Jeep Cherokee 2.5 TD

sepe

Olen aikeissa hankkia Cherokee dieselin vm -97-99.
Ei ole aikaisempaa kokemusta maastureista, joten kyselen kommentteja: ajomukavuudesta, kestävyydestä (vikoja), kulutusta ym. kokemuksia. :t ja -:set.
Yksi vaihtoehto olisi hankkia auto Saksasta välittäjän avustuksella ja muuttaa se pakuksi.

Kiitokset eukäteen....

11

13486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 525 td touring

      Niin kiinnosti minuakin ajella pakuksi rekisteröidyllä saksantuonti-Jeepillä. Pari asiaa, jotka laittoivat hankkeen jäihin ainakin toistaiseksi:
      - tullin verobingo saattaa hyvänä päivänään arpoa tuolle autolle todella imaginäärisen verotuksen.
      - dieselverotus muuttunee ensi vuoden alun jälkeen perustuvaksi henkilömäärään eli viisihenkisen maasturin verot pompsahtanevat taas reilusti.

      Nämä kaksi asiaa saattavat tehdä sen, että edulliseksi ajateltu kulkuneuvo muuttuukin kalliiksi hankkia ja pitää.
      Kuten sanottu, asiaa seurataan. Hyvähän se Jeep on ajaa, kestävyydessä ei ehkä hurraamista, mutta kaikki riippuu siitä mitä arvostaa.

    • JOuMAn

      Ei minullakaan ole kokemusta tuosta, kun (tuskaisen) koeajon verran. Jos olet yli 180cm, niin älä edes mieti.

      • Jeepisti

        Olen senttiä auki 190 ja ei mitään ongelmaa mahtua! 2,5 TDi toimii mainiosti - ostin kotomaasta.


    • TTH

      Jos olet hankkimassa Jeeppiä, jossa on ilmastointi ja muita sähkövinkeitä, niin pakuksi muutettaessa ei kantavuus riitä 1 4 hengelle ja takapenkki pitää muotoilla uudelleen. Näin ainakin omassa vm.2000 2.5td power package-mallissa. Selvitä eri varustevaihtoehtojen kantavuus!! Itse en muutostyöhön ryhtynyt... ps. mukava on ajella, lisää tietoa vanhemmissa viesteissä...

    • inkkari

      Itse kävin erästä -99 2.5 TD-mallia (140 tkm)koeajamassa:
      -VM:n valmistama dieseli on aivan järkyttävän kovaääninen kylmänä, kuuluu kauas kun täräyttää nakuttamaan
      -etupäästä tulee värinöitä läpi jo 80 km/h nopeudessa, etukardaani/vetarit kun rumputtaa koko ajan mukana vaikka takavedolla ajatkin
      -moottori tuntui riittävän tehokkaalta
      -sisusta nuhjaantunut, materiaalit surkeita, nukkaantuu
      -moottori altapäin öljyinen

      Hintaa oli 19900 €. Ei kiinnostanut, auto tuntui lisäksi aika pieneltä. En tiedä voiko yleistää, mutta Jeepin laatu ei tuossa tapauksessa vakuuttanut.

      • TTH

        Osittain voin allekirjoittaa inkkarin tekstin:
        -en ole huomannut käyntiäänessä eroja kuumana/kylmänä, kone kyllä täräytetään käymään ;)
        -ajomelu on suurempi verrattuna muihin samanikäisiin maastureihin(sama kommentti oli -97 vuoden tuulilasissa, jossa oli ainakin Cherokee, Pajero ja Land Roverin Discovery testissä)
        -moottorissa teho riittää kyllä
        -omassa autossa sisätilat eivät ainakaan vielä nukkaantuneet
        -moottorin alusta kuiva
        -tilavuus riippuu tarpeista, itselleni riittää
        -vaihdelaatikon välitykset ovat suorastaan loistavat maantieajoon; 110 matkanopeutta voi pitää vaivatta yllä huudattamatta konetta

        Kun ostettaessa näitä Jeeppejä katselin, vuoti lähes jokaisessa autossa jokin voimansiirron stefoista ainakin vähän, ns. terve vuotaminen tosin ei menoa haittaa, olisiko amerikassa vähän löysemmät toleranssit stafoissa;) Jos ryhdytään noita samanikäisiä Toyotan Land Cruisereita katselemaan, niin rahaa saa samanikäisen Jeepin hintaan laittaa reippaasti enemmän. Ja jos nuo alussa mainitut "ominaisuudet" haittaa, niin sitten kannattaa harkita ostoa.


      • ei pahalla

        Isolla markkina-alueella käytettyjen hinnat kertovat paljon ja korreloivat laatutilastojen kanssa.

        Jeepit edustavat Lada-tasoa laadun ja jälleenmyyntiarvon suhteen ja erityisesti nuo Eurooppaan markkinoitavat 2.5 mopo-dieselit ovat varottavien listalla. Ainoa etu on halpa hinta käytettynä.

        Forerunner tai Land Cruiser jos rahat suinkin riittävät.


      • TTH
        ei pahalla kirjoitti:

        Isolla markkina-alueella käytettyjen hinnat kertovat paljon ja korreloivat laatutilastojen kanssa.

        Jeepit edustavat Lada-tasoa laadun ja jälleenmyyntiarvon suhteen ja erityisesti nuo Eurooppaan markkinoitavat 2.5 mopo-dieselit ovat varottavien listalla. Ainoa etu on halpa hinta käytettynä.

        Forerunner tai Land Cruiser jos rahat suinkin riittävät.

        Jos hinta on suoraan verrannollinen laatuun, niin uuden mallin(pyöreälamppuiset) diesel-Cherokeet ovat siinä tapauksessa todella hyviä autoja. Hintanousu on korimallien välillä huomattava.


      • Anonyymi
        TTH kirjoitti:

        Osittain voin allekirjoittaa inkkarin tekstin:
        -en ole huomannut käyntiäänessä eroja kuumana/kylmänä, kone kyllä täräytetään käymään ;)
        -ajomelu on suurempi verrattuna muihin samanikäisiin maastureihin(sama kommentti oli -97 vuoden tuulilasissa, jossa oli ainakin Cherokee, Pajero ja Land Roverin Discovery testissä)
        -moottorissa teho riittää kyllä
        -omassa autossa sisätilat eivät ainakaan vielä nukkaantuneet
        -moottorin alusta kuiva
        -tilavuus riippuu tarpeista, itselleni riittää
        -vaihdelaatikon välitykset ovat suorastaan loistavat maantieajoon; 110 matkanopeutta voi pitää vaivatta yllä huudattamatta konetta

        Kun ostettaessa näitä Jeeppejä katselin, vuoti lähes jokaisessa autossa jokin voimansiirron stefoista ainakin vähän, ns. terve vuotaminen tosin ei menoa haittaa, olisiko amerikassa vähän löysemmät toleranssit stafoissa;) Jos ryhdytään noita samanikäisiä Toyotan Land Cruisereita katselemaan, niin rahaa saa samanikäisen Jeepin hintaan laittaa reippaasti enemmän. Ja jos nuo alussa mainitut "ominaisuudet" haittaa, niin sitten kannattaa harkita ostoa.

        Muutaman työlantaruiskun ja sitä ennen omistus BJ40 Tojokin jälkeen Jeep XJ 2.5 TDi omistaminen on ollut yhtä juhlaa, ja huollot 450 thkm ajettuun ovat olleet lähes ilmaiset, paitsi öljynvaihto kun kuluu 6,7 litraa kerralla reilun kymppitonnin välein. Jakopää on rattailla. Kulutus leveillä 32" pyörillä keskimäärin 8,5 satasella ja ajan paljon myös metsäteillä kesät talvet.

        On se vaan ryhmää maksaa Tojokista kun aito Jeep Cherokee on edelleen saatavilla idässäkin, korjaan NATO Suomessa nykyisin 2024 =[)


    • Satunnainenmetsuri

      Jeep on Jeep ja city-maasturit tulevat perässä; kuten siis Jeep-maastoautot kehitettiin aikoinaan USA:ssa, myös kopiot tehtiin myöhemmin Aasiassa.

      Valitettavastii myös Jeepin100 x hiukkaspäästöiltään suuremmat henkilöautot, eli dieselit olivat aikoinaan (1991-2015) Eurooppalaisella tekniikalla varustettuja kuten, esimerkiksi Mb 2,7 CRD:llä. Alkuperäisen bensa-jeepin käyttäjillä ei ole kuulemma ollut mitään sanottavaa tekniikan suhteen. Bensamoottorisilla nelivedoilla, kun nuo voimansiirron nesteytykset eivät ole juurikaan päässeet unohtumaan millään mantereella, koska ajokilometrit ovat olleet varsin kohtuullisia ajon hinnasta johtuen? Citymaastureiden osalta asia voi toki olla toisin, joten miksipä ei useimmille sopisi farmari- tms. perusauto varsinaisen - tai citymaasturin tilalla?

      • Chero

        Osuit naulankantaan "satunnainenmetsuri"! Kun pitää lähteä tekemään Toiselle-mantereelle sopivan taloudellista moottorivaihtoehtoa pienehkön firman budjetilla (Jeep) ja samalla pitää käyttää nk. random alihankkijan moottoria, niin tulos on 2,5-3,1 td VM-dieselin Ratkaisu, eli kompromissi.

        Plussaa on huono hinta-arvostus vrt. vanhemmiten ruosteiset Aasialais-valmisteet, mutta miinusta on, jos kohdakkain osuu "huonosti ajettu yksilö" kaikkine suunnittelun kompromisseineen, ja siis vikoineen...

        Nykyiseni on VW-tdi ja se on luotettava, jos puolen tonnin hihnahuollot eivät kuulu käyttöbudjetin piiriin (eli käyttökuluihin)?

        Jeeppiin kuitenkin mieleni vetää ja isoista bensamoottorisista ei ole itselläni juurikaan mitään hyvää muisteltavaa, kun pienet ajokilometrit varauksin (Ford ja Chevrolet).

        Johdatusta valintaanne! Dieselit ovat halpoina aina arvoitus, vaikka arvostus olisi kuinka paljon kauppataseesta riippumaton hyvänsä? Osta halvalla se, joka ei oikein muita kiinnosta, tai ota kunnon velka ja toivo, että maksaa, ainakin osittain itsensä takaisin? Varakkaille tiedoksi, että todelliset kulut ovat "laskimen-aluetta" ja tunteesta maksat vain, koska se on sinulle mahdollista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe