P-vaihteen kytkimenin vauhdissa?

Onko haittaa?

Onkohan tuosta haittaa autolle jos kytkee autossa P-vaihteen päälle auton vielä hieman liikkuessa.

Sillä eräällä tutulla vanhemmalla naisella on tuollainen tapa, ja välillä tulee autostakin ilkeä ääni kun juoksuvauhdissa lyö sen vaihteen päälle

46

11197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei haittaa

      Ei nyt muutamasta kerrasta pitäisi mitään isompaa vauriota tulla.

      Autosta riippuen käy seuraavaa kun laittaa vauhdissa P:n päälle

      1 Kuuluu vain rohinaa, kun jousi koittaa työntää lukitussalpaa paikalleen, eikä se tietenkään osu sinne auton liikkuessa

      2 Keppi ei mene lainkaan P-asentoon, kuuluu vain rohinaa kun kun koittaa työntää keppiä P-kohtaan, koska lukitussalpa ei voi osua paikalleen auton liikkuessa

      3 Ei tapahdu mitään, kunnes auto on täysin pysähtynyt, niin sähkömoottori vapauttaa lukitussalvan siististi ja turvallisesti

      4 Kuuluu rusahdus, ja tämän jälkeen ei P-vaihde enää toimi

      5 Kuuluu rusahdus, ja sen jälkeen on pyörät aina lukossa

      Vaihtoehdot 4 ja 5 on melko epätodennäköisiä, mutta jos nyt kerran pari vahingossa laittaa P:n vauhdissa päälle, niin ei se mitään hajota.

      Sama jutut kun jotkut lyö käsivaihteisissa peruutusviahteen päälle raataiden vielä pyöriessä, ei tämäkään mitään kerrasta hajota

      • Yksi unohtui

        Vanhaa tekniikkaa käyttäbissä/vanhoissa laatuautoissa on vaihtoehto 6 pyörät menevät lukkoon


    • No..ei suositeltavaa

      Kaikki rusahtelu on ylimääräistä kulumista.

      Vaihdoin vaihdelaatikkoon erikoispienikitkaisen öljyn ja sen seurauksena alkoi peruutusvaihteen kytkeytyminen rusahtelemaan. Vältyn rusahtelulta kun kytken ensin ykkösen ja vasta sen jälkeen peruutusvaihteen. Aika huolettomasti vetelen kyllä peruutettaessa vauhdissa ykköstä päälle, vaikka sekään ei ole suositeltavaa.

      Mutta kyllä se vaihteisto pientä rusahtelua kestääkin - ainakin aikansa.

      • ihme touhua

        "Vaihdoin vaihdelaatikkoon erikoispienikitkaisen öljyn"
        Mitä se sellainen on?


      • Syperlybe
        ihme touhua kirjoitti:

        "Vaihdoin vaihdelaatikkoon erikoispienikitkaisen öljyn"
        Mitä se sellainen on?

        Olisko ostos-tv:n motor-up jonka mukana tuli gear-up. Autoa pystyi käyttämään ilman öljypohjaa ja ruskittamaan vettä alakertaan. Kertakaikkisen kätevää :D


      • r
        ihme touhua kirjoitti:

        "Vaihdoin vaihdelaatikkoon erikoispienikitkaisen öljyn"
        Mitä se sellainen on?

        Se rusahtelua aiheuttava öljy on EP, siis vahvasti korkeapainelisäaineistettua öljyä. Kaikkien laatikoiden synkronointi ei siedä semmoista. Itselläni 80-luvulla turbo-ooppelini Getrag vaati moottoriöljyä, jotta synkka toimisi edes jotenkuten. Kyseinen laatikko on kyllä atomipomminkestävä, jos vaan keppi kestää.


    • pekka-

      Riippuu täysin auton merkistä ja mallista. (Samaten kuin pakin laittaminen päälle auton kulkiessa eteenpäin.)

      Ainakaan uudemmissa BMW:ssä ei haittaa mitään, parkki menee päälle, kun auto on pysähtynyt. Eikä muuten kuulu mitään rutinaa.

      • AUtomaateista

        Riippuu paljolti siitä onko sähköinen vai mekaaninen vaihteensiirto. Uudemmissa toimii sähköisesti niin varmastikaan ei mene väärä vaihde päälle kun tietokone/boksi estää.

        Vanhemmissa automaatiessa taasen on mekaaninen vaihteensiirto niin kovemmasta vauhdista jos lykkää R (peruustus) asennolle niin pyörät menee lukkoon ja vaihdeloota rikki. P asentohan on jokseenkin kaikissa tuon peruutus kohdasta ylempänä kaaviossa.

        Jos pakilla ajaa ja peruuttaessa laittaa P asennolle, ei liene niin suurta vaaraa vaihteiston hajoamisesta, mutta ei se varmaan hyvääkään tee laatikolle.

        Oletan että jos vanhempi yksinkertainen naisihminen on asialla niin lykkii varmaan keppiä P asennolle nimenomaan eteenpäin ajaessaan, tuskimpa osaa peruuttaa ja tehdä samaan aikaan jonkin toisen asian :D


      • 87k
        AUtomaateista kirjoitti:

        Riippuu paljolti siitä onko sähköinen vai mekaaninen vaihteensiirto. Uudemmissa toimii sähköisesti niin varmastikaan ei mene väärä vaihde päälle kun tietokone/boksi estää.

        Vanhemmissa automaatiessa taasen on mekaaninen vaihteensiirto niin kovemmasta vauhdista jos lykkää R (peruustus) asennolle niin pyörät menee lukkoon ja vaihdeloota rikki. P asentohan on jokseenkin kaikissa tuon peruutus kohdasta ylempänä kaaviossa.

        Jos pakilla ajaa ja peruuttaessa laittaa P asennolle, ei liene niin suurta vaaraa vaihteiston hajoamisesta, mutta ei se varmaan hyvääkään tee laatikolle.

        Oletan että jos vanhempi yksinkertainen naisihminen on asialla niin lykkii varmaan keppiä P asennolle nimenomaan eteenpäin ajaessaan, tuskimpa osaa peruuttaa ja tehdä samaan aikaan jonkin toisen asian :D

        Oikeastaan useassakin autossa (Ainakin Ford Focus, MB Sprinter, MB Vito, Nissan Micra) on sähköinen vaihteisto, mutta silti se P-vaihde toimii mekaanisesti.

        Eli peruutus tai liian pieni pakkovaoidhe ei mene päälle, mutta P-vaihde ainakin koittaa mennä päälle vauhdissa.

        Mutta tosiaan, saattaa se laatikko jossain autoissa hajotakin tuosta ihan yhdestä kertaa, mutta ainakaan Vitossa ei ole hajonnut, muissa autoissa en ole koittanut ;)

        Tietenkin varmaan jossain autoissa on myös P-vaihde sähköinen, mutta tällöinhän autoa ei sitten liikuteta lainkaan jos sattuu akku tyhjenemään


      • pekka-
        AUtomaateista kirjoitti:

        Riippuu paljolti siitä onko sähköinen vai mekaaninen vaihteensiirto. Uudemmissa toimii sähköisesti niin varmastikaan ei mene väärä vaihde päälle kun tietokone/boksi estää.

        Vanhemmissa automaatiessa taasen on mekaaninen vaihteensiirto niin kovemmasta vauhdista jos lykkää R (peruustus) asennolle niin pyörät menee lukkoon ja vaihdeloota rikki. P asentohan on jokseenkin kaikissa tuon peruutus kohdasta ylempänä kaaviossa.

        Jos pakilla ajaa ja peruuttaessa laittaa P asennolle, ei liene niin suurta vaaraa vaihteiston hajoamisesta, mutta ei se varmaan hyvääkään tee laatikolle.

        Oletan että jos vanhempi yksinkertainen naisihminen on asialla niin lykkii varmaan keppiä P asennolle nimenomaan eteenpäin ajaessaan, tuskimpa osaa peruuttaa ja tehdä samaan aikaan jonkin toisen asian :D

        No, bemarissa ainakin vuodesta 1995 (5-sarja) alkaen automaatit ovat olleet sellaisia, että pakille siirto kesken ajon ei ole aiheuttanut mitään ongelmia. Pakki ei kytkeydy päälle ellei auto ole paikallaan.

        Muista merkeistä en tiedä.


      • Kyrjen Alli
        pekka- kirjoitti:

        No, bemarissa ainakin vuodesta 1995 (5-sarja) alkaen automaatit ovat olleet sellaisia, että pakille siirto kesken ajon ei ole aiheuttanut mitään ongelmia. Pakki ei kytkeydy päälle ellei auto ole paikallaan.

        Muista merkeistä en tiedä.

        Automaatissahan, eikä missään muussakaan, P ei ole pakki. Aloittajan sepustuksesta jäi nyt hieman epäselväksi, tai ainakin tulkinnanvaraiseksi, jotta mitä tuolla tarkoitetaan. Pakkia vaiko Park-asentoa. Ensimmäisen kyseessä ollen, automaatti vai manuaali? Tai sitten ajattelen liian tarkasti ja kyse on automaatista ja Park-asennosta, johon vastaan että jos laite antaa sen ilman väkivaltaa ja ääntä kytkeä, niin homma on ok. Ohjekirjaa kannattaa kuitenkin vilkaista mitä se asiasta kertoo.


      • 87k
        Kyrjen Alli kirjoitti:

        Automaatissahan, eikä missään muussakaan, P ei ole pakki. Aloittajan sepustuksesta jäi nyt hieman epäselväksi, tai ainakin tulkinnanvaraiseksi, jotta mitä tuolla tarkoitetaan. Pakkia vaiko Park-asentoa. Ensimmäisen kyseessä ollen, automaatti vai manuaali? Tai sitten ajattelen liian tarkasti ja kyse on automaatista ja Park-asennosta, johon vastaan että jos laite antaa sen ilman väkivaltaa ja ääntä kytkeä, niin homma on ok. Ohjekirjaa kannattaa kuitenkin vilkaista mitä se asiasta kertoo.

        Kuinka monesta manuaalivaihteisesta autoata löydät vaihteen P?

        Vaihteensiirto on automaateissa ollut sähköinen jo kymmeniä vuosia, mutta tuo P vaihde on edelleenkin mekaaninen todella monessa autossa, jolloin vaihteen saa vapaalle, vaikka sähköt kuolisi kokonaan.

        Eli tuskin yksikään nykyinen automaatti ottaa siitä nokkiin, jos vauhdissa laittaa liian pienen pakkovaihteen tai peruutuksen päälle, koska se ei kytkeydy ennenkuin nopeus on sopiva


      • pekka-
        Kyrjen Alli kirjoitti:

        Automaatissahan, eikä missään muussakaan, P ei ole pakki. Aloittajan sepustuksesta jäi nyt hieman epäselväksi, tai ainakin tulkinnanvaraiseksi, jotta mitä tuolla tarkoitetaan. Pakkia vaiko Park-asentoa. Ensimmäisen kyseessä ollen, automaatti vai manuaali? Tai sitten ajattelen liian tarkasti ja kyse on automaatista ja Park-asennosta, johon vastaan että jos laite antaa sen ilman väkivaltaa ja ääntä kytkeä, niin homma on ok. Ohjekirjaa kannattaa kuitenkin vilkaista mitä se asiasta kertoo.

        Pakkia oletin kysyttävän. Yleensä merkitään kirjaimella "R"


        P-asentoon en ole ikinä vahingossa yrittänyt kytkeä, uudet sähköioset vaihteenohjaimet voi yrittää asettaa parkille, ei onnistu vauhdissa (2008 ->)


      • 87k
        pekka- kirjoitti:

        Pakkia oletin kysyttävän. Yleensä merkitään kirjaimella "R"


        P-asentoon en ole ikinä vahingossa yrittänyt kytkeä, uudet sähköioset vaihteenohjaimet voi yrittää asettaa parkille, ei onnistu vauhdissa (2008 ->)

        Ainakin 2011 Micrassa ja 2009 Sprinterissä on tuo P-vaihde mekaaninen, vaikka vaihteisto on muuten taatusti täysin sähköinen

        Ja tosiaan, ei se keppi sinne P-kohtaan mene vauhdista, kuuluu vaan ilkee ääni ku se koittaa mennä päälle kun työntää sinne.

        Jossain autoissa tosin tuo P-vaihde on jousen varassa, jolloin keppi kyllä menee P-kohtaa vauhdissa, mutta silloin jää jousi työntämään salpaa sinne, ilkeän äänen kera


    • BMW 320dA -09

      Tapahtuuko mitään jos laitaa automaattilaatikon vapaalle,eli N:lle vaikka 40kmh vauhdissa.Epäilen kyllä etteii,muttei uskalla kokeilla.Onko kokemuksia.

      • 87k

        Tapahtuu, silloin veto katkeaa


      • MOPAR or no car

        Tein itse yhden kerran lähellä kotitaloa, kun vuoti vaihteistoöljyä ja rupes jo kuulostamaan siltä, että öljy alkaa loppumaan, niin viimeinen alamäki ja siinä N:lle laitoin, että mahdolisimman pitkään ilman vetoa.. Ei siinä mitään tapahdu. Kyllä sen voi tehdä. Minulla vielä kun on tuo öljyturbiinilaatikko jota ohjaa sähköinen solenoidi.


      • dfdfgdfgdfgdfgdfgdf
        MOPAR or no car kirjoitti:

        Tein itse yhden kerran lähellä kotitaloa, kun vuoti vaihteistoöljyä ja rupes jo kuulostamaan siltä, että öljy alkaa loppumaan, niin viimeinen alamäki ja siinä N:lle laitoin, että mahdolisimman pitkään ilman vetoa.. Ei siinä mitään tapahdu. Kyllä sen voi tehdä. Minulla vielä kun on tuo öljyturbiinilaatikko jota ohjaa sähköinen solenoidi.

        Manuaaleissa neuvotaan, ettei noin saa tehdä. Siis uusissa autoissa, Mopareista en sano mitään.
        Liittyiköhän juuri johonkin öljyihin..
        Olen kyllä tehnyt, aluksi kun en edes tiennyt tuosta kiellosta. Ei ole mitään käynyt, mutta ei nyt tosiaan ihan tapana ole ollut nykyisin. Eli en tiedä jos koko auton eliniän rullaisi alamäet vapaalla, joko tulisi vahinkoa?


      • aivot_vapaalla
        dfdfgdfgdfgdfgdfgdf kirjoitti:

        Manuaaleissa neuvotaan, ettei noin saa tehdä. Siis uusissa autoissa, Mopareista en sano mitään.
        Liittyiköhän juuri johonkin öljyihin..
        Olen kyllä tehnyt, aluksi kun en edes tiennyt tuosta kiellosta. Ei ole mitään käynyt, mutta ei nyt tosiaan ihan tapana ole ollut nykyisin. Eli en tiedä jos koko auton eliniän rullaisi alamäet vapaalla, joko tulisi vahinkoa?

        Nyt taitaa olla puurot ja vellit pahemman kerran sekaisin. Studioraati veikkaa, että olet sekoittanut tämän auton hinaamiseen. Kaikkia automaattivaihteisia ei saa hinata a) lainkaan tai b) saa hinata vain alhaisella nopeudella.

        Hinauksessa vaihteiston pitää tietty olla vapaalla (N) eikä lukittuna (P), mutta moottorin ollessa seis ei myöskään vaihteiston öljypumppu käy eikä voitelu toimi kunnolla. Tämä koskee ensisijaisesti perinteisiä momentinmuunninlaatikoita.

        Moottorin käydessä voitelu on varmasti kunnossa ja vapaalle saa vaihtaa. Onhan joissain laatikoissa vissiin sellainen (älytön) toiminto, että kaasupoljin vapautettaessa ne rullaavat vapaalla ts. moottorijarrutus puuttuu tyystin.


      • aivot_vapaalla

        ... johan tuon edellämainitun pitäisi olla selvää senkin vuoksi, ettei vaihdekepin siirtämistä D:tä N:lle ole mitenkään rajoitettu!

        Yleensä N->R, R->P vaativat joko vaihdekepissä olevan napin tai jarrupolkimen painamista tai jopa molemmat toimet. Samoin vaihteiston pakotus käyttämään pieniä vaihteita on yleensä suojattu jollain tapaa; pitää painaa nappia, keppiä pitää liikuttaa sivusuunnassa tms.


    • sattui näin

      Ostin viime kesänä ensimmäisen automaattivaihteisen autoni, MB C 200CDI vuosimallia 2008 (W204). Eräs kaunis päivä en enää muistanutkaan autoni olevan automaatti, vaan moottoritieltä poistuttaessa laitoin kepin ajatuksissani P-asentoon nopeuden ollessa 80 km/h. Takarenkaat löivät lukkoon kuivalla asvaltilla ja auto pysähtyi melko äkkiä, mutta vaihteistoon ei tullut mitään tuntuvaa vaurioita, vaan toimii edelleen moitteetta.

      • 87k

        No toi onkin laatuauto ;)


    • MB C 200CDI vuosimallia 2008 (W204) olevassa mersussa EI edes mene park asento päälle tuossa nopeudessa,koska siinä on RAJOITIN joka estää sen.

      • sattui näin

        No kyllä minulla vain meni niin että solahti. Paikallaan ollessa vaatii jarrun painamisen, mutta niin tein silloinkin kun rampilla hidastin. Tosin aina on mahdollista, että autossani tuo rajoitin, joka estää vaihteen siirron vauhdissa, on viallinen.


    • Missä vika???

      Miksi automaattivaihteissa autoissa pitää olla edes vaihdevipua, miksi ei ole sähköisiä nappuloita (no siksi koska niin on ollut aina)

      Kojelaudassa voisi olla isot nappulat joissa olisi esim seuraavat kasettisoittimista tutut symbolit:

      Play=ajo eteenpäin
      Pause=vaihde vapaalla
      Stop=P-vaihde päällä
      Rev=Peruutus

      Tosin ihan muutamassa henkilöautossa on tommoset nappulat, ja muutamissa pakuissa ja kuormureissa.

      Kun tuo P-vaihdekin olisi sähköinen, ei auto sitä edes koittaisi laittaa päälle vauhdissa.

      Rohkenen muuten epäillä tuota, että menisi pyörät lukkoon 80km/h vauhdissa, koska P-vaihde toimii aina salvan kanssa, niin ei sitä vain saa iskettyä vauhdissa sinne väliin

    • kepin paikka

      No gu useimmissa autoissa on edelleen käsinhämmennettävä vaihteisto ja keskikonsoli & kojelauta on muotoiltu sen ehdoilla. Nappulat rattaiden hämmäntämiseen käytettävän sauvan tilalle sijoitettuina jäisivät liian kauksi kuljettajasta helppoa käyttöä silmälläpitäen, joten homma ratkaistaan laittamalla siihen 20 cm kepukka, jonka avulla yltää paremmin mikrokytkimiä kutittelemaan ;-D

      Jos kaikki autot olisivat automaageja, voisi homman ajatella toisin.

      Toki aina löytyy se poikkeus, joka vahvistaa säännön.

      http://tinyurl.com/7lj65co

      ^ tässä on ylösnostettu rattaidenhämmennin ollut niin sopivasti käden ulottuvilla, että robotti/kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuus speciaalimalliin on toden totta laitettu painonappulat, millä lootaa käskytetään. Olisi kyllä hauska & tilaa säästävä ratkaisu muihinkin autoihin.

      • ggtr trgr

        Mutta tossakin on ne nappulat vain siinä vaihdekepin tilalla...

        Ja esim MB Ategossa, ja MB Variossa on vaihteet nappuloilla, ihan siististi kojelaudassa, samaten useissa linja-autoissa


      • ainoa_vaihtoehto

        No esmes kaupunkiliikenteen bussejahan ei taida olla lainkaan saatavana kehitysmaavaihteistolla ... joten ei ole rattaiden hämmentämiseen käytettävä keppi ollut kojelaudan muotoilun lähtökohtana.


    • automatitski

      Mikäli on automaatista kyse niin tulee mieleen että minkälaisessa tilanteessa tuo P-vaihde (pysäköintivaihde) pitäisi saada päälle.
      Jos on manuaalivaihteinen auto niin siinä ei ole P-vaihdetta, mutta jos tarkoitat sillä peruutusvaihdetta (R) niin kyllä sen voi auton liikkuessa laittaa päälle mutta ei nyt ihan juoksuvauhdissa, hiukan se rusahtaa, ei sen kummempaa.
      Näin se menee enempää selittelemättä.

    • gdsgdfsgdfsfg

      Miksi tätä pitää pohtia? Siis miksi ihmeessä kukaan haluaisi laittaa noita päälle ennenaikaisesti? Saako siitä jotain iloa?

      • Voe että

        Niin sinähän tämän yli puoli vuotta vanhan ketjun nostit ylös. On tuolla vanhempiakin. Kokeile niitä seuraavaks.


      • borg-warner
        Voe että kirjoitti:

        Niin sinähän tämän yli puoli vuotta vanhan ketjun nostit ylös. On tuolla vanhempiakin. Kokeile niitä seuraavaks.

        Tämä aihe on näet aina ajankohtainen, kun automaattilaatikot senkun lisääntyy.
        Toista se on vaikka volkkarilla, missä keksitään uusi vikaantuva kohde joka vuosi.


      • gretg trhrht

        Ihan vaikka samasta syystä kun taatusti lähes jokainen on joskus koittanut kytkeä R tai C vaihdetta päälle auton liikkuessa....


      • gdfgdfgdfgd
        Voe että kirjoitti:

        Niin sinähän tämän yli puoli vuotta vanhan ketjun nostit ylös. On tuolla vanhempiakin. Kokeile niitä seuraavaks.

        En minä tätä nostanut ja mitä sitten vaikka olisinkin nostanut? Mitä sinä siitä itket? Eikö ole muuta tekemistä?


      • fdsfdsfdsfdsfds
        gretg trhrht kirjoitti:

        Ihan vaikka samasta syystä kun taatusti lähes jokainen on joskus koittanut kytkeä R tai C vaihdetta päälle auton liikkuessa....

        no en kyllä ole, joskus ehkä vahingossa mennyt ja rusahdus kertonut, että ole varovaisempi jatkossa.
        C-vaihdetta en edes tiedä?


      • grtg rebr
        fdsfdsfdsfdsfds kirjoitti:

        no en kyllä ole, joskus ehkä vahingossa mennyt ja rusahdus kertonut, että ole varovaisempi jatkossa.
        C-vaihdetta en edes tiedä?

        C-vaihde on useimmiten R-vaihdetta vastapäätä, ja se on semmonen pirun pieni vaihde jolla auto kulkee talla pohjassa jotain reipasta kävelyvaihtia

        Molemmat vaihteet synkronoimattomia, ja niiden kytkeminen"siististi" auton liikkuessa todella hankalaa


      • dsfdsfsdfdsfdssd
        grtg rebr kirjoitti:

        C-vaihde on useimmiten R-vaihdetta vastapäätä, ja se on semmonen pirun pieni vaihde jolla auto kulkee talla pohjassa jotain reipasta kävelyvaihtia

        Molemmat vaihteet synkronoimattomia, ja niiden kytkeminen"siististi" auton liikkuessa todella hankalaa

        Onkohan se sama kuin uudemmissa autoissa ykkönen? Tosin kai sillä ykkösellä yleensä kävelyvauhtia kovempaa mennään.


      • 030 1fg5
        dsfdsfsdfdsfdssd kirjoitti:

        Onkohan se sama kuin uudemmissa autoissa ykkönen? Tosin kai sillä ykkösellä yleensä kävelyvauhtia kovempaa mennään.

        Eikös ykkönen ole lähes jokaisessa autossa synkronoitu?

        Eli C on semmonen vaihde, jolla ei tartte luistattaa kytkintä juuri lainkaa, ja käytetään kun lähdetään ylämäkeen toooooosi isolla kuormalla, tai ajetaan esim jotain jyrkkää ramppia tms

        Ja tosiaan talla pohjassa C-vaihteella auto kulkee reipasta kävelyvauhtia, eli hyvä vaihde tarkkaan hommaan, mutta ei juuri tarvita normitilanteissa, vaan silloin lähdetään liikkelle ykkösellä


      • poljettava_paku
        grtg rebr kirjoitti:

        C-vaihde on useimmiten R-vaihdetta vastapäätä, ja se on semmonen pirun pieni vaihde jolla auto kulkee talla pohjassa jotain reipasta kävelyvaihtia

        Molemmat vaihteet synkronoimattomia, ja niiden kytkeminen"siististi" auton liikkuessa todella hankalaa

        Nyt taitaa joku pullakuski tarinoida työkalustaan. Pakettiautoissa tuollaisen ryömintävaihteen ainoastaan olen nähnyt.

        Ja nuo siis vielä manuaalivaihteisia.... ei ole pullakuski ihan kentällä siitä, mistä puhutaan, mutta pullakuskit ovatkin ihmiskunnan alinta pohjasakkaa.


    • auton P- mekanismi

      Minä ostin käytetyn MB 220 cdi automaatti vm2012, jossa on pieni "vaihdevipu" ratin oikealla puolella jossa on kohdat R-N/P-D.
      Eli vaihtaminen on tosi helppoa. Mutta osasin minä sohlata tämänkin asian.
      Läksin ajamaan pihasta D:llä kuten pitääkin ja vauhtia oli korkeintaan 10km/h,mutta jostakin syystä painasin em. vipua päästä sisäänpäin ( en siirtänyt R/D :n suuntaan).
      Kuului helkkarinmoinen pärinä, samanlainen kun polkupyörän pinnojen väliin jää jotain.
      Nopea pysäytys jarrulla ja miettimään mitä tulikaan tehtyä.
      Kun vipua painetaan menee P päälle.
      Kokeilin heti pienessä mäessä, että toimiiko P- asento ja kyllähän se toimi.
      Autolla ajettu tämän jälkeen n. 200 km eikä havaittavia vikoja.
      Kysymys kuuluukin :
      - särkykö jotain ( piilevävika)
      -millainen on ko. auton P- mekanismi.
      Voisiko joku selvittää minulle?

      • auton P- mekanismi

        Vielä täsmennys kyseessä on E- malli.


    • Maantiekituuttaja

      Vääntäisikö vielä joku rautalangasta, että miten käy, jos manuaalivaihteisella Nissan Micralla ajaa n. 40-50km/h , ja vaihdetta vaihtaessa yrittääkin vahingossa laittaa pakin (eli R-vaihteen) päälle? Tai jos vauhtia on 80-100km/h. Meneekö pakki päälle, ja onnistuuko rikkomaan vaihdelaatikon?

      • lastut_lentää

        Mikähän ihme oli, että piti aiempi vastaus poistaa?

        Ei pakkia saa noin isossa vauhdissa päälle, joten ainoa haitta on rattaiden vollotus se, että tulee tuosta kulumisvauriota, jos enemmälti moista harrastaa.

        Tullut vahingossa testattua autolla, jonka kehitysmaavaihteistossa oli pakki siellä missä omassa autossa 6. vaihde eikä siinä vaihteistossa ollut minkäänlaista salpamekanismia estämässä tahatonta peruutusvaihteen kytkentää. Yleensähän pitää nostaa vaihdekepin nupin alla olevaa rengasta ylös. painaa keppiä alaspäin tms.


    • tomaatteja_

      Automaatissa nimeomaan ei tule _koskaan_ laittaa pakille tai D:lle auton vielä liikkuessa, sillä se on mekaniikan tuho ennemmin tai myöhemmin.

      Edes hyvämaineista automaattivaihteista autoa ei tahdo uskaltaa ostaa käytettynä juurikin sen vuoksi, että niiden käyttäjistä osa on suorastaan totaalisiä ääliöitä ja tekniikasta mitää ymmärtämättömiä, jotka rikkovat laatikin väärillä käyttötavoilla.

      Älyllisessä laiskuudessaan ja piittaamattomuudessaan he eivät vaivaudu edes ottamaan selvää miten autonsa automaattia tulee oikein käyttää.

      Automaatin kestävyyden ja pitkäikäisyyden perusedellytys on sen oikea käyttötapa ja asianmukainne huolto, jossa öljynvaihdot mieluummin vain merkkihuollossa, joka myös vaihtaa valmistajan speksien mukjaiset öljyt.

      Ps. Jotkut "extremistit" laittavat itse järjettömästi sooloillen laatikkoon jopa virallisista spekseistä poikkeavat öljyt. Kunhan kertoisivat sen rehellisesti myös potentiaaleille auton ostajakandidaateille ja mieluusti jo auton myynti-ilmoituksessaan.

      ***

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      ***

      "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

      ***

      • tomaatteja_

        "Automaatissa nimeomaan ei tule _koskaan_ laittaa pakille tai D:lle auton vielä liikkuessa, sillä se on mekaniikan tuho ennemmin tai myöhemmin."

        Täsmennys. Ei _koskaan_ pakille auton vielä liikkuessa eteenpäin, eikä _koskaan_ D:lle auton vielä liikkuessa taaksepäin.


      • tuurilla_mennään

        Tuon voisi oikeastaan yleistää, ettei missään autossa pidä peruutusvaihdetta kytkeä auton liikkuessa. Eikä kytkeä 1. vaihdetta / eteenpäin ajoa (D) auton liikkuessa takaperin.

        Kaikissa tällaiset temput eivät tuota mitään vahinkoa, joten aina löytyy latvakkosia, jotka kehuu, miten näin kannattaa toimia, kun sillai säästää 0,3 s.

        Se vaan on siinä, että kun opettelee huonoille tavoille ja sitten osuu käteen se auto, minkä saa tällä tapaa rikottua...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe