Varmasti tällaista kysymystä on käyty läpi tällä palstalla aiemminkin, mutta kysynpä kuitenkin uudestaan. Mieheni on pettänyt minua yli vuoden ajan ja sama jatkuu...ero vireillä. Olo on tuskallinen, surullinen...sattuu niin paljon. Kysyisinkin sattuuko pettäjään?Voiko hän ymmärtää jätetyn tuskaa?
Sattuuko pettäjään?
74
3953
Vastaukset
- Muuminipsu
Mä uskon, että omatunto kolkuttaa ja joskus tulevaisuudessa kipuloi enemmänkin. Usein nuo suhteet päättyvät myöhemmin ja pettäjä käy eron kunnolla läpi. Uudessa suhteessa saattaa olla jopa peilikuvamainen tilanne ja saa maksaa omaa lääkettään.
Luultavasti mies on niin rakastunut ja onhan hänellä olkapää mitä vasten itkeä. Ja on varmaan jo pitkän aikaa valmistautunut eroomme. Minulle vain ei voinut aiemmin kertoa aikeistaan.
- Milla
sini_pilvi kirjoitti:
Luultavasti mies on niin rakastunut ja onhan hänellä olkapää mitä vasten itkeä. Ja on varmaan jo pitkän aikaa valmistautunut eroomme. Minulle vain ei voinut aiemmin kertoa aikeistaan.
Tuo on niin väärin.. Liian monet ovat jo valmiina uudessa parisuhteessa, kun kertovat puolisolleen, että "se on ero nyt, deal with it!"
Itse ovat jo kuukausia, jopa vuoden, pedanneet päässään tätä eroa ja kun se toiselle kuitenkin tulee kuin isku vasten kasvoja (vaikka olisikin aavistellut että kaikki ei ole ok) ja varmasti menee jonkinasteiseen sokkiin ja paniikkiin.. ja sitten uuden kanssa voivotellaan, kun " se on niin sairas, kun ei osaa päästää irti".
Antakaa ihmisille aikaa, kun kerran itsekin sitä varastitte! Ja myös ymmärrystä sitä kautta, että toisen elämä heitti kuperkeikkaa päivän varoitusajalla.. ensimmäinen reaktio usein on pelastaa oma elämä ja arki, se tuttu ja turvallinen mihin on tottunut, pelkkää itsesuojeluvaistoa.
Pettäjien tulisi oikeasti asettua petettyjen asemiin edes muutamaksi minuutiksi.
Oikein paljon tsemppiä sinulle, sini_pilvi! Toivottavasti saat purkaa näitä ajatuksiasi myös irl. Toivon sinulle voimia ja hyviä kuuntelijoita - -pettäjäntie-
Milla kirjoitti:
Tuo on niin väärin.. Liian monet ovat jo valmiina uudessa parisuhteessa, kun kertovat puolisolleen, että "se on ero nyt, deal with it!"
Itse ovat jo kuukausia, jopa vuoden, pedanneet päässään tätä eroa ja kun se toiselle kuitenkin tulee kuin isku vasten kasvoja (vaikka olisikin aavistellut että kaikki ei ole ok) ja varmasti menee jonkinasteiseen sokkiin ja paniikkiin.. ja sitten uuden kanssa voivotellaan, kun " se on niin sairas, kun ei osaa päästää irti".
Antakaa ihmisille aikaa, kun kerran itsekin sitä varastitte! Ja myös ymmärrystä sitä kautta, että toisen elämä heitti kuperkeikkaa päivän varoitusajalla.. ensimmäinen reaktio usein on pelastaa oma elämä ja arki, se tuttu ja turvallinen mihin on tottunut, pelkkää itsesuojeluvaistoa.
Pettäjien tulisi oikeasti asettua petettyjen asemiin edes muutamaksi minuutiksi.
Oikein paljon tsemppiä sinulle, sini_pilvi! Toivottavasti saat purkaa näitä ajatuksiasi myös irl. Toivon sinulle voimia ja hyviä kuuntelijoitaEi kannata hermostua ajatuksesta, että pettäjä on kiitänyt hurmaantuneena uuteen suhteeseen ennen eroa.Yksin jäänyt saa aloittaa kriisinsä jalkeen täysin puhtaalta pöydältä uuden suhteen ja onnistumismahdollisuudet ovat moninkertaiset.Näin se menee.Lukekaa tilastojen karua kieltä.Jokainenhan tietysti pitää itseään niin ainutkertaisena tilastopoikkeuksena.
- Ajan kanssa ehkä..
On näitäkin nähty, ettei pettäjä kadu kuin vasta vanhana ja sairaana. Kun mätänee yksinäisenä jossain vanhainkodissa eikä kukaan käy edes katsomassa, niin silloin voi vasta menneisyyden itsekkäät teot alkaa vaivaamaan. Nuorena ja terveenä on helppo olla ylimielinen ja porskuttaa, vanhana ja kipeänä tilanne on toinen.
- Näin se vain on
Jos on ollut uskollinen niin sillä on jotain merkitystä käykö lapset ja muut sukulaiset vanhainkodissa katsomassa, älä nyt viitsi. Olen nähnyt, ei sillä ole.
- sanna*
Miten toiseen rakastuminen on ylimielinen, väärä ja itsekäs teko? Minusta on pikemminkin itsekästä ja väärää jatkaa pystyyn kuollutta liittoa.
- särkynyt luottamus
sanna* kirjoitti:
Miten toiseen rakastuminen on ylimielinen, väärä ja itsekäs teko? Minusta on pikemminkin itsekästä ja väärää jatkaa pystyyn kuollutta liittoa.
ON se vain kumma että vain toisella on oikeus päättää onko liitto hyvä tai huono. Pettää ja ilmoittaa erosta vasta kun kakkonen kiristää.
Itelle sattui tällainenkin tapaus. Katottiin miehen kans tv:tä rinnakkain makasin häntä vasten ja kätensä oli ympärilläni ja kaikki oli niin auvoista kuin oli ain aollut. Puhelin soi. HÄn vastasi ja sanoi vain soittajlle että katselen tässä vaimoni kans televisoita. Puhelu loppu siihen. Kun kysyin että mikä tuollianen puhelu oli niin kuuleman työkaveri soitti ja aikoi soittaa sitten kun ei häiritse meitä.
Todellisuudessa kakkonen soitti jolle mies kertoi olevansa vaimonsa kanssa. (kakkonen itse kertoi)
Mutta niinvain kakkosen kans meni.
Milla: olen kanssasi täysin samaa mieltä siinä että pettäjän pitäisi asettua petetyn asemaan edes muutamaksi minuutiksi että saisi tuntea sen tuskan mitä aiheuttaa..
Ei ole mikään ihme että maailma romahti kun mies ei milläänlailla kertonut että asiat ei ole hyvin. - julia*
särkynyt luottamus kirjoitti:
ON se vain kumma että vain toisella on oikeus päättää onko liitto hyvä tai huono. Pettää ja ilmoittaa erosta vasta kun kakkonen kiristää.
Itelle sattui tällainenkin tapaus. Katottiin miehen kans tv:tä rinnakkain makasin häntä vasten ja kätensä oli ympärilläni ja kaikki oli niin auvoista kuin oli ain aollut. Puhelin soi. HÄn vastasi ja sanoi vain soittajlle että katselen tässä vaimoni kans televisoita. Puhelu loppu siihen. Kun kysyin että mikä tuollianen puhelu oli niin kuuleman työkaveri soitti ja aikoi soittaa sitten kun ei häiritse meitä.
Todellisuudessa kakkonen soitti jolle mies kertoi olevansa vaimonsa kanssa. (kakkonen itse kertoi)
Mutta niinvain kakkosen kans meni.
Milla: olen kanssasi täysin samaa mieltä siinä että pettäjän pitäisi asettua petetyn asemaan edes muutamaksi minuutiksi että saisi tuntea sen tuskan mitä aiheuttaa..
Ei ole mikään ihme että maailma romahti kun mies ei milläänlailla kertonut että asiat ei ole hyvin.Molemmilla liitossa on oikeus päättää omalta osaltaan onko liitto hyvä vai huono.
- velvollisuuksia
julia* kirjoitti:
Molemmilla liitossa on oikeus päättää omalta osaltaan onko liitto hyvä vai huono.
Mutta siitä on myös velvollisuus kertoa toiselle silloin niin alkaa tuntua, ikä karata toisen syliin mitään selittämättä.
- dxfghcjm
sanna* kirjoitti:
On se, kun joudut kokemaan sen kääntöpuolen. Suuri joukko syyttömiä ihmisiä joutuu kärsimään kahden ihastumisesta ja muiden huonosta kohtelusta. Rakkaus on epäitsekkäitä tekoja. Jokainen meistä haluaa eniten miellyttää itseään, mutta vain osalla on niin paljon rakkautta syyttömiä kohtaan.
- Joku nainen vaan
Riippuu varmasti syystä pettää ja siitä, tunteeko yleensä syyllisyyttä vai onko ns. elämäntapapettäjä. Voimia sinulle, todella paljon
- sedhftj
Minusta tuo kirja oli melko laimeasti kirjoitettu. Ihmiset vaan totesivat ihastuneensa tai parantuneensa siitä.
Jos kirjoittaisin kirjan mieheni välinpitämättömyydestä, valehtelun taidosta, manipuloinnista, röyhkeästä käytöksestä, kakkosen nokkimisista, rahan tuhlaamisesta, vastuun jäämisestä minulle, perheen arvostamisen vähyydestä, julkeudesta, riettailusta, niin moni voisi pahoin. Kukaan ihminen ei oikein edes usko, että kaikki mitä minulle tapahtunut on totta. Juttu on mennyt niin yli hilseen, että uskon kyseessä olevan sairastuneen mielen, vaikkei kakkonen sitä tajua.
- Todellakin
SATTUU! ja paljon.
- jojojou
Se riippuu paljon ihmisestä. Itse en mennyt toisen miehen kanssa sänkyyn asti, mutta pussailin ja tein vähän muutakin.. Ja voin sanoa, että sattuu hel**tisti! Pettäminen ei taida sopia minulle... :DD
Kiitos vastauksista ja kannustuksista eteenpäin.Onneksi minulla on ympärillä ystäviä, jotka oikeasti välittävät ja kantavat kun ei itse oikein jaksa.
- sattuuko vain naisia
Sattuuko myös MIESpettäjiin?
Sattuuko sittenkin jos onkin kyse rakastumisesta eikä kännimokasta tai tapapettämisestä? - niinyksinäinen
Samaa mietin minäkin.
- Angels&demons
Omalla kohdallani tuntui siltä, että tehtyään päätöksen lähteä uuden naisen matkaan mies vähät välitti tuskasta, jonka aiheutti. Minun olisi pitänyt järjestää omat asiani mahdollisimman nopeasti (uuden asunnon hankinta ym.), jotta herra olisi päässyt sulavasti siirtymään maanpäälliseen paratiisiin uuden naisen kanssa. Meni pitkän aikaa, ennenkuin hän tunnusti, että olisi voinut hoitaa asian hienotunteisemmin, koska oli todella röyhkeä ja loukkaava eroprosessin aikana. Jotkin asiat olen pystynyt sulattamaan, joitakin en koskaan anna anteeksi.
- jojojou
Mä uskon, että pettäjään sattuu. Mutta ei varmasti ymmärrä minkälaisen tuskan on toiselle aiheuttanu. En ymmärrä, miten pystyy pettää vuoden/vuosia, jos ymmärtäisi miltä toisesta tuntuu. Ihmiset ovat tietysti erilaisia, joillakin omatunto kolkuttaa helpommin kuin toisilla. Minä en pystyisi valehtelemaan toiselle vuosia, että kaikki on hyvin jos kerran ei ole.. Eikä se onnistuisi, että menisin poikakaverin luo ihan pokkana toisen miehen luota. Murtuisin heti! Toiset pystyvät paremmin samaistumaan toiseen. Uskon vakaasti siihen, että ne joilla on tunneälyä edes jonkin verran pettävät harvemmin jos koskaan.. Tuskin ainakaan vuosien pettäminen onnistuisi.. Kännisekoilut onkin sitten asia erikseen..
- Katumust on
Meidän tapauksessa mies katui ennen kuolemaansa pettämistä ja myös koko
pitkän avioliiton aikana. Hän hoki ei erota koskaan ja että rakasti minua. Mutta teki tekosensa kurssilla naimisissa oleva perheenäidin kanssa. Mies kärysi naisen alkaessa soitella kotiin. Nainen ei merkinnyt mitään oli vain kuulemma leikkikalu. Ei minunkaan mieheni ymmärtänyt koskaan miten kovasti minuun sattui. Juuri se valehtelu pettämisen yhteydessä sattuu, tuntuu kuin ei olisi minkään arvoinen juuri sille jonka kanssa vuosikymmenet on ollut yhdessä.
Miten lie perheenäiti tuskissaan ei varmaankaan ole perheelleen kertonut.
Sen voin sanoa, että mies sai kyllä valtavat kärsimykset jo maan päällä miten käyneen yläkerrassa.
Näköjään pettäminen ei käy kaikille. Uskon niin, että jokaisen omatunto kolkuttaa jossakin vaiheessa elämää. Ennemmin tai myöhemmin. - julia*
Katumust on kirjoitti:
Meidän tapauksessa mies katui ennen kuolemaansa pettämistä ja myös koko
pitkän avioliiton aikana. Hän hoki ei erota koskaan ja että rakasti minua. Mutta teki tekosensa kurssilla naimisissa oleva perheenäidin kanssa. Mies kärysi naisen alkaessa soitella kotiin. Nainen ei merkinnyt mitään oli vain kuulemma leikkikalu. Ei minunkaan mieheni ymmärtänyt koskaan miten kovasti minuun sattui. Juuri se valehtelu pettämisen yhteydessä sattuu, tuntuu kuin ei olisi minkään arvoinen juuri sille jonka kanssa vuosikymmenet on ollut yhdessä.
Miten lie perheenäiti tuskissaan ei varmaankaan ole perheelleen kertonut.
Sen voin sanoa, että mies sai kyllä valtavat kärsimykset jo maan päällä miten käyneen yläkerrassa.
Näköjään pettäminen ei käy kaikille. Uskon niin, että jokaisen omatunto kolkuttaa jossakin vaiheessa elämää. Ennemmin tai myöhemmin.En jaksaisi tuollaista hömpötystä. Jos mies pettäisi, ottaisin eron ja se siitä. Ihan sama katuuko mies tai ei, tunteeko tuskaa vai ei. Minä en ainakaan katuisi eroa enkä tuntisi tuskaa. Miksi tuntisin tuskaa siitä mitä mies on tehnyt? Ei olisiollut minun valinta, en olisi voinut asiaan vaikuttaa.
- julia*
Ihminen pettää, jos niin tahtoo. Pettää voi vain, ellei tunne siitä tuskaa. Yhden kerran voi tietysti hairahtua kokeilemaan miltä tuntuu. Kun tuntuu pahalta, kärsii, ja lopettaa hairahdusten kokeilun siihen. Ellei tunnu pahalta, ei rakasta kumppaniaan ja pystyy pettämään. Tosin monet pettäneet eroavat hieman myöhemmin petollisen aikakauden jälkeen tai sen aikana.
Jokainen voi tuntea vain omia tunteitaan, käsitellä niitä. Toisten tunteita voi ymmärtää, muttei niitä voi tuntea eikä käsitellä.
- Näin se vain on
Se voi harmittaa että on jäänyt kiinni mutta jos avioliitto muutenkin vetelee viimeisiä niin silloin ei kiinnijääminenkään harmita. Suoraan kysymykseen suora vastaus, ei satu, miksi pitäisi? Se on vaimon tai ex-vaimon ongelma, on tässä ihan omiakin murheita, pitäisi vielä muidenkin tuntemuksista ottaa paineita. Menkööt psykiatrin puheille jos ahdistaa.
- Milla
pitäisi ottaa sen takia, että sinä toimillasi olet ko tuntemukset aiheuttanut. Ja jos et tätä ymmärrä, voisit itsekin käydä jossain keskustelemassa näistä aiheista.
Toki, jos olet täysin tunnevammainen, on minun ollut turhaa edes kirjoittaa noita lauseita. - julia*
Milla kirjoitti:
pitäisi ottaa sen takia, että sinä toimillasi olet ko tuntemukset aiheuttanut. Ja jos et tätä ymmärrä, voisit itsekin käydä jossain keskustelemassa näistä aiheista.
Toki, jos olet täysin tunnevammainen, on minun ollut turhaa edes kirjoittaa noita lauseita.Jokainen kantaa vastuunsa ainoastaan omista tunteistaan. Toisten tunteista ei edes voi ottaa vastuuta.
- Näin se menee
julia* kirjoitti:
Jokainen kantaa vastuunsa ainoastaan omista tunteistaan. Toisten tunteista ei edes voi ottaa vastuuta.
Jaa, että toiselle voi sanoa ja tehdä mitä vain ja jos se tuntuu toiseta pahalle niin se on hänen oma ongelmansa? Juu, juu! Kyllä minä olen eri mieltä!
- Milla
julia* kirjoitti:
Jokainen kantaa vastuunsa ainoastaan omista tunteistaan. Toisten tunteista ei edes voi ottaa vastuuta.
Mikäli ei pysty ottamaan muita ihmisiä tai heidän mahdollisia tunteitaan huomioon, kannattaa pysyä poissa parisuhteista. Parisuhteissa, kuten muissakin ihmisten välisissä suhteissa, toisen huomioonottamisen ja ajoittain ihan epäitsekkään käytöksen ei luulisi olevan vaikeaa.
Sillehän ei voi mitään, miten toinen kokee eri tilanteet, toiset saattavat tuntea ahdistusta tilanteista, joista toiset eivät ole moksiskaan. ihmiset ovat erilaisia.
Ovatko pettäjät ja sitä kautta jättäjät kylmettäneet itsensä sen takia, etteivät kestä ajatellakaan aiheuttamaansa tuskaa? Eivät kestäisi sitä? Helpompi olla vain kylmä ja tunteeton?
Jos liitossa menee huonosti, jätä. Älä pelaa toisen selän takana ja petaa itsellesi uutta elämää toisen elämän kustannuksella. Jätä heti.
Tätä ajoin ensimmäisellä kirjoituksellani takaa. - kas.näin
Näin se menee kirjoitti:
Jaa, että toiselle voi sanoa ja tehdä mitä vain ja jos se tuntuu toiseta pahalle niin se on hänen oma ongelmansa? Juu, juu! Kyllä minä olen eri mieltä!
"toiselle voi sanoa ja tehdä mitä vain ja jos se tuntuu toiseta pahalle niin se on hänen oma ongelmansa?"
Näinhän se menee, mutta ihmiset eivät lähtökohtaisesti sano eikä tee kumppanilleen mitä tahansa. Siinä se juju. JOS sitten puoliso esim. on uskoton, ja se tuntuu todella pahalle eikä voi sen yli päästä, vaikka aikaa on kulunut, niin petetyn täytyy päättää erota. - kas.näin
Milla kirjoitti:
Mikäli ei pysty ottamaan muita ihmisiä tai heidän mahdollisia tunteitaan huomioon, kannattaa pysyä poissa parisuhteista. Parisuhteissa, kuten muissakin ihmisten välisissä suhteissa, toisen huomioonottamisen ja ajoittain ihan epäitsekkään käytöksen ei luulisi olevan vaikeaa.
Sillehän ei voi mitään, miten toinen kokee eri tilanteet, toiset saattavat tuntea ahdistusta tilanteista, joista toiset eivät ole moksiskaan. ihmiset ovat erilaisia.
Ovatko pettäjät ja sitä kautta jättäjät kylmettäneet itsensä sen takia, etteivät kestä ajatellakaan aiheuttamaansa tuskaa? Eivät kestäisi sitä? Helpompi olla vain kylmä ja tunteeton?
Jos liitossa menee huonosti, jätä. Älä pelaa toisen selän takana ja petaa itsellesi uutta elämää toisen elämän kustannuksella. Jätä heti.
Tätä ajoin ensimmäisellä kirjoituksellani takaa.Ihminen on itsekäs. Älä nyt viitsi väittää, että parisuhteeseen ryhdytään silkasta epäitsekkyydestä ja hyväntekeväisyydestä. Ei, kyllä suhde aloitetaan ja liitto solmitaan lähinnä siksi, että itsellä(kin) olisi hyvä olla.
Kaikki ei ole kohdallaan pettäjillä, on jokin kriisi tai muuta päätä sekoittavaa meneillään. Minuakin petettiin ja raskaasti. Vauvakin on tekaistu selkäni takana ja mies lähti melkein 30 yhteisen vuoden jälkeen hoitelemaan tätä vauvaa. Kaikki tuli aivan yllättäen tietooni ja vielä puhelimitse ilmoitettiin, että kamat on kerätty ja nyt mennään. Ehkä kyseessä on viidenkympin villitys ja viimeiset pyristelyt vanhenemista vastaan. No papparainen (harmaata jo nyt ohimoilla...) työntelee nyt vaunuja jossain ja on reippaasti eläkeikäinen, kun "vauva" on täysi-ikäinen. Juuri sai omat lapset täysikäiseksi, niin eikun aloita alusta. Mutta onhan se niin ihanaa, kun on ihastunut ja rakastunut nuorikkoon ja voi tuntea itsensä vielä nuoreksi kun on vauva hoidettavana.
Sen voin kertoa, että syyllisyyttä potee ja raskaasti. Ei ole iljennyt naamaa näyttää, eikä edes puhelimessa puhua edes omille lapsilleen. Yläkertaankin taitaa olla pasmat sekaisin, kun helvettiin joutumisesta höpisee. Jätetyn tuskaa yrittää tällä välttelyllä estää kokemasta, mutta ei se auta. Päivin ja öin saa varmasti kokea omantunnon pauhun vauvanparkunan lomassa.
Pettäjä pettää toisenkin kerran, joten sama käiskirjoitus toistuu, ja voi tulla ikävä vielä kotiinkin. Takaisin ei ole tulemista. Miettiköön tekosiaan lopun ikää. MIES isolla m:llä eroaa ensin rehdisti, jos on ollut onneton aviossa ja vasta sitten perustaa uuden suhteen ja mahdollisesti perheen. Paskahousut toimii toisin.- sanna*
Tuo ei välttämättä mene ollenkaan noin kuin kirjoitit. Mies on osansa valinnut ja nauttii lapsestaan. Tämä suotakoon sekä isälle että lapselle. Hyvin usein vasta 50 miehet osaavat olla isiä, näyttää tunteensa. Tuntea olevansa parisuhteessa eikä vain rahasampona perheessä.
sanna* kirjoitti:
Tuo ei välttämättä mene ollenkaan noin kuin kirjoitit. Mies on osansa valinnut ja nauttii lapsestaan. Tämä suotakoon sekä isälle että lapselle. Hyvin usein vasta 50 miehet osaavat olla isiä, näyttää tunteensa. Tuntea olevansa parisuhteessa eikä vain rahasampona perheessä.
sanna*
Sattui vaan olemaan niin, että minä olin se rahasampo meidän perheessä ja tämä mies pienempipalkkaisempi ja useasti potkut saanut, epävarmoissa hommissa.- luukas 98
Älä nyt puhu ihan kukkua raunio. Miksi aikuisen miehen pitäisi lapsilleen selitellä yhtään mitään? Varmaankin palaisi luoksesi, jos haluaisi, vai mitä? Jos on pystynyt sinut jättämään mielihalujensa mukaan niin kaipa hän pystyisi nuorikkonsakin jättämään?
Miestäs tiedät että potee huonoa omaatuntoa? Katkera eukko olet, et muuta. Ja just sitä tyyppiä joka ottaa miehen AINA takaisin. Olisit onnellinen miehesi uudesta onnesta, jos siis olisit hyvä ihminen ja kristitty. Ja muista kristitty antaa aina anteeksi, että saa itsekin anteeksi, vai mitä? - Kuules Hihhuli!
luukas 98 kirjoitti:
Älä nyt puhu ihan kukkua raunio. Miksi aikuisen miehen pitäisi lapsilleen selitellä yhtään mitään? Varmaankin palaisi luoksesi, jos haluaisi, vai mitä? Jos on pystynyt sinut jättämään mielihalujensa mukaan niin kaipa hän pystyisi nuorikkonsakin jättämään?
Miestäs tiedät että potee huonoa omaatuntoa? Katkera eukko olet, et muuta. Ja just sitä tyyppiä joka ottaa miehen AINA takaisin. Olisit onnellinen miehesi uudesta onnesta, jos siis olisit hyvä ihminen ja kristitty. Ja muista kristitty antaa aina anteeksi, että saa itsekin anteeksi, vai mitä?Vastuuntuntoinen isä kertoo koko perheelle, myös lapsille. Mikäs kristitty luulet olevasi, jos puolustat huorintekijää. Tuollaista ei tarvitse antaa anteeksi. Ei kai kukaan omanarvontunteva nainen ala anteeks pyytelemään huorintekijältä, päinvastoinhan siinäpitäis toimia, pösilö!!!
- julia*
raunio_yrtti kirjoitti:
sanna*
Sattui vaan olemaan niin, että minä olin se rahasampo meidän perheessä ja tämä mies pienempipalkkaisempi ja useasti potkut saanut, epävarmoissa hommissa.Eikö kuitenkin ole vain positiivista, oli rahasampo tai ei, että pääsit eroon miehestä, joka on rakastunut toiseen?
julia* kirjoitti:
Eikö kuitenkin ole vain positiivista, oli rahasampo tai ei, että pääsit eroon miehestä, joka on rakastunut toiseen?
Tietysti, julia. Mutta miten vastuutonta on viettää salaa kaksoiselämää. Kunnon mies olisi kertonut tilanteen naamasta naamaan, että olen rakastunut toiseen ja nyt lähden. Mutta tätä peliä pidettiin selän takana niin kauan, että turvallinen lähtö taattiin itselle, niin ettei olisi joutunut pellolle. Ja kyllä kait olisi voinut odottaa eron, ennenkuin hankkii avioliiton ulkopuolisia lapsia. Eikös sekin jo kerro paljon sekä tästä kakkosesta, että exästäni. Olen todellakin onnellinen, että pääsin eroon tästä seikkailijasta ja valehtelijasta. Minulla ei ole hädän päivää, asunto jäi minulle ja omaisuus. Ja kuten sanoin, olin perheen pääelättäjä, en ollut taloudellisesti riippuvainen kenestäkään.
- vastuuta
sanna* kirjoitti:
No lapsia voi kyllä ruveta tekemään sitten kun on jo erottu. Tosi törkeää molemmilta tuollainen että uusi perhe selän takana perustetaan! Todella itsekkäitä ihmisiä.
- ....................
Vähänkö kuultaa katkeruus sanojesi lomasta! Ei sillä, etteikö sinulle olisi aihetta kiukkuun ja pettymykseen, mutta katkeruus asuu siellä päälimmäisenä.
- Candlelight!
sanna* kirjoitti:
Mun 50 mies ei kyllä jaksa hoitaa lapseaan ollenkaan.Hokee vaan kateellisena,kuinka kaverit on vapaita lähtemään vaikka kanarialle,kun eläköityvät.Ikä painaa eikä jaksa kiinnostua.Minkä teet.
- Tsemppiä, r-y
Raunio_yritti, syvä myötätuntoni on puolellasi. Tsemppiä sinulle uuteen elämään. Kun mies on poissa, siitähyvä elämä vasta alkaa. Elä itsellesi tästä eteenpäin.
- Isän kandeis aatella
luukas 98 kirjoitti:
Miestäs tiedät että potee huonoa omaatuntoa? Katkera eukko olet, et muuta. Ja just sitä tyyppiä joka ottaa miehen AINA takaisin. Olisit onnellinen miehesi uudesta onnesta, jos siis olisit hyvä ihminen ja kristitty. Ja muista kristitty antaa aina anteeksi, että saa itsekin anteeksi, vai mitä?Isän kandeis selittää lapsilleen. Jos auttaa. Mieheni isä petti anoppia,kun lapset oli jo täysi-ikäisiä. Käyttäytyi muutenkin alhaisesti erossa anoppia kohtaan. lapset ei oo 7 vuoteen halunneet nähdä isäänsä
- Tuskinpa
sanna* kirjoitti:
"Mies on osansa valinnut ja nauttii lapsestaan."
Tuo ei välttämättä mene ollenkaan noin kuin kirjoitit. Voi oll miehen näkökulmalta vahinko se lapsi. Täytyy nimittäin oll aika umpikiero, harvinainen ihminen, joka omasta halustaan lähtee lapsia suunnittelemaan ja tekemään oman puolison ja oman perheen selän takana.
- sanna*
Ero sattuu aina jotenkin, edes vähän. Kukaan ei kuitenkaan eroaisi, ellei tuntisi sen olevan välttämätöntä. Varmaan itsekin ymmärrät, ettei liitto miehen kanssa, jolla on toiseen suhde, johda mihinkään. Paitsi alati pahenevaan pahaan mieleen sinun osaltasi ja morkkikseen miehesi osalta. Hyvä, että teillä on ero vireillä.
- Heli 53
Pettäminen..... jos pitää mennä pettämään niin kotona kaikki ei ole hyvin. Aina ei voi pettäjää syyttää tapahtuneesta .Puhumattomuus, seksin puute ajaa ihan varmasti pettämään.
- herää p a h v i
Heli 53 kirjoitti:
Pettäminen..... jos pitää mennä pettämään niin kotona kaikki ei ole hyvin. Aina ei voi pettäjää syyttää tapahtuneesta .Puhumattomuus, seksin puute ajaa ihan varmasti pettämään.
Pettää jos kotona ei ole kaikki hyvin??? Toi on muuten paskaa!
Mikä syy se on pettää?? Yleisin syy on se että pettäjällä ei ole asiat kunnossa!
Ikäkriisi yleensä on syynä!
Syy löytyy AINA siinä pettäjässä! - ei pihhhhh
herää p a h v i kirjoitti:
Pettää jos kotona ei ole kaikki hyvin??? Toi on muuten paskaa!
Mikä syy se on pettää?? Yleisin syy on se että pettäjällä ei ole asiat kunnossa!
Ikäkriisi yleensä on syynä!
Syy löytyy AINA siinä pettäjässä!Ei muuten löydy. Jos pettäjä ei saa puolisoltaan mitä tarvitsee niin kyllä se on ihan kuule kahden kauppa jos homma ei toimi. Vai yksinkö se pettäjä on itsensä kanssa liitossa? Noi on noita katkerien petettyjen pihtareittein selittelyjä.
- petetty pihtariko?
ei pihhhhh kirjoitti:
Ei muuten löydy. Jos pettäjä ei saa puolisoltaan mitä tarvitsee niin kyllä se on ihan kuule kahden kauppa jos homma ei toimi. Vai yksinkö se pettäjä on itsensä kanssa liitossa? Noi on noita katkerien petettyjen pihtareittein selittelyjä.
Niin sille vieraalle kumppanille kerrotaan, ettei kotona toimi mikään. Meillä seksiä n.3-5 kertaa/vko ja silti mies käy panemassa 50miehen käyttämää naista. Sitten vielä kehtaa rukoilla, ethän jätä, minä rakastan vain sinua, syyttää ja haukkuu tuota ns. vierasta naista, joka on yhteinen tuttumme et silleen... Säälin tuota naista, jota tuleva ex-miheni ei arvosta, muuta kuin yleisenä käyttötavarana. Varmaan tuo nainen luulee, että mieheni hänestä välittää. Minä annan mieheni hänelle suosiolla, sittenpähän tietää mitä saa keski-ikäisestä miehestä, joka ei osaa edes vaatteita ostaa, saati niitä pestä. Luulen kuitenkin että mieheni ei ainakaan tuota naista huoli, mutta ei ole onneksi minun ongelmani. Nyt vain omaisuus jakoon ja uusi elämä alkuun itsellekin.
- *^*^*^*^*^*
ei pihhhhh kirjoitti:
Ei muuten löydy. Jos pettäjä ei saa puolisoltaan mitä tarvitsee niin kyllä se on ihan kuule kahden kauppa jos homma ei toimi. Vai yksinkö se pettäjä on itsensä kanssa liitossa? Noi on noita katkerien petettyjen pihtareittein selittelyjä.
Ei tietenkään pettäjä ole yksin liitossa, senhän nyt tietää jokainen. Mutta yksin se pettäjä päättää toimia toista kohtaan loukkaavasti ja väärin. Asiat kun voi hoitaa myös toista turhaan satuttamatta. Harvoin se puoliso siellä kotona on niin paha ihminen, että ansaitsee tulla loukatuski ja petetyksi. Ainahan voi erota jos puoliso ei kertakaikkiaan on niin vastenmielinen. Syy siihen ettei liitto toimi voi olla puolisossa tai molemmissa osapuolissa, mutta pettämiseen syyllistyy vain se joka pettää.
- kokenut sen
Ei voi. Pettäjä tuntee huonoa omaa tuntoa ehkä ensimmäisen ja toisen naisen kanssa jonka kanssa pettää omaa puolisoaan. Tai alkuun, mutta ei enää tuossa vaiheessa jos suhde on kestänyt noinkin pitkään jo.Pettäjä käy varmasti taistelua huonon omantuntonsa kanssa varmastikin vain ja ainoastaan yhteistein lasten takia.
Jos mies välittäisi, hän ei loukkaisi noin. Jokin häntä sen toisen luo vetää, jokin jota saa häneltä enemmän.- tutuista tutuin
Jokin häntä tosiaan vetää toisien luo. Vieras liha.
- tähkis***
Tuo on monesti täysin totta. Ja käy toki järkeenkin. Jos suhdetta toiseen kestää vain hetken ja mies lopettaa joko omasta halustaan tai jäätyään kiinni, siis todellakin lopettaa suhteen, hänen voi uskoa surevan ja että hän oikeasti katuu tekoaan ja häneen sattuu. Mutta kun suhdetta jatkuu pitkään, ja suhdetta jatketaan vaikka vaimmolle väitetään suhteen päättyneen, silloin huonoa omaa tuntoa kannetaan vain yhteisten lasten vuoksi. Silloin loukkaa toista niin pahasti, että jos oikeasti rakastaisi ja kunnioittaisi puolisoaan, niin ei vain pystyisi tekemään niin.
- Näin se menee
Jos kotona ei ole asiat kunnossa, niin ne asiat pitää ottaa puheeksi ja edes yrittää laittaa kuntoon eikä juosta toisen syliin pakoon ongelmia. Jos kyse on seksin puutteesta, niin minä ainakin sanoisin miehelleni, että haluan seksiä enkä sitä kanssasi saa, mitäs tehdään? Ne pettäjät joita ei omatunto kolkuta ovat uskotelleet itselleen mitä ihmeellisenpiä selityksiä siitä miksi siihen heillä on oikeus. Monet väittää esim., että kaikkihan sitä tekee ja sellaista on aina tapahtunut jne. Paljonkohan petetyn mieltä tuollaiset löpinät lohduttaa?
- kakkonen+
En usko että sattuu. Pettäjä kun ei anna tunteiden tulla kuvioihin.
- Ei koskaan pettänyt
Mua mietityttää sellainen, että mikä sitten on pettämistä parisuhteessa. Onko se vain sitä, että mennään sänkyyn ja naidaan vai esimerkiksi kaikki muukin seksi, esimerkiksi suihinotto jne? Ollaan oltu kaksitoista vuotta yhdessä ja mieheni tapaili muutaman vuoden toista naista. Kertomansa mukaan eivät olleet koskaan sängyssä, nainen otti vaan suihin. En oikein tiedä, uskonko vai en vieläkään mutta näin kertoi. Se katala toinen nainen olisi kyllä halunnut sänkyyn mutta mieheni mukaan ei halunnut, koska sai kotoaankin. Multa ei saa eikä saanut suihinottoa. Sitä en koskaan tee. En tiedä, tapailevatko vielä mutta sillä ei ole oikeastaan enää mitään merkitystäkään, koska itsekin katselen aina tilaisuuden tullen muita miehiä ja jos kohdalle joku ehdokas osuisi, varmasti menisin sänkyyn. En kostoksi, vaan jotenkin on sellainen olo, että ei se enää tuon tiedon jälkeen kiellettyäkään voisi olla. Nyt tietysti herää kysymys, että miksi ihmeessä vielä asutaan saman katon alla. Sitä minäkin pohdin. Ehkä sitä on niin tottunut, että ei osaa lähteäkään. Minulle ainakin tulisi paha mieli, jos jonkun naimisissa tai avoliitossa olevan kanssa touhuilisin. Sen vuoksi ehkä ei omalle kohdalle olekaan mitään kivaa sattunut, kun vapaita miehiä on niin vähän.
- Pettäjä
kakkonen 26.6.2012 13:06 1
En usko että sattuu. Pettäjä kun ei anna tunteiden tulla kuvioihin.
On varmasti olemassa tunteettomia narsisti-pettäjiä, mutta löytyy myös ns. normaaleita ihmisiä jotka tekevät ihmimillisen virheen.
Saanen antaa oman panokseni tähän "Sattuuko pettäjään"-keskusteluun. Joka ikinen ihminen on yksilö, jokainen parisuhde on yksilöllinen, joten yleismaailmallista vastausta ei luonnollisesti ole? Ihmetyttää ihmiset jotka palstoilla heittävät omia mielipiteitään totuuksina, mahdollisesti vielä ilman minkäänlaista oman käden kokemusta. Olen yrittänyt harrastaa kyökkiterapiaa itseäni varten etsimällä artikkeleita ja puheenvuoroja PETTÄJÄN maailman romahtamisesta, omanarvontunteen katoamisesta, seksuaalisen itsetunnon pirstaloitumisesti pettämisen jälkeen, ja muista pettämisestä lähteneistä sivuvaikutuksista, jotka ovat ainakin oman elämäni perusteellisesti tuhonneet.
Itse petin kolmen vuoden avopuolisoani ulkomailla opiskellessani. Kaukosuhteelle ei alkuperäisistä suunnitelmista huolimatta sitten näkynytkään loppua, olin eristyksissä ulkomailla vailla kunnon puhekontaktia, minkäänlaisesta seksielämästä puhumattakaan. Olen aina kärsinyt itsetunto-ongelmista jotka rajoittavat vastakkaisen sukupuolen kanssa luonnollisesti ja spontaanisti kommunikointia. Jotenkin olen aina ollut enemmän tai vähemmän lukossa. Opiskelumaassani skandinaaviset piirteeni kuitenkin herättävät huomattavasti enemmän huomiota kuin Stadissa kävellessäni, mikä itseasiassa yleensä ärsytti, mutta myös salakavalasti hiveli hieman itsetuntoa, varsinkin pienessä tai suuremmassa viinihuurussa. Lähestymisyrityksiäkin riitti tästä syystä. Nämä kaikki tekijät yhdessä vaikuttivat ajautumiseeni pettäjäksi. En kuitenkaan tarkoita tekijöillä syitä tai tekosyitä, vaan puhtaasti sitä miten tilanteeseen päädyttiin.
Tämä tapahtui hieman ennen kesäksi paluuta Suomeen, jäin kiinni asiasta niin että avomieheni kävi eräänä paluuni jälkeisenä yönä läpi puhelimeni ja tietokoneeni tiedostot, pakkasi kamansa ja häipyi saman tien. Jäin tyhjän päälle, rakastan häntä edelleen ehdottoman vahvasti, mutta hän ei koskaan ikimaailmassa ole palaamassa suhteeseen. Vaikka tästä on jo melkein puoli vuotta, tuntuu siltä että olen edelleen samassa suhteessa, mutta yksinäni. Henkisiä voimavaroja ei ole nimeksikään, koulunkäynti onnistuu juuri ja juuri, vaikka pari päivää viikosta vietänkin vielä sängyn pohjalla. Tämä on suurta edistystä sille, että kesän vietin vain ja pelkästään sängyn pohjalla tai lattialla. Olen melkein kokonaan eristäytynyt ulkomaailmasta ja sosiaalisesta kanssakäymisestä, puhumattakaan potentiaalisista miessuhteista. Pelkkä ajatus uudesta miehestä oksettaa, enkä tiedä millä keinoin pääsisin näistä itsesyytöksistä eroon. Tuntuu siltä etten ansaitse ketään tai mitään, olen auttamattomasti paha huora, joka ansaitsee tämän kaiken eli ei mitään. Itselle anteeksi antaminen on ehdottomasti se kaikkein vaikein asia.
Long story short, pettäminen voi ja sattuu myös pettäjään. Omassa tapauksessani sanoisin että pettäminen sattui pääasiassa nimen omaan pettäjään. Turhauttaa se miten vähän petetyn näkökulmasta kirjoitetaan, ja jos kirjoitetaan, on esimerkkinä valitettavan usein keski-iän kriisissä pyöriskelevä avioiliitosta lähtenyt pettäjä, joka on nimen omaan pedannut tiensä jo valmiiksi rinnakkaissuhteeseensa ja jättää vaimonsa yhtäkkisellä pommilla ilman sen suurempia omantunnontuskia. Mitenkäs me toisenlaiset pettäjät? Suomeen palatessani tarvitsen ehdottomasti terapiaa asiasta ylipääsemiseen, ulkomailla seilatessani en siihen oikein täysillä pysty.
Lähetän tukeni kaikille, joiden elämän pettäminen tai petetyksi tuleminen on sekoittanut. Vaikka nyt tuntuu toivottomalta, tiedostan kuitenkin ettei pohjalta pääse kuin ylöspäin, pidetään se mielessä! Suosittelen myös kaikille tuota Revitty Sydän -kirjaa, auttoi minuakin jonkin verran, vaikken sieltä löytänytkään yhtäkään pettäjän tarinaa johon olisin samaistunut täysin.- Näin meillä
Minun pettäjämieheni kanssa on menossa asumusero. Kärysi 6kk:n suhteesta. Mies on todella ristiriitainen. Välillä syvästi masentunut, taas toisena päivänä häikäilemättömän ylimielinen. Syyttää minua suurista kärsimyksistään, ja taistelee rahasta, kun ositusta teemme, siten että saisi itse mahdollisimman paljon minulle kuuluvaa. ja valehtelee, kaunistelee pettämisiään yhä vaan.
Ehkä hän tuntee syyllisyyttä. Mutta minulle hän ei sitä osoita. - .......
Näin meillä kirjoitti:
Minun pettäjämieheni kanssa on menossa asumusero. Kärysi 6kk:n suhteesta. Mies on todella ristiriitainen. Välillä syvästi masentunut, taas toisena päivänä häikäilemättömän ylimielinen. Syyttää minua suurista kärsimyksistään, ja taistelee rahasta, kun ositusta teemme, siten että saisi itse mahdollisimman paljon minulle kuuluvaa. ja valehtelee, kaunistelee pettämisiään yhä vaan.
Ehkä hän tuntee syyllisyyttä. Mutta minulle hän ei sitä osoita.Monet taistelevat rahasta erossa, vaikkeivät olisi edes pettäneet.
- Surullinen 1
Mieheen ei satu pettäminen, koska joillakin heistä on vain tarve panna kun siltä tuntuu ja antavia löytyy. Eräskin mies sanoi, "sehän oli vain pano, mitä tuosta".
- ^^^^^^
Tuo on ihan kukkua tuo tarve panna kun siltä tuntuu. Kyllä ne tarpeet voi laittaa välillä syrjäänkin. Aikuinen ihminen kykenee siihen kyllä. Mitä tuohon "sehän oli vaan pelkkä pano" asiaan tulee, niin olen itsekin kuullut muutaman kerran tuon lauseen. Luulisin, että se on vain puolustelua ja itselleen uskottelua, ettei siinä mitään pahaa ollut. Näin voi uskotella itselleen, ettei ole voinut satuttaa ketään, kun kyseessä oli pelkkä joku. Voihan sitä lyödä toista ja sanoa, että se oli pelkkä läpsäys,ei siitä kannata loukkaantua ja mieltänsä pahoittaa. Tuollainen ihminen ei vaan osaa asettua toisen asemaan, mutta annas olla kun joku tekee häntä kohtaan väärin. Silloin on maailman kirjat sekaisin.
- jarik
Ei me miehet mitään kiviä olla, mutta totuuden nimessä täytyy sanoa, että pettäessä ei sattunut. Jälkikäteen tuli sitten taju koko hommaan. Ja rehehellisesti sanottuna tuntui ihan helvetin pahalta eikä ymmärrys meinannut riittää tajuaan, mitä olin tehnyt. Jotenkin en ajatellut pettäessä, että petän. Se oli olevinaan jotain muuta joka ei ollu keltään pois. Sen asia vaan työnsi sivuun. Vaimon kanssa oli silloin ihan ok, ei mitään pahasti pielessä vaan tavallista arkea, se oli alkanu vaan tuntua puurolta. Nyt jälkikäteen aateltuna se puuro oli parasta aikaa mun elämässä. Pahalta tuntuu vieläkin vaikka pahin on toivottavasti vaimon kanssa takana.
- Kiitos
Kiitos, jakrik, itseni ja muiden vaimojen puolesta,meidän, jotka pyöritämme sitä harmaata arkea ja keitämme ne puurot.
- nainen7
Tottakai pettäjäänkin voi sattua, varsinkin jos oikeasti on tunteita molempia kohtaan eikä vain osaa valita. Silloin on tukalat tilanteen. Nyt monet sitten sanovat että "Jos oikeasti olisi tunteita kumppania kohtaan ei pettäisi". Mutta ei se ole niin yksinkertaista, jos kerran sattuu virhe ja pettää. Huomaa pian että teki sen koska on tunteita tätä toista kohtaan mutta myöskin nykyistä kumppania kohtaa. Silloin yleensä jatkaa sitä touhua kunnes jää kiinni. Silloin ei itse tarvitse valita, vaan valinta tehdään puolestasi. Ja sekin sattuu..
- Terve ihminen voi...
Kyllä voi. Mutta riippuu toki ihmisestä.
Itse olen pettänyt ja siinä vaiheessa kun puoso ymmärsi mitä on tapahtunut niin...
Kyllä sattui. Itse tajusin kuinka paljon pahaa olin toiselle tehnyt ja kuinka paljon tuskaa aiheuttanut. En tee samaa toista kertaa. - Ristiriita1992
Olen pettäjä, muhun sattuu ja olisi ollut helvetin väärin ja paskahoususta olla kertomatta että kävin vieraissa. Olen valmis jäämään yksin, tunnen syyllisyyttä siitä että petin. Rakastan miestä jonka kanssa elin mutta rakastan myös tätä nykyistä jonka kanssa petihommiin päädyin. Loppujenlopuksi tulen ampumaan itseltäni pään irti koska vituttaa. Ja sen ansaitsen. Toivoisin oikeastaan että ex mieheni tekisi sen.
- .........
No höpöhöpö. Tuo on nuoruuden kiihkoa, ehdottomuutta ja joutavanpäiväistä dramatiikkaa.
- ..........
Jokaisella on omat tuskansa. Toisen tuskaa voi ymmärtää ja joskus se saattaa auttaa itseäkin omissa tuskissa, ainakin pitkässä juoksussa. Voitko sinä ymmärtää miehesi tuskaa?
- kyynikko1
Enpä usko että pettäjään sattuu. Toiveajattelua.
- niinseelämämenee
Ei satu kun on joutunut ensin itse petetyksi, samaa hoitoa vain takaisin.
- Liian_hyvä_sulle
Jos mies on patologinen pettäjä ja valehtelija, niin ei satu. Hän ei ymmärrä ollenkaan tekonsa tuottamaa tuskaa, eikä hän tunne sitä itse. Hänen kaikkien valheidensa ainoa tarkoitus on vain saada naiset koukkuun ja pysymään siinä. Viis siitä keneen sattuu ja kuinka paljon.
- Anonyymi
Ei jos ei hänelle ole itselleen koskaan niin käynyt ja yleensä poikkeuksetta ainoa asia mitä pettäjä katuu on että jäi kiinni ei ole hetkessä syntynyt päätös pettää edes vaikka alkoholilla olisi osaa asiaan alkoholi vain poistaa estot olla tekemättä mitään
- Anonyymi
Ei satu.Löytänyt jotain parempaa.
- Anonyymi
Ei taida sattua, jos kerran homma jatkuu. Pettäjä ei välitä, ei sitoudu, on itsekäs. Tapailin naista, joka sai pahemman kerran lankaan. Esitti ajattelevaa, naisellista, avointa naista. Petti henkisesti valehtelemalla lukemattomista asioita. Petti fyysisesti. En voi mitenkään uskoa, että tämä nainen katuu tai häneen sattuisi, muu kuin se, että asia paljastui ja joutui nolona näkemään sen, että näin hänestä totuuden. Ettei pystynyt pidempään pitämään valheellista kuvaa yllä. Ei jää ikävä pygminaista, pettäjää.
- Anonyymi
Oman kokemuksen mukaan ei. Ex-vaimoni petti minua paljon. Törmäsin vahingossa hänen kirjoituksensa, jossa luki: Tiedän nyt että pettäminen on väärin". Ennen tuota tekstiä minua on petetty yli vuosikymmen. Mietin omaa parisuhdetta ja niissä toistuvia outoja tapahtumia. Kuten mitä vaimo sanoi sängyssä tai miten käyttäytyi. Kun tajusin vaimoni pettäneen, pystyin peilata samaa käytöstä pitkälle menneisyyteen. Nyt ymmärrän, hän ei flirtti sinisilmäisyyttään vaan teki kaiken tietoisesti. Hän häpeää ainoastaan sitä, että avioliitto hajosi, ei pettämisiä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1436008
- 1563069
Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san4313037- 262344
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv492229Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m131937Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo711818- 791563
Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä141204Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍101132