Bulimian, ortorexitan ja anoreksian sairastaneena haluan tietää mikä laukaisi syömishäiriösi? Minkä ikäinen olit?
Kerro nytilanteestasi: Ikäsi, pituus/paino, työssä käyvä, opiskelija, sinkku vai parisuhteessa?
Itse sairastuis bulimiaan ylä-asteella, eli n. 13-14 vuotiaani.
Halusin vain laihduttaa, mutta kierre paheni. Ahmin ja oksensin pahaan olooni sekä myös iloon. Bulimiakierre ei ollut kovin säännöllistä, mutta kaikkinensa sairastin sitä 25-6 vuotiaaseen asti.
Seurustellessa osasin peittää oksenteluni, mutta olihan se inhottavaa valehdella kumppanille mihin kaikki ruuat ja herkut ovat kadonneet.
Yleensä kylläkin ahmin ja oksensin yksin ollessa. Jos poikakaveri lähti vaikka perjantai-iltana työkavereiden kanssa viettämään iltaa, niin minä jäin suosiolla kotiin. Kävin kaupasta ostamassa litratolkulla jäätelöä, leivonnaisia, karkkia, keksejä, valmisruoka-annoksia, joskus jopa kokonaisen täytekakun ja ahmin ja oksensin.
Ulkoisesti minusta ei huomannnut sairasatavani bulimiaa. Koska olin koko ajan normaalipainon mitoissa, mitä nyt pari kertaa vaaka kuitenki näytti 5kg ylimääräistä.
Noh, sitten sairastuin 25 vuotiaana ortoreksiaan... Tuli pakonomainen tarve kontroloida syömisiä ja liikkua PALJON! Söin ja kulutin, treenasin ja liikuin kuin paraskin kilpaurheilija. Noudatin TODELLA tarkkaa ruokavaliota. Paino tippui, kroppani kehittyi, ja mitä enemmän paino tippui ja mitä kiinteämpmi/lihaksikkaampi kroppani oli, niin sitä enemmän kierre jatkui. Rasvaprosentti oli olematon, olin pelkkää nahkaa ja lihasta.
Pikkuhiljaa tilanne meni anoreksian puolelle... Jostain syystä lakkasin syömästä ja senkin vähän mitä söin, niin kulutin....
Noh, arvata saattaa mitä siitä seurasi... Kävin lähellä kuolemaa... Kroppani ja elimistöni ei enää vain jaksanut.... Tuli stoppi. Vaikka mieli teki liikkua paljon,niin elimistö, sydän ei kestänyt. Oli pakko pysähtyä paikalleen ja kuunnella itseään. Hain apua sairauteeni ja pikkuhiljaa rupesin paranemaan.
ALuksi tottakai rupesin syömään normaalisti, vähensin liikuntaa, tein vain kävelylenkkejä.
Jälkikäteen ajateltuna tuhlasin ison osan elämääni, ihmissuhteita ja terveyttäni.
Nyt olen 29-vuotias ja jotenkin omasta mielestäni terve, vaikka taistelu painon, liikunnan ja ruokailiujen kanssa on ajoittain hankalaa... Noh, olen sentään normaalipainoinen.... Ja joo, olen työelämässä!
Kerro tarinasi
No love
0
95
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.525350- 854042
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3422383Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2671952Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1171818Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain571410Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951300- 701242
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331207Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2971190