Luin tässä yhtenä päivänä vuokratyöfirmojen korulauseita, joissa kehutaan hyvää työilmapiiriä, kilpailukykyistä palkkaa sekä 25–30 prosentin mahdollisuutta työllistyä vakituiseksi työntekijäksi vuokratyön kautta. Totuus on kuitenkin toisenlainen.
Antti Tanskasen väitöskirjassa - Tutkimus vuokratyöntekijöiden
työelämän laadusta (2012), kerrotaan seuraavat faktat.
1. Vuokratyö toimii väylänä käyttäjäyrityksen työntekijäksi noin 7 prosentin kohdalla. Siitä ei ole tietoa, kuinka suuri osa näistä saa vakituisen ja kuinka moni määräaikaisen työsuhteen
2. Palkka vuokratyöstä on keskimäärin 25 prosenttia huonompi kuin vakituisilla työntekijöillä
Koko väitöskirja luettavissa osoitteessa:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/32391/huonoosa.pdf?sequence=1
Vuokratyö ei ole väylä vakituiseksi
25
3446
Vastaukset
- 1o1
En suosittele kenellekään vuokratyöpaikkaa. Entisenä vuokratyöläisenä en tajua miksi työpaikka maksaa välitysfirmalle työntekijästä n. 30e/h, kun palkkaamalla työntekijän suoraan säästyisi 20euroa. Tekee vaan sopparin "silloin kun on tarve" eikä siinä sen kummempia seikkoja tarvitse.
Ja lupaamat "vakituiseksi työntekijäksi" on valetta, en usko että kukaan ole saanut sellaista mahdollisuutta. Nimittäin olin melkein 2 vuotta samassa yrityksessä kokopäiväisenä työntekijänä eikä ikinä tarjottu yrityksestä paikkaa.- ex-vuokralla
Voi sinua.. et nyt ihan ymmärrä ettei se niin mene että työnantaja "säästää" 20euroa palkkaamalla suoraan, sillä siihen rahaan mitä he maksavat vuokratyövälitysfirmalle sisältyy vakuutusmaksut, kirjanpitokulut, sairastumiskulut, yms. Jos tekee sopparin "silloin kun on tarve" (mihin todella harva nykyään enää suostuu) ja varaa vaikka työntekijän, mutta peruukin vuoron kun tarve peruuntuu, niin joutuu silti maksamaan työntekijälleen neljän tunnin palkan. Vuokratyötä käyttämällä vuokravälitysfirma hoitaa kaikki nuo kulut.
Ja hyvät työntekijät palkataan suoraan asiakasfirmoille, jos sinä onnistuit olemaan kaksi vuotta samalla asiakkaalla eivätkä sinua halunneet, et selkeästi ollut heille kovin hyvä työntekijä. Minut palkattiin suoraan firmalle oltuani vuokratyöläisenä eräällä firmalla kahden tunnin jälkeen.
Mitä se sitten kertoo meidän eroista.... - 10001
ex-vuokralla kirjoitti:
Voi sinua.. et nyt ihan ymmärrä ettei se niin mene että työnantaja "säästää" 20euroa palkkaamalla suoraan, sillä siihen rahaan mitä he maksavat vuokratyövälitysfirmalle sisältyy vakuutusmaksut, kirjanpitokulut, sairastumiskulut, yms. Jos tekee sopparin "silloin kun on tarve" (mihin todella harva nykyään enää suostuu) ja varaa vaikka työntekijän, mutta peruukin vuoron kun tarve peruuntuu, niin joutuu silti maksamaan työntekijälleen neljän tunnin palkan. Vuokratyötä käyttämällä vuokravälitysfirma hoitaa kaikki nuo kulut.
Ja hyvät työntekijät palkataan suoraan asiakasfirmoille, jos sinä onnistuit olemaan kaksi vuotta samalla asiakkaalla eivätkä sinua halunneet, et selkeästi ollut heille kovin hyvä työntekijä. Minut palkattiin suoraan firmalle oltuani vuokratyöläisenä eräällä firmalla kahden tunnin jälkeen.
Mitä se sitten kertoo meidän eroista....Erona todennäköisesti se, etten omista yhtä pitkää ja ruskeaa kieltä ja en anna kuvaa "ylivertaisesta" osaamisesta eli en hallitse manipulointia kuten sinä ja kaltaisesi!
- hyvä työssään
10001 kirjoitti:
Erona todennäköisesti se, etten omista yhtä pitkää ja ruskeaa kieltä ja en anna kuvaa "ylivertaisesta" osaamisesta eli en hallitse manipulointia kuten sinä ja kaltaisesi!
juuripa niin. kuten tuossa toisen aiheen alla sinulle vastasin, en ole manipuloija, enkä perseennuolija. Tykkään asiakaspalvelusta ja olen ihmisten kanssa helvetin hyvä. Tuollaisen elämäänsä kyllästyneen ihmistenvihaajan on sitä varmastikin hirvittävän vaikea ymmärtää.....
- 100001
hyvä työssään kirjoitti:
juuripa niin. kuten tuossa toisen aiheen alla sinulle vastasin, en ole manipuloija, enkä perseennuolija. Tykkään asiakaspalvelusta ja olen ihmisten kanssa helvetin hyvä. Tuollaisen elämäänsä kyllästyneen ihmistenvihaajan on sitä varmastikin hirvittävän vaikea ymmärtää.....
Menit sitten helppoon provoon ja paljastit todellisen luonteesi, KIITOS!
- huhhuh..
100001 kirjoitti:
Menit sitten helppoon provoon ja paljastit todellisen luonteesi, KIITOS!
öö.. olen kylläkin koko ajan täällä "todellisella luonteellani", eikä sinun "provot" vaikuta tekstini laatuun millään tavalla. Näköjään itse olet "manipuloija" kun noin hienosti provoilet ja huijailet täällä ihmisiltä todelliset luonteet esiin..
huhhuh.. kaikenlaisia hulluja sitä onkin liikkeellä..
- Oma kokemus..
Kumoan väitteesi ainakin omalta osaltani.
Olin vuokrafirman kautta samassa asiakasyrityksessä n. 2 vuotta, jonka jälkeen siirryin vakinaiseksi asiakasyrityksen palkkalistoille. Samoin on tehty ainakin neljälle työkaverille samassa firmassa viimeisen vuoden aikana.
Palkka ja edut täysin samat kuin firman omilla työntekijöillä. Siis silloin kun olin vielä vuokrafirman palkkaama. Ja palkka täysin kilpailukykyinen verrattuna alan normaaliin palkkatasoon.
Alana IT.- kok-nuoret
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/siniset-laajentaisi-ansiosidonnaisen-tyottomyysturvan-kaikille---suomessa-on-edunsaajia-ja-valiinputoajia/uBsXG9kR
Puheenjohtaja, ministeri Sampo Terho katsoo, että Suomessa
työttömät on jaettu kahteen kastiin – edunsaajiin ja väliinputoajiin.
"Edunsaajilla on oikeus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan työssäoloehtojen täyttyessä. Sitä vastoin väliinputoajat eivät pääse ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin", Terho sanoo.
Hän vaatii, että ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha pitää saada koskemaan myös kassoihin kuulumattomia palkansaajia.
Terhon tiedotteen mukaan jäsenmaksuilla toimintansa rahoittavat työttömyyskassat maksavat vain viisi ja puoli prosenttia ansiosidonnaisen työttömyysturvan kustannuksista. Suurimman osan etuuksista kustantaa valtio sekä työnantajat ja kaikki palkansaajat työttömyysvakuutusmaksun muodossa. Kassoihin kuulumattomat rahoittavat ansiosidonnaista työttömyysturvaa, vaikka eivät siitä mitään hyödy, Terho toteaa.
"Kaikki työttömät ovat saman arvoisia. Kaikille työssäoloehdot täyttäneille työttömille on jatkossa maksettava ansiosidonnaista työttömyysturvaa kassajäsenyyksistä riippumatta", Terho peräänkuuluttaa.
- kjhhgjghj
Olen päässyt vakituiseksi vuokratyön kautta, vaikkei se aivan itsestäänselvyys ollut. Tiedän muitakin. Tietenkin olen nähnyt myös runsaasti nopeita irtisanomisia.
Palkka noudatti TES:iä. Vakituisten suurempi palkka johtui erilaisista heidän työnantajansa maksamista lisistä. - vuokratyömies
Asiakasyrityksessä, jossa itse työskentelen, on monia jotka aloittivat ensin vuokrafirmassa ja siirtyivät sitten vakituiseksi. Ja mitä palkkaan tulee, niin itse saan täysin TES:in mukaista palkkaa.
- aspoapkasp
minä olen myös aloittanut vuoratyöntekijänä ja työskentelen nykyisin vakinaisena asiakasyrityksessä. Osastomme vahvuus on 24 henkeä ja meistä lähes 20 on tullut tai tulee vakinaistumaan yrityseen vakinaiseksi vuokratyöfirman kautta.
- ei höynäytettävä
Olisi ihan mukava nähdä joskus ihan konkreettisia todisteita firmoista ja henkilöistä, jotka ovat siirtyneet vuokrafirmasta vakituiseksi. Kun todisteita ei oikein koskaan näytä löytyvän tulkitsen asian siten, että vuokrafirmojen edustajat huutelevat puskista alaansa paremmaksi kuin mitä todellisuus näissä työsuhteissa on.
- vuokratyömies
No tuossahan minä kirjoitin yllä konkreettisia todisteita? Ihan omin silmin olen nähnyt näitä ex-vuokratyöntekijöitä, jotka nyt siis työskentelevät nyt asiakasyrityksellä.
- höynäytä hölmöjä
vuokratyömies kirjoitti:
No tuossahan minä kirjoitin yllä konkreettisia todisteita? Ihan omin silmin olen nähnyt näitä ex-vuokratyöntekijöitä, jotka nyt siis työskentelevät nyt asiakasyrityksellä.
Joo joo... Konkreettiset todisteet ovat firman nimi, toimiala ja puhelin-numero jotta voin tarkistaa pitävätkö kertomasi asiat paikkansa. Muuta niitähän et täällä luovuta, joten olet minulle kaltaistesi kanssa pelkkä sonnan jauhaja, jonka puheet ovat "kärpäsen surinaa korvissani"!
- huhhuh..
höynäytä hölmöjä kirjoitti:
Joo joo... Konkreettiset todisteet ovat firman nimi, toimiala ja puhelin-numero jotta voin tarkistaa pitävätkö kertomasi asiat paikkansa. Muuta niitähän et täällä luovuta, joten olet minulle kaltaistesi kanssa pelkkä sonnan jauhaja, jonka puheet ovat "kärpäsen surinaa korvissani"!
HOK elanto mm. palkkaa vuokratyöntekijöitä omille listoilleen, sekä kaupan että ravintolan puolella, ympäri Suomea. Kysy vaikka heiltä todisteet. ÄÄLIÖ!!
- ex-vuokratyöläinen
Konkreettisia todisteita? Joo, tottakai laitan oman nimeni ja työpaikkani nimen tänne julkiseks? Jos et usko niin et usko. Kyllä niillä vuokratyöfirman edustajilla on vähän muutakin tekemistä kun käydä tänne kirjottelemassa...
- lukee-ne
No jos täällä eräässä keskustelussa oli muuan ison vuokrafirman omistaja ja omalla nimellään itkemässä niin siitä voi päätellä että ne kuluttavat aikaa paljonkin lukemalla näitä mielipiteitä.
Ne itse vastailevat viesteihin kun niin paljon on paskaa tietoa näiden koijareiden touhuista maailmalla että viisaammat osaavat vältellä näiden firmoja kuin ruttoa.
Vuokrafirma ovat laillistettu rikos työntekijöitä ja yhteiskuntaa vastaan.
- vuokratyö sucks
Olin puolitoista vuotta vuokratyöntekijänä eräässä firmassa. Tein töitä enemmän kuin monet vakituiset ja lisäksi minulla oli enemmän osaamista tietyistä töistä kuin yrityksen omilla työntekijöillä. Tein työtä, joka oli tuotannollisesti katsottuna ehkä tärkein työ yrityksessä. Kun aloin kyselemään työsopimusta firmasta sain kesälomani aikana lapun vuokrafirmasta, että asiakastilaus osaltani kyseisessä yrityksessä päättyy. Työsopimukseni vuokrafirman kanssa on laiton ja se on toistaiseksi voimassa oleva.
Haluan sanoa kaikille varoituksen sanan (siis kaikille, jotka haluavat työllistyä) älkää uskoko vuokrafirmoihin ja heidän lupauksiin. Vuokrafirmat teettävät modernia orjatyötä. - yhteistyöllä eteenpä
vuokratyöläiset joukolla kuuntelemaan Antti Tanskasta Kansallismuseon Auditorioon 6.9. Katso erto.fi/ajankohtaiset/kalenteri
- kypselö
Olen ollut ICT-alan vuokratyöntekijä nimeltä mainitsemattomassa operaattori- firmassa nyt neljättä vuotta (toinen kollegani melkein 5). Osasto, jossa työskentelen on käytännössä rakennettu vuokratyövoimalla ja joskus heitä myös rekrytoitiin itse firmaan. Joitakin kollegoitani on muutama vuosi sitten rekrytty ja ruskea kieli on kyllä eräs selvä etenemis- strategia. Me muutamat olemme edelleen vuokratyövoimaa ja tunne alkaa olla kuin jollain pimeällä työvoimalla vaikka todistetusti olemme osaston kantavia voimia ja huomattavasti tehokkaampia kuin 30-vuotta firmassa olleet, uudelleensijoitetut( ei ole mitään uudelleen sijoitusta vastaan muuten, hieno asia).
Jokaisessa "takessa" olen luotettava ja kehuttu työntekijä, mutta kun firmalla on rekrykielto ja on uudelleen sijoitettavia( joita ei kuitenkaan ole tällä hetkellä kuulemma yhtään reservissä) ja blaa blaa blaa. En enää edes tiedä, olenko ko firman vakipaikasta kiinnostunut, koska firma ja sen toiminta eivät todellakaan vastaa arvojani ja on kk- koulutusta muuhunkin. Todella kypsä olen ko jättifirma- dinosauruksen toimintaan.
Meillä ei ole selkeää toimenkuvaa, joten käytännössä meillä voidaan teettää mitä vain kuitenkaan palkkaan koskematta. Olemme multitalentteja. vuokratyöfirma on vaihtunut kerran näinä melkein 4:nä vuotena, joten lomathan siinä paloivat. Ehkä se vaihtuu vielä toisenkin kerran, että vuokratyöltä palaa lomat uudemman kerran, kun on varmaan ikävää, että me näkymättömät pienet työmuurahaiset saisimme kerran vuodessa kuukauden loman(toivottavasti firma ei sentään näin härskisti käyttäydy, mutta en ihmettelisi).
Johtoryhmän korruptoituneesta palkkapolitiikasta en viitsi edes puhua ja lisää voisi jatkaa vaikka kuinka.
Että näin. - Kypselö
Lisäten edelliseen: Lopultahan tässä kaikessa on kysymys, ei vuokratyöfirmasta vaan vuokratyötä käyttävistä yrityksistä, joille lainsäädäntö tarjoaa lukuisia portteja käyttää vuokratyöläistä "modernina orjatyöläisenä", kuten aiemmin joku osuvasti mainitsi.
Tämän kaltaselle käyttäytymiselle on selvästi tilausta ja siksi uusia vuokratyöfirmoja syntyy jatkuvasti. Opiskelijoille yms. sidosryhmille enemmän suunnattu vuokratyö on näinä työnantajaa suosimina aikoina levähtänyt käsistä. Olisi asiallista, että suomessakin olisi vaikkapa ruotsin kaltainen laki, joka velvoittaa isäntä-yritystä palkkaamaan vuokratyöläisen, jos työsuhde on kestänyt yli vuoden. Ei ole oikein, että vuokratyöläistä roikotetaan vuokratyöfirmassa vuosikausia sen varjolla, että vuokratyöläinen on jonkinlainen "osa-aika resurssi" ja "palveluksia tarvitaan toistaiseksi". Ei oikein päde melkein 4 vuoden työsuhteeseen, jossa töille ei näy loppua, täysi viikkotuntimäärä tulee täyteen (37,5h) ja työsuhde on yksilön selkeä pääasiallinen leipätyö.
Tämä kaikki kiristää työilmapiiria työpaikoilla, jossa työntekijät ovat selvästi eri asemassa riippuen siitä ovatko omaa väkeä vai vuokratyöläisiä. Erot ovat todella räikeitä ja näkyvät enemmän ja enemmän pitkällä tähtäimellä; teemme samaa työtä ja vuokratyöläiset jopa enemmän, mutta eduissa, yksilön huomioinnissa ja todellisessa palkassa on ero kuin yöllä ja päivällä, olkoonkin TES:in mukainen palkkaus.- näin
....Tosin suomessa asia menisi luultavasti niin, että kun vuosi alkaa tulla täyteen, irtisanotaan vuokratyöläinen ja siirrytään seuraavaan ettei tarvitse vakituiseksi ottaa:)
- Perseestä
näin kirjoitti:
....Tosin suomessa asia menisi luultavasti niin, että kun vuosi alkaa tulla täyteen, irtisanotaan vuokratyöläinen ja siirrytään seuraavaan ettei tarvitse vakituiseksi ottaa:)
Ja ei tartte lomaltapaluurahaa maksaa jos potkitaan pois ennen 31.3
- Dfgffvbvffs
Kyllä tietyissä firmoissa se usein on väylä vakituiseen työhön. Nämä firmat välittävät pitempiä keikkoja. Kohdeyritykset tässä ikään kuin testaavat työntekijän sopivuutta. Työntekijälle on oikeasti jatkuva tarve, määräaikaisuus on siis perusteeton. Plussaa on se, että vakinaistuminen on oikeasti mahdollista. Huonoa se, että ennen wanhaan otettiin suoraan talon kirjoille, ja koeajalla selvitettiin sopivuus. Työnantaja otti riskin, että työntekijä on hyvä, tai ainakin että on asialliset perustelut lopettaa työsuhde. Aina ei välttämättä ollutkaan. Vuokrafirman kautta kokelaasta pääsee helposti eroon. Tämä ei sovi ihmiselle, joka ei voi elää pelko perseessä puolta vuotta.
- olenollutjotentiedän
Vakinaistaminen äärimmäisen harvinaista. Olen ollut 4 vuokrafirmassa ja ainoassakaan ei minua tai muita vakinaistettu.
Kannattaa lukea tuo väitöskirja pdf, avaa silmät aika hyvin millainen ansa tuo vuokratyövälityfirman kautta työnteko on. Luvassa lähinnä nöyryytystä ja ikuista kurjuutta.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/32391/huonoosa.pdf?sequence=1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346