Juttelimme mieheni kanssa, että jos meidän suhde ei muutu parempaan päin ja pysyvästi, varmasti tulee avioero. Hän sanoi että haluaa lapsen itselleen eron jälkeen, mutta kuitenkin yhteishuoltajuuden. Hän sanoi että voin tulla ja nähdä lastani silloin milloin haluan, ottaa häntä lomille jne, mutta hän haluaa että lapsi asuu hänen luonaan. Anteeksi vain, ihminen ei ole vaihtanut yhtäkään kakka-vaippaa 9 kk aikana, ei käynyt rattaiden kanssa ulkona tai vauvauinnissa, ei ruokkinut EI MITÄÄN!! ja nyt hän haluaa uhtäkkiä lapsen itselleen!!!
Mieheni haluaa lapsen itselleen avioeron jälkeen
32
3463
Vastaukset
Ja kysymys.. JOs meillä tulee oikeusjuttu, kummalle se laspi sitten kuitenkin jää... Kun ajattelin jo, että pitääköhän lapsen takia sitten jäädä asumaan mieheni kanssa, jos hän kerran haluaa minulta lapsen viedä...
- yh-mamma70
kyllä se lapsi äidille menee, meillä ex-mies uhkaili lapsilla ym. nyt olemme eronneet ja lapset ovat minulla. Älä alistu miehesi uhkailujen edessä, ota yhteys oikeusaputoimistoon ja kysy heiltä neuvoja äläkä missään nimessä jää suhteeseen pelkästään lasten takia tai uhkailujen takia....itse tein niin ja elämästäni meni 8 vuotta pelossa.....nyt olen onnellinen.
yh-mamma70 kirjoitti:
kyllä se lapsi äidille menee, meillä ex-mies uhkaili lapsilla ym. nyt olemme eronneet ja lapset ovat minulla. Älä alistu miehesi uhkailujen edessä, ota yhteys oikeusaputoimistoon ja kysy heiltä neuvoja äläkä missään nimessä jää suhteeseen pelkästään lasten takia tai uhkailujen takia....itse tein niin ja elämästäni meni 8 vuotta pelossa.....nyt olen onnellinen.
eli 100% lapsi menee äidille?
- eivarmastiaina
paasekaisin kirjoitti:
eli 100% lapsi menee äidille?
No ei varmasti aina mene. Ja vaikka saisitkin yksinhuoltajuuden, on isällä aivan samanlainen oikeus tavata lastaan kuin yhteishuoltajuudessakin. Yhteishuoltajuus on minusta aina parempi vaihtoehto. Silloin olette molemmat tasavertaisesti vastuussa lapsesta. Toinen teistä on silloin lähivanhempi (luultavasti sinä, kun lapsi on noin pieni) ja toinen etävanhempi.
Miksi haluat erottaa lapsen kokonaan isästään? Ei ole oikein lasta kohtaan. Mielestäni isästä ei tee huonoa, jos ei osallistu esim. johonkin älyttömään vauvauintiin.
Oletko antanut miehellesi koskaan mahdollisuutta hoitaa oikeasti lasta? Eikö nyt olisi viimein aika jättää lapsi ensin vaikkapa pariksi tunniksi hänen vastuulleen? Joskus se vaan menee niin, ettei isälle anneta mahdollisuutta osallistua lapsen hoitoon. Ja sitten valitetaan, ettei se edes lastaan hoida... - asds fsfsdfsdf
eivarmastiaina kirjoitti:
No ei varmasti aina mene. Ja vaikka saisitkin yksinhuoltajuuden, on isällä aivan samanlainen oikeus tavata lastaan kuin yhteishuoltajuudessakin. Yhteishuoltajuus on minusta aina parempi vaihtoehto. Silloin olette molemmat tasavertaisesti vastuussa lapsesta. Toinen teistä on silloin lähivanhempi (luultavasti sinä, kun lapsi on noin pieni) ja toinen etävanhempi.
Miksi haluat erottaa lapsen kokonaan isästään? Ei ole oikein lasta kohtaan. Mielestäni isästä ei tee huonoa, jos ei osallistu esim. johonkin älyttömään vauvauintiin.
Oletko antanut miehellesi koskaan mahdollisuutta hoitaa oikeasti lasta? Eikö nyt olisi viimein aika jättää lapsi ensin vaikkapa pariksi tunniksi hänen vastuulleen? Joskus se vaan menee niin, ettei isälle anneta mahdollisuutta osallistua lapsen hoitoon. Ja sitten valitetaan, ettei se edes lastaan hoida...Suomessa saa olla kyllä täysin juoppo narkkari äiti, että lasta edes harkitaan annettavaksi isälle.
Eli naisten "oikeudet" jyräävät Suomessa lähes aina, jopa patasurkealta äidillä on oikeus pilata lastensa tulevaisuus kun eihän miehestä ole koskaan huolehtimaan lapsista. - punainen tupa
itse olin 9 vuotta sitten suhteessa, josta halusin pois. lapsemme oli silloin 2 vuotias kun ilmoitin miehelle haluavani erota. hän totesi, että saan mennä, mutta lapsi jää hänelle. ja minä myös hoidin kaiken lapsen hoitoon liittyvän, mutta pelkäsin niin paljon tyttäreni menetystä, että jäin.
vuoden verran sitä helvettiä kesti, en saanut nähdä kavereitani, piiloviinapulloja löysin joka paikasta, tappelimme todella paljon ja lopulta eräänä päivänä hän kävi minuun fyysisesti käsiksi. otin lapsen ja lähdin äitini luokse. seuraavana päivänä sanoin kaiken olevan ohi ja hain vuokra-asuntoa itselleni monesta paikasta. mies itki ja pyyteli anteeksi 2 viikkoa, lupasi kaiken mitä halusin, mutta tunteeni olivat jo niin kuolleet, että halusin hänestä vain mahdollisimman kauas. sain heti asunnon, mies antoi yksinhuoltajuuden ja pääsin vihdoin "vapaaksi".
jälkeenpäin olen tajunnut miten tyhmä ja pelokas olin, mutta nuorena ja kokemattomana sitä uskoo toista. sen verran tiedän, että lapsen annetaan jäädä aina asumaan sen luokse, joka häntä eniten hoitaa ja yleensähän se on äiti. sinunkin lapsesi on niin pieni, että sinun pitäisi olla alkoholisti/huumeidenkäyttäjä/tai jollain muulla tavalla epäsovelias äiti, ettet saisi pitää lastasi.
toivottavasti saat tukea ja rohkeutta lähteä, elämä sen jälkeen ei välttämättä ole helppoa, mutta ajan kanssa kaikki kyllä sujuu. jopa minä löysin unelmieni miehen, jonka kanssa sain toisen lapsen, ostin omakotitalon ja menin naimisiin, enkä ole koskaan ollut näin onnellinen! - ole huoleti
yh-mamma70 kirjoitti:
Ole huoleta, ei lasta oteta äidiltä muuten kuin siinä tapauksessa, että olet pahoinpitelijä, juoppo ja et voi huolehtia lapsesta. Äiti voittaa aina, ja niin on oikein.Yrittää pelotella sinua.
Itselläni jo lapset 11 ja 13, ja silti ei isä lapsia saanut , koska olen heitä viimeiset 8 vuotta yksin kasvattanut luonani. Sitten kun lapset ovat 15 tai 16 voivat ehkä muuttaa isän tykö jos oikeus sen hyväksyy.
Sinun vaavi tarttee sinua, sano ukolles, että juoksee suohon ja lukee paremmin lakia.
Mene oikeusaputoimistoon.
- mun mielipide
Kannattaisiko hoitaa se suhde kuntoon, ettei tarvitse edes miettiä tuota? Mielestäni isällä on aivan yhtäläinen oikeus toivoa huoltajuutta kuin naisella! Ja kyllä, olen nainen.
Ei se lapsi ole mikään esine, josta mietitään kumpi sitä on enemmän huoltanut tai kumpi siitä enemmän "maksanut"! Tuo on aivan outoa ajattelua. Eikä lasta kukaan toiselta "vie" erossa. Lapsi tarvitsisi Molemmat vanhempansa sovussa. En voi ymmärtää tällaista läheisriippuvaista ajattelua, jossa lapsesta tehdään vallankäytön väline.Ei lapseni ole mikään vallankäytön väline... Vaan kun mietin sitä että minulta viedään minun pieni lapsukaiseni, jota niin paljon rakastan... meinaa nyttenkin kyyneleet tulla jo! Eikä ero ole vielä edes varma juttu!! Ymmärrän että isällä on varmasti samat tunteet... mutta.. Olen kuitenkin äiti, ja lapseni 9kk kantanut... Antanut rakkautta ja hoivaa... Ja yhtäkkiä isä haluaa lapsen itselleen???? HUOM: nyt vauvamme on 9kk ikäinen, ja näiden 9 kk aikana, ei oikein lapsi kiinostanu häntä...
- mun mielipide
paasekaisin kirjoitti:
Ei lapseni ole mikään vallankäytön väline... Vaan kun mietin sitä että minulta viedään minun pieni lapsukaiseni, jota niin paljon rakastan... meinaa nyttenkin kyyneleet tulla jo! Eikä ero ole vielä edes varma juttu!! Ymmärrän että isällä on varmasti samat tunteet... mutta.. Olen kuitenkin äiti, ja lapseni 9kk kantanut... Antanut rakkautta ja hoivaa... Ja yhtäkkiä isä haluaa lapsen itselleen???? HUOM: nyt vauvamme on 9kk ikäinen, ja näiden 9 kk aikana, ei oikein lapsi kiinostanu häntä...
Tottakai lapsi on elämänsä alkuajat kiinni enemmän äidissä kuin idässä ihan jo biologisista syistä. Mutta nyt on kyse lapsen koko loppuelämästä. Sitten kun lapsi on isompi, voi isällä olla paljonkin annettavaa. Mut on esim. isä kasvattanut 7 v eteenpäin yksin ja ei se mikään mahdoton yhtälö ole. En kuitenkaan toivo, lapsen kannalta, että häneltä vietäisiin arjen tason yhteyttä kumpaankaan vanhempaan. Kokemuksesta puhun.
- lottapoliisi
Jos lapsi ei ole kiinnostanut 9kk hän tuskin haluaa "taakkaa" edes itselleen, jonka vaippoja vaihtaa ja herätä yöllä, rajoittaa menoja jne.
Siitä kummalle lapsi menee ei ole mitään 100 % tietoa. Isäkin varmaan sen huoltajuuden saada. Onko yhteishuoltajuus niin paha asia? Ymmärrän kyllä että lapsen menetys tuntuu kamalalta, varsinkin jos mies ei ole hoitanut lasta edes..mutta sinullahan on mitä kertoa oikeudelle, hanki jonkinlainen "todistus" asiasta ettei lapsi ole häntä kiinnostanut, vain väkikappale eroon.
Tai kokeile jättää lapsi yhdeksi viikonlopuksi täysin miehen hoitoon, (ei taitaisi kiinnostaa) ja riskinsä siinäkin... - mä vaan
Kerro niille avioero viranomaisille et miehes ei ole hoitanut lastaan päiväkään niin ei varmaan saa lasta itselleen. Kyllä se painaa vaakakupissa paljon et kuka sitä lasta on hoitanut ja ruokkinut.
- kypsyyttä naiset
Mikä teitä naisia vaivaa. Jos isä ei ole kiinnostunut lapsensa tapaamisesta eron jälkeen, metelöitte kurkku suorana. Jos hän nyt haluaa lähivanhemmaksi , sekään ei ole oikein. Lapselle molemmat vanhemmat ovat tärkeitä ja isä voi olla parempi lähivanhempi kuin äiti.
Vastauksissa vilisevät sanat taakka, jätä lapsesi yhdeksi jne, ei taida kiinnostaa..., minulta vietäisiin lapsukaiseni......kantanut lasta.
Isä selviää lapsen hoidosta siinä kuin äitikin. Naiset itse usein aiheuttavat tilanteen, että isä tapaa lastaan liian vähän. Ja auta armias, jos isä löytää uuden rakkaan, silloin vierotus alkaa. Silloin pitäisi ajatella kypsästi, että lapsella on uusi, turvallinen aikuinen ja yrittää kaikin tavoin edistää äitipuolen ja lapsen hyvän suhteen syntymistä.
- YH iskä
Minulla oli ero ja sain lapset vain ja ainoastaan hyvän lakimiehen avulla. Aluksi yksinhuoltajuus ja sitten taivuin äidin yhteishuoltajuuteen. Oman kokemuksen varjossa pitää olla melkoinen valmistelu, että isä saa lapset.
Lähtökohtaisesti ainakin Helsingissä sossutädit mitttivät keinoja miten äiti voi parhaiten turvata lapsien elämän. Äiti oli ainakin meidän tapauksessa se jonka ympärille sossutädit lähtivätm rakentamaan lasten tulevaisuuden raameja.
Ero on lapsille aina kova kokemus. Mitä teettekin, niin tehkää asiat siten, että pehmennätte lasten kokemusta.
LAPSI EI OLE KENENKÄÄN OMAISUUTTA!- Lasten puolesta
Sellainen isä, joka vie lakimiehen voimin lapset äidiltä, joka on lapset synnyttänyt ja jolla on aito, oikea biologinen suhde lapsiinsa, ei voi olla ihan normaalijärkinen. Varmaan joku narsisti kyseessä. Pelottaa lapsien puolesta.
- mun mielipide
Lasten puolesta kirjoitti:
Sellainen isä, joka vie lakimiehen voimin lapset äidiltä, joka on lapset synnyttänyt ja jolla on aito, oikea biologinen suhde lapsiinsa, ei voi olla ihan normaalijärkinen. Varmaan joku narsisti kyseessä. Pelottaa lapsien puolesta.
Täh? Nyt haukut kyllä väärää puuta. Tämäkin mies olisi varmasti mielellään tullut samaan tilanteeseen ilman lakimiestä, jos se vain olisi hänelle suotu. Isä voi olla erittäin hyvä vanhempi yksinäänkin eikä sillä ole vanhemmuudessa enää tuossa vaiheessa väliä, kuka synnytti. Huh huh, mitä ajattelua.
Itseni on siis isä pääosin kasvattanut eikä siinä ole musta mitään kielteistä sinänsä. Hienoa, että jotkut miehet taistelee ja vielä lasten tunteet huomioiden! - YH iskä
Sellainen isä, joka vie lakimiehen voimin lapset äidiltä, joka on lapset synnyttänyt ja jolla on aito, oikea biologinen suhde lapsiinsa, ei voi olla ihan normaalijärkinen. Varmaan joku narsisti kyseessä. Pelottaa lapsien puolesta
- minulla oli perheessä ansiotulot joilla myös lapset elätettiin
- olin käytännössä jo ollut yksinhuoltaja vaimoni juodessa ja huoratessa
- lapset valitsivat ehdottomasti iskän
- äidin aito biologinen suhde lapsiin oli vetovoimaltaan heikompi kuin bissen vetovoima
joten arvoisa "Lasten puolesta". Sinunlaisesi sossutädit olisivat perinteisin käytäntöineen voineet viedä lapsiltani turvallisen tulevaisuuden. Tätä peläten hommasin kokeneen juristin pitämään lasteni ja minun puolta tilanteessa jossa äippä oli valinnut perheen sijaan tärkeämmät asiat.
Kerrotko vielä mitä normaalijärkinen olisi tässä tilanteessa tehnyt? - isä itsekin
"Sellainen isä, joka vie lakimiehen voimin lapset äidiltä, joka on lapset synnyttänyt ja jolla on aito, oikea biologinen suhde lapsiinsa, ei voi olla ihan normaalijärkinen."
Jos lapsi on jostain ihmeellisestä syystä Suomessa päätynyt isälleen, se tarkoittaa vain yhtä asiaa:
ÄITI ON KELVOTON ÄIDIKSI.
Mitään muuta syytä ei ole sille, että isä on saanut lapsen. Sossutädit ovat esimerkiksi automaattisesti sitä mieltä, että lapsi pitää antaa mt-häiriöiselleä äidille pilattaviksi, vaikka isä olisi kuinka kunnollinen. - PetriL
ja äiti, joka tekee saman on varmaankin loistoäiti, eikös vaan.
- yyhooisä............
Sinulle nimim. lasten puolesta : Enkö minä ole mielestäsi normaalijärkinen ? Vuosia sitten vaimoni häipyi toisen matkaan ilman lapsia. No minä niitä lapsia pääosin olin hoitanutkin. Vaati sitten jälkikäteen oikeusteitse lapsia itselleen. Eipä saanut. Ihan hyvin olen isänä lapset kasvattanut muutaman vuoden vanhasta täysi-ikäisiksi.
- tanja*
Miten voi ymmärtää "lasten puolesta" kirjoituksen noin pieleen? On aivan eri asia VAATIA pikkuvauvaa erossa itselleen, vaikka ei ole YHTÄÄN hoitanut lasta.Kuin alkaa hoitaa lasta olosuhteiden pakosta, tai lasten äidin kanssa ihan sopimuksestakin.
- Lähi-isä kahdelle
Lapset ei tarvitse äitiä sen enempää kuin isääkään. Lapset tarvitsevat huolenpitoa ja rakkautta. se onnistuu ihan hyvin isältäkin. Erittäin hyvä, että isät ovat alkaneet pitää puoliaan erotilanteissa. Käräjillä päätökset ovat 50/50. Mutta yrittäkää sopia. Toinen vanhemmista on väkisinkin se etä.
- zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Isät pitävät omaa puoltaan ei lasten. Ap:n lapsen isäkään ei ole huolehtinut yhtään lapsesta, mutta lähihuoltajuus vain pitäisi saada. Ihan pelkkää ilkeyttä.
- zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Tuo on selkeä uhkaus. Jos ero tulee, niin miehesi haluaa lapsen (perusteettomasti). Tämän hän ajattelee estävän sinua hakemasta eroa.
- 10+2
Jos lapsen isä uhkailee lapsen viemisellä nyt, saattaa käydä niin et yhteishuoltajuudessa tulee ongelmia. Esimerkiksi muuttoon tarvitaan silloin lupa isältä, kuten myös passiin. Jos riski on olemassa, kannattaa harkita yksinhuoltajuutta. Mutta muuten yrittäkää sopia yhteishuoltajuus. Lapsi on syytön, hänellä on oikeus molempiin vanhempiinsa. Joiden ei kuulu mustamaalata toisiaan lapselle missään tilanteessa.
Minulla 4 lasta exäni kanssa, aika paljon on tehty hommia että saatiin välit alusta asti niin hyviksi et lapsilla on hyvä olla. Työ kannatti, erosta vuosia ja lapset ovat kuulleet kavereiltaan niistä vaikeistakin eroista. Ovat kiittäneet meitä, mikä kylläkin turhaa koska tämä on erovanhemmilta vähintä mitä voi tehdä. Siis jos ei kumpikaan vaaranna lasten tai exän turvallisuutta.
Teidän on aika puhua, sovinnossa.. - 235 456 456
10+2 kirjoitti:
Jos lapsen isä uhkailee lapsen viemisellä nyt, saattaa käydä niin et yhteishuoltajuudessa tulee ongelmia. Esimerkiksi muuttoon tarvitaan silloin lupa isältä, kuten myös passiin. Jos riski on olemassa, kannattaa harkita yksinhuoltajuutta. Mutta muuten yrittäkää sopia yhteishuoltajuus. Lapsi on syytön, hänellä on oikeus molempiin vanhempiinsa. Joiden ei kuulu mustamaalata toisiaan lapselle missään tilanteessa.
Minulla 4 lasta exäni kanssa, aika paljon on tehty hommia että saatiin välit alusta asti niin hyviksi et lapsilla on hyvä olla. Työ kannatti, erosta vuosia ja lapset ovat kuulleet kavereiltaan niistä vaikeistakin eroista. Ovat kiittäneet meitä, mikä kylläkin turhaa koska tämä on erovanhemmilta vähintä mitä voi tehdä. Siis jos ei kumpikaan vaaranna lasten tai exän turvallisuutta.
Teidän on aika puhua, sovinnossa.."Jos lapsen isä uhkailee lapsen viemisellä nyt"
Mitä ihmettä oikein sekoilet? Eihän se ole lapsen viemistä, jos haluaa lapsen lähivanhemmaksi.
- 9+18
Minun mielestä lapsen tulee asua sen vanhemman luona, joka hänestä on pääasiassa pitänyt huolta eroon saakka. Näin sen pitäisi minun oikeustajun mukaan mennä, ihan sama, onko se lapsesta enemmän huolta pitänyt ollut äiti vai isä.
- Edellinen
Mutta siis toki siinäkin tapauksessa lapsi ansaitsee edelleen molemmat vanhemmat.
- minuuttimittari
Aloittaja. Jos suhteessa on ongelmia, niihin hankitaan asiantuntija-apua. Ota yhteys neuvolaasi ja kerro huolesi. Varaa aika neuvolapsykologilta. Joko yksin tai yhdessä vauvan isän kasmnssa käytte juttelemassa aikuiselle, ulkopuoliselle henkilölle. Siis: erosta jankuttaminen ei ole ensisijainen toimi jos/kun vauvan isä ja äiti eivät ole tyytyväisiä parisuhde-elämäänsä. Tottakai nyt on pakka sekaisin, hormonit ja mielialat myllertävät. OK?
Millaisia tyytymättömyyden aiheita sinulla on miehesi suhteen, miksi hän ejhkä suunnittelee eroa? Jaksatko kertoa?- ap
Ei hän näköjään eroa halua, kun yrittäää muuttuakin, mutta ei vaan mikään muutu!
-Seksiä han halusi kanssani vain kerran 2-3 viikossa.
-Lasta ei hoida, aina meidän pienokainen on mukanani joka paikassa, kahvilassa, kaupassa, sovituskopissa, ulkona, vierailla jne.
-Aina meilä on joka kuukausi velkaa jostain! Minulla ei ikinä ole rahaa mihinkään! Kun pyysin rahaa bensaan, sanoi hän "tämä on viimeinen 20e tältä kuulta" Ja minulle ei sitten kerrota että mihin hänen palkka ja minun tuet sitten menevät (kun luulin että laskuihin)
Ja on muitakin ns. "pieniä juttuja", mutta nämä ovat ne tärkeimmät. - Häirikköäidit.
ap kirjoitti:
Ei hän näköjään eroa halua, kun yrittäää muuttuakin, mutta ei vaan mikään muutu!
-Lasta ei hoida, aina meidän pienokainen on mukanani joka paikassa, kahvilassa, kaupassa, sovituskopissa, ulkona, vierailla jne.
-Aina meilä on joka kuukausi velkaa jostain! Minulla ei ikinä ole rahaa mihinkään! Kun pyysin rahaa bensaan, sanoi hän "tämä on viimeinen 20e tältä kuulta" Ja minulle ei sitten kerrota että mihin hänen palkka ja minun tuet sitten menevät (kun luulin että laskuihin)
Ja on muitakin ns. "pieniä juttuja", mutta nämä ovat ne tärkeimmät.Isilläkin on oikeus vanhemmuuteen - myös eron jälkeen
Äitimyyttiä ei enään ole.
Lapsiasiavltuutettu tiedote 17.02.2011.
- Aika on ajanut vanhemmuutta koskevan lainsäädännön ohi. Tätä kuvaavat tasa-arvovaltuutetulle tulleet, syrjityiksi itsensä kokeneiden isien yhteydenotot, totesi tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen torstaina puhuessaan Tasa-arvoa erovanhemmuuteen - isät pois paitsiosta -projektin avoimessa foorumissa Tampereella.
Lainsäädännön ja viranomaiskäytäntöjen näkökulmasta ongelmalliseksi on muodostunut esimerkiksi etävanhemman, useimmiten isän, asema. Tasa-arvovaltuutettu on tuoreessa lausunnossaan vastannut yhteishuoltajana olevalle etäisälle, joka ei saanut tietoja lapsensa esikoulun aloittamiseen liittyvistä asioista. Päivähoidossa yleisesti käytössä olevassa asiakastietojärjestelmässä ei kysytä tietoja etävanhemmista.
Tasa-arvovaltuutettu pitää tilannetta kestämättömänä.
- Etävanhemmalle on annettava mahdollisuudet myös käytännössä seurata oman lapsensa arkielämää. Asiakastietojärjestelmiä tulee kehittää niin, että ne ottavat huomioon yhteishuoltajuuden edellyttämät käytännön vaatimukset.
Moni valtuutettuun yhteyttä ottanut isä on myös epäillyt, että erotilanteissa sosiaaliviranomaiset suosivat naisia epäasiallisin perustein. Tunnetta on vahvistanut se, että enemmistö sosiaalityöntekijöistä on naisia ja että nykyään yhä useammin myös asiaa tuomioistuimessa käsittelevä tuomari on nainen.
- Mielestäni olisi paikallaan tehdä sosiaaliviranomaisten palvelujen osalta selvitys siitä, onko sukupuolella merkitystä ja suositaanko äitejä viranomaiskäytännöissä, kuten epäillään. Tuomioistuinten huoltajuusratkaisuista on jo olemassa vastaava tutkimus, Pirkko Mäkinen sanoi.
Lisäksi tasa-arvovaltuutettu toteaa, että vanhempainvapaasäännökset kohtelevat äitejä ja isiä eri tavoin. Sairausvakuutuslaissa määritellään, että vanhempainvapaan voi käyttää joko lapsen äiti tai isä, riippuen siitä, mitä vanhemmat keskenään sopivat. Oikeus työntekoon ja vanhempainrahan nostamiseen kuitenkin vaihtelee sukupuolen mukaan. Lapsen isällä on oikeus vanhempainrahaan, jos hän osallistuu lapsen hoitoon eikä ole tänä aikana ansiotyössä tai muussa omassa työssä. Äidille sitä vastoin voidaan maksaa vähimmäismäärän suuruista vanhempainrahaa, vaikka hän on samanaikaisesti ansiotyössä tai omassa työssä taikka opiskelee päätoimisesti ja saa opintotukilain mukaista opintorahaa.
Valtuutettu on useita kertoja vuodesta 2003 lähtien pyytänyt sosiaali- ja terveysministeriötä selvittämään mahdollisuudet sairausvakuutuslain muuttamiseksi siten, että vanhempainrahasäännökset olisivat samanlaiset isien ja äitien osalta. Asiaan ei kuitenkaan ole saatu muutosta. Kelan ohjeistus perustuu voimassa olevaan lainsäädäntöön, ja moitteet onkin usein suunnattu Kelaa vastaan.
------- - kaksosnainen
ap kirjoitti:
Ja on muitakin ns. "pieniä juttuja", mutta nämä ovat ne tärkeimmät.kyllä teillä on keskusteluyhteys täysin poikki ja taidat olla myös tosi nuori. Miksi lapsilisä ja vanhempainraha menevät miehesi tilille? Mene nyt ekaksi Kelaan ja siirrä rahat tulemaan omalle tilillesi ja poista miehesi tilinkäyttöoikeus, jos sellainen pankkitililläsi on. Ota myös oikeasti yhteyttä vaikka neuvolaan ja puhu siellä asioista. Eikö sinulla ole äitiä tai sisaruksia, joilta voisit kysyä neuvoja? Miehesi pelottelee ihan turhaan lapsen huoltajuudella, ei hän sitä voi saada, jos itse olet ok åidiksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1014954
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.2502037- 891673
Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401190Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.3371163Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051100- 501099
Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en1481070- 1111029
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os85984