita, kunhan ei asenna niitä vessoihin ja pukukoppeihin.

Silti omituisen niuho pomo. Onneksi itse vältän yleensä huoltoasemia paitsi tankatessa ja senkin tekee kylmillä.

• 1940

Ei minun nuoruudessani ollut kameroita. Kaksi valpasta silmää päässä ja yksi perseessä. Noilla lääkkeillä rkollisuus oli lähes olematonta.

• syytä

työnantajaasi seksuaalisesta häirinnästä! Helposti tulee rahat ja työpaikkakin takaisin!

• aloittaja.
        syytä kirjoitti:

työnantajaasi seksuaalisesta häirinnästä! Helposti tulee rahat ja työpaikkakin takaisin!

Mutta kun mä tykkään imeä mun työnantajan moloa!

• 1940
        aloittaja. kirjoitti:

Mutta kun mä tykkään imeä mun työnantajan moloa!

Mitä te tähän minun kommenttiini näitä avuttomia seksijuttujanne kirjoitatte?

Eipä ollut muuten pornoakaan minun nuoruudessani, joka kerta kun te katsoitte tai katsotte pornoa niin me olimme harjoittamassa ihan oikeaa seksiä joka muuten oli myös paljon kiihottavampaa kun nyky nylkyttäjien urheilusuoritukset.

• rtytte

Aloitus kuulosti tyypilliseltä hiillostamiselta. Olet ilmeisesti joutunut pomon silmätikuksi ja sitten työpaikalla saattoi olla selkäänpuukottajia jotka tilaisuuden tullen laittoivat omat virheensä sinun syyksi.

Yhtä kaikki pomosi ei pitänyt sinusta. Yleensä tuossa vauheessa kannattaakin vaihtaa työpaikkaa.

• --------------------

Ihan tyypillisiä matalapalkka palvelualan ongelmia. Pam on aina ollut heikko liitto.

• kameramies2
    • yksityisyydenpuolest

Kyllä tuossa ainakin pitäisi olla sääntö, että näitä elektronisia valvontatietoja (kuten kuvatallenteita) ei saa katsoa ja käyttää muutoin kuin silloin kun epäillään rikoksen tapahtuneen. Toisaalta jos nauhat pitää katsoa läpi jonkun muun syyn vuoksi (kuten asiakastapahtumien laskenta/kirjaus) ja kuva on laajemmalta alueelta (käytävä, piha, halli), niin kai tuollaisiakin havaintoja saa varmasti tehdä sivutuotteena.

Se ei tietysti ole rikos, että jättää pyydetyn lainmukaisen tehtävän tekemättä. Se on vain sopimusrikkomus työsuhteessa, joka sinänsä kertaluonteisena tapahtuessaan ei saisi johtaa kuin korkeintaan puhutteluun tai huomautukseen, mutta toistuva työnantajan työohjeiden noudattamatta jättäminen on tietysti asia erikseen.

• yksityisyydenpuolest

Lisätään vielä tuohon edelliseen, että niihän tuossa tyosuojelu.fi:ssä
      tosiaan sanotaan, että kameravalvonnan tallenteita saa käyttää VAIN siihen tarkoitukseen joihin sitä on kerrottu ja dokumentoitu käytettävän.

Eli jos työntekijöille ei ole kerrottu ja perehdytetty etukäteen selvästi, että kameravalvontaa käytetään myös töiden tekemisen valvontaan, niin sitten siitä tehtyjä havaintojakaan ei saa käyttää ts. ei ole oikeutta sanoa yhtään mitään työntekijälle tai periaatteessa syyllistyy samalla lainrikkomukseen niin sanoessaan ja ts. käyttäessään valvontaa muuhun kuin mihin se on tarkoitettu.

• selvää pinnausta!

LOPETTAKAA JO!
        Olisit pessyt huussit, niin ei tarttes täällä naukua!
        Kyllä minäkin suuttuisin, jos olisin maksanut sulle työstä, ja aamulla olis kuset lattialla, kun asiakkaat tulisi. Herää jo, tämä on elämää!

• niin eli

NIIN ELI olet tosi huono työntekijä, ansaitset potkut.

• Pitääkö pyyhkiä?

Alkuperäinen kirjoittaja on katkera lumppu joka sai potkut! Jatka sitä itsesi myymistä niin et saa potkuja!

• paavo paviaani

Ketäs ne turvakameranauhat sitten tarkistaa jos ei pomo, olisit iloinen että työpaikallas on semmoiset, monet tekee töitä aivan yksin vailla mitään turvaa esim. sairaaloissa turvatoimet useesti ihan ala-arvoisia. Saat palkkaa työajan loppumiseen asti, jos lähdet aikasemmin etkä merkkaa listaan etkä tee takas syyllistyt varastamiseen, niin se vaan on kuule joka paikassa. Mut olet sitä sukupolvee varmaan et pappa betalar ja on varaa ottaa loparit eka kerrasta kun joku ojentaa tai arvostelee. Näitä elämäsa tulee eteen ja ymmärtää että sua ketuttaa, jokaista ketuttaa tossa tilantees. Entös jos se terveystarkastaja olis poikennu heti aamusta ja vessat sikolättinä, se menee kuule pomon piikkiin se. Ei se pomo niit määräyksii keksi
      mut sen on valvottava et ne toteutetaan. Kun meet töihin jolleki, myyt rahasta ittes työvuoron ajaks ja teet mitä sun töihin on lueteltu. Mäkin duunaan huoltiksella, myös iltatöinä opiskelun aikana ja hyvin menee.

• gjhyghj

Onpas täällä paljon ihania pikkuhitlereitä... :-D Tämän siitä saa kun pomoportaalla ei ole käsitystä mistään käytännön asioista. Kyllä, monilla työpaikoilla painetaan tauotta ja se menettelee kun ei ole ihan jatkuvaa ja henki on hyvä. Se on myöskin aivan taivahan tosi että virheet lisääntyy sitä mukaa kun puhti vähenee ja verensokeri laskee, siinä voi tosiaan joku asia unohtua kun on ihan puhki. Itse pomo on sellaisen päätöksen tehnyt että työntekijöitä on sen verran ettei tauolle pääse, joten pikkuvirheistä voi kiittää pomo ihan itseään. Epäien vahvasti että vessassa on paskat ollut pitkin seiniä tms. koska sellainen on kovin harvinaista ja lattiat on luututtu siis jo kaksi kertaa aiemmin päivällä ja roskiksetkin oli tyhjennetty että kaipa sen siinä vaiheessa olisi huomannut jos siellä olisi joku täydellinen katastrofi ollut. Voi vapaasti tehdä vaikka gallupin asiakkaiden keskuudessa että kestäisivätkö he mielummin pari kengänjälkeä vessanlattialla kuin ulos asti jatkuvat jonot jotka ei edes lyhene koska yksi työntekijä puunaa todennäköisesti varsin puhdasta vessaa. Koska kyse oli vielä kaikenlisäksi LATTIASTA eikä koko vessan puhtaudesta. Ei kai ne asiakkaat ole aikeissa siellä lattialla paljain persein istuskella että silmitön tautivaara uhkaa välittömästi jos lattia ei ole desinfioitu? Mutta kun pikkuhitlerit eivät ota maalaisjärkeä eikä näkemyksiä alaisiltaan vastaan vaikka itsellä ei olisi mitään käsitystä mistään, vaan hänelle pitää tulla 10 suoraa asiakaspalautetta aiheesta jolloin hän keksii vasta määrätä että jätä nyt sittenkin se vessa ja tule lyhentämään jonoja. Parhaassa tapauksessa huudon kera kun alainen ei itse tajunnut vaikka yrittää vaan täyttää niitä herran/rouvan määräyksiä.

Joten oikein olet ap tehnyt kun lähdit lätkimään, kiirettä ja tauottomuutta on edessäsi ehkä jatkossakin mutta VARSINKIN SIKSI ei tuollaista paskaa tarvitse sietää jos oman hyvinvoinnin kustannuksella yrittää paahtaa jotta asiakkaat olisivat tyytyväisiä ja firmalla menisi hyvin. Siinä saa olla jo muu työyhteisö ja asiakkaat todella ihania että kukaan viitsii moisen alaisuuteen jäädä jos asenne on tuo, ehkäpä hän tulee tämän nyt huomaamaan kun olet monien vuosien jälkeen joukosta poissa ja uutta tarvitsisi löytää tilalle. Ja kun se ilmoitus alkaa työkkärin sivuilla pyöriä joka toinen kuukausi niin ei sinne edes kukaan enää hae, koska siinä vaiheessa alkaa olla jo selvää että firmassa on jotain mätää kun ovet käy jatkuvasti. Näin on yleensä ollut kun olen itse vähän kysellyt ympäriinsä ennen hakemuksen lähettämistä kun on alkanut epäilyttää.

• Arbeit macht frei
    • Ay-liike pilaa

Kyllähän toi muistuttaa AKT:n ja muun ammattiyhdistysliikkeen touhuja.

Mitä vahvempi ay-liike Suomessa ja työpaikoilla on, sitä enemmän työpaikkakiusaamista ja ahdistavaa ilmapiiriä.

Suomessa on ay-johtaja työministerinä. Eipä taitaisi onnistua edes Kreikassa tai Pohjois-Koreassa. Huh.

• kltrt

Voi tyttö hyvä tiesitkö, että Suomessa on virallisestikin 250 000 työtöntä (todellista määrää ei tiedä kukaan), 200 000 on syrjäytetty työmarkkinoilta, 400 000 on erilaisissa harjottelu, koulutus ja työllistämispaikoissa, joissa ei makseta mitään tai muutama euro päivässä eli käytännössä puhdasta hyväksikäyttöä ja ihmiskauppaa.

Suomessa on nyt sellaiset herrat ja rouvat vallassa, ettei mitään toivoa paremmasta ei ole. Tyytyväinen saa olla jos ei ajauduta täyteen kaaokseen ja anarkiaan.

• utelias tiku

Teitä on siis ollut 3 iltavuorossa ja siivous oli iltavuorolaisten tehtävä. Te sitten nähtävästi sovitte keskenänne kuka hoitaa siivoomisen? Mikä oli tämän 3. työntekijän tehtävä joka ei ollut kassalla eikä siivonnut? Kuinka kokeneita työntekijöitä olivat nämä 2 jotka olivat sinun kanssasi samassa vuorossa?

Tuossa muutama kysymys joihin olisi kiva saada vastaus.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4403
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      45
      2051
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1723
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      828
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe