Tuoksuherkät koetaan häiriköiksi:

ei hajusteita

Tuoksuherkät koetaan häiriköiksi:


Joka toinen meistä alkaa voida pahoin, väsyy tai saa päänsärkyä ja muita yleisiä ruumiillisia oireita ympäristömme tavallisista tuoksuista kuten tupakansavusta, tunkkaisesta sisäilmasta, lakan, maalin, kopiokoneen, pesuaineen, pakokaasun tai työtoverin parfyymin, partaveden tai hien tuoksusta. Tällaisella herkkyydellä ei ole toistaiseksi vakiintunutta termiä. Termi tuoksuherkkyys kuvaa ilmiötä ehkä parhaiten. Kyseessä ei ole allergia, vaikka herkkyys usein sekoitetaankin siihen.

Työtehoa heikentävä tuoksu voi olla niin heikko, ettei sitä edes huomata.

Tuoksuherkkyys on perinnöllinen ominaisuus. Se on hyödyttänyt esi-isiämme varoittamalla pilaantuneesta ruoasta, villieläimistä ja muusta epätavallisesta ja mahdollisesti vaarallisesta asiasta ja taannut siten paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Herkkyyttä ei pystytä mittaamaan objektiivisin keinoin eikä siihen ei ole toistaiseksi käytettävissä kunnollista hoitokeinoa. Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutaan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään.

58

459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsesiko

      Vaikka tuoksuherkkyyttä ei vielä lasketa sairaudeksi, niin se on kuitenkin ympäristön kemikalisoitumisen vuoksi kiihtyvä katastrofi, josta esim työterveyslaitoksen johtaja ja jotkut keuhkolääkärit ovat erittäin huolissaan.
      Vaikkei tuoksuherkkyyden perusteella koskaan saisikaan sairaslomaa tai eläkettä, tulevat sitä potevat kuitenkin yhteiskunnan elätettäviksi (ellei heidän sitten anneta kuolla kylmään ja nälkään) Niinpä tuoksuja voi käyttää tasan niin kauan kuin tuoksuttelijat pystyvät tekemään tuoksuherkkienkin osuuden töistä ja maksamaan heidän eläkkeensä. Tuoksuilla on tupakan tulevaisuus.

      • BMBMBMBMB

        En tunne ainuttakaan ihmistä, joka alkaa voimaan pahoin normaaleista tuoksuista, sinulla on päässä psyykkistä vikaa, turhaan syyllistät muita, vaikka se on helpompaa.


      • TVTVTVTVTVTVTVT
        BMBMBMBMB kirjoitti:

        En tunne ainuttakaan ihmistä, joka alkaa voimaan pahoin normaaleista tuoksuista, sinulla on päässä psyykkistä vikaa, turhaan syyllistät muita, vaikka se on helpompaa.

        Et varmaan tunne tällaisia ihmisiä, koska he pysyttelevät kaukana sinusta.
        Oletko koskaan miettinyt, mikä on normaali tuoksu? Missä ja mistä se valmistetaan? Onko sen vaikutuksia tutkittu? Joskus joudut kuitenkin tulemaan ulos hajupallostasi. Voisit varautua siihen jo nyt.


      • haiset pskalta
        TVTVTVTVTVTVTVT kirjoitti:

        Et varmaan tunne tällaisia ihmisiä, koska he pysyttelevät kaukana sinusta.
        Oletko koskaan miettinyt, mikä on normaali tuoksu? Missä ja mistä se valmistetaan? Onko sen vaikutuksia tutkittu? Joskus joudut kuitenkin tulemaan ulos hajupallostasi. Voisit varautua siihen jo nyt.

        Sinulla on sinun ongelmasi, älä tee siitä itsekkäästi enemmistön ongelmaa. Helpompi eristää sinut, kuin 1 000 000 muuta normaalia ihmistä.


      • puhtaus on hajuton
        haiset pskalta kirjoitti:

        Sinulla on sinun ongelmasi, älä tee siitä itsekkäästi enemmistön ongelmaa. Helpompi eristää sinut, kuin 1 000 000 muuta normaalia ihmistä.

        Eristyn hyvin mielelläni kaikista hajusteiden käyttäjistä, kunhan saan siitä normaalin sairaseläkkeen.
        Varsinainen ongelma on kuitenkin siinä, että tuoksuherkkiä on eurooppalaisten tutkimusten mukaan hieman useampia kuin yksi miljoonasta. Voimakkaita oireita saa noin yksi kymmenestä ja ajoittaisia oireita neljä kymmenestä. Altistuminen kosteusvauriorakennuksille lisää hajusteherkkien määrää nopeasti.
        Ja mitä paskan hajuun tulee, niin se ei aiheuta oireita, ei myöskään hienhaju.


    • hassumies

      Itse en voi pahoin, mutta esim. itselläni pistää nenään tyttöystävän tolkuton hiuslakan käyttö ja hajuvedet/dödöt. Itse olen vähän "juntti", enkä käytä muuta kuin mineraalidödöä (suolakiveä), joka estää hienhajua, muttei haise millekään. Eli luultavasti käy nenään vain sen takia kun en ole tottunut.

      • tervenainen

        Onneksi olkoon, pystyt vielä liittämään normaalin reaktion se aiheuttajaan.
        Hajuun et tule koskaan tottumaan ja nenän pistely muuttuu vähitellen krooniseksi poskionteloiden turvotukseksi. Tästä seuraavat toistuvat migreenit, niskan jäykkyys, katseen kohdentamisen vaikeus, yritykset hoitaa niitä fysioterapialla...
        pahoinvointi ja lopuksi sydämen rytmihäiriöt. Jos siinä vaiheessa vielä ymmärrät, että kyse on tyttöystäväsi kemikalisoitumisesta, joudutte arvioimaan suhteenne uudelta pohjalta. Itse valitsin puolisoni terveyden, mutta tiedän että kaikki naiset eivät tähän pysty, useimpien ego on tiukasti sidottu kosmetiikkaan.


    • yliherkkä

      Olen itse jonkinasteinen tuoksuyliherkkä, saan päänsärkyä ja kuvotusta voimakkaista tuoksuista, tupakansavusta, hienhajusta, "juopon" hajusta, homeen hajusta jne. Silti pystyn käyttämään itse tuoksuja, mutta ensin tilaan vain pienen näytepullon, jotta näen kuinka reagoin tuoksuun. Kevyet ja raikkaat hajuvedet menevät, niitä haistelen ennemmin kuin erittäin pistävää hienhajua, jota varsinkin kesällä joutuu haistelemaan luvattoman usein! Varsinkin jos joudun istumaan tälläisen hieltä ja kuonalta haisevan henkilön vieressä vähääkään kauempaa, niin oireet on taattu.

      Minusta tuntuu, että hajuveden liikakäyttäjiä on kuitenkin melkoisen pieni osa hajusteiden käyttäjistä, moni osaa käyttää tuoksuaan niin, että jäljelle jää hennosti havaittava tuoksutuulahdus. Mikään tuoksu ei sytytyä jos se leijailee käyttäjänsä ympärillä kuin kaasupilvi. Omaan tuttavapiiriini ei kuulu yhtäkään tuoksun yliannostelijaa. (n.25-35-vuotiaita), kaupoissa joskus joutuu kulkemaan henkilön ohi, joka on päättänyt hajustaa itseään runsaalla kädellä, yleensä nämä ovat n. 60-70 vuotiaita miehiä ja naisia. Olen huomannut myös, että nykyään teinit ruiskivat tuoksuja päälleen melko rankalla kädellä, ja olenkin sitä ihmetellyt.

      MUTTA, kirjoitukseni pääpointti on todellakin siinä, että minä saan kyllä ehdottomasti eniten oireita tupakan, hien, vanhan viinan, homeen, hajuvesimyrkkypilvistä, ja pakokaasujen tms. hajusta kuin kevyestä parfyymista, joka jättää jälkeensä vain raikkaan tuulahduksen! Ja uskon, että suurin osa tuoksuyliherkistä jakaa kanssani tämän saman mielipiteen.

      • pointtipää

        Et tunne yhtään tuoksuherkkää!
        Tuoksun voimakkuus ei ole suoraan verrannollinen sen haitallisuuteen.
        Heikommalla, "kevyellä" tuoksulla voi olla vahvempi vaikutus esim. hermosolujen rasvakerroksen toimintaan. Kun taas voimakkaampi haju panostaa enemmän "ulkoisiin" vaikutuksiin.
        Mutta älä hätäile, kunhan aikasi leikit näillä "kevyillä tuoksuilla", voit sinäkin jonain päivänä olla oikeasti herkistynyt!


      • yliherkkä
        pointtipää kirjoitti:

        Et tunne yhtään tuoksuherkkää!
        Tuoksun voimakkuus ei ole suoraan verrannollinen sen haitallisuuteen.
        Heikommalla, "kevyellä" tuoksulla voi olla vahvempi vaikutus esim. hermosolujen rasvakerroksen toimintaan. Kun taas voimakkaampi haju panostaa enemmän "ulkoisiin" vaikutuksiin.
        Mutta älä hätäile, kunhan aikasi leikit näillä "kevyillä tuoksuilla", voit sinäkin jonain päivänä olla oikeasti herkistynyt!

        MIlestäni on erittäin kummallista ja outoa, että te tuoksuyliherkät suhtaudutte niin aggressiivisesti kaikenlaiseen keskusteluun tuoksuista. Yritin esittää asiallisen mielipiteen, jossa kyllä yritin ymmärrettävästi kertoa, että minäkin reagoin tuoksuihin, mutta että parfyymin tuoksu ei todellakaan ole ainoa tuoksu maailmassa, johon tuoksuyliherkät reagoivat. MIelestäni on liioiteltua ja kummallista, että tuoksuyliherkät tulevat esim. tänne hyvin aggressiivisesti esittämään mielipiteitään, monesta teistä tulee hyvin vihainen ja luotaantyöntävä kuva, jolloin tietenkin asiallinen keskustelu kanssanne on lähestulkoon mahdotonta. Ehkä hivenen asialisuutta myös teidänkin osaltanne saattaisi tuoda keskusteluun ymmärrystä moneltakin kannalta?


      • 1+17
        yliherkkä kirjoitti:

        MIlestäni on erittäin kummallista ja outoa, että te tuoksuyliherkät suhtaudutte niin aggressiivisesti kaikenlaiseen keskusteluun tuoksuista. Yritin esittää asiallisen mielipiteen, jossa kyllä yritin ymmärrettävästi kertoa, että minäkin reagoin tuoksuihin, mutta että parfyymin tuoksu ei todellakaan ole ainoa tuoksu maailmassa, johon tuoksuyliherkät reagoivat. MIelestäni on liioiteltua ja kummallista, että tuoksuyliherkät tulevat esim. tänne hyvin aggressiivisesti esittämään mielipiteitään, monesta teistä tulee hyvin vihainen ja luotaantyöntävä kuva, jolloin tietenkin asiallinen keskustelu kanssanne on lähestulkoon mahdotonta. Ehkä hivenen asialisuutta myös teidänkin osaltanne saattaisi tuoda keskusteluun ymmärrystä moneltakin kannalta?

        Tuollahan tuo hajusteiden käyttäjien tyypillinen viimeinen sana on kaikkien ihailtavana: 2.1.2013 23.58.


      • 1+100000000000000000
        1+17 kirjoitti:

        Tuollahan tuo hajusteiden käyttäjien tyypillinen viimeinen sana on kaikkien ihailtavana: 2.1.2013 23.58.

        Tai sitten se on jonkun tuoksuherkkäisen kirjoittama.


      • 8+6
        1+100000000000000000 kirjoitti:

        Tai sitten se on jonkun tuoksuherkkäisen kirjoittama.

        Jos te tuoksujen käyttäjät todella haluaisitte keskustella käyttämistänne kemikaaleista, teidän täytyisi hieman panostaa asiaan. Se edellyttäisi jonkinlaisia perustietoja biokemiasta, solujen toiminnasta,kemikaalilainsäädännöstä jne.. Muuten teille käy kerta toisensa jälkeen kuin Petteri Jussila -vainaalle ternimaitokapseleiden kanssa.


      • 100+1000000000000000
        8+6 kirjoitti:

        Jos te tuoksujen käyttäjät todella haluaisitte keskustella käyttämistänne kemikaaleista, teidän täytyisi hieman panostaa asiaan. Se edellyttäisi jonkinlaisia perustietoja biokemiasta, solujen toiminnasta,kemikaalilainsäädännöstä jne.. Muuten teille käy kerta toisensa jälkeen kuin Petteri Jussila -vainaalle ternimaitokapseleiden kanssa.

        Mitäs se tuoksuherkkäinen siellä mukeltaa?en todellakaan halua keskustella en
        ainakaan sinun kanssa,enkä myöskään panosta mihinkään jonnin joutavaan ja oma
        asiani miten minulle käy.


      • Niimpä niin
        yliherkkä kirjoitti:

        MIlestäni on erittäin kummallista ja outoa, että te tuoksuyliherkät suhtaudutte niin aggressiivisesti kaikenlaiseen keskusteluun tuoksuista. Yritin esittää asiallisen mielipiteen, jossa kyllä yritin ymmärrettävästi kertoa, että minäkin reagoin tuoksuihin, mutta että parfyymin tuoksu ei todellakaan ole ainoa tuoksu maailmassa, johon tuoksuyliherkät reagoivat. MIelestäni on liioiteltua ja kummallista, että tuoksuyliherkät tulevat esim. tänne hyvin aggressiivisesti esittämään mielipiteitään, monesta teistä tulee hyvin vihainen ja luotaantyöntävä kuva, jolloin tietenkin asiallinen keskustelu kanssanne on lähestulkoon mahdotonta. Ehkä hivenen asialisuutta myös teidänkin osaltanne saattaisi tuoda keskusteluun ymmärrystä moneltakin kannalta?

        Olen kanssasi samaa mieltä nimimerkki yliherkkä.Minäkään en ymmärrä näitä
        tuoksuyliherkkäisiä ihmisiä ja heidän agressiivista luonnettaan ja asennettaan.
        Monesta saa diivailevan kuvan,tuon vihaisuuden,agressiivisuuden lisäksi.Todellakin
        keskustelu on mahdotonta,inhottavaa ja kammottavaa tälläisten ihmisten kanssa.
        Itsellänikin on tuoksuherkkäisyyttä,mutta en kehtaa alkaa diivailemaan ja räkyttämään,kuten eräät tuoksuherkkäiset viitsii tehdä.


      • naistenvuoro
        yliherkkä kirjoitti:

        MIlestäni on erittäin kummallista ja outoa, että te tuoksuyliherkät suhtaudutte niin aggressiivisesti kaikenlaiseen keskusteluun tuoksuista. Yritin esittää asiallisen mielipiteen, jossa kyllä yritin ymmärrettävästi kertoa, että minäkin reagoin tuoksuihin, mutta että parfyymin tuoksu ei todellakaan ole ainoa tuoksu maailmassa, johon tuoksuyliherkät reagoivat. MIelestäni on liioiteltua ja kummallista, että tuoksuyliherkät tulevat esim. tänne hyvin aggressiivisesti esittämään mielipiteitään, monesta teistä tulee hyvin vihainen ja luotaantyöntävä kuva, jolloin tietenkin asiallinen keskustelu kanssanne on lähestulkoon mahdotonta. Ehkä hivenen asialisuutta myös teidänkin osaltanne saattaisi tuoda keskusteluun ymmärrystä moneltakin kannalta?

        "Ymmärrän miltä sinusta syöpäpotilaana tuntuu, minullakin oli kerran lapsena syylä" - tyyppiset kommentit herättävät lähinnä myötähäpeää.


      • miestenvuoro
        naistenvuoro kirjoitti:

        "Ymmärrän miltä sinusta syöpäpotilaana tuntuu, minullakin oli kerran lapsena syylä" - tyyppiset kommentit herättävät lähinnä myötähäpeää.

        Todellakin nuo kommentit "ymmärrän miltä sinusta syöpäpotilaana tuntuu,minullakin
        oli kerran lapsena syylä",niin ne myöskin huvittavat ja herättävät myötähäpeää.


      • poiuoioiuoiu
        8+6 kirjoitti:

        Jos te tuoksujen käyttäjät todella haluaisitte keskustella käyttämistänne kemikaaleista, teidän täytyisi hieman panostaa asiaan. Se edellyttäisi jonkinlaisia perustietoja biokemiasta, solujen toiminnasta,kemikaalilainsäädännöstä jne.. Muuten teille käy kerta toisensa jälkeen kuin Petteri Jussila -vainaalle ternimaitokapseleiden kanssa.

        Hmmm. Meinaat siis, että shampoostakin voi keskustella vain, jos on käynyt parturi-kampaaja koulun ja suorittanut kemistin tutkinnon? Tai ylipäänsä kosmetiikasta?


      • rurururu
        naistenvuoro kirjoitti:

        "Ymmärrän miltä sinusta syöpäpotilaana tuntuu, minullakin oli kerran lapsena syylä" - tyyppiset kommentit herättävät lähinnä myötähäpeää.

        Ja minusta taas on aivan järkyttävää, että te tuoksuyliherkät nostatte "sairautenne" niin invalidisoivaksi, että taakse jäävät niin syöpäpotilaat, astmaatikot, ja kaikki muut, joilla todellakin olisi aihetta mesota! Mutta onko kukaan kuullut, että astmaatikko, joka saa vakavia, jopa hengenvaarallisia oireita esim. kissapölystä, olisi vaatimassa kaikkia kissoja lopetettaviksi?

        Mutta tuoksuyliherkät, heillä on NIIIIIN hirveä yliherkkyys, joka lyö laudalta kaikki muut allergiat ja astmat, eihän tokikaan yhdelläkään muulla ole niin kamala elämä kuin tuoksuyliherkällä, joka saa elämää haittaavia oireita jo naapurin käyttämästä Palmoliven hajusteettomasta suihkusaippuasta, puhumattakaan, kuinka hänen elämänsä vaikeutuu, kun pyykkituassa kuivataan hajustetuilla pesuaineilla pestyjä pyykkejä! Tokihan kaikkien tulisi siirtyä hajusteettomiin pesuaineisiin, jotta yliherkkäkin pystyy käyttämään pesutupaa!!

        Olen ihan lopen kyllästynyt lukemaan näitä tuoksuyliherkkien valitusta, itse sairastan vakavaa, kroonista ja tappavaa tautia, eikä tulisi mieleenkään käyttäytyä yhtä tökerösti kuin moni "vakavasti sairas" tuoksuyliherkkä täällä tekee! Minä ruiskin koko arvokkaan loppuelämäni päälleni vaikka kissanpissaa, jos se saa oloni tuntumaan hyvältä, tämä on minun elämäni, ja aion nauttia siitä viimeiseen tuoksupisaraan asti, ennen kuin kuolen!


      • oletko valmis?
        rurururu kirjoitti:

        Ja minusta taas on aivan järkyttävää, että te tuoksuyliherkät nostatte "sairautenne" niin invalidisoivaksi, että taakse jäävät niin syöpäpotilaat, astmaatikot, ja kaikki muut, joilla todellakin olisi aihetta mesota! Mutta onko kukaan kuullut, että astmaatikko, joka saa vakavia, jopa hengenvaarallisia oireita esim. kissapölystä, olisi vaatimassa kaikkia kissoja lopetettaviksi?

        Mutta tuoksuyliherkät, heillä on NIIIIIN hirveä yliherkkyys, joka lyö laudalta kaikki muut allergiat ja astmat, eihän tokikaan yhdelläkään muulla ole niin kamala elämä kuin tuoksuyliherkällä, joka saa elämää haittaavia oireita jo naapurin käyttämästä Palmoliven hajusteettomasta suihkusaippuasta, puhumattakaan, kuinka hänen elämänsä vaikeutuu, kun pyykkituassa kuivataan hajustetuilla pesuaineilla pestyjä pyykkejä! Tokihan kaikkien tulisi siirtyä hajusteettomiin pesuaineisiin, jotta yliherkkäkin pystyy käyttämään pesutupaa!!

        Olen ihan lopen kyllästynyt lukemaan näitä tuoksuyliherkkien valitusta, itse sairastan vakavaa, kroonista ja tappavaa tautia, eikä tulisi mieleenkään käyttäytyä yhtä tökerösti kuin moni "vakavasti sairas" tuoksuyliherkkä täällä tekee! Minä ruiskin koko arvokkaan loppuelämäni päälleni vaikka kissanpissaa, jos se saa oloni tuntumaan hyvältä, tämä on minun elämäni, ja aion nauttia siitä viimeiseen tuoksupisaraan asti, ennen kuin kuolen!

        Kyse ei ole allergiasta, vaan kemikaalimyrkytyksestä.
        Valitettavasti monet tuoksukemikaalit ovat myös karsinogeeneja, joilla pilataan monta arvokasta elämää.
        Keskustelu kemikaalien haitallisuudesta on vasta alkamassa.


      • 5+8
        poiuoioiuoiu kirjoitti:

        Hmmm. Meinaat siis, että shampoostakin voi keskustella vain, jos on käynyt parturi-kampaaja koulun ja suorittanut kemistin tutkinnon? Tai ylipäänsä kosmetiikasta?

        Voi toki keskustella, esim. tuliko puhdas vai ei? tai haiseeko pahalle vai hyvälle?
        Onko nätti vai ruma pullo?
        Kemikaalien aiheuttamista sairauksista puhumiseen ei kampaajakoulukaan paljon auta.


      • 5+19
        rurururu kirjoitti:

        Ja minusta taas on aivan järkyttävää, että te tuoksuyliherkät nostatte "sairautenne" niin invalidisoivaksi, että taakse jäävät niin syöpäpotilaat, astmaatikot, ja kaikki muut, joilla todellakin olisi aihetta mesota! Mutta onko kukaan kuullut, että astmaatikko, joka saa vakavia, jopa hengenvaarallisia oireita esim. kissapölystä, olisi vaatimassa kaikkia kissoja lopetettaviksi?

        Mutta tuoksuyliherkät, heillä on NIIIIIN hirveä yliherkkyys, joka lyö laudalta kaikki muut allergiat ja astmat, eihän tokikaan yhdelläkään muulla ole niin kamala elämä kuin tuoksuyliherkällä, joka saa elämää haittaavia oireita jo naapurin käyttämästä Palmoliven hajusteettomasta suihkusaippuasta, puhumattakaan, kuinka hänen elämänsä vaikeutuu, kun pyykkituassa kuivataan hajustetuilla pesuaineilla pestyjä pyykkejä! Tokihan kaikkien tulisi siirtyä hajusteettomiin pesuaineisiin, jotta yliherkkäkin pystyy käyttämään pesutupaa!!

        Olen ihan lopen kyllästynyt lukemaan näitä tuoksuyliherkkien valitusta, itse sairastan vakavaa, kroonista ja tappavaa tautia, eikä tulisi mieleenkään käyttäytyä yhtä tökerösti kuin moni "vakavasti sairas" tuoksuyliherkkä täällä tekee! Minä ruiskin koko arvokkaan loppuelämäni päälleni vaikka kissanpissaa, jos se saa oloni tuntumaan hyvältä, tämä on minun elämäni, ja aion nauttia siitä viimeiseen tuoksupisaraan asti, ennen kuin kuolen!

        " Minä ruiskin koko arvokkaan loppuelämäni päälleni vaikka kissanpissaa"
        Me kemikaaleille herkistyneet olemme kovin iloisia tästä ratkaisustasi ja uskomme, että se tekee hyvää myös sinun omalle terveydellesi.


      • Näin se menee
        5+19 kirjoitti:

        " Minä ruiskin koko arvokkaan loppuelämäni päälleni vaikka kissanpissaa"
        Me kemikaaleille herkistyneet olemme kovin iloisia tästä ratkaisustasi ja uskomme, että se tekee hyvää myös sinun omalle terveydellesi.

        Niitä on pahempiakin sairauksia kuin joku tuoksuherkkyys,joihin voi kuolla.Tuoksuherkkyys ei ole edes mikään sairaus.Liekö tuoksuherkät ole jotain
        ihme hysteerikköjä,jotka teeskentelee oireita ja tekeytyy kipeäksi jos vähänkin
        on aihetta,kyllä tuollainenkin tiedetään.Entäs sitten oikeasti,vakavammin sairaat,
        joiden sairauksilla ei ole mitään tekemistä,minkään tuoksuherkkyyden kanssa.
        Tuoksuherkkäiset taitaa ollakin huomionkerjääjiä erilaisine keksittyine oireineen,milloin mitäkin.Mielestäni oikeasti ja vakavasti sairaat on eri asia.Teidän
        tuoksuherkkäisten sietäisi hävetä,katsoa itseänne peiliin ja miettiä vähän mitä
        sanotte.


      • 9+1
        Näin se menee kirjoitti:

        Niitä on pahempiakin sairauksia kuin joku tuoksuherkkyys,joihin voi kuolla.Tuoksuherkkyys ei ole edes mikään sairaus.Liekö tuoksuherkät ole jotain
        ihme hysteerikköjä,jotka teeskentelee oireita ja tekeytyy kipeäksi jos vähänkin
        on aihetta,kyllä tuollainenkin tiedetään.Entäs sitten oikeasti,vakavammin sairaat,
        joiden sairauksilla ei ole mitään tekemistä,minkään tuoksuherkkyyden kanssa.
        Tuoksuherkkäiset taitaa ollakin huomionkerjääjiä erilaisine keksittyine oireineen,milloin mitäkin.Mielestäni oikeasti ja vakavasti sairaat on eri asia.Teidän
        tuoksuherkkäisten sietäisi hävetä,katsoa itseänne peiliin ja miettiä vähän mitä
        sanotte.

        Tämä asia tuntuu koskettavan juuri sinua erityisen raskaasti.
        Oletko miettinyt, mistä suhteesi hajusteisiin johtuu?
        Kyseessähän on vain teknokemiallisen teollisuuden tuotteet, samanlaiset kuin joku 2-etyleeniheksadioli tai bentsoevoihappo. Miksi tunnet niin voimakasta tarvetta haista joltain keinotekoiselta? Etkö pysty hyväksymään itseäsi sellaisena kuin olet? Jo omana itsenäsi riittävän arvokkaana?
        Kirjoitusvirheidesi perusteella et ole käynyt koulua kovin paljoa. Oletko päättänyt vaurastua esim. hajusteiden verkostomarkkinoinnilla? Varoitan sinua, niiden varaan ei kannata nykymaailmassa kovin paljon laskea. Talouden romahtaessa löysää rahaa ei moiseen tarkoitukseen riitä entiseen tapaan.


      • 1000+100000000000000
        9+1 kirjoitti:

        Tämä asia tuntuu koskettavan juuri sinua erityisen raskaasti.
        Oletko miettinyt, mistä suhteesi hajusteisiin johtuu?
        Kyseessähän on vain teknokemiallisen teollisuuden tuotteet, samanlaiset kuin joku 2-etyleeniheksadioli tai bentsoevoihappo. Miksi tunnet niin voimakasta tarvetta haista joltain keinotekoiselta? Etkö pysty hyväksymään itseäsi sellaisena kuin olet? Jo omana itsenäsi riittävän arvokkaana?
        Kirjoitusvirheidesi perusteella et ole käynyt koulua kovin paljoa. Oletko päättänyt vaurastua esim. hajusteiden verkostomarkkinoinnilla? Varoitan sinua, niiden varaan ei kannata nykymaailmassa kovin paljon laskea. Talouden romahtaessa löysää rahaa ei moiseen tarkoitukseen riitä entiseen tapaan.

        Sanon ensiksi että olet tekopyhä lehmä.Mikä oikeus sinulla on kysyä tuollaisia
        asioita,jotka ei edes kuulu mitenkään sinulle,eikä muillekaan?Tämä asia ei kosketa,
        minua mitenkään,koska se on mitätöntä.Minun ei tarvitse miettiä yhtään mitään.
        Oma asiani miltä haluan haista,vaikka sitten kissankuselta.Minä pystyn kyllä hyväksymään itseni sellaisena kuin olen,vaikka k*sen hajuisena kun se sinusta
        on arvokasta,eli haista omille eritteille.Ei ehkä kovinkaan fiksua ja asiallista,mutta
        sinustahan se onkin mukavaa haista vaikka p*skalle,on todellakin arvokasta.
        Taitaa olla niin että sinä et hyväksy itseäsi ja pidä riittävän arvokkaana.Kirjoitusvirheitä löytyy ikävä kyllä jokaiselta,eikä se riipu miten paljon
        on kouluja käynyt ja jokaisen oma asia miten haluaa vaurastua.


      • Axeandmennen
        1000+100000000000000 kirjoitti:

        Sanon ensiksi että olet tekopyhä lehmä.Mikä oikeus sinulla on kysyä tuollaisia
        asioita,jotka ei edes kuulu mitenkään sinulle,eikä muillekaan?Tämä asia ei kosketa,
        minua mitenkään,koska se on mitätöntä.Minun ei tarvitse miettiä yhtään mitään.
        Oma asiani miltä haluan haista,vaikka sitten kissankuselta.Minä pystyn kyllä hyväksymään itseni sellaisena kuin olen,vaikka k*sen hajuisena kun se sinusta
        on arvokasta,eli haista omille eritteille.Ei ehkä kovinkaan fiksua ja asiallista,mutta
        sinustahan se onkin mukavaa haista vaikka p*skalle,on todellakin arvokasta.
        Taitaa olla niin että sinä et hyväksy itseäsi ja pidä riittävän arvokkaana.Kirjoitusvirheitä löytyy ikävä kyllä jokaiselta,eikä se riipu miten paljon
        on kouluja käynyt ja jokaisen oma asia miten haluaa vaurastua.

        Tässä meillä on rehellinen Suomalainen mies parhaimmillaan.
        Ottakaapa oppia, te muutkin hajusteiden käyttäjät!


    • Syitä on monia

      Oireita aiheuttaa myöskin paniikkihäiriö,jännitys ja erilaiset pelkotilat yms.

    • oivoioi

      "Oireita aiheuttaa myöskin paniikkihäiriö,jännitys ja erilaiset pelkotilat yms. "
      97 % paniikkihäiriöistä johtuu toisten ihmisten hajusteiden, pesuaineiden ja homeiden hajuista.
      Pelkotiloja esiintyy "tuoksujen" käyttäjillä, kun he lopulta tajuavat olevansa vakava fyysinen haittatekijä kanssaihmisilleen. Minkä varaan he sitten rakentavat itsetuntonsa, kun hajusteet kielletään?

      • Näin se menee

        Niitä paniikkihäiriöitä,jännityksiä ja erilaisia pelkotiloja yms. esiintyy eniten tuoksuherkkäisillä ihmisillä,jotka eivät pysty tajuamaan tilaansa.Mikäs varaan he
        rakentavat itsetuntonsa?


      • oivoioi
        Näin se menee kirjoitti:

        Niitä paniikkihäiriöitä,jännityksiä ja erilaisia pelkotiloja yms. esiintyy eniten tuoksuherkkäisillä ihmisillä,jotka eivät pysty tajuamaan tilaansa.Mikäs varaan he
        rakentavat itsetuntonsa?

        Et sitten keksinyt mitään uutta sanottavaa?
        Tuoksuherkkäinen! Miten liikuttavaa!


      • Näin se menee
        oivoioi kirjoitti:

        Et sitten keksinyt mitään uutta sanottavaa?
        Tuoksuherkkäinen! Miten liikuttavaa!

        Etkä liioin sinäkään vai kuinka?todellakin miten liikuttavaa.Taitaa olla korvien välissä
        vikaa paljonkin erityisesti tuoksuherkkäisillä,kuten esim. sinulla ja hysteerikkokin
        taidat olla?


      • oivoioi
        Näin se menee kirjoitti:

        Etkä liioin sinäkään vai kuinka?todellakin miten liikuttavaa.Taitaa olla korvien välissä
        vikaa paljonkin erityisesti tuoksuherkkäisillä,kuten esim. sinulla ja hysteerikkokin
        taidat olla?

        Tämä "Näin se menee" -nimimerkin vastaus kertookin kaiken tarpeellisen tuoksunkäyttäjien sivistystasosta ja argumentointikyvystä. Kiitos tästä antoisasta keskustelusta!


      • Näin se menee
        oivoioi kirjoitti:

        Tämä "Näin se menee" -nimimerkin vastaus kertookin kaiken tarpeellisen tuoksunkäyttäjien sivistystasosta ja argumentointikyvystä. Kiitos tästä antoisasta keskustelusta!

        Vai agrumentoit sinä muka paremmin!, ihan olet hysteerikko ja korvien völissä herkkäistä.


      • Kiimalimaa
        Näin se menee kirjoitti:

        Vai agrumentoit sinä muka paremmin!, ihan olet hysteerikko ja korvien völissä herkkäistä.

        Todellakin "oivoioi" nimimerkin vastaus kertoo myös kaiken tarpeellisen.


      • Hajuherkkäinen
        oivoioi kirjoitti:

        Et sitten keksinyt mitään uutta sanottavaa?
        Tuoksuherkkäinen! Miten liikuttavaa!

        En mä epäile tuoksuyliherkkyyttä yhtään mutta jos on herkkä hajuille on laadukas tuoksu miellyttävämpää. Kaikki aine haisee joltain, ihokin on erityselin mm.virtsahappoja heti kohta pesun jälkeen puhumattakaan jos ei pese, on kuin olisi laskettu allensa. Hajusteettomalla aineella pestyt vaatteet, iholla lämmenneet hajusteettomat voiteet, hajuja keräävät hiukset jne. ei ne ole luonnostaan hajuttomia. Ehkä se on tuoksuherkkyyden vastakohta?


      • biokemisti1
        Hajuherkkäinen kirjoitti:

        En mä epäile tuoksuyliherkkyyttä yhtään mutta jos on herkkä hajuille on laadukas tuoksu miellyttävämpää. Kaikki aine haisee joltain, ihokin on erityselin mm.virtsahappoja heti kohta pesun jälkeen puhumattakaan jos ei pese, on kuin olisi laskettu allensa. Hajusteettomalla aineella pestyt vaatteet, iholla lämmenneet hajusteettomat voiteet, hajuja keräävät hiukset jne. ei ne ole luonnostaan hajuttomia. Ehkä se on tuoksuherkkyyden vastakohta?

        Tuoksuherkkyydessä kyse on herkistymisestä kemikaaleille, tuoksu on vain merkki joidenkin kemikaalien läsnäolosta. Herkistyminen ei perustu allergiamekanismiin, vaan solutason myrkytysreaktioihin, esim. mitokondrioiden toimintahäiriöihin, solukalvojen ionikanavien toimintahäiriöihin tai sitten vieraat kemikaalit vaikuttavat geenien säätelyalueisiin sitoutumalla.
        Mitään tuoksua ei voi hajun perusteella määritellä enemmän tai vähemmän laadukkaaksi ja siten turvalliseksi. Kyse on pelkästään näiden aineiden kemiallisesta rakenteesta ja sen reagointitavasta solujen kanssa.
        Kaikissa aineissa ei ole hajua.
        Solujen tuottamat tavanomaiset yhdisteet eivät aiheuta tämän tyyppistä oireilua, Ainoastaan mikrobien tuottamat toksiinit, jotka on tarkoitettukin torjunta-aineiksi, voivat häiritä soluja vastaavilla tavoilla.
        Kukaan ei voi etukäteen tietää solujensa reaktiotapaa. Evolutiivisesti on todennäköistä, että ne jotka reagoivat nopeimmin ovat parhaiten turvassa. Ainakin jos he pystyvät välttämään altistusta. Jos sen sijaan reagointitapa toimii viiveellä, ns hitaan geeniperimän ansiosta, solujen altistuminen saa jatkua pitempään ja reaktiot ovat jotain aivan muuta kuin nopeasti herkistyneillä. Emme myöskään tiedä, onko olemassa genotyyppiä, joka ei reagoi ollenkaan. Altisteiden valtavan kirjon huomioon ottaen tämä on varsin epätodennäköistä.
        Ainoaksi ohjeeksi voi antaa vain vierasperäisten kemikaalien mahdollisimman tarkan välttämisen.


    • pilapasknäär

      "Todellakin "oivoioi" nimimerkin vastaus kertoo MYÖS kaiken tarpeellisen. "

    • P*llu

      Vaikka pil..pil..p*llu.

      • Teko oireita

        Juu tuo edellinen viesti on jonkun tuoksuherkkäisen kirjoittama,jolla viiraa pahasti
        päästä keksittyjen oireittensa kanssa.


    • akkuna2

      Hajuvedet ja hajulliset pesuaineet , autojen wunderbaumit ovat minulle kauheimmat, niin ja kukat. Joku töissä ystävällisesti on tuonut syysleimukukkia, huh huh, ajatus ihana, mutta minä kuolen. Hajusteista kieli tupoaa, silmistä vuotaa vesi ja se armoton päänsärky. Itse tupakoin, tupakan haju ei tee mitään, paitsi jos sisällä polttaa. Hiuskiinteet, pesuaineet itselle ja pyykille pitää katsoa tarkkaan. Ihmisten normaali eritteet eivät tee mitään, olen siis hoitaja ja asiakkailla on samoja ongelmia. Olisi siis ihanaa, jos kaikki hajusteita vähän vähemmän käyttäisi. Kanssa ihmiset huomioiden, normaali puhtaus, suihku ja miedot pesuaineet, ehkä joku roll on, niin useimmalla on hyvä olla.

    • misfhfffh

      Tuoksuyliherkät ovat rasittavia. Itse olen herkkä äänille, tästä syystä esimerkiksi kaupungilla käveleminen ilman mp3 kuulokkeita ja musiikin kanssa on yhtä tuskaa, mutta pidänkö siitä melua? En.

      Kiitos tämänkin threadin muistan suihkauttaa sen viimeisen extra-suihkauksen lempparituoksujani, oli se sitten D&G The One tai Lancomen Hypnose ;)

      En edes muista koska olisin viimeksi haistanut liian voimakkaan tuoksun, mutta ikävästi päivittäin ohi kulkee joko hieltä tai tupakalta haisevia ihmisiä. Hyi helvetti sentään...

      • et ole aina lapsi

        Sinusta tuntuu ikävältä ajatella, että saat jonkun toisen sairastumaan.
        Reagoit tähän nostamalla piikkisi pystyyn ja ruiskuttamalla entistä enemmän hajua itseesi. Lisäksi uhoaminen täällä tuottaa sinulle hetkellisen hyvänolon tunteen. Kaikki nämä ovat ymmärrettäviä minän suojautumiskeinoja. Mutta jos olet aikeissa kehittyä ihmisenä, joudut ennemmin tai myöhemmin myös oikeasti selvittämään, miksi tarvitset tuollaisia suojamekanismeja.


      • Eritteiden haju yök
        et ole aina lapsi kirjoitti:

        Sinusta tuntuu ikävältä ajatella, että saat jonkun toisen sairastumaan.
        Reagoit tähän nostamalla piikkisi pystyyn ja ruiskuttamalla entistä enemmän hajua itseesi. Lisäksi uhoaminen täällä tuottaa sinulle hetkellisen hyvänolon tunteen. Kaikki nämä ovat ymmärrettäviä minän suojautumiskeinoja. Mutta jos olet aikeissa kehittyä ihmisenä, joudut ennemmin tai myöhemmin myös oikeasti selvittämään, miksi tarvitset tuollaisia suojamekanismeja.

        Joo no ennemmin niitä hajuja ruiskuttaa ja tuoksuu niiltä.Minä ainakin tulen
        pahoinvoivaksi eritteiden lemusta kusi,paska,hiki yms. hyi yök oksettavaa
        ja inhottavaa.


      • lily of the valley
        Eritteiden haju yök kirjoitti:

        Joo no ennemmin niitä hajuja ruiskuttaa ja tuoksuu niiltä.Minä ainakin tulen
        pahoinvoivaksi eritteiden lemusta kusi,paska,hiki yms. hyi yök oksettavaa
        ja inhottavaa.

        Kannattaa siis peittää eritteiden haju erilaisilla tuoksuvilla tuotteilla!
        Iiiiihanaa!!! Niin minäkin aina teen.


    • pimee3

      Oot sit kui epäsiisti haiset hielle pierulle mille lie. Kukaan ei käy valittaa. Mut sit jos tuoksuu hajuvesi luoja mikä haloo. Miks näihin p******lle haiseviin ihmisiin ei puututa. Miks huomautetaan hajuvettä käyttävälle mutta ei sit niille jotka haisee kaikille ihmiseritteille...

      • valoisa5

        Koska luonnolliset eritteet vain haisevat.
        Hajuvedet taas ovat kemianteollisuuden synteettisiä tuotteita, joista useat ovat sytotoksisia eli soluille myrkyllisiä. Lisäksi ne lisäävät riskiä sairastua astmaan.
        Poikkeuksiakin toki on, esim. urea eli virtsa-aine on yksi hajuvesiteollisuuden käyttämistä luonnollisista raaka-aineista.


    • 18+6

      Jaa-a, tämän ketjun luettuani tulin siihen tulokseen että jatkan parfyymien käyttöä hyvillä mielin - ja ehkä aamuisin pistän vielä yhden ylimääräisen suihkauksen ranteisiin. Ihan vain KOSKA PYSTYN. >:D
      Lisäksi rrrrakastan aitoja parfyymeita. Ostin ekan laivalta viisitoistavuotiaana, yli 20 vuotta sitten. Muistan sen vieläkin, Laliquen "Le Baisir". Ihana pullo, ihana tuoksu.

      • psyyke5

        "Saa jonkun toisen sairastumaan? Ei h*lvetti mitä p*skaa, hahahahahaha! :D Ja vielä pitäisi ikävältä tuntua. Voooooiiiii... :D "
        Miksi tämä tieto tuntuu sinusta, hyvä 18 6, näin naurettavalta?
        Entä jos ajat jonkun yli autolla, tuntuisiko sekin sinusta naurettavalta?
        Rrrrrakastat aitoja parfyymeja, miksi? Etkö löydä mitään muuta rakastettavaa?
        Onko Sinua kohdeltu kaltoin tai laiminlyöty? Haluatko näin kostaa sen muille, kun lopulta olet löytänyt ihmisryhmän jolle pystyt aiheuttamaan tuskaa?
        Kirjoituksesi herättää monia kysymyksiä.


      • Olet sekava
        psyyke5 kirjoitti:

        "Saa jonkun toisen sairastumaan? Ei h*lvetti mitä p*skaa, hahahahahaha! :D Ja vielä pitäisi ikävältä tuntua. Voooooiiiii... :D "
        Miksi tämä tieto tuntuu sinusta, hyvä 18 6, näin naurettavalta?
        Entä jos ajat jonkun yli autolla, tuntuisiko sekin sinusta naurettavalta?
        Rrrrrakastat aitoja parfyymeja, miksi? Etkö löydä mitään muuta rakastettavaa?
        Onko Sinua kohdeltu kaltoin tai laiminlyöty? Haluatko näin kostaa sen muille, kun lopulta olet löytänyt ihmisryhmän jolle pystyt aiheuttamaan tuskaa?
        Kirjoituksesi herättää monia kysymyksiä.

        Kuuleppas nimimerkki psyyke5,sinunkin viestisi herättää monia kysymyksiä.
        Koska sinä esität liian henkilökohtaisia kysymyksiä tyyliin:

        "Miksi tämä tieto tuntuu sinusta,hyvä 18 6,näin naurettavalta?
        Entä jos ajat jonkun yli autolla,tuntuisiko sekin sinusta naurettavalta?
        Rrrrrkastat aitoja parfyymeja,miksi?Etkö löydä mitään muuta
        rakastettavaa?Onko sinua sinua kohdeltu kaltoin tai laiminlyöty?
        Haluatko näin kostaa sen muille,kun lopulta olet löytänyt
        ihmisryhmän jolle pystyt aiheuttamaan tuskaa?"

        Kysymyksesi on todella törkeitä,pöyristyttäviä ja ajattelemattoman ihmisen
        kirjoittamia.Et taida tajuta mitä kirjoitat.

        Liekö olet jotenkin psyykeongelmainen/mielenterveysongelmainen,
        nimittäin kysymyksesi viittaa siihen ja jotenkin tuntuu siltä.

        Mitähän jos hakeutuisit hoitoon,etkä tänne kirjoittelisi.Täällä
        sinua ei pysty kukaan auttamaan.


      • psyyke5
        Olet sekava kirjoitti:

        Kuuleppas nimimerkki psyyke5,sinunkin viestisi herättää monia kysymyksiä.
        Koska sinä esität liian henkilökohtaisia kysymyksiä tyyliin:

        "Miksi tämä tieto tuntuu sinusta,hyvä 18 6,näin naurettavalta?
        Entä jos ajat jonkun yli autolla,tuntuisiko sekin sinusta naurettavalta?
        Rrrrrkastat aitoja parfyymeja,miksi?Etkö löydä mitään muuta
        rakastettavaa?Onko sinua sinua kohdeltu kaltoin tai laiminlyöty?
        Haluatko näin kostaa sen muille,kun lopulta olet löytänyt
        ihmisryhmän jolle pystyt aiheuttamaan tuskaa?"

        Kysymyksesi on todella törkeitä,pöyristyttäviä ja ajattelemattoman ihmisen
        kirjoittamia.Et taida tajuta mitä kirjoitat.

        Liekö olet jotenkin psyykeongelmainen/mielenterveysongelmainen,
        nimittäin kysymyksesi viittaa siihen ja jotenkin tuntuu siltä.

        Mitähän jos hakeutuisit hoitoon,etkä tänne kirjoittelisi.Täällä
        sinua ei pysty kukaan auttamaan.

        Kiitos kommentistasi, hyvä nimimerkki "olet sekava".
        Sain vastauksen kaikkiin kysymyksiini.


    • voivoi sentään nii

      Itse ainakin käytän runsaasti hajusteita enkä välitä pätkääkään siitä jos joku on "tuoksuyliherkkä". Aivan naurettavaa. Onhan sitä koko maailman sivun naiset käyttäneet parfyymeitä ja miehetkin ainakin koko 1900- ja 2000 -luvun !!!

      • Niinpä niin

        Entä sitten kun lapsesi sairastuu?


    • Ja näinkin

      Ei välttämättä aina sairastu ja voi olla niinkin ettei lapsia ole,eikä myöskään tule.
      Katsos,kun kaikki ei voi saada aina lapsia vaikka haluaisi.Kuinkas sitten?
      Tuoksuherkkyys on mitätöntä lapsettomuuteen verrattuna.

      • Niinpä niin

        "Ei välttämättä aina sairastu" Bingo! hajusteista siis joku sairastuu!
        "kaikki ei voi saada aina lapsia vaikka haluaisi" Bingo!, hajusteiden aiheuttamista ongelmista parhaiten tunnettuja ovat hedelmällisyyden häiriöt! Tutkimuksia löytyy tuhansittain 80-luvulta lähtien. Löytyy myös suomalaisia tutkimuksia.
        "Kuinkas sitten?" Myös adoptiolapsi voi sairastua sinun hajusteidesi takia.
        "Tuoksuherkkyys on mitätöntä lapsettomuuteen verrattuna." Miten arvioisit tilannetta, jossa vanhemmat joutuvat pelkäämään joka päivä tuoksuherkkien lastensa hengen puolesta?


    • Ja näinkin

      Ei bingo.Hajusteista ei sairastu.Hajusteet ei aiheuta hedelmällisyyshäiriöitä,vaan '
      syy on joku muu,vamma tai sairaus.Kaikki ei voi myöskään adoptoida lapsia,
      syynä vamma tai sairaus.Miten sitten sitten arvioit tilanteen?

    • Roope Von Ropson

      Koulun pukkareissa vahvahajuisia hiustöhniä käyttävät henkilöt on kyllä tuskaa ja jos huomautat, ettei niitä ponnekaasuisia hiuslakkoja ja deodorantteja saa käyttää niin hirveä kiukkupuuska tulee ja jos pitelet nenääsi kaikki inisee, että kyllä mä ainakin voin hengittää, no sepä kiva, minä en.

      • Scaarapee

        Toi on totta, normaali peseytyminen ja pukeutuminen on mahdotonta, kun ilma on sakeenaan myrkkyjä. Toiset vihaa itteensä niin että haluu kupolla johonkin dödömyrkytykseen. Eikä ne mitään välitä vaikka siinä siivellä menis muitakin.


    • Haisee paha olo

      Asia pitäisi olla niin päin että liiat tuoksuttelijat koetaan häiriköiksi,erityisesti liian voimakkaitten tuoksujen käyttäjät ja jos sitä vielä pitää lisäillä,suihkutella hajusteitaan pitkin päivää.Ongelma ei ole tuoksuherkät,vaan nämä haisevat tuoksuttelijat.Ymmärrän hyvin tuoksuherkkäisiä,koska kärsin itsekin joistakin heidän kuvaamistaan oireista kuten esim.väsymys,päänsärky,silmäoireet ja ihottuma.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe