Yksityinen/kunnallinen hinnat

hammaskalusto

Kuinka iso hintaero on yksityisen ja kunnallisen hammaspalvelun välillä.

12

771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä tupla

Varmaan riippuu yksityisen hammaslääkärin hinnastosta paljon. Joskus itse laskin, että Kela-korvausten jälkeen yksityinen oli tuplahintainen terveyskeskukseen verrattuna.

On otettava huomioon sekin, että terveyskeskuksessa et pysty yleensä paljon vaikuttamaan siihen, mitä hoitoa hampaillesi annetaan. Yksityisellä on usein neuvoteltavissa hammaslääkärin kanssa toimenpiteistä. Lisäksi kaikkea hoitoa ei ymmärtääkseni saa terveyskeskuksesta, esim. implantit.

• Kunnallisessa käyvä

Loppuhintaan vaikuttaa sekin että kunnallinen puoli tekee vain suoranaisesti tarvittavat hoidot resurssipulan vuoksi. Yksityinen voi ehdottaa jotain ylimääräsiä hoitoja jotka eivät ole välttämättömiä mutta lisää loppulaskua.

Olen aina voinut neuvotella kunnallisen hammaslääkärin hoidossa ollessani mitä tehdään. Kunnallinen hammaslääkäri ei suostu tekemään turhia toimenpiteitä ja jossain tapauksessa hyötynäkökohdat ovat ratkaisevia. Esimerkiksi ei tehdä kalliita juurihoitoja jos sillä saataisiin vain parin vuoden lykkäys hampaan poistoon.

• Dentisthelp?

Toisaalta on hyvä et tehdään ihanvälttämätön hyvä hampaille, eikä aloiteta rahan keräämisen taki tekemään jotain ihan älytöntä. Yksityisellä ja kunnallisella käyneenä tiedän, miten hommat hoituvat. Yksityinen saattaa käyttää jopa potilastaan hyväksi ja tehdä sellaista, mikä ei ole välttämätöntä.

Kerronpa esimerkin. Se tulee tässä.----- Kunta, jonka hammashoidon piiriin kuulun, osti yksityiseltä hammaslääkäriasemalta palvelun. Niin minutkin ohjattiin sinne. Kas kummaa, niin alkoi hommat hoitumaan niin aktiivisesti, etten huomannutkaan, kun tuli tiiviisti aikoja ja raha siirtyi lompakostani/osa tietenkin kunnaltani yksityisen hammaslääkärin taskuun ja vilkasta tahtia. Tuo hammaslääkäri sanoi minulle, että hän ei pidä purentakiskostani. Mikäli hammaslääkäri tunnistaa tästä kirjoituksesta itsensä, niin ei haittaa, sillä hän voisi ajatella, jos pystyy tykönänsä, mitä tekee potilailleen.(olin vähällä haastaa hänet juristin juttusille!) Tosin kuntamme poisti melko nopeasti tuon hammaslääkäriaseman listoiltaan. ----- Ko. hammaslääkäri innostuikin paikkauksen jälkeen ottamaan minua purennan korjauksen takia vastaanotoilleen ja kunta maksoi siis osan. Hampaitani porattiin ja kolisteltiin ja purentaani muutettiin melko reilusti. Jotenkin minusta tuntui kuin olisin saanut jotain apua noihin leukaperieni kiputiloihin. Mutta entäs nyt? Hampaissani eivät pysy paikat. Jatkuvasti irtoaa jopa kaksi kertaa vuodessa paikkoja. Ienrajat ovat muuttuneet ja samoin ienrajat tulehtuneet(ei vitamiininpuutosta). Hampaitani on alkanut liikkumaan. Joten kuten eräs hammaslääkätituttavani minulle kertoi, niin minulta joudutaan poistamaan hampaita tuon yksityisen hammaslääkärin tekemän purentahoidon takia.

Suoraan sanoen olen ollut j melkoisen masentunut, koska kaiken aikaa on hammassärkyä, vaikka miten yritetään hoitaa. Eri puolilla hampaita särjee ja jomottaa.

Olisiko viisaat ihmiset neuvoa, mitä tällaisessa tapauksessa voi tehdä? Siis menetän hampaitani ja juoksen nyt paikkauttamassa hampaitani, joista irtoaa paikkoja jatkuvasti. Kuka auttaa?

• Dentisthelp?
        Dentisthelp? kirjoitti:

Toisaalta on hyvä et tehdään ihanvälttämätön hyvä hampaille, eikä aloiteta rahan keräämisen taki tekemään jotain ihan älytöntä. Yksityisellä ja kunnallisella käyneenä tiedän, miten hommat hoituvat. Yksityinen saattaa käyttää jopa potilastaan hyväksi ja tehdä sellaista, mikä ei ole välttämätöntä.

Kerronpa esimerkin. Se tulee tässä.----- Kunta, jonka hammashoidon piiriin kuulun, osti yksityiseltä hammaslääkäriasemalta palvelun. Niin minutkin ohjattiin sinne. Kas kummaa, niin alkoi hommat hoitumaan niin aktiivisesti, etten huomannutkaan, kun tuli tiiviisti aikoja ja raha siirtyi lompakostani/osa tietenkin kunnaltani yksityisen hammaslääkärin taskuun ja vilkasta tahtia. Tuo hammaslääkäri sanoi minulle, että hän ei pidä purentakiskostani. Mikäli hammaslääkäri tunnistaa tästä kirjoituksesta itsensä, niin ei haittaa, sillä hän voisi ajatella, jos pystyy tykönänsä, mitä tekee potilailleen.(olin vähällä haastaa hänet juristin juttusille!) Tosin kuntamme poisti melko nopeasti tuon hammaslääkäriaseman listoiltaan. ----- Ko. hammaslääkäri innostuikin paikkauksen jälkeen ottamaan minua purennan korjauksen takia vastaanotoilleen ja kunta maksoi siis osan. Hampaitani porattiin ja kolisteltiin ja purentaani muutettiin melko reilusti. Jotenkin minusta tuntui kuin olisin saanut jotain apua noihin leukaperieni kiputiloihin. Mutta entäs nyt? Hampaissani eivät pysy paikat. Jatkuvasti irtoaa jopa kaksi kertaa vuodessa paikkoja. Ienrajat ovat muuttuneet ja samoin ienrajat tulehtuneet(ei vitamiininpuutosta). Hampaitani on alkanut liikkumaan. Joten kuten eräs hammaslääkätituttavani minulle kertoi, niin minulta joudutaan poistamaan hampaita tuon yksityisen hammaslääkärin tekemän purentahoidon takia.

Suoraan sanoen olen ollut j melkoisen masentunut, koska kaiken aikaa on hammassärkyä, vaikka miten yritetään hoitaa. Eri puolilla hampaita särjee ja jomottaa.

Olisiko viisaat ihmiset neuvoa, mitä tällaisessa tapauksessa voi tehdä? Siis menetän hampaitani ja juoksen nyt paikkauttamassa hampaitani, joista irtoaa paikkoja jatkuvasti. Kuka auttaa?

Tää oli siellä Wiklundin talossa. Taisi olla ihan ylin kerroskin.

• Kokemusta on
        Dentisthelp? kirjoitti:

Tuollaisen toiminnan estämiseksi ainakin kotikaupunkini ostopalvelussa potilaan saamassa paperissa lukee että ostopalveluhammaslääkärissä tehdään vain se työ minkä kunallinen hammaslääkäri on tutkimuksessaan todennut tarpeelliseksi. Mikäli hoitosuunnitelmasta poiketaan, potilas maksaa koko hoidon itse yksityisellä. Ostopalvelun laskut tulee kunnallisesta hoitolasta, hammaslääkärin luona ei makseta mitään.

Jos yksityislääkäri alkaa ehdottelemaan jotain lisätyötä kunnallisen tarkastuksen mukaan tehdyn työn päälle, on omaa tyhmyyttä jos siihen suostuu ja on myös varauduttava siihen että veloitus on sitten ihan muuta.

• Köyhäksi kynitty
        Dentisthelp? kirjoitti:

Hei
        Samanlainen kokemus. Hoidatan hampaitani todella hyvin, käyn kolme kertaa vuodessa suuhygienistillä. Nyt kun menin yksityiselle hammaslääkärille, aikoja sateli. Oli 15 min, ja kun kysyin, eikö samaa aikaa voisi laittaa puoleksi tunniksi ja operoida saman tien, ei käynyt. Pitkän matkan takaa joudun näitä reissuja tekemään, ja nyt häämöttää ainakin pari aikaa vielä plus suuhygienistikäynnit päälle.
        Vaihdoin kunnalliselta sen takia, etten saanut kuin joka toinen vuosi ajan. Nyt saan liikaa aikoja omasta ja lähipiirini mielestä.
        Joka kerta kun tulen hammaslääkäristä, minut on kuvattu sivukuvilla, tehty enemmän kuin aioittiin ja maksuja ties mistä koottu koko lasku. Aina jotain, aina löytyy..
        Jouduin tänään laskua maksaessani menemään kesken kaiken pankkiin, kun tuli lisätoimenpiteitä.

Sekin että maksan aina käteisellä ja tunne kärsiväni, tuntuu kohtuuttomalta. Vain kelakorvaus tulee, se on todella minimaalinen.

Jos tunnistat itsesi alan ihminen tästä, voin sanoa, että maineesi kärsii kovaa kyytiä. Voit muutaman kerran rahastaa, mutta kuinka kauan? Kyllä potilaat ymmärtävät rahastuksen ja rahan kiillon. Potilaat kertovat kokemuksiaan, ja kas kohta et saa potilaita, jos vielä rahastat ja ketjuutat käyntejä. Olisi eri asia, jos maksaja olisi vakuutusyhtiö tai työnantaja. Mutta ei.

En taida enää käydä rahastusasemalla ja toisaalta kunnallisen puolen sähläri pelottaa. Pitääkö maksaa itsensä kipeäksi ja köyhäksi? Onko jonkun ihmisen suu niin paha, että ei riitä kunnollinen elämä ja terveet ruokailutavat?

Keskustelkaa alan ihmiset keskuudessanne tällaisista asioista. Toki ymmärrän, että koulutus maksaa ja potilashan sen palvelun maksaa, mutta liika on liikaa. Ei kai ole tarkoitus viedä ihmistä velkavankeuteen hampaiden vuoksi?

• terv. Porista
        Köyhäksi kynitty kirjoitti:

Hei
        Samanlainen kokemus. Hoidatan hampaitani todella hyvin, käyn kolme kertaa vuodessa suuhygienistillä. Nyt kun menin yksityiselle hammaslääkärille, aikoja sateli. Oli 15 min, ja kun kysyin, eikö samaa aikaa voisi laittaa puoleksi tunniksi ja operoida saman tien, ei käynyt. Pitkän matkan takaa joudun näitä reissuja tekemään, ja nyt häämöttää ainakin pari aikaa vielä plus suuhygienistikäynnit päälle.
        Vaihdoin kunnalliselta sen takia, etten saanut kuin joka toinen vuosi ajan. Nyt saan liikaa aikoja omasta ja lähipiirini mielestä.
        Joka kerta kun tulen hammaslääkäristä, minut on kuvattu sivukuvilla, tehty enemmän kuin aioittiin ja maksuja ties mistä koottu koko lasku. Aina jotain, aina löytyy..
        Jouduin tänään laskua maksaessani menemään kesken kaiken pankkiin, kun tuli lisätoimenpiteitä.

Sekin että maksan aina käteisellä ja tunne kärsiväni, tuntuu kohtuuttomalta. Vain kelakorvaus tulee, se on todella minimaalinen.

Jos tunnistat itsesi alan ihminen tästä, voin sanoa, että maineesi kärsii kovaa kyytiä. Voit muutaman kerran rahastaa, mutta kuinka kauan? Kyllä potilaat ymmärtävät rahastuksen ja rahan kiillon. Potilaat kertovat kokemuksiaan, ja kas kohta et saa potilaita, jos vielä rahastat ja ketjuutat käyntejä. Olisi eri asia, jos maksaja olisi vakuutusyhtiö tai työnantaja. Mutta ei.

En taida enää käydä rahastusasemalla ja toisaalta kunnallisen puolen sähläri pelottaa. Pitääkö maksaa itsensä kipeäksi ja köyhäksi? Onko jonkun ihmisen suu niin paha, että ei riitä kunnollinen elämä ja terveet ruokailutavat?

Keskustelkaa alan ihmiset keskuudessanne tällaisista asioista. Toki ymmärrän, että koulutus maksaa ja potilashan sen palvelun maksaa, mutta liika on liikaa. Ei kai ole tarkoitus viedä ihmistä velkavankeuteen hampaiden vuoksi?

"Vain kelakorvaus tulee, se on todella minimaalinen."

Kaikki on suhteellista. Meillä kävi tänään potilas, jonka 15 minuutin käynti maksoi omavastuuta 10 euroa. Kela maksoi käynnistä 20 euroa.

En pitäisi 10 euron yksityishammaslääkärikäyntiä kalliina. Sinua tosin on taidettu kyniä huolella!

• Ihmettelenvaan
        terv. Porista kirjoitti:

"Vain kelakorvaus tulee, se on todella minimaalinen."

Kaikki on suhteellista. Meillä kävi tänään potilas, jonka 15 minuutin käynti maksoi omavastuuta 10 euroa. Kela maksoi käynnistä 20 euroa.

En pitäisi 10 euron yksityishammaslääkärikäyntiä kalliina. Sinua tosin on taidettu kyniä huolella!

Millä ilveellä kelan saa korvaamaan hammashoitoja, joku saa tekarit kelan kustantamana kuka mitäkin?

• HLL Porista
        Ihmettelenvaan kirjoitti:

Millä ilveellä kelan saa korvaamaan hammashoitoja, joku saa tekarit kelan kustantamana kuka mitäkin?

Tekarit voi saada sossun korvaaman, mutta KELA ei korvaa proteettista hoito kuin rintamaveteraaneille.

• Kilpailulainsäädäntö on kieltänyt hintamonopolin jo 2000-luvun alussa. Mitään suositushintoja ei ole edes olemassa, ei edes Hammaslääkäriliitossa, koska sellaisia ei saa olla olemassa. Eri asia on sitten se, että hinnoittelussa sattuu ylilyöntejä, mutta nekin ovat tilastokeskuksen hintaseurannan mukaan aika harvinaisia. Monopoliajatus on tullut ehkä mieleesi siksi, että yksityisten hinnat ovat korkeammat kuin kunnalliset hinnat. Yksityisten hinnat vastaavat sitä kustannustasoa, millä hammashoitopalveluja tuotetaan. Kunnallinen kuluttajahinta taas määräytyy asetuksella, ja veronmaksajat hoitavat loput kustannukset. Monilla tällaisilla palveluilla on aika samat tuottamiskustannukset, mutta hammashoidossa lainsäädäntö ohjaa kuluttajahinnan erilaiseksi.

• jonne-jyväskylästä

n. 100 e kertakäynti yksityisellä. Mulle tehtiin juurihoitoa 4 kertaa ja sitten eka käynti kerta oli konsultaatio sekin 100 e. Eipäs syöty kyllä muuta kun puuroa tammikuussa. onpahan nyt kait sitten hyvät hampaat ja ei tartte jonottaa.

• terv. Porista

Et ole tosissasi!?!?!?

Meillä konsultaatiokäynti maksoi vaikkapa viime viikkoiselle potilaalle 10 euroa (omavastuu).

Ei kai kukaan, missään, rahasta 100 euroa konsultaatiosta? Tuohan on sitä tasoa, mitä plastiikkakirurgit laskuttavat suuren leikkaushoidon konsultaatiosta. Ei hammaslääkäri laskuta MILLOINKAAN yli 30 euroa konsultaatiosta, tai sitten asiakasta on kusetettu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe