Kaikenlaisia plottereita on tullut testattua. Kaikissa näyttäisi olevan sama ongelma: Kun zoomaa käyttökelpoiselle etäisyydelle, häviää näytöstä kaikki detaljit. Jopa kaverin veneessä oleva jumalattoma iso (ja kallis) Furuno on samanlainen: kun zoomaa niin, että näytössä on edes muutama maili näkyvissä kerrallaan, häviää kaikki merimerkit ja syvyysmerkinnät.
Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki plotterit on tehty sellaista käyttöä varten, jossa ajetaan vaan ennakkoon tehtyä reittiä pitkin. Purjehtijana en sellaista harrasta. Enhän edes tiedä merelle lähtiessäni, että mihin lopulta päädyn. Tai jos se on selvillä, niin reitti sinne ei. Reitti kun riippuu monesta seikasta, enimmäkseen tuulista. Nykyisiä plottereita voin käyttää korkeintaan johonkin sataman sisäänajoon, en juuri muuhun.
Juu, tiedän, että kaikissa plottereissa voi säätää detaljien määrää. Mutta kun olen ne laittanut aina täysille, silti käyttökelpoiselle etäisyydelle zoomatessa ne detaljit vaan häviää... ja ymmärrän pienen näytön asettamat rajoitteet.
Silti tuntuu oudolta, että samankoisesta kalliista plotterista katsottaessa ei saa järkevää karttakuvaa aikaiseksi, mutta läppärillä olevasta karttaohjelmasta saa. Tekniikka ei siis asiassa ole rajoittava tekijä, vaan plotteriohjelmien suunnittelijat... kai.
Olenko ainoa, jolla on tällaisia kokemuksia?
Toimiva plotteri, onko sellaista?
53
3219
Vastaukset
- 5000mailiakesässä
Kyllä näin on ja johtunee siitä että ne lotterit on tehty vain myynitä varten eikä todelliseen navigointikäyttöön.
Itse en ole niitä koskaan juuri käyttänyt kun ruudut on yleensä pieniä kuin tulitikkuaski ja kartat tosiaan ihan mitä sattuu koska lienee tehty jossainkaukoidässä ja varmaan puhelinluetteloiden kartoista.
Suosittelen myös vain tietokoneen käyttöä ja oikeilla merikartoilla niin jo onnistuu navigointikin ja näkee missä mennään ja minne. - SpK
Kyllä, samat on kokemukset. Ei plotterilla oikein reittisuunnittelua voi tehdä. Reittisuunnittelu PC:llä tai paperikartalla. Sitten voi tökätä etapeille reittipisteitä plotteriin ja ajella niitä kohti. Ahtaissa paikoissa plotteri on omimmillaan.
- Ei ongelmaa
Minulla ainakin Raymarinin 120 on toimiva peli koko purjehduksen ajan, ei pelkästään satamien sisäänajossa. Jos minulla ei ole mitään ennakkoon fiksattua määränpäätä (kuten lomaillessa yleensä ei ole), suunnittelen aamukahvikupin ääressä mahdolisia päivän etappeja saaristomeren ison kartan kanssa. Purjehtiessa on koko ajan auki plotterin kanssa pienoismerikorttisarja. Plotterin skaalaus on yleensä 1,5 mailin - 3 mailin haarukassa. Plotterin skaalausta on helppo muuttaa napin painalluksella ja tarkistaa yksityiskohtia tai ottaa kauempaa kursorilla suuntimia sekä laittaa reittipisteitä, jos haluaa.
En ole havainnut omassa käytössäni kokemaasi ongelmaa. Plotterin kanssa työskennellään vain hiukan eri tavalla kuin paperikartan ja paras tapa on mielestäni käyttää niitä yhdessä. - C/R
Käytän karttaplotterin rinnalla aina merikorttia. Tällöin out-zoomauksen hävittämillä merimerkeillä ei ole mitään merkitystä. Eikä niitä merimerkkejä oikeastaan tarvitakaan ennen kuin kohdalla ollessa, jos silloinkaan muuhun kuin paikan lisävarmistukseen.
Plotterilla kulkiessa reittiään voi helposti muutella jatkuvasti tuulen tai oman mielen mukaan. Minulle ei nyt ollenkaan hahmotu sinun plotterinkäyttö ongelmasi, sillä minusta plotteri auttaa valtavasti reittien ulkopuolella liikkumista? - -Mika-
Plotteri auttaa väylän ulkopuolella kulkemista, mutta vain "ahtaissa paikoissa", jolloin edessä oleva matala/muu välietappi näkyy näytöllä samaan aikaan oman sijainnin kanssa. Ja luonnosta voi katsomalla varmistaa, että se on todella siellä missä kartta väittää sen olevan.
Käytän aina paperikarttaa, vaikka se plotteri olisikin päällä. On vähän pakkokin, kun pelkällä plotterilla ei pärjää. Tai oikeammin sanottuna: Ajan pelkällä paperikartalla ja välillä vaan haen "uskonvahvistusta" siitä plotterista/läppäristä. Se olisi vaan helpompaa tehdä yhdellä vilkaisulla ainaisen näppäimien näpyttelyn sijaan.
Minulle sillä on merkitystä, että ne detaljit häviää ulos zoomatessa. Esim kun mulla on luonnon muodostama "waypoint" (esim matalikko, kepillä tai ilman) runsaan viiden mailin päässä, niin kun zoomaan ulos siten, että oma sijainti näkyy plotterissa ja se kohdekin näkyisi plotterissa, niin kohteesta ei näykään mitään. Ei keppiä, ei syvyysmerkintää. Jos zoomaan lähemmäksi ja siirrän kursoria kohteen päälle, se kohde näkyy kyllä, mutta omaa sijaintia taas ei. Hankalaa.
Yleensä tarvitsen siis juuri niitä kauempana olevia kohteita plotterin kartalle, koska käytän niitä "välietappeina" joita kohti ajan ja haluaisin siksi myös nähdä ne plotterin näytöllä kauempaakin. Optimitilanne olisi sellainen, että plotterissa olisi kokoajan 6-8 mailia näkyvissä ja kaikki detaljit. Silloin siihen plotteriin ei tarvitsisi koskea ollenkaan, ainoastaan vilkaista sitä silloin tällöin. Ja todella ahtaassa paikassa ehkä zoomata vähän lähemmäksi.
Kun vielä muistetaan, että suomalaisten merikorttien aineisto on tarkoitettu *visuaalista navigointia varten*. Se tarkoittaa sitä, että lähelle zoomaamisessa on jopa vaaratekijöitä, kun ei ne kivet ja kepit ole tarkasti siinä, missä ne kartan mukaan näyttäisi olevan. Erityisesti väyläalueiden ulkopuolella. Elikkä takoitus on ajaa kartan (plotterin) mukaan kauempaa kohti kyseistä keppiä/kiveä, mutta lähelle tultaessa tulee visuaalisesti varmistaa, ettei aja kepin väärältä puolelta/kiven yli. Nykyplotterien ohjelmat toimii juuri päinvastoin.- Käytännössä
6-8 mailin päästä et kuitenkaan erota paljaalla silmällä kaikkia detaljeja, joten ei niiden tarvitse olla plotterillakaan koko ajan näkyvissä. Linjat, loistot ja majakat säilyvät plotterin näytöllä isommassakin näkymässä. Visuaaliseen navigointiin on sopiva plotterin n. kolmen mailin skaala, silloin näet samat asiat sekä plotterista, että (ehkä) myös åaljain silmin, ja ainakin purjeveneessä jää aikaa kurssinmuutoksiin ihan riittävästi.
- -Mika-
Käytännössä kirjoitti:
6-8 mailin päästä et kuitenkaan erota paljaalla silmällä kaikkia detaljeja, joten ei niiden tarvitse olla plotterillakaan koko ajan näkyvissä. Linjat, loistot ja majakat säilyvät plotterin näytöllä isommassakin näkymässä. Visuaaliseen navigointiin on sopiva plotterin n. kolmen mailin skaala, silloin näet samat asiat sekä plotterista, että (ehkä) myös åaljain silmin, ja ainakin purjeveneessä jää aikaa kurssinmuutoksiin ihan riittävästi.
Juuri siksi, kun en näe 6-8 mailin päästä (esim) niitä keppejä mutta haluaisin helposti ajaa niitä kohti, niin olisi hyvä että ne näkyisi plotterin näytöllä. Siinä plotterissa kun on se COG-viiva kokoajan näkyvissä niin helposti voisi yhdellä vilkaisulla nähdä, onko suunta "sinnepäin" vai tarkasti juuri sinne.
Nyt ajan kompassisuuntaa, kunnes kohde tulee näkyviin. Mikä ilo on siis koko plotterista?
En myöskään käytä plotteria ennakkkosuunnitteluun, koska en tee annakkoon reittisuunnittelua. Se reitti suunnitellaan samalla kun ajetaan... Siksi en käytä koskaan plotterien waypointeja tai reittejä.
Tavoittelen kai mahdotonta: Paperikartan helppous yhdistettynä varmaan paikkatietoon ja suuntatietoon. Paras olisi paperikartta, jossa näkyisi mun sijainti aina automaattisesti sekä kulkusuunta... ;-)
Siinä olis yhdellä vilkaisulla yleisnäkymä ja tarkka näkymä myös.
Okei, näyttää siltä myös, että olen vähemmistönä veneilijöistä. Ajan avoimilla vesillä ja väylien ulkopuolella. Nytkin jussiksi kun lähdin vesille, niin pihliksen itäpuolelta kohti koirasaarta, sen eteläpuolelta kohti länttä kytön ja stenskärin eteläpuolelta... Siellä on kivikoita, mutta myös vapaata vettä. Olishan se kiva ajaa suoraan kohti sitä kivikoiden välissä olevaa vapaata vettä, eikä alkuun "sinnepäin" ja parin mailin päässä sitten 30 asteen kurssinmuutos, että ohittaa ne kivikot... - olet ja et
-Mika- kirjoitti:
Juuri siksi, kun en näe 6-8 mailin päästä (esim) niitä keppejä mutta haluaisin helposti ajaa niitä kohti, niin olisi hyvä että ne näkyisi plotterin näytöllä. Siinä plotterissa kun on se COG-viiva kokoajan näkyvissä niin helposti voisi yhdellä vilkaisulla nähdä, onko suunta "sinnepäin" vai tarkasti juuri sinne.
Nyt ajan kompassisuuntaa, kunnes kohde tulee näkyviin. Mikä ilo on siis koko plotterista?
En myöskään käytä plotteria ennakkkosuunnitteluun, koska en tee annakkoon reittisuunnittelua. Se reitti suunnitellaan samalla kun ajetaan... Siksi en käytä koskaan plotterien waypointeja tai reittejä.
Tavoittelen kai mahdotonta: Paperikartan helppous yhdistettynä varmaan paikkatietoon ja suuntatietoon. Paras olisi paperikartta, jossa näkyisi mun sijainti aina automaattisesti sekä kulkusuunta... ;-)
Siinä olis yhdellä vilkaisulla yleisnäkymä ja tarkka näkymä myös.
Okei, näyttää siltä myös, että olen vähemmistönä veneilijöistä. Ajan avoimilla vesillä ja väylien ulkopuolella. Nytkin jussiksi kun lähdin vesille, niin pihliksen itäpuolelta kohti koirasaarta, sen eteläpuolelta kohti länttä kytön ja stenskärin eteläpuolelta... Siellä on kivikoita, mutta myös vapaata vettä. Olishan se kiva ajaa suoraan kohti sitä kivikoiden välissä olevaa vapaata vettä, eikä alkuun "sinnepäin" ja parin mailin päässä sitten 30 asteen kurssinmuutos, että ohittaa ne kivikot...Mulla on COG-viivan pituudeksi määritelty 3 mpk. Kovin hyvin se on mulle riittänyt tuollaiseen ajoon. Ja samaan tapaan ajelen minäkin, mm useammin Kytön eteläpuolelta kuin väylää pitkin. Yhdellä sormen tökkäyksellä näkee, minne se COG-viivan jatke sojottaa ja toisella pääsee takaisin tarkempaan näyttöön. Todella harvoin täytyy kompassisuuntia sen takia ajaa.
Paperikartta on kyllä aina käsillä, mutta yhä harvemmin sitä todella tarvitsee. Vaikka reittisuunnitelmat ovat vain päivän mittaan muutettaviksi tehtyjä, en yleensä aivan päämäärättä liikkeelle lähde. Päivän aluksi siis alueen yleiskortti auki karttapöydälle ja siitä summittainen suunnitelma mahdollisine variaatioineen. Plotteri on 7-tuumainen ja tuntuu hyvin riittävän, kunhan se on hyvin käsillä. - 2 x kad44
-Mika- kirjoitti:
Juuri siksi, kun en näe 6-8 mailin päästä (esim) niitä keppejä mutta haluaisin helposti ajaa niitä kohti, niin olisi hyvä että ne näkyisi plotterin näytöllä. Siinä plotterissa kun on se COG-viiva kokoajan näkyvissä niin helposti voisi yhdellä vilkaisulla nähdä, onko suunta "sinnepäin" vai tarkasti juuri sinne.
Nyt ajan kompassisuuntaa, kunnes kohde tulee näkyviin. Mikä ilo on siis koko plotterista?
En myöskään käytä plotteria ennakkkosuunnitteluun, koska en tee annakkoon reittisuunnittelua. Se reitti suunnitellaan samalla kun ajetaan... Siksi en käytä koskaan plotterien waypointeja tai reittejä.
Tavoittelen kai mahdotonta: Paperikartan helppous yhdistettynä varmaan paikkatietoon ja suuntatietoon. Paras olisi paperikartta, jossa näkyisi mun sijainti aina automaattisesti sekä kulkusuunta... ;-)
Siinä olis yhdellä vilkaisulla yleisnäkymä ja tarkka näkymä myös.
Okei, näyttää siltä myös, että olen vähemmistönä veneilijöistä. Ajan avoimilla vesillä ja väylien ulkopuolella. Nytkin jussiksi kun lähdin vesille, niin pihliksen itäpuolelta kohti koirasaarta, sen eteläpuolelta kohti länttä kytön ja stenskärin eteläpuolelta... Siellä on kivikoita, mutta myös vapaata vettä. Olishan se kiva ajaa suoraan kohti sitä kivikoiden välissä olevaa vapaata vettä, eikä alkuun "sinnepäin" ja parin mailin päässä sitten 30 asteen kurssinmuutos, että ohittaa ne kivikot...Käyttäkää tutkaa silloin, kun otatte päämääriä 6-10mailin etäisyyksiltä. Tutka on erittäin hyvä navigoidessa, saa etäisyydet suuntimat helposti ja ne siirtää paperikortille
Lienee todella niin, että plottereiden suunnittelun perusfilosofia on juuri "kuljetaan tiettyä reittiä ja väylää pitkin". Kannattaa tässäkin muistaa, että koko tuo teknologia on alunperinkin kehitetty enemmänkin ammattiliikenteen tarpeisiin ja sitten sovellettu siitä huvivenekäyttöön.
Mutta itse asiassa en ole kokenut kuvaamiasi ongelmia. Aiemman plotterini (Raymarine 435i) kanssa oli päinvastoin: jos zoomasi 8 mpk näytölle, oli ruutu herkästi niin tukossa viittoja, ettei sillä enää tehnyt mitään. Piti zoomata ylemmäs, että pääsi ongelmasta eroon :) En koskaan vaivautunut tutkimaan asetuksia, koska asia ei minua haitannut, enimmäkseen käytössä oli 4 mpk tai alemmat näytöt.
Yksi asia, joka voisi auttaa ongelmassasi: useimmissa plottereissa on ns. COG-vektori saatavissa näytölle. Se kertoo, mihin suuntaan kuljet ja yleensä se on näkyvillä myös "kohdealueella".
Oma näkemykseni on, että ennakkosuunnittelu on kätevämpää paperikartalla, mutta ajonaikainen navigointi ja suunnittelu sujuu plotterilla.- 4
Isoloisto ja PC ovat toimivat sii nä kartat on samat kuin merikortissa.
- Vielä parempi
Plotteriin hankitun merikortin ohella saa ladattua omaan tietokoneeseen kartatkin ja voi siirtää siitä reittipisteitä plotteriin.
- Omituista höpötystä
Minusta ei ole vaikea ymmärtää, miksi plotteri toimii siten kuin toimii. Näytön fyysinen koko rajoittaa sitä, kuinka paljon tavaraa voi samanaikaisesti olla näkyvissä ja vielä järkevästi käytettävissä. Mitä pienempi plotteri, sitä vähemmän. Laivojen komentosilloilta löytyy isoja screenejä, jotka vastaavat pienoismerikortteja. Jos ladot riittävästi pätäkkää tiskiin, niin varmaan jostain maailmalta löytyy valmistaja, joka sellaisen sinulle kyhää istuinkaukaloosikin, mutta onko se sitten järkevää ja käyttökelpoista, onkin sitten toinen juttu. Ei merikorteillakaan saa sellaista näkymää, että samalla aukeamalla olisi koko reitti kaikkine detaljineen vaikkapa reitille Hangosta Kööpenhaminaan. Jossakin raja tulee aina vastaan ja rajan määrittelee käytettävissä oleva "näytön" koko, oli se sitten paperia tai kuvaruutu. Plotterista kuitenkin löytyy myös ne detaljit zoomaamalla, samasta laitteesta.
Plotterin oleellisin ominaisuus on, että se näyttää oman sijainnin, liikkeen suunnan ja nopeuden karttapohjalla koko ajan, jopa yhdistettynä tutkakuvaan. Se helpottaa merenkulkua oleellisesti verrattuna aikaisempiin navigointisysteemeihin ja on ennennäkemätön teknologia verrattuna aikaan muutama vuosikymmen sitten huviveneilyssä, vieläpä siedettävään hintaan. Yrität nyt sälyttää veneilyplotterin harteille sellaista taakkaa, joka ei sinne kuulu. Opettelemalla plotterille sopivia navigointitapoja ja edes plotterin ominaisuudet kunnolla, saat siitä irti paljon sellaista "lisäarvoa" jota ei paperikartasta irtoa. Niitä neuovoja on täällä näkynytkin. - Sea Clearilla
Läppäri Sea Clear on paras, 10. vuosi jo käytössä, parempaa ja käyttäjäystävällisempää ei ole vielä löytynyt(ei ole ollut tarvetta edes hakea), karttoina normaalit merikortit, joissa säilyy kaikki tieto, vaikka zoomaa lähelle tai kauas.
Voi sitä käyttää sitloodassakin, kun laittaa sen vahvaan muovipussiin, koppiveneissä ehdoton. - -Mika-
Juu, osaan kyllä kayttää plotteria ja tunnen niiden ominaisuudet hyvin, siitä ei ole kyse. Haluaisin vaan plotterin taipuvan minun tapaani navigoida, eikä päin vastoin.
Näytön fyysinen koko ei myöskään olisi este myös minua miellytävälle toiminnalle plotterissa. Itseasiassa tähän mennessä parhaiten on toiminut pienimmällä näytöllä oleva laite, eli Geonav. Siinä saa sentään jotenkin järjellisen näkymän aikaiseksi, vaikka ei tarpeeksi kerrallaan siinäkään.
Koko ongelmaa ei minullakaan olisi, jos plotteriohjelmien valmistajat vaan hieman säätäisivät jo nyt niissä olevaa toiminnetta (detaljien määrä eri zoomaustasoilla) hieman yläpäästään laajemmaksi. Tai vaikka aika paljonkin yläpäästään laajemmaksi. Saisi jokainen valita ihan itse sen tason, jonka haluaa.
Taidan jatkaa sitten navigointia samoin kuin tähänkin asti: Paperikartta sitlootassa ja läppäri Tsunamis sisällä navigointipöydällä. Se on ammattimerenkulun tarpeisiin tehty ohjelma, mutta kummasti se osaa näyttää laajan alueen täysillä detaljeilla.- Manuaali käteen.
Ainakin Raymarinen plotterissa voi itse valita aika paljon sitä, mitä plotteri näyttää tai jättää näyttämättä. En tosin osaa sanoa, mitä tapahtuu kun lehdetään zoomailemaan, kun defaultit (selvennys pois/päällä) ovat toimineet omasta mielestä ihan hyvin.
- mulle plotteri
Toisinaan joutuu hieman räpeltämään näyttöä saadakseen kohteen ja oman sijainnin ruudulle, mutta en ole huomannut kiinteän plotterin kanssa ongelmaa detaljien osalta. Käsikapulan pienellä näytöllä se taas on jatkuva vaiva. Jos plotteri zoomaa ja pannaa vikkelästi, pärjää paljon läppärin ruutuakin pienemmällä plotterilla vaivattomasti. Itse asiassa Garminin Mapsourcen ongelma on saariston rakennukset, joiden symbolit tuppaavat täyttämään isommankin tietokoneen näytön.
Kun laittaa kauempana olevan kohteen "go to"-pisteeksi, voi tarkastaa reitin vapauden koko matkalta ja näkee jatkuvasti kaikilla zoomaustasoilla oman sijainnin reittiviivaan nähden. Täysin tottumuskysymys tietysti, mutta mitä erityisen kiinnostavaa on plotterin ruudulla kauempana kuin silmällä näkee?
- -Mika-
Juu, niin voi. Mutta. Zoomaappas siinä reiskassa ulospäin niin, että näytössä näkyy 7-8 mailia eteenpäin. Vieläkö se näyttää merimerkit? Ei muuten näytä. Tästä juuri on kyse. Ja vaikka valitset sieltä valikosta "full details", niin silti ei mermerkkejä näy, jos ruudussa on maileja enemmän kerrallaan.
- Mediterraneo tria
Omassa veneessä Maxsea Timezero karttaohjelma PC:ssä ja sillä näkee kartan 3D karttatilassa selkeesti läheltä kohteet kaikilla yksityiskohdilla ja riittävän paljon yksityiskohtia tulevastakin sekä pitkälle eteenpäin tulevaa reittiä. 3D kartan edut tulevat esiin vasta kun sellaisella ajaa venettä ja mielellään siten että on vanhempi 2D kone vieressä verrata, venetarvikeliikkeessä tai messuilla sen etuja ei välttämättä käyttäjä samalla tavalla tavoita. Oma 2D tutkaplotteri PC:n vieressä tuntuu melko kivikautiselta laitteelta kartan katseluun vaikka siinä ollut aiemmin mielestäni riittävän kookas ja hyvä näyttö. Laitoin PC:lle Maxseaan vielä sekä rasteri että Jeppesen vektorikartan ja varsinkin 3D tilassa avoimilla vesillä rasteri on aika loistava. Rannikon sisempien väylien syheröitä ajaesssa vektori taas on parempi.
Jokaista pikku juttua aivan turha nähdä monen mailin päästä koska kartan värit kertovat tärkeimmän tiedon onko siellä sitä vettä vai ei. Pidempää matkaa tehdessä järkevä kippari tekee reitin valmiiksi, ajaa sitä pitkin sitten orjallisesti tai ei. Jos keli tai mieli olennaisesti muuttuu, tehdään uusi reitti tai muokataan vanhaa. Tämä osa hyvää merimiestaitoa, on kyseessä sitten sähköinen tai paperinavigointi.
Tuo sama karttaohjelma pyörii Furunon 3D plottereissa joten kyllä tuo alussa esitetty "ongelma" on ratkaistavissa plotterissakin jos kysyjän lompakko sen haluaa ratkaista. Mielestäni jos haluaa nähdä yksittäisiä viittoja 7-8 mailin antavalla mittakaavalla (joka normaalilla paperimerikorttisarjallakin alkaa olemaan äärirajoilla) reilusti fyysisesti pienemmässä pinta-alassa, ollaan aika kaukana asian ytimestä. Paperikorteissakin on useampaa mittakaavaa eikä laajemman alan kartassa näy kaikki merimerkit... - -Mika-
Kuten ekassa viestissäni kirjoitin, niin kaverilla on Furunon isossa 3D-plotterissa sekä rasteri, että vektorikartat ja hän kiroilee ihan samaa "ominaisuutta" kuin minäkin. Furuno tekee vieläpä niin, että kun zoomaa sen yhden pykälän ulommaksi liikaa, niin detaljit häviää ja ne ei tule takaisin, ennen kuin zuumaa 4-5 pykälää sisäänpäin ja sitten sen 3-4 takaisin ulos.
Ja tuosta reitin tekemisestä valmiiksi: Kuinka moni teki ennen plotteriaikaa paperikartalle reitin valmiiksi ennakkoon? Siis niin, että ihan kynällä piirsi sen reitin siihen? En minäkään. Enkä tee nytkään. Siihen menisi tolkuttomasti aikaakin, kun jo tavalliseen päivämatkaan joutuisi tekemään useita kymmeniä waypointeja suomen syheröisessä saaristossa purjehdittaessa. Ja kun se reitti kuitenkin muuttuu aina matkan aikana.
Ainoa reitti tällä kaudella, minkä olen tehnyt, oli kalmarsundin pohjoispästä gotska sandön pohjoispuolella olevan matalan kautta georgsbankille ja hanko ykköselle. Sekin siksi, että ajettiin vahtijärjestelyllä ja en ollut itse kokoajan navigointivastuussa, kun nukuinkin välillä.
Suomen saristossa purjehtiessani teen tavallaan kyllä reittisuunnitelman (tai sen karkean rungon) ennen matkaan lähtöä, mutta vain päässäni. En laita sitä mihinkään ylös. Määränpää ei ole selvillä, sille on useita potentiaalisia vaihtoehtoja kyllä mietitty. Lopullisesti se määräytyy matkan aikana fiiliksen ja tuulien mukaan.
Samoin se reitti vaihtuu matkan aikana usein. Tyypillisesti vaikka niin, että ajan yksin venettä spinnulla, ja jos menisin alkuperäisen suunnitelman mukaan, niin spinnu pitäisi ottaa alas ja nostaa sitten taas yhden-kahden saaren jälkeen takaisin ylös. Turhaa hommaa. Matkaan lähtiessä en tiennyt siinä kohtaa spinnulla ajavani. Nyt muutan suunnitelmaa, ajankin niiden kahden saaren toiselta puolelta ja pudoton sen spinnun alas vasta lähempänä määränpäätä, enkä nosta sitä samana päivänä enää uudelleen. Pitäisikö siinä yksin spinnua ja venettä ajaessa vielä ryhtyä plotteria näpyttelemään ja reittisuunnitelmaa sinne muuttamaan? Ei kiitos, minä keskityn purjehdukseen ja navigointiin.
Jos tällainen purjehdus on jonkun mielestä vastuutonta, niin sittenhän on. Muutekin keskustelu on nyt ajautunut väärille urille. Kyselin plotteria, jossa käyttäjä saisi vapaasti määritellä näkyvissä olevien detlajien määrää myös isommissa mittakaavoissa. Nyt keskustellaankin siitä, että mikä on kenenkin mielestä oikea tapa navigoida.- esimerkkierkki
Minä ainakin teen aina reitin kotona etukäteen valmiiksi, paitsi jos kohde on sellainen , jonka reitin muistan ulkoa. Ajan kyllä moottoriveneellä n. 24 solmua. Eli jos en ole tehnyt reittiä valmiiksi, joutuisin joka väylän risteyksessä pysähtymään, zoomaamaan ulospäin ja katsomaan, mikä näistä ohuista reittiviivoista on se oikea. Ainakin Lowrancen ja Nav. Gold - yhdistelmällä väyläviivat on niin ohuita, ettei niitä ilman laseja edes näe. Mutta kun olen tehnyt reitin punaisella paksulla viivalla, ei tarvi pysähdellä ja ihmetellä, vaan seurata viivaa. Syvyydet ja mahd. kivet olen siis katsonut etukäteen.
Ja silloin kun plotteri oli uusi, tein reitin myös paperikartalle, koska on 7 kertaa helpompi löytää sijaintinsa viivan varrelta , kuin kokonaiselta kartalta.
Purkkarilla on tietenkin eri asia, kun aikaa on puolet enemmän. Ja tuota ilmiötä en kyllä ole Navionics Goldissa huomannut, että detaljit häviäisivät mihinkään. Joudun vähän väliä zoomaamaan ulos ja sisään 2-3 tarkkuustasoa. Moottoriveneen nopeuksissa välillä pitää nähdä pari-kolme NM eteenpäin , jos ei halua peruutella.
- Uusi vesillä
Ostin uuden saimaan saarimökin vuoksi moottoriveneen, parikin. Toisessa Raymarine A57 toisessa iPad iSailor. Oletin että nää vehkeet osaa tehdä reitin pisteestä A pisteeseen B siten ettei ajeta kiville tai peräti saaren yli, mutta se
on näille hyödyttömille romuille aivan liian vaikea tehtävä. Ne eivät osaa tehdä mitään muuta kuin piirtää suoran viivan paikasta jonka sinun pitää tietää, paikkaan jonka sinun pitää tietää, kyllä on vitun tyhmää, ja siitäkö pitäisi vielä maksaa peräti puolitoista tonnia. Kuinka moni käyttäisi autojen navigaattoreita jos niihin pitäisi syöttää joka helvetin mutka ja risteys etukäteen päästäkseen jonnekin. Plottereissa ajatusmalli on ihan perseestä. Ne teettävät ylimääräistä työtä eivätkä helpota tai tee veneilystä turvallista.
Jonkun arvio että ne on aikoinaan tehty ammattikäyttöön voi olla oikea, mutta kyllä laahataan kehityksestä paljon perässä jos kaikille huviveneilijöillekin myydään
tänä päivänä noin tyhmiä laitteita. Historiassa voi kuitenkin vapaasti roikkua kuka haluaa.- voi mikä ongelma
Tuohon suureen ongelmaasi on olemassa ratkaisukin, Sailmate osaa suunnitella sulle reitin, kun kerrot veneesi syväyksen. En tosin ole saanut päähäni ensimmäistäkään tapausta, jossa ominaisuutta voisi jotenkin hyödyntää, muuttujia on aivan liian paljon. Olisiko siitä jotain iloa virallisiin väyliin pitäytyvälle moottorivenilijälle, en tiedä. Kulloisenkin päivän olosuhteisiin ja omiin mieltymyksiin tapahtuva omatoiminen reitin suunnittelu on edelleen tätä päivää vielä pitkälle eteenpäin, ei historiaa. Eikä ole edes vaikeaa.
Ne autonavigaattoritkin muuten usein tekee reitin jotain metsäpolkua pitkin, kun ollaan kaupunkien ulkopuolella. Eivätkä ne tiedä mitään katutöiden takia suljetuista kaduista tai muista tilapäisjärjestelyistä. - muuan mies
Ehkä sulla on väärä merkki: ainkin Garmin 720 osaa automaattisesti luoda reitin haluttuun kohteeseen (ja automaattiohjauksella ajaakin sinne...)
- jore6
Tuohan on juuri plotterin ongelma, kun katsot lähelle, kokonaisuus hämärtyy.
Paperikartassa ei ole sitä ongelmaa koska sen "näyttö" on iso, mutta se taas ei rullaa automaattisesti eikä näytä veneen paikkaa - eikä käänny veneen mukana.
Paras ratkaisu on mahdollisimma iso ruutuinen plotteri, joka on nopea. Toinen vaihtoehto, jota voi hyvin suositella, on kaksi plotteria. Toisesta voi katsoa laajempaa kuvaa ja toisella ajaa. Se tietenkin taas maksaa enemmän ja kuluttaa enemmän virtaa.- 5+9
Käänny veneen mukana? Käytätkö todella karttaa ja plotteria "head up"?
- ei ole vaikeaa
Ei hyvää päivää miten uusavutonta ruikutusta taas tämäkin "keskustelu" täynnä!?!?
On vissiin taas tietokonenörtit päässeet vesille, ja nyt vituttaa kun ei se plotteriveneily olekaan yhtä helppoa kun tietokonepelien pelaaminen???
Rupeaa tuntumaan siltä, että aioinaan hullulta tuntunut ehdotus pakollisesta veneajokortista johon sisältyy kunnollinen navigointikoulutus, ei sittenkään ole huono idea, jos näittä nörttiplotteriveneilijöitä tulee koko ajan lisää.
Aloittajalle: Teet itse itsellesi ongelman kun haluat, että kaiken pitää toimia niin kuin juuri sinä haluat, etkä suostu oppimaan muita menetelmiä.
Vinkki: Kuvailemasi tapa liikkua on erittäin helppo toteuttaa esim. näin: kun kerran käytät myös paperikarttoja, ja tykkäät liikkua "suurten linjojen mukaan" niin otat muutaman reittipisteen koordinaatit paperikartasta esimmerkiksi 15-30 mpkn matkalta. (kestää noin kaksi miinuuttia) syötät ne gepsiin/plotteriin (kestää yhden minuutin) ja sitten vaan ohjailet hyödyntäen ns. moottoritienäyttöä.
Ja yllätys yllätys! Tähän et tarvitse edes plotteria, vaan ihan perus GPS riittä! Samalla katselet enemmän maisemia, etkä pelaa tietokonepeliä sen leluplotterin kanssa!
Jos kuulostaa liian vaikealta, niin otan osaa. Ilmoittaudu kursseille jo tänä syksynä, niin helpotat elämääsi.
Käykö? - jore6
5+9 kirjoitti:
Käänny veneen mukana? Käytätkö todella karttaa ja plotteria "head up"?
En, käytän karttaa normaalisti pohjoinen ylös ja plotteria course tai head up, riippuen tilanteesta. Ei ole mitenkään vaikeaa kiertää kuvia päässä eri asentoihin, olen kartan suunnan suhteen kaikkiruokainen.
- -Mika-
ei ole vaikeaa kirjoitti:
Ei hyvää päivää miten uusavutonta ruikutusta taas tämäkin "keskustelu" täynnä!?!?
On vissiin taas tietokonenörtit päässeet vesille, ja nyt vituttaa kun ei se plotteriveneily olekaan yhtä helppoa kun tietokonepelien pelaaminen???
Rupeaa tuntumaan siltä, että aioinaan hullulta tuntunut ehdotus pakollisesta veneajokortista johon sisältyy kunnollinen navigointikoulutus, ei sittenkään ole huono idea, jos näittä nörttiplotteriveneilijöitä tulee koko ajan lisää.
Aloittajalle: Teet itse itsellesi ongelman kun haluat, että kaiken pitää toimia niin kuin juuri sinä haluat, etkä suostu oppimaan muita menetelmiä.
Vinkki: Kuvailemasi tapa liikkua on erittäin helppo toteuttaa esim. näin: kun kerran käytät myös paperikarttoja, ja tykkäät liikkua "suurten linjojen mukaan" niin otat muutaman reittipisteen koordinaatit paperikartasta esimmerkiksi 15-30 mpkn matkalta. (kestää noin kaksi miinuuttia) syötät ne gepsiin/plotteriin (kestää yhden minuutin) ja sitten vaan ohjailet hyödyntäen ns. moottoritienäyttöä.
Ja yllätys yllätys! Tähän et tarvitse edes plotteria, vaan ihan perus GPS riittä! Samalla katselet enemmän maisemia, etkä pelaa tietokonepeliä sen leluplotterin kanssa!
Jos kuulostaa liian vaikealta, niin otan osaa. Ilmoittaudu kursseille jo tänä syksynä, niin helpotat elämääsi.
Käykö?Olin jo unohtanut tämän ketjun/asian. En tee asiasta itselleni ongelmaa siksi, etten suostuisi oppimaan muita menetelmiä. Haluaisin ainoastaan eroon siitä plotterin räpläämisestä ajon aikana. Ei juuri päinvastoin kuin luulit.
Nykyään olen taipunut plotterin huonoon toimintaan. Se on kokoajan vakioasetuksella ja ajan pääasiassa paperikartan avulla. En siis edelleenkään halua räplätä sitä plotteria purjehtiessani.
Reittipisteiden mukaan en edelleenkään aja, en oikein osaa enkä edes halua osata sellaista purjehdustapaa. Sehän on kuin autolla ajoa, jossa kelille ja sen muutoksille ei anneta tilaa ollenkaan.
Mulla kun se COG muuttuu kokoajan jopa tuulen siftauksen mukaan. Jos "reittipisteenä" on keppi/matala/saari jossain 3-4 mailin päässä, niin en juuri koskaan aja suoraan sitä kohti. Paitsi avotuulella. Kryssillä/strekillä ajan usein "yläbanaania" sen mukaan, miten tuuli siftailee. Ja jos tuuli siftaa liikaa/väärään suuntaan, saatan mailin päässä todeta, etten pääse sen "reittipisteen yli", vaan joudun vendaamaan tai sitten ajankin kyseisen kepin/matalan/saaren tuulen alapuolelta. Ja joskus sitten pitää ajaa reilusti alapuolelta, että vettä riittää.
Ja tuo edellinen on justi sitä kaimani ihmettelemää "mut kun mulla on purjevene" -osastoa. Näin purjeveneillä usein purjehditaan. Suoraan reittipistettä kohti ajaminen ei useinkaan onnistu tai se ei ole muuten mielekästä.
Ja vielä aiheesta yksi asia: Mulla on läppärissä Tsunamis. Se on ammattimerenkulun tarpeisiin tehty, toimii kuin unelma ja täyttää kaikki toiveeni/vaatimukseni navigointiohjelman suhteen. Haluaisin vaan samat ominaisuudet plotteriin muutamasta syystä: Läppäri ei pidä vettä ja sen virrankulutus on suurta.
Mutta taitaa olla liikaa vaatia pelkästään navigointitarkoitukseen tehdyltä laitteelta samoja ominaisuuksia kuin on ohjelmassa, joka on tehty pelkästään navigointiin.
Noin yleisellä tasolla: Mailmassa on aina pieni joukko ihmisiä, jotka ihmettelevät, että ei ole instanssia joka tekisi tuotteita juuri heidän tarpeitaan ajatellen ja oireyhtymään kuuluu syvä närkästys ja mielensäpahoitussyndrooma. Tämä lisäksi on yleensä yhdistettynä vajavaiseen tekniikan tajuun ja ymmärryshaluttomuuteen, sekä viimeisenä perusteluna aina jokaiselle vastalauseelle on, "mutta kun minulla on purjevene", on lopputuloksena vain marketillien tuotteita, joista mikään ei sovellu omaan käyttöön.
Kumminkin suurimmalle osalle ihmisistä riiittää ne "vajavaisesti" suunnitellut tuotteet, joilla pärjää oikein hyvin navigoinnissa suurimmassa osin olosuhteita.
En kiistä, etteikö parempiakin vehkeitä voisi olla, mutta esimerkiksi omalla plotteri ja läppäriyhdistelmällä olen pärjännyt oikein mainiosti. Tämä parivaljakko on ollut nyt käytössä pari kesää. En oikeastaan keksi mitään suurta moitittavaa. Plotteri näyttää lähelle ja läppäri kokonaiskuvaa, kartan ollessa vieressä.
Niin ja hyvään tapaan kuuluu tehdä reittisuunnitelma aina etukäteen, oli purjehtija eli ei. Oliko suunnitelma piirretty lyijykynällä paperille tai vaan päähän ajateltu tai ohjelmallisesti toteutettu, on se kuitenkin reittisuunnitelma.
Itse olen suunnitellut kaikki reiteiksi etukäteen. Jos reittiä matkalla muuttaa, on se toinen asia. Reitin suunnitteleminen etukäteen ei minuista navigointitaidon puutetta tai "kovan jätkän merkki" vaan selvää maalaisjärjen käyttöä.- 2323
Noita ihmisiä kutsutaan myös asiakkaiksi. Ja heillä on oikeus "ihmetellä". Oltaisiin vielä puissa banaani kourassa jollei noita ihmettelijöitä olisi ollut.
- Uusi vesillä
En tiedä kuinka moni tämän päivän kommenteista oli minulle suunnattu,
mutta sisältö oli odotettua jos niin kävi.
Kommentoin takaisin. Autonavit toimivat 98% mainiosti ja vaivattomasti. Ne pystyvät vastaanottamaan ruuhka, kolari, tietyö jne informaatiota radiolähetyksestä,
niinkuin rannekellotkin ovat päivittäneet aikansa jo kauan sitten.
Veden korkeuskin voisi tulla samaa reittiä, ja syväys syötetään niinkuin autonaveissa kerrotaan liikutaanko autolla vai kävellen, motareita vai muita pitkin.
Tekniikasta ei siis ole kyse, eikä tietokonepeleistä, eikä tekniikan ymmärtämisestä ainakaan minun tapauksessani koska työssäni eri laitteet keskustelevat toistensa kanssa eri tekniikoilla laajasti ja ilman maantieteellisiä rajoituksia.
Monessa paikassa kuljetaan vielä aaseilla eikä muuta kaivata tai vaadita, se on ihan normaalia ja ymmärrettävää, mutta kaikki eivät halua niin tehdä, eivätkä teekään.
Reittisuunnittelu on mielestäni päähänpinttymä, vai tekevätkö jotkut sitä ilman venettäkin. Jos tekee reitttisuunnittelun niin poistuvatko muuttujat silloin?
Kiitos Sailmate vinkistä. No niin merikarhut, antakaa tulla täyslaidallinen ;)- jore6
Plotrereissa on paljon parantamisen varaa. Se mitä kaipaan eniten on automaattisesti päivittyvät tiedot. Teknisesti ei voi olla kovin haastavaa päivittää automaatisesti väylämerkit ja lisätä rajoitukset, myös tilapäiset.
Kyse on kaiketi siitä että pitäisi saada joku yhteinen standardi vaikka eu tasolla. Yksittäiselle laitevalmistajalle haaste on liian iso. - vanha vesillä
Ajatuksesi vaatisivat käytännössä nettiyhteyttä, muuta tietä ei teknisesti ole. Nettiyhteys taas on viimeisiä asioita, joihin itse haluaisin navigointivälineen oikein miltään osin tukeutuvan. On nimittäin todella epävarma yhteys vesillä riippumatta siitä, miltä kuuluvuuskartat näyttävät. GPS-lähetykseen ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia mitään uutta tietoa lisätä. Kansallista radiokanavaakaan tuskin tarkoitukseen saa valjastettua. Oliko sulla itsellä ajatusta teknisestä toteutuksesta?
Syväys ei ole läheskään ainoa tarvittava tieto. Millaisesta sokkelosta pystyt kulkemaan päivän olosuhteissa? Virallisia reittejäkin on aina muutama vaihtoehto tarjolla, joista valitaan omien mieltymysten, tuulen tai maisemien mukaan. Kun tällaista saaristoa on oikeastaan vain Suomessa ja osin Ruotsissa, on käyttäjäkunta todella surkean pieni, ei edes promillea plotterien käyttäjistä, saati autonavigoinnin tarpeista. Niitä väyliä pitkin taas reitin teko on niin lapsellisen helppoa, ettei siihenkään ruutia kannata tuhlata. Reitin mökille ja takaisin oppii ulkoa variaatioineen parilla kulkukerralla. Itse käytän valmiita reittejä plotterissa vain kilpailuissa, joissa se hieman helpottaa keskittymistä olennaiseen, eli vauhdin pitoon. Eli vaikka joku uusi veneilijä reititysominaisuuksia halajaisikin, ei niille kertakaikkiaan maksajaa löydy. Loputkin vähät hajottaa vielä tekniikan pirstaleisuus. Sama formaatti ei käy C-Mapille, Navionicsille ja Garminille. Ehkä itse haluat kukkaron nyörejä tarpeeseen hellitellä? - Uusi vesillä
vanha vesillä kirjoitti:
Ajatuksesi vaatisivat käytännössä nettiyhteyttä, muuta tietä ei teknisesti ole. Nettiyhteys taas on viimeisiä asioita, joihin itse haluaisin navigointivälineen oikein miltään osin tukeutuvan. On nimittäin todella epävarma yhteys vesillä riippumatta siitä, miltä kuuluvuuskartat näyttävät. GPS-lähetykseen ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia mitään uutta tietoa lisätä. Kansallista radiokanavaakaan tuskin tarkoitukseen saa valjastettua. Oliko sulla itsellä ajatusta teknisestä toteutuksesta?
Syväys ei ole läheskään ainoa tarvittava tieto. Millaisesta sokkelosta pystyt kulkemaan päivän olosuhteissa? Virallisia reittejäkin on aina muutama vaihtoehto tarjolla, joista valitaan omien mieltymysten, tuulen tai maisemien mukaan. Kun tällaista saaristoa on oikeastaan vain Suomessa ja osin Ruotsissa, on käyttäjäkunta todella surkean pieni, ei edes promillea plotterien käyttäjistä, saati autonavigoinnin tarpeista. Niitä väyliä pitkin taas reitin teko on niin lapsellisen helppoa, ettei siihenkään ruutia kannata tuhlata. Reitin mökille ja takaisin oppii ulkoa variaatioineen parilla kulkukerralla. Itse käytän valmiita reittejä plotterissa vain kilpailuissa, joissa se hieman helpottaa keskittymistä olennaiseen, eli vauhdin pitoon. Eli vaikka joku uusi veneilijä reititysominaisuuksia halajaisikin, ei niille kertakaikkiaan maksajaa löydy. Loputkin vähät hajottaa vielä tekniikan pirstaleisuus. Sama formaatti ei käy C-Mapille, Navionicsille ja Garminille. Ehkä itse haluat kukkaron nyörejä tarpeeseen hellitellä?Ei vaadi nettiyhteyttä jos kartat on ladattu, ainoastaan GPS:n ja FM signaalissa
tulee muuttuva data niin kuin muutkin liikennetiedotteet.
Ominaisuus ei vain ole suomessa käytössä autonaveissakaan mutta tekniikka
on olemassa. Auton navit, jotka siis toimivat vähintään 50 kertaa fiksummin maksavat jopa alle satasen. Plottereita fiksumpi autonaviohjelma on kännykässäkin ihan sivutuotteena niinkuin kaikkea muutakin roskaa suorastaan. Ei siis ole mikään kustannuskysymys.
Tai ehkä sittenkin on. Veneilyhommat pidetään spesiaalina spesiaalituotteilla ja spesiaalihinnoilla. Metallinen lenkki kuormaliinan sitomiseen 45 euroa, ja yhdellä
ei vielä tee mitään. Vedetäänkö tässä jotakuta höplästä. Pitää paikkansa, hellitän kyllä kukkaron nyörejä tarpeeseen. Tähän muussa liikenteessä käytössä olevaan tarpeeseen ei nyt vaan ole täyttäjää ja sitäpä tässä tarinoillani juuri ihmettelen.
Surffailenpa nyt sen Sailmate vinkin perään. - ei ole vaikeaa
Ei vieläkään aukene, mikä on se todellinen ongelma. Onko sellaista edes?
Vai onko ongelma vaan se, että yksinkertaisempi tekniikka ei vaan tee naapuria kateelliseksi, eikä sillä voi leveillä kavereille?
Jos ongelma on vaikeus löytää perille merellä, niin ei muuta kuin kursseille, ja hokkus pokkus, elämä muuttui helpommaksi. Öykkärin pitää vaan voida tehdä elämänsä helpommaksi ostamalla uusinta ja hienointa tekniikkaa mitä löytyy, jota ei sitten kuitenkaan osaa tosipaikan tullen kunnolla käyttää.
Jo ihan perus gepsillä on lastenleikkiä navigoida tarkasti ja turvallisesti, jos vain osaa.
Miteitään nyt ihan oikeasti tuota vertausta autonaveihin. On monin verroin tarpeellisempaa, että navi ohjastaa läpi sokkeloisen Helsingin keskustan hektisessä liikenneruuhkassa, kuin että sama monotoninen naisääni kehottaa kääntymään seuraavasta länsiviitasta 23 astetta paapuuriin.
Jopa ruuhkaisimmilla vesialueilla on helpompi hamotaa mihin on menossa kuin olla korttelilabyrintin keskellä, usein vielä ilman kompassia.
Ja toiseksi se ratkaisevampi asia, johon joku jo vastasikin. Markkinat moiselle "venenaville" olisivat maailamanlaajuisesti niin olemattoman pienet, että siksi niitä ei tehdä. Jos olisi toisin, niin niitä olis kaupan hyllyt pullollaan.
Kännykät ovat surkuhupaisa esimerkki siitä miten tuotekehitys toimii. Jonninjoutavia tomintoja ja monimutkaisia vempaimia saa kyllä puoli-ilamiseksi kun niille vaan on otolliset markkinat.
ps. mitä vähemmän on toimintoja näppäiltävänä kun pitäisi oikeasti keksittyä navigointiin ja tähystykseen, sen parempi. Tästä on surullisia esimerkkejä kun liika tekniikka on viennyt liiaksi miehistön huomiota.
Vähän sama kuin äsken kuumana käydyssä väistämiskeskustelussa. Kun keskitytään yksinkertaisiin ohjeisiin ja toimitaan niiden mukaan niin kaikki on helppoa, kun sen vaan osaa. - 7+15
Uusi vesillä kirjoitti:
Ei vaadi nettiyhteyttä jos kartat on ladattu, ainoastaan GPS:n ja FM signaalissa
tulee muuttuva data niin kuin muutkin liikennetiedotteet.
Ominaisuus ei vain ole suomessa käytössä autonaveissakaan mutta tekniikka
on olemassa. Auton navit, jotka siis toimivat vähintään 50 kertaa fiksummin maksavat jopa alle satasen. Plottereita fiksumpi autonaviohjelma on kännykässäkin ihan sivutuotteena niinkuin kaikkea muutakin roskaa suorastaan. Ei siis ole mikään kustannuskysymys.
Tai ehkä sittenkin on. Veneilyhommat pidetään spesiaalina spesiaalituotteilla ja spesiaalihinnoilla. Metallinen lenkki kuormaliinan sitomiseen 45 euroa, ja yhdellä
ei vielä tee mitään. Vedetäänkö tässä jotakuta höplästä. Pitää paikkansa, hellitän kyllä kukkaron nyörejä tarpeeseen. Tähän muussa liikenteessä käytössä olevaan tarpeeseen ei nyt vaan ole täyttäjää ja sitäpä tässä tarinoillani juuri ihmettelen.
Surffailenpa nyt sen Sailmate vinkin perään.Niin, väittäisinpä, että kyse on pitkälle siitä, että veneilyssä tuon tarpeen kokijoita on niin vähän, ettei kukaan rupea siihen tuotetta rustaamaan. Ei saisi edes tuotekehityskustannuksia pois.
Mielenkiintoista muuten, miten monia plotterinkäyttötapoja on.
-sinä kaipaat varsinaista automatiikkahärveliä, jolle ei tarvitsisi kuin kertoa määränpään nimi ja laite hoitaa loput
-moni haluaa tehdä reittisuunnittelua ja jopa laatia masiinaan reitit, ilman automatiikkaa
-moni muu (minäkin) tekee reittisuunnittelun enimmäkseen paperikartalla ilman mitään muistiinmerkitsemisiä ja käyttää plotteria vain ajoaikaiseen paikannukseen / suunnistukseen
-ja Mika (aloittaja) ei halua tehdä reittisuunnittelua ollenkaan, ainoastaan tsekata, näyttääkö nenä semmoiseen paikkaan, johon viitsii mennä.
Luulen, että sinä ja Mika olette harvinaisuusääripäitä :) Luulen, että useimmilla meistä on kyllä jo lähtiessä selvillä, mihin aikoo päätyä, mutta reittisuunnittelu on silti totuttu tekemään itse ja ehkä halutaankin tehdä. - Uusi vesillä
ei ole vaikeaa kirjoitti:
Ei vieläkään aukene, mikä on se todellinen ongelma. Onko sellaista edes?
Vai onko ongelma vaan se, että yksinkertaisempi tekniikka ei vaan tee naapuria kateelliseksi, eikä sillä voi leveillä kavereille?
Jos ongelma on vaikeus löytää perille merellä, niin ei muuta kuin kursseille, ja hokkus pokkus, elämä muuttui helpommaksi. Öykkärin pitää vaan voida tehdä elämänsä helpommaksi ostamalla uusinta ja hienointa tekniikkaa mitä löytyy, jota ei sitten kuitenkaan osaa tosipaikan tullen kunnolla käyttää.
Jo ihan perus gepsillä on lastenleikkiä navigoida tarkasti ja turvallisesti, jos vain osaa.
Miteitään nyt ihan oikeasti tuota vertausta autonaveihin. On monin verroin tarpeellisempaa, että navi ohjastaa läpi sokkeloisen Helsingin keskustan hektisessä liikenneruuhkassa, kuin että sama monotoninen naisääni kehottaa kääntymään seuraavasta länsiviitasta 23 astetta paapuuriin.
Jopa ruuhkaisimmilla vesialueilla on helpompi hamotaa mihin on menossa kuin olla korttelilabyrintin keskellä, usein vielä ilman kompassia.
Ja toiseksi se ratkaisevampi asia, johon joku jo vastasikin. Markkinat moiselle "venenaville" olisivat maailamanlaajuisesti niin olemattoman pienet, että siksi niitä ei tehdä. Jos olisi toisin, niin niitä olis kaupan hyllyt pullollaan.
Kännykät ovat surkuhupaisa esimerkki siitä miten tuotekehitys toimii. Jonninjoutavia tomintoja ja monimutkaisia vempaimia saa kyllä puoli-ilamiseksi kun niille vaan on otolliset markkinat.
ps. mitä vähemmän on toimintoja näppäiltävänä kun pitäisi oikeasti keksittyä navigointiin ja tähystykseen, sen parempi. Tästä on surullisia esimerkkejä kun liika tekniikka on viennyt liiaksi miehistön huomiota.
Vähän sama kuin äsken kuumana käydyssä väistämiskeskustelussa. Kun keskitytään yksinkertaisiin ohjeisiin ja toimitaan niiden mukaan niin kaikki on helppoa, kun sen vaan osaa.Jep, siinä se ongelma juuri on.
Olen öykkäri ja haluan tehdä naapurit kateelliseksi,
enkä osaa oikein mitään. - katsos kun...
Uusi vesillä kirjoitti:
Jep, siinä se ongelma juuri on.
Olen öykkäri ja haluan tehdä naapurit kateelliseksi,
enkä osaa oikein mitään.Jos haluat tehdä naapurit kateellisiksi, sinun on hankittava jotain kateutta tuottavaa. Reitin luova navigaattori aiheuttaa vain hilpeyttä.
Vesillä olet uusi ja keskityt näköjään toistaiseksi täysin epäoleelliseen. Se ehkä hyvinkin vaikuttaa vierestä katsoen väärin tekemiseltä. Mistään uuden ja ja vanhan ristiriidasta ei ole kyse. - Uusi vesillä
katsos kun... kirjoitti:
Jos haluat tehdä naapurit kateellisiksi, sinun on hankittava jotain kateutta tuottavaa. Reitin luova navigaattori aiheuttaa vain hilpeyttä.
Vesillä olet uusi ja keskityt näköjään toistaiseksi täysin epäoleelliseen. Se ehkä hyvinkin vaikuttaa vierestä katsoen väärin tekemiseltä. Mistään uuden ja ja vanhan ristiriidasta ei ole kyse.Tee sinä dinosaurus mitä haluat, maailma muuttuu sinusta huolimatta.
- 19+12
Uusi vesillä kirjoitti:
Tee sinä dinosaurus mitä haluat, maailma muuttuu sinusta huolimatta.
On kyseenalaista, onko se muutos aina hyödyllistä. Erityisesti "kuluttajaelektroniikassa" on ihan selvästi näkyvissä monellakin osa-alueella trendi tunkea laitteisiin kaikenlaista lisätoimintoa, joka voi kyllä olla hyödyllinen tai ainakin kiva pienelle käyttäjäjoukolle mutta valtaosalle käyttäjistä täysin tarpeeton. Ja syynä on lähinnä markkinointipaine. Eli siitä näkökulmasta toiveesi voi joskus toteutuakin.
Vaan enpä sittenkään usko. Kuten muutkin näkyvät sinulle jo sanoneen, kaipaamallesi toiminnolle tuskin on kovin paljoa kysyntää. Siksi sitä ei kannata ruveta tekemään. Asiassa on sekin puoli, että huolimatta kaikista niistä plottereiden varoitusteksteistä "vain apuvälineeksi navigointiin" olisi silti aikamoinen kaupallinen ja jopa oikeudellinen riski noita tekeville firmoille, jos se heidän väsäämänsä automaattireitittäjä tekisikin sellaisen reittisuunnitelman, joka vie jossain kohtaa kiville ja seurauksena olisi onnettomuus. - töihin navigaattoril
19+12 kirjoitti:
On kyseenalaista, onko se muutos aina hyödyllistä. Erityisesti "kuluttajaelektroniikassa" on ihan selvästi näkyvissä monellakin osa-alueella trendi tunkea laitteisiin kaikenlaista lisätoimintoa, joka voi kyllä olla hyödyllinen tai ainakin kiva pienelle käyttäjäjoukolle mutta valtaosalle käyttäjistä täysin tarpeeton. Ja syynä on lähinnä markkinointipaine. Eli siitä näkökulmasta toiveesi voi joskus toteutuakin.
Vaan enpä sittenkään usko. Kuten muutkin näkyvät sinulle jo sanoneen, kaipaamallesi toiminnolle tuskin on kovin paljoa kysyntää. Siksi sitä ei kannata ruveta tekemään. Asiassa on sekin puoli, että huolimatta kaikista niistä plottereiden varoitusteksteistä "vain apuvälineeksi navigointiin" olisi silti aikamoinen kaupallinen ja jopa oikeudellinen riski noita tekeville firmoille, jos se heidän väsäämänsä automaattireitittäjä tekisikin sellaisen reittisuunnitelman, joka vie jossain kohtaa kiville ja seurauksena olisi onnettomuus.Laite kuin laite, kylkiäisenä tulee liuta "bells'n'whistles". Siis ominaisuuksia, joita labrassaan työskentelevä softan vääntäjä keksii olevan mahdollista tehdä. Vain erittäin harvat sellaisista ominaisuuksista ovat oikeasti käyttäjälleen hyödyllisiä ja vielä harvempi käytössä. Reititys olisi yksi sellainen ominaisuus, jota käyttäisi toi uusveneilijä ja kaksi sen kaveria.
Kun ensin muistaa, että softat kehitellään muualla kuin Suomessa plottereihin. Ja sitten, että missään muualla ei reititykseen tarvita kuin viiva satamasta ulos, siitä toisen sataman eteen ja kolmas sisään kohteeseen. Nämä asiat mielessä se kehittelytyö jää yksin sille uusveneilijälle itselleen. Sen kavereilta tuskin kuitenkaan koodaus onnistuisi. Käyttääköhän se uusveneilijä muuten autossaan navigaattoria mennessään amulla töihin? - Uusi vesillä
töihin navigaattoril kirjoitti:
Laite kuin laite, kylkiäisenä tulee liuta "bells'n'whistles". Siis ominaisuuksia, joita labrassaan työskentelevä softan vääntäjä keksii olevan mahdollista tehdä. Vain erittäin harvat sellaisista ominaisuuksista ovat oikeasti käyttäjälleen hyödyllisiä ja vielä harvempi käytössä. Reititys olisi yksi sellainen ominaisuus, jota käyttäisi toi uusveneilijä ja kaksi sen kaveria.
Kun ensin muistaa, että softat kehitellään muualla kuin Suomessa plottereihin. Ja sitten, että missään muualla ei reititykseen tarvita kuin viiva satamasta ulos, siitä toisen sataman eteen ja kolmas sisään kohteeseen. Nämä asiat mielessä se kehittelytyö jää yksin sille uusveneilijälle itselleen. Sen kavereilta tuskin kuitenkaan koodaus onnistuisi. Käyttääköhän se uusveneilijä muuten autossaan navigaattoria mennessään amulla töihin?Jos menen autolla sellaiseen kohteeseen missä en ole aiemmin käynyt
niin käytän kyllä navigaattoria jotta pääsen tekemään niitä töitä. En käyttäisi jos se romu vetäisi vaan suoran viivan sinne. Ja onneksi ei tarvitse joka kerta paperikartalla alkaa suunnittelemaan harppi kädessä öljylampun valossa miten kohteeseen pääse ilman että ajaa talojen, peltojen ja metsien läpi. Hanki sinäkin navigaattori, sitä on ihan helppo käyttää. Sailmate/Nautics Oy:ssä on merenkulun ammattilaisia kehittämässä tuota dinosauruksien mielestä täysin tarpeetonta reititysominaisuutta.
Jokainen määrittelee tarpeensa itse, sitä on joidenkin todella vaikea ymmärtää,
vaan siihen pitää puuttua arvostelemalla kaikkea mikä poikkeaa omista tottumuksista.
- Puhelimella vaikkapa
Kyllä mulla ainakin autossa oleva kiinteä autonavi päivittyy, jos on vain puhelin autossa mukana. Näyttää myös voimassa olevat nopeusrajotukset, huoltoasemat (taitaa saada jopa polttoaineen hinnatkin) ym. Kytkettäessä peruustusvaihde päälle, ruutuun tulee kamerakuvaa auton takaa (tässä nyt vaan pari esimerkkiä, jotka eivät välttämättä ole tarpeellisia veneessä).
Ja saahan veneidenkin karttaplottereihin jo reaaliaikaiset tiedot esimerkikisi laivoista AIS-vastaanottimella tai moottorin dataa kulutustietoineen. Plotterit ovat sen verran arvokkaita laitteita, että niihin voisi laittaa muitakin ominaisuuksia, kuin digitoidut karttakopiot merikartoista. Kaikia ominaisuuksia ei ole pakko käyttää liikkeellä ollessa, vaan tietoja voisi plärätä vaikka satamassa.- rahalla saa
Kunhan puhelin on mukana... Eli päivitykset netin kautta, hyödytön ominaisuus vesillä. Monikin plotteri osaa näyttää NMEA2000-dataa, myös veneen langattoman verkon kautta. Osaahan sen tehdä myös iPad. AIS-tieto taas tulee vhf-vastaanottimelta, erillislaitteelta tai vhf-radioon sisäänrakennetulta.
Vaikka "uusi vesillä" väitti gps-lähetykseen saatavan mukaan muuta dataa, se lähetys ei takuulla tule satelliiteista. Se on maanpäällistä palvelua, jota toki joku järjestää, kunhan siitä maksetaan. Vesillä maksajia ei ole edes murto-osaa kannattavuuden rajasta.
- jore6
Vesillä on paljon päällekäisiä järjestelmiä eri aikakausilta. Analogiseen signaaliin perustuvat tulevat poistumaan ihan varmasti, se on vain ajan kysymys. Merenkulun sopimukset ovat kuitenkin kansainvälisiä eikä niiden muuttaminen ole helppoa.
Merelle tarvittaisiin yksi järjestelmä, joka kattaisi AIS:n, Navtexin, DSC:n, VHF:n ja raconit. Järjestelmällä voisi sitten myös päivittää kartat ja saada niihin vaikka tuuli- ja aaltotiedoit reitin varrelta. Mikset vaikka polttoaineen hinnatkin...
Siihen asti mennään useilla eri laatikoilla, jotka toimivat viestien osittain samoja asioita kankeasti ja joskus rätisten.- 3+8
Kauppamerenkulku edellä tässä mennään, kuten kaikessa merenkulkuun liittyvässä. Jos sillä puolella on kysyntää tuollaiselle, sitten sitä tullaan kehittämään.
Pelkästään huviveneilyä varten ei koskaan. Ja huviveneilijän näkökulmasta minä kiistäisin tuon sanan "tarvittaisiin". En tarkoita, että se olisi haitallinen tai täysin turha vaan että tarve ei ole erityisen polttava. Kyse on enemmän "nice to have" asiasta kuin tarpeesta.
- garminmies
eipä ole paperiversioon tarvinnut koskea moneen vuoteen veneilessä,ainakin garminin kartta tismalleen sama kuin paperiversio
- Olly
Vanhaan ketjuun uusi kysymys, tyyliin "näin ajattelin tehdä".
GPS antenni on jo, ja siitä tulee piuha pikku plotteriin (tällä hetkellä ilman karttoja).
Plotterista lähtee piuha PC:lle.
Ajattelin laittaa pikku plotterin näyttämään tarkkaa sijaintia, ja ison PC läppärin softineen leikkimään merikorttia.
Paperinen merikortti on toki varmuuden vuoksi.- geju77
Ei se pikku plotteri osaa näyttää yhtään tarkempaa sijaintia kuin PC, jossa on karttaohjelma. MInulla Furuno 32 näyttää samaa paikkaa kuin PC'n kartta.
- plotteri läppäri ero
geju77 kirjoitti:
Ei se pikku plotteri osaa näyttää yhtään tarkempaa sijaintia kuin PC, jossa on karttaohjelma. MInulla Furuno 32 näyttää samaa paikkaa kuin PC'n kartta.
Tuo on päivänselvä asia. Se missä ison PC:n (tai Macin) kartta on ehdottomasti parempi, on yleiskuva. Kun haluat pikkuplotterista nähdä tarkan sijainnin, kuvaa pitää zoomata. Samalla karttakenttä supistuu esim. yhteen mailiin. Et välttämättä hahmota siitä, oletko edes oikealla väylällä. Jos zoomaat ulospäin, kartasta ei näy yksityiskohtia.
Läppärin ruutu vastaa paremmin paperikartan näkymää ja on hyvä "back up". Huono puoli on tietysti läppärin virrankulutus sekä herkkyys suolavesiroiskeille ja kolhuille. - se ero
plotteri läppäri ero kirjoitti:
Tuo on päivänselvä asia. Se missä ison PC:n (tai Macin) kartta on ehdottomasti parempi, on yleiskuva. Kun haluat pikkuplotterista nähdä tarkan sijainnin, kuvaa pitää zoomata. Samalla karttakenttä supistuu esim. yhteen mailiin. Et välttämättä hahmota siitä, oletko edes oikealla väylällä. Jos zoomaat ulospäin, kartasta ei näy yksityiskohtia.
Läppärin ruutu vastaa paremmin paperikartan näkymää ja on hyvä "back up". Huono puoli on tietysti läppärin virrankulutus sekä herkkyys suolavesiroiskeille ja kolhuille.Viimeisessä lauseessa tuli yksi merkittävä läppärin ja plotterin välin ero. Läppäriä ei viedä ulkona olevalle ohjauspisteelle, joka on plotterin normaali sijainti. Purjeveneissä ei muita ohjauspisteitä olekaan, joten läppärin käyttö on lähinnä reittisuunnittelua isompaa näyttöä hyödyntäen. Tosin siinä etu paperikarttaan nähden pienenee kovin.
Ulkona olevaan plotteriin on toisaalta käytännöllisintä valita sisäinen antenni, jolloin ei sitä yhteisen antennin etua ole, mutta antenni sitten kahdennettu.
- Hyvä ratkaisu
Kahden plotterin taktiikkaa on ihan hyvä. Sillä ei ole väliä millä tekniikalla se on toteutettu kunhan toimii. Käyttäisin kuitenkin niille itsenäistä virtalähdettä ja paikkatietoa. Näin saadaan turvallinen varajärjestelmäkin aikaiseksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832