Moralisoinnista

hammaspeikko

Voisitteko hyvät hammaslääkärit lakata moralisoimasta ja morkkaamasta meitä joilla on päässyt tulemaan paljon reikiä. Osittain rahanpuutteen osittain hammaslääkäripelon vuoksi.
Joidenkin hammaslääkärien harrastama päivittely hampaiden heikosta kunnosta tekee asian vain vaikeammaksi. Tehkää työnne ja pitäkää OMA suunne kiinni, kiitos.

9

1222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenni

      Täysin samaa mieltä tästä asiasta!

    • Peikko

      nyt tietää, onko kyseessä kenties kunnallinen hammaslääkäri? Nimittäin oma hammaslääkärini ei ikinä ole millään lailla moittinut hampaidenhoitoani vaikka todella olisi ollut aihetta jossain vaiheessa. Hammaslääkärini on yksityinen.

      • iip

        Aivan sama onko kunnallinen vai yksityinen. Ei ne kunnallisen puolen hammaslääkäritkään mitään peikkoja ole. Mua ainakin lähinnä kehuttiin, kun en ollut antanut i´han kaikkien hampaideni murentua suuhun, eli mun KUNNALLINEN hammaslääkärini kyllä osasi suhtautua ihan oikein kun viimeinkin uskaltauduin hammaslääkäriin. Ja kenenkään ei ole pakko moista käytöstä sietää, itsekin pelkäsin minkälaisen saarnan joutuisin kuuntelemaan, ja jos saarna olisi tullut, olisi hammaslääkärissä käynnit lykkääntyneet edelleen.


    • Se ikävä ihminen

      Kyllä ainakin kunnallisella hammaslääkärillä pitää olla kanttia kertoa potilaille mistä hampaiden reikiintyminen johtuu eli huonosta hygieniasta ja napostelusta. Hampaiden reikiintyminen EI JOHDU hammaslääkäripelosta, taloudellisesta tilanteesta tai huonosta hammasluusta. Kuntalaiset maksavat hammashoidon mm. veroissaan. Useimmat veronmaksajat kuvittelevat, että suurin osa hammashoitoon suunnatuista verorahoista käytetään alaikäisten hammashoitoon. Miten käytetään, kun työaika kuluu aikuisten hammashoitoon? Luulisi, että aikuinen osaa huolehtia hampaistaan. Ja jos et kestä saarnoja, mene yksityiselle. He eivät ole pahoillaan siitä, että annat hampaittesi reikiintyä vaan ottavat ilomielin sinut potilaakseen.

      • Kristiina

        Joillakin ihmisillä hampaat reikiintyvät helpommin. Esimerkiksi nuorempana kaikki kouluni oppilaat tarkastettiin jonkun pH:n (tms.) vuoksi ja tietyille oppilaille, kuten veljelleni, annettiin ainetta jolla saadaan tilanne normalisoitua. Lisäksi esimerkiksi itselläni hammasraudat aiheuttivat reikiintymisen pahentumisen enkä ole hammaslääkäripelon vuoksi vuosikausiin käynyt hammaslääkärillä vaikka tiedän että pitäisi.

        Olen aivan samaa mieltä siitä, että jos tietäisin ettei minua syytettäisi vaan otettaisiin vastaan sellaisena kuin olen puutteineni ja hyvine puolineen (kuten tunnollinen hampaiden harjaus, suuvedellä huuhtelu sekä xylitolin käyttö) olisin jo ajat sitten mennyt hammaslääkärille.

        Ja tiedoksesi.. Hammaslääkärillä käynti ei ole ilmaista vaan siitä joutuu maksamaan. Näin opiskelijana se on ainakin minusta erittäin kallista eikä yksityiseen olisi missään nimessä varaa. Lisäksi suussani on poikittaiset viisaudenhampaat jotka aiempi hammaslääkärini kehoitti leikkaamaan, mutta sellaiseenkaan operaatioon ei ole rahaa. Joten rahapula sekä hammaslääkäripelko voivat olla esteitä hammaslääkäriin menemisessä.


      • iip

        "Kyllä ainakin kunnallisella hammaslääkärillä pitää olla kanttia kertoa potilaille mistä hampaiden reikiintyminen johtuu eli huonosta hygieniasta ja napostelusta."
        Aikuinen ihminen tietää tämän muutenkin, ja hammaslääkäripelkoisen ollessa kysymyksessä, ei moralisointi todellakaan ole pelkoa lievittävä asia. Kunnallinen hammashoito on maksullista.

        "Hampaiden reikiintyminen EI JOHDU hammaslääkäripelosta, taloudellisesta tilanteesta tai huonosta hammasluusta. "
        Kyllä johtuu. Hammaslääkäripelko voi todellakin olla niin voimakasta, että sen takia laiminlyödään jopa tavallinen hammashygienia

        "Kuntalaiset maksavat hammashoidon mm. veroissaan."
        Kuntalaiset osallistuvat myös yksityisellä hoidettujen hampaiden hoitokustannnuksiin. Kunnallinen hammashoito ei ole hyväntekeväisyyttä, mistä pitäisi olla ikuisesti kiitollista, oli se sitten minkä tasoista tahansa.


      • iip
        iip kirjoitti:

        "Kyllä ainakin kunnallisella hammaslääkärillä pitää olla kanttia kertoa potilaille mistä hampaiden reikiintyminen johtuu eli huonosta hygieniasta ja napostelusta."
        Aikuinen ihminen tietää tämän muutenkin, ja hammaslääkäripelkoisen ollessa kysymyksessä, ei moralisointi todellakaan ole pelkoa lievittävä asia. Kunnallinen hammashoito on maksullista.

        "Hampaiden reikiintyminen EI JOHDU hammaslääkäripelosta, taloudellisesta tilanteesta tai huonosta hammasluusta. "
        Kyllä johtuu. Hammaslääkäripelko voi todellakin olla niin voimakasta, että sen takia laiminlyödään jopa tavallinen hammashygienia

        "Kuntalaiset maksavat hammashoidon mm. veroissaan."
        Kuntalaiset osallistuvat myös yksityisellä hoidettujen hampaiden hoitokustannnuksiin. Kunnallinen hammashoito ei ole hyväntekeväisyyttä, mistä pitäisi olla ikuisesti kiitollista, oli se sitten minkä tasoista tahansa.

        Ja sitä informaatiota ja neuvontaa hammashygieniastahan voi antaa niin monella eri tavalla. Jos hammaslääkäri on ikävä ihminen, se on ammattitaidottomuutta.


      • Anonyymi
        iip kirjoitti:

        "Kyllä ainakin kunnallisella hammaslääkärillä pitää olla kanttia kertoa potilaille mistä hampaiden reikiintyminen johtuu eli huonosta hygieniasta ja napostelusta."
        Aikuinen ihminen tietää tämän muutenkin, ja hammaslääkäripelkoisen ollessa kysymyksessä, ei moralisointi todellakaan ole pelkoa lievittävä asia. Kunnallinen hammashoito on maksullista.

        "Hampaiden reikiintyminen EI JOHDU hammaslääkäripelosta, taloudellisesta tilanteesta tai huonosta hammasluusta. "
        Kyllä johtuu. Hammaslääkäripelko voi todellakin olla niin voimakasta, että sen takia laiminlyödään jopa tavallinen hammashygienia

        "Kuntalaiset maksavat hammashoidon mm. veroissaan."
        Kuntalaiset osallistuvat myös yksityisellä hoidettujen hampaiden hoitokustannnuksiin. Kunnallinen hammashoito ei ole hyväntekeväisyyttä, mistä pitäisi olla ikuisesti kiitollista, oli se sitten minkä tasoista tahansa.

        Jaa siitäkin huolimatta että hammaslääkäri vaarantaa potilasturvallisuuden? Kyllä omassa kunnassa lähti sellaisesta hammaslääkäristä tutkintapyyntö.


    • Anonyymi

      Pitäis joskus turpansakiinni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe