mitä ihmettä?

enjummarra

Mitä ihmeen ideaa on ostaa katumaasturi taajama-ajoon? Onko kyseessä heikon egon korostus vai naapurkateus? Voisiko joku tällaisella möhkö-autolla ajava selventää miksi on ostanut etuvetoisen "maasto"auton.

15

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4WD

      Ihan yhtä lailla voisit miettiä, mitä järkeä on ostaa 2-vetoinen tila-auto. Niitä valitaan pitkälti samoin perustein, mutta asiasta mitään tietämättömän vihaavat vain maastureita ihan tunneperustein, ei asiapohjalta. Maastureissa on yleensä hyvin tilaa vähintään viidelle matkustajalle plus tavaroille, siinä istutaan normaali autoa korkeammalla ja nähdään ennakoivasti tulevat liikennetapahtumat ja maasturit ovat usein hyvin kolariturvallisia autoja. Minulla alla jo toinen maasturi enkä enää henkilöautoon koske.

      • Tuota, tuota...

        Joitakin citymaastureita olen katsellut ja koeajanut, mutta eivät ne tiloiltaan oikein vakuuttaneet. Neljälle hengelle tilaa toki oli kaikissa ihan hyvin ja viideskin mahtuu tarvittaessa kyyttiin, mutta ei niillä viiden aikuisen porukalla viitsisi pidemmälle matkalle lähteä. Tältä osin vastaavat aika hyvin tilavia farkkuja.

        Mutta se tavaratila. Nostokynnys on todella korkea, ja tila on matala ja lyhyt. Esimerkiksi Mondeo farkkuun tai I ja II korisiin C5 Citikoihin verrattuna cittareiden tavaratilat vaikuttivat aika onnettomilta.

        Ja mitä tuohon ennakointiin tulee, niin ajat liian lähellä edellä olevaa jos et tavallisesta henkilöautosta näe tulevia liikennetapahtumia riittävän aikaisin. Tämän kyllä huomaa tuolla liikenteessäkin selvästi, varsinkin pienemmillä autoilla ajaessa. Cittari- ja pakukuskit roikkuvat usein todella lähellä takapuskuria.

        Sinänsä tuollaisen citymaasturin ominta käyttöaluetta vaikuttaisi olevan maaseudun pikkutiet ja huonokuntoiset metsäautotiet. Puhtaasti kaupunkiajoon tuon kokoluokan auto on turhan suuri, ja maantiellä ainakin koeajamani cittarit tuntuivat aika paljon levottomammilta kuin vastaavan kokoiset farkut. Meno oli jossakin määrin nyökkivää, vaappuvaa ja sivutuuli töni korkeaa koria melko selvästi.


    • Lada-Lauri

      Mitä väliä sillä on, millä autolla itse kukin haluaa ajaa? Ihme ruikuttaja. Jokainen ajakoon sillä, millä lystää ja mihin massit tai egot riittää. Onko se sinulta pois?

    • Seuraavaksi cittari

      Ainakin täällä PKS:n alueella olisi viimeisen 3 talven aikana ollut hyvä olla cittari.

    • nelitapsu

      Citymaasturin (typerä nimitys muuten) ostajat saattavat valita menopelinsä maavaran vuoksi josta on iloa jopa taajamissa talvisaikaan. Jotkut valitsevat korkeamman auton esim. selkävaivojen vuoksi. Autoon on helpompi kivuta. Toisille voi olla merkitystä sekä maavarasta ja nelivedosta jos ajellaan vaikkapa luonnonhelmaan harrastustensa vuoksi. Korkeat autot eivät nykyisin kuitenkaan kuluta sen enempää kuin normi etuvetoisetkaan, tarjoavat enemmän monipuolisuutta kuitenkin. Monet mallit (esim qasqai) on hinnoiteltukin vieläpä aika houkuttelevasti joten ihmekös tuo kun menevät kaupaksi.

      Mitäpä tuota ihmettelemään toisten autovalintaa? Kukin ajakoon sellaisella kuin järki- tai tunnepohjalta kokee parhaimmaksi.

    • en kerro

      Alkaa nää Suome tiet olla itänaapuriakin huonommassa kunnossa, kiitos siitä kreikan "pääministeri" kataiselle, että ei kohta muulla pärjää kuin maasturilla.
      Lisäksi cittari on asuntovaunn vetohommissa mukavampi kuin henkilöauto.

    • 0|||||||0

      Kerroppa miksi älvetissä kukaan täyspäinen menisi ostamaan vajaavetoisen auton, jos nelikkojakin on saatavilla? Yhtä idioottimaista kuin manuaalivaihteisen hankkiminen. Eikö olisi sama kävellä, jos tuntuu, että asiat pitää tehdä vaikeimman kautta?

      • HDJ-man 4.2 POWER

        Älähän sinä mopoautoilija täällä jauha paskaa! Citymaasturi mikä Citymaasturi riippumatta voimansiirron toteutuksesta.

        Ja tällä palstalla ei todellakaan pyöritä millään mopon moottoreilla, jos autossa ei ole vakiona kytkettäviä lukkoja, yli 3000kg vetokykyä, yhdeksää henkilöpaikkaa sekä turboahdinta niin vielä harvemmin. Etkä sinä tosissaan tule tänne parodiasoimaan meitä millään kevyenliikenteen kalustolla.

        Täällä me maasturimiehet tiedetään kaikki hevosvoimista sekä ahtopaineista, vaikka muutoin ei kylläkään paljon säteile…


      • 0|||||||0
        HDJ-man 4.2 POWER kirjoitti:

        Älähän sinä mopoautoilija täällä jauha paskaa! Citymaasturi mikä Citymaasturi riippumatta voimansiirron toteutuksesta.

        Ja tällä palstalla ei todellakaan pyöritä millään mopon moottoreilla, jos autossa ei ole vakiona kytkettäviä lukkoja, yli 3000kg vetokykyä, yhdeksää henkilöpaikkaa sekä turboahdinta niin vielä harvemmin. Etkä sinä tosissaan tule tänne parodiasoimaan meitä millään kevyenliikenteen kalustolla.

        Täällä me maasturimiehet tiedetään kaikki hevosvoimista sekä ahtopaineista, vaikka muutoin ei kylläkään paljon säteile…

        Hah, vai että lukot vakiona, ryömippä jimnymies takaisin sinne onkaloosi. Hyvä jos edes jossain vuosimallissa ollut mahdollisuus saada kaikki lukot optiona. Sekin vain historiaa, nykyiset land cruiserithan on täysiä vitsejä (en siis ihmettele miksi te japsi"offarit" pysähdyitte edelliselle vuosituhannelle).

        Lukoilla tai ilman, ei tuosta hdj:sta saa kunnon maasturia tekemälläkään. Moottori on onnettoman heikko, vaikka tehoista niin vauhkoatkin; 4.2L JA SILTI VAIN 129hp!!! Salli mun nauraa, en olis edes toyotalta odottanut noin surkeaa pohjanoteerausta. Ei toivoakaan, että tuossa riittäisi voima hdj:n kaltaisen rohjon liikutteluun yhtään vaativammassa maastossa. Samanikäisissä corolloissakin on tehokkaammaat pömpelit peltien alla. Jotain kertoo sekin, ettei tuon kokoisella rohjolla voi edes vetää täyttä 3500kg kuormaa. Tasaisella aavikolla tuollainen voi vielä menetellä, mutta oikeaan maastoon mennään täyslukitulla Jeepillä.


      • Jimny man 1.3 POWER
        0|||||||0 kirjoitti:

        Hah, vai että lukot vakiona, ryömippä jimnymies takaisin sinne onkaloosi. Hyvä jos edes jossain vuosimallissa ollut mahdollisuus saada kaikki lukot optiona. Sekin vain historiaa, nykyiset land cruiserithan on täysiä vitsejä (en siis ihmettele miksi te japsi"offarit" pysähdyitte edelliselle vuosituhannelle).

        Lukoilla tai ilman, ei tuosta hdj:sta saa kunnon maasturia tekemälläkään. Moottori on onnettoman heikko, vaikka tehoista niin vauhkoatkin; 4.2L JA SILTI VAIN 129hp!!! Salli mun nauraa, en olis edes toyotalta odottanut noin surkeaa pohjanoteerausta. Ei toivoakaan, että tuossa riittäisi voima hdj:n kaltaisen rohjon liikutteluun yhtään vaativammassa maastossa. Samanikäisissä corolloissakin on tehokkaammaat pömpelit peltien alla. Jotain kertoo sekin, ettei tuon kokoisella rohjolla voi edes vetää täyttä 3500kg kuormaa. Tasaisella aavikolla tuollainen voi vielä menetellä, mutta oikeaan maastoon mennään täyslukitulla Jeepillä.

        HDJ:sta tuli tänää bucksit tilille vaikka taitaakin vielä olla omissa nimissä niin nimimerkki vaihtuu nyt, eli maasturimiesten tajunnalla olet nyt 2.7l johdolla meisselin pituudessa, harmin paikka. Voinko kompesnopida moottorisahalla tai ruohonleikkurilla noita puuttuvia moottoritilavuuksia jotta olisin yhtä Paha?

        meillä on suomessa neljä uutta automallia jossa on jäykät akselit jeeppi, hitlerimersu, jimny ja defenderi kahdessa ensimmäisessä on lukot, jimny on 2wd ja defessä ei ainakaan enempää vetäviä pyöriä alkuperäisosialla, onko edes lukkoa vaihdelaatikossa, eli 1wd?

        Jeeppi on kyllä varteenotettava vaihtoehto ominaisuuksiltaan kuten tuo irtoava kallistuksenvakaajakin mutta voimansiirto on perinteisesti huonekaluputkea ja muu tekniikka patarautaa. Jeepilla varmasti mennään maastoon mutta millä sieltä tullaan pois?

        mersua ei saa uutena enää manuaalilaatikolla joten sekään ei käy ja tuskin laatu yhtään parempaa.

        Suomen markkinoilla ei edes ole land cruiseria vaan se on Prado johon painetaan euroopan alueelle eri tekstit. 70 sarjaa löytyy kyllä http://www.toyota-africa.com/cars/new_cars/land_cruiser_70/gallery.asp

        toyota kuten muutkin japsit on kautta aikojen tehneet koneita jolla saa ajaa miljoonan pelkällä öljyn vaihdolla, jos konerempaa ollaan valmiita tekemään 50tkm välein kuten nyt vaikka jeepissäsi niin eiköhän se japsikone enemmän kestä virittämistä. Jos tehdasviritteisen haluaa niin japsi lienee viimeinen vaihtoehto, kuten yleensä jos maasturimiehen "säteily" rajoittuu hevosvoimiin ja ahtopaineisiin kuten sanoin :D


      • maasturin omistaja
        HDJ-man 4.2 POWER kirjoitti:

        Älähän sinä mopoautoilija täällä jauha paskaa! Citymaasturi mikä Citymaasturi riippumatta voimansiirron toteutuksesta.

        Ja tällä palstalla ei todellakaan pyöritä millään mopon moottoreilla, jos autossa ei ole vakiona kytkettäviä lukkoja, yli 3000kg vetokykyä, yhdeksää henkilöpaikkaa sekä turboahdinta niin vielä harvemmin. Etkä sinä tosissaan tule tänne parodiasoimaan meitä millään kevyenliikenteen kalustolla.

        Täällä me maasturimiehet tiedetään kaikki hevosvoimista sekä ahtopaineista, vaikka muutoin ei kylläkään paljon säteile…

        ei toyta tai mikää nissan edes osaa tehdä citymaastureita, pitää olla esim. joku näistä: volvo xc90,bmw x5,audiQ7,mercedes benz GL tai sitte land rover,siinä teille ketkä ette ymmärrä paremmista autoista.


      • Jeep jeep
        maasturin omistaja kirjoitti:

        ei toyta tai mikää nissan edes osaa tehdä citymaastureita, pitää olla esim. joku näistä: volvo xc90,bmw x5,audiQ7,mercedes benz GL tai sitte land rover,siinä teille ketkä ette ymmärrä paremmista autoista.

        Eipä noista mainitsemistasi juuri maasturia löydy, sitävastoin Jeepiltä löytyy montakin mallia. Karskiin ja hienostuneeseen ajoon tarkoitettuja.


      • Hahhahhaa
        maasturin omistaja kirjoitti:

        ei toyta tai mikää nissan edes osaa tehdä citymaastureita, pitää olla esim. joku näistä: volvo xc90,bmw x5,audiQ7,mercedes benz GL tai sitte land rover,siinä teille ketkä ette ymmärrä paremmista autoista.

        Noi on kaikki pelkkiä katuautoja jupeille. Ei asiaa hiekkatietä vaativampaan ajoon.


    • citymaas

      Maalla ei ole katuja kovinkaan paljon, ovat teitä tai kujia. Kaupungeissa on paljon katuja.

    • 9+6

      Voisitko itse puolestasi vähän valottaa, mikä sua toisten autovalinnoissa tekee sen mitä et 'jummarra'? Ja miksi sun pitäisi 'jummartaakaan'? Ja erityisesti miksi asia sua vaivaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2738
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1074
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe