Ruotsista tuodun A-traktorin rekisteröinti.

YIOJPOÅPL

Eli oon tuomassa nyt ruotsista tällästä traktoria:

http://www.blocket.se/goteborg/Kapad_Volvo_740_d24tic__Grondieseln__40947544.htm?ca=10

jonka voi siis laillisesti rekisteröidä ruotsissa traktoriksissa, joten siten sillä voi ajaa jo 15v, kun on suorittanut traktorikortin. Eli kysysmys kuuluukin, että voiko samoin tehdä suomessa?

31

6651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ErnestiÄijä

      No eipä tietenkään. Meillä ei tunneta tuollaista autoluokkaa kuin liikennetraktori.

      • YIOJPOÅPL

        Kyllä tunnetaan, esim; traktorimönkijä, jolla saa laillisesti ajaa traktorikortilla liikenteessä....


      • C luokka jää

        Kyllä tunnetan liikennetraktori ajoneuvo luokkana.
        Ja sillä saa vielä ajellakkin 60 km / h toisin kuin maatalous traktorilla.
        Tosin kun liikutaan yleisellä tiellä se vaatii jo oikean ajokrtin luokkaa C


    • minulla on jo

      kannattaa tarkistaa A-katsastuksesta. Se tuntee parhaiten nuo A-traktoriasiat. Voi olla että reunavalot joutuu lisäämään.

    • iwertyu

      Oon nyt kysynyt tullista, trafista, mut kukaan ei osaa sanoa ja ohjaa aina muille. Eli olisko tääl joku ketä tietää.

      • minulla on jo

        Onnistuu se. Mee A-katsastukseen ja ne kertoo tarvitseeko muutoksia. Silleen se mulla onnistu


    • VOLVO BM

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

      14 § (30.12.2004/1328)
      Traktori

      T- ja C-luokan ajoneuvo sekä liikennetraktori (traktori) on moottorikäyttöinen pyörillä tai telaketjuilla varustettu ajoneuvo:

      1) jossa on vähintään kaksi akselia;

      2) jonka suurin rakenteellinen nopeus on vähintään kuusi kilometriä tunnissa;

      3) jonka toiminta perustuu ensi sijassa vetävään voimaan; sekä

      4) joka on erityisesti tarkoitettu vetämään, työntämään, kuljettamaan ja käyttämään tiettyjä maa- tai metsätaloudessa käytettäviksi tarkoitettuja vaihdettavissa olevia laitteita taikka vetämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä perävaunuja.

      Traktori voi olla varustettu kuormien kuljettamiseen maa- tai metsätalouden harjoittamisen yhteydessä, ja siinä voi olla matkustajien istuimia. Traktoriksi ei kuitenkaan lueta erityisesti metsätalouskäyttöön suunniteltuja koneita, kuten juonto- ja kuormatraktoreita, jotka määritellään standardissa ISO 6814:2000, eikä maansiirtokoneiden, jotka määritellään standardissa ISO 6165:2001, alustalle rakennettuja metsäkoneita.

      Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:

      1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;

      2) T2-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, pienin raideväli alle 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 0,60 metriä; jos traktorin painopisteen korkeusarvo maanpinnasta mitattuna jaettuna kaikkien akseleiden pienimpien raidevälien keskiarvolla on yli 0,90, suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 30 kilometriä tunnissa;

      3) T3-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa ja omamassa ajokuntoisena enintään 0,6 tonnia;

      4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;

      5) C-luokka: telaketjuin liikkuvat ja ohjattavat traktorit.

      Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa traktorin alaluokista.

    • Tauto

      Kyllähän auto rajoitettuna täyttää tuon T1-luokan kriteerit? Itse olen tälläistä katsastusta harkitsemassa.

      • Laamakuiskaaja

        Taitaa kaatua yllä olevassa lakitekstissä olevaan kohtaan:

        4) joka on erityisesti tarkoitettu vetämään, työntämään, kuljettamaan ja käyttämään tiettyjä maa- tai metsätaloudessa käytettäviksi tarkoitettuja vaihdettavissa olevia laitteita taikka vetämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä perävaunuja.


      • minulla on jo
        Laamakuiskaaja kirjoitti:

        Taitaa kaatua yllä olevassa lakitekstissä olevaan kohtaan:

        4) joka on erityisesti tarkoitettu vetämään, työntämään, kuljettamaan ja käyttämään tiettyjä maa- tai metsätaloudessa käytettäviksi tarkoitettuja vaihdettavissa olevia laitteita taikka vetämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä perävaunuja.

        Ei kaadu. Se menee läpi


      • massikkamaatalous
        minulla on jo kirjoitti:

        Ei kaadu. Se menee läpi

        Menikö tämä asia läpi?


      • Kyllä, se meni
        massikkamaatalous kirjoitti:

        Menikö tämä asia läpi?

        Läpi joka kohdasta kun meisselillä vähän koputti.


    • asiaa seurannut..

      Tällä hetkellä kyseinen rekisteöinti Suomeen ei onnistu. Myöskin ajo-oikeus suomen puolella on tällä hetkellä kyseenalainen, asiasta odotellaan ennakkopäätöstä.

      • harley deerer

        Säännöt on siis tiukemmat kuin vielä vähän aikaa sitten?


    • epa3

      Asia kiinnostaa, koska kohta 15 v poika ja noi mopoautot ovat niin heiveröisiä. Onko siis joku onnistunut rekisteröimään henkilöauton traktoriksi ja sen seurauksella ajoneuvoa saa ajaa T-kortilla ? Jos onistunut kuulisin mielelläni lisää myös kuvat tervetulleita. Myös mitä mahdollisia muutoksia autoon joutuu/on joutunut tekemään jne. kaikki tieto peliin. Kiitos jo nyt asiallisista kommenteistä !!!

      • ei M1 auto

        henkilöauton rekisteröinti traktoriksi ei onnistu. Mutta A-traktorin saa.


    • epa3

      Ja mitä säädöksiä A-traktoriin on ?

      • MassikkaMasa

        Lue ensin tuosta finlexistä asiankuuluvat kohdat ja jos jää epäselvää niin katsastajan oppaasta loput. Turha sitä kaikkea asiaan liittyvää tänne kopioida jopa moneen kertaan.


    • a tattori

      niin nyt herää vin kysymys että onko joku saanut sen kilpiin suomessa vai tuuliko se nuit paskaisia sormia täällä heiluttaa

      • aa luokkaa

        onhan niitä tällä kilvissä


    • epäilevä

      Kyll noit a-traktoreit saa suomee rekisteröityy. Ite en oo viel iha saanu mut kyll oon saamas.

      • A-Traktori

        Kerro toki, miten ja missä sait sen Suomen rekisteriin!


      • A luokka traktori
        A-Traktori kirjoitti:

        Kerro toki, miten ja missä sait sen Suomen rekisteriin!

        Tossa lähimmällä A-katsastus asemalla meni mulla läpi ihan hyvin.


    • kiinnostunut!

      Mistä löytyy säädökset tohon A-traktoriin? Jos on muka mahdollinen? Mistä olet tehnyt ja millä muutoksilla?

    • A traktoreita

      On niitä Suomessakin. Olen nähnyt.

    • WilMic

      Etenikö tämä asia mitenkään ? Itse kaivelin vuosi sitten tätä asiaa ja silloin löysin ennakkotapauksen olikohan Haaparannasta että ei täytä Suomen tieliikennelakia.

    • a-traktori

      Mistäköhän noita kyseisiä A- traktoreita suomesta löytäisi?

    • Umeå

      http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Traktoriauto_Ruotsi_mopoauto_Suomi-23873

      Kotimaa
      AL: Traktoriautot eivät ole rantautumassa Suomeen
      Arno Rydman
      5.8.2014 klo 10:14

      Ruotsalaisnuoret ajavat epa- ja A-traktoreilla, jotka ovat mopoja ja mopoautoja turvallisempia.


      Ruotsissa epa- ja A-traktorit ovat sallittuja, Suomessa ei. Suomalaisnuoret ajavat mopoilla tai mopoautoilla.

      Keskustan kansanedustajat ovat jättäneet keväällä ja kesällä kirjallisia kysymyksiä epa-traktoreiden hyväksymiseen ja mopoautojen onnettomuuksien ehkäisemiseen liittyen.

      EU-komissio on jo aloittanut työn L-luokan ajoneuvojen liikenneturvallisuussäädösten uudistamiseksi, ministerit Henna Virkkunen (kok.) ja Paula Risikko (kok.) totesivat vastauksissaan.

      – EU:n uusi L-puiteasetus on valmis, mutta siitä puuttuu vielä liitteitä. Muutaman askeleen jäljessä on vastaavanlainen EU-asetus traktoripuolella. Molemmat asetukset astuvat voimaan vuoden 2016 alussa, kertoo osaston johtaja Björn Ziessler liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista Aamulehdelle.

      Uusi asetus nostaa mopoauton suurimman sallitun kuormittamattoman massan 350 kilosta 425 kiloon. Tämä mahdollistaa teoriassa aiempaa tukevampien rakenteiden käytön.

      Epa-traktorit ovat osa Ruotsin kansallista ajoneuvoluokittelua, koska ne olivat siellä jo ennen maan EU-jäsenyyttä.

      Virkkunen huomautti vastauksessaan keväällä, että epatraktorin sisällyttäminen suomalaiseen lainsäädäntöön mopoautojen rinnalle olisi EU:n harmonisointisäännösten vastaista ja katsottaisiin tekniseksi kaupan esteeksi sekä EU-luokiteltujen mopoautojen markkinoita vääristäväksi.
      Faktat

      Epatraktori on auto, joka on rakennettu uudelleen traktoriksi ja ensirekisteröity ennen 1. huhtikuuta 1975. Se on katsastettava vuosittain. A-traktori on niin ikään autosta rakennettu, mutta siten, että sen maksiminopeus on 30 km/h ( /- 10 prosenttia) A-traktori on katsastettava vain käyttöön otettaessa. Kansan suussa A-traktoritkin ovat epatraktoreita. Saa ajaa AM-kortilla 15-vuotiaana.

    • autotraktori

      Onko kellään mennyt läpi katsastuksesta jos on auton halunnut laittaa traktorin kilpiin kertokaa ihmeessä koska näin vähän aikaa sitten nettimotossa myynnissa traktoriksi rekisteröidyn ford a mallin joka muistutti hyvin paljon autoa?

      • katsastusläpi

        Sellanen menee kun se on ensi rekisterissä ennen sitä 1975, silleen kun tuossa jutussa sanotaan. Uusia ei enää mene.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      753
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      730
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe