mitä tarkoittaa että moottori on esim: 2 litrainen?

tietämätön646

tiedän autoista paljon ja aionkin kouluttautua automekaanikoksi mutta silti en vielläkään ymmärrä sitä että mitä tarkoittaa että joku moottori on esim: 2litrainen tai 8 litrainen? tarkoittaako sitä että moottori kuluttaa sen verran tietyssä ajassa vai mitä?? helkkaristi kiitoksii jos vastaisitte =)

45

29583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23

      No se on moottorin sylinterien yhteenlaskettu litratilavuus. Yleensä ns kaksilitrainen on kuutiosenteissä vähän alle esim. 1997cm3.

      • Pakattu litramäärä

        Turboahdettu moottori on "suurempi" kuin sylinterien vetoisuus, jos mittana on sen käyttämä ilmamäärä täysteholla!


    • 440cidvaimikäseoli
      • ...,,,,

        Väärin meni vieläkin. Jos moottori on 2-litrainen, on moottorin sylinterien yhteenlaskettu sylinteritilavuus 2 litraa, siis sylinterin tilavuus männän ollessa alakuolokohdassa.


      • Aina vaan
        ...,,,, kirjoitti:

        Väärin meni vieläkin. Jos moottori on 2-litrainen, on moottorin sylinterien yhteenlaskettu sylinteritilavuus 2 litraa, siis sylinterin tilavuus männän ollessa alakuolokohdassa.

        Väärin meni vieläkin..., palotilaa ei lasketa mukaan, vaan ainoastaan tilavuus mikä saadaan sylinterin halkaisijan, iskun pituuden ja sylinterien määrän mukaan....


    • Lyhyesti näin

      Voisi ajatella että sylinteri on kuin lääkruisku joka ilmee sisään tietyn määrän ilmaa.

      Jos jokainen sylinteri on esim 0,5 litraa saadaan neljällä sylinterillä moottorin tilavuudeksi 2 litraa

      Näin siis jos ilmaa IMETÄÄN

      Joskus taasen autossa on ns. turbo jolloin ilmaan puhalletaan sylinteriin, näin ollen saatetaan saada 0,5 litran sylinteriin esim 0,8 litraa ilmaa (ylipaine siis) jolloin neljä sylinterisellä autolla saadaan ainetta sisään 3,2 litraa, kun vapasti imememällä sinne saataisi vain 3,2 litraa.

      On olemassa myös polttomoottoreita, jotka toimii ns. puhallinturbiinilla, jolloin pikkuauton kulutukseksi saadaan vain noin 2 litraa sadalla, eikä tarvita edes vaihdelaatikkoa, valitettavasti ölhy-yhtiöt on ostanut tällaiset patentit, ja pitää niisä kassakaapissa, ettei alalla menisi huonommin, koska normaali auto vie noin 8 litraa sadalla

      • ---

        tosin sinne autonmoottorin sylinteriin ei tule imemällä 100% täytöstä.


      • kappa vai litra

        Painukaa hevon kuuseen ruiskujenne kanssa. Lukekaa aloittajan kysymys ja vastatkaa siihen. Ei se, millä tavalla ilmaa menee sylinteriin ole mitään tekemistä moottorin tilavuuden kanssa.


      • rggrg rttr
        kappa vai litra kirjoitti:

        Painukaa hevon kuuseen ruiskujenne kanssa. Lukekaa aloittajan kysymys ja vastatkaa siihen. Ei se, millä tavalla ilmaa menee sylinteriin ole mitään tekemistä moottorin tilavuuden kanssa.

        Onhan, jos sinne menee ilmaan litra, on kone "litranen" jos sinne menee 1,5 litraa on kone "tuhatviissataakuutioinen"

        Eli jos koneen fyysinen tilavuus on litran, saa sinne laitettua kuitenkin 1500cc ilman, kunhan vähän paineistaa sitä


      • DIN YOUR ASS
        rggrg rttr kirjoitti:

        Onhan, jos sinne menee ilmaan litra, on kone "litranen" jos sinne menee 1,5 litraa on kone "tuhatviissataakuutioinen"

        Eli jos koneen fyysinen tilavuus on litran, saa sinne laitettua kuitenkin 1500cc ilman, kunhan vähän paineistaa sitä

        No ei ole. Moottorin sylinteritilavuus on tilavuus, jonka määrittävät sylinterin halkaisija, sylinterien lukumäärä ja männän iskun pituus.

        Mitä tahansa lässynlässyähän voidaan mitata ja ilmoittaa, mutta sylinteritilavuus ei siitä miksikään muutu.


      • Anonyymi

        Ottaa mukaan tehokkaan akkukäyttöisen paineilmakompuran ja pyörittää moottoria pelkällä paineilmalla, kulutus 0 litraa polttoainetta / 100km.


      • Anonyymi

        "kulutukseksi saadaan vain noin 2 litraa sadalla, eikä tarvita edes vaihdelaatikkoa, valitettavasti öljy-yhtiöt on ostanut tällaiset patentit, ja pitää niisä kassakaapissa,"

        eikös patentit vanhene 17 vuodessa?

        Joko nuo patentit on vanhentuneet ?

        Nimittäin: Kun patentti vanhenee, niin sen jälkeen kuka tahansa saa vapaasti hyödyntää patentoitua keksintöä, eikä tartte maksaa käyttöoikeudesta mitään.

        Eli öljy-yhtiöt eivät voi tuolla tavalla estää keksinnön käyttöönottoa, mutta voivat viivästyttää sitä 17 vuotta.


    • 1,5l = 1500cm3

      normaalisti auton moottorin litrakoosta puhuttaessa ei oteta huomioon noita turbojen aiheuttamia teoreettisia "moottorikoon" kasvuja, sylinteritilavuus ratkaisee.
      Sylintereitähän ei täytetä pelkällä ilmalla vaan seassa on myös polttoainetta...

      • Väärin meni

        Uuden SFS 6002 Standardin mukaan moottorin tilavuudeksi tulee ilmoittaa se tilavuus kuinka paljon sinne menee sitä ilma-polttoaine seosta ja näin on hyvä.

        Monesti palstalla ollaan verrattu 1,5 litran TURBO dieseliä ja 1,5 litran normaalia bensiiniä.

        Esim litran happipulloon voidaan saada 200 litraa happea.

        Eli 200 kertaa enemmän kuin litran muovipulloon johon vain lyöt korkin kiinni


      • sähkömies.....
        Väärin meni kirjoitti:

        Uuden SFS 6002 Standardin mukaan moottorin tilavuudeksi tulee ilmoittaa se tilavuus kuinka paljon sinne menee sitä ilma-polttoaine seosta ja näin on hyvä.

        Monesti palstalla ollaan verrattu 1,5 litran TURBO dieseliä ja 1,5 litran normaalia bensiiniä.

        Esim litran happipulloon voidaan saada 200 litraa happea.

        Eli 200 kertaa enemmän kuin litran muovipulloon johon vain lyöt korkin kiinni

        Eikös siinä standardissa ole myöskin tarkkaan määritelty ilman lämpötila jota moottoriin ahdetaan?


      • Happikato
        Väärin meni kirjoitti:

        Uuden SFS 6002 Standardin mukaan moottorin tilavuudeksi tulee ilmoittaa se tilavuus kuinka paljon sinne menee sitä ilma-polttoaine seosta ja näin on hyvä.

        Monesti palstalla ollaan verrattu 1,5 litran TURBO dieseliä ja 1,5 litran normaalia bensiiniä.

        Esim litran happipulloon voidaan saada 200 litraa happea.

        Eli 200 kertaa enemmän kuin litran muovipulloon johon vain lyöt korkin kiinni

        Siinä Standardissa on vaatimukset ihan muusta.


      • Standardiussaffrr
        Happikato kirjoitti:

        Siinä Standardissa on vaatimukset ihan muusta.

        Siinä kerrotaan tarkkaan miten moottorin tilavuus lasketaan, eli se kuinka paljon sinne menee seosta.

        On aivan eri asia onko sitä seosta siellä 1 barin paineella tai 2 baarin paineella.

        Esim Silja-Euroopan moottorin tilavuus on 24000 litraa ja pienen henkilöauton 1,5 litraa

        Eli kyllä se paineistuskin vaikuttaa asiaan.

        Sun eli litran colapullaan menee litra ilmaa, jos lyöt vain korkin kiinni, litran happipulloon voi taasen mennä vaikkapa 100 litraa ilmaa


      • b
        Standardiussaffrr kirjoitti:

        Siinä kerrotaan tarkkaan miten moottorin tilavuus lasketaan, eli se kuinka paljon sinne menee seosta.

        On aivan eri asia onko sitä seosta siellä 1 barin paineella tai 2 baarin paineella.

        Esim Silja-Euroopan moottorin tilavuus on 24000 litraa ja pienen henkilöauton 1,5 litraa

        Eli kyllä se paineistuskin vaikuttaa asiaan.

        Sun eli litran colapullaan menee litra ilmaa, jos lyöt vain korkin kiinni, litran happipulloon voi taasen mennä vaikkapa 100 litraa ilmaa

        Litra on tilavuusyksikkö, eikä sillä ole mitään tekemistä paineen kanssa. Litran pullo on litran pullo, vaikka painetta olisi kuinka paljon.


      • 87k
        b kirjoitti:

        Litra on tilavuusyksikkö, eikä sillä ole mitään tekemistä paineen kanssa. Litran pullo on litran pullo, vaikka painetta olisi kuinka paljon.

        Niin, ei tietenkään sylinterin koko muutu, mutta se muuttuu paljonko sinne sitä seosta mennee


      • Vai mitä sanoa
        Standardiussaffrr kirjoitti:

        Siinä kerrotaan tarkkaan miten moottorin tilavuus lasketaan, eli se kuinka paljon sinne menee seosta.

        On aivan eri asia onko sitä seosta siellä 1 barin paineella tai 2 baarin paineella.

        Esim Silja-Euroopan moottorin tilavuus on 24000 litraa ja pienen henkilöauton 1,5 litraa

        Eli kyllä se paineistuskin vaikuttaa asiaan.

        Sun eli litran colapullaan menee litra ilmaa, jos lyöt vain korkin kiinni, litran happipulloon voi taasen mennä vaikkapa 100 litraa ilmaa

        Ahtaako kaikilla sylintereillä?


      • c
        87k kirjoitti:

        Niin, ei tietenkään sylinterin koko muutu, mutta se muuttuu paljonko sinne sitä seosta mennee

        Paljonko litran astiaan mahtuu tyhjiötä?


    • titsy babe

      Onko sillä mitään väliä? Sitä enemmän, sitä enemmän. Osta jenkkipaku tai joku vanha rauta, yli kuuden litran koneilla varmasti matalat mörinät ja tehoa piisaa.

      Sarkasmia siis.

    • Wannabe Motorman

      En ole tutustunut ohjeisiin tai standardeihin, joissa määritellään, kuinka moottorin tilavuus eli oikeammin iskutilavuus lasketaan. Mutta kannattaa tutustua siihen, kuinka autolehdissä, esimerkiksi Tekniikan Maailmassa, autojen moottorin iskutilavuus ilmoitetaan. Ilmoitetun iskutilavuuden voi laskea itsekin, koska yleensä moottoritiedoissa ilmoitetaan myös sylinterin mitat, jotka ovat sylinterin halkaisija ja iskunpituus. Noiden kahden muuttujan avulla voidaan laskea yhden sylinterin iskutilavuus kaavalla pii*r^2*h. R on sylinterin halkaisijan puolikas ja h on iskunpituus. Moottorin iskutilavuudeksi tulee kaikkien sylinterien yhteenlaskettu iskutilavuus. Palotilan tilavuutta ei lasketa mukaan iskutilavuuteen, eikä ahtamisen vaikutusta. Kannattaa muistaa, että 1 dm^3 (1 litra) = 1000 cm^3 = 1 000 000 mm^3.

    • masturbiini

      Tarpeeks kun ahtaa niin turpoo

    • MitenSeOn

      Miksi tähän ei saada selvyyttä?

      • ErkkiEsimerkitön

        Eihän tuossa ole epäselvyyttä.

        Yksinkertaistaen kyseessä on männän ylä- ja alakuolokohdan välinen tilavuus. Eli suomeksi, se matkan mitä mäntä kulkee siitä kun alaspäin suuntaava liike pysähtyy ja sen kohdan jossa ylöspäin suuntaavan liike pysähtyy, näiden kahden pisteen välinen tilavuus. Ja tuo tilavuus kerrotaan sylinterien määrällä, jos yhden sylinterin tilavuus on 350cm3 ja sylinteritä on kolme on moottorin tilavuus 1050cm3. On sitten valmistajasta määrittelystä kyse onko kyseessä 1.0 vai 1.1 litrainen moottori.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Iskutilavuus


    • dsafgsfdhgh

      "tarkoittaako sitä että moottori kuluttaa sen verran tietyssä ajassa vai mitä??"
      No ei ajassa vaan sadalla kilometrillä. Kaksilitrainen tietysti kuluttaa kaksi litraa satasella ja kahdeksanlitrainen vastaavasti kahdeksan litraa sadalla kilometrillä.
      Mutta kyllä sinusta automekaanikko tulee, kun opit vielä nelivedon ja kaksivedon eron.

      • mellanarm

        Nyt kannattaisi soittaa vielä vaikka Ensio Itkoselle ja kysyä mikä on carboraattorin kampi tai raidetangon välikannatin eli apusimpukka.


      • Jannu.Karpov

        Enskalle ei ole enää puhelinnumeroa. Se on kuitenkin vielä voimassa että ei ajeta sataa kun sataa :D


      • Anonyymi

        Mitä jos saa kaks litrasella kulumaan kaheksan?


    • Anonyymi

      Sylinteriinhän saa varmasti ahdettua ilmaa ties kuinka paljon, koska ilma puristuu kasaan, mutta neste ei anna periksi, joten jos sylinteriin joutuu nestettä puristustahdin tilavuutta enemmän, kone hydrolukkiutuu ja seurauksena on yleensä moottorin täystuho, vähintäänkin vääntynyt kiertokanki, ja sekään ei ihan vähästä taivu, joten väkivaltaisen pakotuksen seurauksena särkyy yleensä muutakin...

      • Anonyymi

        Täystuho on aika suhteellinen käsite.

        Jos suomalaisessa autossa menee nokkahihna poikki niin voi olla että yli 10 vuoden ikäinen auto romutetaan vaikka sen saisi alle 400 euron osilla toimivaksi.

        Kuubassa vaikka tulee kanki lohkosta läpi niin moottori kunnostetaan käyväksi. Lappu vaan lohkoon tulleen reijän päälle ja uusi kanki koneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täystuho on aika suhteellinen käsite.

        Jos suomalaisessa autossa menee nokkahihna poikki niin voi olla että yli 10 vuoden ikäinen auto romutetaan vaikka sen saisi alle 400 euron osilla toimivaksi.

        Kuubassa vaikka tulee kanki lohkosta läpi niin moottori kunnostetaan käyväksi. Lappu vaan lohkoon tulleen reijän päälle ja uusi kanki koneeseen.

        Osien lisäksi tarvitaan työt ja töineen koneremontti maksaa niin paljon ettei kannata enää yli 10v autoon.
        Kuubassa todennäköisesti ei ole yhtä kireitä päästövaatimuksia ja katsastusta kuin Suomessa... Suomessa on jopa tarpeettoman kireä katsastus jos uhkaillaan ajokiellolla jopa nastaerojen vuoksi... ei tällaista ole missään oikeasti autoistuneissa maissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osien lisäksi tarvitaan työt ja töineen koneremontti maksaa niin paljon ettei kannata enää yli 10v autoon.
        Kuubassa todennäköisesti ei ole yhtä kireitä päästövaatimuksia ja katsastusta kuin Suomessa... Suomessa on jopa tarpeettoman kireä katsastus jos uhkaillaan ajokiellolla jopa nastaerojen vuoksi... ei tällaista ole missään oikeasti autoistuneissa maissa...

        "Osien lisäksi tarvitaan työt ja töineen koneremontti maksaa niin paljon ettei kannata enää yli 10v autoon."

        Minä korjasin kannen 11 vuoden iäiseen autoon kun oli mennyt nokkahihna poikki. Uudet venttiilit, tiivisteet, kannenpultit, nokkahihnasarja, noin 400 euroa.

        En olisi saanut tuohon hintaan käytettyä konetta, joka on aina arpapeliä.

        Olen nyt tuolla 13 vuotta ajellut ja hyvin on toiminut.


    • Anonyymi

      Vai automekaanikoksi? khi-hii...

    • Anonyymi

      Sen 2litraa vetoisuudeltaan. se voiolla myös 1.2Tai isoss " jenkkiautossa2 voi olla 4 litran moottori.

    • Anonyymi

      Kuinka paljon pissiä keskimäärin kyseisen automerkin käyttäjän pääkopassa on

    • Anonyymi

      jos moottoritilasta löytyy kaksi maitopurkkia, on se 2-litrainen.

    • Anonyymi

      Jos moottori on 2-litrainen, on moottorin sylinterien yhteenlaskettu sylinteritilavuus 2 litraa, siis sylinterin tilavuus männän ollessa alakuolokohdassa.

      • Anonyymi

        Eikä moottorin tilavuus lisäänny yhtään vaikka sinne painettaisiin turbolla tai jopa kompuralla lisää ilmaa, sillä kylmä metalli ei veny eikä paisu. Lisätilavuus vaatii jo koneistusta.


    • Anonyymi

      kulutus 2 litraa per 100km

    • Anonyymi

      Se mikä on tullut tässä keskustelussa selväksi on että keskustelijoitten aivojen tilavuus ei ole lähelläkään normaalia 1,45 litraa, vaan toimivat vajaalla.

      Moottorin iskutilavuus on siis sylinterien määrä * männän pinta-ala * iskunpituus.

      Männän pinta-ala puolestaan on kansakoulussa opittu pii * säde^2

      Ei muuta, kuin voi jeesus sentään.

      • Anonyymi

        unohdit vähentää mäntien palautusjousten viemän tilan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        unohdit vähentää mäntien palautusjousten viemän tilan...

        Vastaaja ei ole vielä edennyt niin pitkälle. Se kun vaatii lukiotason integraalilaskentaa.


    • Anonyymi

      Se tarkoittaa moottorin öljymäärää. 2 L moottoriin tarvii siis 2L öljyä kun ne vaihdetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe