Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Itella: Varhaisjakajan palkasta

Pettynyt jakaja

Turussa tehtiin reittien optimointa ja aloitettiin uusilla reittikokonaisuuksilla huhtikuun alussa. Aikaisemmin olin vakkarina yhellä reittikokonaisuudella 6 2 järjestelmällä. Optimoinnin takia aloitin vapaapäivittäjänä uudella reittikokonaisuudella. Vanhojen ja uusien palkkalaskelmien vertailemalla kävi ilmi että palkkani on alentunut n. 35 %.

Tämän vuoksi olisin kiinnostunut tietää onko muita kohtalotovereita joiden palkka on alentunut entisestä optimoinnin takia vai olenko ainut tapaus?

Palkan ero entisestä on niin suuri että sitä minun mielestäni ei voi pelkästään selittää toisenlaisella reittikokonaisuudella.

57

3435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei nappaa ei!

      Et todellakaan ole ainoa... Koko "optimoinnin", reittikokonaisuuksien kikkailun ja kappalekorvaukseen siirtymisen tarkoituksenahan nimenomaan on ajaa jakajien (niin, juuri niiden henkilöiden jotka tekee rahaa kyseiselle paskapuljulle ja pitää sen pystyssä) ennestään huonot palkat mahdollisimman alas. Omassakin "palkassa" (lue=taskurahoissa) on joinakin kuukausina eroa USEITA SATOJA EUROJA verrattuna muutaman vuoden takaiseen tienestiin! Siitäkin huolimatta, että toimin vakiojakajana tehden täydet vuorot (joskus ylimääräistäkin).

      Eräällä toisella vakkarilla nykyliksa jää kuulemma reilusti alle tonniin. Ihmettelen suuresti miksi heppu on edes enää töissä, mutta tekee ilmeisesti jotain muuta hommaa lisäksi. Muutenhan ei olisi mitään järkeä käydä töissä. Enpä kyllä tekisi yötäpäivää töitä niska limassa muutaman killingin tähden, kuten hän tekee. Ei järjen hiventäkään...

      Vuorottaja on vihoviimeinen homma johon kenenkään kannattaa ryhtyä. Et tee välttämättä edes täysiä vuoroja ja voi vain kuvitella miten säälittäviin lukemiin kuukausiansiot heillä jäävät...

      Varhaisjakelua ollaan ajamassa alas (tarkoituksella tai tietämättömyyttään). Näin se vain on.

    • Pettynyt jakaja

      Se tässä kummastuttaa että olen vertaillut viime vuoden (2011) ja tämän vuoden palkkalaskelmia (2012). Vuonna 2011 tein myös 4 tunnin työkokonaisuutta suoritepalkalla. Puolessa vuodessa palkka on alentunut 35 %:lla. Vaikuttaa siltä että uuden mittajärjestelmän käyttöönoton jälkeen kappalekorvaukset on pienentyneet.

      • ei nappaa ei!

        Universaali faktahan on, että aina kun jotain muutoksia tehdään, tarkoituksena on vain ja ainoastaan saada tuloksentekijöiden palkat laskuun. Tätähän ei tietenkään ääneen kerrota. Meillekin valehdeltiin päin naamaa palaverissa kun asiaa suoraan kysyttiin.


    • Pettynyt jakaja.

      Todella ikävä asia sinulle ja kaikille varhaisjakajille jota tämä asia koskee... Tekee surulliseksi. Miksi ne eivät edes voi rehellisesti sanoa että kyseessä on palkan alentaminen.

    • Eiks teille...

      ...vanhoille makseta mitään takuuta ansiomenetyksistä? Täällä pks-seudulla kun vastaava optimointi tehtiin, vanhat saivat/saavat takuuna palkanaleneman (tai melkein saavat, pikku lasku silti).

      Täällä pks-seudulla on paljon piirikokonaisuuksia, joista maksetaan reilu pari tuntia per yö. "Parhaimmillaan" liksa voi olla 20 euroa yössä noilla kokonaisuuksilla, kun mitään takuita ei uusilla jakajilla oo...

      Siitä kun lasket: 20 x 22 = 440 ja satanen su- sun muita lisiä = 540 juuroa kuussa... Miinus toki verot!

      Arvaatko, ketkä ko. piirikokonaisuudet jakaa...?

      • ei nappaa ei!

        Ei makseta. Silloin kun tämä kappalekorvauspelleily ja uudet piirit tulivat käyttöön näillä leveysasteilla, maksettiin aluksi lisänä takuupalkkaa (joka ei sekään edes korvannut ansionmenetyksiä täysimääräisesti), mutta siitä luovuttiin hyvin pian. Samaten luovuttiin myös ns. vuorottajan korvauksesta jota maksettiin sellaisille henkilöille, joilla ei ollut omaa reittiä vaan jakoivat useaa reittiä vuorottaen aina jotakuta. Tappioita tulee myös sunnuntaiöistä koska niitäkään ei kaikkia saa enää itse jakaa työvuorokierron takia.

        Milloin sielläpäin kyseinen optimointi on tehty? Paljonko siellä pk-seudulla yleensä vakiojakajat tienaavat kuukaudessa nettona?

        "Arvaatko, ketkä ko. piirikokonaisuudet jakaa...?"

        Villi arvaus: Ulkomaalaisvahvistukset?


      • Tarkoitatko, että...
        ei nappaa ei! kirjoitti:

        Ei makseta. Silloin kun tämä kappalekorvauspelleily ja uudet piirit tulivat käyttöön näillä leveysasteilla, maksettiin aluksi lisänä takuupalkkaa (joka ei sekään edes korvannut ansionmenetyksiä täysimääräisesti), mutta siitä luovuttiin hyvin pian. Samaten luovuttiin myös ns. vuorottajan korvauksesta jota maksettiin sellaisille henkilöille, joilla ei ollut omaa reittiä vaan jakoivat useaa reittiä vuorottaen aina jotakuta. Tappioita tulee myös sunnuntaiöistä koska niitäkään ei kaikkia saa enää itse jakaa työvuorokierron takia.

        Milloin sielläpäin kyseinen optimointi on tehty? Paljonko siellä pk-seudulla yleensä vakiojakajat tienaavat kuukaudessa nettona?

        "Arvaatko, ketkä ko. piirikokonaisuudet jakaa...?"

        Villi arvaus: Ulkomaalaisvahvistukset?

        ...siellä ei vuorottajalle makseta ns. vuorottajalisää enää ollenkaan? Ootkohan nyt ymmärtänyt jotain väärin?

        Tossa TESsi:

        http://pksjakajat.pau.fi/@Bin/150806/Viestinvälitys- ja logistiikka-alan Tes 2010-2012.pdf

        Tosta optimoinnin ajankohdasta: se on täällä ns. ikuisuusprojekti: osa on tehty viime vuonna ja osa totaalisen kesken... Helsingistä reilu puolet on optimoitu, Vantaa kokonaan ja Espoota ei juurikaan. Osa jakajista saa siis samalla työmäärällä huomattavasti parempaa palkkaa kuin optimoiduilla alueilla alueilla jakavat kolleegansa.

        Syy siihen, miksi homma jäi kesken: pääasiakas repi totaalisesti pelipöksynsä kun optimoinnin seuraukset alkoivat kunnolla näkyä heidän asiakaspalvelussaan... :-))

        Ilmeisesti nyt syssyllä pitäisi jatkua, kun laatu on kikkailtu taas "kuntoon"...

        Nettopalkkasta: et voi verrata kahden henkilön nettopalkkoja keskenään, ts. ne eivät monesta syystä ole vertailukelpoiset (esim. asuntolainan korkovähennykset sun muut). Puhutaan bruttopalkasta.

        Toi bruttopalkka vaihtelee ihan pirusti: milloin oot aloittanut, mitä, missä (ja miten) jaat, minkätyyppisissä piireissä, onko palvelusvuosilisiä, mikä tilanne oli ennen mm. edellisiä "palkanalennustalkoita" (olitko tietoinen alkuperäisestä systeemistä ja "piditkö huolta" palkastasi), saatko montako eri takuuta ja kuinka paljon jne. jne...

        Yhteenvetona sanoisin, että uusimmat jakajat saavat pahimmillaan reilu 500 euroa bruttona ja yksittäiset vanhat jakelukurkot jopa 3000, ehkä enemmänkin...

        Itse saan reilu 2 tonttua kuussa, mut en jakaakaan ikinä mitään ylimääräistä ja jakamiseen menee alle 3 tuntia yössä. Käytännössä olen siis 6 2-sydeemillä viikossa vain 15 tuntia töissä – siihen nähden ihan ok.

        Ja villiin arvaukseesi: BINGO!


    • Pettynyt jakaja

      Jepp, vanhoille maksetaan takuupalkkaa. (Vanhat = ne joka olivat vakituisessa työsuhteessa jo ennen 2009.) Olen aloittanut sen jälkeen.

      • ei nappaa ei!

        Outoa että teillä maksetaan. Missäpäin Suomea jaat?


      • Pettynyt jakaja
        ei nappaa ei! kirjoitti:

        Outoa että teillä maksetaan. Missäpäin Suomea jaat?

        En ole sinun vihollinen. ;) Jaan lehtiä Turussa. Niin kuin itse kirjoitit alussa maksettiin takuupalkkaa, mutta kuin myös sinun kirjoituksestasi kävi ilmi ei sitä makseta ikuisesti. Maksettiinko vanhoille takuupalkkaa n. 4 kk?


      • ei nappaa ei!
        Pettynyt jakaja kirjoitti:

        En ole sinun vihollinen. ;) Jaan lehtiä Turussa. Niin kuin itse kirjoitit alussa maksettiin takuupalkkaa, mutta kuin myös sinun kirjoituksestasi kävi ilmi ei sitä makseta ikuisesti. Maksettiinko vanhoille takuupalkkaa n. 4 kk?

        "En ole sinun vihollinen. ;)"

        Öö.. Täh? :D Taisit ymmärtää väärin. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin, koska tuntuu erikoiselta, että jossain muualla vielä maksetaan ja toisaalla ei vaikka firma on sama. Tokihan tuollaiset muutokset on otettu käyttöön alueittain, yksi kerrallaan eri aikoihin. Se lienee selitys. Enpä muista enää kauanko maksettiin, mutta hyvin vähän aikaa.

        Sekin on outoa, että jos kerran takuupalkkasysteemi on huonoksi todettu, miksi sitä vielä jatketaan jossain päin Suomea...? Miksi tarkoituksella ensin maksaa takuupalkkaa ja sitten yhtäkkiä lopettaa? Ei tule kuin yksi selitys mieleen. Jakajien voitelu siksi ajaksi, että suurimmat irtisanoutumishalut ehtivät hälvetä ja sitten takuut pois vähin äänin toivoen että koko juttu unohtuu.


      • Heh... Tota...
        ei nappaa ei! kirjoitti:

        "En ole sinun vihollinen. ;)"

        Öö.. Täh? :D Taisit ymmärtää väärin. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselin, koska tuntuu erikoiselta, että jossain muualla vielä maksetaan ja toisaalla ei vaikka firma on sama. Tokihan tuollaiset muutokset on otettu käyttöön alueittain, yksi kerrallaan eri aikoihin. Se lienee selitys. Enpä muista enää kauanko maksettiin, mutta hyvin vähän aikaa.

        Sekin on outoa, että jos kerran takuupalkkasysteemi on huonoksi todettu, miksi sitä vielä jatketaan jossain päin Suomea...? Miksi tarkoituksella ensin maksaa takuupalkkaa ja sitten yhtäkkiä lopettaa? Ei tule kuin yksi selitys mieleen. Jakajien voitelu siksi ajaksi, että suurimmat irtisanoutumishalut ehtivät hälvetä ja sitten takuut pois vähin äänin toivoen että koko juttu unohtuu.

        ...ei takuupalkkasysteemiä varmaan missään huonoksi ole todettu, mut ilmeisesti alueellisesti sovittu asioista eri tavalla?

        Sinänsä outoa – yleensä Itella ei mitään paikallista sopimista pahemmin harrasta...

        Tollanen jokin 4 kk:n takuu työnantajalta on sama kuin haista vittu...


    • Teletappi...

      Eräillä paikkakunnilla tuo "optimointi" tehtiin kahteen kertaan, ensin pilottikokeilun yhteydessä ja sitten muiden kanssa samaan aikaan virallisesti. Siitä johtuen palkkoja leikattiin n.45%, eli enemmän kuin muualla. Vanhat työntekijät saavat takuupalkkaa, jotta pysyisivät talossa, uudet sen sijaan joutuvat tyytymään siihen alle minimitoimeen tulon menevään osuuteen.

      • slkjffföljöljsds

        Teillä ei varmaan niitä uusia sitten paljon näy? Toivottavasti ainakaan, koska niin kauan kun joku suostuu ilmaistyötä tekemään, sitä teetätetään. Lakko olisi paikallaan.


      • Vihainen Valehtelija
        slkjffföljöljsds kirjoitti:

        Teillä ei varmaan niitä uusia sitten paljon näy? Toivottavasti ainakaan, koska niin kauan kun joku suostuu ilmaistyötä tekemään, sitä teetätetään. Lakko olisi paikallaan.

        Miten ihmeessä tällaista täällä valehdellaan.
        Kenenkään palkkaa ei voida alentaa.

        Minulla on mustaa valkoisella tästä. Näin on suuri, kaunis ja puhtoinen työnantaja minulle kirjallisesti kertonut.

        Tietenkin uskon, mitä suuri, kaunis ja puhtoinen sanoo.
        Kun kerron jokaiselle tuntemalleni henkilölle (suullisesti) 30-45% palkanalennuksista, mitä he minulle vastaavat?

        He kertovat minulle, että olen valehtelija koska...kenenkään palkka ei voi alentaa.

        Hehän ovat myös oikeassa, sillä asiasta tehtiin eduskuntaan kirjallinen kysymys, oliko syksy 2010. Tulos: työnantaja toimii täysin laillisesti, oikein.
        Olin pahassa velkakierteessä jatkuvien, toistuvien palkanalejen takia, (joista ei etukäteen kerrottu mitään, jos olisikin kerrottu, olisin hommat saanut vielä hanskaan).

        Viime vuonna päästin kaikki ulosottoon. Nyt vouti uhkailee (oman) asunnon realisoinnilla, eli häädöllä. Tämä on elämää, ja nautin tästä. Nautin valehtelusta sekä tuosta maineen ja nimeni (luottotietojen) menetyksestä.
        Muuta syytähän tälle ei voi keksiä, kuin masokistinen nautinto, että en heti ottanut lopputiliä ensimmäisen alennuksen (20 %) jälkeen.

        Muun ajan olen täynnä vihaa, katkeruutta, jne.


      • Teletappi..
        Vihainen Valehtelija kirjoitti:

        Miten ihmeessä tällaista täällä valehdellaan.
        Kenenkään palkkaa ei voida alentaa.

        Minulla on mustaa valkoisella tästä. Näin on suuri, kaunis ja puhtoinen työnantaja minulle kirjallisesti kertonut.

        Tietenkin uskon, mitä suuri, kaunis ja puhtoinen sanoo.
        Kun kerron jokaiselle tuntemalleni henkilölle (suullisesti) 30-45% palkanalennuksista, mitä he minulle vastaavat?

        He kertovat minulle, että olen valehtelija koska...kenenkään palkka ei voi alentaa.

        Hehän ovat myös oikeassa, sillä asiasta tehtiin eduskuntaan kirjallinen kysymys, oliko syksy 2010. Tulos: työnantaja toimii täysin laillisesti, oikein.
        Olin pahassa velkakierteessä jatkuvien, toistuvien palkanalejen takia, (joista ei etukäteen kerrottu mitään, jos olisikin kerrottu, olisin hommat saanut vielä hanskaan).

        Viime vuonna päästin kaikki ulosottoon. Nyt vouti uhkailee (oman) asunnon realisoinnilla, eli häädöllä. Tämä on elämää, ja nautin tästä. Nautin valehtelusta sekä tuosta maineen ja nimeni (luottotietojen) menetyksestä.
        Muuta syytähän tälle ei voi keksiä, kuin masokistinen nautinto, että en heti ottanut lopputiliä ensimmäisen alennuksen (20 %) jälkeen.

        Muun ajan olen täynnä vihaa, katkeruutta, jne.

        Ilmaistyöntekijöitä on ja myös heitä jotka suostuvat kerta toisensa jälkeen vapaapäivänään töihin kun joku on poissa. Kukaan ei tunnu valittavan vaikka ruoska viuhuu kokoajan ja koko homma lepää pelkkien valheiden päällä (mm. "tämä on vain tämmöinen kokeilu, sillä ei ole teihin mitään vaikutusta." Niin... muutakuin että palkasta lähti eka viidesosa sen myötä).

        Lakko tekisi terää (lehtitalot varmasti hyppisivät onnesta, mehän heidän bisnestä loppuviimeeks pyöritetään), harmi että se vaatii liiton suostumuksen ja liittohan tässä tapauksessa ei ole työntekijän puolella vaan työnantajan ja juuri liitto on se joka väittää ettei palkat ole laskenut vaan pikemminkin nousseet. (nousseet juu, jos tuntipalkan nostaa 10 eurosta 10,05 euroon, niin se tosiaan nousee. Säästö syntyy kun 5-6 tunnista supistetaan 3-4 tuntiin työmäärän muuttumatta, niin näkyyhän se melkoisena lovena palkoissa vaikka tuntipalkka näennäisesti nousisikin).

        Kerroppa jollekin tutulle olevasi tuollaisessa paikassa töissä niin hulluna pitävät.
        Tekee varmasti työmoraalille hyvää moinen toiminta, jos oma elämä ei olisi niin palasina niin lopettaisin kyllä tuon rääkin.
        Koko optimoinin keksijä sai miljoona palkkiot, kaikki riskit siirrettiin firmalta työntekijöille tai osalle niistä. Nyt ei enää haittaa vaikka toimiallalla tulisikin laskua, lasku siitä lankeaa aina sille pienelle porukalle joita kehtaa potkia päähän.

        Hassua miten liitonedustaja vaahtoaa eri uhkakuvista, pahimmillaan työ yksityistettäisiin, jolloin pahimmassa tapauksessa päiväpalkka jäisi 80 euroon(niin, nythän se on 30 euroa). Se olisi varmaan todella kauhea tilanne.


    • sdafsdf2

      Mennään lakkoon niin loppuu tämä orjuutus.

      • fgjzzzzzzz

        työntekijöitten täytyy kaikkien yhdistyä ja mennä koko joukolla lakkoon.aletaan levittäämään sanaa kaikille työntekijöille lakosta.Ei hyväpalkkaisia liiton edustajia surkea sanomalehtienjakajien tilanne juuri hetkauta. Vain työntekijät voi tehdä itse parannusta kuin aasian hikipajoissa.


      • kantula
        fgjzzzzzzz kirjoitti:

        työntekijöitten täytyy kaikkien yhdistyä ja mennä koko joukolla lakkoon.aletaan levittäämään sanaa kaikille työntekijöille lakosta.Ei hyväpalkkaisia liiton edustajia surkea sanomalehtienjakajien tilanne juuri hetkauta. Vain työntekijät voi tehdä itse parannusta kuin aasian hikipajoissa.

        ASIA puhetta, juuri noin pitäisi tapahtua, harmi että se on vain päiväunta :/


      • Kyllä...
        fgjzzzzzzz kirjoitti:

        työntekijöitten täytyy kaikkien yhdistyä ja mennä koko joukolla lakkoon.aletaan levittäämään sanaa kaikille työntekijöille lakosta.Ei hyväpalkkaisia liiton edustajia surkea sanomalehtienjakajien tilanne juuri hetkauta. Vain työntekijät voi tehdä itse parannusta kuin aasian hikipajoissa.

        ...sitä ilman kaikkien jakajien tukeakin lakkoon voitaisiin mennä, mutta kun ongelma on siinä ettei valtakunnallinen pääluottamusmies sitä halua...

        Liian paljon antaa periksi; on selvää, etä pelkkä uhka lakosta saisi ihmeitä aikaan. Tämä siksi, ettei mm. pk-seudun pääasiakas halua missään tapauksessa kaikessa maailmanparannus-jeesusteluisaan tulla ns. housut kintuissa tulla yllätetyksi tilanteesta...

        PR-tappio olisi sitä luokkaa, ettei mitään rajaa... Asia ei vaan tule koskaan julki, kun työt jatkuvat keskeytyksettä...


      • sdfssdfssdfss
        Kyllä... kirjoitti:

        ...sitä ilman kaikkien jakajien tukeakin lakkoon voitaisiin mennä, mutta kun ongelma on siinä ettei valtakunnallinen pääluottamusmies sitä halua...

        Liian paljon antaa periksi; on selvää, etä pelkkä uhka lakosta saisi ihmeitä aikaan. Tämä siksi, ettei mm. pk-seudun pääasiakas halua missään tapauksessa kaikessa maailmanparannus-jeesusteluisaan tulla ns. housut kintuissa tulla yllätetyksi tilanteesta...

        PR-tappio olisi sitä luokkaa, ettei mitään rajaa... Asia ei vaan tule koskaan julki, kun työt jatkuvat keskeytyksettä...

        Kaikki kun menee yksissätuumin lakkoon niin minkäs tekevät? Potkut koko porukalle? Siittä vaan. Sillähän ne lehdet saadaan jaettua, eikö?


      • No Suomessa nyt...
        sdfssdfssdfss kirjoitti:

        Kaikki kun menee yksissätuumin lakkoon niin minkäs tekevät? Potkut koko porukalle? Siittä vaan. Sillähän ne lehdet saadaan jaettua, eikö?

        ...ei lakkoilu ole irtisanomisperuste...


      • gjkddreeeeryee
        No Suomessa nyt... kirjoitti:

        ...ei lakkoilu ole irtisanomisperuste...

        Jos palkka on perseestä, ei jollain irtisanomisella ole mitään merkitystä. Eniten kärsisi itella kun kaikki lehdet jäisi jakamatta. Lehtitalot varmasti tykkää. Lakolla saisi varmasti palkat nousuun joten kaikkien pitäisi vain porukalla siihen lähteä!


      • Tää olis mahdollista
        gjkddreeeeryee kirjoitti:

        Jos palkka on perseestä, ei jollain irtisanomisella ole mitään merkitystä. Eniten kärsisi itella kun kaikki lehdet jäisi jakamatta. Lehtitalot varmasti tykkää. Lakolla saisi varmasti palkat nousuun joten kaikkien pitäisi vain porukalla siihen lähteä!

        ...mut vaatii liiton päätöksen. Ja kun liitto antaa aina vaan periksi, ei ihmeitä tapahdu!

        Lakkouhkaa vaan kehiin ja alkaa tapahtua!!!


      • ugeeeeugee!!!!
        Tää olis mahdollista kirjoitti:

        ...mut vaatii liiton päätöksen. Ja kun liitto antaa aina vaan periksi, ei ihmeitä tapahdu!

        Lakkouhkaa vaan kehiin ja alkaa tapahtua!!!

        Ei siinä mitään liittoja tarvita kun yksissätuumin vaan lopetetaan työnteko niin pitkäksi aikaa, että palkat lähtee nousuun. Kotoako tulevat hakemaan poliisien kanssa? Tuskinpa... Mitään hävittävääkään ei ole.


      • Tekijä löytyy
        ugeeeeugee!!!! kirjoitti:

        Ei siinä mitään liittoja tarvita kun yksissätuumin vaan lopetetaan työnteko niin pitkäksi aikaa, että palkat lähtee nousuun. Kotoako tulevat hakemaan poliisien kanssa? Tuskinpa... Mitään hävittävääkään ei ole.

        Noh... aina löytyy uusia halukkaita orjapalkalla hikoilemaan. Onhan tuo sentään enemmän, kuin 9€/pv!


      • ugelaugela!!
        Tekijä löytyy kirjoitti:

        Noh... aina löytyy uusia halukkaita orjapalkalla hikoilemaan. Onhan tuo sentään enemmän, kuin 9€/pv!

        Mistäpä kuvittelet löytyvän kun jo nyt on jakajista pulaa? Kuvitteletko niiden löytävän parikymmentä uutta jakajaa (ammattitaitoisista puhumattakaan) kuin taikurin hatusta jos lakko pärähtää yks kaks päälle? Kuka opettaa kaikki jakajat jakamaan? Ei kukaan. Miten käy reklamaatiopromillen? Räjähtää tähtitieteelliseksi. Miten käy palvelulupausten? No ei tasan tarkkaan täyty kun siellä muutama kouluttamaton keltanokka sekoilee lehtien kanssa. Lehtitalot tykkää varmasti tästäkin. Työttömyysturvan päälle ei tarvitse tehdä mitään, lehdenjaossa tehdään oikeasti töitä ja tämähän pelottaa nykyajan huonokuntoisia, es:ää litkiviä pullamössönuoria.


      • hgdfh
        ugelaugela!! kirjoitti:

        Mistäpä kuvittelet löytyvän kun jo nyt on jakajista pulaa? Kuvitteletko niiden löytävän parikymmentä uutta jakajaa (ammattitaitoisista puhumattakaan) kuin taikurin hatusta jos lakko pärähtää yks kaks päälle? Kuka opettaa kaikki jakajat jakamaan? Ei kukaan. Miten käy reklamaatiopromillen? Räjähtää tähtitieteelliseksi. Miten käy palvelulupausten? No ei tasan tarkkaan täyty kun siellä muutama kouluttamaton keltanokka sekoilee lehtien kanssa. Lehtitalot tykkää varmasti tästäkin. Työttömyysturvan päälle ei tarvitse tehdä mitään, lehdenjaossa tehdään oikeasti töitä ja tämähän pelottaa nykyajan huonokuntoisia, es:ää litkiviä pullamössönuoria.

        1000€ jokaiselle lisää niin sitten on palkka kohdillaan.


      • uggeliuggeli!
        hgdfh kirjoitti:

        1000€ jokaiselle lisää niin sitten on palkka kohdillaan.

        Se alkaisi olla aika lähellä totuutta. Petrattavaa on itellalla siis aika vitusti.


      • Kas tällä tavalla
        ugelaugela!! kirjoitti:

        Mistäpä kuvittelet löytyvän kun jo nyt on jakajista pulaa? Kuvitteletko niiden löytävän parikymmentä uutta jakajaa (ammattitaitoisista puhumattakaan) kuin taikurin hatusta jos lakko pärähtää yks kaks päälle? Kuka opettaa kaikki jakajat jakamaan? Ei kukaan. Miten käy reklamaatiopromillen? Räjähtää tähtitieteelliseksi. Miten käy palvelulupausten? No ei tasan tarkkaan täyty kun siellä muutama kouluttamaton keltanokka sekoilee lehtien kanssa. Lehtitalot tykkää varmasti tästäkin. Työttömyysturvan päälle ei tarvitse tehdä mitään, lehdenjaossa tehdään oikeasti töitä ja tämähän pelottaa nykyajan huonokuntoisia, es:ää litkiviä pullamössönuoria.

        Työppäri on joutilaita pullollaan, yks soitto lähimpään te-keskukseen ja sieltä tulee lista tarjolla olevista orjista. Tuosta listasta valitaan tarpeellinen määrä jengiä ja tarjotaan töitä (orjapalkalla). Jos työtön ei vastaanota tarjottua orjapaikkaa -> karenssi 2-3kk ja jos kieltäytyy kahdesti -> ikikarenssi.

        Näin se vaan menee.... jos Itella väittää, että "jakajista on pulaa", niin kyllähän siinä on kyse siitä, ettei Itella yksinkertaisesti palkkaa jengiä niin paljon kuin mitä todellisuudessa pitäisi palkata. Teettää esim 100 hengen työt 75:llä henkilöllä... orjapalkalla tietysti.


      • uupelusta ilmassa
        ugelaugela!! kirjoitti:

        Mistäpä kuvittelet löytyvän kun jo nyt on jakajista pulaa? Kuvitteletko niiden löytävän parikymmentä uutta jakajaa (ammattitaitoisista puhumattakaan) kuin taikurin hatusta jos lakko pärähtää yks kaks päälle? Kuka opettaa kaikki jakajat jakamaan? Ei kukaan. Miten käy reklamaatiopromillen? Räjähtää tähtitieteelliseksi. Miten käy palvelulupausten? No ei tasan tarkkaan täyty kun siellä muutama kouluttamaton keltanokka sekoilee lehtien kanssa. Lehtitalot tykkää varmasti tästäkin. Työttömyysturvan päälle ei tarvitse tehdä mitään, lehdenjaossa tehdään oikeasti töitä ja tämähän pelottaa nykyajan huonokuntoisia, es:ää litkiviä pullamössönuoria.

        Jos lakkoilee itsekseen, ilman liiton tukea, taitaa työnantaja vaatia korvauksia. Ja sehän tiedetään, ettei PAU päästä lehdenjakajia lakkoon, siitä sovitaan kai aina erikseen kun muut PAUlaiset tekee ulosmarssin tai lakkoilee. "ei koske varhaisjakelua, varhaisjakelu jää ulkopuolelle"

        Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että jotain tarttis tehdä ja nopeasti. Muuten täyttyy leipäjonot sinisistä asuista heti aamutuimaan. No päästään ainakin ensimmäisiksi jonoissa lkun mennään suoraan töistä.


        Lainaus PAU:n sivulta;
        "Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn liittovaltuusto päätti yksimielisesti kevätkokouksessaan eilen vetäytyä kuljetusliittohankkeesta.

        Valtuuston mielestä hanke ei välttämättä edistä postialan edunvalvontaa, koska kaavaillun suurliiton henkilöstöresursseista merkittävä osa kohdentuisi postialalle ainakin nyt tarpeettomaan alueorganisaatioon ja toisaalta liiton koon ja sektorijaon edellyttämään hallintoon.

        Lisäksi valtuusto totesi, että talouden osalta hanke ei näyttäisi olevan tuomassa kevennystä liiton jäsenten jäsenmaksuun tai sen korotuspaineeseen.

        Kuljetusliittohankkeessa PAUn lisäksi ovat olleet mukana Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT, Ilmailualan Unioni IAU, Suomen Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY ja Suomen Merimiesunioni SMU.

        Päivitetty 4.4.2013"


      • uggeliguggeliguu!
        Kas tällä tavalla kirjoitti:

        Työppäri on joutilaita pullollaan, yks soitto lähimpään te-keskukseen ja sieltä tulee lista tarjolla olevista orjista. Tuosta listasta valitaan tarpeellinen määrä jengiä ja tarjotaan töitä (orjapalkalla). Jos työtön ei vastaanota tarjottua orjapaikkaa -> karenssi 2-3kk ja jos kieltäytyy kahdesti -> ikikarenssi.

        Näin se vaan menee.... jos Itella väittää, että "jakajista on pulaa", niin kyllähän siinä on kyse siitä, ettei Itella yksinkertaisesti palkkaa jengiä niin paljon kuin mitä todellisuudessa pitäisi palkata. Teettää esim 100 hengen työt 75:llä henkilöllä... orjapalkalla tietysti.

        Ja vitut. Sossustakin saa rahaa jos karenssi tulee. Kukaan ei joudu suomessa kuusen alle asumaan vaikka kieltäytyisi kaikista työkkärin pakotuksista. Ja porukka ottaa mieluummin karenssin ja marssii sossuun kuin tekee "orjapalkalla" raskasta yötyötä. Itellan ei tarvitse "väittää" mitään kun jakajana näen sen itsekin, että jakajista on pulaa. Palvelulupaukset eivät tule täyttymään noin vain ammattitaidottoman poppoon toimesta eikä rekujen räjähdysmäistä kasvua voi estää jos ammattimiehet jäävät lakkoon. Eikä ole vielä tullut vastausta siihen että kuka opettaa kaikki kymmenet tulokkaat reiteilleen kun vakioporukka on lakossa? Eivät esimiehetkään kaikkia reittejä hallitse. Lehtitalotkaan eivät moista pelleilyä kauaa katsele. Saattaapi vaihtua jakelufirma...


      • uggelisguggelis!!
        uupelusta ilmassa kirjoitti:

        Jos lakkoilee itsekseen, ilman liiton tukea, taitaa työnantaja vaatia korvauksia. Ja sehän tiedetään, ettei PAU päästä lehdenjakajia lakkoon, siitä sovitaan kai aina erikseen kun muut PAUlaiset tekee ulosmarssin tai lakkoilee. "ei koske varhaisjakelua, varhaisjakelu jää ulkopuolelle"

        Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että jotain tarttis tehdä ja nopeasti. Muuten täyttyy leipäjonot sinisistä asuista heti aamutuimaan. No päästään ainakin ensimmäisiksi jonoissa lkun mennään suoraan töistä.


        Lainaus PAU:n sivulta;
        "Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn liittovaltuusto päätti yksimielisesti kevätkokouksessaan eilen vetäytyä kuljetusliittohankkeesta.

        Valtuuston mielestä hanke ei välttämättä edistä postialan edunvalvontaa, koska kaavaillun suurliiton henkilöstöresursseista merkittävä osa kohdentuisi postialalle ainakin nyt tarpeettomaan alueorganisaatioon ja toisaalta liiton koon ja sektorijaon edellyttämään hallintoon.

        Lisäksi valtuusto totesi, että talouden osalta hanke ei näyttäisi olevan tuomassa kevennystä liiton jäsenten jäsenmaksuun tai sen korotuspaineeseen.

        Kuljetusliittohankkeessa PAUn lisäksi ovat olleet mukana Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT, Ilmailualan Unioni IAU, Suomen Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY ja Suomen Merimiesunioni SMU.

        Päivitetty 4.4.2013"

        itella alkaisi ryttyilemään ja ruinaamaan korvauksia kaikilta pariltakymmeneltä lakkoon menneeltä jakajalta? Siittä vain. Pulju on itse tämän sopan keittänyt ja saa kärsiä seurauksetkin. Lehdet eivät tule jaetuksi sen paremmin vaikka linnatuomioita jaeltaisiin.


      • gseddhd
        uggelisguggelis!! kirjoitti:

        itella alkaisi ryttyilemään ja ruinaamaan korvauksia kaikilta pariltakymmeneltä lakkoon menneeltä jakajalta? Siittä vain. Pulju on itse tämän sopan keittänyt ja saa kärsiä seurauksetkin. Lehdet eivät tule jaetuksi sen paremmin vaikka linnatuomioita jaeltaisiin.

        Varhaisjakajan minimipalkaksi 1700€ kuukaudessa tai muuten tulee lakko.


      • läkjhgih v
        gseddhd kirjoitti:

        Varhaisjakajan minimipalkaksi 1700€ kuukaudessa tai muuten tulee lakko.

        Siitä vaan lakkoon. Paljon puhetta, vähän tekoja ...


    • kyllähän tuo

      kyllähän tuo palkka on muutamassa vuodessa pudonnut hyvinkin merkittävästi. Vielä vuonna 2010 pääsi kuukausipalkassa jakotyössäkin reilusti päälle kolmen tuhannen mutta nykyään vaikka kuinka yrittää ja tekee kaiken mitä tarjotaan niin palkka on kahden ja puolen tonnin paikkeilla. Tuntuva pudotus

      • Vihainen Valehtelija

        Jos tekee ihan tavallisia hommia, ei varajakajana, on palkat ihan eri tasolla kuin tässä esimerkissä.
        Kolme tonnia ei ole tavanomainen jakajan palkka.

        1500 e on nyt 1000 e, 1700 e on nyt 1200 e. Tällaisia esimerkkejä olen kuullut. Kumpi nyt valehtelee, tulkaa kertomaan totuus...

        Valehtelu on rumaa. Paitsi jos valehtelija on riittävän Suuri, Kaunis ja Puhtoinen.
        Voi kun saisi potkut ilman karenssia, niin olisi varaa lopettaa tämä orjuussuhde. Nythän lähtö on hankalaa, joten eikö tämä ole orjan asema niille jakajille, jotka ovat huonossa työmarkkina-asemassa iän vuoksi.
        '
        Mutta hei, jotkut jakavat ovat oikeutettuja lähtöpakettiin. Jotkut heistä.


      • Älä sinä...
        Vihainen Valehtelija kirjoitti:

        Jos tekee ihan tavallisia hommia, ei varajakajana, on palkat ihan eri tasolla kuin tässä esimerkissä.
        Kolme tonnia ei ole tavanomainen jakajan palkka.

        1500 e on nyt 1000 e, 1700 e on nyt 1200 e. Tällaisia esimerkkejä olen kuullut. Kumpi nyt valehtelee, tulkaa kertomaan totuus...

        Valehtelu on rumaa. Paitsi jos valehtelija on riittävän Suuri, Kaunis ja Puhtoinen.
        Voi kun saisi potkut ilman karenssia, niin olisi varaa lopettaa tämä orjuussuhde. Nythän lähtö on hankalaa, joten eikö tämä ole orjan asema niille jakajille, jotka ovat huonossa työmarkkina-asemassa iän vuoksi.
        '
        Mutta hei, jotkut jakavat ovat oikeutettuja lähtöpakettiin. Jotkut heistä.

        ...valehtelusta syytä!

        Tilanne tämä: toki on niin, että 3000 euroa ansaitsevia on prosentin kymmenyksiä jakajakunnasta, mutta heitäkin on!

        Itse ansaitsen n. 2500 euroa per kk ILMAN MITÄÄN LISÄPIIREJÄ tai että teen ainuttakaan vapaapäivää ylimääräisenä. Jakoon menee n. 3 tuntia per pvä eli 6 2-systeemillä olen 15 tuntia viikossa töissä.

        Homma perustuu aiempaan palkkamalliin ja sen tiettyihin jakajalle edullisiin "heikkouksiin".

        Jos et aikanasi tajunnut palkkamallista mitään, turha tulla itkemään tonnin liksaasi! Ei kukaan sinulle tule hopeatarjottimilla rahaa lappaamaan, ellei itse osaa pitää puoliasi!

        Maailma katsos kun ei koskaan ole täydellisen oikeudenmukainen; fiksut vie ja muut ihmettelee...


    • Kas tällä tavalla

      Jos kerran liksa alenee 35% niin varmaan kannattaa alentaa myös työtehoa samalla prosentilla - jättää vaan raakasti 35% jakamatta...

    • Vihainen Valehtelija

      Tulkaa ihmeessä nyt kertomaan, mitä tapahtuu niille, joiden palkka alennettiin. Antaako Suuri, kaunis ja Puhtoinen lisää palkkaa, jos alkaa pyytämään.
      Sanooko se, että turhaan et ole maksanut liiton maksuja, liiton, joka teki muutamaan otteeseen pienet palkanalennukset niin että kaikille tuli hyvä mieli?

      Kyllä Suuri kaunis ja puhtoinen tekee reilun tarjouksen: jos et palkanaleen suostu, se on moro ja kengänkuva persuuksiin.

      Meillä ei alennetuista palkoista neuvotella. Terv. Suuri, kaunis ja Puht. eli SKP!!

    • selock

      Yksinkertaisesti ei kannata mennä jakeluhommiin kun on paska palkka.

    • jotain tarttis tehä

      PAU on surkein liitto ja se on kaikkien tiedossa. Ne ei pidä työntekijän puolta vaan hännystelee työnantajaa. Lakko varhaisjakelijoille, sitä Itella pelkää kaikkein eniten, koska lehtitalot ovat voimallinen taustatekijä ja nytkin jos lehti on 15min. myöhäs totutusta, niin sen kyllä huomaa ja kuulee asiakkailta. Sen verran tärkeä asia aamu lehti on ihmisille.

      "1500 e on nyt 1000 e, 1700 e on nyt 1200 e. Tällaisia esimerkkejä olen kuullut. Kumpi nyt valehtelee, tulkaa kertomaan totuus..."
      Juuri noin, 500e palkasta pois, palkka ennen 1200, nyt 700. Autopiirillä pääsee helpommalla ja palkkakin on selkeesti parempi, eniten leikkaukset kohdistui pyöräpiireihin joilla kaikkein raskain duuni on muutenkin. Autopiiriläiset on juuri se joka estää laikkoilun, koska ne ei valita palkastaan kun se on suht. samana pysynyt kun työmäärää on nostettu reilusti. Pyöräpiirillä ei työmäärää voi nostaa.

      • Karlens_

        "PAU on surkein liitto ja se on kaikkien tiedossa."

        Liiton vaihto kuulostaisi järkevältä tuossa tilanteessa. Ilmoitusta toiseen liittoon että jos ne saa palkan normaalitasolle, niin koko kööri siirtyy heille.
        Lehtitalot on suuri uhka koko Itellalle, että jos porukka alkaisi oikeesti pistää hanttiin ja puhumaan palkkansa puolesta, niin jotenkin tItellankin olisi reagoitava.
        Nyt ilmeisesti kukaan ei vastustanut asiaa, etenkin jos liitto ajoi itse palkkojen alentamista, ainakin se on siltä vaikuttanut.


      • Ei niitä liittoja
        Karlens_ kirjoitti:

        "PAU on surkein liitto ja se on kaikkien tiedossa."

        Liiton vaihto kuulostaisi järkevältä tuossa tilanteessa. Ilmoitusta toiseen liittoon että jos ne saa palkan normaalitasolle, niin koko kööri siirtyy heille.
        Lehtitalot on suuri uhka koko Itellalle, että jos porukka alkaisi oikeesti pistää hanttiin ja puhumaan palkkansa puolesta, niin jotenkin tItellankin olisi reagoitava.
        Nyt ilmeisesti kukaan ei vastustanut asiaa, etenkin jos liitto ajoi itse palkkojen alentamista, ainakin se on siltä vaikuttanut.

        ...niin vaan vaihdella...

        Mihin vaihtaisit? Tiedätkö, mitä se merkitsisi??

        Ja tilanne on tällä hetkellä esim. pk-seudulla se, että mamua on jonossa oven takana oottamassa pääsyä ees niille 500-600 euroa tuottaville piirikokonaisuuksille...

        Että kandee pitää suu supussa vaan...


    • pitch1

      mina saisin 700 eurolla kuussa..elika 24 aamu yola..eika paha kulla.Ei Voi Mitaan elama on Ranka

    • ihan hyvin

      Ite aloitin vasta varhaisjakajan hommat ja jaan noin 40km alueen. palkkaa saan 1900e kk. ihan hyvin mun mielestä ku ei mee aikaa ku jotain 4-5 tuntia.

      • on se niinkin

        Tuosta näkee miten epätasaisesti nuo jakaantuu saman firman sisällä. Osa saa muuttaa lomarahat lomapäiviksi, osa ei saa. Toiset saa yli 2 kertaa parempaa palkkaa kuin toiset samasta hommasta jne.


      • Mitä horiset??
        on se niinkin kirjoitti:

        Tuosta näkee miten epätasaisesti nuo jakaantuu saman firman sisällä. Osa saa muuttaa lomarahat lomapäiviksi, osa ei saa. Toiset saa yli 2 kertaa parempaa palkkaa kuin toiset samasta hommasta jne.

        Kyllä ainakin Itellassa saa kaikki lomarahansa kaikki vaihtaa vapaiksi, jos haluaa...

        Ja tosta palkauksesta: pk-seudulla on liiton mukaan reilu 50 sellaista jakajaa, jotka ansaitsevat yli 4000 euroa kuussa.

        Palkkaero voi siis olla jopa 8-kertainen uusiin verrattuna. Mutta vaikka he "samaa hommaa" tekevätkin, et voi uusia jakajia minipiireineen mitenkään verrata noihin.


      • on se niinkin
        Mitä horiset?? kirjoitti:

        Kyllä ainakin Itellassa saa kaikki lomarahansa kaikki vaihtaa vapaiksi, jos haluaa...

        Ja tosta palkauksesta: pk-seudulla on liiton mukaan reilu 50 sellaista jakajaa, jotka ansaitsevat yli 4000 euroa kuussa.

        Palkkaero voi siis olla jopa 8-kertainen uusiin verrattuna. Mutta vaikka he "samaa hommaa" tekevätkin, et voi uusia jakajia minipiireineen mitenkään verrata noihin.

        "Kyllä ainakin Itellassa saa kaikki lomarahansa kaikki vaihtaa vapaiksi, jos haluaa..."
        Joo, mut ku ei saa. Ei ainakaan varhaisjakelussa. Sen sijaan pakettilajittelussa saavat vaihtaa kuten haluavat. Toi on mun mielestä tosi väärin, koska en kaipaa sitä 300-400 auroa jos saa lomaa jokusen viikon lisää.

        "pk-seudulla on liiton mukaan"
        Niin, tämän mukavan liiton mukaan. Juurikin tämä liiton pääjehu oli se joka aloitti riidan palaverissa ja väitti ettei palkkoja ole alennettu vaan pikemmin ne ovat nousseet. Se ettei kukaan muka näe tilillään että 500 euroa puuttuu palkasta, on jo työntekijän älykkyyden halveksumista. Mutta se että itse pääpiru väittää ettei niin ole tapahtunut vaan palkat ovat nousseet, on jo täysin pelkkää kusettamista ja jotain pääpilvissä elämistä. Jos liiton itse johtoa on noin hyvin saunotettu ja viinoilla lahjottu, niin ei yhtään ihmettele ettei liitto pidä työntekijöiden puolta missään asiassa, vaan pelkästään työn antajan.
        Saivathan he rahan arvoisen korvauksen myötämielisyydestään, posti tiputti jakopiirien tuntimäärää niin että liiton 18 tunnin työviikko alittuu puolella tunnilla ja liitto ei siten ole velvollinen maksamaan uusille työntekijäille päivärahaa työttömyyden sattuessa. Tuohan on selvää säästöä, kun laitetaan Kela maksamaan työttömyyskorvauksia. On täytynyt olla hyvät ja pitkät löylyt.

        Ja vielä Valtion firma kyseessä, ei voi kun ihmetellä miten paskassa maassa sitä eletään.


      • sgssgsgssg
        on se niinkin kirjoitti:

        "Kyllä ainakin Itellassa saa kaikki lomarahansa kaikki vaihtaa vapaiksi, jos haluaa..."
        Joo, mut ku ei saa. Ei ainakaan varhaisjakelussa. Sen sijaan pakettilajittelussa saavat vaihtaa kuten haluavat. Toi on mun mielestä tosi väärin, koska en kaipaa sitä 300-400 auroa jos saa lomaa jokusen viikon lisää.

        "pk-seudulla on liiton mukaan"
        Niin, tämän mukavan liiton mukaan. Juurikin tämä liiton pääjehu oli se joka aloitti riidan palaverissa ja väitti ettei palkkoja ole alennettu vaan pikemmin ne ovat nousseet. Se ettei kukaan muka näe tilillään että 500 euroa puuttuu palkasta, on jo työntekijän älykkyyden halveksumista. Mutta se että itse pääpiru väittää ettei niin ole tapahtunut vaan palkat ovat nousseet, on jo täysin pelkkää kusettamista ja jotain pääpilvissä elämistä. Jos liiton itse johtoa on noin hyvin saunotettu ja viinoilla lahjottu, niin ei yhtään ihmettele ettei liitto pidä työntekijöiden puolta missään asiassa, vaan pelkästään työn antajan.
        Saivathan he rahan arvoisen korvauksen myötämielisyydestään, posti tiputti jakopiirien tuntimäärää niin että liiton 18 tunnin työviikko alittuu puolella tunnilla ja liitto ei siten ole velvollinen maksamaan uusille työntekijäille päivärahaa työttömyyden sattuessa. Tuohan on selvää säästöä, kun laitetaan Kela maksamaan työttömyyskorvauksia. On täytynyt olla hyvät ja pitkät löylyt.

        Ja vielä Valtion firma kyseessä, ei voi kun ihmetellä miten paskassa maassa sitä eletään.

        "ja liitto ei siten ole velvollinen maksamaan uusille työntekijäille päivärahaa työttömyyden sattuessa."

        Entä vanhoille?


    • postipate

      Kaikki lakkoon heti.

    • Varhaisjakaja
      • Vihainen Valehtelija

        Vihdoinkin asiasta tuli totta.
        Ei tarvitse enää minunkaan perustaa yksin valehtelijoiden puoluetta.

        Vihdoin pääsen näyttämään vuokranantajalle ja muille mustaa valkoisella siitä, että taloudellinen asemani on rajusti romahtanut. Ei ehkä tule häätöä niin helposti sitten asunnosta : ).

        Tuo linkin juttuhan julkaistiin heti, kun Iltasanomat oli kertonut v-jakajien alipalkkauksesta työtaistelu-uutisten yhteydessä marraskuussa. Kun alipalkkaus-termi oli vihdoin saatu julkisuuteen IS :n toimesta.

        HIenoa toimintaa Turun Sanomilta. Hienoa, että sen oli vihdoin pakko julkaista asiaa koskeva mielipidekirjoitus ; ) .

        Yhden kerran TS on julkaissut juttujamme aikaisemmin.
        Sen kertainen nettikeskustelu poistettiin kokonaan TS:n toimesta. Vain ketjun ensimmäinen kirjoitus on jäljellä.


    • Entinen jakaja

      Lakot ohi ja uusi sopimus PAU:n sivuilla. Uudelle työntekijälle siunaantui näköjään 13 snt / tunti lisää liksaa. Jee ?

      • Ammattijakaja

        Eli toisin sanoen palkka ei muutu mihinkään koska tunnit eivät ole palkan peruste, vaan kappalekorvaus. Sama kun rekkakuskille luvattaisiin 5:n sentin palkankorotus kaikista työntekijän tekemistä aivoleikkauksista. Liitto kusi jakajia hienosti silmään, jälleen kerran. Jokaisen kannattaa miettiä tarkkaan mistä helvetistä me tuollaiselle liitolle oikein maksamme.


    • vuodenjoitellalla

      Itse tein kesäkuussa 20 aamua varhaista ja vielä päiväjakoakin kertyi 29h, palkkakuitissa verojen jälkeen oli 1145€-

      Tyytyväinen olen :)

      • vuodenjoitellalla

        Ja tässäkuussa viis varhaista enenmmän, Muahahahahhahahha :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe