Niitä on alennettava kovalla kädellä, vapaamatkustamisesta on tehtävä loppu!
http://www.talouselama.fi/uutiset/kilometrikorvaus ihan kuin kreikkalaista verotusta ja siksi niin ihanaa/a2138735
Kilometrikorvaukset ovat verotonta palkkaa!
70
3791
Vastaukset
- Jurtsi
Kolminkertainen eläköönhuuto suomalaiselle kateudelle, joka sikiää tyhjästä, elää vääristä uskomuksista ja saa voimaa ajatuksesta "kun mulla ei ole, ei saa muillakaan olla".
- :-o
Kilometrikorvaus on työnantajan maksamaa rahaa siitä, että käytät omaa autoasi työssä tarvittaviin ajoihin. Työnantaja säästää työssä välttämättä tarvittavan auton investoinnit ja kunnossapidon maksamalla siitä että työntekijät tekevät sen muutenkin.
Miksi tämä korvaus on jotenkin enemmän hampaissa kuin esim. timpureiden työkalu- tai opettajien ym. työhuonevähennys? Nämäkin ovat ammatin vaatimia kuluja ja ne saa automaattisesti vähentää verotuksessa.
Jos kilometrikorvauksilla aikoo tienata, niin kovaa työtä se on. En yhtään kadehdi. Jos niillä taas jää jotain tassuun kun ajaa halvemmalla autolla, se on arvovalinta. - Näin on
Kyse on siitä että pimeästi maksetaan palkkaa. Ei se ole muillekaan sallittua, porsaanreikä on tukittava. Kilometrikorvaus on aivan liian suuri, tästä asiantuntijat ovat yksimielisiä.
- 87k
:-o kirjoitti:
Kilometrikorvaus on työnantajan maksamaa rahaa siitä, että käytät omaa autoasi työssä tarvittaviin ajoihin. Työnantaja säästää työssä välttämättä tarvittavan auton investoinnit ja kunnossapidon maksamalla siitä että työntekijät tekevät sen muutenkin.
Miksi tämä korvaus on jotenkin enemmän hampaissa kuin esim. timpureiden työkalu- tai opettajien ym. työhuonevähennys? Nämäkin ovat ammatin vaatimia kuluja ja ne saa automaattisesti vähentää verotuksessa.
Jos kilometrikorvauksilla aikoo tienata, niin kovaa työtä se on. En yhtään kadehdi. Jos niillä taas jää jotain tassuun kun ajaa halvemmalla autolla, se on arvovalinta.Niin, ne saa VÄHENTÄÄ verotuksessa, eli saat tienata verovapaasti rahat noihin hankintoihin.
Esim satasen työkalussa et saa takaisin 100 euroa vaan esim 30% sen hinnasta jos se on verosi suuruus
Mutta nyt noi KM-korvaukset maksetaan nimenomaan verottomana, eli sen summan saa täysmääräisenä tilille, eikä niin että saisi "tienata" verovapaana tuon 45c/km - verolaskelmaa..
87k kirjoitti:
Niin, ne saa VÄHENTÄÄ verotuksessa, eli saat tienata verovapaasti rahat noihin hankintoihin.
Esim satasen työkalussa et saa takaisin 100 euroa vaan esim 30% sen hinnasta jos se on verosi suuruus
Mutta nyt noi KM-korvaukset maksetaan nimenomaan verottomana, eli sen summan saa täysmääräisenä tilille, eikä niin että saisi "tienata" verovapaana tuon 45c/kmVerotuksen periaatteet ovat tosiaan monimutkaiset ymmärtää. Mainitsemassasi esimerkissä (satasen työkalu) on kyse tismalleen samasta asiasta, eli saat tienata verovapaasti auton käytön kulut. Mietippä nyt uudelleen taas sitä.
Leiki ajatuksella; Tuloshan olisi sama, jos kilsakorvaukset ensin verotettaisiin ja sen jälkeen saisit vähentää kilsakorvausten summan tuloistasi ja niiden osalta turhaa maksetut verot tulisivat veronpalautuksina. Eli siinä olisi vuoden lopussa kilsakorvausten netto niistä maksetun veron osuus palautuksena.
Aika vihreiden lasien läpi nämä asiat halutaan näköjään nähdä. - 87k
verolaskelmaa.. kirjoitti:
Verotuksen periaatteet ovat tosiaan monimutkaiset ymmärtää. Mainitsemassasi esimerkissä (satasen työkalu) on kyse tismalleen samasta asiasta, eli saat tienata verovapaasti auton käytön kulut. Mietippä nyt uudelleen taas sitä.
Leiki ajatuksella; Tuloshan olisi sama, jos kilsakorvaukset ensin verotettaisiin ja sen jälkeen saisit vähentää kilsakorvausten summan tuloistasi ja niiden osalta turhaa maksetut verot tulisivat veronpalautuksina. Eli siinä olisi vuoden lopussa kilsakorvausten netto niistä maksetun veron osuus palautuksena.
Aika vihreiden lasien läpi nämä asiat halutaan näköjään nähdä.Ei ei ei ei ei.
Siis noi "työajot omalla autolla" ei meinaa sitä että saisi TIENATA verottomana tuon 45c/km ei todellakaan.
Se meinaa sitä että TYÖNANTAJA siis TYÖNANTAJA maksaa kilometrikulut sinulle palkan PÄÄLLE ja näistä ei mene lainkaan VEROA koska niistä ei tule lainkaan TULOJA vaan rahat menee AUTOON - 87k
87k kirjoitti:
Ei ei ei ei ei.
Siis noi "työajot omalla autolla" ei meinaa sitä että saisi TIENATA verottomana tuon 45c/km ei todellakaan.
Se meinaa sitä että TYÖNANTAJA siis TYÖNANTAJA maksaa kilometrikulut sinulle palkan PÄÄLLE ja näistä ei mene lainkaan VEROA koska niistä ei tule lainkaan TULOJA vaan rahat menee AUTOONFirmassa jossa olin töissä, niin oli luottotiedot aika "kuralla"
Usein ostelin auton osia motoneistä, lidlistä, biltemasta, citymarkestista ja milloin mistäkin.
Vein aina ostoksista kuitin konttoriin, ja konttori maksoi summan tililleni.
Sun logiikalla varmaan tostakin olisi pitänyt maksaa tuloveroja?
Eli maksoin itse jonkun asian, ja työnantaja maksoi sen takaisin mulle, sama juttu kilsojen kanssa siis, ei niistä mitään voitolle jää - verolaskelmaa..
87k kirjoitti:
Ei ei ei ei ei.
Siis noi "työajot omalla autolla" ei meinaa sitä että saisi TIENATA verottomana tuon 45c/km ei todellakaan.
Se meinaa sitä että TYÖNANTAJA siis TYÖNANTAJA maksaa kilometrikulut sinulle palkan PÄÄLLE ja näistä ei mene lainkaan VEROA koska niistä ei tule lainkaan TULOJA vaan rahat menee AUTOON87k:lle. Heh, heh. Koita nyt uudelleen vaan lukea tuo mitä vastasin verotuksen periaatteesta. yhtä hyvin olisivat voineet maksaa vaikka tosiaan autotarvikkeen edestä sulle palkkaa joka veron alaista ja sitten olisit vähentänyt tämän verotuksessa. lopputulos sama eli entisen palkan päälle uutta palkkaa jonka voi verovähentää. Ei tainnut tulla luettua pitkää matematiikkaa koulussa, saati jatko-opinnoissa.
- N
:-o kirjoitti:
Kilometrikorvaus on työnantajan maksamaa rahaa siitä, että käytät omaa autoasi työssä tarvittaviin ajoihin. Työnantaja säästää työssä välttämättä tarvittavan auton investoinnit ja kunnossapidon maksamalla siitä että työntekijät tekevät sen muutenkin.
Miksi tämä korvaus on jotenkin enemmän hampaissa kuin esim. timpureiden työkalu- tai opettajien ym. työhuonevähennys? Nämäkin ovat ammatin vaatimia kuluja ja ne saa automaattisesti vähentää verotuksessa.
Jos kilometrikorvauksilla aikoo tienata, niin kovaa työtä se on. En yhtään kadehdi. Jos niillä taas jää jotain tassuun kun ajaa halvemmalla autolla, se on arvovalinta.Miksi tuli käpälä.
- N
verolaskelmaa.. kirjoitti:
Verotuksen periaatteet ovat tosiaan monimutkaiset ymmärtää. Mainitsemassasi esimerkissä (satasen työkalu) on kyse tismalleen samasta asiasta, eli saat tienata verovapaasti auton käytön kulut. Mietippä nyt uudelleen taas sitä.
Leiki ajatuksella; Tuloshan olisi sama, jos kilsakorvaukset ensin verotettaisiin ja sen jälkeen saisit vähentää kilsakorvausten summan tuloistasi ja niiden osalta turhaa maksetut verot tulisivat veronpalautuksina. Eli siinä olisi vuoden lopussa kilsakorvausten netto niistä maksetun veron osuus palautuksena.
Aika vihreiden lasien läpi nämä asiat halutaan näköjään nähdä.Ettei töppöset kulu.
- kilometri
87k kirjoitti:
Firmassa jossa olin töissä, niin oli luottotiedot aika "kuralla"
Usein ostelin auton osia motoneistä, lidlistä, biltemasta, citymarkestista ja milloin mistäkin.
Vein aina ostoksista kuitin konttoriin, ja konttori maksoi summan tililleni.
Sun logiikalla varmaan tostakin olisi pitänyt maksaa tuloveroja?
Eli maksoin itse jonkun asian, ja työnantaja maksoi sen takaisin mulle, sama juttu kilsojen kanssa siis, ei niistä mitään voitolle jääeli bonukset tuli sulle vaikka ostit firmalle. seon veron kiertoa
- Kallonkutistaja10
:-o kirjoitti:
Kilometrikorvaus on työnantajan maksamaa rahaa siitä, että käytät omaa autoasi työssä tarvittaviin ajoihin. Työnantaja säästää työssä välttämättä tarvittavan auton investoinnit ja kunnossapidon maksamalla siitä että työntekijät tekevät sen muutenkin.
Miksi tämä korvaus on jotenkin enemmän hampaissa kuin esim. timpureiden työkalu- tai opettajien ym. työhuonevähennys? Nämäkin ovat ammatin vaatimia kuluja ja ne saa automaattisesti vähentää verotuksessa.
Jos kilometrikorvauksilla aikoo tienata, niin kovaa työtä se on. En yhtään kadehdi. Jos niillä taas jää jotain tassuun kun ajaa halvemmalla autolla, se on arvovalinta."Miksi tämä korvaus on jotenkin enemmän hampaissa kuin esim. timpureiden työkalu- tai opettajien ym. työhuonevähennys? Nämäkin ovat ammatin vaatimia kuluja ja ne saa automaattisesti vähentää verotuksessa."
Ehkä siksi, että esim työhuonevähennyksen määrä on vakiona melko pieni ja useimmilla se sisältyykin jo vähennysten omavastuun osuuteen. Työkaluja voi vähentää kuittien mukaan( eikä niitä työkaluja yleensä käytetä siinä määrin kotona yksityiskäytössä kuin autoa). Km-korvaus sen sijaan on kiinteä, eikä sillä ole merkitystä, ajetaanko paljon vai vähän, vaikka jokainen tietää, että käyttöasteen noustessa kulutkin pienenevät.
Joten miksi km-korvaus ei voisi olla joustava, eli ensimmäiset kilometrit olisivat esim 1,5 eur/km ja siitä se laskisi km-määrän lisääntyessä esim kohti 0,20 eur/km.
- 6+10
miksi jonkun pitäisi saada verotonta palkanlisää?
- lounas- + puhelinetu
Aina pitää muistaa että kilometrikorvausta saa maksaa vaikka 2 euroa kilometriltä, mutta johonkin on säädetty se verovapauden raja.
Itse ajan mieluusti 0,45 euron kilometrikorvauksella työajoa. Jos sadalla kilometrillä dieselmenekki on 9 euroa ja korvaus on 45 euroa - niin en todellakaan valita.
Siviiliajoa tulee n. 18 tkm vuodessa ja jos kustannus on 0,45 mukaan vuodessa 8100 euroa, joten 10 vuodessa on autoiluun "mennyt" 81 000 euroa. Eli autottomat ovat varakasta väkeä.
Ei silti, kyllä vuoden autoilukustannukset on hyvä mitoittaa arvonalennuksineen (2000) , polttoaineineen (2000) vakuutuksineen (500) ja huoltoineen (500) tuonne 5000 euron tasolle. Tosin helposti saa enemmänkin menemään. - dhwudhwudhuw
2000 euroa ei riitä arvon alenemiseen, paitsi ehkä jollain ihan pikkuautolla, colf-corolla 3v pitoajalla arvo alenee varmasti 10000 eur, ja jos vielä omien ajojen päälle tule korvattavia työajoja niin arvon alennus on helposti yli 3500 eur/vuosi, lisäksi pitää laskea pääoman korko kulut.
En kyllä ymmärrä, että missä valtio säästää jos km.korvauksia leikataan, firmathan ne km.korvaukset maksaaa, eikä valtio onko sitten parempi että nuokin rahat menee yritysjohtajien miljoona palkkioihin, siellä ne ei hyödytä kotimaista kulutusta. Työihmiset kiiten käyttää rahansa kulutukseen, ja sitäkautta valtio saa verotuloja, ja ihmisille töitä.
Toinen epäkohta on se että jos firmani tekee firmalle A toitä alku vuoden veloitaa se km korvaukset firmalta a. esim 7500km ja seuraavaksi teen firmalle b 7500km ja loppuvuomma firmalle C 5000km. tällöin firmoilta A ja B veloitetaan 0,43 c/km ja firmalta C vain 0,25 c/km.- 17+20
"...3v pitoajalla arvo alenee varmasti..."
Miksi autoa pitää vaihtaa kolmen vuoden välein? Siksikö, että hyvät kilometrikorvaukset mahdollistavat sen? - rehellinen palka,,
Siitä vero. Nyt vain kieretään veroja..Seisoisiko autosi pihassa ja ajaisit vain työajot?
- dfgdfdgfd
17+20 kirjoitti:
"...3v pitoajalla arvo alenee varmasti..."
Miksi autoa pitää vaihtaa kolmen vuoden välein? Siksikö, että hyvät kilometrikorvaukset mahdollistavat sen?Jälleenmyyntiarvo taitaa tipahtaa radikaalisti tuossa 120 000 kilometrin jälkeen joka nyt helposti rullaantuu mittariin työajossa. Auton pitää olla varma ja toimiva, mitä ei ole yli esim. 150 000 ajettu auto. Jos esim. auto 3 päivää pajalla, tarkoittaa 3 päivää vähemmän palkkaa ja yritykselle laskutusta, ellei ota vuokra-autoa. Monille auto on työväline. Ei sillä tienaa.
- edellien
17+20 kirjoitti:
"...3v pitoajalla arvo alenee varmasti..."
Miksi autoa pitää vaihtaa kolmen vuoden välein? Siksikö, että hyvät kilometrikorvaukset mahdollistavat sen?Koska auton pitää olla luotettava eikä jättää välille. Jos lupaa olla vaikka 200km päässä käyttöön otossa manantaina klo 7 niin siinä aamuyöstä lähden matkaan usein auraamattomalla tiellä, Entä jos auto ei käynnisty, siellä tehtaalla 20 ihmistä odottaa sitten minua.
Posi lähtiessä ei tietenkään ole lämmitys tolppaa (viera tai urakoitsija paikoilla) ja raakasti 25C pakkaseta käyntiin, ja yöksi hotelliin ei taaskaan lämmitystolpaa, ja aamulla taas tehtaalle nyt on jopa -29C. - rehellinen korvaus..
rehellinen palka,, kirjoitti:
Siitä vero. Nyt vain kieretään veroja..Seisoisiko autosi pihassa ja ajaisit vain työajot?
Koska joudun ajamaan työajoa, tarvitsemme perheeseen kaksi autoa. Muuten pärjäisimme hyvin yhdellä, ja se nyt maksetaankin suoraan palkkatuloista.
Eli toisen auton kaikki kulut johtuvat työajosta, jolloin kustannuksina kaikki, auton pääomakuluista pissapoikanesteeseen. Voin kertoa että nykyinen korvaus on hyvin nafti, sillä ei tosellakaan tienaa, plusmiinus nolla. Ja verottaja saa kaikesta osansa, autovero, auton hankinnan alv, käyttömaksu, polttonesteen vero ja alv, huoltojen alv, tarvikkeiden ja renkaiden alv,... Taitaa saada valtio suoraan takaisin enemmän kuin siitä, että sama summa maksettaisiin palkkana ja autoa ei olisi. - Näin on
dfgdfdgfd kirjoitti:
Jälleenmyyntiarvo taitaa tipahtaa radikaalisti tuossa 120 000 kilometrin jälkeen joka nyt helposti rullaantuu mittariin työajossa. Auton pitää olla varma ja toimiva, mitä ei ole yli esim. 150 000 ajettu auto. Jos esim. auto 3 päivää pajalla, tarkoittaa 3 päivää vähemmän palkkaa ja yritykselle laskutusta, ellei ota vuokra-autoa. Monille auto on työväline. Ei sillä tienaa.
Älä höpötä mistään toimivasta autosta, ei se edellytä sitä että auto vaihdetaan muutaman vuoden välein. Avokätiset kilometrikorvaukset mahdollistavat tuollaisen ökyilyn, hyvä jos sille tulee stoppi!
- Näin on
rehellinen korvaus.. kirjoitti:
Koska joudun ajamaan työajoa, tarvitsemme perheeseen kaksi autoa. Muuten pärjäisimme hyvin yhdellä, ja se nyt maksetaankin suoraan palkkatuloista.
Eli toisen auton kaikki kulut johtuvat työajosta, jolloin kustannuksina kaikki, auton pääomakuluista pissapoikanesteeseen. Voin kertoa että nykyinen korvaus on hyvin nafti, sillä ei tosellakaan tienaa, plusmiinus nolla. Ja verottaja saa kaikesta osansa, autovero, auton hankinnan alv, käyttömaksu, polttonesteen vero ja alv, huoltojen alv, tarvikkeiden ja renkaiden alv,... Taitaa saada valtio suoraan takaisin enemmän kuin siitä, että sama summa maksettaisiin palkkana ja autoa ei olisi.Firma antakoon työtekijöilleen auton jolla ajaa työajot, se on sillä selvä. Loppuu kilometrikorvauksilla keinottelu!
- Öky-kade
Näin on kirjoitti:
Älä höpötä mistään toimivasta autosta, ei se edellytä sitä että auto vaihdetaan muutaman vuoden välein. Avokätiset kilometrikorvaukset mahdollistavat tuollaisen ökyilyn, hyvä jos sille tulee stoppi!
Siinähän se tuli: "ökyilylle stoppi". -> Siis kateudesta kyse!
Ja kun auto vaihtuu harvemmin niin paljonkos valtio menettääkään verotuloja? Oletetaan harjoituksen vuoksi että veroa uudessa autossa on 10.000Eur, niin ei tarvitse autokaupan hiljentyä kuin 7000 auton verran ja tavoitellut "säästöt" on syöty.
Kun näitä km-korvauksen saajia on 800.000 niin ei tuo 7000 autoa vuodessa kuulosta kovin epärealistiselta. - yepsis
Näin on kirjoitti:
Firma antakoon työtekijöilleen auton jolla ajaa työajot, se on sillä selvä. Loppuu kilometrikorvauksilla keinottelu!
Ja milläs meinaat firman pakottaa antamaan autoja työntekijöille? Tätähän valtiokin varmaan toivoo, mutta ei siihen mitään pakkokeinoa ole. Todellinen seuraus taitaa olla että 3v sijaan auto vaihtuukin 5v välein.
- 87k
Ei vaan C:ltä veloitetaan 45c/km kuten ennenkin, mutta tuosta 20 c:stä maksetaan veroa, etkö ymmärrä siis?
KM-korvaus voi olla vaikka 80c/km mutta yli 45c menevästä osasta menee tuloveroa, ei siis vaikeaa - 87k
yepsis kirjoitti:
Ja milläs meinaat firman pakottaa antamaan autoja työntekijöille? Tätähän valtiokin varmaan toivoo, mutta ei siihen mitään pakkokeinoa ole. Todellinen seuraus taitaa olla että 3v sijaan auto vaihtuukin 5v välein.
Ei ei ei ei ei, työauto on sellainen joka on työpaikan pihalla/tallissa
Avaimet on firman sisällä jossain avainkaapissa tms.
Kun auto pitää tankata otetaan hansikaslokerosta autokohtainen bensakortti, tai lompakosta työntekijäkohtainen kortti (kumpi nyt onkaan käytössä)
Ajosta ei pidetä mitään ajopäiväkirjaa, ja autolla ajetaan työjuttuihin liittyvät ajot.
Kenenkään ei tarvitse ilmottaa verottajalle mitään.
Esim itse menen illalla töihin, ajan työpaikan pihaan omalla autolla (saan tästä työmatkvähennukset) sitten otan avainnaulakosta työauton avaimet ja lähden ajamaan sillä, aamulla tankkaan auton firman kortilla ja jätän sen firman pihaan, ja lähden omalla autolla kotiin, tuolla työautolla sitten varmaan joku muu ajelee päivällä, mutta so? - ei kukaan pakota
rehellinen korvaus.. kirjoitti:
Koska joudun ajamaan työajoa, tarvitsemme perheeseen kaksi autoa. Muuten pärjäisimme hyvin yhdellä, ja se nyt maksetaankin suoraan palkkatuloista.
Eli toisen auton kaikki kulut johtuvat työajosta, jolloin kustannuksina kaikki, auton pääomakuluista pissapoikanesteeseen. Voin kertoa että nykyinen korvaus on hyvin nafti, sillä ei tosellakaan tienaa, plusmiinus nolla. Ja verottaja saa kaikesta osansa, autovero, auton hankinnan alv, käyttömaksu, polttonesteen vero ja alv, huoltojen alv, tarvikkeiden ja renkaiden alv,... Taitaa saada valtio suoraan takaisin enemmän kuin siitä, että sama summa maksettaisiin palkkana ja autoa ei olisi.Ostamaan työajoautoa? Ostakoon työnantaja auton?
Kilsakorvauksilla aina ketkuillaan.. - 18+10
yepsis kirjoitti:
Ja milläs meinaat firman pakottaa antamaan autoja työntekijöille? Tätähän valtiokin varmaan toivoo, mutta ei siihen mitään pakkokeinoa ole. Todellinen seuraus taitaa olla että 3v sijaan auto vaihtuukin 5v välein.
Kyllä mulle on työnantaja tarjonnut aina auton työtehtäviin. On kyse ollut sitten autolla tapahtuvasta työn teosta (vartiontiliike) tai matkoista palaveriin/koulutukseen/työkomennukselle (suuri valtakunnallinen työnantaja). Km-korvausta voi periaatteessa saada jos työautoa ei ole saatavilla ja km-korvaus olisi edullisempi kuin julkinen kulkuneuvo >> nuo ehdot ei käytännössä toteudu missään olosuhteissa.
- 87k
18+10 kirjoitti:
Kyllä mulle on työnantaja tarjonnut aina auton työtehtäviin. On kyse ollut sitten autolla tapahtuvasta työn teosta (vartiontiliike) tai matkoista palaveriin/koulutukseen/työkomennukselle (suuri valtakunnallinen työnantaja). Km-korvausta voi periaatteessa saada jos työautoa ei ole saatavilla ja km-korvaus olisi edullisempi kuin julkinen kulkuneuvo >> nuo ehdot ei käytännössä toteudu missään olosuhteissa.
Eikös KM-korvausten olisi juuri tarkoitus korvata SATUNNAISET ajot, joita varten ei kannata hankka työautoa.
Esim leipomossamme ei ole lainkaan leipomon omaa autoa, mutta ehkä kerran akhteen viikkoon joku työntekijä lähtee viemän jonkun hajonneen kakun jonnekin omalla autolla, joskus voi mennä kuukausia ettei tule tuollaisia kiirellisiä ajoja.
Samaten jossain firmassa voi olla kerran vuodessa kokous jossain kauempana.
Mutta se EI ole satunnaista/yllättävää ajoa että lehdenjakaja joutuu jakakaan lehtiä tai että myyntimies joutuu ajamaan asiakkaan luo tai se, että sähköasentaja joutuu käymään useissa kohteissa.
Eli mun mielestä voitaisi pitää KM-rajat ennallaan, mutta määrätä että työajoja saisi ajaa omalla autolla eism vain 5 päivänä kuukaudessa, lisäpäivät vaatisi todella, todella vahvat perusteet. - iugiugog
87k kirjoitti:
Ei ei ei ei ei, työauto on sellainen joka on työpaikan pihalla/tallissa
Avaimet on firman sisällä jossain avainkaapissa tms.
Kun auto pitää tankata otetaan hansikaslokerosta autokohtainen bensakortti, tai lompakosta työntekijäkohtainen kortti (kumpi nyt onkaan käytössä)
Ajosta ei pidetä mitään ajopäiväkirjaa, ja autolla ajetaan työjuttuihin liittyvät ajot.
Kenenkään ei tarvitse ilmottaa verottajalle mitään.
Esim itse menen illalla töihin, ajan työpaikan pihaan omalla autolla (saan tästä työmatkvähennukset) sitten otan avainnaulakosta työauton avaimet ja lähden ajamaan sillä, aamulla tankkaan auton firman kortilla ja jätän sen firman pihaan, ja lähden omalla autolla kotiin, tuolla työautolla sitten varmaan joku muu ajelee päivällä, mutta so?Jep, tässä selittelee sellainen henkilö jonka työllistää joku muu / yritys. Aika monet työllistää nykyisin itse itsensä, tai oma firma, jonka työllistää sitten asiakas. Tällaisissa tilanteissa firman hommaama työajoon tarkoitettu auto on hyvin, hyvin hankala ja välittömästi verottajan syynissä, ettei vaan ole mennyt yhtään omaa ajoa. Tässä tialnteessa voi tietysti ostaa firmalle auton ja maksaa siitä täysi autoetu verotusarvona. Tämä nyt vaan on sitten lisärokottomamista siitä että töihin sitä autoa käytät. Ei ole kohtuullista että on pakko ottaa autoetu jotta voi tehdä työnsä. Eli ajatelkaa nyt hieman pidemmälle, ehkä joudutte joskus työllistämään itsenne kun se iso firmanne keikkaa nurin.
- Näin on
yepsis kirjoitti:
Ja milläs meinaat firman pakottaa antamaan autoja työntekijöille? Tätähän valtiokin varmaan toivoo, mutta ei siihen mitään pakkokeinoa ole. Todellinen seuraus taitaa olla että 3v sijaan auto vaihtuukin 5v välein.
Vaihtakoon autoaan vaikka kymmenen vuoden välein mutta se ei ole oikein että saa pimeästi verotonta palkkaa. Juuri sitä ylisuuret kilometrikorvaukset ovat.
- Ei välttämättä
Näin on kirjoitti:
Älä höpötä mistään toimivasta autosta, ei se edellytä sitä että auto vaihdetaan muutaman vuoden välein. Avokätiset kilometrikorvaukset mahdollistavat tuollaisen ökyilyn, hyvä jos sille tulee stoppi!
Ei välttämättä, mutta kun mittarissa alkaa olla yli 150 000 kilometriä alkaa autoon tulla kaikenlaista kulumisesta johtuvaa vikaa. Ne voi toki korjata hakemalla osat halvalla tarvikeliikkeestä ja vaihtamalla ne itse. Tämä edellyttää käytännössä omaa autotallia, laajaa työkaluarsenaalia ja sitä että viitsii käyttää vapaa aikaansa auton alla pölyssä maaten kädet kyynärpäitä myöten rasvassa ja noessa. Lisäksi pihassa olisi hyvä olla toinenkin auto, jonka voi ottaa käyttöön siinä tapauksessa, että huomaa lauantaina klo 17:00, kun auto on purettu osiksi, että tarvikeliike möi väärät osat.
Tuolla Tojo-palstalla oli juuri vähän aikaa sitten juttua Corollan jarruremontista. Uudet levyt ja palat joka kulmaan merkkiliikkeessä. Lasku 700 euroa. Autolla oli ajettu muistaakseni 120 000 kilometriä. Ei tuollaisia korjaamolaskuja tarvitse kovin usein tulla, niin alkavat käydä kukkaron päälle ja uusi auto olisikin kohta jo halvempi pidettävä... - Toivotaan!!!
ei kukaan pakota kirjoitti:
Ostamaan työajoautoa? Ostakoon työnantaja auton?
Kilsakorvauksilla aina ketkuillaan..Toivottavasti meilläkin työnantaja ostaisi firmaan työntekijöille työautot. Mulle kelpaisi ihan tavallinen perheauto esim. Volvo V70 tai VW Passat. Työntekijät voisivat sitten lainailla niinä illaksi ja viikonlopuksi. Silloin ei työnkekijältä menisi euroakaan auton ylläpitoon, kun firma maksaisi huoltojen lisäksi vielä polttoaineetkin. Sitä päivää odotellessa.
- 87k
iugiugog kirjoitti:
Jep, tässä selittelee sellainen henkilö jonka työllistää joku muu / yritys. Aika monet työllistää nykyisin itse itsensä, tai oma firma, jonka työllistää sitten asiakas. Tällaisissa tilanteissa firman hommaama työajoon tarkoitettu auto on hyvin, hyvin hankala ja välittömästi verottajan syynissä, ettei vaan ole mennyt yhtään omaa ajoa. Tässä tialnteessa voi tietysti ostaa firmalle auton ja maksaa siitä täysi autoetu verotusarvona. Tämä nyt vaan on sitten lisärokottomamista siitä että töihin sitä autoa käytät. Ei ole kohtuullista että on pakko ottaa autoetu jotta voi tehdä työnsä. Eli ajatelkaa nyt hieman pidemmälle, ehkä joudutte joskus työllistämään itsenne kun se iso firmanne keikkaa nurin.
Kuten sanottu TYÖautoista ei pidetän mitään ajopäiväkirjaa, kuka on ajanut, koskakin ja mihin, samaten tankkauksista ei pidetä mitään kirjaa vaikka ne tankataan firman kortilla jne.
Ja työauto on nimenomaan firman pihalla ja sillä ajaa aina se joka autoa tarvitsee
Miksi tehdä asioista niin monimutkikkaista? - 87k
Toivotaan!!! kirjoitti:
Toivottavasti meilläkin työnantaja ostaisi firmaan työntekijöille työautot. Mulle kelpaisi ihan tavallinen perheauto esim. Volvo V70 tai VW Passat. Työntekijät voisivat sitten lainailla niinä illaksi ja viikonlopuksi. Silloin ei työnkekijältä menisi euroakaan auton ylläpitoon, kun firma maksaisi huoltojen lisäksi vielä polttoaineetkin. Sitä päivää odotellessa.
Ei ei ei, ei työautoilla omia ajoja ajeta
Työauto on firman pihassa ja avaimt firman avain naulakossa silloin kun ei autoa käytetä.
Töihin kuljetaan edelleen omalla autolla
Ja kummankaan ajosta ei pidetä mitään ajopäiväkirjaa tms
Ja tosiaan, kuski ei osallistu lainkaan työauton kuluihin, ei sitten tippaakaan, ja näille työautoille ei ole yleensä edes yhtä nimettyä käyttäjää, vaan niitä ajaa kuka milloinkin - ugoohokjo
87k kirjoitti:
Kuten sanottu TYÖautoista ei pidetän mitään ajopäiväkirjaa, kuka on ajanut, koskakin ja mihin, samaten tankkauksista ei pidetä mitään kirjaa vaikka ne tankataan firman kortilla jne.
Ja työauto on nimenomaan firman pihalla ja sillä ajaa aina se joka autoa tarvitsee
Miksi tehdä asioista niin monimutkikkaista?Laitapa oma firma pystyyn jolla teet nykyiselle työnantajallesi työt laskutuksella. Osta ajoihin auto ja väitä verottajalle että tällä tehdään vaan työajoa. Pidä auto oman firmasi pihassa. Älä pidä ajopäiväkirjaa. ,,, jos luulet tämän onnistuvan, ja verottajan hyväksyvän mukisematta, et taida tietää oikeista realiteeteista juuri mitään, kunhan huutelet.
- ............
Näin on kirjoitti:
Firma antakoon työtekijöilleen auton jolla ajaa työajot, se on sillä selvä. Loppuu kilometrikorvauksilla keinottelu!
Tämä olisikin ihanne tilanne. Itse olen parhaillani kahden vaiheilla, että otanko vastaan työpaikan, vai jatkanko elämää työttömyyskorvauksella (veronmaksajien piikkiin). Syynä pohtimiseen on nimenomaan tämä autokysymys. Jos minulla ei ole omaa autoa, jolla voin tehdä työajoja (joita tulee kohtuullisen vähän, mutta ne ovat pakollisia), niin en saa kyseistä työpaikkaa. Jos taas hankin auton, niin nillä muutamien kymmenien kilometrien viikottaisilla ajoilla ei taatusti tule niin paljoa korvauksia, että mitenkään saisin niillä auton kustannettua. Ehkä bensat saankin, mutta en auton hankintahintaa, veroja, vakuutuksia ja muitakaan kuluja. En siis tarvitse autoa yhtään mihinkään muuhun kuin niihin typeriin työajoihin. Ja kun ei sillä työnantajalla ole mitään syytä hankkia sinne työautoa, koska jos minä en pysty hankkimaan autoa itselleni ja käyttämään sitä, niin sitten voi aina ottaa jonkun toisen sinne töihin. No, mikäs tässä on elellä veronmaksajien rahoilla.
- saku
Näin on kirjoitti:
Firma antakoon työtekijöilleen auton jolla ajaa työajot, se on sillä selvä. Loppuu kilometrikorvauksilla keinottelu!
Oikein ! Mistä johtunee,että yrittäjä saa vähentää oman auton käytöstä vaan 23 st/km ?
- kh
17+20 kirjoitti:
"...3v pitoajalla arvo alenee varmasti..."
Miksi autoa pitää vaihtaa kolmen vuoden välein? Siksikö, että hyvät kilometrikorvaukset mahdollistavat sen?Hyvä, just tästä on kysymys.Nää reppurit jotka ajavat km korvauksella älähtivät kun kun km korvaus hyöty pienenee.Ajoin iteki lähes 10 vuotta ja tiedän tasan tarkkaan mistä tässä on kysymys.
- Kallonkutistaja10
saku kirjoitti:
Oikein ! Mistä johtunee,että yrittäjä saa vähentää oman auton käytöstä vaan 23 st/km ?
Kyllä yrittäjä saa vähentää työajoajen kulut täysimääräisinä, ja vähintään 45 snt/km. Eli jos todelliset kulut ovat 65 snt/km, niin sen verran saa vähentää.
- Kallonkutistaja10
dfgdfdgfd kirjoitti:
Jälleenmyyntiarvo taitaa tipahtaa radikaalisti tuossa 120 000 kilometrin jälkeen joka nyt helposti rullaantuu mittariin työajossa. Auton pitää olla varma ja toimiva, mitä ei ole yli esim. 150 000 ajettu auto. Jos esim. auto 3 päivää pajalla, tarkoittaa 3 päivää vähemmän palkkaa ja yritykselle laskutusta, ellei ota vuokra-autoa. Monille auto on työväline. Ei sillä tienaa.
Mitenhän nuo taksit saavat tämän homman toimimaan? Ai niin, hehän ovatkin ammattilaisia eikä harrastelijoita.
Taksiautoa pidetään yleensä 2-4 vuotta. Vaihtoon mennessä auton mittarissa on yleensä 300-600tkm. Olipa eräs taksimersu, jolle oli 7 vuodessa tullut 1,2 milj. km. Varmaan ihan hyvä myydä seitsemän vuotta vanhaa autoa, jonka mittarissa on vain 200tkm. Ja kylllä, taksiauton onkin tarkoitus tienata. - Kallonkutistaja10
edellien kirjoitti:
Koska auton pitää olla luotettava eikä jättää välille. Jos lupaa olla vaikka 200km päässä käyttöön otossa manantaina klo 7 niin siinä aamuyöstä lähden matkaan usein auraamattomalla tiellä, Entä jos auto ei käynnisty, siellä tehtaalla 20 ihmistä odottaa sitten minua.
Posi lähtiessä ei tietenkään ole lämmitys tolppaa (viera tai urakoitsija paikoilla) ja raakasti 25C pakkaseta käyntiin, ja yöksi hotelliin ei taaskaan lämmitystolpaa, ja aamulla taas tehtaalle nyt on jopa -29C.Ei tietenkään "siinä aamuyöstä". Joka tapauksessahan tarjouksessa on laskettu hotelliöitä mukaan, joten eiköhän tuo ole se kohta, jossa hotelliyö on paikallaan. Lisäksi tarjoukseen on laskettu matkoja hotellista työpaikalle myös taksilla (jos vaikka oma auto ei käynnisty). Jos matka puolestaan on liian lyhyt hotelliyöpymistä ajatellen, niin silloin taksimatkoja on enemmän. Eli työllistämällä myös hotelleja saadaan myös lisää verotuloja.
- aikapaljonajoa
Omalla kohdallani kilometrikorvaus menee niin, että jos korvaus alenee, voin maksaa itselleni hieman enemmän palkkaa. No niin, siinäpä se ongelma onkin; kun nostan kilometrikorvauksia, menetän osan palkastani, jolloin todellinen kilsakorvaus on jossain 25 - 30 senttiä kilometriltä. Tämähän ei oikeasti riitä kuluja kattamaan noin 30 tuhannen hintaluokan autossa. Eli aina näissä laskelmissa pitää verrata kahta realistista eri vaihtoehtoa, siis tehdä vaihtoehtoislaskelma.
Huutoa tulee varmaankin siitä että miksi niin kallis auto. No siksi, koska sen pitää toimia aina ja joka päivä. Sillä pitää olla pirteänä myös asiakkaalle päästyä, mielellään myös illalla kotiin tullessa että jaksaa lasten kanssa vielä telmiä. Lisäksi turvallisuus on tärkeää. - tässä,,
"Kaiken lisäksi laskemlista unohtuu yksi asia. Paljon työajoa ajava saa myös henkilökohtaiseen käyttöönsä auton, jonka kaikki kiinteät kulut on kilometrirahoilla maksanut verottomasti työnantaja.
Jos autoilija ei saa kilometrirahoja, hän maksaa kaikki auton kiinteät kulut ankarasti verotetuilla nettotuloillaan.
Selitys
Autoliiton kilometrirahapuolustukseen on toinenkin syy kuin yleinen autoilijoiden edunvalvonta. Autoliitolla on asiassa myös hyvin vahvasti oma lehmä ojassa, mikä käy ilmi Autoliiton julkisuuteen toimittamasta tiedotteesta.
”Työajojen kautta suunnitteilla olevan 15 000 km leikkurirajan täytyttyä, eivät järjestötoiminnassa mukana olevat voi saada enää korvausta oman auton käytöstä työkäytön ulkopuolelta kuten ennen. Tämä vaikuttaa merkittävästi muun muassa Autoliiton vapaaehtoisten tiepalvelumiesten toimintaan ja siitä heille itselleen aiheutuneisiin kokonaiskustannuksiin”, valittaa Autoliitto.
Moni on ehkä ihmetellyt, mikä pitää tiepalvelumiehet liikkeellä. Oheinen pätkä kertoo, että vastaus ovat kilometriansiot, joita Autoliitto heille maksaa.
Aiheesta lisää
Kilometrikorvaus - ihan kuin kreikkalaista verotusta ja siksi niin ihanaa 6.8.2012
Tiepalvelumiehet eivät yleensä liiku ihan tuliterillä pirsseillä, jolloin kilometrirahoilla todella tienaa verottomasti kelpo tuntiansion.
"- ....
"kilometriansiot säilyvät"
http://www.talouselama.fi/uutiset/turha raivota kilometriansiot sailyvat/a2139199
- Oikea laskutapa
Kilometrikorvauksien tarkoitus ei ole kustantaa auton omistamista, vaan sen käyttö "työkeikka-ajossa". Ajettujen työkeikkakilometrien kulumisen kuuluvat olla kilometrikorvauksen piirissä, mutta ajallisen ikääntymisen ja henkilökohtaiset ajoit eivät.
Kulut pitää suhteuttaa työajoihin. Mikäli henkilökohtaista ajoa tulee puolet ja työkeikkaa toiset puolet vuodessa, pitää myös kulut puolittaa. Jos työkeikkaa ajetaan 33 % ja henkilökohtaista 66 %, niin mukaan laskettavat kulut otetaan vain 33 % vuositasolla.
Moni esimerkki kustannuksista mitä täällä suoli24:kin on esitetty, ei huomioi kyseistä seikkaa ollenkaan. - Näin se kuuluu olla
Henkilökohtaiset ajot maksetaan itse ja kilometrikorvauksella pyritään kattamaan työkeikka-ajot.
- tonneja kuussa
Oma Auto se on joka tienaa...sano yks vanha jo edesmennyt kaverini... :(
- Tuo on harhaa!
Saadakseni kilometrikorvausta on minun pitänyt hankkia verollinen ajoneuvo, maksaa ylläpidosta monenlaisia verollisia kuluja ja jatkuvasti veroluonteisia maksuja. Kaikki tämä tuloilla josta olen jo verot maksanut. Millään kohtuudella ei voi vaatia, että ajaessani työnantajani ajoja pitäisi minun maksaa työnatajaltani saamastani matkakorvauksesta vielä lisää veroja. Jos jotakuta pitäisi tässä verottaa, se olisi työnantajani joka on tähän saakka saanut minulta saamansa ajosuoritteen verotta.
- et&
Kyllä minulle kelpaisi ehdottomasti työsuhdeauto tai firman pihalla seisova auto. Ongelmana on vain se, että minulla niitä ajokilometrejä on sen verran epäsäännöllisesti, että firmalla ei ole mitään järkeä ostaa autoa, joka ei tuota tarpeeksi. Täytyy muistaa, että Suomen yrityksistä yli puolet on pieniä 1-2 ihmisen yrityksiä. Kun kaikki yritykset ja kaikki työntekijät asetetaan vertailuun, niin yhdessä yrityksessä on vain noin keskimäärin 4,5 työntekijää.
On ymmärrettävää, että monessa yrityksessä ei kerta kaikkiaan ole sellaisia rahoja, että maksettaisi esimerkiksi 700 euroa kuukaudessa leasing- ja vakuutusmaksuja. Yrityksellä ei myöskään ole välttämättä rahaa ostaa esim. kymppitonnin arvoista käytettyä autoa pihalle seisomaan, josta siitäkin pitäisi maksaa ajoneuvovero, vakuutusmaksut, katsastukset jne.
Monelle pienelle yritykselle paras ratkaisu ja vähiten byrokratiaa vaativa ratkaisu on se, että työntekijä omalla autollaan hoitaa ne ajot, jotka firman toimintaan liittyy. Itse olen vain toimistotyöntekijä, mutta pikkufirmassa on esim. pankissa ja postissa asiointia, käyn ostamassa kaupasta kahvia ja wc-paperia tai saatan käydä vaikka viemässä yrityksen vieraan lentokentälle. Aika kalliiksi ja työlääksi sekin tulisi, jos minun pitäisi nämä asiat hoitaa taksilla ajaen, omalla rahallani ilmaiseksi tai väkisin pistää firman joku muu työntekijä hoitamaan näitä asioita, jotka eivät kuulu hänen toimenkuvaansa.
Ehkä valtio voisi kerätä niitä veroeuroja helpommallakin tavalla kuin vaikeuttamalla työntekijöiden asemaa. - 17+19
Onhan tuo 45c/km aika paljon, kun Kiia ceedin saa leasingillä käyttöönsä vuodeksi (2000km/kk) 35c/km, mitsubishi coltin 25c/km (jolla ei toki enää ilokseen ajele) rahaa jää siis käteen ja näistä hinnoista on enää turha enää valittaa että pitäähän sitä autoa huoltaa ym. No ehkä auton pesemisen joutuu itse hoitamaan, mutta se nyt ei kovin iso meno/vaiva ole.
ehkä omasta mielestä tuo 35c/km olis semmonen kohtuu taso
Jos uudella rangeroverilla tai lexuksella tykkää työajonsa körötellä, niin pitäisin sitä jo ihan omana valintana..- iugeuhrugthrugtr
tuohon 35c ei sisälly polttoaine kulut. Jotka ovat 7,5 l/100km kuluttavalle autolle 7,5 *1,75= 13,13 e/100km = 13,13 c/km.
Myöskään autovuokraamojen vuokraushinnoissa ei ole polttoainen mukana.
- F
17 19 tuskin leasing autoon kuuluu polttoaine... että sillee
- AKT näyttää mallia
Liiton maksun saa vähentää verotuksessa Suomessa ei Ruotsissa. Ammattiliittoon (kommari järjästöön) kuuluminen on vapaaehtoista miksi jokin vapaaehtoinen maksu on vähennys kelpoinen?
- Parempi kysymys
Minusta vielä parempi kysymys olisi, miksi maksamme puoluetukia verovaroista?
Periaatteessahan ammattiliiton ja puolueen olemassa olon tarkoitus on hyvin samankaltainen. Molempien tarkoitus on ajaa jäsenkuntansa etua, keinot siihen ovat vaan hieman erilaiset.
Ja muuten, mikä estää kapitalistia perustamasta omaa liittoa? Ai niin, mutta työnantajillahan on omat liittonsa...
- kulukorvaus
km-korvaus ei ole palkkaa vaan kuluKORVAUS, niinkuin nimi sanoo.
Käytät työn tekemiseen omaa autoa, työtehtävien niin vaatiessa.
Siitä käytöstä TYÖNANTAJA maksaa kulukorvauksen.
Työnantajat maksavat monia työvälineitä muutenkin,
työvaatteita, työkaluja, tietokoneita ja muita.
Mitä se muille kuuluu jos joku saa korvauksia?
En ymmärrä taas tätä kateellisuutta vai mikä siinä on?
Varsinkin kun se ei ole muilta pois ja kääntäen, vaikka joku ei
saisi korvausta, ei se mitenkään tule jakoon.- korvaus se on
Ei kukaan valita jos maksettava korvaus on suhteessa syntyneisiin kuluihin. Jos maksetaan enemmän, on se verrattavissa verottomaan palkkaan.
- a.aimo
Samoin Itellan johtajien lisäeläkkeitä!
- yksi autoilija
Kun km-korvauksia on vuodessa about 500 - 1000 euroa, niin kerropa missä kohtaa työajojen suorittaminen on tuloa!
En ole vaatimassa enempää, mutta haluan tuoda sen näkökannan esiin, että todennäköisesti useimmilla työntekijöillä km-korvaukset ovat aika pieniä summia ja ne menee autokuluihin.- muilla ne
Autokulut maksetaan verolisella liksalla!
- so simple
muilla ne kirjoitti:
Autokulut maksetaan verolisella liksalla!
Autoon tarvitaan bensaa ja auto ei liiku työasioissa minnekään, jos työnantaja ei näitä kuluja maksa.
Opettele kirjoittamaan ja laskemaan, teidänlaisia vedätetään aina.
- 14999 km vuodessa
Autoliisausfirmojen provikkapalkkaiset myyjät saavat lisää maksavia asiakkaita yhtenä rysäyksenä vuonna 2014.Isoissa yritykissä rustataan työsuhdeautopolitiikkaa jotta yritysten busniess pyörisi, asiakaspalvelu eli yleistäen työsuhdeautoilulla varmistetaan että huolto ja myyntityö saadaan yrityksissä jatkumaan.Minulle tulee työtehtävien vaihto, ellei yritys jossa työskentelen kohenna selvästi työsuhdeauto politiikkaa.Minusta on typerää että esim huoltomiehen on puoli pakko ottaa työsuhdeauto, ja sietn omalta osaltaan liisausfirmaa elättää moisella hankinnalla.Puolipakko johtaa ristiriita tilanteisiin työpaikoilla, tällä päätöksellä joka km korvauksista nyt tehdtiin lisätään työpahoinvointia.
- vain 14999 km
Työelämähän on liian helppoa, sinne kaivataan työantajan ja työntekijän välille ristiriitoja! Tässä tosiaan yksi uusi uudistus jotta ristiriitaisuutta työnantajan ja työntekijän välille saadaan lisää.Yleinen mielipide taitaa paljon ajavien keskuudessa olla että 14999 km omalla ajetaan, katsotaan sitten mitä kulkuneuvoa työantaja tarjoaa työasioiden hoitamiseen. Työsuhdeautoja ei voida isoissakaan yrityksissä kellekään pakottaa.Ei ole työstä kieltäyttymistä jos ottaa työtehtävän vastaan ja ehdottaa itse työkohteeseen matkustamista joka kestää kaksi päivää julkisilla
- kyllä näin vaan on
kun korvaus tippuu 0.25 € / km, niin sitten ostan firman luottokortilla polttoaineet ja tämä 0.25 menee muihin kuluihin.
- PeeePeeeee
En tiedä mistä km-korvauksista vouhottavat ovat saaneet päähänsä että yritykset ostavat kaikille autot tai maksavat suurempaa korvausta.
Ottakaapas lapsoset huomioon että ihan tavallinen perhetötterö, joka ei varmasti herätä mitään kateellisuutta kenessäkään maksaa yritykselle liisarina n. 800,-/kk ja siihen KAIKKI autoilun kulut päälle, koska työsuhdeautolla saa ajaa myös omat ajot.
Henkilöauto on käytännössä aina työsuhdeauto. Jos käytät autoa yli 2 viikkoa "pääkäyttäjänä" sinut on rekisteröitävä auton haltijaksi ja pimpelipom, autoetu on syntynyt. Veroa saat maksaa autosta ja palkasta riippuen n. 300 - 400 Eur/kk eli ei tuokaan ilmaista autoilua ole.
Vielä upeampaa on "saada" käyttöetuauto. Minulle on tarjottu käyttöetuautoa, joka olisi työnantajan määrittelemänä Opel Vectra. Ei siinä, ihan hyvä ja tilava auto, mutta kun on bensamoottorilla ja keskikulutus sekalaisessa ajossa on oikeasti 8 l huitteilla / 100 km. Kun käyttöetuautolla ajamisesta saa 12c/km niin lopputulos on se että nykyisellä bensan hinnalla saisi työnantajaa sponsoroida 1-2 c/km...
Kyllä karu fakta on se että paljon ajava joutuu jatkossa maksumieheksi työnteostaan - sitä valtion laskelmissa käytettyä ihmeauto kun ei vielä ole paljastettu. Jokainen autoileva haluaisi varmasti auton, jolla voi ajaa 8v/150 tkm eikä auto mene milloinkaan rikki.- Wirman piikkiin
Ei mene veroa, jos sen virman koslan hakee työpaikalta aamulla ja palauttaa illalla sinne...
Tosin aikaa menee enemmän kuin suoraan kotoa lähtiessä ja palatessa, mutta pitää huolen ettei ajele omalla aikaa.
"Jokainen autoileva haluaisi varmasti auton, jolla voi ajaa 8v/150 tkm eikä auto mene milloinkaan rikki. " Km-korvauksesta pitää kattaa kaikki kulut pitkässä juoksussa, mitä näistä ajoista seuraa esim. kolarikustannukset ja sijaisautot, jos ei kata, ei kannata ajaa metriäkään.
- Onko kateudella raja
On olemassa sellaisiakin töitä joita ei tehdä aina samassa paikassa, esim. metsurin työ. Metsureille maksetaan verotonta kulukorvausta oman auton käytöstä, koska työn tekopaikka voi vaihtua vaikka joka päivä. Ei niillä roposilla ostella uusia autoja, hyvä kun riittää bensa ja muihin käyttökuluihin. Ja lopullisessa verotuksessa ne vielä lisätään verotettavaan tuloon, jos et itse ymmärrä pyytää niiden vähentämistä. Silloinkin niistä vähennetään omavastuuosuus 600e ja vähennettäväksi jää erotus. Turha kadehtia, kun ei ole mitään syytä!!! Eikä sinne metsäpalstalle pääse millään julkisella kulkuneuvolla ja työnantajat eivät ala autoja ostelemaan, firman piikkiin!
- Tosivihreä
Se on pelkästään oma valinta, ettei koti ole raitsikkapysäkin vieressä eikä palstaansa ole valinnut raitsikkakiskojen varrelta.
- aöscnöasndnasd
Tosivihreä kirjoitti:
Se on pelkästään oma valinta, ettei koti ole raitsikkapysäkin vieressä eikä palstaansa ole valinnut raitsikkakiskojen varrelta.
no kerrotkos miten metsurit ja metsäkonemiehet ne työmaat pystyy valitsemaan ratikkakiskojen varrelta???????????
- ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ
Onneksi ei ole koti raitsikkapysäkin vieressä, vaan vihreiden metsien keskellä, jossa ei pakokaasut pilaa "älliä"!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784