Työn saanti ilman suosittelijaa

Reipas reppana

Olen 22-vuotias nainen, ja olen juuri valmistunut. Olen vuodesta 2007 tehnyt opiskelujen ohella ns. "hanttihommia" ja sitä ennen olen ollut kesätöissä. Lisäksi olen suorittanut opiskeluun liittyviä työharjoitteluita.

Ongelmana on se, että nykyään jokaiseen työpaikkaan tunnutaan vaadittavan suosittelijaa. Minulla ei kuitenkaan ole ketään entistä esimiestä, jota voisin suosittelijaksi pyytää. Lopetin vuonna 2010 työt siivousfirmassa, joten sen paikan esimies tuskin minua enää muistaa, kyseessä on usean tuhannen työntekijän yritys. Sen jälkeen olen ollut vain opiskeluun liittyvissä työharjoitteluissa ja tehnyt rekryfirman kautta keikkahommissa.

Näistä keikkapaikoista en voi suosittelijaa saada, koska teen yhdessä asiakasyrityksessä yleensä yhden, korkeintaan kaksi tai kolme vuoroa, enkä tänä aikana edes välttämättä tapaa ko. työpisteen esimiestä. Toisaalta taas rekryfirman työntekijät eivät varsinaisesti ole esimiehiäni, ja muutenkin tuntuisi hölmöltä pyytää heitä suosittelemaan minua toiseen työpaikkaan. Toinen työharjoittelupaikoistani on ollut ulkomailla. toisen paikan entistä esimiestä taas olen lähestynyt sähköpostilla ja kysynyt suosittelijaksi, mutta vastausta ei ole kuulunut. Toki voisin yrittää myös soittaa hänelle, mutta kokemuksesta tiedän, että ko henkilö lukee kaikki sähköpostinsa, joten ilmeisesti hän ei joko enää muista minua tai ei ole enää töissä tässä firmassa.

Yhdessäkin työhaastattelussa meni todella hyvin ja rekryhenkilön puheiden perusteella olin jo melko varma että paikka irtoaisi, mutta lopuksi pyydettiin antamaan suosittelijan yhteystiedot, ja niitä ei löytynyt. Tuota paikkaa en tietenkään sitten saanut. Nyt kun netistä etsin ja haen paikkoja, niin kaikkiin paikkoihin pyydetään ilmoittamaan suosittelija tai viimeistään työhaastattelussa pyydetään suosittelijan yhteystietoja.

Näin jälkiviisaasti olisi toki pitänyt noista vanhoista työpaikoista lähtiessä kysyä esimieheltä, saako häntä käyttää suosittelijana. Nyt tuntuu, että olen kuitenkin joutunut samanlaiseen kierteeseen kuin ne henkilöt, jotka eivät saa työtä, koska ei ole työkokemusta. Onko kellään vinkkejä, mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä, tai mistä voisin keksiä itselleni suosittelijan? En nyt kuitenkaan esim. äitini yhteystietoja viitsisi suosittelijana antaa :D

13

3706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hankala paikka

Laita uudelleen sähköpostia sille entiselle pomollesi. Voihan olla, että hän ei ole voinut heti vastata sinulle ja sitten asia on unohtunut.

Entä onko sinulla sellaisia harrastuksia, jossa olisit osoittanut järjestelmällisyyttä, organisointikykyä, yhteistyökykyä, vastuullisuutta tms. josta voisi olla hyötyä työhaussa ja josta voisit pyytää suosittelijaa?

• ZZ-99

Ainakin itse suhtautuisin työnantajana aika skeptisesti suosittelijaan, joka on peräisin harrastustoiminnan parista. Ok, tapauskohtaista, mutta harrastusten piirissä toimivat ihmiset ovat pitkälti usein kavereita muutenkin ja tällöin olennaisesti ja monin tavoin puolueellisempia henkilöitä arvioimaan ihmisen ominaisuuksia työntekijänä. Muistuttaa lähinnä enemmän jotain hyvä veli-systeemiä, että joku tekee harrastuksensa parissa (ilmaistyönä) esim. järjestelytoimintaa ja sitten joku yhdistyksen tai seuran pj. toimii suosittelijana. Tai mikäs siinä, mutta en pitäisi lähtökohtaisesti tällaista suosittelijaa kovin uskottavana.

Tai on kai silläkin eroa onko järjestänyt jossain tanhuryhmän näytöksissä mehutarjoilua vai esim. ison urheilulajin SM-kisoja, mutta enivei, asetelma on molemmissa sama.

• hyvä sisko
        ZZ-99 kirjoitti:

Ainakin itse suhtautuisin työnantajana aika skeptisesti suosittelijaan, joka on peräisin harrastustoiminnan parista. Ok, tapauskohtaista, mutta harrastusten piirissä toimivat ihmiset ovat pitkälti usein kavereita muutenkin ja tällöin olennaisesti ja monin tavoin puolueellisempia henkilöitä arvioimaan ihmisen ominaisuuksia työntekijänä. Muistuttaa lähinnä enemmän jotain hyvä veli-systeemiä, että joku tekee harrastuksensa parissa (ilmaistyönä) esim. järjestelytoimintaa ja sitten joku yhdistyksen tai seuran pj. toimii suosittelijana. Tai mikäs siinä, mutta en pitäisi lähtökohtaisesti tällaista suosittelijaa kovin uskottavana.

Tai on kai silläkin eroa onko järjestänyt jossain tanhuryhmän näytöksissä mehutarjoilua vai esim. ison urheilulajin SM-kisoja, mutta enivei, asetelma on molemmissa sama.

Kyllähän pomokin kirjoittaa paremmat suositukset työntekijälle, jonka kanssa on tullut hyvin juttuun.

• Nimijamerkki

Ei jaksa ymmärtää tätä, että halutaan suositteljoita. Eikö työnantajat tiedä, että jos suosittlelija on itselleen tuntematon, niin sehän voi olla vaikka hakijan täti, joka kehuu laiskamatoa, että tälle saataisiin joku työpaikka. Mulla oli yksi esimies aikoihnaan, oikeastaan ainoa esimies johon en ole ollu tyytyväinen, joka suositteli ja arvosteli valittamisen ja nuoleskelun perusteella. eli mitä enemmän mieliestelit ja valitit kiirettä, sitä parempi työntekijä...tuo on ihan totta, että monessa isossa firmassa esimies on ihan pihalla siitä, mitä kukakin oikeasti tekee.

ei mullakaan olut suosittelijaa edelliseen paikkaan, kun kävin välillä koulun, edellinen esimies oli muuttanut pois paikkakunnalta ja oli kuulemma äippälomalla ja sitä aiemmat tuskin muistivat. Tähän nykyiseen olisi sitten ollutkin, mutta ei kysytty.

• Tsemppiä!!!

Kerroit, että olet juuri valmistunut. Löytyisikö oppilaitoksestasi opettaja / opettajia, joita voisit pyytää suosittelijaksi? Entä onko sinulla ketään sellaista kolleegaa, jonka kanssa olisit työskennellyt pidempään? Jos on, niin pyydä häntä suosittelijaksesi. Olen itse ollut mm. tällainen suosittelija ja kelvannut vallan hyvin. Samoin olen suositellut yhtä henkilöä tiiviin (vaikkakin lyhytaikaisen) yhteistyömme perusteella ja hän tuli valituksi erittäin vaativaan tehtävään. Eli tällainenkin voi toimia.

Suosittelijoita edellytetään, koska halutaan varmistaa, ettei tule tehty virherekrytointia.

• ...

Suosittelijat ovat ensisijaisesti työnatajien puolelta eli lähimpiä omia esimiehiä. Jos ei tällainen ehdi vastailemaan esim. puhelinsoittoihin ja on paljon esim. matkoilla silloin voi joissakin tapauksissa käyttää työkaveria tms.

Kuitenkin suosittelija ei voi olla oma ope, äiti, kaveri tms. varsinkaan jos ei ole mitään tekemistä kyseisen työn kanssa. Voihan tätä kokeilla, mutta aika moni työnantaja sivuuttaa täysin tällaiset suosittelijat. Tietenkin jos oma täti on omana esimiehenä, niin tottakai jotkut käyttävät suosittelijana, mutta Suomessahan tämä sukulaisten suosiminen sun muu on niin arkipäivää.

Suosittelisin vaan soittamaan suoraan edellisille työnantajille ja kysymään suosittelijaa. Siivousfirmaan voi silti soittaa ja kysyä suosittelijaa, vaikka tuntuisikin, ettei siellä ole ketään joka sinua muistaa, kannattaa silti soittaa ja kysyä. Sama koskee noita keikkatöitä.

Nyt seuraavista tulevista työpaikoista, muista aina jokaisesta pyytää suosittelija, ihan jokaisesta.

Ja ihan kokemuksesta voin kertoa, että ei ne suosittelijat aina auta sitä työpaikkaa saamaan. Itselläni on iso liuta suosittelijoita, mutta en silti jokaista työtä läheskään ole saanut mitä olen hakenut.

• Nimijamerkki
        ... kirjoitti:

Suosittelijat ovat ensisijaisesti työnatajien puolelta eli lähimpiä omia esimiehiä. Jos ei tällainen ehdi vastailemaan esim. puhelinsoittoihin ja on paljon esim. matkoilla silloin voi joissakin tapauksissa käyttää työkaveria tms.

Kuitenkin suosittelija ei voi olla oma ope, äiti, kaveri tms. varsinkaan jos ei ole mitään tekemistä kyseisen työn kanssa. Voihan tätä kokeilla, mutta aika moni työnantaja sivuuttaa täysin tällaiset suosittelijat. Tietenkin jos oma täti on omana esimiehenä, niin tottakai jotkut käyttävät suosittelijana, mutta Suomessahan tämä sukulaisten suosiminen sun muu on niin arkipäivää.

Suosittelisin vaan soittamaan suoraan edellisille työnantajille ja kysymään suosittelijaa. Siivousfirmaan voi silti soittaa ja kysyä suosittelijaa, vaikka tuntuisikin, ettei siellä ole ketään joka sinua muistaa, kannattaa silti soittaa ja kysyä. Sama koskee noita keikkatöitä.

Nyt seuraavista tulevista työpaikoista, muista aina jokaisesta pyytää suosittelija, ihan jokaisesta.

Ja ihan kokemuksesta voin kertoa, että ei ne suosittelijat aina auta sitä työpaikkaa saamaan. Itselläni on iso liuta suosittelijoita, mutta en silti jokaista työtä läheskään ole saanut mitä olen hakenut.

Suosittelija voi olla oma täti, mutta mistäs työnantaja sen tietää, jos ei hakijaa tunne. Kas kun monesti varsnkin ekat työpaikat on sukulaisten kautta saatuja.

Kerran oli kesätyöntekijöitä paljon ja yksi oli herra isopomon tytär. Hänelle ei uskallettu kirjoittaa huonoa työtodistusta, vaikka oli aika lasika. Oli siellä pikkupomojenkin lapsia, mutta he kyllä hoitivat hommansa. Ei se suosittelija tai hyvä työtodistus aina totuutta kerro. Tuossa samassa työpaikassa oli myös yksi hyvä nuori työntekijä, mutta vähän kipakka suustaan. Hän taas ei saanut hyvää työtodistusta, vaikka työt hoiti hyvin, koska ei nuollut esimiesten pyllyjä. Itse olin sihteerinä välillä ja kirjoitin noita työtodistuksia. Voin tämän kertoa, kun siitä on aikaa vaikka kuinka paljon enkä kerro edes paikkakuntaa.

• 11+7

Itseä ainakin vituttaisi entisenä esimiehenä vastailla puheluihin joissa kysellään Niko-Petterin soveliaisuutta naulojen irroittamiseen laudoista/pakettien kantelusta/tiskauksesta tai muusta "turhanpäiväisestä". Ihan tarpeeksi soi puhelin ilman näitä suosittelijan hommiakin.

• Minä teen joka kerta niin, että laitan suosittelijaksi oman itseni. Suosittelen siis itse itseäni. Kyllä se sullakin joskus vielä tärppää.

• 4216

En tiedä miksi pitää vielä soitella tuntemattomille ihmiselle suositusten takia, jos hakijalla on leimoilla varustetut työtodistukset, joissa ne suositukset on kirjoitettu oikein ajatuksen kanssa ???

• Peruna on pyöreä

Varmaan siksi että työnantaja saisi lisävarmuutta siitä että et ole ITSE kirjoittanut niitä oikein ajatuksen kanssa askarreltuasi leimasimen perunasta tai lainattuasi sellaista pomon pöydältä kahvitauolla.

• Naiivi puikula
        Peruna on pyöreä kirjoitti:

Varmaan siksi että työnantaja saisi lisävarmuutta siitä että et ole ITSE kirjoittanut niitä oikein ajatuksen kanssa askarreltuasi leimasimen perunasta tai lainattuasi sellaista pomon pöydältä kahvitauolla.

Ai jaa, no sorry että olin naiivi. Mulla kun on huippuhyviä todistuksia about 15 vuoden takaa, jotka täydentää muuta ammattitaitoa. Täytyy vaan toivoa että kohdalleni osuu itseni kaltainen naiivi ja vanhanaikainen työnantaja, joka uskaltaa luottaa todistusten oikeellisuuteen. Kyllä ne työnantajatkin toki tavoittaa vielä tavalla tai toisella, ja toki hyvä tekijä muistetaan :-).

• yhss

Ja mikä estää pyytämästä kaveria suosittelijaksi, sovitte vaan saman työhistorian, esim että olette molemmat olleet tuossa samassa siivoustöissä vuonna 2010.

Pieni valkoinen valhe josta ei jää kiinni kuitenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe