Hormonaalinen ehkäisy ja alavatsan vihlonta

Vihlooko teillä muilla hormonaalista ehkäisyvalmistetta käyttävillä alavatsaa/jompaa kumpaa munasarjaa noin viikon parin päästä tyhjennysvuodosta? Onko tämä vihlonta jotain munarakkulan kypsymistä vai mistä johtunee? Ovulaatiohan tämä ei tietenkään ole, koska ehkäisyvalmisteen tarkoitus on estää munasolun irtoaminen.
61256
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

...tai oikeastaan. Eihän koko munarakkulan pitäisi alkaa edes kypsymään, joten siksikin hämäävät nuo vihlomiskivut.

Äänestä

On kokemusta joo. Aikanaan kun minipillereitä kokeilin kun ei lääkäri suostunut yhdistelmäehkäisyä määräämään, tarkemmin sanottuna Cerazettea, kärsin kamalista alavatsakivuista. Ihan siis satunnaisesti pitkin ns. kiertoa (eli laattaa kun ei varsinaista kuukautiskiertoa ollut pillereillä). Kivut olivat todella kovia ja valitin niistä lääkärille, nauroi vaan minun valittavan turhista. Vaihdoin lääkäriä, joka määräsi minulle yhdistelmäehkäisyt takaisin ja kappas! Ei kivun kipua. Ainoat kivut tulevat paria päivää ennen tyhjennysvuodon alkamista. Eli kivut voivat olla vaan sivuoiretta hormonaalisesta ehkäisystä. Näin minulla oli, juurikin minipillereistä. Yhdistelmäehkäisyllä ei moisia oireita ole koskaan ollut.

Äänestä

Ei kyllä vihlo.

Äänestä

!Minipillerien eroista


Minipillereissä käytettävä synteettinen keltarauhashormoni (progestiinijohdos) on erilainen eri valmisteissa. Suomessa saatavilla olevissa valmisteissa hormonivaihtoehtoina ovat desogestreeli, levonorgestreeli ja noretisteroniasetaatti. Näistä yhden valmisteen ehkäisyteho perustuu munasolun irtoamisen eli ovulaation estoon sekä kohdunkaulan liman sitkistymiseen. Siten sen ehkäisyteho on verrattavissa yhdistelmäehkäisytablettien ehkäisytehoon, eikä tabletin ottamisen ajankohta ole yhtä kriittinen kuin perinteisillä minipillereillä, vaan seuraavan tabletin otossa sallitaan 12 tunnin viive (perinteisten minipillerien 3 tunnin sijasta). Muut eli ns. perinteiset minipillerit eivät säännönmukaisesti estä ovulaatiota, vaan niiden ehkäisyteho perustuu ennen kaikkea kohdunkaulan liman muuttumiseen siittiöille hankalaksi läpäistä, minkä vuoksi ottoajassa voidaan sallia enintään 3 tunnin viive.

"


Ei kaikki minit estä ovista...

Äänestä

Itselläni käytössä ehkäisyrengas.

Äänestä

Itselläni vihloi parin ekan kuukauden aikana melkein joka päivä sileen, että vihlonta alkoi noin viikon kuluttua pillereitten alotuksesta ja loppui muutama päivä siitä kun olin aloittanut taukoviikon. Sen jälkeen vihlonta on ollut satunnaista. Kun syön kaksi laattaa putkeen, vihlontaa on enemmän.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


vihlova kirjoitti:

Vihlooko teillä muilla hormonaalista ehkäisyvalmistetta käyttävillä alavatsaa/jompaa kumpaa munasarjaa noin viikon parin päästä tyhjennysvuodosta? Onko tämä vihlonta jotain munarakkulan kypsymistä vai mistä johtunee? Ovulaatiohan tämä ei tietenkään ole, koska ehkäisyvalmisteen tarkoitus on estää munasolun irtoaminen.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu