Ilman lääkkeitä energiaton?

Olen nyt ollut ilman lääkitystä 2-3 kk ja muuten on mennyt hyvin, mutta viimeaikoina olen tuntenut energiatason mataluutta ja lievää "voimattomuuden" tunnetta.

Lääkitys minulla oli sitalopraami-venlafaksiini n. 3 vuoden ajan ja tuo venlafaksiini toimi todella hyvin tuohon mielialaan ja energiattomuuteen. Sivuvaikutuksen vuoksi halusin sen sitten lopettaa yhteistyössä lääkärin kanssa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tästä energiattomuudesta? Oletteko pärjänneet ilman lääkkeitä vai päätyneet jonkun lääkkeen käyttöön? Itse en haluaisi olla pilleripurkin orja kun ilmankin tulen toimeen, mutta mietityttää pidemmän päälle tämä jaksaminen, että olisiko kuitenkin parempi lääkkeiden kanssa. Olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin mielipiteitä!
5160
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Minulla on diagnosoitu vakava epätyypillinen masennus, ja oikeastaan vasta nyt, monen SSRI-lääkkeen jälkeen on löytynyt ensimmäinen lääke, joka todella on nostanut energiatasojani. Nimittäin Lamictal, joka on kylläkin epilepsialääke, ja kestää kauan ennen kuin saavuttaa ylläpitoannoksen (ihottumavaaran takia), mutta sen jälkeen kun aloitin en ole ollut kertaakaan masentunut ja jaksan tehdä paljon enemmän kaikenlaista eikä tarvitse maata sängyssä apaattisena ja väsyneenä.
Mutta jos olet pärjännyt hyvin ilmankin lääkkeitä niin kannattaa ehkä kokeilla vielä kuukauden verran, josko olotila tasaantuisi ja energia lisääntyisi. Ja jos ei, niin sitten lääkärin kanssa keskustelemaan vaihtoehdoista!

Äänestä

Tiede.fi sivustolta olen lukenut vastaavanlaisia kokemuksia. Siellä ssri-lääkkeitä syöneet kertoivat kuinka he huomasivat lääkkeen lopetettuaan ajautuvansa kovaan voimattomuuden ja väsymisen tilaan. Eivät jaksaneet lenkkeillä, fyysinen rasitus sai sydämen oireilemaan, Elimitö sahaili kylmän ja kuuman välillä, sängystä oli aamulla mahdoton päästä ylös uuvuttavan olon takia. Itse he uskoivat olon johtuvan vieroitusoireista. Niitä saattaa tulla pitkänkin ajan päästä. Elimistö ei noin vain toivu lääkkeiden tuottamasta sekasorrosta.

Tästä on jo aikaa jonkin verran kun luin tätä. Valitettavasti ei ole taitoa laittaa mitään linkkejä asiaan.

Äänestä

Minulla kävi päinvastoin kun lopetin masennuslääkityksen, energiataso kohosi ja jaksan moninkertaisesti enemmän kuin lääkityksen aikana.

Äänestä

No, SSRI-lääkkeidenhän on tarkoitus korjata serotoniinitasoja ja jos ne ovat korjaantuneet, niin ihminen varmasti palautuu "entiselleen" vähemmin vieroitusoirein. Jos taas tasot ovat vielä liian vähäiset, niin masennuksen oireet palaavat kun lääkitys lopetetaan!

Äänestä
  • Kävin testauttamassa serotoniinitasoni sekä ennen lääkityksen aloittamista että sen lopettamisen jälkeen ja arvot ovat pysytelleet samoissa lukemissa koko ajan, silti ei vieroitusoireita ole ilmennyt koska alunperin en olisi koko lääkettä edes olisi tarvinnut.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Ex-masentunut kirjoitti:

Olen nyt ollut ilman lääkitystä 2-3 kk ja muuten on mennyt hyvin, mutta viimeaikoina olen tuntenut energiatason mataluutta ja lievää "voimattomuuden" tunnetta.

Lääkitys minulla oli sitalopraami-venlafaksiini n. 3 vuoden ajan ja tuo venlafaksiini toimi todella hyvin tuohon mielialaan ja energiattomuuteen. Sivuvaikutuksen vuoksi halusin sen sitten lopettaa yhteistyössä lääkärin kanssa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tästä energiattomuudesta? Oletteko pärjänneet ilman lääkkeitä vai päätyneet jonkun lääkkeen käyttöön? Itse en haluaisi olla pilleripurkin orja kun ilmankin tulen toimeen, mutta mietityttää pidemmän päälle tämä jaksaminen, että olisiko kuitenkin parempi lääkkeiden kanssa. Olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin mielipiteitä!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu