Vihlooko teillä muilla hormonaalista ehkäisyvalmistetta käyttävillä alavatsaa/jompaa kumpaa munasarjaa noin viikon parin päästä tyhjennysvuodosta? Onko tämä vihlonta jotain munarakkulan kypsymistä vai mistä johtunee? Ovulaatiohan tämä ei tietenkään ole, koska ehkäisyvalmisteen tarkoitus on estää munasolun irtoaminen.
Hormonaalinen ehkäisy ja alavatsan vihlonta
6
1041
Vastaukset
- vihlova
...tai oikeastaan. Eihän koko munarakkulan pitäisi alkaa edes kypsymään, joten siksikin hämäävät nuo vihlomiskivut.
- sadfsadsadsa
On kokemusta joo. Aikanaan kun minipillereitä kokeilin kun ei lääkäri suostunut yhdistelmäehkäisyä määräämään, tarkemmin sanottuna Cerazettea, kärsin kamalista alavatsakivuista. Ihan siis satunnaisesti pitkin ns. kiertoa (eli laattaa kun ei varsinaista kuukautiskiertoa ollut pillereillä). Kivut olivat todella kovia ja valitin niistä lääkärille, nauroi vaan minun valittavan turhista. Vaihdoin lääkäriä, joka määräsi minulle yhdistelmäehkäisyt takaisin ja kappas! Ei kivun kipua. Ainoat kivut tulevat paria päivää ennen tyhjennysvuodon alkamista. Eli kivut voivat olla vaan sivuoiretta hormonaalisesta ehkäisystä. Näin minulla oli, juurikin minipillereistä. Yhdistelmäehkäisyllä ei moisia oireita ole koskaan ollut.
- 5+2
Ei kyllä vihlo.
- .
!Minipillerien eroista
Minipillereissä käytettävä synteettinen keltarauhashormoni (progestiinijohdos) on erilainen eri valmisteissa. Suomessa saatavilla olevissa valmisteissa hormonivaihtoehtoina ovat desogestreeli, levonorgestreeli ja noretisteroniasetaatti. Näistä yhden valmisteen ehkäisyteho perustuu munasolun irtoamisen eli ovulaation estoon sekä kohdunkaulan liman sitkistymiseen. Siten sen ehkäisyteho on verrattavissa yhdistelmäehkäisytablettien ehkäisytehoon, eikä tabletin ottamisen ajankohta ole yhtä kriittinen kuin perinteisillä minipillereillä, vaan seuraavan tabletin otossa sallitaan 12 tunnin viive (perinteisten minipillerien 3 tunnin sijasta). Muut eli ns. perinteiset minipillerit eivät säännönmukaisesti estä ovulaatiota, vaan niiden ehkäisyteho perustuu ennen kaikkea kohdunkaulan liman muuttumiseen siittiöille hankalaksi läpäistä, minkä vuoksi ottoajassa voidaan sallia enintään 3 tunnin viive.
"
Ei kaikki minit estä ovista... - vihlova
Itselläni käytössä ehkäisyrengas.
- miä
Itselläni vihloi parin ekan kuukauden aikana melkein joka päivä sileen, että vihlonta alkoi noin viikon kuluttua pillereitten alotuksesta ja loppui muutama päivä siitä kun olin aloittanut taukoviikon. Sen jälkeen vihlonta on ollut satunnaista. Kun syön kaksi laattaa putkeen, vihlontaa on enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241