Mitä tekisitte itse tilanteessa, joka on seuraava:
Palkanmaksupäivä on joka kuukauden alussa, ja tälläkin hetkellä on tilanne se, että viime kuun palkat ovat maksamatta. Yrityksessä
on "tapana" se, että maksetaan palkat myöhemmin.
Yrityksessä on myös tällä hetkellä tilanne se,
että useilla työntekijöille maksetaan palkkaa liian
vähän, vähemmän kuin on työehtosopimuksissa palkkarajoina.
Kysymyksiä:
1. Enkö olekkin oikeassa siinä, että pystyn irtisanoutumaan itseni, sillä perusteella, että palkat ovat myöhässä
2. Voimmeko joilla on liian pienet palkat mennä lakkoon tai mikä muu keino olisi hyvä vaatia lisää palkkaa?
Kiitoksia vastauksistanne!
Palkka on myöhässä.. irtisanoudunko?
16
4075
Vastaukset
- jotakin tietoa
Moron!
No huhuh, kaivapaaka ihmeessä kiiruusti alanne työehtosopimus esille ja tutustukaa etuihinne. Kun tiedätte, mitä pitää vaatia, aloittakaa vaatiminen.
Tottakait voit irtisanoa itsesi ja kaiken lisäksi voit tehdä sen ilman perusteluita. Tosin muistaakseni esim. kaupanalalla on olemassa ns. kahden viikon sääntö, eli irtisanoutumisesi jälkeen olet velvollinen työskentelemään parin viikon ajan.
Lakkoilu on oikeastaan aina hieman kyseenalainen ratkaisu. Tai no ainakin ennen lakkoon ryhtymistä teidän (työntekijöiden) on keskusteltava johdon kanssa asioista, ongelmista, vaatimuksistanne sekä aikeistanne. Jos ette kuitenkaan ymmärrä toisianne, ettekä pääse sopimukseen esim palkkojen maksusta ym, voitte harkita seuraavaa askelta.
Jos työnantaja todistettavasti ja vailla perusteita rikkoo virallista (toivottavasti kirjallista) työehtosopimustanne, voitte välittömästi vaatia korjausta palkkojen maksuun. Jos johto siihen ei suostu, viekää asia eteenpäin.
Ensimmäisenä kannattaa kuitenkin kaivaa esille oma työntekijän ja työnantajan välinen työehtosopimus sekä alanne virallinen työehtosopimus ja katsoa miten asiat ovat, ja kuinka niiden PITÄISI olla. - Jone
Työpaikasta voi lähteä pois ilman mitään syytä...Ei tarvii selitellä lähtönsä syytä kenellekkään...Lakkoilla voi,mut siitä ei oo mitään apua.Ne sanoo vaan vievänsä firmansa Kiinaan.
- anni
Irtisanoutua voit jos huvittaa. Ei siinä kenelläkään nokan koputtamista ole.
Jos nyt kuitenkin tahdot taistella oikeuksistasi, niin:
-puhu ensin työkavereillesi, ja sovi "yhteisestä rintamasta" tässä asiassa.
-sitten kaivatte omat työsopimuksennne ja alan työehtosopimuksen esille
-ja marssitte pomon puheille.
Työsopimushan ei ole validi, jos se ei täytä työehtosopimuksen vähimmäisvaatimuksia. Että kyllä sen mukaan mennä täytyy. Tosin noissa on jos jotain kikkoja (mm. harjoitteluajat jne.) joista pitää olla perillä.
Jos tämä ei onnistu, niin toivon että kuulut liittoon. Siellä on apu lähellä. - eetu
lakkoon ei kannata jäädä,koska työnantajan palkanmaksu velvoite raukeaa heti.mutta keinojahan on muitakin.olkaa tekevinänne jotain mutta ei mitään valmista jarrut päällä joka asiassa.ei ylityötä,"kysyttäessä kenellekkään ei sovi" ei mitään joustoja työajoissa.te olette tekevinänne koska työnantaja on maksavinaan.ei mene kauan kun tulee puheeksi mistä kiikastaa,pitäkää tarkkaa kirjanpitoa saatavistanne. ilmoitus ammattiliittoon asiasta.jos olette lomaalaisia niin hyvää kesää vain.
- Ulleri
Soitto liittoon tai pääluottamusmiehelle.
Älä itseäsi irti sano.
Sinulle tulee itsellesi karenssi se on kaikista huonoin keino..
Sinun itse ei tarvitse aisoita ajaa muut ajavat sinun puolestasi. Työsuolepiirille soitto jos et kuulu liittoon ! Sieltä osaavat neuvoa ! - Jorma
Ulleri kirjoitti:
Soitto liittoon tai pääluottamusmiehelle.
Älä itseäsi irti sano.
Sinulle tulee itsellesi karenssi se on kaikista huonoin keino..
Sinun itse ei tarvitse aisoita ajaa muut ajavat sinun puolestasi. Työsuolepiirille soitto jos et kuulu liittoon ! Sieltä osaavat neuvoa !Käsittääkseni palkanmaksun laiminlyönti on yksi niistä harvoista irtisanoutumissyistä, jotka eivät aiheuta karenssia. Varmistapa asia joltain viralliselta taholta, ettet jää netin keskusteluryhmien varaan!
- Työntekijä
Jorma kirjoitti:
Käsittääkseni palkanmaksun laiminlyönti on yksi niistä harvoista irtisanoutumissyistä, jotka eivät aiheuta karenssia. Varmistapa asia joltain viralliselta taholta, ettet jää netin keskusteluryhmien varaan!
vaikuttaa minuun, kun eikö se tule silloin jos on saanut työpaikan Työvoimatoimiston kautta. Tämän työpaikan olen ihan itse "hankkinut".
- Kassi
Työntekijä kirjoitti:
vaikuttaa minuun, kun eikö se tule silloin jos on saanut työpaikan Työvoimatoimiston kautta. Tämän työpaikan olen ihan itse "hankkinut".
Ei karenssiin vaikuta, mistä olet työpaikan hankkinut eikä sitä kukaan edes kysele missään.Miten toisille voisi olla eri lait ja asetukset kuin toisille?Kaikilla on samat säännöt, joiden mukaan mennään.
Jahka irtisanot itsesi ja menet sitten työkkäriin ilmottautumaan, jotta saisit ansiosidonnaista liitostasi/kassastasi, ottaa työkkäri ilmottautumisen vastaan, katsoo työtodistuksen ja kysyy irtisanoutumisen syytä.
Jos syy on sellainen, että sen laki katsoo perustelluksi syyksi ja jos on esim.näyttää, että olet ensin yrittäyt hoitaa asiaa esim. liiton taikka työsuojelupiirin avulla eikä sittenkään ole alkanut asiat hoitua, niin ei tule karenssia. Jos taas olet irtisanoutunut ilman isommin miettimättä ja pelkästä vitutuksesta, tulee sinulle 3 kk karenssi ennenkuin alat saada ansiosidonnaista.
Jos et kuulu liittoon taikka edes kassaan, niin samat systeemit siinäkin, paitti että rahat tulee kelalta peruspäivärahan verran. - Jorma
Kassi kirjoitti:
Ei karenssiin vaikuta, mistä olet työpaikan hankkinut eikä sitä kukaan edes kysele missään.Miten toisille voisi olla eri lait ja asetukset kuin toisille?Kaikilla on samat säännöt, joiden mukaan mennään.
Jahka irtisanot itsesi ja menet sitten työkkäriin ilmottautumaan, jotta saisit ansiosidonnaista liitostasi/kassastasi, ottaa työkkäri ilmottautumisen vastaan, katsoo työtodistuksen ja kysyy irtisanoutumisen syytä.
Jos syy on sellainen, että sen laki katsoo perustelluksi syyksi ja jos on esim.näyttää, että olet ensin yrittäyt hoitaa asiaa esim. liiton taikka työsuojelupiirin avulla eikä sittenkään ole alkanut asiat hoitua, niin ei tule karenssia. Jos taas olet irtisanoutunut ilman isommin miettimättä ja pelkästä vitutuksesta, tulee sinulle 3 kk karenssi ennenkuin alat saada ansiosidonnaista.
Jos et kuulu liittoon taikka edes kassaan, niin samat systeemit siinäkin, paitti että rahat tulee kelalta peruspäivärahan verran.Totta, ja vielä selvennykseksi, että työvoimaviranomaisen päätös SITOO sekä yksityistä-, että liiton kassaa. Siis ansiosidonnaista päivärahaa ei voida myöntää ilman ko. viranomaisen päätöstä. Tämä siksi, että vastoin varsin yleistä luuloa koko päiväraha ei tule kassalta.
Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja löytää paremman työnantajan, eikä joudu taistelemaan byrokraattien kanssa! - Työntekijä
Jorma kirjoitti:
Totta, ja vielä selvennykseksi, että työvoimaviranomaisen päätös SITOO sekä yksityistä-, että liiton kassaa. Siis ansiosidonnaista päivärahaa ei voida myöntää ilman ko. viranomaisen päätöstä. Tämä siksi, että vastoin varsin yleistä luuloa koko päiväraha ei tule kassalta.
Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja löytää paremman työnantajan, eikä joudu taistelemaan byrokraattien kanssa!Kassaan en kuulu, koska en ole ollut riittävästi vielä töissä.
Liitossa en ole mukana, olen kyllä ajatellut liittyä.
Olen vasta ollut vähän aikaa töissä työpaikallani ja voi olla että se jääkin lyhytaikaiseksi. - Mara
Työntekijä kirjoitti:
Kassaan en kuulu, koska en ole ollut riittävästi vielä töissä.
Liitossa en ole mukana, olen kyllä ajatellut liittyä.
Olen vasta ollut vähän aikaa töissä työpaikallani ja voi olla että se jääkin lyhytaikaiseksi.Liity ihmeessä kassaan tai liittoon, josta saat myös ilmaista lakimiehen neuvontaa. Pelkkä kassa maksaa vain työttömyyskorvausta. Myös kassan jäsenenä pitää olla määrätty aika ennen kuin korvausta on mahdollista saada. Varaudu myös siihen, että työttömyyskorvaus käsittely kestää viikkoja. Itse lähdin firmasta, jossa palkan maksun ajankohta riippui toimitusjohtajan mielialasta, muutenkin tj:n käytös oli enemmäkin toimintaa estävää kuin kannustavaa. Minulla on nyt mennyt 3 kuukautta ilman mitään korvauksia, enkä myöskään tiedä tuliko karenssia vai ei.
- Oletko
Mara kirjoitti:
Liity ihmeessä kassaan tai liittoon, josta saat myös ilmaista lakimiehen neuvontaa. Pelkkä kassa maksaa vain työttömyyskorvausta. Myös kassan jäsenenä pitää olla määrätty aika ennen kuin korvausta on mahdollista saada. Varaudu myös siihen, että työttömyyskorvaus käsittely kestää viikkoja. Itse lähdin firmasta, jossa palkan maksun ajankohta riippui toimitusjohtajan mielialasta, muutenkin tj:n käytös oli enemmäkin toimintaa estävää kuin kannustavaa. Minulla on nyt mennyt 3 kuukautta ilman mitään korvauksia, enkä myöskään tiedä tuliko karenssia vai ei.
Onko Lipossa palkat makstamatta ?
- kokenut
Jorma kirjoitti:
Käsittääkseni palkanmaksun laiminlyönti on yksi niistä harvoista irtisanoutumissyistä, jotka eivät aiheuta karenssia. Varmistapa asia joltain viralliselta taholta, ettet jää netin keskusteluryhmien varaan!
Mulla oli hieman sama tilanne.
Kuukausipalkka maksettiin melkein aina kahdessa osassa (olisi tietysti pitänyt maksaa kerralla) ja harvoin se ajallaan tuli. Lisäksi siinä oli vielä kaikkea muuta. Oli pitkään sellainen tunne, että savustus ulos oli kova.
Niinpä yritin sinnitellä, kunnes ei enää jaksanut. Irtisanoin itseni ja kolmen kuukauden karenssi räpsähti..
Kannattaa miettiä tarkkaan ennenkö irtisanoutuu. - kokenut
Kassi kirjoitti:
Jos et kuulu liittoon taikka edes kassaan, niin samat systeemit siinäkin, paitti että rahat tulee kelalta peruspäivärahan verran.eipä siinä se työsuojelupiirikään oikein mitään auttanut. Kolme kuukauta räpsähti, vaikka oli yhteydessä työsuojeluun..
- Mara
kokenut kirjoitti:
Mulla oli hieman sama tilanne.
Kuukausipalkka maksettiin melkein aina kahdessa osassa (olisi tietysti pitänyt maksaa kerralla) ja harvoin se ajallaan tuli. Lisäksi siinä oli vielä kaikkea muuta. Oli pitkään sellainen tunne, että savustus ulos oli kova.
Niinpä yritin sinnitellä, kunnes ei enää jaksanut. Irtisanoin itseni ja kolmen kuukauden karenssi räpsähti..
Kannattaa miettiä tarkkaan ennenkö irtisanoutuu.Minulla on nyt 3,5 kuukautta irtisanoutumisesta, mutta en vieläkään tiedä sainko karenssia vai en, sillä työnantajalta ei tule kassan tarvitsemaa palkkatodistusta.
Irtisanouduin kesken sairasloman. Kela ei meinannut millään maksaa irtisanutumispäivän jälkeisiä päivärahoja, koska työnantaja ei ollut hakenut sairasloman alkupään päivärahoja. Kela kehoituksista huolimatta firma ei niitä hakenut, joten kela päätti maksaa kaikki päivärahat minulle.
Kyseessä on 8 hengen firma, jossa toimitusjohtaja harrastaa työpaikkakiusausta, nyt minä jouduin sen uhriksi. Yritin toista vuotta saada työsuojelupiiriltä apua asiaa, mutta heitä näyttää kiinnostavan vain rakennustyömaiden kaiteet. Viimeinen vastaus työsuojelupiiriltä oli, että koska olette lähdössä pois ko. firmasta työsuojelupiiri ei voi tehdä mitään. Nyt harkitsen kantelun tekemistä työsuojelupiirin toiminnasta.
Mutta joka tapauksessa tuli karenssi tai ei henkinen hyvinvointini parani niin paljon, että siitä voi vaikka maksaa 3 kk:n työttömyyspäivärahat.
Minun kiusaaminen alkoi siitä kun en millään ehtinyt tekemään kaikkia asioita toimitusjohtajan vaatimalla tavalla ja toimimattomilla laitteilla. Esim. matkaraportti piti kirjoittaa EXEL-taulukkoon, mutta se on mahdoton tehtävä, jos kyseinen taulukko ei tule näyttöön, vaikka se on auki, kaikilla muilla se tuli.
Firmassa meitä oli 4 myyjää. Minun myynti oli 65 % liikevaihdosta ja nämä 3 muuta myivät yhdessä 35 %.
Kyseinen toimitusjohtaja on ollut firmassa 13 vuotta ja sinä aikana 32 henkeä on lähtenyt talosta, lyhin työsuhde 4 tuntia.
Olen ajatellut otaa yhteyttä johonkin näytelmä kirjailijaan, kyseisen firman toiminnata saisi hyvän komedian. - Työntekijä
Oletko kirjoitti:
Onko Lipossa palkat makstamatta ?
ole töissä mainitsemassasi paikassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 76909