Rintojen suurennusleikkaukseen menossa

leyis

Aiemmista palstan kirjoituksista löytyy hyviä ketjuja esim. rintaimplanttien laitosta toipumisesta, mutta ainakaan minä en onnistunut löytämään
sellaista, joka käsittelisi nimenomaan näihin rintojen suurennusleikkauksiin valmistautumista.
Olisi mukava saada oma ketju meille, jotka parhaillaan odotamme leikkaukseenpääsyä ja päästä jakamaan ajatuksia kohtalontoverien kesken. :)

Itsellä varattu leikkausaika rintojen suurennukseen helsinkiläiselle klinikalle 14.9.2012. Tulossa 350cc korkeaprofiilinen pyöreä Natrelle lihaksen päälle. Lähtökohta kiinteä 75B.

Loma töistä on sovittu ja lueskelen netistä jatkuvasti ihmisten kokemuksia leikkauksista ja lähinnä vaan odotan kuumeisesti sitä että se leikkauspäivä jo saapuisi. Samalla välillä jo jännitänkin sitä, tulen varmaan olemaan ihan paniikissa sitten leikkauspäivän lähentyessä... :D

Vaikka on vielä yli kuukausi aikaa niin olen jo pitkään yrittänyt valmistautua leikkaukseen, satunnaisen tupakoinnin jätin kokonaan pois jo 2-3 kk sitten ja syön päivittäin monivitamiinilisiä.
Rintojen alueen ihoakin olen nyt yrittänyt rasvailla normaalia enemmän, en kyllä tiedä onko siitä oikeasti yhtään mitään hyötyä mutta ei kai siitä haittaakaan voi olla :D
Ajattelin varata pari lymfahoitoaikaa ennen leikkausta ja sitten leikkauksen jälkeen, jos vaikka selviäisi vähän helpommalla siitä turvotuksesta sen avulla.

Nyt varsinkin kun on lueskellut noita jenkkiläisiä keskustelupalstoja tulee väkisinkin sellainen fiilis että tuoko tuo 350cc tarpeeksi kokoa kun siellä tuntuu monilla olevan vähintään 400-450cc. Minulle tosin ei paljon 350cc:tä isompaa edes mahtuisi, 375cc olisi ollut ihan täysi maksimi. Yritän kuitenkin psyykata itseäni niin ettei odotukset olisi mitään ihan hirveän suuria sen koon suhteen, kun sitä lopputulosta on niin hirveän vaikea etukäteen arvioida.

Toissayönä näin jo jotain painajaistakin siitä, että olin juuri tullut leikkauksesta ja ne rinnat oli sellaiset valtavat kovat pallot ja koko ajan kolhin niitä ja haavat sai tälliä ja mietin vaan että voi ei, nyt haavat aukeaa ja nyt tulee kapseloitumista ja ties mitä muutakin hullua :D

Mielelläni kuulisin siis muidenkin leikkausta edeltäviä fiiliksiä!

99

2726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JohanaM

      Heippa.

      Itsekin olen menossa piakkoin, itseasiassa 16. pv leikkaukseen. Lähtökohta minulla on tyhjä 75B ja täytettä olisi tulossa 350-385cc ja toivottu lopputulos D-kuppi. Olen aika ''roteva'', en siis ylipainoinen (170/59kg), mutta mielestäni suhteellisen harteikas, joten uskoisin että tällä pituudella ja ruumiin rakenteella vielä D-kuppi on normaalin, reilun kokoisen poven näköinen, eikä mikään yliampuva.

      Itse en ole edes tajunnut rasvailla rintoja tai miettiä mitään lymfaa! Ajattelin kyllä syödä aika kevyesti leikkausta edeltävät päivät ja lenkkeillä, sekä nukkua kunnon yöunet, jotta nukutus ja leikkauksesta seuraava päivä olisi mahdollisimman helppo.

      Ainoastaan itseä mietityttää sen implantin muoto ja sijoitus. Itse olen pyöreän kannalla, koska rinnan yläosa on täysin littana ja haluaisin muotoa ja täytettä varisinkin sinne. Plastiikkakirurgi sanoi, että anatominen on huomattavasti luonnollisempi vaihtoehto. Myös implantin paikka mietityttää. Minulla on 3cm väli omissa rinnoissa, joka ilmeisesti on keskimääräistä isompi ja haluaisin rintavaon sen sijaan, että uudet tissit on kainaloissa. Ilmeisesti lihaksen päälle laitettu, pyöreä implantti tuo helpommin sen kaipaamani tissivaon?

      Tuleeko sinulle implantti alle vai päälle? Miksi päädyit toiseen vaihtoehtoon?

    • JohanaM

      Oho! En huomannut, että olitkin kirjoittanut implanttien paikasta :) Itsekin tosiaan oon taipumassa siihen lihaksen päälle -vaihtoehtoon, mutta pakko kysyä, mikset halunnut alle?

      • leyis

        Implantti tulee päälle, koska haluan nimenomaan sitä pyöreyttä näkyviin rinnan yläosaan ja kauniin rintavaon, eikä haittaa vaikkei ole ihan täysin luonnollisennäköinen (en siis kuitenkaan tarkoita että haluaisin mitään ihan muovipallon näköisiäkään).
        Konsultaatiossa näytin kirurgille suuntaa-antavia kuvia siitä millaista lopputulosta toivoisin ja mm. niiden perusteella kirurgi ehdotti että laitettaisiin lihaksen päälle kun on kerta omaa kudosta riittävästi. Se tuntuma on ihan hyvä pointti myös, lihaksen päälle laitettaessa se rinta tuntuu kuulemma selkeästi pehmeämmältä kuin jos on lihaksen alla. Ja onhan sekin plussaa ettei tarvitse lähteä lihasta leikkaamaan, mutta helpompi toipuminen ei missään nimessä ole pääsyy tuohon valintaan.
        Siinä lihaksen päälle-ratkaisussa eniten arveluttaa se että alkaako ne rinnat roikkumaan...

        Luulisi tosiaan, että nimenomaan jos on rintojen väli hieman isompi, niin pitäisi laittaa ne implantit lihaksen päälle sen tissivaon aikaansaamiseksi?
        Itsellä on nimittäin vähäsen samaa vikaa, enpä ollut tuota asiaa oikeastaan miettinyt.

        Anatomisissa malleissahan on erityisesti se sivuprofiili monesti huomattavastikin paremman näköinen, mutta siitä ei tosiaan saa samalla lailla täyteläisyyttä rinnan yläosaan eikä kokoa samalla tapaa kuin pyöreässä (mulle muistaakseni olisi mahtunut anatomisesta mallista vaan joku 295cc). Ja kuulemma monesti makuuasennossa anatominen on sitten ihan luonnoton.

        Itse en kyllä oman kirurgin näyttämistä leikkaustulosten kuvista edes olisi erottanut pyöreitä ja anatomisia toisistaan, vaikka olenkin jo netistä tuijotellut varmaan tuhansia kuvia. Tietty livenä ja "käytössä" varmaan voi olla sitten selkeämmin eroja havaittavissa.

        350-385cc sun pituisella kuulostaa ainakin mun korvaan ihan maltilliselta, ei varmastikaan ole mikään yliampuva.


    • Laura80

      Itselläni on leikkaus jo takana, mutta en voi olla kysymättä: miksi ap haluat laittaa implantit kiinteisiin B-kuppeihin? Nehän on monelle jo unelma?

      • Tigi

        Mitä se projekti maksaa siellä?


      • leyis

        Lyhkäisesti sanottuna haluan vaan isommat rinnat. Siis ei suoranaisesti ole mitään ns. korjattavaa, muoto on ok jne. Taustalla on myös hyvin pitkälti se, että koen, että vartalo on ihan epäsymmetrinen, ylä- ja alakroppa eri paria. Olen ihan normaalikokoinen (160cm/50kg) eli mitään hirveitä liikakiloja ei ole, mutta siitä huolimatta lantiota löytyy reilusti kun taas yläkroppaan ei ole siunaantunut tavaraa niin paljoa että näyttäisi ylä- ja alakroppa olevan tasapainossa. Tuntuu että tähän kroppaan kuuluisi isot rinnat, muttei niitä vain jostain syystä koskaan ilmaantunut.
        Ymmärrän, että joku voi varmasti kyseenalaistaa implanttien tarpeellisuuden, mutta itse koen että niillä saan korjattua minua pitkään häirinneen asian. Ja tuon koon suhteen jokaisella on varmasti omat makunsa.


    • tissitön

      Täälläkin yksi leikkaukseen menijä, Tallinnaan 7.9. Lähtötilanne kiinteä 70AA ja konsultin kanssa päädyttiin Natrelle Allergan McGhan pyöreään impanttiin, kooksi suunniteltiin 350cc. Saa nähdä mikä on leikkaavan lääkärin lopullinen päätös (olen tosi hoikka 163cm/48kg). Vähän jännittää ettei jää liian pieniksi. Tällä viikolla käyn verikokeissa ja ensi viikolla mammografia ultra.

      Leikkaukseen en ole ajatellut valmistautua mitenkään erikoisemmin, muuten kuin että saisi nukuttua kunnolla sitä ennen. Kuntoilen muutenkin ja syön vitamiineja.

      • leyis

        tissiton: Tiedätkö paljonko sun rinnan läpimitta on (eli kuinka paljon isompi mahtuisi)? Mulle tosiaan tulossa sama implantti (high profilena) ja rinnan läpimitta 12cm eikä olisi juuri enempää mahtunut. 375cc:n kirurgi sanoi vielä suostuvansa laittamaan, muttei suositellut sitä.
        Kävin yhdessä Tallinnaan leikkauksia välittävässä firmassa konsultaatiossa ja siellä tuntuivat olevan hanakampia laittamaan vähän ylisuuria implantteja, silloin suunnittelin anatomisia implantteja ja otettujen mittojen & kuvien perusteella kirugi oli kuulemma luvannut että mahtuisi anatominen 375cc tai jopa 400cc! Jo siinä anatomisessa 375cc:ssä on läpimitta 13cm. Silloin en tajunnut asiaa kun en noita kokoja ollut vielä ehtinyt tutkia. Mutta voihan olla että paikan päällä se kirurgi olisi sitten todennut mulle että ei onnistu, eihän sitä tiedä. En tiedä voiko sentin erolla jo tulla double bubble, mutta aika huolestuttavalta se musta tuntui kun asian tajusin.


      • rinnaton
        leyis kirjoitti:

        tissiton: Tiedätkö paljonko sun rinnan läpimitta on (eli kuinka paljon isompi mahtuisi)? Mulle tosiaan tulossa sama implantti (high profilena) ja rinnan läpimitta 12cm eikä olisi juuri enempää mahtunut. 375cc:n kirurgi sanoi vielä suostuvansa laittamaan, muttei suositellut sitä.
        Kävin yhdessä Tallinnaan leikkauksia välittävässä firmassa konsultaatiossa ja siellä tuntuivat olevan hanakampia laittamaan vähän ylisuuria implantteja, silloin suunnittelin anatomisia implantteja ja otettujen mittojen & kuvien perusteella kirugi oli kuulemma luvannut että mahtuisi anatominen 375cc tai jopa 400cc! Jo siinä anatomisessa 375cc:ssä on läpimitta 13cm. Silloin en tajunnut asiaa kun en noita kokoja ollut vielä ehtinyt tutkia. Mutta voihan olla että paikan päällä se kirurgi olisi sitten todennut mulle että ei onnistu, eihän sitä tiedä. En tiedä voiko sentin erolla jo tulla double bubble, mutta aika huolestuttavalta se musta tuntui kun asian tajusin.

        leyis: En tiedä läpimittaa.. mitataanko se ihan mittanauhalla eli rinnan leveyskö? Leveys on noin 12cm. Luulisi tuolla 350cc:llä saavan C-kupin, mikä olisi toiveissa.


      • leyis
        rinnaton kirjoitti:

        leyis: En tiedä läpimittaa.. mitataanko se ihan mittanauhalla eli rinnan leveyskö? Leveys on noin 12cm. Luulisi tuolla 350cc:llä saavan C-kupin, mikä olisi toiveissa.

        Läpimitalla tarkoitin samaa kuin rinnan leveys.
        Mulle lääkäri kyllä lupaili tuolla 350cc:lla ainakin kahden kuppikoon kasvua (75B->75D, puhui että liikutaan todennäköisesti jo siellä isossa D:ssä joten ei ole ihan mahdotonta että on vähän enemmänkin).
        Monilla pienikokoisimmilla näyttää tulleen tolla määrällä kyllä enemmän kuin kaksi kuppikokoa, eli luulis että on ihan hyvin mahdollista että 70AA:sta tulee 70C? Voithan tietty tarkistaa vielä lääkäriltä että mahtuisko vähän enemmänkin? Joka tapauksessa 350cc:stä pitäisin kiinni että se vähintään, jos kerta mahtuu.

        Mulle lääkäri kaavaili aluks 300cc:tä ja lupaili jo sillä D-kuppia mutta mä totesin että haluan enemmän kun pelkäsin että jää liian pieneks. Tosin pelkään mä sitä vieläkin vähän, mutta kun ei enempää mahdu niin ei mahdu :D


    • JohanaM

      Oho! Ekaa kertaa asiallista keskustelua tällä palstalla ;)

      Tosi mahtavaa lukea teidänkin odotuksia leikkauksen suhteen. Täytyy varmaan itsekin päätyä sitten siihen lihaksen päälle -vaihtoehtoon jos haikailen sitä clevagea :)

      • Niispu

        Minulla myös leikkaus 16 päivä. Jyväskylä. Anatominen ja osittain alle :) lähtötilanne 75 b imetetyt läpsyt. Mallin ja sijainnin valitsi kirurgi kokemuksen perusteella, kokoakin tarjottiin vain yksi joka parhaiten sopi. Rasvaillut olen, muuta valmistautumista ei vielä ole! Jännittävää!


      • Laura80
        Niispu kirjoitti:

        Minulla myös leikkaus 16 päivä. Jyväskylä. Anatominen ja osittain alle :) lähtötilanne 75 b imetetyt läpsyt. Mallin ja sijainnin valitsi kirurgi kokemuksen perusteella, kokoakin tarjottiin vain yksi joka parhaiten sopi. Rasvaillut olen, muuta valmistautumista ei vielä ole! Jännittävää!

        Mikä implantti sulle on tulossa?


      • Niispu
        Laura80 kirjoitti:

        Mikä implantti sulle on tulossa?

        290g FF


      • leyis
        Niispu kirjoitti:

        290g FF

        Niispu: saako kysyä kuka leikkaa? Olisko mahdollisesti Asko Salmi?


    • qasdfgbhgfdsdfvb

      Moi. Kävin n. vuosi sitten leikkauksessa, olen lyhyt ja hoikka, laitettiin 350cc high profile lihaksen alle. Lähtökohta 70aa, nyt 70DD. Ei todellakaan ole liian isot. Olisi saanut olla vieläkin isommat :).

      Ottakaa vaan isoin minkä saatte.

    • Jänskätys

      Minulla leikkaus edessä kahden viikon päästä ja jännittää!! Lähtökohta 75A/AA, imetetyt tyhjät rinnat =( Mulle laitetaan Natrellen anatominen, osittain lihaksen alle. Koko 410cc ja olikohan extra high profile jos oikein muistan. Olen aika pitkä ja harteikas (hoikka kuitenkin) joten ei tule yhtään liian isot. Ennen raskauksia ja imetyksiä mulla oli C(/D)-kuppi ja kirurgin mukaan mahtuis vaikka kuinka isot implantit, mutten nyt halua mitään hirrveen isoja kuitenkaan =D Haluan vain sen C-kupin takaisin.

      • Nipsu

        Mitä tarkoittaa osittain alle? Olen kuullut että kaksi vaihtoehtoa, rintarauhasen alle eli tämä on lihaksen päällä, tai kokonaan alle eli rintalihaksen alle. ? Selventäkääs nyt vähän?


      • leyis
        Nipsu kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa osittain alle? Olen kuullut että kaksi vaihtoehtoa, rintarauhasen alle eli tämä on lihaksen päällä, tai kokonaan alle eli rintalihaksen alle. ? Selventäkääs nyt vähän?

        Nipsu: nykyään käytetään enää harvemmin sitä kokonaan alle-menetelmää, osittain alle-menetelmästä vaan puhutaan yleensä myös sanomalla että laitetaan lihaksen alle, joten se voi sekoittaa.
        Osittain lihaksen alle-menetelmässä se implantti on yläosastaan n. 2/3-osaa lihaksen alla, eivät ole niin jämäkät ja monesti asettuvat luonnollisemmin (eli ei jää niin ylös) kuin verrattuna siihen jos implantti on kokonaan lihaksen alla. Mutta sitten taas verrattuna lihaksen päälle-menetelmään ne implantin yläosan rajat peittyy paremmin kun lihas peittää ne.
        Osittain alle-menetelmässä rintalihasta leikataan siitä lihaksen keskeltä auki.
        Käsittääkseni kokonaan alle-menetelmässä sitä lihasta enemmänkin irroitellaan eikä leikellä? Ainakin näin oon käsittänyt.


    • leyis

      Tulipa tässä mieleen, että kuinka monessa paikassa te muut kävitte konsultaatiossa? Oliko vaikea tehdä päätös, että minkä paikana valitsette?

      Itse kävin kolmen eri paikan konsultaatiossa, kaksi suomalaista klinikkaa ja yksi firma joka välittää leikkauksia Viroon.
      Valinta oli helppo, tiesin heti että haluan mennä sinne viimeiseen, kolmanteen paikkaan jossa kävin konsultaatiossa. Tosin siihen varmaan vaikutti aika paljon se, että pääsin kyseisessä paikassa suoraan kirurgin konsultaatioon ja kun taustatietoa minulla oli jo siinä vaiheessa niin paljon, niin pystyttiin keskittymään siihen että mietittiin sitä sopivaa implanttia (siinä kesti kauan!) ja katseltiin kuvia leikkaustuloksista.

      • Jänskätys

        Minä kävin kahdessa paikassa konsultaatiossa. Molemmat oli hyviä, mutta hinta oikeastaan ratkaisi. Ihan Suomessa leikataan kuitenkin, en halua Viroon.


    • Mureaa

      Yhdessä paikassa kävin ja Suomi oli ainut vaihtoehto mihin minä halusin. Valitsin kokeneen kirurgin pitkälle vain muiden kokemusten ja suositusten perusteella.

    • tissitön

      Yhdessä paikassa minäkin kävin, ihan vaan sen perusteella että haluan Tallinnaan leikkaukseen ja tämä konsultaatiopaikka löytyi omalta paikkakunnalta.

      Tuntuu että tällä hetkellä jännittää enemmän verikoe- ja mammotulokset kuin itse leikkaus. Kamalaa jos ei pääsisikään leikkaukseen!

    • Tyytyväinenmuotoihin

      Joo kyllä voidaan laittaa osittain alle. Mulle laitettiin reilu kuukausi sitten osittain eli 2/3 alle. Tämä tapa on siitä kurja, että kivut on aikas tuntuvat.. Olin ensimmäisen viikon todella kipeä, en pystynyt käymään suihkussa omatoimisesti (en saanut pestyä hiuksia..), en pystynyt avaamaan purkkeja tms., ottamaan lasia kaapista tai mitään tällaista. Sohvalta/sängystä nouseminen oli tuskaa... Mutta viikko leikkauksen jälkeen kivut suorastaan katosivat kuin taivaan tuuliin!! Pieni arkuus tottakai jäi jne., mutta pystyin taas tekemään itse kaiken! :)

      Kävin yhdessä paikassa vaan konsussa ennen tätä lopullista leikkauspaikkaa.. Yllätyin kyllä, että ekassa paikassa ehdottiin täysin eri kokoa ja laittamistapaa, mitä sitten toisessa paikassa, jota kautta lopulta leikkaukseen lähdin.. Onneksi valkkasin tämän jälkimmäisen :)

    • leyis

      Mä olen jäänyt nyt miettimään sitä, että ei tullut missään vaiheessa kirurgin kanssa puheeksi, että pitäisikö rintojen kokoeroa fiksata... Toisen paikan konsultaatiossa väittivät, että ero on niin pieni ettei sille voi mitään tehdä. Nykyinen kirurgikin kyllä huomautti tuosta kokoerosta heti ekassa konsultaatiossa (huomasi sen kyllä ihan silmämääräisesti aika nopeasti), mutta sen jälkeen ei ole tullut asia puheeksi.
      Pitäisiköhän laittaa nyt vielä sähköpostia asiasta..? Jos joudunkin vielä sen takia käymään näyttämässä rintojani paikan päällä vielä kertaalleen.

      Osaisiko joku kertoa, että kuinka pieniä kokoeroja on ylipäänsä korjailtu? Mielestäni ei ole läheskään kokonaisesta kuppikoosta kyse, mutta nyt kun olen kiinnittänyt asiaan enemmän huomiota niin kyllä sen huomaa, että joissain 75B rintaliiveissä kupin koko on pienemmälle rinnalle juuri sopiva, mutta isompi rinta hieman pursuaa kupin yli... :/ Melkein kaikillahan on jonkin verran kokoeroa, mutta kuinka usein yleensä laitetaan eri kokoiset implantit sen takia?

      • Jänskätys

        Mulla on myös kokoeroa rinnoissa ehkä jonkun "puolikkaan kupin" verran. Kävin kahdessa konsultaatiossa ja molemmat kirugit oli sitä mieltä, että toi ero ei ole niin merkittävä että täytyis laittaa erikokoiset implantit. Ja kuulemma se ero "tasoittuu" tavallaan sitten kun on ne implantit eikä sitä huomaa niin helposti kuin nyt.

        Mitenköhän on, saako ennen leikkausta jonkin esilääkityksen siis rauhoittavan ihan rutiinisti?? Vai pitääkö mun sitä erikseen etukäteen pyytää? Mua ainakin jännittää sen verran että ehdottomasti haluaisin sen!!


      • Joulutissit
        Jänskätys kirjoitti:

        Mulla on myös kokoeroa rinnoissa ehkä jonkun "puolikkaan kupin" verran. Kävin kahdessa konsultaatiossa ja molemmat kirugit oli sitä mieltä, että toi ero ei ole niin merkittävä että täytyis laittaa erikokoiset implantit. Ja kuulemma se ero "tasoittuu" tavallaan sitten kun on ne implantit eikä sitä huomaa niin helposti kuin nyt.

        Mitenköhän on, saako ennen leikkausta jonkin esilääkityksen siis rauhoittavan ihan rutiinisti?? Vai pitääkö mun sitä erikseen etukäteen pyytää? Mua ainakin jännittää sen verran että ehdottomasti haluaisin sen!!

        Itse en saanut mitään esilääkitystä. Ei jännittänyt vasta kuin hoitaja laittoi tippaa käteeni. Luin sitten leikkauksesta herättyäni jotain hoitajien lappusta, jossa oli verenpaineeni. Ensin normaali ~100, jonka jälkeen pomppas ~160 asti, kunnes nukahdin. Tais vähän jännittää. Kannattaa pyytää, mutta mä olin pöydällä noin minuutin ajan kunnes unilääke alkoi vaikuttaa. Ei kauan ehtinyt jännittää..


      • Jänskätys
        Joulutissit kirjoitti:

        Itse en saanut mitään esilääkitystä. Ei jännittänyt vasta kuin hoitaja laittoi tippaa käteeni. Luin sitten leikkauksesta herättyäni jotain hoitajien lappusta, jossa oli verenpaineeni. Ensin normaali ~100, jonka jälkeen pomppas ~160 asti, kunnes nukahdin. Tais vähän jännittää. Kannattaa pyytää, mutta mä olin pöydällä noin minuutin ajan kunnes unilääke alkoi vaikuttaa. Ei kauan ehtinyt jännittää..

        Joulutissit, kauan ehdit olla sairaalassa ennen kuin "pääsit" leikkauspöydälle? Jospa siellä ei joutuisi kovin kauan odottamaan... Laitettiinko se tippa käteen vasta leikkauspöydällä?


    • Impressed

      For the best quality and good prices I would consider plastic surgery in Lithuania
      www.plasticsurgeon.lt/en

      • ....

        Jaaha, uusi yrittäjä yrittää kiilata markkinoille. Mainoksia jaettu eri ketjuihin. Kannattaako lähteä "harjoittelukappaleeksi".


    • 17

      minäkään en saanut esilääkitystä vaikka jännitti sikana. Hoitaja sanoi et jouduttais odottaa sen vaikuttamista vielä lisää puoltuntia - 45min niin iskivät leikkauspöydälle ja tipat käsiin. Uni tulikin heti :D tirautin paniikissa muutaman kyyneleen ennen ku se taju lähtikin :D ei siinä mitään tarvitse jännittää, hyvin se menee =) Minä ehdin olla sairaalassa sen verran että kävin pissalla ja kirurgi piirsi viivat tisseihin eli ehkä 15min.

    • leyis

      Mua mietityttää myös tuo esilääkitys, tuntuu että nyt jo vähän jännittää vaikka on vielä 4 vko aikaa leikkaukseen! Mun klinikan ohjeissa lukee että paikalle mennään 1h ennen leikkausta joten siinä on aikaa panikoida. :( Edeltävänä yönä en varmaan saa nukuttua yhtään. Voisi kai tuota esilääkitysasiaakin etukäteen kysäistä kirurgilta.

      Mitenkäs muuten ne kipulääkkeet, mitä lääkkeitä teille leikkauksessa käyneille on annettu leikkauksen jälkeen ja onko tullut ongelmia niistä? Toisella keskustelufoorumilla lueskelin että useampikin valitti kipulääkkeiden aiheuttamaa ummetusta. Joku jopa kehoitti hankkimaan esim. luumumehua tai jotain sitä varten. Ei varmaan yhtään huono idea...

      • Ilmankin selvisi

        Olin Virossa ja ymmärtääkseni esilääkityksen olisi saanut pyynnöstä. Aikaakin jäi hieman ennen leikkaukseen lähtöä, lääkäri kertoi että edellinen leikkaus on vielä kesken kun kävi piirtelemässä rintoihin suunnitelman mukaiset kuviot. Ajattelin ottaa rennosti enkä kysellyt esilääkitystä kun olin tottunut että Suomessa se tuodaan automaattisesti. Juuri kun olin oikaissut vuoteelle, hoitaja tulikin huoneen ovelle ja pyysi mukaansa että nyt leikataan. Kävelin hoitajan perässä leikkaussaliin joka sekin tuntui oudolta kun olin tottunut että kärrätään sängyllä (esilääkityksen vaikutuksen vuoksi). Pitkään ei sittenkään joutunut odottelemaan sillä olin leikkauspöydällä n. 1,5 h siitä kun laiva oli tullut satamaan.

        Kipulääkityksenä sairaalassa annettiin piikki pyllyyn aina kun pyysin sitä, viimeinen juuri ennen satamaan lähtöä. Sairaalasta sain mukaani muutaman aspiriinipohjaisen särkylääkepillerin ja kotona käytin niiden jälkeen Panadolia. Eli tavallisten särkylääkkeiden vuoksi ei tullut mitään ummetusta tms. Ummetukseen on hellävaraisia lääkkeitäkin olemassa (reseptivapaita) joita käytetään mm. suomalaisissa sairaaloissa rutiininomaisesti leikkauspotilaille.


      • Jänskätys

        Soitin klinikalle ja kysyin esilääkityksestä. Eivät kuulemma anna sitä =( Pakko kai sitä on sitten selvitä ilman =/ Melkein itku tuli, kun kuulin etten saa lääkettä. Mun leikkauskutsussa luki, että sairaalaan pitäisi mennä viimeistään 40 min ennen leikkauksen alkua. Mä kanssa luulen ettei edellisenä yönä tule paljoo nukuttua!! Mua ei ole koskaan nukutettu eikä leikattu niin senkin takia jännittää tosi paljon! No, jos saan jännityksessäni paniikkikohtauksen ennen leikkausta niin kai ne sitten jotain rauhottavaa antaa =D


      • leyis
        Jänskätys kirjoitti:

        Soitin klinikalle ja kysyin esilääkityksestä. Eivät kuulemma anna sitä =( Pakko kai sitä on sitten selvitä ilman =/ Melkein itku tuli, kun kuulin etten saa lääkettä. Mun leikkauskutsussa luki, että sairaalaan pitäisi mennä viimeistään 40 min ennen leikkauksen alkua. Mä kanssa luulen ettei edellisenä yönä tule paljoo nukuttua!! Mua ei ole koskaan nukutettu eikä leikattu niin senkin takia jännittää tosi paljon! No, jos saan jännityksessäni paniikkikohtauksen ennen leikkausta niin kai ne sitten jotain rauhottavaa antaa =D

        Mua ei sinänsä se nukutus niin hirveästi pelota kun mut on nukutettu useammankin kerran eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia sen suhteen. Viimeisimmästä nukutuskerrasta tosin on kyllä jo kymmenisen vuotta.
        Joka tapauksessa kuitenkin jännittää, jännitän sitä heräämistä ja sitä kun on niin vaikea ennustaa että millaisessa kunnossa sitä tulee sen leikkauksen jälkeen olemaan. Ja jännitystä lisää se että täytyy yksin mennä sinne klinikalle, ei ole saattajaa silloin aamulla henkisenä tukena. Lähtiessä onneksi on.
        Jos on paniikki päällä niin varmaan kannattaa heti siellä paikan päällä ilmoittaa hoitohenkilökunnalle että on tosi kova jännitys päällä niin osaavat sitten suhtautua ja ehkä vähän rauhoitellakin paremmin. Kyllä siellä varmasti käy aika monta panikoivaa ihmistä ja ovat tottuneet siihen! Ja siinä paniikissa iskee varmasti kaikkia epävarmuuden ajatuksia, mä yritän psyykata itseäni niin että osaan varautua siihen että on kova tunnemyräkkä sekä ennen että jälkeen leikkauksen. Tai sitten mä vaan jännitän jännitykset pois nyt hyvissä ajoin etukäteen ja leikkauspäivänä en enää edes tajua että se on oikeasti tapahtumassa :D


      • 17
        leyis kirjoitti:

        Mua ei sinänsä se nukutus niin hirveästi pelota kun mut on nukutettu useammankin kerran eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia sen suhteen. Viimeisimmästä nukutuskerrasta tosin on kyllä jo kymmenisen vuotta.
        Joka tapauksessa kuitenkin jännittää, jännitän sitä heräämistä ja sitä kun on niin vaikea ennustaa että millaisessa kunnossa sitä tulee sen leikkauksen jälkeen olemaan. Ja jännitystä lisää se että täytyy yksin mennä sinne klinikalle, ei ole saattajaa silloin aamulla henkisenä tukena. Lähtiessä onneksi on.
        Jos on paniikki päällä niin varmaan kannattaa heti siellä paikan päällä ilmoittaa hoitohenkilökunnalle että on tosi kova jännitys päällä niin osaavat sitten suhtautua ja ehkä vähän rauhoitellakin paremmin. Kyllä siellä varmasti käy aika monta panikoivaa ihmistä ja ovat tottuneet siihen! Ja siinä paniikissa iskee varmasti kaikkia epävarmuuden ajatuksia, mä yritän psyykata itseäni niin että osaan varautua siihen että on kova tunnemyräkkä sekä ennen että jälkeen leikkauksen. Tai sitten mä vaan jännitän jännitykset pois nyt hyvissä ajoin etukäteen ja leikkauspäivänä en enää edes tajua että se on oikeasti tapahtumassa :D

        minut siis leikattiin suomessa ja kävelin kyllä ihan itse leikkauspöydälle ja siinä sitten mittas hoitaja verenpaineen ym..ei mua kärrätty millään:D heräämisen jälkeen olin muutaman tunnin aika tokkurassa mutta kipulääkkeitä sain heti ku silmät aukes. kotiin sain antibioottireseptin sekä kaks kipulääkereseptii ja panacodia menikin 2 vkoa mutta joo vatsalle suosittelen esim visiblin kuituja:)


      • 17
        leyis kirjoitti:

        Mua ei sinänsä se nukutus niin hirveästi pelota kun mut on nukutettu useammankin kerran eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia sen suhteen. Viimeisimmästä nukutuskerrasta tosin on kyllä jo kymmenisen vuotta.
        Joka tapauksessa kuitenkin jännittää, jännitän sitä heräämistä ja sitä kun on niin vaikea ennustaa että millaisessa kunnossa sitä tulee sen leikkauksen jälkeen olemaan. Ja jännitystä lisää se että täytyy yksin mennä sinne klinikalle, ei ole saattajaa silloin aamulla henkisenä tukena. Lähtiessä onneksi on.
        Jos on paniikki päällä niin varmaan kannattaa heti siellä paikan päällä ilmoittaa hoitohenkilökunnalle että on tosi kova jännitys päällä niin osaavat sitten suhtautua ja ehkä vähän rauhoitellakin paremmin. Kyllä siellä varmasti käy aika monta panikoivaa ihmistä ja ovat tottuneet siihen! Ja siinä paniikissa iskee varmasti kaikkia epävarmuuden ajatuksia, mä yritän psyykata itseäni niin että osaan varautua siihen että on kova tunnemyräkkä sekä ennen että jälkeen leikkauksen. Tai sitten mä vaan jännitän jännitykset pois nyt hyvissä ajoin etukäteen ja leikkauspäivänä en enää edes tajua että se on oikeasti tapahtumassa :D

        minut siis leikattiin suomessa ja kävelin kyllä ihan itse leikkauspöydälle ja siinä sitten mittas hoitaja verenpaineen ym..ei mua kärrätty millään:D heräämisen jälkeen olin muutaman tunnin aika tokkurassa mutta kipulääkkeitä sain heti ku silmät aukes. kotiin sain antibioottireseptin sekä kaks kipulääkereseptii ja panacodia menikin 2 vkoa mutta joo vatsalle suosittelen esim visiblin kuituja:)


      • Ilmankin selvisi
        17 kirjoitti:

        minut siis leikattiin suomessa ja kävelin kyllä ihan itse leikkauspöydälle ja siinä sitten mittas hoitaja verenpaineen ym..ei mua kärrätty millään:D heräämisen jälkeen olin muutaman tunnin aika tokkurassa mutta kipulääkkeitä sain heti ku silmät aukes. kotiin sain antibioottireseptin sekä kaks kipulääkereseptii ja panacodia menikin 2 vkoa mutta joo vatsalle suosittelen esim visiblin kuituja:)

        Minulla on kokemusta suomalaista sairaaloista vain julkiselta puolelta, yksityispuolella minua ei ole koskaan nukutettu joten en tunne heidän käytäntöjään nukutustilanteessa. Eräänkin kerran tuli hämmentävä tilanne kun osastolla oli annettu esilääkitys ja kärrättiin vuoteella leikkausosastolle. Leikkausosastolla jouduin odottamaan jonkin aikaa ennen operaation alkua ja siinähän tuli jo asiaa vessaan. Hoitaja käski odottaa hetken että esilääkityksen vaikutus hieman vähenisi ja päästi vessaan vasta juuri ennen leikkausta että pystyin kävelemään.

        Suomessa näyttää tuo antibioottien määräminen olevan rutiinia, Virossa käydessäni rintaleikkauksessa, antibiootteja ei annettu enää leikkauksen jälkeen (leikkaussalista en tiedä) eikä kirjoitettu reseptiä kotiin, eikä tullut mitään tulehduksia.


      • leyis
        17 kirjoitti:

        minut siis leikattiin suomessa ja kävelin kyllä ihan itse leikkauspöydälle ja siinä sitten mittas hoitaja verenpaineen ym..ei mua kärrätty millään:D heräämisen jälkeen olin muutaman tunnin aika tokkurassa mutta kipulääkkeitä sain heti ku silmät aukes. kotiin sain antibioottireseptin sekä kaks kipulääkereseptii ja panacodia menikin 2 vkoa mutta joo vatsalle suosittelen esim visiblin kuituja:)

        Kiitos suosituksesta, tuo Vi-Siblin vaikuttaa hyvältä! On nimittäin huonoja kokemuksia noista rankemmista lääkekuureista, jos Panacodeja vetelen taas niin köpelösti käy. Antibioottien kanssa sama homma, kuurin yhteydessä aina pakko syödä maitohappobakteereja...
        Noh, jospa mulla kävis tuuri ja ei tosiaan kivut olis kauheen kummoisia ja pärjäisin suht vähäisellä lääkemäärällä niin kroppa kestäisi paremmin.


    • esilääke yes

      Minut leikattiin Suomessa ja sain esilääkkeen ennen leikkaussaliin menoa ja klinikalta jo edelliseksi yöksi nukahtamislääkkeen. Sanoivat, että jos takana huonosti nukuttu yö, on leikkauksesta kipeämpi. En varmasti olisi nukkunut silmäystäkään muuten eli olin tosi tyytyväinen kun sain kukuttua 8 tunnin unet.

      • leyis

        Tämä oli tosi hyvä tietää! Itsekin mietin jo aiemmin että voi kun voisi saada jotain siihen nukahtamiseen edeltäväksi yöksi, mutten varmaan olisi viitsinyt sen perään kysellä. En tosin ole vielä näistä yksityiskohdista muutenkaan kirurgin kanssa keskustellut, pari viikkoa ennen leikkausta pitäisi tulla mulle yhteydenotto joten kyselenpä siinä samalla sitten itsekin jos onnistuisi noin!


    • Joulutissit

      Jänskätys, leikkaus oli vähän myöhässä että olisinko odottanu kaikkiaan 1,5h. Tippa laitettiin heti leikkauspöydälle mennessä. Muakaan ei koskaan ennen oltu nukutettu tai leikattu. Luulin, että ois jännittäny enemmän, mut kaikki kauhu iskikin vasta tosiaan siihen pöydälle noustessa :D

      Leikkauksen jälkeen annetut lääkkeet ei aiheuttaneet mitään sivuvaikutuksia. Olisi vaan pitänyt pyytää unilääke aiemmin, koska pyydettyäni en sitä enää saanut (kello oli 5 aamulla). Leikkaus oli kolmen tienoilla, poikaystävä kävi kahtomassa seiskan aikoihin, kun pysyin joten kuten hereillä puoli tuntia, josta nukuin torkkuen aina puolille öin saakka. Eihän siinä enää yöllä uni tullu, kun koko päivän nukkunu...

    • Jänskätys

      Mitäs te otatte mukaan sairaalaan?? Leikkauskutsussa luki, että pitäisi ottaa mukaan tossut ja aamutakki. Mut kai sinne nyt muutakin tarvitsee? Hammasharjat yms. =D Aamutakkia mulla ei ole enkä nyt luultavasti sitä käy tota varten erikseen ostamassa, eiköhän luulisi pärjäävän ilman.

    • Joulutissit

      Mulla oli mukana tossut, aamutakki (tarpeellinen, koska muuten pylly ois näkyny koko kansalle vessaan mennessä :D), puhtaat pikkupöksyt, hammasharja ja rennot, helposti puettavat vaatteet. Eipä kai muuta... Niin, ja tukisukat.

    • Jänskätys

      Joulutissit, eikö sieltä sairaalasta saanut mitään housuja? =D Kai sieltä jotkut kuteet kuitenkinn sairaalan puolesta saa päälle? Pitäsköhän se aamutakki sittenkin hommata... Kannattaako kännykkä jättää kotiin?

      • Muisti pätkii

        Virolaisessa sairaalassa sai aamutakin ja yöpaidantapaisen vaatteen. Ei ollut selästä auki vaan vedettiin olkapäiltä alas vyötärölle. Muistaakseni olin omissa pikkupöksyissäni.

        Mahdollisimman vähän tavaraa mukaan jo senkin vuoksi ettei ole painavaa kannettavaa. Kannattaa selvittää saako tavaroitaan lukon taakse jos ottaa kännykkää tai muuta arvotavaraa. Tuolta osin en muista miten oli Virossa, kännykkä oli oltava jo siksikin että sai tarvittaessa yhteyden kuljetukseen ja sairaalaan (kuljettaja jopa soitti minulle). Arvotavarat taisi olla osaston "respassa" (en muista enää) kun kaappia ei saanut lukkoon.


    • 7099709709

      Mitä maksoi suomessa Voiko Kela korvata, jos on todella er kokoa?

    • Joulutissit

      Jänskätys, en mä ainakaan mitään housuja saanut. Se kaapu päällä huitelin, toki oli omat pikkarit :D Kännykkä oli myös mukana.

    • liana

      Itellä on konsultaatio tänään! Jännittää sekin jo ihan kauheen paljon. Miten mahtaa enään olla leikkauksen suhteen :)

      • liana

        Onko jotain ohjeita näin vasta konsultaatioon menijälle? Aina isompi koko ainakin? :)


      • leyis
        liana kirjoitti:

        Onko jotain ohjeita näin vasta konsultaatioon menijälle? Aina isompi koko ainakin? :)

        Kysy kaikki tyhmimmätkin kysymykset mitä mieleen juolahtaa.
        Kypsyttele rauhassa konsultaatiossa saamiasi tietoja ja varaudu menemään uudestaan konsultaatioon, harvemmin sitä ekalla kerralla saa kaikkea selvitettyä.

        Mikäli (ensimmäisen) konsultaation tekee joku muu kuin kirurgi, kannattaa muistaa ettei kyseinen henkilö pysty välttämättä tekemään kunnollista arviota. Tällöin konsultaatio on vain suuntaa-antava ja voi muuttua kovastikin kun tapaat
        sinut leikkaavan kirurgin.

        Suosittelen myös todella paljon käymään useamman eri firman konsultaatiossa, jotta pystyt paitsi vertailemaan palveluita myös saamaan mahdollisimman kattavasti tietoa ja saamaan useamman henkilön (konsultin/kirurgin) mielipiteen implantin valinnasta ja sijoitustavasta.

        On ehdottoman tärkeää, että selvittää kaikki tarvittavat tiedot itselleen mahdollisimman tyhjentävästi. Monista asioista on mm. eri kirurgeilla ihan omia mielipiteitään, joten kannattaa myös itsekseen tehdä vähän taustatutkimusta.


    • Priya

      Itse kävin leikkauksessa viron puolella noin neljä vuotta sitten. Konsultaatiossa kaavailtiin about 300cc mutta kirurgi sanoi suoraan että laitetaan 350-370cc. Lopputulos oli sitten 365cc osittain lihaksen alle ja kun rinnat olivat ekat kuukaudet ihan turvonneet niin näyttivät luonnottoman isoilta (toki olivat jäykät kun turvoksissa). Vasta noin puolen vuoden päästä rinnat alkoivat näyttää siltä miltä ne näyttävät nytkin eli ns. normaaleilta.
      Leikkaus jännitti ihan hulluna, mutta onneksi minulla oli saattaja mukana. Ilman saattajaa en olisi kipuineni edes selvinnyt. Koskaan ei ole sattunut niin paljon! Tosin lihaksen päälle laitettaessa kipu ei kuulemma ole niin kova ollenkaan.

      Lähtötilanne minulla oli 70b ja lopputulos 70DD.

      Sen mitä olen huomannut näiden vuosien saatossa on että tähän kokoon "tottuu", eikä se tunnu omasta mielestäni enää ollenkaan isolta. Tiedän, kuulostaa ehkä hullulta, mutta niin se on.
      En kuitenkaan aijo mennä uusintaleikkaukseen vielä pariin vuoteen varmaankaan. Joskus sitten ehkä lisää täytettä jos ja kun siltä tuntuu. :)

      Tsemppiä kaikille leikkauksiin ja älkää turhaan jännittäkö tulevaa kokoa. Kyllä kirurgi osaa parhaiten sanoa mikä koko on hyvä ja jos vuosien päästä haluaa vielä lisää volyymia niin ainahan sitä voi käydä ottamassa. ;) 300cc ylöspäin on kuitenkin ihan reilusti tavaraa sinne tissiin. :)

    • Jäskätys

      Minä sitten käväisin eilen leikeltävänä! Ja hengissä edelleen =D Mutta kivut oli ja on edelleen kyllä aika kamalat!! =/ Ei näihin oikeen lääkkeet auta =( Mutta jospa se tästä.. Nukkumisesta saa vain haaveilla.
      Yllätyksekseni en sitten loppujen lopuksi jännittänyt leikkausta ennen sairaalassa ollenkaan niin paljon kuin alunperin pelkäsin =)

    • Zonzie

      Minulla kivut oli siedettävät, ei mitään verrattuna synnytyskipuihin! Pahempaa odotin.

    • liana

      Itselläni meni konsultaatio hyvin myös. Lähtötilanne minulla on kiinteä pieni B, toiveena D.
      Kirurgi antoi kolme vaihtoehtoa 320, 370 ja 410. Kirurgi itse sanoi että hän minun kuvauksen perusteella sulkisi kokonaan pois tuon 320.
      Minulle tulossa implantti kokonaan lihaksen alle. Olen lukenut netistä tosi paljon näitä keskusteluja ja huomannut että todella vähän enää laitetaan kokonaan lihaksen alle näitä... On alkanut mietityttää että miksi minulle sitten tulisi lihaksen alle? Olen myös lukenut että lihaksen alle laitettaessa rinnoista ei koskaan tule ns. "pehmeät". Paljon pehmeämpi lopputulos tulee kun laittaa päälle tai puoliksi alle?

    • LiNNea

      Tervehdys kaikille!

      Itse olen jo pitkään suunnitellut leikkausta ja tarkoitus olisi alkaa varaamaan konsultaatio aikoja. Haluan konsultaation muutamasta eri paikasta, on sitten varaa valita mikä tuntuu parhaimmalta. Suomen ja Viron lisäksi olen harkinnut Ruotsia..

      Mitä mieltä olette Ruotsista? Onko kenelläkään kokemuksia? :)

    • tuikkusama

      lianalle: Minulla laitettiin lihaksen alle suomessa ja 450cc (vaihtoehtona oli myös 410) mutta siis pääsin että otan isomman juuri leikkaus aamuna ja onneksi otin isomman. Suosittelen sinullekin, näihin tottuu aika nopeasti ;) Mutta minulle siis syyksi lihaksen alle laitettuna oli se että rintakehässä ei juurikaan rasvaa ja omat tissit oli rumat roikkuvat ajokoiran korvat. Kuitenkin olen imettänyt usemman vuoden lapsia niin rinnoissa on ollut aikanaan kokoa sen d: kupinkin verran joten päälle ei voinut laittaa koska se rinta alkaisi roikkumaan ikävän näköisenä hyvinkin pian. Ja vaikka nämä koville tuntuukin niin on nää tuplasti paremmat kun luomut ollut ikinä. Oon ihan rakastunut näihin :D

    • mulla päällä

      Kokonaan lihaksen alla on kiinteämpi kuin päällä tai osittain alla (tai se osa siinä joka on päällä eli alaosa). Kun on tuo osittain alla-vaihtoehto, ei nykyään tosiaan juuri laiteta kokonaan alle, osittain ei ala roikkumaan ja implantti ei näy koska se näkyvä osa eli yläosa on lihaksen alla. Liana, kysy kirurgiltasi miksi haluaa kokonaan alle, ja käy kysymässä myös toisen kirurgin mielipide.
      Itselleni laitettiin päälle.

    • liana

      Kirurgi sanoi että haluaa laittaa alle, koska jos mahdollisesti saisinkin lapsia (tällä hetkellä hyvin huono mahdollisuus) niin kapseloitumisriski on pienempi kuin päällä. Ja muutenkin kuulema riski on pienempi alla kuin päällä?
      Mitä näitä viestiketjuja lukee niin tuntuu että kaikki kyllä sanoo että kahdesta vaihtoehdosta AINA isompi. Jotenkin tuo 410 vaikuttaa niin isolta... hmmm :) NO, onneksi on vielä leikkaukseen aikaa ja on aikaa miettiä. Saliin tilataan kahta kokoa 370 ja 410.

      • Jänskätys

        liana: tosiaan se isompi koko kannattaa aina ottaa!! Itselläni on osittain lihaksen alla 410cc ja jo nyt olen sitä mieltä, että enemmänkin olisi voinut laittaa (leikkauksesta vasta n. viikko), vaikka ennen leikkausta hieman pelkäsin, että tulis hiukan liian isot. Nää on ihan sopivat kyllä, mutta isommatkaan ei olisi olleet yhtään huonot! =) Mulla kun lähtötilanne oli imetetty AA/A-kuppi, niin nyt on C-kuppi.


      • liana
        Jänskätys kirjoitti:

        liana: tosiaan se isompi koko kannattaa aina ottaa!! Itselläni on osittain lihaksen alla 410cc ja jo nyt olen sitä mieltä, että enemmänkin olisi voinut laittaa (leikkauksesta vasta n. viikko), vaikka ennen leikkausta hieman pelkäsin, että tulis hiukan liian isot. Nää on ihan sopivat kyllä, mutta isommatkaan ei olisi olleet yhtään huonot! =) Mulla kun lähtötilanne oli imetetty AA/A-kuppi, niin nyt on C-kuppi.

        Itselläni on lähtötilanne kiinteä pieni B-kuppi, niin kannattaa varmaan ottaa 410? Ja itselläni kirurgi on suunnitellut että laitetaan kokonaan lihaksen alle. Jotenkin pelottaa että jos tuolla 410:llä tulee liian isot. Toisaalta en liian pieniäkään halua koska leikkaus ei todella ole ilmainen niin siksi haluaisi heti tietenkin täydelliset :)


      • leyis
        liana kirjoitti:

        Itselläni on lähtötilanne kiinteä pieni B-kuppi, niin kannattaa varmaan ottaa 410? Ja itselläni kirurgi on suunnitellut että laitetaan kokonaan lihaksen alle. Jotenkin pelottaa että jos tuolla 410:llä tulee liian isot. Toisaalta en liian pieniäkään halua koska leikkaus ei todella ole ilmainen niin siksi haluaisi heti tietenkin täydelliset :)

        liana:
        Millaiset sun mitat on? Riippuu tosi paljon mm. pituudesta, painosta ja rintakehän ympäryksestä miten se implantti kroppaan uppoaa. 410cc:lla luulisi kyllä joka tapaksessa tulevan se D-kuppi vähintään. Pienemmässä kropassa luulis tulevan jo isompi kuppikoko.
        Kumpi pelottaa enemmän, se että tulee liian isot vai että tulee liian pienet?

        Kannattaa ottaa huomioon, että vaikka koko tuntuisikin nyt isolta, niin kaikkihan yleensä sanoo, että siihen tottuu tosi nopeasti. Plus sitten se, että sanotaan lihaksen alle laiton vievän implantin volyymista pois n. 10%.

        Mä valitsin itse isoimman koon minkä kirurgi sanoi suostuvansa laittamaan ilman mitään vastalauseita (350cc), mulla toiveena reilusta 75B:stä vähintään D-kuppiin, mutta kyllä mä nyt olen riisisizereiden kanssa näprätessä todennut että on erittäin mahdollista että tulee isompikin kuppikoko. Mua ei tosin niin tarkkaan kiinnosta se rintaliivien koko, vaan oon katsonut että toi implanttikoko nyt näyttäisi hyvältä mulla. Tietty mitä isompi kuppikoko tulee niin sitä epätodennäköisempää on, että alan heti haaveilla isommista implanteista... :D


      • Jänskätys
        liana kirjoitti:

        Itselläni on lähtötilanne kiinteä pieni B-kuppi, niin kannattaa varmaan ottaa 410? Ja itselläni kirurgi on suunnitellut että laitetaan kokonaan lihaksen alle. Jotenkin pelottaa että jos tuolla 410:llä tulee liian isot. Toisaalta en liian pieniäkään halua koska leikkaus ei todella ole ilmainen niin siksi haluaisi heti tietenkin täydelliset :)

        liana: sä oot lyhyempi kuin minä eli ehkä sulla se 410 tekee enemmän kuin mulla. Mun mitat on n. 172/65 ja mulla 410cc teki n. 3 kokoa isommat rinnat eli alunperin oli rintsikoiden koko 75 AA/A ja nyt on (75/)80 C eli mulla on nyt sen kokoiset rinnat kuin ennen raskauksia ja imetyksiä =) Mutta hieman isommatkin ois voinut laittaa, ei nää mun kropassa näytä mitenkään isoilta varsinkin jos nää vielä tästä pienenee, kun turvotus laskee (tosin mun mielestä näissä ei kovin paljoo turvotusta ole ollutkaan).


      • liana
        Jänskätys kirjoitti:

        liana: sä oot lyhyempi kuin minä eli ehkä sulla se 410 tekee enemmän kuin mulla. Mun mitat on n. 172/65 ja mulla 410cc teki n. 3 kokoa isommat rinnat eli alunperin oli rintsikoiden koko 75 AA/A ja nyt on (75/)80 C eli mulla on nyt sen kokoiset rinnat kuin ennen raskauksia ja imetyksiä =) Mutta hieman isommatkin ois voinut laittaa, ei nää mun kropassa näytä mitenkään isoilta varsinkin jos nää vielä tästä pienenee, kun turvotus laskee (tosin mun mielestä näissä ei kovin paljoo turvotusta ole ollutkaan).

        Saako Jänskätys kysyä missä/kenellä olet ollu leikkauksessa? :)
        Olen kyllä itse niin sekaisin näiden valintojen kanssa että...


      • Jänskätys
        liana kirjoitti:

        Saako Jänskätys kysyä missä/kenellä olet ollu leikkauksessa? :)
        Olen kyllä itse niin sekaisin näiden valintojen kanssa että...

        liana: Asko Salmi leikkasi =)


      • liana
        Jänskätys kirjoitti:

        liana: Asko Salmi leikkasi =)

        Hänen nimi esiintyy kyllä useasti täällä palstoilla ja paljon hyvää hänestä kirjoitetaan! Itse en ole hänelle menossa ja toivon että ei ole tarviskaan sitten mennä korjauttamaan ym. :)
        Tänään yritettiin soittaa sairaalasta leikkausaikaa mutta en tietenkään töiden takia ehtinyt vastaamaan.
        Onko kuinka pitkiä sairaslomia ihmisillä ollut? Itse työskentelen tietokoneella koko päivän, joten kauankohan joudun olemaan töistä poissa?


    • liana

      Kyllähän noi kaikki mitattiin mutta en nyt millään muista rintakehän ympärystä esim. mutta pituus ja paino 164/66.
      Toi on muuten hyvä kysymys että kumpi pelottaa enemmän: liian pienet vai liian suuret.. Ehkä kuitenkin liian suuret pelottaa koska en halua olla mikään työpaikan "silikoniblondi".
      Hyvä tietää toi 10%.. Hmm... Eihän sitä ketään voi mun puolesta päättää mutta tää on niin vaikeeta. Ainahan sitä sanotaan että aina se isompi vaihtoehto.
      Sinulla leyis leikkaus on jo lähellä? Eikö parin viikon päästä ollut leikkaus? Jännittääkö jo? :)

      • leyis

        En sitten mene takuuseen siitä kuinka totta toi -10% juttu on, mutta mä olen kuullut/lukenut että ihan jotkut plastiikkakirurgitkin on sanonut näin.

        410cc kuulostaa suht isolta 164-senttiselle, mutta tottakai paino ja rinnanympärys vaikuttaa ja voi tehdä siitä ihan maltillisen näköisenkin.
        Toi koon arviointi on niin auttamattoman vaikeaa... Kannattaa oikeasti varmistaa, että sille kirurgille menee sitten ihan selkeästi perille mitä kokoa ja muutenkin minkä tyylistä lopputulosta hakee. Se se kuitenkin paras on sitä implanttikokoa arvioimaan.

        Mun kirurgi suositteli mulle aluksi jotain 300cc:n luokkaa, mutta sitten kun toitotin sitä, että mä pelkään eniten sitä että lopputulos on liian pieni niin päädyttiin siihen 350cc:hen.

        Mulla on leikkaukseen tosiaan vielä pari viikkoa, kirurgi sanoi ottavansa muhun yhteyttä 2 viikkoa ennen leikkausta (saan lisätietoja leikkauspäivän aikataulusta
        ja ilmeisesti se vähän tarkisteleekin etten ole muuttanut mieltäni), joten odottelen vaan sitä yhteydenottoa nyt.
        En mä oikein ole tainnut vieläkään sisäistää tätä koko leikkauksen lähenemistä, mulla on niin kiirettä nää 2 viikkoa muutenkin, että tuntuu ettei edes ehdi stressata sitä leikkausta kunon niin paljon muutakin stressiä...

        Mä kyllä kauhulla odotan sitä paranemisvaihetta, pelkään että ne rinnat näyttää aluksi niin järkyille että en kestä edes katsoa niitä... Mä säikyttelin itseäni
        katsomalla yhtä YouTube-videota suurennettujen rintojen paranemisvaiheista ja se video oli aika karua nähtävää. Mutta toisaalta eipähän sitten tule yllärinä jos mullakin on sellaiset törkeät monsteritissit aluksi.


    • riawq

      ^Mikä on videon linkki? Olisi kiva nähdä se itsekin. :)

    • liana

      Juu täytyy vielä jutella sen kirurgin kanssa tästä koko asiasta tarkemmin. Onneksi mulle tilataan kuitenkin kolmea eri kokoa niin on sitten valinnan varaa eikä tarvitse vielä hetkeen päättää mitään :)
      Ja tosiaan tollanen linkki olis kiva nähdä. Löytyykö ihan jollain "augmentation recovery" ? (näin todella hienosti suomalaisittain ajateltuna :D)

      • leyis

        Löytyy sellaisesta osoitteesta kuin http://www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch?v=kIUBs4iqNwA , sen katselu vaatii kirjautumisen sisään. Jos toi osoite ei jostain syystä toimi niin videon nimi on Stages of Healing After Breast Augmentation. Siinä on siis joku rintojen suurennuksen läpikäynyt nainen kuvannut parantumistaan ja koonnut kuvista videon.


      • leyis
        leyis kirjoitti:

        Löytyy sellaisesta osoitteesta kuin http://www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch?v=kIUBs4iqNwA , sen katselu vaatii kirjautumisen sisään. Jos toi osoite ei jostain syystä toimi niin videon nimi on Stages of Healing After Breast Augmentation. Siinä on siis joku rintojen suurennuksen läpikäynyt nainen kuvannut parantumistaan ja koonnut kuvista videon.

        Toi video kyllä auttaa tosi hyvin havainnollistamaan sitä miten ne rinnat muuttuu ihan totaalisesti parantumisen ja implanttien asettumisen myötä.
        Oikeesti kyllä tosi hyvä että näin ton videon ennen leikkausta, tietääpähän mitä odottaa! En sitten pelästy kun rinnat näyttää suorakuutioilta :D
        Eihän kaikilla tietenkään välttämättä näytä tuolta leikkauksen jälkeen, mutta mä oon henkisesti varautunut siihen etten ehkä voi näyttää mun rintoja yhtään kenellekään (hoitohenkilökuntaa lukuunottamatta) useampaan kuukauteen...


    • liana

      Täytyy kyllä sanoa että oli ihan erilainen kuin kuvittelin! Todella kauan olivat ylhäällä. Sen jälkeen kun laskeutui niin näytti hyvältä! Mutta tosiaan, hyvä esimerkki!

    • Joulutissit

      Yllä oleva video kuvas kyllä hyvin toipumisvaiheita. Itsellä ei ollu ihan noin paha "rinnat ylösalasin" -ilmiötä, onneksi. Oisin todella säikähtäny jos noin ois ollu :D Oon kyllä kade ton videon rintojen arville! Mulla leikkauksesta tulee pian 9kk eikä arvet vieläkään näytä yhtä vaaleille, ja ovat kyllä pidemmätkin. Noh, odotellaan... :)

      liana, ei asko salmea turhaan kehutakaan ;) nim. askolla käynyt.

    • ...

      Mulle laitettiin yli 600 implantit ja olen myös 164 cm ja 66 kg. Leveät hartiat tasoittavat niin, ettei edes lääkärit usko niitä 400 isommaksi. Löysissä vaatteissa eivät kiinnitä mitään huomiota, mutta liiveillä sa kyllä korostettua.

    • leyis

      Mulla taas pyörii mielessä se, että mulle tulee varmaan liian pienet. :(
      Mä olen nyt lueskellut tota yhtä jenkkifoorumia ja siellä kyllä on PALJON naisia joille on laitettu omaa rintaa leveämpiä implantteja, mikä on mun mielestä aika yllättävää. Mutta ensinnäkään mä en halua ottaa sitä riskiä että se liian ison implantin tunkeminen aiheuttaa kamalan lopputuloksen ja toiseksi, mä en usko että yksikään suomalaiskirurgi siihen edes suostuisi.

      Ihan kauhea pessimismi iskenyt nyt ton koon suhteen. Oikeesti melkeinpä jo ärsyttää etukäteen. Tän hetken fiilikset on ne, että toivon vaan ettei se lopputulos niillä 350cc:n implanteilla ole niin olematon että pettyisin ihan hirveän pahasti. Mut hitto sitten vaan täytyy mennä uusintaleikkaukseen, vaikka se kyllä sitten kirpaisee jo jonkin verran mun budjetissa jos pitää parin vuoden sisällä vielä mennä uusimaan. :/

    • liana

      Nimimerkki ... : Voitko kertoa hieman leikkauksesta, päällä, alla vai puoliksi? Ym.
      Kiinnostaisi tietää kun olet kanssani samankokoinen. Tietenkään sitä ei voi verrata koskaan näin koska voimme olla ruumiinrakenteeltamme ihan erilaiset. Mutta silti :)

    • Wanhempi nainen

      Otan osaa tähän keskusteluun, koska monet tuntuvat miettivän kuumeisesti implantin kokoa.
      Itse olen ollut leikkauksessa puolitoista vuotta sitten (tammi -11) ja annoin kirurgille vapaat kädet koon ja mallin suhteen, koska hänhän on asiantuntija siinä hommassaan ja nähnyt lopputuloksia vuosikausien ajan. Lopuksi kävimme kuitenkin keskustelua koosta, koska minä nimenomaan halusin luonnolliset ja suht pienet, koska lähtötilanne oli melkeinpä rinnaton. (80AA, 164cm/57kg) Laitettiin Natrellen FF 255 (lihaksen alle koska olen suht hoikka), enkä olisi suurempia missään nimessä halunnut. Kirurgikin myönsi myöhemmin, että tämä koko oli juuri sopiva.
      Olin jo 47 vuotias ja vuosikausia pohtinut leikkausta. Välillä hylännyt ja taas innostunut. Sitten vain päätin uskaltaa vaaroista huolimatta. Olen onnellinen että uskalsin. Päivääkään en ole katunut, enkä pois antaisi. Olisi vain pitänyt tehdä se jo 15 vuotta aikaisemmin...
      Punnitsin kauan eri asioita ja mietin paikkaa minne mennä. Halusin ehdottomasti leikkauksen suomessa. Selasin nettiä ja etsin leikkaavia lääkäreitä. Päädyin Jyväskylään ja Asko Salmeen ja voin vain todella lämpimästi suositella! Mitään vaivoja ei ole ollut ja lopputulos on täydellinen. Leikkaus tehtiin torstaina, kotiin pääsi perjantaina ja maanantaina menin töihin :-) Toimistotöitä.
      Kiinteämmäthän nämä silikonirinnat on kuin luomut ja tunto ei ole ainakaan vielä täysin palautunut rintojen alapuolelle (nännin ja arven väliselle alueelle). Mutta siitä en välitä. Tunnen nyt olevani nainen naisten joukossa. Voin ostaa mitä rintaliivejä tahansa (ennen oli tuskan takana), vaatteet istuvat päälläni ja voin käydä uimassa häpeilemättä rinnattomuuttani.

      Hyvää syksyä kaikille!

    • liana

      Apuaaaaaa, leikkaus on 27.9 :) Tää on aina ollu tätä ajatustasolla leikkimistä niin nyt se ihan oikeesti on niin konkreettista. Jännittää nyt jo ihan älyttömästi :D Toivottavasti tämä jännitys tästä helpottaa että pysyn hengissä siihen leikkaukseen asti :)

      • leyis

        Mä sain maanantaina ihan yhtäkkiä sellaisen ihan hirveän jännityskohtauksen, vois ehkä sanoa jopa paniikkikohtauksen... Yhtäkkiä tajusin että mun leikkaus on ensi viikolla ja tajusin koko homman ja mietin sitä leikkaustilannetta ym ja mulle iski niin järjetön jännitys päälle, että alkoi ihan huimaamaan ja tuli pahoinvoiva olo. Se meni kyllä sitten lopulta ohi, mutta kauhistuttaa että mitenhän mä selviän sinne klinikalle ja leikkaukseen asti jos nyt jo tuli noin kauhea paniikki päälle. Onneks mulla on klinikan ja kodin välillä matkaa vaan jotain 4-5km jonka varmaan sitten leikkauspäivän aamulla hurautan taksilla, niin ei tarvitse matkalla panikoida niin paljon. Nyt on leikkausaikakin jo tiedossa, kirurgini leikkaa samana päivänä myös toisen potilaan, minut laitettiin ensimmäiseksi (onneksi, parempi että pääsen leikkaukseen mahdollisimman aikaisin sinä päivänä!). Kirurgi tulee kokeilemaan menisikö yhtä kokoa isompikin implantti, 350cc on nyt sovittu minimiksi.


      • liana
        leyis kirjoitti:

        Mä sain maanantaina ihan yhtäkkiä sellaisen ihan hirveän jännityskohtauksen, vois ehkä sanoa jopa paniikkikohtauksen... Yhtäkkiä tajusin että mun leikkaus on ensi viikolla ja tajusin koko homman ja mietin sitä leikkaustilannetta ym ja mulle iski niin järjetön jännitys päälle, että alkoi ihan huimaamaan ja tuli pahoinvoiva olo. Se meni kyllä sitten lopulta ohi, mutta kauhistuttaa että mitenhän mä selviän sinne klinikalle ja leikkaukseen asti jos nyt jo tuli noin kauhea paniikki päälle. Onneks mulla on klinikan ja kodin välillä matkaa vaan jotain 4-5km jonka varmaan sitten leikkauspäivän aamulla hurautan taksilla, niin ei tarvitse matkalla panikoida niin paljon. Nyt on leikkausaikakin jo tiedossa, kirurgini leikkaa samana päivänä myös toisen potilaan, minut laitettiin ensimmäiseksi (onneksi, parempi että pääsen leikkaukseen mahdollisimman aikaisin sinä päivänä!). Kirurgi tulee kokeilemaan menisikö yhtä kokoa isompikin implantti, 350cc on nyt sovittu minimiksi.

        Meillä on sitten aika samoihin aikoihin leikkaus :) Osaan kuvitella kyllä että itse tulen saamaan paniikkikohtauksia vielä moneen kertaan. Toisaalta haluaisin että leikkaus olisi nopeemmin mutta toisaalta kun sain peruutusajan niin pitää olla tyytyväinen :)


      • leyis
        liana kirjoitti:

        Meillä on sitten aika samoihin aikoihin leikkaus :) Osaan kuvitella kyllä että itse tulen saamaan paniikkikohtauksia vielä moneen kertaan. Toisaalta haluaisin että leikkaus olisi nopeemmin mutta toisaalta kun sain peruutusajan niin pitää olla tyytyväinen :)

        liana, onnea vaan leikkaukseen ja toipumisajalle! Mulla alkaa maali häämöttää jo silmissä, neljä päivää jäljellä...
        Viime yönä tuli nukuttua jo huonommin ja veikkaan että ennen leikkausta ei enää kunnon yöunia pääse nukkumaan. Tänään pitää käydä pankissa hoitelemassa maksuasioita, apteekkireissukin pitäisi vielä käydä tekemässä.
        Huhhuh kun jännittää!


    • liana

      Pakko tulla tännekkin kertomaan, leikkausaika siirrettiin TAAS ja nyt leikkaus on 13.9... Ihan liian nopeasti.. Tällä viikolla... hui.. Kyllä hieman kylmä hiki nousee pintaan. Seuraavalla kerralla kirjoittelen tänne varmaan sitten kun on rinnat jo :)

      • Mami x 2

        Jos joku menossa Tallinnaan ens ma 17.9 ni laittaas meilii. Itse lähden uusintakierrokselle silloin. Edelliset implantit laitettu lihaksen alle ja nyt 4 vuoden jälkeen lisää kokoa ja lihaksen päälle!

        [email protected]


    • liana

      Viime hetken panikoinnit. Leikkaus on huomenna, enkä vieläkään tiedä minkä kokoiset olisi hyvät.... 370 ja 410 vaihtoehtoina....

    • 375

      Ota 410 tai muuten myöhemmin kaduttaa.

    • Leikkaus lokakuussa

      Onko ketää menossa Liettuaan leikkaukseen lokakuussa?

      Ps. miten olette maksaneet leikkauksenne? Paikan päällä? Etukäteen?

      Itselläni leikkaus edessä lokakuun alussa ja kyllä nyt jo ajatukset pyörivät vain siinä.

    • miiaa12

      Olen lukenut netistä kirjoituksia leikkaukseen menijöiltä ja on jäänyt mietityttämään, miksi jotkut hankkivat tukisukat leikkausta varten?

    • HoitsuliTar

      Miiaa12:leikkauksen jälkeinen nopea jalkautuminen estää parhaiten veritulpilta.Jos näin ei pääse tapahtumaan, aloitetaan Fragmin hoito, joka estää tulpat.Tukisukkia voi sitten käyttää pitkillä lentomatkoilla ehkäisemään samaa vaivaa.
      Ennaltaehkäiseviä asioita myös hyvä monipuolinen ruokavalio.

      • Mistähän johtuu?

        Minuakin on ihmetyttänyt tuo että jotkut plastiikkakirurgit vaativat tukisukkien käyttöä pienenkin leikkauksen jälkeen vaikka noustaan jalkeille muutama tunti leikkauksen jälkeen. Olen ollut useissakin leikkauksissa, myös plastiikkakirurgisissa, eikä koskaan ole vaadittu tukisukkien käyttöä. Pisimmillään olen maannut leikkauksen jälkeen viikon sängyssä ja veritulppariskiä torjuttiin lääkkeillä (ns. napapiikeillä). Vain verityhjössä tehdyn tekonivelleikkauksen jälkeen leikattu jalka oli vuorokauden idealsiteissä. Alle parin tunnin lentomatkoillakaan en ole käyttänyt tukisukkia (tai tukisukkahousuja).


    • liana

      Elossa ollaan.. juuri ja juuri.. Minut leikattiin siis torstai aamulla, noin 9 aikaan. Laitettiin lihaksen alle joten oli odotettavissakin pitkä toipumisaika. En kyllä arvannut että vielä sunnuntaina olen NÄIN kipeä... Hengittäminen sattuu, käsiä on vaikea nostaa, ym.. Leikkaus meni hyvin ja tulen omat kokemukseni jakamaan kun paremmin pystyn :)

      • leyis

        Tsemppiä liana! Varmasti on rankkaa. Mitään ruusuilla tanssimista tää ei ole ollut mullakaan, mutta on nämä toipumiset selvästikin aika eri maailmoista kun on implantti lihaksen päällä. Kuten aiemmin arvelinkin niin vatsa ei lääkityksistä ole tykännyt, Panacod on onneksi jo historiaa mun kohdalla. Olen kyllä ollut ihan supertyytyväinen saamaani hoitoon, koko hoitohenkilökunta oli erinomainen ja ilokseni kirurgini soitti tänään tarkistussoiton ja tsekkasi että kaikki sujuu kuten pitää. Tuloskin näyttää ihan lupaavalta, vaikkei siitä nyt kauheasti vielä pystykään sanomaan tässä vaiheessa.


      • Kohta helpottaa

        Voin lohduttaa että todennäköisesti alat toipumaan vauhdilla lähipäivinä. Minullakin laitettiin implantit kokonaan rintalihaksen alle ja toipuminen oli yllättävä nopeaa. Viikon kuluttua leikkauksesta ajoin jo henkilöautoa, vain jyrkemmissä kadunkulmissa rattia vääntäessä vihlaisi hieman. Kivut väheni nopeasti mutta kosketusarkuus jatkui parisen kuukautta.


    • Vaimo,.-

      On vuosia hokenut että hankkii silikonit ja minä olen ollut ehdottomasti sitä vastaan,hänellä on pienet mutta oikein sopivat ja kauniit rinnat enkä todellakaan ole ymmärtänyt yhtään mistään että mistä tämä "pakkomielle" silikoneihin sai alkunsa..Mutta nyt onneksi hän on muuttanut mielensä ja tullut järkiinsä,silikonia ei ole eikä tule.

    • liana

      13.9 menin sairaalaan ja piirtelyjen jälkeen sain melkein suoraan kävellä lämmitetylle leikkauspöydälle. Hermoilin ihan tajuttoman paljon. Nukutuksesta ei ole muistikuvia, meni niin nopeasti :) Heräsin kipuun joka oli sanoinkuvaamaton. Vaikka kuinka yrittäisin, en pystyisi pukemaan sanoiksi sitä kuinka paljon sattui. Jonkin aikaa sain olla heräämössä jonka jälkeen tuli kamalin osuus: minut siirrettiin toiseen sairaalaan koska leikkaavalla sairaalalla ei ollut vuodeosastoa. Kipu mikä siitä koitui oli paljon pahempaa kuin heräämishetkellä.
      Ensimmäinen nousuyritys oli torstai illalla, eihän siitä mitään tullut. Pe aamulla kävelin itse sitten vessaan kera kipujen. Pe puolilta päivin minut kotiutettiin. Sen jälkeen päiviin on kuulunut: lääkkeitä, nukkumista ja kipuja.
      En ole muuten ennen törmännyt sellaiseenkaan käytäntöön että dreenit on jätetty kun lähtee kotiin? Noh, minulle tehtiin näin ja lauantaina takaisin sairaalaan poistamaan dreenit. Oli muuten kivuliasta sekin :D

      Tänään olen ensimmäistä päivää töissä. Hieman ahdistaa, mutta kai se tästä pikkuhiljaa. Leikkauksen lopputuloksesta sen verran että hyvältä näyttää, mutta paljon on vielä turvotusta ja ylhäällähän nuo ovat kuin mitkä. Tukivyö aiheuttaa kipuja joten heti kun mahdollista niin heitän sen nurkkaan.
      Miten teillä muilla?? :)

      • leyis

        Mulla oli aika kova paniikki silloin perjantaiaamuna ja taksimatkan ajan jännitin niin järkyttävästi että tuli ihan huono olo. Mutta heti kun pääsin klinikalle niin vähäsen helpotti ja sitten saikin jo esilääkityksen ja jännitys laantui. Anestesia oli mulle ihan superhelppo. Herätessä ei mitenkään erityisemmin kipuja ja olin ihan skarppina herättyäni. Sängystä nouseminen tosin oli vaikeaa ja ja on vähän hankalaa vieläkin.
        Kotiin lähdin perjantaina joskus viiden jälkeen ja silloin olin jo ihan valmis kotiinlähtöön, olo oli niin hyvä että pystyin saattajan kanssa käymään apteekissakin asioimassa.

        Ekan 48h aikana oli jonkin verran kipuilua, mutta Panacodeja otin vaan silloin leikkauspäivänä, muuten olen mennyt Burana 600:sten voimalla ja nyt en ole niitäkään oikein enää tarvinut. Sellaista särkyilyä on vähän vielä, mutta lähinnä vaan epämukava olo ja tietysti tuo kiristävä tunne ja painon tunne rinnalla, joka tosin on jo helpottanut huomattavasti ekoista päivistä. Ehkä siihen on jo vähän tottunutkin tässä vaiheessa.

        Se lymfaterapia muuten on toiminut! Lauantaiaamuna, eli vuorokausi leikkauksen jälkeen olin ihan turvoksissa ja kyljet oli myös turvonneet ja aivan hirveän arat. Menin lymfaterapiaan lauantaiaamupäivällä ja sunnuntaiaamuun mennessä kylkikivut oli historiaa. Maanantaina kävin uudestaan ja silloinkin tuli heti parempi olo. Turvotus on laskenut jo ihan kivasti, siis tottakai sitä vielä on reilusti, mutta rinnat ei ole enää läheskään yhtä pinkeät kuin aluksi.

        Melkeinpä pahinta oli se kun vatsa meni ihan jumiin ja turposi, siitä aiheutuneet kivut oli itseasiassa ehkä koko homman pahimpia. Mutta lääkkeiden vähentäminen ja Vi-Siblin auttoivat ja nyt tuon vatsan kanssa taas pystyy elämään.

        Suihkussa käyminen oli aika ahdistavaa ja vaikeaa. Täytynee yritellä vähän venytellä varovaisesti että saisi noita käsiä paremmin nousemaan niin se hiusten pesukin olisi vähäsen helpompaa.

        Huomaa kyllä että hyvä valmistautuminen on auttanut toipilasaikana ja paljonkin.

        Kovasti odottelen perjantaita, että pääsen tarkastukseen. Mun pitäisi myös ylihuomiseksi mennä töihin, mietiskelen kovasti että uskallankohan lähteä ajamaan silloin vielä vai pitääkö turvautua julkisiin... Ei millään haluaisi vielä mennä, sen verran epämukava olo vielä mutta eiköhän sen yhden päivän pärjää, sitten saa taas viikonlopun levätä...


    • liana

      Itsehän en henkilökohtaisesti kuulu enää tälle palstalle joten pitääkö siirtyä tai tehdä uusi keskustelu? :) Implanttien laitosta toipumassa -ketjut on hieman lopahtaneet jo...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe