Olenko miten läheinen edesmenneelle lähimmäiselleni?

mietityttää

Olin avoliitossa yli kolmekymmentä vuotta sitten ja saimme kolmen yhteisen vuoden aikana kaksi lasta jotka nyt ovat jo 34 ja 33 vuotta.
Avoliitto päättyi silloin kauan sitten ja siihen että hän ei voinut olla mukana perheessä vaan eli poikamieselämää niinkuin ei perhettä olisikaan olemassa. Kannoin silloin vastuun perheestä yksin. Hän lähti eikä meillä ollut edes mitään kovin isoja riitojakaan. Yritti oikeudessa ajaa asiaa että saisi toisen lapsen itselleen. Epäonnistui.
En ole ollut kovin katkera, mutta en ole halunnut olla tekemisissä kovin paljon näinä vuosina. Nyt olisi sitten ihan yllättäen hautajaiset edessä. Mikä on minun vastuu ja velvollisuus meidän yhteisiä lapsia ajatellen ottaa osaa hautajaisiin ja millä lailla?
Jos saisin itse päättää en laittaisi tikkua ristiin, enkä osaa surrakaan poismenoa. Aikuisten lasten toivomus oli viimeiseen asti että oltaisiin vielä yhdessä joskus. En haluaisi nyt tuottaa lisää pettymyksiä ja siksi kyselen, mitä te ajattelisitte olisi oikein tehty minulta tässä tilanteessä? Adressi ja neutraali lyhyt muistolause mutta ei kukkia, vai?

6

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rweedu

Onko sinut kutsuttu hautajaisiin? Onko muita lapsia/ketkä ovat hänen lähimpiä omaisia jotka järjestävät hautajaiset?
      Lapset ovat varmaan menossa.
      Voit lähettää heidän mukana adressin tai pienen kukan.

• tunteet ratkaisevat

Ei hautajaiin ole kenekään pakko mennä. Sinne mennään kunnioitmaan poilähteneen muistoa ja on siis ennenkaikeea vainjalle viimeinen palvelus ja muistojuhla.
      Sinun asemessa adressi olisi riittävä.

• harmaata taivasta

Toinen yhteisistä lapsistamme sanoi että kyllä minullakin on oikeus surra. Ei ole kutsuttu hauttajaisiin, ei edes omien yhteisten lapsien kautta. Ymmärrettävääkin koska äkillinen poismeno tuli yllätyksenä. Elämä ei oikein hallinnassa vielä.

• erikoinenjupa

Kuka kuoli?

• JK

ENNOLLE

• 15 + 9

>Mikä on minun vastuu ja velvollisuus meidän yhteisiä lapsia ajatellen ottaa osaa hautajaisiin ja millä lailla?
      Jos saisin itse päättää en laittaisi tikkua ristiin, enkä osaa surrakaan poismenoa.<

Ei sinulla ole minkäänlaisia velvollisuuksia entistä avopuolisoasi kohtaan. Mennyt on mennyttä. Sinun ei tarvitse eikä pidäkään osallistua siunaustilaisuuteen, hautajaisiin tai muistotilaisuuteen, ellei sinua ole sinne kutsuttu. Pakko ei ole, vaikka kutsuttaisiinkin.

On täysin korrektia lähettää suruadressi, jossa jokin hyvin neutraali teksti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      13
      1693
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      135
      1679
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      256
      1212
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1088
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      955
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      939
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      897
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      868
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      865
    Aihe