Jos sinulla on hammasproteesit suussa, niin kerro minkä ikäisenä sait ne ja minkä ikäinen nyt olet
Itse olen 44 v mies ja pari vuotta kokoproteesit olleet
GALLUP: Minkä ikäisellä tekarit?
26
3817
Vastaukset
- Tilastoa
Terve.Katso noin 29.5.2012 löytyy sama kysymys
- nainen--
Toivottavasti 43 v. Kun vaan saisin aikaseksi, jännittää ihan hirveesti, miten totun niihin.
Omat hampaat on loppusuoralla. - 40 vee
Hei
Sain viikko sitten, t nainen 40 vee - nainen--
Kuinka olet pärjännyt hampaiden kanssa 40-v?
Olen kans nyt tosiaan kallistumassa noihin. POistoja enää 12 kappaletta, ja sitt vois laittaa proteesin.
Kiinnostaa todella, kun on niin lähellä, että päädyn tuon radikaalin tekemään.
Ei enää jaksa temppuilla hampaiden kanssa, jotka heiluu, ja reikiintyvät tosi helposti. Sais jatkuvasti vahvistella, ja säätää. - Ennätys?
Ennätys mitä olen kuullut on että 14 vuotiaalla tekarit!
- harawh
Hammasmurheet ei lopu tekarien laittoon. Siitä ne vasta alkavatkin: Ei sovi suuhun, leuat kipeät, purenta pielessä, suun limakalvoihin ja ikeniin sieni. Saat opetella uudestaan puhumaan ja syömään.
Bonus: Ikenet ja suu muuttuu iän myötä koko ajan. Ikenet vetäytyy ja muuttaa muotoaan. Vieläpä kasvojen luut painuu kasaan.
Omilla hampailla hautaan. - Kaikki juurihoidettu
Proteesi suunnitteilla, mutta menee varmaan syksyyn. Olen 38v nainen...
Kokemuksia muilta kuulisin erittäin mielelläni! - KuinkaKauan
Viimeisten poisotosta niin milloin yleensä voi mennä teknikolle. Sanottiin et 2kk parantua pitää ikenien. AIka pitkä aika ilman hampaita.
- AP.
Teknikolle voi mennä vaikka samana päivänä kun viimeiset on poistettu.
Itse menin noin viikko viimeisten poistojen jälkeen ja tekarit sain puolitoista viikkoa ekan teknikko käynnin jälkeen.
Siinä on vaan se että tekarit on sitten pohjattava noin puolenvuoden kuluttua jos menee kovin pian poistojen jälkeen teknikolle.
Mutta toi 2 kk on kyllä aika pitkä aika ilman hampaita. - Rotteesisuu
25-vuotiaana yläpuolen kokotekarit. 30 vuotta siitä eteenpäin niin pari vuotta sitten myös tekarit alas. Sinne teknikolle voi tosiaan mennä heti kun viimeiset hampaat on poistettu. Kannattaa aluksi poistattaa hampaat mahdollisimman vähiksi, antaa ikenien parantua, ja sitten viimeiset etuhampaat pois. Ennen alaproteesia minulla oli jäljellä vain neljä etuhammasta kahden kuukauden ajan, sitten lääkäri poisti loput, ja teknikon tekemät kokoproteesit ylhäällä ja alhaalla olivat suussa n. kahden viikon päästä. Ja todella tyytyväinen olen tähän ratkaisuun. Pohjaamisesta kun huolehtii säännöllisesti, niin eivät lonksu eivätkä vihellä.
- Syksyllä kans
Rotteesisuu kirjoitti:
25-vuotiaana yläpuolen kokotekarit. 30 vuotta siitä eteenpäin niin pari vuotta sitten myös tekarit alas. Sinne teknikolle voi tosiaan mennä heti kun viimeiset hampaat on poistettu. Kannattaa aluksi poistattaa hampaat mahdollisimman vähiksi, antaa ikenien parantua, ja sitten viimeiset etuhampaat pois. Ennen alaproteesia minulla oli jäljellä vain neljä etuhammasta kahden kuukauden ajan, sitten lääkäri poisti loput, ja teknikon tekemät kokoproteesit ylhäällä ja alhaalla olivat suussa n. kahden viikon päästä. Ja todella tyytyväinen olen tähän ratkaisuun. Pohjaamisesta kun huolehtii säännöllisesti, niin eivät lonksu eivätkä vihellä.
Rotteesisuun viesti antaa uskoa siihen, että olen tekemässä tässä oikeaa ratkaisua. Aion ottaa asian positiivisesti, sillä ihan kaikkineen, oikea ratkaisu kohdallani on tämä, kaikki loput pois, ja keinot tilalle.
- suklaaa
22v ja ylärivi kolmoshampaisiin asti sillalla. Hymy on nätimpi ku koskaan
- i9ouiyut
42-v
- KP-tekarimies
RIPPIKOULU IÄSSÄ
- asta s
40v., kauhea kriisin paikka
- ikionnellinen
Jonkinlainen kriisi varmaan ollu kaikilla jotka on joutuneet proteesitaipaleelle, mutta usko tai älä, elämänlaatu ihan oikeasti paranee. Oman aikansa vie ennenkuin omaksuu asian, mutta vielä olet kiitollinen siitä päivästä kun luovuit omista huonoista ja otit tilalle proteesin. Nykyajan proteesit tehdään niin hyvin että niistä ei erota onko omat vai ei. Tsemppiä sulle, ota iisisti, aivan satavarmasti tuut niiden kanssa toimeen.
- johanna-2
43 vuotiaana. Yhtaikaa sekä ylös, että alas.
Itselleni tämä oli vuosien taistelujen päätöspiste, josta alkoi suoraansanottuna uusi elämä!
Maanantaina loput hampaat pois, ja torstaina sain proteesin suuhun.
Ennen poistoja kävin teknikolla 2 kertaa, poistojen jälkeen kerran, ennenkuin sain nuo valmiit proteesit.
Keväällä tämä tehtiin, ja nyt olen kerran pohjauttanut jo, kun ikenet kutistuu aika nopeaa. Toinen pohjaus varmaan edessä joskus joulunaikoihin.
Tähän voi varautua, jos laitattaa hampaat ns. immediaattina, eli heti tai hetipian poistojen jälkeen.
Itse en olisi voinut ilman olla kauaa.
Olen tyytyväinen todellakin! JA hymy on hyvä, ei särje, ei kolota, kukaan kuka ei tiedä, ei hyvin tehdyistä proteeseista tiedä! :)- Kaunis hymy ...
Samanikäinen mies tässä ja vuosi sitten kaikki otettiin pois ja kokoproteesit suuhun.
Kyllähän siinä uusi elämä alkoi kun nyt kehtaa hymyillä ja puhua ihmisille, silloin sain hävetä itseäni kun ne huonot hampaat oli suussa, eikä ole särkyjä, ei tulehduksia.
Mutta se tässä nyt hieman surettaa kun ei ole naisystävää ja nyt sen saanti voi tyssätä tekareihin ... naiset on niin julmia tän asian suhteen ... tekohampainen mies on monellekin naiselle vastenmielinen tapaus, sillä eihän tekareita salatakaan kovin kauaa voi. - Elämä ok.
Kaunis hymy ... kirjoitti:
Samanikäinen mies tässä ja vuosi sitten kaikki otettiin pois ja kokoproteesit suuhun.
Kyllähän siinä uusi elämä alkoi kun nyt kehtaa hymyillä ja puhua ihmisille, silloin sain hävetä itseäni kun ne huonot hampaat oli suussa, eikä ole särkyjä, ei tulehduksia.
Mutta se tässä nyt hieman surettaa kun ei ole naisystävää ja nyt sen saanti voi tyssätä tekareihin ... naiset on niin julmia tän asian suhteen ... tekohampainen mies on monellekin naiselle vastenmielinen tapaus, sillä eihän tekareita salatakaan kovin kauaa voi.Vähän on samanlainen fiilis ja ajatusmaailma, taitaa tuo suhde-elämä olla mennyttä kun suussa proteesit. Eipä siinä paljoa auta, että elämä kaikin puolin kunnossa, hyvä työpaikka ja ulkoinen olemus ok, kyllä miehelle aivan samalla tavalla on kammo nainen, jolla proteesit. Mutta turha tuota surra kun sille ei mitään voi, täytyy vaan ajatella niin että onpahan suu nyt ainakin kunnossa, voi nauraa ja puhua ilman että tarvitsee hampaita hävetä tai että tarvitsisi kivuista ja säryistä kärsiä.
Yksi asia mitä olen ihmetellyt on se, että nk.huonohampaiset mielletään johonkin alempaan yhteiskuntaluokkaan. Kuitenkin mun esim.televisiota katsoo, niin ihmeen paljon on viisaita ja menestyneitä ihmisiä, etenkin miehissä, joilla todella huonossa kunnossa purukalusto. Eli kyllä huonohampaisia mahtuu kaikkiin yhteiskuntaluokkiin. - 19+1
Elämä ok. kirjoitti:
Vähän on samanlainen fiilis ja ajatusmaailma, taitaa tuo suhde-elämä olla mennyttä kun suussa proteesit. Eipä siinä paljoa auta, että elämä kaikin puolin kunnossa, hyvä työpaikka ja ulkoinen olemus ok, kyllä miehelle aivan samalla tavalla on kammo nainen, jolla proteesit. Mutta turha tuota surra kun sille ei mitään voi, täytyy vaan ajatella niin että onpahan suu nyt ainakin kunnossa, voi nauraa ja puhua ilman että tarvitsee hampaita hävetä tai että tarvitsisi kivuista ja säryistä kärsiä.
Yksi asia mitä olen ihmetellyt on se, että nk.huonohampaiset mielletään johonkin alempaan yhteiskuntaluokkaan. Kuitenkin mun esim.televisiota katsoo, niin ihmeen paljon on viisaita ja menestyneitä ihmisiä, etenkin miehissä, joilla todella huonossa kunnossa purukalusto. Eli kyllä huonohampaisia mahtuu kaikkiin yhteiskuntaluokkiin.Höpön pöpön ja löpön. Jos joku sinusta oikeasti tykkää/sinua rakastaa, hän tuskin tekee minkäänlaista numeroa moisesta asiasta. On se elämä niin paljon muutakin kuin hampaat tai hammasproteesit. Rohkeasti vaan siitä sitä todellista rakkautta ja elämänkumppania hakemaan!
- lopussa..
Mulla ikää 31 ja kamala hammaslääkäri kammo.. Hampaat murenee suuhun, mut pakko olis ajatella että uskaltautuis korjaamaan tilanteen mahd proteeseilla. On meinaa ikävä hymyillä näillä.. Teininä paikkailtiin ja oli raudat jne, tuntu että asuin hammaslääkärillä ja tuli kammotus koko paikkaan.
Paljon maksaa kun pitää poistaa liuta tynkiä ja proteesit sit tilalle? paljon korvaa kela?- parisen tonnia
...menee. N.1000 euroa kokoproteesit ylös ja alas erikoishammasteknikolla. Poistot n.500 julkisella, yksityisellä vähän enemmän. Kela korvaa poistoista yksityisellä, mutta vain vähän, julkisella ei mitään. Proteeseista ei korvausta saa.
- 1200 koko lysti
"" Poistot n.500 julkisella, ""
Mulla hampaiden poisto ei tk:ssa maksanut kuin pyöreästi 250€.
Vaikuttaakohan paikkakunta julkisenpuolen hintoihin vähän sille tuntuu.- pari ton...
Viitisen sataa poistoihin kannattaa kuitenkin varata, jos poistetavia hampaita on paljon tai lujasti kiinni, siis vaikeasti poistettavia. Jos hampaita on jäljellä vähän ja tietää, että lähtevät helposti irti, niin sitten selviää vähemmillä käynneillä ja tuo 250 voi riittää. Yksi tiukassa oleva monijuurinen hampaannysä, kun voi teettää lääkärillä tosissaan töitä.
Kuntahan päättää itsenäisesti potilasmaksuista niissä puitteissa, kun valtiolta ohjeet tulee, ja paikkakuntakohtaisia eroja julkisella voi olla.
- jtrustru6
35 ja tekarit on
- Anonyymi
Minä kysyn teiltä sitten läheisten suhtautumista proteeseihin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik103379MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681858Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61982Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33948Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768