Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi

Mark.
12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.'
12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
12:32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."

26

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiittäväinen

Hyvä siteeraus Devoit sinulta. Tarpeeseen, kun noita vihakirjoituksia on päässyt palstalle. Kiitos!

• Ollaan siitä helpottuneita ettei tuo vihakirjoittelu ole kuin yksin Teuvon tekosia ja Teuvonhan täällä jo jokainen tietää

• Mietippä sitä
        Devoit kirjoitti:

Ollaan siitä helpottuneita ettei tuo vihakirjoittelu ole kuin yksin Teuvon tekosia ja Teuvonhan täällä jo jokainen tietää

Miksikähän noita sinun aloituksiasi poistetaan ylivoimaisesti eniten, juuri epäasiallisuuden vuoksi.

• mietihän!
        Mietippä sitä kirjoitti:

Miksikähän noita sinun aloituksiasi poistetaan ylivoimaisesti eniten, juuri epäasiallisuuden vuoksi.

Mietipä sinä itse, miksi lähetät palstalle vihapostia. Syytä olis ainakin miettiä!

• Mietippä sitä
        mietihän! kirjoitti:

Mietipä sinä itse, miksi lähetät palstalle vihapostia. Syytä olis ainakin miettiä!

Mitä vihapostia se on kun sanoo totuuden? Yritä sinäkin pysyä totuudessa, onnistuneeko?

• mietihän!
        Mietippä sitä kirjoitti:

Mitä vihapostia se on kun sanoo totuuden? Yritä sinäkin pysyä totuudessa, onnistuneeko?

Kyllä mä tiedän, millaisia juttuja sä teet täällä, joten...

• Mietippä sitä
        mietihän! kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, millaisia juttuja sä teet täällä, joten...

Mikä sua vaivaa? Olen pyrkinyt pitämään tietyn "hajuraon" kaltaisiisi tyyppeihin, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Enään en alennu vastaamaan höpinöihisi.

• mietihän!
        Mietippä sitä kirjoitti:

Mikä sua vaivaa? Olen pyrkinyt pitämään tietyn "hajuraon" kaltaisiisi tyyppeihin, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Enään en alennu vastaamaan höpinöihisi.

Voinhan olla erehtynytkin. Epäilys silti jää. Sori, jos pahoitin mielesi. Hajurako on hyvä yleisperiaatteenakin.

• Totuuden tunteva

Kaltaisesi väärän hurmahengen tekopyhä lähimmäisen "rakastaminen" on kuin kantaisi vettä itse tehtyyn kaivoon. Ei se siellä pysy.

Ja en todellakaan Teuvo niminen kirjoittaja, jos niin meinasit kirjoittaa valheen henkesi vaatimuksesta.

• ihmisten ystävä

Mistä sinä ammennatkaan vihasi ja raivosi? Minä sanon sen sinulle:perke-leestä, ihmisten vihaajasta.

• ihmisten ystävä kirjoitti:

Mistä sinä ammennatkaan vihasi ja raivosi? Minä sanon sen sinulle:perke-leestä, ihmisten vihaajasta.

Hurmahenkisyydestä Teuvo sen vihansa ammentaa

Siteeraan Olavi Peltolaa:
        Hurmahenkisyys on tunteenomaista sitoutumista, joka syrjäyttää hengellisen arvostelukyvyn ja uskollisuuden Raamatun sanalle...

• pitkään palstalla
        Devoit kirjoitti:

Hurmahenkisyydestä Teuvo sen vihansa ammentaa

Siteeraan Olavi Peltolaa:
        Hurmahenkisyys on tunteenomaista sitoutumista, joka syrjäyttää hengellisen arvostelukyvyn ja uskollisuuden Raamatun sanalle...

On muuten silmiinpistävä totuus, että juuri Raamatun sana on se, jota vastaan tämäkin "totuuden tunteva" räyhää ja melskaa. Sinunkin siteerauksesi nostatti melkoisen vihan tuolta poloiselta.

• todella usein
        pitkään palstalla kirjoitti:

On muuten silmiinpistävä totuus, että juuri Raamatun sana on se, jota vastaan tämäkin "totuuden tunteva" räyhää ja melskaa. Sinunkin siteerauksesi nostatti melkoisen vihan tuolta poloiselta.

Se on usein havaittu.

• Kuka sanoikaan että saatanalle saa valehdella? Kenelle on lähimmäinen saatana? Molempiin on vastaus Teuvo Suni.

"totuuden tunteva" on ihmisvihaaja nimeltään Teuvo suni

Teuvo, pitääkö lähimmäistä sitten vihata?

• Ved.2

Onko tässä sellainen toistuva "amok-juoksu" päässyt valloilleen? Jonkun pitää aina jahdata jotakin hulluuteen saakka. Tämä ei muuten ole ollenkaan mielenkiintoista, muussa kuin patologisessa mielessä. Mutta toki ymmärrän Devoitin kujanjuoksua. Mutta kohtuus kaikessa.
        Kehottaisin vaan mm. Devoitiakin luovuttamaan ihan Jumalan käsiin nämäkin seikat.
        Nämä jutut eivät enää ole edes sairasta. Niissä on jotain kuvottavaakin pahempaa.
        ja vieläkin ollaan Raamattupalstalla! Käsittämätöntä.
        Ongelma on siinä, että todellinen evankeliumi tai tasapainoinen keskustelu itse asiasta jää varjoon. D:llä ei näytä tällainen käyneen mielessä vähääkään. X-rekisteröitynyyt näyttää olevan ihan samassa koukussa.

Ulkopuolisen lukiessa näitä sivuja, niin vähintään järki pakkaa karkaamaan ja vesittää evankeliumin ILOSANOMAN. VASTUU LÄHIMMÄISISTÄ ON UNOHDETTU AIVAN TÄYSIN. Tarkoitus ei ollut kirjoittaa caps locila. Mutta jospa tämä oli Hengen johdatusta? Nyt ajattelen Devoitia juuri lähimmäisenä.

• tärkeysjärjestys
        Ved.2 kirjoitti:

Onko tässä sellainen toistuva "amok-juoksu" päässyt valloilleen? Jonkun pitää aina jahdata jotakin hulluuteen saakka. Tämä ei muuten ole ollenkaan mielenkiintoista, muussa kuin patologisessa mielessä. Mutta toki ymmärrän Devoitin kujanjuoksua. Mutta kohtuus kaikessa.
        Kehottaisin vaan mm. Devoitiakin luovuttamaan ihan Jumalan käsiin nämäkin seikat.
        Nämä jutut eivät enää ole edes sairasta. Niissä on jotain kuvottavaakin pahempaa.
        ja vieläkin ollaan Raamattupalstalla! Käsittämätöntä.
        Ongelma on siinä, että todellinen evankeliumi tai tasapainoinen keskustelu itse asiasta jää varjoon. D:llä ei näytä tällainen käyneen mielessä vähääkään. X-rekisteröitynyyt näyttää olevan ihan samassa koukussa.

Ulkopuolisen lukiessa näitä sivuja, niin vähintään järki pakkaa karkaamaan ja vesittää evankeliumin ILOSANOMAN. VASTUU LÄHIMMÄISISTÄ ON UNOHDETTU AIVAN TÄYSIN. Tarkoitus ei ollut kirjoittaa caps locila. Mutta jospa tämä oli Hengen johdatusta? Nyt ajattelen Devoitia juuri lähimmäisenä.

Kyllä tärkeää olisi kuitenkin katkaista todellisen vihakirjoittajan TeuvoSunin kirjoitusmahdollisuus tänne, sillä hän herjaa Raamattua, pyhiä asioita, ja lähimmäisiä ihmisiä monesti aivan nimeltä mainiten. Hänen parjaavat ja usein tarkoitushakuisesti valheelliset kirjoituksensa ovat voineet tehdä paitsi psyykkistä hallaa myös aivan konkreettista vaikeutta esim. jonkun ihmisen työuralle tai perhe-elämälle. Ei kenelläkään ole Suomen lain edessä oikeutta kirjoitella sellaista kuin Suni on kirjoittanut. Ja tästä näkökulmasta en ihmettele kärsineiden ihmisten mahdollista tuskastumista, hermostumista, suuttumista jne. Tietenkin on omassa valinnassa, seuraako tällaista foorumia laisinkaan. Mutta oma poissaolo ei poista niitä vihakirjoituksia, joita täällä Sunin kynästä on. Pitäisi olla jokin keino pysäyttää laittoman kirjoittajan saasta ja jatkuva väärinteko. Sunin kirjoittelut menevät paljon yli sananvapauden rajojen.

• Ved.2
        tärkeysjärjestys kirjoitti:

Kyllä tärkeää olisi kuitenkin katkaista todellisen vihakirjoittajan TeuvoSunin kirjoitusmahdollisuus tänne, sillä hän herjaa Raamattua, pyhiä asioita, ja lähimmäisiä ihmisiä monesti aivan nimeltä mainiten. Hänen parjaavat ja usein tarkoitushakuisesti valheelliset kirjoituksensa ovat voineet tehdä paitsi psyykkistä hallaa myös aivan konkreettista vaikeutta esim. jonkun ihmisen työuralle tai perhe-elämälle. Ei kenelläkään ole Suomen lain edessä oikeutta kirjoitella sellaista kuin Suni on kirjoittanut. Ja tästä näkökulmasta en ihmettele kärsineiden ihmisten mahdollista tuskastumista, hermostumista, suuttumista jne. Tietenkin on omassa valinnassa, seuraako tällaista foorumia laisinkaan. Mutta oma poissaolo ei poista niitä vihakirjoituksia, joita täällä Sunin kynästä on. Pitäisi olla jokin keino pysäyttää laittoman kirjoittajan saasta ja jatkuva väärinteko. Sunin kirjoittelut menevät paljon yli sananvapauden rajojen.

Niin että bensaa liekkeihin! Jos on lakia rikottu, niin silloin pitää toimia asianmukaisella tavalla. Onhan nämä nettipoliisitkin ja ylläpidot olemassa.

Jos ne eivät toimi, niin silloin koko tässä ilmapiirissä, ajassa on jotain mätää. Raamatusta löytyy siihenkin kohtia; mm. millainen on lopunajan ihminen. Se on raaka, julma, hyvän vihamies, rakkaudeton...
        Raamatun sana myös kehottaa vetäytymään pois heistä. Jotkut ovat tehneet niin ja voivat jo paremmin. SILLÄ RAUHAAN ON JUMALA MEIDÄT KUTSUNUT.

Tai sitten käy eri tasolla keskustelua. Jos kykenee ohittamaan herjatason, ikään kuin se olisi ilmaa. Kyse on seuransa valinnasta hyvin pitkälle.

• Arvonnaksi menee
        Ved.2 kirjoitti:

Niin että bensaa liekkeihin! Jos on lakia rikottu, niin silloin pitää toimia asianmukaisella tavalla. Onhan nämä nettipoliisitkin ja ylläpidot olemassa.

Jos ne eivät toimi, niin silloin koko tässä ilmapiirissä, ajassa on jotain mätää. Raamatusta löytyy siihenkin kohtia; mm. millainen on lopunajan ihminen. Se on raaka, julma, hyvän vihamies, rakkaudeton...
        Raamatun sana myös kehottaa vetäytymään pois heistä. Jotkut ovat tehneet niin ja voivat jo paremmin. SILLÄ RAUHAAN ON JUMALA MEIDÄT KUTSUNUT.

Tai sitten käy eri tasolla keskustelua. Jos kykenee ohittamaan herjatason, ikään kuin se olisi ilmaa. Kyse on seuransa valinnasta hyvin pitkälle.

"Jos on lakia rikottu, niin silloin pitää toimia asianmukaisella tavalla. Onhan nämä nettipoliisitkin ja ylläpidot olemassa."

Olisi siinä poliisi ymmällään, että ketä tässä pitäisi syyttää.

• tärkeysjärjestys
        Ved.2 kirjoitti:

Miten niin bensaa liekkeihin?

Enhän sanonut lainkaan, että tämän palstan pitäisi toimia minään juridisena alustana, oikeusistuimena. Vihakirjoittaja pitäisi voida saattaa edesvastuuseen ihan omana asianaan, taustalla, ilman että SIITÄ edes käydään keskustelua. Tilanne onkin äitynyt pahasti juuri sen takia, että nettikulttuuri Suomessa ja varmaan muuallakin on äitynyt pahaksi.

Eli en siis heitä bensaa liekkeihin. Älä rupea syyttämään. Rauhaan Jumala on kutsunut, mutta hiljainen rukous Jumalan puoleen ei välttämättä tarkoita passiivisuutta. Voi ryhtyä toimiin. Toimet puolestaan eivät tarkoita, että pitäisi ruveta käymään sotaa tällaisella palstalla. Vihakirjoittajan edesvastuuseen saattaminen voi tapahtua reaalielämässä, ilman että sitä ruoditaan palstalla. Moni on sitä mieltä, että pahan sivuuttaminen tai ohittaminen "kuin ilmaa vaan" ei riitä. Riitapukari täytyy poistaa, jotta rauha palaisi. Tai poistua itse kokonaan foorumilta. Tai lopettaa foorumi.

Mutta ei ole oikein, että syyttömät sivulliset ihmiset kärsivät.

• Ved.2

Miten niin bensaa liekkeihin?

Enhän sanonut lainkaan, että tämän palstan pitäisi toimia minään juridisena alustana, oikeusistuimena. Vihakirjoittaja pitäisi voida saattaa edesvastuuseen ihan omana asianaan, taustalla, ilman että SIITÄ edes käydään keskustelua. Tilanne onkin äitynyt pahasti juuri sen takia, että nettikulttuuri Suomessa ja varmaan muuallakin on äitynyt pahaksi.

Eli en siis heitä bensaa liekkeihin. Älä rupea syyttämään. Rauhaan Jumala on kutsunut, mutta hiljainen rukous Jumalan puoleen ei välttämättä tarkoita passiivisuutta. Voi ryhtyä toimiin. Toimet puolestaan eivät tarkoita, että pitäisi ruveta käymään sotaa tällaisella palstalla. Vihakirjoittajan edesvastuuseen saattaminen voi tapahtua reaalielämässä, ilman että sitä ruoditaan palstalla. Moni on sitä mieltä, että pahan sivuuttaminen tai ohittaminen "kuin ilmaa vaan" ei riitä. Riitapukari täytyy poistaa, jotta rauha palaisi. Tai poistua itse kokonaan foorumilta. Tai lopettaa foorumi.

Mutta ei ole oikein, että syyttömät sivulliset ihmiset kärsivät.

"Mutta ei ole oikein, että syyttömät ja sivulliset kärsivät."
        Ei olekaan. Mutta sodissa yleensä kärsii em. taho sekä totuus.

Raamatussa Jumala sanoo, että - älä sinä sodi, sillä tämä sota on Minun. Herra sotii puolestasi. Mutta jos sotaan lähdet, niin sinun on kysyttävä Herralta erityistä lähetyskäskyä. Toistaiseksi sellaista kutsua ei ole onneksi tullut.

Uskovalle yleinen kehotus on elään rauhassa kunkin kanssa, mikäli se teistä riippuu.
        Mutta jos joku kokee tulleensa vainotuksi, niin silloin on muiden uskovien syytä rukoilla henkilön puolesta, ja myös etsiytyä ihan yksityiselämässä luotettavien uskovien ystävien seuraan.
        Mutta usein on niin, että hyväkään seura ei kelpaa, missä olisi ollut otollista käsitellä kyseisiä riitateemoja. Yksin ei joka tapauksessa kannata jäädä kaivautumaan ahdistavien seikkojen syövereihin.

Joskus Jumala kääntää vaikeimmatkin kokemukset Jeesusta uskollisesti seuraavan parhaaksi. Vaikka pitkäänkin tilanne on saattanut tuntua toivottamalta.

"He vaipuivat HUOLTEN PAINON ALLE." (Ps. 107:39)

"Hän masensi heidän sydämensä kärsimyksellä; he sortuivat, eikä ollut auttajaa.
        Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja Hän pelasti heidät heidän ahdistuksistaan. Hän vei heidät ulos pimeydestä ja synkeydestä, Hän katkaisi heidän kahleensa. Kiittäkööt he Herraa..." (Ps. 107:12-15...)

• tärkeysjärjestys
        Ved.2 kirjoitti:

"Mutta ei ole oikein, että syyttömät ja sivulliset kärsivät."
        Ei olekaan. Mutta sodissa yleensä kärsii em. taho sekä totuus.

Raamatussa Jumala sanoo, että - älä sinä sodi, sillä tämä sota on Minun. Herra sotii puolestasi. Mutta jos sotaan lähdet, niin sinun on kysyttävä Herralta erityistä lähetyskäskyä. Toistaiseksi sellaista kutsua ei ole onneksi tullut.

Uskovalle yleinen kehotus on elään rauhassa kunkin kanssa, mikäli se teistä riippuu.
        Mutta jos joku kokee tulleensa vainotuksi, niin silloin on muiden uskovien syytä rukoilla henkilön puolesta, ja myös etsiytyä ihan yksityiselämässä luotettavien uskovien ystävien seuraan.
        Mutta usein on niin, että hyväkään seura ei kelpaa, missä olisi ollut otollista käsitellä kyseisiä riitateemoja. Yksin ei joka tapauksessa kannata jäädä kaivautumaan ahdistavien seikkojen syövereihin.

Joskus Jumala kääntää vaikeimmatkin kokemukset Jeesusta uskollisesti seuraavan parhaaksi. Vaikka pitkäänkin tilanne on saattanut tuntua toivottamalta.

"He vaipuivat HUOLTEN PAINON ALLE." (Ps. 107:39)

"Hän masensi heidän sydämensä kärsimyksellä; he sortuivat, eikä ollut auttajaa.
        Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja Hän pelasti heidät heidän ahdistuksistaan. Hän vei heidät ulos pimeydestä ja synkeydestä, Hän katkaisi heidän kahleensa. Kiittäkööt he Herraa..." (Ps. 107:12-15...)

Jos kerran Jumala lähettää eli sallii kärsimyksen, miksi sitten esiinnyt kuin syyllistäen kärsivää kärsimyksestänsä? Eihän kärsimyksen olemassaolo sinänsä vielä mitään kerro, mihin suuntaan kärsivän mieli ojentautuu - Jumalaan vaiko Jumalasta poispäin? Kärsimys on tunne ja olotila. Kärsivä voi "kirota" kohtaloaan ja Jumalaansa tai sitten hän voi kärsimyksestäänkin käsin lähestyä itkien, rukoillen ojentautua Jumalan puoleen.

Tarkoitatko sinä siis, että kärsivän PITÄÄ OLLA HILJAA, että esim. TS:n kärsimystä aiheuttavien kirjoitusten KOHTEEN pitää olla sillä tavalla hiljaa, ettei saa edes tuoda esille kärsimystään?

Minun mielestäni syyllistämistä parempi on tukea ja kulkea rinnalla, olipa ihmisellä murhe tai ilo.

• Ved.2

Jos kerran Jumala lähettää eli sallii kärsimyksen, miksi sitten esiinnyt kuin syyllistäen kärsivää kärsimyksestänsä? Eihän kärsimyksen olemassaolo sinänsä vielä mitään kerro, mihin suuntaan kärsivän mieli ojentautuu - Jumalaan vaiko Jumalasta poispäin? Kärsimys on tunne ja olotila. Kärsivä voi "kirota" kohtaloaan ja Jumalaansa tai sitten hän voi kärsimyksestäänkin käsin lähestyä itkien, rukoillen ojentautua Jumalan puoleen.

Tarkoitatko sinä siis, että kärsivän PITÄÄ OLLA HILJAA, että esim. TS:n kärsimystä aiheuttavien kirjoitusten KOHTEEN pitää olla sillä tavalla hiljaa, ettei saa edes tuoda esille kärsimystään?

Minun mielestäni syyllistämistä parempi on tukea ja kulkea rinnalla, olipa ihmisellä murhe tai ilo.

Puhumme eri asiasta. En puhunut sinänsä kärsimyksestä. Mutta jatkuva häiriötekijän, henkilön kanssa vatkautuminen riitamielessä aiheuttaa kyllä tuskaa, myös sivullisille. Ja pilaa kaiketi ilmapiiriä.
        Olen ilmoittautunut ja edelleen ilmoittaudun kulkemaan, auttamaan läheistä.
        Kyse on siitä miten suhtaudumme palstalla häiriköiviin henkilöihin.
        Toiset ovat sitä mieltä,että sotimista pitää jatkaa. Toiset sitä mieltä, että pitää välttää.

Olen jo senkin esittänyt, että voipi harppoa ylitse hankalat kommentit ja käydä vaan uskollisesti omalla mielekkäällä teemalla ja tasolla. Tälläkin palstalla on esimerkkejä hyviä sellaisia. Huomaavat, ettei kaverin kanssa voi asiallisesti keskustella.

Raamatun mukaan kuritonta pitää varoittaa kahdesti tai kolmesti. Sen jälkeen on jätettävä.
        On tietysti henkilöitä, jotka itse hakeutuvat vaikeuksiin. Tässäkin tapauksessa hedelmät ovat ilmeisiä ja moneen kertaan punnittu.

Tässä nyt esim. syyllistetään, että minä olen syyllistäjä. Se kuuluisa S. on syyttäjä.
        Jos kärsimyksen käsittelystä puhutaan, niin parempi sitä on käsitellä, jos itse oma-alotteisesti pitää vaikkapa taukoa osaksi itseaiheutetusta kärsimyksestä.
        marttyyriudesta. Kaksihan siinä riitelee. Toinen vaan on aktiivisempi riivinrauta:)

Eiköhän laiteta leikiksi välillä? Toivotan mm. Devoitille relaamista kauniina kesäpäivänä.

• Kiitoksia vaan vedättäjälle toivotuksista..

Oletko Jussi kuullut sanaparren "Joka vaikenee vääryyden edessä, edistää sitä vaikenemisellaan"?

Minä en halua omalta osaltani olla edistämässä vääryyttä..

• pitkään palstalla

Aivan. Se olisi vähän sama kuin, ettei tekisi mitään, jos jotakuta lähimmäistä hakataan kadulla. Kulkisi vain tyynesti ohi ja tokaisisi: "Ei kuulu minulle".

• Sananvapaus kaikille
        pitkään palstalla kirjoitti:

Aivan. Se olisi vähän sama kuin, ettei tekisi mitään, jos jotakuta lähimmäistä hakataan kadulla. Kulkisi vain tyynesti ohi ja tokaisisi: "Ei kuulu minulle".

Tavallaanhan sinäkin olet hupaisa ja harmiton heppu, jatka vaan kirjallisia harjoituksiasi.

• Leikillinen esitys

Ei muuta kuin rautaa rajalle ,kyllä se siitä tokenee. Tämä oli sitten leikkiä, ettei joku tosikko ala metelöimään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      198
      1935
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1696
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1401
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      74
      1078
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      944
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      911
    Aihe