Olisin ostamassa serengetin cielo laseja ja lasit tulevat hieman pään yli. Miten aurinkolasit tulisi sovittaa pään kokoon nähden? Pitäisikö niiden tulla hieman yli,vai jäädä juuri korvien kohdalle?
aurinkolasit autoiluun
13
459
Vastaukset
- 17
No sehän riippuu laseista. Mitä tarkoitat tuolla pään yli tulemisella? Tietysti jos linssit tulevat korville asti, niin eiköhän ne ole liian isot. Lasin sangat tietysti täytyy tulla korville asti ja mielellään vähän niiden taaksekkin. Eiköhän se myyjä osaa neuvoa minkä kokoiset lasit käyvät päähäsi. Ainakin minulle osasi instrussa (muualtahan ei serengetiä suomessa saakkaan) myyjä valikoida oikean kokoiset lasit. Ostin pari vuotta sitten serengetin carini lasit ja taisi olla ainakin 3 eri kokoa, joista voi valita.
- tietääkö hän
Eli linssit tulevat yli ohimon. Pitäiskö linssien loppua juuri ohimon kohdalle?
- DFlglllfdd
Lasien leveys on hyvä olla riittävä jotta lasienrunko ei tekisi katveita näkemiseen.
http://tinyurl.com/cgeppnb eli tuohon tyyliin lähellä olevat lasit ja leveät.
Kun taas tälläiset tekee sitä katvetta näkökenttään.
http://tinyurl.com/cgjsz8p- sivuvalo
Ylemmän linkin aurinkolaseissa on toinenkin tärkeä ominaisuus - leveät sangat estävät sivulta tulevan auringonvalon häikäisyn.
On meinaan aika v-mäistä, kun tumma linssi hämärtää näkymää eteenpäin ja sitten sivusta tulee valoa linssien takapinnan ja silmän väliin kimpoilemaan.
Kamalin systeemi on irralliset polaroid-läpyskät, mitkä kiinnitetään silmälasien päälle. Näissä valo kimpoilee aina myös sen läpyskän ja silmälasin linssin välissä eli aina on riesana kaikenlaista haamukuvaa / huonoa kontrastia.
Silmälasien käyttäjille on nykyään myös sellaista reilun kokoista polaroid-aurinkolasia, mikä sopii silmälasien päälle. Näissä on sivutkin suojattu, joten ei tule tuota valon kimpoiluilmiötä.
Linsseistä puhuttaessa taaseen ... itse kallistuisin ensisijaisesti polaroidiin, joka hieman vähentää heijastuksia. Jos ei polaroidia, niin sitten ehdottomasti harmaa - etenkin suht tummia laseja haluttaessa. Ruskea sävytys lisää tosiana kontrastia eli voi olla ihan miellyttävä pilvisenä päivänä, mutta aurinkoisen päivän kovassa valossa efekti menee tummien & ruskeasävytteisten lasien kanssa överiksi eli kontrasti on niin suuri, että kaikki varjopaikat ovat mustia aukkoja vailla yksityiskohtia. Siis auton mittaristosta ei tahdo saada selvää, mutkatietä ajettaessa on kiva arpoa, onko edessä iso reikä tai halkeama asvaltissa vaiko puun varjo vaan, tunneleihin on kiva ajaa, kun ei näe kuin mustan läntin seinässä jne.
Eli jos ruskeat lasit haluaa välttämättä, niiden pitää olla hyvin kevyesti sävytetyt pilvisen sään lasit ja auringonpaisteelle pitää sitten olla erilaiset (tummemmat ja/tai heijastuksia vähentävät eli polaroidit).
- suoli rulaa
Et ajatellut kysyä optikkoliikkeestä??
- .,.,..,.
Optikot käyttävät nimitystä taxi-lasit sellaisille laseille joden (sanka) on kapea eikä se peitä sivunäkymää, eli on "horisontin ylä-tai alapuolella"
- Oakely on ok
Sellainen kommentti aurinkolaseista, että autoillessa kannattaa käyttää mielummin ruskeita kuin harmaita linssejä.
- 12356753412
Riippuu vähän siitä mistä roikkuu
Lämpimän väriset lasit (kelt, rusk,pun) lisäävät kontrastia tummentamalla varjokohtia , jolloin ilta-aamu-valossa metsän heittämässä varjossa voi näyttää tosi pimeältä.
Kylmän väriset lasit (sin, vihr) vähentävät kontrastia vaalentamalla varjoja ja helpottavat näkemistä varjoisiinkin paikkoihin. - Ruskea parempi
12356753412 kirjoitti:
Riippuu vähän siitä mistä roikkuu
Lämpimän väriset lasit (kelt, rusk,pun) lisäävät kontrastia tummentamalla varjokohtia , jolloin ilta-aamu-valossa metsän heittämässä varjossa voi näyttää tosi pimeältä.
Kylmän väriset lasit (sin, vihr) vähentävät kontrastia vaalentamalla varjoja ja helpottavat näkemistä varjoisiinkin paikkoihin.Oma kokemukseni puhuu nimenomaan sen puolesta, että ruskea linssi toimii tuollaisissa olosuhteissa joissa on paljon eroja valoisuudessa, harmaata paremmin. Esimerkiksi jos ajaa metsän reunassa, talojen välissä tai tunneliin.
Linsseillä on sitten muita ominaisuuksia (esim. polarointi) jotka vaikuttaa asiaan myös.
- autnet
johan oot surkee tapaus kunet edes laseja osaa ostaa
- Aurinkoa kaikille
Olen ostamassa elämäni ensimmäisiä laseja,joten kiitos vaan neuvosta.
- Auto Masentaja 2
Aurinkoa kaikille kirjoitti:
Olen ostamassa elämäni ensimmäisiä laseja,joten kiitos vaan neuvosta.
Miksiköhän minä olen pärjännyt koko ikäni ilman aurinkolaseja? Tosin olen vasta miljoona km ajanut ja ABCE -korttikin ollut taskussa vasta 50 v 2 kk..
- sokea Kreetta
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Miksiköhän minä olen pärjännyt koko ikäni ilman aurinkolaseja? Tosin olen vasta miljoona km ajanut ja ABCE -korttikin ollut taskussa vasta 50 v 2 kk..
Aivan mitä sitä silmiään säästelemään ja näkemään paremmin, autolilustahan tulee liian turvallista ja jopa nautittavaa.
Ihan ylimainostettua asiaa koko silmä/aurinkolasit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan382945Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272824- 1202288
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281422Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111246
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74969
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792