Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lehdenjakajan unirytmi, neuvoja?

asdasdadasdasd

Moi! Olen 18- vuotias, ensi viikolla työnsä aloittava lehdenjakaja. Jaan lehtiä yöllä, ja haluaisinkin kysyä lehdenjakajilta, miten unirytminne on mennyt? Eli nukutteko ennen vai jälkeen jaon, ja koska minulla on kyse korkeintaan puolen vuoden pestistä, palautuuko rytmi helposti takaisin normaaliksi kun työt loppuvat?

12

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EsaL-74

      Itsellä tapana nukkua kierroksen jäkeen 6-7 h, illalla parin tunnin torkut.

      Toiseen kysymykseen en osaa vastata. :)

    • 3 vuotta jakanu

      Tunti pari jakamisen jälkeen on yleensä vielä aika virkeä olo, mutta tämän jälkeen tulee helposti nukuttua se 8 tuntia. Hyvällä säkää saa nukuttua myös tunnin tai pari siinä ennen jakoa.

      Viime aikoina unirytmi on mennyt melko "sekaisin", jos vertaa normaalirytmiin. Muutaman yön olin jakamatta lehtiä, ja piti noudattaa normaalirytmiä. No helposti sitä tuli pyörittyä sängyssä, illasta n. aamuviiteen tai kuuteen, jonka jälkeen tuli vasta uni. Sitten kun piti aamulla herätä, niin parin tunnin yöunilla ei ollut kovin helppoa. Normaalin yörytmin saa ehkä parhaiten takaisin niin, että herättää itsensä väkisin aamulla ja valvoo koko päivän. Sitten toivottavasti illalla on jo niin väsynyt, että pystyy nukkumaan koko yön.

      • jakajanainen vaan

        Nukun yleensä ennen jakoa pari tuntia ja jälkeen sen kevyesti 8 tuntia.

        Rytmin muutos jakajan työhön; voin sanoa että mulla ainakin otti koville, kärsin hirvittävistä aamupahoinvoinneista ensimmäiset viisi viikkoa, sitten oli tottunut ja nyt työ jo loppuu 10 päivän päästä ja kauhulla odotan päivätöihin palaamista... Nytkin on vapaa ja pitäisi nukkua, mutta pyh! Uni ei tule millään kuin vasta viideltä aamulla..


    • Hytrqq

      Parina kesänä tuli tehtyä varhaisjakelua kesätyönä ja itselleni paras rytmi oli valvoa jo illalla ja käydä nukkumaan vasta jakelureissun jälkeen n.7h. Yritin myös pari kertaa nukkua varastoon jo ilalla, mutta olin pönttö aivan sekaisin herätyskellon herätäessä kahdelta yöllä, joten koin helpommaksi valvoa sinne asti suoraan.

    • Ammattijakaja

      Nukun ennen töihinlähtöä pari kolme tuntia ja herään 1-3 tuntia ennen lähtöä ettei tarvitse heti unenpöpperössä alkaa työskentelemään. Tarvittaessa myös syön jotain herättyäni. Töiden jälkeen menen nukkumaan ja nukun niin pitkään kuin nukuttaa, eli iltapäivään asti. Noin 6-8 tuntia.

    • Tsemppiä jakoihin...

      ...et vielä tiedä, mihin olet pääsi pistänyt mut anyway...

      Pari ekaa viikkoa oot sekaisin kuin seinäkello: yöllä nukuttaisi niin lohduttoman paljon eikä sitä korvaa aamupäivät...

      Suurin osa jakajista nukkuu 3 tuntia ennen jakoa ja loput jaon jälkeen...

      Erot toki yksilöllisiä!

      Kun totut rytmiin, olet öisin yhtä pirteä kuin päivisinkin. Alku siis vaikein.

      • hanskaa82

        "Pari ekaa viikkoa oot sekaisin kuin seinäkello: yöllä nukuttaisi niin lohduttoman paljon eikä sitä korvaa aamupäivät..."

        Emmä huomannut tuollaista kun aloitin hommat.
        Nukun illalla 8-9 tuntia ennen jakoa ja joskus tarpeen vaatiessa pari-kolme tuntia jaon jälkeen.
        Herään aina 3 tuntia ennen töihin lähtöä, kuten tuossa ylläkin joku kirjoitti mm. jo senkin takia ettei ole mahdollista käydä enää työaikana vessas, mutta toisaalta en halua heti herättyäni töihinkään lähteä.
        Must on kaikkein kauhein ajatus että valvois koko päivän ja sitten menis väsyneenä töihin, paljon mukavampi nukkua ennen töihin menoa kunnolla että kans jaksaa juosta.


      • No ei varmaan...
        hanskaa82 kirjoitti:

        "Pari ekaa viikkoa oot sekaisin kuin seinäkello: yöllä nukuttaisi niin lohduttoman paljon eikä sitä korvaa aamupäivät..."

        Emmä huomannut tuollaista kun aloitin hommat.
        Nukun illalla 8-9 tuntia ennen jakoa ja joskus tarpeen vaatiessa pari-kolme tuntia jaon jälkeen.
        Herään aina 3 tuntia ennen töihin lähtöä, kuten tuossa ylläkin joku kirjoitti mm. jo senkin takia ettei ole mahdollista käydä enää työaikana vessas, mutta toisaalta en halua heti herättyäni töihinkään lähteä.
        Must on kaikkein kauhein ajatus että valvois koko päivän ja sitten menis väsyneenä töihin, paljon mukavampi nukkua ennen töihin menoa kunnolla että kans jaksaa juosta.

        ...nukutakaan, jos 9 tuntia ennen jakoa nukut...

        Heräät 3 tuntia ennen... Menet siis klo 14 "illalla" nukkumaan?? Ja aamulla pari tuntia...

        Taidat trollailla oikein kunnolla!!! :-)))


    • 1+15

      Minä kyllä lähden heti kun kello soi n.1.30 ja 10 min päästä olen ulkona. Laitan illalla kaikki vesipulloa myöten valmiiksi ja hyppään housuihini. Olen ihan virkeä kun ulos pääsee vaikka herätyskellon soidessa olen ihan unessa eikä jaksaisi nousta. Nukun siis ennen lähtöä 2-3 tuntia ja sitten tullessa vähän enemmän.

      Minullakin lehdenjako on kesäduuni ja sijaistan joskus tarvittaessa muulloinkin samalla piirillä. Nyt menen taas viideksi viikoksi kesällä, osa siitä ajasta on lomaa omasta vakityöstä, osan aikaa teen molempia yhtäaikaa. Otan aina tuon saman piirin kun sen pääsee jakamaan pyörällä, omakoti-rivitaloalue, ei yhtään kerrostaloa.

      Talvella jaan autolla, aikaa jakamiseen menee saman verran ja kuluu vielä bensaakin. Fillarista on helppo nakella postilaatikoihin, jotka on välillä piilossa jossain puskissa ja rapunpielissä. Autosta joutuu yhtä päätä hyppimään ulos saadakseen lehden laatikkoon.

    • oletpas outo

      Mikä unirytmi? Olet ensimmäinen 18-vuotias joka haluaa yöllä nukkua! Muilla on kumma kyllä jotain muuta tekemistä. Noin nuoria ei pitäisi edes nukuttaa, ei päivällä eikä yöllä. Oletko varma ettet sairasta jotain? Ei kuulosta normaalilta.

    • SUOLI24 TAAS

      ^ No nyt oli todella outo kommentti.

    • pyörällä yöhön

      Täällä nukutaan 2-3 tuntia ennen töitä ja loput 4-6 (haha, joskus jopa 8) töiden jälkeen. Herätyskello soittaa aamulla 1.30, minkä jälkeen vain puen päälleni, syön, avaaan jakokirjan ja lähden. Kyllä siinä töihin polkiessa herää, vaikkei matkaan mene kuin 10 min.

      Olen tyky-päivässä kuullut, että vähintään tunnin unet ennen töitä vähentäis merkittävästi työtapaturmariskiä. Siksi ite menen nukkumaan, vaikkei olisikaan aikaa nukkua enää sitä kahta tuntia ennen töitä.

      Ennen vakituista jakajan uraani tein lomituksia 5pv-7vkoa putkeen, eikä koskaan ollut isompia ongelmia sopeutua "normaalirytmiin".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe