Työntekijän sivilääty R-kioskilla?

OpiskelevaTyönhakija

Tein työpaikkahakemuksen R-kioskille ja hakemuksessa kysyttiin hakijan sivisäätyä (avio-/avoliitossa tai naimaton). Tähän lomakkeen kohtaan ei ollut pakko laittaa vastausta, mutta laitoin sivilisäätyni siihen kuitenkin. Jonkin ajan päästä minulle soitettiin R-kioskilta ja minua haastateltiin puhelimitse. Sivilisäätyasia nostettiin esiin uudelleen ja minua pyydettiin tarkentamaan, elänkö avoliitossa vai olenko naimisissa.

Minusta tällaiset kysymykset kuulostavat varsin vanhanaikaisilta. Mihin R-kioski tarvitsee tällaista tietoa työntekijästään? Mitä minun olisi kannattanut vastata työn saannin kannalta: "Olen perheetön sinnkku ja aina saatavilla eikä minulla ole lapsia kotona tai suunnittelemassa hankkivani niitä.", vai "Olen onnellisesti jonkun valittu, enkä saamaton, kellekkään kelpaamaton hylkiö."?

Kuulisin mielelläni kokemuksia aiheesta!

4

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitoutuneisuus

Jotkut luulevat, että kun on ollut vuosia naimisissa, niin tämä kuvastaa sitoutuneisuutta. He kuvittelevat, että avioliitossa oleva on kykeneväinen sitoutumaan työhönsä pidemmäksi aikaa koska ihmissuhteessakin hän on sitoutunut. Ja tietysti jos lapset on jo tehnyna, niin ei ainakaan jää heti mammalomalle. Ja ai niin, jos kovin konservaiivisia ollaan, niin tällähän kartoitetaan myös mahdollisesti seksuaalisesti "poikkeavia"..

• Turhaa tietoa

Täysin samaa mieltä kanssasi. Itse en ole joutunut tuollaisia tietoja työpaikkahakemuksiini laittamaan (ainakaan vielä).

Ehkä sivilisääty "naimaton" olisi ollut sinulle eduksi, kun ei ole tiedossa poissaoloja esim. sairastuneiden lasten vuoksi.

Minulle uudessa pankissa koin tosin sellaisen yllätyksen, että vaativat saada tietää siviilisäätyni uutta tiliä avatessani. Kun ihmettelin asiaa, minulle sanottiin, että laki määrää. En tiedä, onko näin, mutta pakko tuo tieto oli antaa. Tapaus on siis tältä vuodelta.

• huh huh sentään

sivilääty
      sivisäätyä
      tehnyna
      konservaiivisia
      sivilisääty
      siviilisäätyni

Kysyy ja vastaa itselleen, vaikkei osaa edes kirjoittaa.
      Miten monella eri tavalla voi kirjoittaa yhden sanan väärin? Ennätys jo lähellä. Eikä kertaakaan oikein.

• hmmm-...

Ehkä he haluavat tietää sivilisäädyn etc työvuoroja ajatellen. Onhan kioskityö vuorotyötä missä ollaaanviikonloppuisin,iltaisin ja pyhinäkin.Lapsiperheellisen työntekijän työvuoroihin ei aina sovi viikonloput etc.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      79
      4578
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3813
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      164
      3583
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      53
      2040
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1098
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1034
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      953
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      872
    Aihe