Olenko joku toivoton vai? ( luopioksi nimittely)

luoppar?

"Olisit heti sanonut olevasi luopio. En minä sinua voi auttaa, vain Jumala voi sinua enää auttaa."

Näin kommentoi minulle TMIV. En pyytänyt mitään apua häneltä enkä kertonut olevani edes pulassa. Miksi hänen oletus oli että tarvin jotain apua?

Muutenkin kuulostaa ikävälle tuo luopioksi nimittely. En ole mikään petturi. Olen vain luopunut uskosta tosiasioiden takia. Kutsutaanko urheiluharrastuksenkin jättäviä luopioiksi? Entä puolueesta lähteneitä?

24

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hygtyyyuyuyty

Mitä sinä tarkoitat noilla "tosiasioilla"? Oletko joku trollari?

• 5685858

"Toivon, että tuo sana "luopio" olisikin saanut olla se "hakku", jonka isku saa aikaan edes pieniä säröjä tuohon sielun ikijäähän, jonka sisältä hän nyt huutelee."

En ole missään ikijäässä. Olen empaattinen ja herkkä ihminen. En vain usko uskontoihin ja Jumalaan. Uskon puute Jumalaan ei tarkoita että ihminen olisi jossain "ikijäässä"

• Uskontoihin en minäkään usko....rakastaa se Jeesus sinuakin vaikket haluaisi. Suree vaan puolestasi.

• teresa-aseret. Ei taida olla kysymys siitä, että ei halua Jeesuksen rakkautta, vaan siitä, ettei usko Jeesukseen. Itse uskonm että jonkinlainen Jeesus eleli, muttei jumalhahmo. Siinä on aiva liikaa epämääriäsyyksiä. Joten Jeesuksen rakkautta ei vo saadakaan. Se rakkauden tunteen puute oli minulla se, joka ensimmäisenä alkoi viemään uskoani pois. Miten ihmisten rakkaus tuntuu, mutta Jeesuksen rakkaus ei? Vedin siitä omat johtopäätökseni, keneltä rakkautta saa ja keneltä ei.

Ja TMIV:n tyylillä ei ole toivoakaan saada ketään uskon piiriin. Siitä puuttuu kutsuva rakkaus.

• Hyvää matkaa!

tmiv joutuu helevettiin koska häneltä puuttuu lähimmäisen rakkaus ja sen mukana Pyhä Henki.

• Paskiaistutka

Täällä ei ketään käsketä_helvettiin. Tiedä se.

• Näin ymmärrän

Ei tmiviltä puutu lähimmäisenrakkaus, mutta leikitään, että häneltä puuttuisi. Hänen olisi mahdoton joutua helvetiin, koska hän uskoo Kristukseen.

Me kaikki voimme ruveta täyttämään lähimmäisen rakkauden käskytaulua, mutta meiltä kaikilta puuttuu niin täydellinen lähimmäisen rakkaus, että se riittäisi Jumalalle. Sen takia pitää uskoa Kristuksen sovittaneen pahat tekomme eli tuo puutteemme lähimmäisenrakkaudessa. (Ja muistakaa joskus se kaksoiskäskyn ensimmäinenkin osa.)

Sanoo ihan tavallinen rivikristitty.

• :)

Helsinkijokkeri. Haluaisitko kokea sen rakkauden? Ei vielä ole myöhäistä. :)

Suurinta rakkautta on se että Jumala todella antoi esikoisensa, ainoan poikansa meidän pallolle, kärsimään juuri siksi että Aatamin ja Eevan aikaan tehty teko voitaisiin sovittaa. Eläimen veri ei sitä täydelisesti tehnyt mutta Jeesuksen veri kyllä.

Tulet Helsinkijokkeri kokemaan jotain aivan mahtavaa. Sinua kohtaan kurkotetaan. Ota vaan vastaan. :)

• :). Kiitos. Mutta tulin uskoon jo vuonna 1972, joten taitaa olla aivan liian myöhäistä enää tavoitella Jumalan rakkautta. Sitä ei tullut aikanaan. Tiedän ja olen kokenut jo liikaa voidakseni enää uskoa koko juttuun. Se oli ja meni. Ne on eri henkilöt, jotka tuntevat jotain, kuten ex-vaimoni. Näin kävi, vaikka minä olin vastaanottavainen idealisti ja tunteellinen mies. Tunnen olevani petetty. Minun hyväuskoisuuttani käytettiin hyväksi, se on minun ainoa tunne. Sinisilmäisyydestä sakotetaan, on sanontakin.

• Mietteissäni

Ahaa alan ymmärtää. Se on nimenomaan idealisti, joka herkimmin lähteekin sitten lopulta, koska siinä tulee useinkin petetyksi tulemisen tunteita, koska odottaa sellaisen joka uskoo, olevan ideaalisesti täydellinen ja kaikkien kristittyjen ideaalisia yli-ihmisiä. Ja tunteellinen taas, jossain pelkässä hempeän rakkauden kuoressa eikä itse asiassa sitä, että ei se kyllä niin menee kenelläkään todellisuudessa. (Jumalaa se ei tietenkään poista mihinkään.) Onkohan tuota asiaa tutkittu, onko juuri idealisten ryhmä suurin joka menettää uskonsa?

Näin niin kuin ulkopuolelta tarkasteltuna kysyn. Oletko itse ollut sellaisten kanssa, joilla olisi käynyt samalla tavalla. Ymmärsin myös kertomuksestasi aikoinaan että halusit lisäksi miellyttää vaimoasi, mikä näkyi rivien välistä.

Itselläni on toisinaan petetyksi tulemisen tunne jopa Jumalan kanssa ja tunnen itseni loukkaantuneeksi,harvoin tosin. Jotenkin en ole kuitenkaan mieltänyt sitä niin, ettei Jumalaa olisi. Olen jopa saattanut raivostua Hänelle petyttyäni, ja sitten onkin tullut yllättävä vastaus.

• luoppar? sanoi :
      Muutenkin kuulostaa ikävälle tuo luopioksi nimittely. En ole mikään petturi. Olen vain luopunut uskosta tosiasioiden takia. Kutsutaanko urheiluharrastuksenkin jättäviä luopioiksi? Entä puolueesta lähteneitä?
      ________
      tmiv tarkoitti varmaan tuota Raamatun kohtaa :

Hebrealaiskirje :
      10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
      10:27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.

Kuitenkin - vielä voit valita olet trolli tahi et ?

• Mitä tämä eri osien valitseminen joistakin kirjoista on ja niiden esitteleminen täällä?
        Pitäisikö minunkin ottaa joku satukirja jostakin ja kertoa mitä sillä on kerrottavana?

• ambulo kirjoitti:

Mitä tämä eri osien valitseminen joistakin kirjoista on ja niiden esitteleminen täällä?
        Pitäisikö minunkin ottaa joku satukirja jostakin ja kertoa mitä sillä on kerrottavana?

ambulo sanoi :
        Mitä tämä eri osien valitseminen joistakin kirjoista on ja niiden esitteleminen täällä?
        _________
        Tee niinkuin oikeaksi näet.

• nimim. "pertsa2012",

Olet varmasti oikeilla jäljillä. En nyt millään onnistu muistamaan, että missä kohtaa Raamatussa on muistaakseni Paavalin (?) opetus, jossa hän sanoo jotain sen kaltaista, että hän ei kehota enää edes rukoilemaan sellaisten puolesta, jotka ovat (käsittääkseni) kerran uskossa olleina sittemmin luopuneet uskostaan.

Tuota kohtaa olen monet kerrat ihmetellyt, kun se tuntuu niin raa'alta ja kovalta opetukselta, mutta muistaakseni ajatus on se, että kaikki ihmisten omat yritykset kehottaa tuota ihmistä palaamaan ovat turhia, ja että ainoastaan Jumalan kutsu tuon ihmisen voi enää tavoittaa.

Muistaisitko sinä, missä kohtaa jokin tuon tapainen opetus löytyy?

TMIV

• tmiv kirjoitti:

nimim. "pertsa2012",

Olet varmasti oikeilla jäljillä. En nyt millään onnistu muistamaan, että missä kohtaa Raamatussa on muistaakseni Paavalin (?) opetus, jossa hän sanoo jotain sen kaltaista, että hän ei kehota enää edes rukoilemaan sellaisten puolesta, jotka ovat (käsittääkseni) kerran uskossa olleina sittemmin luopuneet uskostaan.

Tuota kohtaa olen monet kerrat ihmetellyt, kun se tuntuu niin raa'alta ja kovalta opetukselta, mutta muistaakseni ajatus on se, että kaikki ihmisten omat yritykset kehottaa tuota ihmistä palaamaan ovat turhia, ja että ainoastaan Jumalan kutsu tuon ihmisen voi enää tavoittaa.

TMIV

tmiv sanoi :
        _______
        Enpä nyt löytänyt muita jakeita.

1. Johanneksen kirje :
        5:16 Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.

Hebrealaiskirje :
        6:4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
        6:5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
        6:6 ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.
        __
        10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        10:27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.

1. Korinttolaiskirje :
        5:11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
        5:12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?

• body

Ei pidä uskoa ja hyväksyä kaikkea mitä "pilkunviilaajat " sanovat.

Itse anna toisten määritellä minua mihinkään lokeroon, sillä sen teen itse ja "juoksu "jatkuu.

• voimakas sana

"Luopio", yhteisönsä petturi on vapaiden suuntien viljelemä halventavassa tarkoituksessa termi jolla tarkoitetaan, että olet alinta kastia, lahko-opin hylännyt.

Luopioksi nimittelyllä on myös kurinpidollinen merkitys, ei kukaan halua olla yhteisönsä "spitaalinen" mutta myös omasta tahdostaan lahkosta irtaantuneita nimitetään usein luopioksi lahkoon jääneiden keskuudessa. Tällä osoitetaan halveksuntaa ja lahkosta irtautuneen huonommuutta sekä ilmaistaan se, että Jumalakin on hänet hyljännyt.

Mitään tekemistä sillä ei siis ole ihmisen uskon kanssa, tai Jumalan hylkäämisen kanssa sehän on ihmisen ja Jumalan välinen suhde, ei ihmisen ja uskonlahkon välinen.

• Kun totesin aloittajan olevan luopio, tarkoitin sillä uskostaan _luopunutta_ ihmistä, siis ihmistä, joka on omasta tahdostaan halunnut jäädä pois uskovien joukosta. Se ei sisällä (ainakaan minun mielestäni) arvolatauksia, ja sen käyttämiseenkin vaikutti enemmän enemmän aloittajan oma sanavalinta kuin minun asenteeni; sanoihan hän aloituksessaankin: "Olen vain luopunut uskosta[...]".

Nimim. "voimakas sana" pyrkii edellä laittamaan minun tarkoittamakseni sellaisia merkityksiä tuolle sanalle, joita en siihen sisällytä.

Aloittaja ei ole luopumisensa vuoksi missään mielessä huonompi kuin ne, jotka haluavat säilyttää uskonsa. Myöskään Jumala ei ole häntä hyljännyt, vaan rakastaa häntä yhtä paljon kuin aiemminkin, ja toivoo, että hän kääntyisi Jumalaa kohti, eikä jatkaisi poispäin.

TMIV

• tmiv kirjoitti:

Kun totesin aloittajan olevan luopio, tarkoitin sillä uskostaan _luopunutta_ ihmistä, siis ihmistä, joka on omasta tahdostaan halunnut jäädä pois uskovien joukosta. Se ei sisällä (ainakaan minun mielestäni) arvolatauksia, ja sen käyttämiseenkin vaikutti enemmän enemmän aloittajan oma sanavalinta kuin minun asenteeni; sanoihan hän aloituksessaankin: "Olen vain luopunut uskosta[...]".

Nimim. "voimakas sana" pyrkii edellä laittamaan minun tarkoittamakseni sellaisia merkityksiä tuolle sanalle, joita en siihen sisällytä.

Aloittaja ei ole luopumisensa vuoksi missään mielessä huonompi kuin ne, jotka haluavat säilyttää uskonsa. Myöskään Jumala ei ole häntä hyljännyt, vaan rakastaa häntä yhtä paljon kuin aiemminkin, ja toivoo, että hän kääntyisi Jumalaa kohti, eikä jatkaisi poispäin.

TMIV

Jos sitten vaikka katsoisit mitä esimerkiksi sivistyssanakirja kertoo sanan "luopio" arvolatauksesta mikäli haluat sanaa käyttää ja tulla oikein ymmärretyksi. Sanan arvolataus on hyvin negatiivinen.

Määritelmässä mainitaan mm. petturi, kavaltaja ja täi.

Erikseen mainitaan myös "uskonluopio" joka varmastikin tarkoittaa noita edellä mainittujakin ominaisuuksia ja "luopioksi" nimittäminen on juuri uskonyhteisöjen (fundamentalististen) oma nimitys uskosta luopuneille, ei mikään muiden, ulkopuolisten määritelmä uskostaan luopuneille.

Mitä muuten mahdat tarkoittaa sitten sanalla "ihmisraunio" ja millaisia arvolatauksia se sinun tulkinnassasi sisältää :)

• Luuk. 6:41-42
        a-teisti kirjoitti:

Jos sitten vaikka katsoisit mitä esimerkiksi sivistyssanakirja kertoo sanan "luopio" arvolatauksesta mikäli haluat sanaa käyttää ja tulla oikein ymmärretyksi. Sanan arvolataus on hyvin negatiivinen.

Määritelmässä mainitaan mm. petturi, kavaltaja ja täi.

Erikseen mainitaan myös "uskonluopio" joka varmastikin tarkoittaa noita edellä mainittujakin ominaisuuksia ja "luopioksi" nimittäminen on juuri uskonyhteisöjen (fundamentalististen) oma nimitys uskosta luopuneille, ei mikään muiden, ulkopuolisten määritelmä uskostaan luopuneille.

Mitä muuten mahdat tarkoittaa sitten sanalla "ihmisraunio" ja millaisia arvolatauksia se sinun tulkinnassasi sisältää :)

41. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
        42. Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.6.html

• "Olkaa siis varovaisia toista ojentaessanne ettette itse joutuisi kiusaukseen"...jotenkin noin luki raamatus. Mulle tärkeä kohta sillä herkästi lähden tuomitsemaan jos entisen luontoni perässä meen....ja se omavanhurskaushan ei ketään kirkasta! :)
      "Joka päivä on armo uus. " sanoo yks mun tuttuni.

• Helsinkijokkeri: rukoilen aina välillä sun puolesta. Auttanee sinunkin taistelussa sillä koskaan ei oo liian myöhäistä. Vaikket nyt näkisikään valoa niin kyllä sitä on. Aina vaan ei käy yksiin meidän ja taivaan Isän suunnitelmat...nöyränä tässä taas itsekkin.

• EL.a .K:IM

luoppar?

Miksi edes mölyät asiasta, mihin et edes usko. Ei sun uskomuksesi ole luopumista mistään uskosta, vaikka kuka väittäisi mitä. Eihän sulla edes ole uskoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2672
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      338
      2387
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2084
    4. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1756
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1675
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1559
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1429
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1409
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1345
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1146
    Aihe